Jag vill veta varför och inte att

Hampe

Skriver massor!
Var på vippen att posta i "Säsongen 2013 har startat" men jag är tillräckligt mycket Dr Sadness alleredan...

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1522698-krock-mellan-mc-och-personbil

Oreggad crosshoj, utan varesig hjälm, skylt, körkort eller lyse. Men bra på lyset.
Alltså packad på crosshoj längs med Ullevigatan mitt inne i Göteborg. *zing*
Ullevigatan...? Oh yes, mitt utanför polishuset...

Vad fan skall man säga? Hur dumt får det bli?



H
 
Last edited:

Carnivore

New member
SMC började samla klipp under temat Extremt beteende. Samtliga är män. Nästan alla handlar om fylla, droger och olovlig körning. Ingen rolig läsning. www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor...eende/Typiska-olyckor-p-g-a-Extremt-beteende/

Helt sjukt!
Av 62 fall så är det enbart 4 jag skulle klassa som motorcyklister (alltså har körkort och kör nyktra enligt rapporteringen) men som kör fort / bakhjulskörning i tätort / burnout*.
Resten (58st) hade inget körkort och var i stor del påverkade av alkohol/droger!!! :mad: :mad: :mad:

*Just burnout skulle inte jag vilja klassa som extremt beteende faktiskt, bara för att det är olagligt är det inte extremt.
http://www.vf.se/nyheter/karlstad/19-aring-atalas-burn-out”
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Ja, det är helt sjukt. Det är detta vi måste lyfta fram i media! Nej, burnout är inte extremt, jag lade nog ut det pga åtalet.
 

gundj

New member
Säg inte att det är sjukt, snart kommer någon och förklarar att det bara är synd om de 58 idioterna.
Det som gör allt ännu sorgligare är dessa idioters offer, de som oförskyllt drabbas av deras framfart.
Sätter man sig bakpå när man vet att föraren är full och tokig utan körkort så har man gjort ett val, men står man och väntar på grön gubbe och blir rammad så finns det inte ord nog att beskriva vad som borde ske med föraren.
Givetvis kan sådana olyckor ske ändå, men bortsett från sms-skrivande så beror dessa oftast på olyckliga omständigheter.

Något som ska tas in i debatten är den allmänna förvildningen i trafiken, när jag läst några av artiklarna i länken slås jag av alla andra artklar, otroliga trafikbrott, i bil, lastbil, på MC mm där total likgiltighet inför medtrafikanter råder.

Jag skulle verkligen vilja veta mer om dessa olyckorna också, finns det likheter? Vilka är det som är vållande, ser man ett samband?
Jag tror mig se sambandet i mitt dagliga resande, där incidenter och tokigt uppträdande sker i i stort sett varje tur ute i trafiken längre än till macken. Min politiska korrekthet avhåller mig från att berätta vilken slutsats jag dragit, men den ena gruppen har något viktigt sittande i passagerarstolen, en grupp har just upptäckt sin enorma betydelse och måste vara i kontakt heltid och den tredje gruppen förstod nog inte riktigt allt som stod i körkortsboken.
Vad gör SMC för att förbättra läget? Motormännen m fl dras ju med samma problemställning, finns ett samarbete?
Riktag reklam och info kanske inte får förekomma, men något måste ju ske innan vi alla är bortkörda.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Ordet sjukt var illa valt kanske. Jag försöker bara att beskriva verkligheten med mina egna ord. Bedrövad är kanske mer korrekt.
Nej, SMC har inte tillgång till andra olyckor än dödsolyckor på MC. SMC har efterlyst analyser av körkortsstatistik för dem som dödas i andra fordon eftersom gruppen är så stor bland MC-förare. Den slutsats jag dragit av djupstudierna är att äldre förare är överrepresenterade.

SMC har under ett antal år försökt få myndigheter, andra organisationer, forskare med flera att arbeta med frågan om synbarhet och uppmärksamhet mot MC-förare som varje år dödar och skadar motorcyklister. Vi har inte fått gehör, inte ens i frågan om att ha med detta som obligatoriskt inslag i riskutbildning för bil. SMC har pekat på forskning, statistik och studier, ändå sägs att det råder kunskapsbrist på området. Vi har skapat en sida om detta: http://www.svmc.se/smc/Se-Oss/

SMC samarbetar med M som publicerat artiklar i ämnet från SMC. Motormännen driver också frågan om hänsyn i trafiken. MEN, detta är inte en av de prioriterade åtgärder som satts upp i Sverige för att nå etappmålen 2020. Min personliga uppfattning är att om en åtgärd inte finns med på den listan, då satsas inget på detta. Hänsyn i trafiken är inget prioriterat mål.

Regeringen skickade nyligen ut en remiss angående förändring av Trafikförordningen från 1 september 2013. Den lyder: 10 e§: " Vid färd på väg i ett motordrivet fordon får föraren inte ägna sig åt aktiviteter som avleder uppmärksamheten från framförandet av fordonet i sådan grad att det uppstår risk för trafikolyckor."
Det handlar om en skärpning av aktsamhetskravet, inte bara användning av kommunikationsutrustning. Självklart tycker SMC att detta är bra!
 

Carnivore

New member
Det är helt sjukt!
Nej, det är inte en sjukdom som skall tillsättas nån utredning och gullas med utan läget är sjukt och det är i alla fall i min bok något annat.
Hade jag skrivit galet, vansinnigt eller vad som så hade det fortfarande kunnat kopplas till ett sinnestillstånd.... det går inte att haka upp sig på alla ord som skrivs utan att se de i sin helhet. ;)
 

gundj

New member
Det är helt sjukt!
Nej, det är inte en sjukdom som skall tillsättas nån utredning och gullas med utan läget är sjukt och det är i alla fall i min bok något annat.
Hade jag skrivit galet, vansinnigt eller vad som så hade det fortfarande kunnat kopplas till ett sinnestillstånd.... det går inte att haka upp sig på alla ord som skrivs utan att se de i sin helhet. ;)

JAg hade en annan debatt i tankarna.:angel:
 

Hampe

Skriver massor!
Scoutar runt lite på utländska nyhetssidor för att försöka se om det finns en sameuropeisk trend i det här med tilltagande motorcykelhänsynslöshet och fåfäng tro att man kan smita från polisen med gott resultat.

...å minsann! Man behöver inte ta sig längre än till vårt grannland Danmark och orten Hilleröd *nudge-nudge* för att se samma skit:


http://localeyes.dk/motorcyklist-i-livsfare-efter-politijagt/

Visserligen från förra sommaren, och felstavat enligt svensk norm

Motorcyklisten kørte med ekstremt høj fart forbi

men ändå - Extremt sade Bull.



För den som kämpar med danskan och tappar sammanhanget halvvägs så prova att ersätta ordet "bilen" med "motorcykeln" så blir det mer begripligt - även Danmark har journalister som gör halvdana jobb... :D



H
 

Avarage

New member
Japp, och snart kommer "någon" och skriver att dödsstraff vore det enda rätta! Fast det är ju inte heller det debatten i denna tråden skall handla om. Fast man börjar snart undra om inte "någon" önskar sig en sådan debatt efter som "någon" inte kunde låta bli att pika (moget!).

Alkohol/droger och trafik hör ju inte ihop. Det är heller inget unikt enbart för gruppen motorcyklister. Skillnaden är resultatet och för vem. Där den onyktre motorcyklisten (om vi nu verkligen skall kalla honom motorcyklist) oftast själv blir drabbad (till skillnad från den fulla/påverkade bilföraren/bussföraren eller lasbilschauffören. Och inte sällan med dödlig utgång (också inte heller det är lika vanligt bland bilburna påverkade förare).

Bra dock att SMC lyfter fram för att påvisa för allamänheten och politiker att denna gruppen av individer KAN vi inte påverka utan ansvaret ligger i 1:a hand på politisk nivå.

// Niklas
 

Diversion

New member
Finns det någon som helst förståelse från berörda myndigheter när det gäller skillnaden mellan körkortslösa förare möjligen på stulen hoj och "vanliga" förare?

Jag anser att de skall in i en egen spalt i statistiken. Dessa berörs ju inte av lagstiftningen hur den än ser ut utan kan endast nås/stoppas av polis på plats. Hårdare lagstiftning när det gäller bagateller drabbar "vanliga" medan dessa som man kanske ändrade en lag för att komma åt klarar sig. Samma sak gäller naturligtvis körkortslösa biltjuvar.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det finns en förståelse men samtidigt inga förslag på åtgärder. Man vill veta mer om problematiken. I Norge jämförde man gruppen med belastningsregistret och konstaterade att 72 % var kända av polisen för andra brott och dessutom relativt grova som narkotika, misshandel, våldsbrott, ekonomiska brott mm. Norska polisen säger att man kan arbeta aktivt med denna grupp bara man får mandat för detta. SMC har föreslagit att Sverige ska göra samma sak. SMC har också föreslagit att man i officiell statistik ska presentera körkortslösa per trafikantgrupp. SMC har klart deklarerat att Säker förare = har körkort - borde vara en prioriterad åtgärd inom svenskt trafiksäkerhetsarbete. Det är det inte idag.
Helt klart är att denna grupp faller utanför allt traditionellt trafiksäkerhetsarbete och de åtgärder man normalt resonerar om.
 

påK-en

New member
Finns det någon som helst förståelse från berörda myndigheter när det gäller skillnaden mellan körkortslösa förare möjligen på stulen hoj och "vanliga" förare?

Jag anser att de skall in i en egen spalt i statistiken. Dessa berörs ju inte av lagstiftningen hur den än ser ut utan kan endast nås/stoppas av polis på plats. Hårdare lagstiftning när det gäller bagateller drabbar "vanliga" medan dessa som man kanske ändrade en lag för att komma åt klarar sig. Samma sak gäller naturligtvis körkortslösa biltjuvar.

En svår grupp att komma åt, det är lättare att ta oss relativt lagliga trafikanter.
Det görs dock vissa punktinsatser, i min hemstad togs i fjol en berusad, körkortslös bilförare 3 ggr på 2dar. Personen kunde ju dock upprepa fadäsen fler gånger efter det första ingripandet.
I Gävle drog, i förrgår, en körkortslös motorcykelförare med hög fart rakt in i en rondell (dekorerad med diverse hjulaxlar från järnvägsvagnar), han saktade tydligen inte ens in innan rondellen, vittne var en polis på en observationsplats (kan detta ha hetsat mcföraren? Polisen fanns ju i närheten! Dåliga personliga beslut brukar ju ofta skyllas på polisen).
Hur kommer man åt att hindra såna här "trafikanter"? Det är nog svårt, lättare att fixa oss relativt laglydiga.
 

HkanB

New member
Alla vet hur men ingen vågar säga det...

En svår grupp att komma åt, det är lättare att ta oss relativt lagliga trafikanter.
Det görs dock vissa punktinsatser, i min hemstad togs i fjol en berusad, körkortslös bilförare 3 ggr på 2dar. Personen kunde ju dock upprepa fadäsen fler gånger efter det första ingripandet.
I Gävle drog, i förrgår, en körkortslös motorcykelförare med hög fart rakt in i en rondell (dekorerad med diverse hjulaxlar från järnvägsvagnar), han saktade tydligen inte ens in innan rondellen, vittne var en polis på en observationsplats (kan detta ha hetsat mcföraren? Polisen fanns ju i närheten! Dåliga personliga beslut brukar ju ofta skyllas på polisen).
Hur kommer man åt att hindra såna här "trafikanter"? Det är nog svårt, lättare att fixa oss relativt laglydiga.

Det som skulle behöva göras för att komma åt dessa "trafikanter" är inte idag politiskt möjligt att genomföra.
Sannolikt lika med politiskt självmord om nu mot all förmodan någon om så ens för en kort stund skulle komma till insikt...
De skall vi kalla dem de "rättssociala normerna" ser idag ut på ett sådant sätt att vi lär nog få leva med dessa intressanta "trafikanter" rätt länge till.

Händer något liknande igen så lär man väl snarare låta poliserna jaga fildelare istället eller något annat potentiellt mer eller mindre ofarligt. Och som inte har någon potential för köra ihjäl sig under jakten överhuvudtaget.
 
Last edited:

Marie

Banned
<ironi>Nej men det förstår väl alla, att det är synd om dessa stackars snedseglare. Det effektivaste är ju att förbjuda motorcyklar, så kan ju stackarna varken köpa en motorcykel eller stjäla en, och då kan de inte heller köra ihjäl sig på motorcykel! Genialt enkelt! </ironi>
 

Avarage

New member
<ironi>Nej men det förstår väl alla, att det är synd om dessa stackars snedseglare. Det effektivaste är ju att förbjuda motorcyklar, så kan ju stackarna varken köpa en motorcykel eller stjäla en, och då kan de inte heller köra ihjäl sig på motorcykel! Genialt enkelt! </ironi>

<ironi> En annan, billigare och effektivare lösning är dödsstraff. Avrätta dem som inte kör ihjäl sig själva så finns ingen risk att de gör om samma medvetna illgärning igen, i syfte att skada andra! </ironi>
 

Avarage

New member
Finns det någon som helst förståelse från berörda myndigheter när det gäller skillnaden mellan körkortslösa förare möjligen på stulen hoj och "vanliga" förare?

Jag anser att de skall in i en egen spalt i statistiken. Dessa berörs ju inte av lagstiftningen hur den än ser ut utan kan endast nås/stoppas av polis på plats. Hårdare lagstiftning när det gäller bagateller drabbar "vanliga" medan dessa som man kanske ändrade en lag för att komma åt klarar sig. Samma sak gäller naturligtvis körkortslösa biltjuvar.

Man kan inte ha olika lagar! Men däremot olika påföljder för samma brott beroende på omständigheterna. Och en sådan bedömning görs idag.
 
Top