Kommer SMC att göra några förändringar av de avancerade kurserna steg 1-4 under 2014 för att minska antalet olyckor under kurserna och för att få tillbaka fb:s förtroende för kursverksamheten?
JA..
Sen är en naturlig fråga vad SMC kommer göra - och det ska jag gärna svara på:
Vi kommer jobba vidare med den 0-Vision om inga incidenter på kurserna, som vi även jobbade hårt på med under året som gick.
Kort sagt vill vi att alla håller sig på hjulen. I samband med detta har vi utbildat 400 instruktörer i pedagogik frågor, vi jobbar vidare med att identifiera riskfyllt beteende, vi kommer att vara mera noggranna med övningen gaskontroll (dvs. det rör sig inte om att brassa fyllt ut av kurvorna).. Vi får personal runt banan att rapportera riskfylld körning till depån / instruktörer - så vi kan sätta in tidigare. Vi kommer vara mera noggranna med att man som elev håller sig till sina övningar, för att få en bättra förståelse (vilket reducerar incidenter).
Vi fortsätter med satsningen på SMC SPORT - som är stället för den som vill brassa på bana - och ta sin snabba körning några steg vidare.
Detta är ett axplock av det fortsatta arbeta, som vi började tidigare - och som rent av gett bra resultat. Notera vänligen att det inte som så i den stora bild har varit en försämring från försäkringsbolagen´s sida. Stora bolag som IF och LF, har rent av gett bättra konditioner i år.
Det är viktigt att SMC:s Avancerade Kurser, fortfarande ska vara roliga och man inom rimlighetens gränser kan hålls ett lagom fritt tempo - vart man kan förbättra sin körning och därmed ta med sig ökade marginaler ut i trafiken. Den vanliga deltager vill sålunda sannolikt inte känna av ändringar, som reducerar kör-glädjan..
Vi anser att vi har försäkringsbolagens fortroende - eftersom samtliga försäkringsbolag ger försäkring, även om enstaka har "restriktioner" - Men, i vanlig ordning är det upp till oss jävla; deltagare, funktionärer, instruktörer - att se till att vi inte har några skador..