Försäkringsbolagen ändrar regler för SMC-bankörning?

Status
Ej öppen för fler svar.

powerglide

New member
Jag har hört lite rykten om att vissa försäkringsbolag skärpt reglerna för bankörning i SMC:s regi?

T.ex. max en Steg 4 utbildning etc.

Kan man få ngt bekräftat/dementerat här?

Det innebär väl att man inte får gå kurs om man har Folksam eftersom de inte ersätter den icke-vållande personen, eller?

Det innebär väl att man inte får gå kurs om man har Folksam eftersom de inte ersätter den icke-vållande personen, eller?

Om Folksam står det:

Har ett undantag när det gäller vållande om en skada inträffar under utbildningen på inhägnat tävlingsområde. Fordonet som skadats får stå kostnaden oavsett vem som vållat skadan.

I mallen står det markerat att vagnskada gäller för steg 1234. Skulle du köra på någon så tar inte Folksam kostnaden för motpartens fordon. Det innebär även att om du blir påkörd så får du betala din självrisk. Dock så gäller din egen vagnskada för ditt fordon med självrisk.

Det betyder om den som blivit påkörd, som inte har försäkring, stämmer dig för vad du orsakat och du blir dömd som ersättningskylig – då får du betala själv ur hushållskassan, om den räcker till.........

Så tolkar jag det, annars hade det ju inte varit markering för att vagnskada gäller för 1234. Alltså så långt är det väl bara att köra med gällande vagnskade försäkring om man har Folksam, men kör inte på någon!

Däremot kan man ju undra hur länge de ger försäkringstagarna denna förmån.

/Peter

Last edited:
Om Folksam står det:

Har ett undantag när det gäller vållande om en skada inträffar under utbildningen på inhägnat tävlingsområde. Fordonet som skadats får stå kostnaden oavsett vem som vållat skadan.

I mallen står det markerat att vagnskada gäller för steg 1234. Skulle du köra på någon så tar inte Folksam detta. Det innebär även att om du blir påkörd så får du betala din självrisk. Dock så gäller din egen vagnskada för ditt fordon med självrisk.

Så tolkar jag det, annars hade det ju inte varit markering för att vagnskada gäller för 1234. Alltså så långt är det bara att köra med gällande vagnskade försäkring om man har Folksam.

Däremot kan man ju undra hur länge de ger försäkringstagarna denna förmån.

/Peter

Vilket direkt borde utesluta deltagare med Folksam eller hur? Varför ska jag betala om jag blir påkörd på en kurs?

stagfock

New member
Det betyder om den som blivit påkörd, som inte har försäkring, stämmer dig för vad du orsakat och du blir dömd som ersättningskylig – då får du betala själv ur hushållskassan, om den räcker till.........

...och för att bli dömd så måste man varit vårdslös (https://lagen.nu/1972:207#K2P1S1). Antag att jag har Folksam, är inte så himla bra på att köra, vill bli bättre men kör försiktigt vilket kan leda till misstag, orsakar en olycka, men har inte varit vårdslös. Ja då betalar inte jag och inte mitt försäkringsbolag heller. I så fall borde inte jag få vara med på den kursen.

Dock bör ansvarsdelen i hemförsäkringen gå in (https://www.folksam.se/resurser/pdf/s8760.pdf). Och då skulle jag trots allt få vara med:) ...men den täcker ju fallet om jag krävs på skadestånd. Kanske inte så bra ändå.

Jag blev rätt förvånad när jag insåg att trafikförsäkringen inte gäller i detta fall.

Last edited:
...och för att bli dömd så måste man varit vårdslös (https://lagen.nu/1972:207#K2P1S1). Antag att jag har Folksam, är inte så himla bra på att köra, vill bli bättre men kör försiktigt vilket kan leda till misstag, orsakar en olycka, men har inte varit vårdslös. Ja då betalar inte jag och inte mitt försäkringsbolag heller. I så fall borde inte jag få vara med på den kursen.

Dock bör ansvarsdelen i hemförsäkringen gå in (https://www.folksam.se/resurser/pdf/s8760.pdf). Och då skulle jag trots allt få vara med:) ...men den täcker ju fallet om jag krävs på skadestånd. Kanske inte så bra ändå.

Jag blev rätt förvånad när jag insåg att trafikförsäkringen inte gäller i detta fall.

Man vet aldrig hur en eventuell process slutar med försäkringsbolag eller privat motpart oavsett om vårdslöshet eller inte förekommit. Det är knappast lönt att spekulera.

Jag har aldrig tänkt tanken att jag skulle få ut något av FB eller annan banbesökare när man kört en vanlig bandag (ej SMC arrangemang). Försäkring gäller nog inte vilket säkert alla är medvetna om, helt ok tycker jag. Det blandas friskt med reggade och oreggade ej försäkrade hojar på vissa event :).

Om kursdeltagare då har som ”krav” att försäkringen ska gälla på en SMC kurs så kan man ju inte vara säker på det. Man får väl upplysa deltagarna om att det inte är säkert att de får ersättning om man ej har helförsäkring på sin hoj pga att vissa bolag ej betalar motpartens skador. Det hindrar ju inte någon att kräva en deltagare på ersättning.

Ett sätt kan vara att man får skriva på ett dokument där man avsäger sig möjligheten att kräva andra deltagare på ersättning.

/Peter

Antag att jag har Folksam, är inte så himla bra på att köra, vill bli bättre men kör försiktigt vilket kan leda till misstag, orsakar en olycka, men har inte varit vårdslös. Ja då betalar inte jag och inte mitt försäkringsbolag heller. I så fall borde inte jag få vara med på den kursen.

Nja. Det normala i trafik är att den vållande till en olycka har en trafikförsäkring som ersätter skadorna för de andra parterna och jag tror de flesta som går SMCs kurser räknar med att det fungerar så även på kurserna. Om detta bara gäller under vissa förutsättningar så bör det framgå på ett tydligare sätt.

Roadracing är något helt annat så klart.

enhjuling

New member
Jag tycker det verkar väldigt konstigt om ett försäkringsbolag kan säga att trafikförsäkringen gäller men betalar inte för skador på någon annans fordon.
Vad trafikförsäkringen gäller för är ju reglerat i lag och då inte förhandlingsbart.
Antingen gäller den eller också gör den inte det och det beror på hur man tolkar trafikskadelagen vs lagen om motortävlingsförsäkring.

Jag tycker det verkar väldigt konstigt om ett försäkringsbolag kan säga att trafikförsäkringen gäller men betalar inte för skador på någon annans fordon.
Vad trafikförsäkringen gäller för är ju reglerat i lag och då inte förhandlingsbart.
Antingen gäller den eller också gör den inte det och det beror på hur man tolkar trafikskadelagen vs lagen om motortävlingsförsäkring.

Det är nog inte så konstigt.

Troligen anser Försäkringsbolagen att denna företeelse inte sorterar under regelverket som gäller för allmän väg, trafikskadelagen. Därför tror jag att FB kan ställa dessa särvillkor.

Är man medveten om det så får man nog acceptera det eller ta ett annat FB. Byter man FB så kanske kraftig premiehöjning uppstår (särskilt aktuellt på sporthojar).

Som Manne990 påtalar så är det egentligen 3:e man (=övriga kursdeltagare) som ska acceptera det. Intressant men Inte helt enkelt :confused:.

/Peter

enhjuling

New member
när det gäller kasko-delen i försäkringen kan de göra hur det vill men inte med trafikförsäkringen. Missade du det där med lag?

när det gäller kasko-delen i försäkringen kan de göra hur det vill men inte med trafikförsäkringen. Missade du det där med lag?

Nej, men det är ju inte på allmän väg. Det är på inhägnat område, en motorbana. Precis som att FB ej betalar ut (varken delkasko eller trafikdel) om det är en vanlig bandag eftersom det har likhet med motortävling så har de rimligen möjlighet att justera villkoren under dessa omständigheter. Dock är jag inte jurist så jag hävdar inte att det är så, bara att det kan vara så. Har inte djuplodat i lagstiftningen, tror bara att den ev. ej är applicerbar på en motorbana.

/Peter

Last edited:
Nej, men det är ju inte på allmän väg. Det är på inhägnat område, en motorbana. Precis som att FB ej betalar ut (varken delkasko eller trafikdel) om det är en vanlig bandag eftersom det har likhet med motortävling så har de rimligen möjlighet att justera villkoren under dessa omständigheter. Dock är jag inte jurist så jag hävdar inte att det är så, bara att det kan vara så. Har inte djuplodat i lagstiftningen, tror bara att den ev. ej är applicerbar på en motorbana.

/Peter

Jag tror inte det finns någon lagstiftning kring detta, men alla FB på listan har gått med på att låta trafikförsäkringen gälla på SMC-kurser utom Folksam.

I mitt huvud så borde de bort från listan samt att man inte kan deltaga på kurs om man har Folksam. Annars blir det inte konsekvent och ingen vet vad som gäller.

Hoke

New member
Bara för att klargöra.
Gäller tråden SMC:s trafiksäkerhetskurser på bana(t.ex. Avrostning, Knix, Steg 1-4 tidigare iaf) eller SMC:s bankörning/andra kurser(Steg 5-6)?

enhjuling

New member
Steg 1-4. De är mycket riktigt trafiksäkerhetskurser och skall inte kallas bankörning även om de körs på bana.

Jag tror inte det finns någon lagstiftning kring detta, men alla FB på listan har gått med på att låta trafikförsäkringen gälla på SMC-kurser utom Folksam.

I mitt huvud så borde de bort från listan samt att man inte kan deltaga på kurs om man har Folksam. Annars blir det inte konsekvent och ingen vet vad som gäller.

Det kan nog drabba många då Folksam är en stor aktör avseende MC försäkringar. Skulle även påverka SMC:s beläggning på kurserna…..vore ju negativt. Det har ju inget med sakfrågan att göra, bara en reflektion.

/Peter

Det kan nog drabba många då Folksam är en stor aktör avseende MC försäkringar. Skulle även påverka SMC:s beläggning på kurserna…..vore ju negativt. Det har ju inget med sakfrågan att göra, bara en reflektion.

/Peter

Helt klart inte bra och borde nog tydliggöras för alla vad detta egentligen innebär.

enhjuling

New member
Visst finns det lag, http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/sfs_sfs-1975-1410/ Tolkar man det som att den inte gäller eftersom det är på en bana verksamheten pågår så är det i stället den här lagen som gäller http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/sfs_sfs-1976-357/
Antingen den ena eller den andra, det beror på tolkning, däremot går det inte att ta lite från den ena och lite från den andra.
Det är därför jag tycker det är konstigt att folksam säger att trafikförsäkringen gäller fast bara lite....

Status
Ej öppen för fler svar.