Jag vill veta varför och inte att

Hampe

Skriver massor!
Alltså, om vi inte uppfattas som ett hot så syns vi inte...

Hmmm... Implicit skulle det betyda att vi uppmärksammar tjejer specifikt - för att vi tolkar dem som ett hot...? *amazonwomenfromMars*


Så sant, har undrat under många år hur många tillbud/olyckor som händer pga detta. Någon som vet? :(:eek:

Anders.J

Jag vet inte vilket som känns mest avlägset: en speciell "Kollade på brudar"-ruta på den blå-gula blanketten under "Olyckan inträffade på grund av:" - eller att någon ärligt skulle kryssa den... :)




Hampe
 

Marie

Banned
Summan av det hela är snudd på hur färgglad man än ser ut som motorcyklist, så sänder man inte ut "möjlig polis" signaler så syns man inte. Det är stor skillnad på att åka med helvit hjälm mot en t.ex kanariegul eller varför inte spräcklig! Jag har provat alla tre...och....vinnare är alltid den helvita hjälmen oavsett hoj och utrustning i övrigt.

Jag kan bara verifiera vad du säger. Och därför har jag också kört med vit hjälm sedan januari 2005, och banne mig - det funkar. Jag upplever ytterst sällan incidenter som tyder på att jag inte blivit sedd.
 

Hojkul!

New member
Jag kan bara verifiera vad du säger. Och därför har jag också kört med vit hjälm sedan januari 2005, och banne mig - det funkar. Jag upplever ytterst sällan incidenter som tyder på att jag inte blivit sedd.

Jag instämmer i allt det som HåkanB och Marie skriver i sina inlägg. En vit hjälm på huvudet syns uppenbarligen väldigt tydligt bland andra trafikanter. Trots det har jag vid ett flertal tillfällen de 5 säsonger jag använt vit hjälm, råkat ut för "nära-att-bli-påkörd-incidenter". Men så bor jag ju nära Sthlm också... där/här använder många bilister/andra trafikanter inte ögonen till att fokusera på trafiken...

"Hmmm... Implicit skulle det betyda att vi uppmärksammar tjejer specifikt - för att vi tolkar dem som ett hot...?" Hehe... ja hon blir ett hot mot vår koncentrationsförmåga i trafiken ;-)
 

HkanB

New member
Lätt att tappa fokus...

Hmmm... Implicit skulle det betyda att vi uppmärksammar tjejer specifikt - för att vi tolkar dem som ett hot...? *amazonwomenfromMars*


Jag vet inte vilket som känns mest avlägset: en speciell "Kollade på brudar"-ruta på den blå-gula blanketten under "Olyckan inträffade på grund av:" - eller att någon ärligt skulle kryssa den... :)

Hampe

Jag har iofs bara sett "Amazon Women on the Moon" men den från Mars är väl en uppföljare....:wink:
Hot och hot, det beror väl på om det finns en synlig äkta man eller pojkvän i närheten....

I den mån "snyggt fruntimmer vid vägkanten" är ett reellt problem så är det nog inte som hot vi uppfattar henne utan snarare för potential i vissa andra avseenden som har med artens fortplantning att göra och det av fysisk aktivitet som det hör till.:p En uppmärksamhetstjuv alltså.
 

Kapten Stofil

New member
Jag instämmer i allt det som HåkanB och Marie skriver i sina inlägg. En vit hjälm på huvudet syns uppenbarligen väldigt tydligt bland andra trafikanter. Trots det har jag vid ett flertal tillfällen de 5 säsonger jag använt vit hjälm, råkat ut för "nära-att-bli-påkörd-incidenter". Men så bor jag ju nära Sthlm också... där/här använder många bilister/andra trafikanter inte ögonen till att fokusera på trafiken...

Jag har provat att köra med helljuset på också. Oj vilken skillnad det gjorde...
 

Pippi

New member
Min fd pojkvän dog på exakt detta sätt. Busschauffören svängde vänster utan att blinka och olyckan var ett faktum.

Jag jobbar dagligen i trafiken och jag blir än idag förvånad över hur få som använder blinkers. Varför är det så enkelt att avstå? Många gånger får jag till svars att de andra borde ju förstå... De tycker vi skall vara tankeläsare vilket vi tyvärr inte är...

Så, på med blinkersen oavsett vilket fordon du framför!
 

challe

Member
Jag har provat att köra med helljuset på också. Oj vilken skillnad det gjorde...

Hmmm, var det kanske dig jag mötte när jag plötsligt inte längre kunde urskilja bilen framför mig...

Bättre att avstå från helljus. DU syns kanske bättre, men ALLA ANDRA syns sämre och det är väl inte lämpligt att du ska ses bättre på andras bekostnad?
 

Jämten

New member
Blir så förbannad på bilister som inte ger tecken.

Vid T-korsning V-sväng H-sväng rondeller mm inget tecken.
Istället sitter dom med mobilen vid örat samtidigt som dom ska växla. Det tror fan att dom inte hinner med att tänka på att
upplysa andra vart dom ska.

Om någon i nämda kategori helt plötsligt kommer på att blinka så sker det när dom redan påbörjat att vrida på ratten.
Speciellt förargligt när man stannat vid korsning. Helt appropå svänger dom mitt framför nosen på den som stannat.


Detta fenomen är inte bara yngre förare man kan inkludera alla ålders kategorier.Har efter mer än 40-år ute på vägarna
hunnit se skrämmande exempel. Hur komma till rätta med problemet vet ej?????. Jämten
 
Last edited:

Kapten Stofil

New member
Hmmm, var det kanske dig jag mötte när jag plötsligt inte längre kunde urskilja bilen framför mig...

Bättre att avstå från helljus. DU syns kanske bättre, men ALLA ANDRA syns sämre och det är väl inte lämpligt att du ska ses bättre på andras bekostnad?

Det undrar jag, det var fullt dagsljus, och jag har en gammal -84 med halvtrött H4-lampa i fram. Jag brukar inte göra så, det var ett experiment, men med tanke på att medtrafikanterna reagerade som om de hade sett mig, på samma sätt som om jag kört bil med halvljus, blir jag lite fundersam.
 

Marie

Banned
Det undrar jag, det var fullt dagsljus, och jag har en gammal -84 med halvtrött H4-lampa i fram. Jag brukar inte göra så, det var ett experiment, men med tanke på att medtrafikanterna reagerade som om de hade sett mig, på samma sätt som om jag kört bil med halvljus, blir jag lite fundersam.

Det är då inte alla som slösar med ljuset...

Jag blev idag som bilist ordentligt förbannad på en motorcyklist.

På Rv 41 mellan Veddige och Horred kl 20.50 (det var alltså ordentligt mörkt) såg jag plötsligt på knappt ett kantstolpsavstånd något gråaktigt som jag mötte en bråkdels sekund senare. Av motorljud och hastighet att döma var det en motorcykel som jag mötte och den höll så vitt jag kunde bedöma med marginal drygt de sjuttio som är tillåtet på sträckan.

Jag var helt ställd, för tanken som omedelbart kom i mitt huvud var: "Tänk om jag hade gjort en omkörning just där..."

Jag är fortfarande nästan skakig av upplevelsen. Vad är det för en fullblodsidiot som kan få för sig att köra HELT utan belysning både fram och bak på en riksväg i mörker?


och - NEJ, det var absolut INTE fråga om en EU-moppe eller liknande.
 
Last edited:

Avarage

New member
Det är då inte alla som slösar med ljuset...

Jag blev idag som bilist ordentligt förbannad på en motorcyklist.

På Rv 41 mellan Veddige och Horred kl 20.50 (det var alltså ordentligt mörkt) såg jag plötsligt på knappt ett kantstolpsavstånd något gråaktigt som jag mötte en bråkdels sekund senare. Av motorljud och hastighet att döma var det en motorcykel som jag mötte och den höll så vitt jag kunde bedöma med marginal drygt de sjuttio som är tillåtet på sträckan.

Jag var helt ställd, för tanken som omedelbart kom i mitt huvud var: "Tänk om jag hade gjort en omkörning just där..."

Jag är fortfarande nästan skakig av upplevelsen. Vad är det för en fullblodsidiot som kan få för sig att köra HELT utan belysning både fram och bak på en riksväg i mörker?


och - NEJ, det var absolut INTE fråga om en EU-moppe eller liknande.

Kanske framförd utan körkort, onykter eller inte hans/hennes hoj! Idiotiskt men kan finnas förklaringar och få av oss ritkiga motorcyklister skulle utsätta oss för den faran.

Ang. ofoget med avsaknad av tydlighet (läs blinkers) är det beteendet inget annat än nonchalant mot alla andra. Tyvärr tror jag inte det går att råda bot på med annat än att vi uppfostrar våra barn till att visa hänsyn & respekt.

Av någon underlig anledning är det aldrig kvinnor i mogen ålder och VÄLDIGT sällan kvinnor över huvud taget. Däremot män mellan 20-55 och oberoende av vilken bil de kör (vrak för 5000 spänn eller svindyr för 1,2 Mkr. De är lika dåliga bilister oavsett.

Farligt är vad det är och tanken slår mig att man kanske skall bemöta dem lika dant som de bemöter mig/oss. Kör om dem byt fil skitnära (många av dem gör även det) dessutom utan att förvarna dem om vad som komma skall...fast det stannar oftast vid enbart en tanke.
 

akre

New member
59-årig kvinna omkom i krock med bil

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/svar-mc-olycka-i-gagnef

Någon som vet något? Som vanligt är det mc-föraren som krockade med en bil... Jag kan sätta en peng på att det var bilföraren som svängde vänster.

EDIT:

enligt dt.se

"Olyckan inträffade vid 14-tiden i höjd med Gräv.
Enligt räddningstjänsten hade en bilkö, med en traktor längst fram, bildats på sträckan som den kvinnliga motorcyklisten färdades på.

– Hon uppfattade inte att det var kö och körde in i bilen längst fram, vilket gjorde att hon körde omkull, säger Sverker Stenback, räddningsledare på Dala Mitt."
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
:confused: Får inte ihop det? Är det verkligen samma olycka? Tid och kön stämmer dåligt..
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det är två helt olika olyckor. Det var inte meningen att blanda ihop dem. Olyckan i Gagnef var enligt inslag på GävleDala en upphinnandeolycka, d v s MC-föraren körde in i en bilkö bakifrån. Det var inte en vänstersvängande bil vilket frågades i ett tidigareinlägg. MC-föraren dog inom ett dygn.

Olyckan i Övik publicerades ungefär samtidigt. Här gjorde en kvinnlig bilförare en vänstersväng utan att uppmärksamma MC-föraren och misstänks nu för vållande till annans död. Från SMC:s sida applåderar vi att åtal väcks i olyckor där MC-förare dödas eller skadas allvarligt p g a andras misstag i trafiken.
 

Jonkko

New member
Det är lika eländigt hit på Finska sidan angående mc olyckor och media :(
Hit är dessutom alla klassade som motorister,ingen skillnad hur det har gått till.
Vanliga tidningstext går på att en drogpåverkad motorist körde till skogs natten till fredag,han blåste 2.3 promill och testet visade dessutom spår på droger.

Sen att det som egentligen hände (och som media nog riktigt bra vet) är att en drogpåverkad fyllerist stal en mc och lyckades köra 200 meter före han drog till skogs hör tydligen inte till det viktiga att skriva i tidningarna,å int e de viktigt heller att skriva att han saknade mc körkort,från tidigare tungt belastat brottsregister med flera rattfyllor med både bil och mc som var stulna ......



Så med andra ord om jag (eller nån) skulle pröva på att sno en polisbil i fyllan o dra till skogs,så då borde ju rubriken i tidningarna lyda att full polis körde av vägen med polisbilen.
Eller hur?
Samma sak borde det va om man snod en brandbil etc etc.
 
Top