Avarage
New member
En grundförutsättning för fb intresse att försäkra kurserna är förstås att kursen förmedlar kunskaper som en förare behöver för att bli en bättre mc förare på vägen i LAGLIGA farter. Av något konstigt skäl så händer ofta svåra mc olyckor på vägar med 70 km /h som skyltad hastighet och låg vägstandard enligt Trafikverkets sätt att se på vägstandaren.
En mc förare som går lugn eller medel grupp har en betydlig större nytta av utbildningen eftersom vissa i den gruppen idag ligger för nära sin egen maximala körförmåga när dom kör på dessa vägar i laglig fart. I den gruppen ger utbildningen en positiv verkan eftersom den ger dom förarna en större marginal när dom kör sin favoritväg i laglig fart. Men för den snabba deltagaren som ligger nära sin max körförmåga på favoritvägen i olagligt tempo ''räcker'' det med att han/hon sänker sitt tempo till lagligt tempo. Då kommer han/hon genast att ha god marginal utan att gå någon utbildning.
Däremot om den föraren vill att utveckla sin körning på ett för honom meningsfullt sätt, då är det bankörning i någon form som gäller.
Ett problem är att många har valt att gå steg 4 snabb grupp gång på gång och sett det som ett fint sätt att få en bandag med full försäkring och coach. Då frågar sig säkert många seriösa bandags arrangörer varför inte deras arrangemang skall omfattas av samma försäkringsregler.
Nu inser dom att deras verksamhet inte omfattas av försäkring, då har dom börjat gruppera deltagare efter deras hastighet och inte efter licens eller kk, racehoj eller gathoj. Vissa har ett samarbete med sma i försäkringsfrågan.
Om det är så enkelt "att bara sänka till laglig hastighet" varför kom våra kurser upp på "tapeten" från första början? Och varför kör de (piloterna) fortfarande för fort på landsväg?
VEM och HUR skall utbilda dessa förare i vad de behöver, för att hålla sig vid liv, om vi inte lockar dem till våra kurser?
Last edited: