Försäkringsbolagen ändrar regler för SMC-bankörning?

Status
Ej öppen för fler svar.

Galne Dansken

Administrator
Personal
Kommer SMC att göra några förändringar av de avancerade kurserna steg 1-4 under 2014 för att minska antalet olyckor under kurserna och för att få tillbaka fb:s förtroende för kursverksamheten?

JA..

Sen är en naturlig fråga vad SMC kommer göra - och det ska jag gärna svara på:

Vi kommer jobba vidare med den 0-Vision om inga incidenter på kurserna, som vi även jobbade hårt på med under året som gick.
Kort sagt vill vi att alla håller sig på hjulen. I samband med detta har vi utbildat 400 instruktörer i pedagogik frågor, vi jobbar vidare med att identifiera riskfyllt beteende, vi kommer att vara mera noggranna med övningen gaskontroll (dvs. det rör sig inte om att brassa fyllt ut av kurvorna).. Vi får personal runt banan att rapportera riskfylld körning till depån / instruktörer - så vi kan sätta in tidigare. Vi kommer vara mera noggranna med att man som elev håller sig till sina övningar, för att få en bättra förståelse (vilket reducerar incidenter).

Vi fortsätter med satsningen på SMC SPORT - som är stället för den som vill brassa på bana - och ta sin snabba körning några steg vidare.

Detta är ett axplock av det fortsatta arbeta, som vi började tidigare - och som rent av gett bra resultat. Notera vänligen att det inte som så i den stora bild har varit en försämring från försäkringsbolagen´s sida. Stora bolag som IF och LF, har rent av gett bättra konditioner i år.

Det är viktigt att SMC:s Avancerade Kurser, fortfarande ska vara roliga och man inom rimlighetens gränser kan hålls ett lagom fritt tempo - vart man kan förbättra sin körning och därmed ta med sig ökade marginaler ut i trafiken. Den vanliga deltager vill sålunda sannolikt inte känna av ändringar, som reducerar kör-glädjan..

Vi anser att vi har försäkringsbolagens fortroende - eftersom samtliga försäkringsbolag ger försäkring, även om enstaka har "restriktioner" - Men, i vanlig ordning är det upp till oss jävla; deltagare, funktionärer, instruktörer - att se till att vi inte har några skador..
 

pap

New member
JA..

Sen är en naturlig fråga vad SMC kommer göra - och det ska jag gärna svara på:

Vi kommer jobba vidare med den 0-Vision om inga incidenter på kurserna, som vi även jobbade hårt på med under året som gick.
Kort sagt vill vi att alla håller sig på hjulen. I samband med detta har vi utbildat 400 instruktörer i pedagogik frågor, vi jobbar vidare med att identifiera riskfyllt beteende, vi kommer att vara mera noggranna med övningen gaskontroll (dvs. det rör sig inte om att brassa fyllt ut av kurvorna).. Vi får personal runt banan att rapportera riskfylld körning till depån / instruktörer - så vi kan sätta in tidigare. Vi kommer vara mera noggranna med att man som elev håller sig till sina övningar, för att få en bättra förståelse (vilket reducerar incidenter).

Vi fortsätter med satsningen på SMC SPORT - som är stället för den som vill brassa på bana - och ta sin snabba körning några steg vidare.

Detta är ett axplock av det fortsatta arbeta, som vi började tidigare - och som rent av gett bra resultat. Notera vänligen att det inte som så i den stora bild har varit en försämring från försäkringsbolagen´s sida. Stora bolag som IF och LF, har rent av gett bättra konditioner i år.

Det är viktigt att SMC:s Avancerade Kurser, fortfarande ska vara roliga och man inom rimlighetens gränser kan hålls ett lagom fritt tempo - vart man kan förbättra sin körning och därmed ta med sig ökade marginaler ut i trafiken. Den vanliga deltager vill sålunda sannolikt inte känna av ändringar, som reducerar kör-glädjan..

Vi anser att vi har försäkringsbolagens fortroende - eftersom samtliga försäkringsbolag ger försäkring, även om enstaka har "restriktioner" - Men, i vanlig ordning är det upp till oss jävla; deltagare, funktionärer, instruktörer - att se till att vi inte har några skador..

OK, det låter bra.

Min åsikt är att kursverksamheten är mycket bra, sedan finns det några få deltagare som har andra mål med kurserna än de som SMC ställt upp. Jag är säker på att SMC kan styra upp dessa deltagares beteende under kurserna och närma sig 0-visionen utan att ta glädjen ifrån övriga deltagare.

Jag har försäkring hos Svedea och har haft en maildiskussion med dem om de begränsningar de beslutat om som innebär att jag kommer att byta försäkringsbolag. Svedea skriver bl a att: "SMC har själva vidtagit åtgärder och bland annat försvinner snabb grupp i steg 4 inför 2014." Är detta korrekt?

En annan fundering är hur SMC kommer att göra med deltagare med Svedea försäkring som normalt skulle köra i snabb grupp? Att placera dem i medelgruppen blir ju inte så lyckat.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
..
1. Jag har försäkring hos Svedea och har haft en maildiskussion med dem om de begränsningar de beslutat om som innebär att jag kommer att byta försäkringsbolag. Svedea skriver bl a att: "SMC har själva vidtagit åtgärder och bland annat försvinner snabb grupp i steg 4 inför 2014." Är detta korrekt?

2. En annan fundering är hur SMC kommer att göra med deltagare med Svedea försäkring som normalt skulle köra i snabb grupp? Att placera dem i medelgruppen blir ju inte så lyckat.

1. Snabb Grupp kommer inte att försvinna.

2. SVEDEA deltagare som har anmäld sig till Snabb Grupp - kommer innan kursen ha val möjligheten att, A: Få pengarna tillbaka. B: Köra i mellan grupp istället, fast då får man respektera hastigheten i denna grupp och inte driva upp tempo´t.

SMC kommer inte släppa SVEDEA kunder ut på banan i Snabb grupp (eller i dom två snabbaste grupper om det är 4 hastighets grupper på kursen, vilket det typisk är på Knutstorp).
 

CB_Tobbe

New member
Några reflektioner kring 0 visionen.
Den kommer tyvärr inte funka eftersom inte smc kan välja deltagare efter lämplighet som mc-förare. Inom svenskt stridsflyg och trafikflyg, där väljer man ut personer med lämpliga egenskaper att bli piloter. Då blir säkerhetsarbetet mycket enklare.
I smc s fall är det snarare så att man söker upp sporthojsförare som redan har ett riskabelt körsätt och peronlighet som tar risker. Att nå en nollvision med sådana grupper blir nog svårt och får inte den gruppen någon ''kick'' uteblir den nog tyvärr.

Den gruppen måste nog föras direkt till rr spåret om man vill uppnå nollvision på trafikövningarna.
 

HkanB

New member
Några reflektioner kring 0 visionen.
Den kommer tyvärr inte funka eftersom inte smc kan välja deltagare efter lämplighet som mc-förare. Inom svenskt stridsflyg och trafikflyg, där väljer man ut personer med lämpliga egenskaper att bli piloter. Då blir säkerhetsarbetet mycket enklare.
I smc s fall är det snarare så att man söker upp sporthojsförare som redan har ett riskabelt körsätt och peronlighet som tar risker. Att nå en nollvision med sådana grupper blir nog svårt och får inte den gruppen någon ''kick'' uteblir den nog tyvärr.

Den gruppen måste nog föras direkt till rr spåret om man vill uppnå nollvision på trafikövningarna.

Kul att du också insett att visioner är just visioner! Inte tillförlitliga prognoser och än mindre något som garanterat kommer att inträffa.
Det vore kul att DMT-testa alla kursdeltagare...om man nu fick göra det. Undrar just hur många som skulle få ta 4:a hjul därifrån då eller t.o.m. kanske bussen?

Mest udda med de flesta av dina resonemang och argumentationsvägar är att de på något sätt leder fram till att SMC skall agera rekryteringsagent åt SVEMO? Du skriver det ju visserligen inte rakt ut men t.ex "Den gruppen måste nog föras direkt till rr spåret om man vill uppnå nollvision på trafikövningarna" är väl svårt att tolka på så många andra sätt.

Skall man hålla på med sånt så vore det väl bra om SVEMO själva i samarbete med SMC var närvarande på/vid SMCs banaktiviteter och gjorde reklam för sig...?
 

CB_Tobbe

New member
Kul att du också insett att visioner är just visioner! Inte tillförlitliga prognoser och än mindre något som garanterat kommer att inträffa.
Det vore kul att DMT-testa alla kursdeltagare...om man nu fick göra det. Undrar just hur många som skulle få ta 4:a hjul därifrån då eller t.o.m. kanske bussen?

Mest udda med de flesta av dina resonemang och argumentationsvägar är att de på något sätt leder fram till att SMC skall agera rekryteringsagent åt SVEMO? Du skriver det ju visserligen inte rakt ut men t.ex "Den gruppen måste nog föras direkt till rr spåret om man vill uppnå nollvision på trafikövningarna" är väl svårt att tolka på så många andra sätt.

Skall man hålla på med sånt så vore det väl bra om SVEMO själva i samarbete med SMC var närvarande på/vid SMCs banaktiviteter och gjorde reklam för sig...?

Det finns helt olika föreningsstruktur mellan svemo och smc. Svemo är riksidrottsanslutet mc förbund som inte har några enskilda personer som medlemmar, Svemo har ett stort antal mc och snöskoterklubbar som medlemmar. Dessa klubbar innehåller tusentals medlemmar som tränar o tävlar i mc och snöskoter sport samt många funktionärer och passiva medlemmar. En av dessa medlemmar är smc -sport.
Smc har däremot i huvudsak direktanslutna medlemmar även om klubbar kan vara medlemmar.

Alltså finns svemo repensenterat på nära håll i smc innersta krets. Smc sport är ju närmast att betrakta som ett dotterbolag till smc, om man skall prata företagsspråk.
 
Last edited:

påK-en

New member
Några reflektioner kring 0 visionen.
Den kommer tyvärr inte funka eftersom inte smc kan välja deltagare efter lämplighet som mc-förare. Inom svenskt stridsflyg och trafikflyg, där väljer man ut personer med lämpliga egenskaper att bli piloter. Då blir säkerhetsarbetet mycket enklare.
I smc s fall är det snarare så att man söker upp sporthojsförare som redan har ett riskabelt körsätt och peronlighet som tar risker. Att nå en nollvision med sådana grupper blir nog svårt och får inte den gruppen någon ''kick'' uteblir den nog tyvärr.

Den gruppen måste nog föras direkt till rr spåret om man vill uppnå nollvision på trafikövningarna.

Innebär inte all utbildning risk för misstag?
Misstag inom mc-utbildning medför risk för krascher av olika svårighetsgrader.
Om man inte räknar med att eleverna riskerar att göra misstag finns väl ingen anledning till att ha utbildning, då kan ju alla köra bra - eller? :confused:
 

HkanB

New member
Representation som inte funkar?

Det finns helt olika föreningsstruktur mellan svemo och smc. Svemo är riksidrottsanslutet mc förbund som inte har några enskilda personer som medlemmar, Svemo ett stort antal mc och snöskoterklubbar som medlemmar. Dessa klubbar innehåller tusentals medlemmar som tränar o tävlar i mc och snöskoter sport samt många funktionärer och passiva medlemmar. En av dessa medlemmar är smc -sport.
Smc har däremot i huvudsak direktanslutna medlemmar även om klubbar kan vara medlemmar.

Alltså finns svemo repensenterat på nära håll i smc innersta krets. Smc sport är ju närmast att betrakta som ett dotterbolag till smc, om man skall prata företagsspråk.

Det är väl inget konstigt med det....

SVEMO "överlät" väl i samförstånd den delen av FIM-relaterade aktiviteter som inte har med tävling att göra till SMC för rätt länge sedan. Det är SMC som håller i deltagandet i FIM-Rallyt t.ex.

Oavsett om det finns strukturella skillnader så diverse olika plan så...

Att SMC-Sport är en lillebrorsa, lillasyster till SMC och pga omständigheter aktivt inom SVEMO borde väl inte komplicera utan snarare hjälpa till?
Eller skall man tolka dina inlägg som att "Alltså finns svemo repensenterat[SIC] på nära håll i smc innersta krets." inte funkar nå bra...
Det verkar som att du här, i forumet för en diskussion som borde eller i alla fall fömodligen skulle föras mer effektivt under andra former och annat medium.
 

CB_Tobbe

New member
Det är väl inget konstigt med det....

SVEMO "överlät" väl i samförstånd den delen av FIM-relaterade aktiviteter som inte har med tävling att göra till SMC för rätt länge sedan. Det är SMC som håller i deltagandet i FIM-Rallyt t.ex.

Oavsett om det finns strukturella skillnader så diverse olika plan så...

Att SMC-Sport är en lillebrorsa, lillasyster till SMC och pga omständigheter aktivt inom SVEMO borde väl inte komplicera utan snarare hjälpa till?
Eller skall man tolka dina inlägg som att "Alltså finns svemo repensenterat[SIC] på nära håll i smc innersta krets." inte funkar nå bra...
Det verkar som att du här, i forumet för en diskussion som borde eller i alla fall fömodligen skulle föras mer effektivt under andra former och annat medium.

Jag svarade på ditt inlägg om vad svemo borde göra. Där är smc sport en svemoklubb som kan marknadsföra sin och svemo's verksamhet när man så önskar. Men smc sport är nästan helt styrt av sitt ''moderbolag'' smc när och hur man skall agera.
 

HkanB

New member
Jag svarade på ditt inlägg om vad svemo borde göra. Där är smc sport en svemoklubb som kan marknadsföra sin och svemo's verksamhet när man så önskar. Men smc sport är nästan helt styrt av sitt ''moderbolag'' smc när och hur man skall agera.

Ok, utifrån det perspektivet så blir ditt resonemang en hel del begripligare....och även, den om än inte tydligt uttalade, frustrationen över att saker och ting inte "riktigt funkar".

Fast nu är vi ju i SMC:s forum och det faller sig då väldigt lätt att ha sina referenser där...och inte hos SVEMOs kansli s.a.s.
Och trots SVEMO representationen på nära håll i SMCs innersta krets...så styr SMC, SMC-Sport. Tänka sig.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hoppas det är Ok att jag kommenterar lite, eftersom jag är ganska insyltad i frågor i sakens natur!

Noll-VISION - dvs Visionen är att inga ska ha incidenter på en frivillig SMC trafiksäkerhets kurs.
Om man väljer frivilligt vill gå en trafiksäkerhets kurs hops SMC, och betala för detta, är väl inte syftet att man tycker det är Ok att crasha sig själv och sin MC med risk för personskada!
Om man som deltagare - ex. ung kille som tycker om att gassa, ja - då vill nog gassa, men, tar för givet att någon kunnig instruktör tar hand om en i fall denna värderar att det inte ser säkert ut! Jag sku som deltagare, inte tro ett sekund på att instruktören bara sku vänta på att jag krasher brutalt runt!
Att ha en vision om att man inte ska ha olyckor på en kurs är därför nog rimligt att ha som mål. Och det är just det, som bolagen och SMC är överens om. Om alla instruktörer också är med i matchen, kommer vi få bra resultat, självfallet med hjälp av övriga kurs funktionärer.
Detta vett instruktörna - och detta har vi jobbat bra efter 2013. Och det kommer bli bättra under 2014.
Det är marginaler som ska justeras i vassa övningar, ex. gaskontroll - och då är vi nästan i mål. Och även den gas glada förare kommer fortfarande få en kurs han aldrig glömmer.
Jag är ganska säker här - av den simple anledning att vi har genomförd detta vid ett antal tillfällen..
Och ja, olyckor vill altid inträffa - och det vett båda vi och försäkringsbolagen - men, det tar inte bort vår gemensamma vision om att en SMC trafiksäkerhets kurs ska vara ett säker ställe.
 

Avarage

New member
Några reflektioner kring 0 visionen.
Den kommer tyvärr inte funka eftersom inte smc kan välja deltagare efter lämplighet som mc-förare. Inom svenskt stridsflyg och trafikflyg, där väljer man ut personer med lämpliga egenskaper att bli piloter. Då blir säkerhetsarbetet mycket enklare.
I smc s fall är det snarare så att man söker upp sporthojsförare som redan har ett riskabelt körsätt och peronlighet som tar risker. Att nå en nollvision med sådana grupper blir nog svårt och får inte den gruppen någon ''kick'' uteblir den nog tyvärr.

Den gruppen måste nog föras direkt till rr spåret om man vill uppnå nollvision på trafikövningarna.

A.) Vision är inget annat än en vision. Skilj på vision och mål samt krav! Jesper har för övrigt på ett ganska tydligt sätt förklarat vad/hur och vilka som jobbar mot målet att ha så få olyckor på kursdagar som möjligt. Och för övrigt är min personliga erfarenhet den att det GÅR att hålla även kraschbenägna motorcyklister som går kurs hos oss på hjulen. MEN med den insikten att olyckan när som helst kan bli ett faktum efte romständigheter osm man inte rår på eller förstår.

Och i liknelsen med stridspiloter och annat löst flygfolk kan ju tilläggas att även dessa råkar ut för olyckor ibland trots att man valt gräddan av moset. Så inte ens där CB-Tobbe uppnår man någon 0-vision, tyvärr.

B.) Kan du, i förväg utan att ha träffat/sett/pratat med, en motorcyklist avgöra om han/hon enl. din definition skall forslas direkt till SVEMO/SMC Sport och rr-träning? I så fall har vi stor nytta av ditt kunnande i vårt arbete mot 0-vision inför 2014 på våra kurser då förmågan att identifiera kraschrisker är direkt avgörande för resultatet. Kan vi dessutom påbörja detta arbetet, med hyfsat träffsäkerhet, redan innan de rullat en enda meter vore det guld värt.

Som du märker "pressar jag dig" lite CB-Tobbe för vi GÖR redan det du skriver fast vi låter dem genomgå steg 1-4 först, i förhoppning att vi dels skall kunna påverka dem att trots allt bli trafiksäkrare motorcyklister och i 2:a hand lyckas väcka intresset för bankörning/rr-träning/tävling. Så du slår in redan öppna dörrar med den kommentaren.
 

CB_Tobbe

New member
Jag är helt klart medveten att piloter orsakar krascher genom olika misstag. Men i arbetet ingår att hitta personer som har en personlighet att analysera risker med olika beslut på ett strukturerat sätt
Och inte flyga över sin eller planets förmåga.
I detta arbetssätt ingår även att följa checklistor och andra bestämmelser noggrant. Ytterligare en punkt som tillkommit är multicrew träning. Där tränar man på att utnyttja båda piloterna så effektivt som möjligt i t.ex nödsituation som orsakas av ett tekniskt fel.

En fråga man måste ställa sig angående en liten ofta ''snabb'' och krashbenägen grupp på kurserna är om man har något tillföra vad gäller vägkörning för denna grupp. Eftersom deras kör sätt redan är av typ ''kungen på bulten''. Och redan bryter grovt mot trafikregler för att få sin kick.

Att då ha den gruppen i dom försäkrade trafikövningarna känns helt fel eftersom dom redan har skapat problem med försäkringstäckningen på delar av kursen. Då är det bättre att kunna erbjuda ett alternativförsäkrad lösning. (T.ex svemo, sma) i en grupp för dessa personer redan från start.
Detta eftersom dom vill ha ett körsätt som ligger utanför vad som är säkert och lagligt på landsvägar. Dom personerna kommer bara att gå utveckla till bankörning eller rr om man vill bidra till hög trafiksäkerhet och laglydnad på väg.
Oavsett hur mycket man tränar den personen i att hantera sin mc, så kommer han (hon) inte att passa in i det vanliga trafiksystemet och det kurviga vägnätet, i det tempo som den personen trivs med och känner som en utmaning.

Man kan ju inte begära att medtrafikanter inkl barn skall kunna hantera sin trafiksäkerhet och göra rätt bedömningar när personen kör i 140 istället för 70 för att få sin kick. Då måste tyvärr den mc föraren räkna med att motparten missar t.ex. väjningsplikt eftersom det fordonet kördes så fort jämfört med normal hastighet.

Fördelan med den lösningen är att den vanliga mc-föraren kanske får behålla fullt försäkringsskydd på kurserna oavsett bolag. Dom personerna som är en källa problemet får en utbildningen som är lite tuffare och mer inriktad på att deras framtid finns på banor och inte på vägar i deras tempo. På den utbildningen kommer det att hända en och annan vurpa. Där är huvudmålet att hålla allvarliga personskador borta och acceptera sönderslagana kåpor och styrhalvor ibland. Det är i den miljön som dessa deltagare kommer att utvecklas i framtiden om smc vill lyckas med nollvisionen på landsvägarna.
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Vad gäller urvalet av personer som platsar i respektive kurstyp.

Jag tror att mycket löser av sig själv, om man erbjuder en icke trafikförsäkrad mer ban inriktad utbilning istället för snabb grupp. Då kommer den gruppen att ha ett val att antingen sänka tempot eller välja den nya varianten där han förmodligen trivs bättre och kan komma med en oregistrerad banhoj eller gathoj som han råd crasha utan att blanda in försäkringsbolag.
Där det inte löser sig själv då får man ta en diskussion med eleven i t.ex steg 1.

En grej som är värt att prova är att ha tiori kvällar innan kurssteg 1
Innan steg 1 går man igenom praktiska saker som bansäkerhet, kursplaner och övningarna på steg 1, svarar på frågor och diskuterar med deltagare som anmäler sig till racegruppen om orsaken och hans mål. Då kommer man tillsammans fram till det är den bästa lösningen deltagaren och smc.
 
Last edited:

Peter1980

New member
Jag tror att mycket löser av sig själv, om man erbjuder en icke trafikförsäkrad mer ban inriktad utbilning istället för snabb grupp. Då kommer den gruppen att ha ett val att antingen sänka tempot eller välja den nya varianten där han förmodligen trivs bättre och kan komma med en oregistrerad banhoj eller gathoj som han råd crasha utan att blanda in försäkringsbolag.

Du beskrev just Steg 5/6.
 

HkanB

New member
Vad urvalet av personer platsar i respektive kurstyp.

Jag tror att mycket löser av sig själv, om man erbjuder en icke trafikförsäkrad mer ban inriktad utbilning istället för snabb grupp. Då kommer den gruppen att ha ett val att antingen sänka tempot eller välja den nya varianten där han förmodligen trivs bättre och kan komma med en oregistrerad banhoj eller gathoj som han råd crasha utan att blanda in försäkringsbolag.
Där det inte löser sig själv då får man diskussion med eleven i t.ex steg 1.

En grej som är värt att prova är att ha tiori kvällar innan kurssteg 1
Innan steg 1 går man igenom praktiska saker som bansäkerhet, kursplaner och övningarna på steg 1, svarar på frågor och diskuterar med deltagare som anmäler sig till racegruppen om orsaken och hans mål. Då kommer man tillsammans fram till det är den bästa lösningen deltagaren och smc.

Hur skulle att predika till kören att få de icke troende att omvändas?

Att prata med de som redan har anmält(er) sig till racegruppen om hur bra deras val är, på vilket sätt skulle det påverka de som inte gjort det valet för att de inte vill eller inte inser?
 

Avarage

New member
Jag är helt klart medveten att piloter orsakar krascher genom olika misstag. Men i arbetet ingår att hitta personer som har en personlighet att analysera risker med olika beslut på ett strukturerat sätt
Och inte flyga över sin eller planets förmåga.
I detta arbetssätt ingår även att följa checklistor och andra bestämmelser noggrant. Ytterligare en punkt som tillkommit är multicrew träning. Där tränar man på att utnyttja båda piloterna så effektivt som möjligt i t.ex nödsituation som orsakas av ett tekniskt fel.

En fråga man måste ställa sig angående en liten ofta ''snabb'' och krashbenägen grupp på kurserna är om man har något tillföra vad gäller vägkörning för denna grupp. Eftersom deras kör sätt redan är av typ ''kungen på bulten''. Och redan bryter grovt mot trafikregler för att få sin kick.

Att då ha den gruppen i dom försäkrade trafikövningarna känns helt fel eftersom dom redan har skapat problem med försäkringstäckningen på delar av kursen. Då är det bättre att kunna erbjuda ett alternativförsäkrad lösning. (T.ex svemo, sma) i en grupp för dessa personer redan från start.
Detta eftersom dom vill ha ett körsätt som ligger utanför vad som är säkert och lagligt på landsvägar. Dom personerna kommer bara att gå utveckla till bankörning eller rr om man vill bidra till hög trafiksäkerhet och laglydnad på väg.
Oavsett hur mycket man tränar den personen i att hantera sin mc, så kommer han (hon) inte att passa in i det vanliga trafiksystemet och det kurviga vägnätet, i det tempo som den personen trivs med och känner som en utmaning.

Man kan ju inte begära att medtrafikanter inkl barn skall kunna hantera sin trafiksäkerhet och göra rätt bedömningar när personen kör i 140 istället för 70 för att få sin kick. Då måste tyvärr den mc föraren räkna med att motparten missar t.ex. väjningsplikt eftersom det fordonet kördes så fort jämfört med normal hastighet.

Fördelan med den lösningen är att den vanliga mc-föraren kanske får behålla fullt försäkringsskydd på kurserna oavsett bolag. Dom personerna som är en källa problemet får en utbildningen som är lite tuffare och mer inriktad på att deras framtid finns på banor och inte på vägar i deras tempo. På den utbildningen kommer det att hända en och annan vurpa. Där är huvudmålet att hålla allvarliga personskador borta och acceptera sönderslagana kåpor och styrhalvor ibland. Det är i den miljön som dessa deltagare kommer att utvecklas i framtiden om smc vill lyckas med nollvisionen på landsvägarna.

Hur förklarar du att flera instruktörer som kör med dessa "piloter" i snabb grupp steg 4 aldrig eller oerhört sällan haft deltagare som kraschat? Beror det enkom på piloterna själva?

Det du skriver innebär, mer eller mindre, att du inte tror att någon annan kan påverka dessa "piloter" och/eller att de inte är intelligenta nog att förstå. Här skiljer sig din människosyn från min! Jag VET nämligen att det går att påverka OCH att majoriteten av oss människor kan förstå det vi vill försöka förmedla.
 

CB_Tobbe

New member
Hur förklarar du att flera instruktörer som kör med dessa "piloter" i snabb grupp steg 4 aldrig eller oerhört sällan haft deltagare som kraschat? Beror det enkom på piloterna själva?

Det du skriver innebär, mer eller mindre, att du inte tror att någon annan kan påverka dessa "piloter" och/eller att de inte är intelligenta nog att förstå. Här skiljer sig din människosyn från min! Jag VET nämligen att det går att påverka OCH att majoriteten av oss människor kan förstå det vi vill försöka förmedla.
En grundförutsättning för fb intresse att försäkra kurserna är förstås att kursen förmedlar kunskaper som en förare behöver för att bli en bättre mc förare på vägen i LAGLIGA farter. Av något konstigt skäl så händer ofta svåra mc olyckor på vägar med 70 km /h som skyltad hastighet och låg vägstandard enligt Trafikverkets sätt att se på vägstandaren.

En mc förare som går lugn eller medel grupp har en betydlig större nytta av utbildningen eftersom vissa i den gruppen idag ligger för nära sin egen maximala körförmåga när dom kör på dessa vägar i laglig fart. I den gruppen ger utbildningen en positiv verkan eftersom den ger dom förarna en större marginal när dom kör sin favoritväg i laglig fart. Men för den snabba deltagaren som ligger nära sin max körförmåga på favoritvägen i olagligt tempo ''räcker'' det med att han/hon sänker sitt tempo till lagligt tempo. Då kommer han/hon genast att ha god marginal utan att gå någon utbildning.
Däremot om den föraren vill att utveckla sin körning på ett för honom meningsfullt sätt, då är det bankörning i någon form som gäller.
Ett problem är att många har valt att gå steg 4 snabb grupp gång på gång och sett det som ett fint sätt att få en bandag med full försäkring och coach. Då frågar sig säkert många seriösa bandags arrangörer varför inte deras arrangemang skall omfattas av samma försäkringsregler.

Nu inser dom att deras verksamhet inte omfattas av försäkring, då har dom börjat gruppera deltagare efter deras hastighet och inte efter licens eller kk, racehoj eller gathoj. Vissa har ett samarbete med sma i försäkringsfrågan.
 
Last edited:

HkanB

New member
Ska vi lösa bandagsarrangörers problem också?

En grundförutsättning för fb intresse att försäkra kurserna är förstås att kursen förmedlar kunskaper som en förare behöver för att bli en bättre mc förare på vägen i LAGLIGA farter. Av något konstigt skäl så händer ofta svåra mc olyckor på vägar med 70 km /h som skyltad hastighet och låg vägstandard enligt Trafikverkets sätt att se på vägstandaren.

En mc förare som går lugn eller medel grupp har en betydlig större nytta av utbildningen eftersom vissa i den gruppen idag ligger för nära sin egen maximala körförmåga när dom kör på dessa vägar i laglig fart. I den gruppen ger utbildningen en positiv verkan eftersom den ger dom förarna en större marginal när dom kör sin favoritväg i laglig fart. Men för den snabba deltagaren som ligger nära sin max körförmåga på favoritvägen i olagligt tempo ''räcker'' det med att han/hon sänker sitt tempo till lagligt tempo. Då kommer han/hon genast att ha god marginal utan att gå någon utbildning.
Alltså...vad har en kursdeltagares eventuella beteenden och körvanor utanför kursen egentligen med kursen att göra? Och som det rimligen dessutom är svårt att veta något om.
Om en deltagare oavsett grupp följer instruktioner och anvisningar och helt enkelt är en bra deltagare så vad är problemet?

Däremot om den föraren vill att utveckla sin körning på ett för honom meningsfullt sätt, då är det bankörning i någon form som gäller.
SMCs kurser går på bana? Och alla har inte tävlingsambitioner eller psyke för det...det finns en avgörande skillnad mellan kurs och "banåkning", nämligen den hänsyn man förväntas visa sina meddeltagare och man kan förvänta sig att få själv. Bara skillnaden i hur omkörningar hanteras säger det mesta. Likaså hur tätt man kör...den enas komfortzon kan vara mycket trängre än en annans panikzon.


Ett problem är att många har valt att gå steg 4 snabb grupp gång på gång och sett det som ett fint sätt att få en bandag med full försäkring och coach. Då frågar sig säkert många seriösa bandags arrangörer varför inte deras arrangemang skall omfattas av samma försäkringsregler.
Därför att de är bandagsarrangörer! Det var väl inte så svårt! De erbjuder inte kurser och/eller utbildning i något som ens påminner om att ha med "trafiksäkerhet" att göra! Och drivs inte heller av medlemmar för medlemmar. Det vore kanske i så fall dags att kanalisera avundsjukan till ett genomtänkt utbildningsprogram och sätta sig och förhandla med FB.
Igen....Om en deltagare oavsett grupp följer instruktioner och anvisningar och helt enkelt är en bra deltagare så vad är problemet?


Nu inser dom att deras verksamhet inte omfattas av försäkring, då har dom börjat gruppera deltagare efter deras hastighet och inte efter licens eller kk, racehoj eller gathoj. Vissa har ett samarbete med sma i försäkringsfrågan.

Har de kommit till den insikten först nu? Har jag missat något...eller? Vanliga försäkringen gäller inte på bana! Det som SMC har lyckats förhandla sig till är ett undantag, inte ett normaltillstånd som bandagsarrangörer blivit utestängda ifrån. Alltså...

Vänta nu...borde man inte i alla fall ha hastighetsgrupperat...av säkerhetskäl? Jag har vid några tillfällen bevistat några av MCHKs racedagar...och fick till min stora förvåning se en intressant åldersmässig blandning...i vissa heat. Den förklaring jag fick då när jag frågade var: Det är mer angeläget att det går ungefär lika fort för alla på banan än att det nödvändigtvis är historiskt korrekt!

Vilken arrangör som helst borde rimligen inte släppa ut förare som i ena änden av spektrat är bara några få % från löjligt bra varvtider i samma pass som andra som för alla praktiska syften och ändamål bara blir rundningsmärken för de förstnämnda! Oavsett om det, är licens, racehoj eller vad det nu kan vara.

Återigen...de mesta av de frågeställningar du tar upp som jag citerat ovan...vad har de egentligen med SMC och SMCs verksamhet att göra. För den som vill lyssna på det örat så kan man lätt få för sig att det är deltagarbrist på andra ställen som någon är frustrerad över? Men jag kan ha fel...och har det rätt ofta.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top