Risk för långt inlägg:
Börjar med pressklippen från helgen (vart MC säsongen inte har börjat än över hela riket):
http://www.skanskan.se/article/20140323/ESLOV/140329822/-/mc-forare-till-sjukhus
http://www.skovdenyheter.se/artikel/71149/tre-till-sjukhus-efter-mc-krock
http://www.corren.se/ostergotland/mjolby/mc-forare-till-sjukhus-efter-olycka-6829042-artikel.aspx
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5817438
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=5817147
Alla dessa olyckor, är tragiska och givetvis onödiga. Vi levat i en tid vart bilar blir mera och mera säkra. Dvs även om vi reducerar MC olyckorna, vill MC andelen av totala olycksstatistikken växa. Detta medför (inte bara i framtiden) att det blir ett fokus på farligheten av att ta sig fram på 2 hjul i trafiken. Alla vett vi hur enkelt det är att prata om förbud! Det är olyckor som ovanstående mf., som vi vill jobbar för att få bort!
SMC vill att olyckorna på MC ska gå ned - Vi vill inte att vi själva, eller vore kompisar ska skadas eller rent av dö? Vi vill också synliggöre att motorcyklisterna själva tar ett eget ansvar (ex. SMC, fortbildningar, påpeka problem med infrastruktur, regelverk, etc..)..
SMC har haft fortbildningar sedan 70´talet. 2003 hade SMC ca. 2.500 kursdeltagare årligen, en stor siffra i internationellt perspektiv!
Idag producerar SMC ca. 15.000 kursplatser - Detta är en växt som ganska enkelt är sanslös - och det ger nya utmaningar!
(hyr hantera niche-grupper (hög risk i trafik) versus breda massen, intern struktur, hantering/utbildning av 800 ideella som jobbar i verksamheten, försäkringar, kurstyper, etc., etc..)
Vi stod runt 2004 och så att supersport segmentet stod för 60% av dom som dog, segmentet var ca. 80% av försäkringsbolagens kostnader, trots dom var strax under 10% av MC kollektivet. Med SMC´s sporthojs projekt lyckas vi enstaka år att få andelen ned till nästan endast 25% - 2013 slutar den runt 40%. Vi så att kurser på bana, ku´vara en del av en vet. lösning - Vi lärde oss i SMC´s demokrati att alla sku ha plats. (Demokrati´n är SMC´s grundpelare). Vi har lärd oss, och förstått att det är dom "mjuka samtal" på kurserna som ger risk-reducerande beteende i trafiken. Och det är där vi har den största utmaning när det handler om instruktörs utbildning! Nästan 500 instruktörer genomgick en ny pedagogik utbildning 2013.
Vi inså att det var ett krav från medlem (demokratin igen) som ville ha mera bankörning eller rent av Sport! Eftersom SMC plötsligt blev den aktör med flest dagar på bana, väcktas intress för verksamheten från Svemo - som började se ett stort potential i att SMC burde ku marknadsföra sporten överför snabba sporthojs piloter. Därmed började en ny resa! SMC har under senaste revidering av trafiksäkerhets lagen, jobbat för att det sku vara trafikförsäkring på körning på bana - detta utan att få till en förändring!
Försäkringsbolagen, har i Nationell MC & Moped Strategi haft en avsikt om att stötta SMC´s verksamhet med (trafik)försäkring.
detta var Ok med ett relativt set begränsad antal deltagare - men, sen växte allt oprortionellt!
I demokratins anda - och efter långa diskussioner, så SMC SPORT dagens ljus som en test verksamhet för 3 år sedan. Det var VIKTIGT för SMC att inte stöta sig med sport-klubbarna. Kom ihåg att SMC egentligen byggs på MC klubbar! Vi testade oss fram med en klubb med en vanlig klubb ekonomi - dvs det var jobbigt att få allt att komma igång! Vi har sålunda årligen haft ca. 3 Sport körningar!
Under perioden var vi inte duktiga nog att hålla igen på skadorna på kurserna. Många nya folk, entusiasm, riskfyllda förare kom till SMC (vilket var jättebra). Igen med antals växten, gav detta bolagen en ökning i skador. 2012 ivärksattas en 0-vision för incidenter på fortbildningarna - resultatet blev inte bra! Därför agerade två store bolag med sina begränsningar. Parallellt med detta presenterade SMC överför bolagen nya SMC SPORT som en kanal vart vi så som en ny distinktion för riskfyllde förare! Mottagandet var båda bra och mindre bra! Under 2013, öppnade vi upp för flera sport körningar, vi blev bättra på 0-visionen.
Parallellt med detta, kom SMC och Svemo överens om att Licensutbildningen på SMC SPORT ku ändras (kortare utbildningstid), eftersom ALLA som ville licensutbildas har massor av erfarenhet från att köra på en bana (steg 1234) - samt, dom har i och med sitt MC körkort en ganska stor kunskap.
Att sedan kalla utbildningar 1234 56 är ett marknadsföring instrument - som visar för riskgruppen att allt hänger ihop. Det valde vi att ta, istället för att laborera med nya namn. Vi hade nog lärd oss av den demokratiska process vart Sporthojs kurserna - Broms & Kurv kurs - Bättra Kör Kunskap, som begrep - blev mera eller mindre dödat, till fördel för Avancerade kurser!
Fördelar - nackdelar - demokrati!
SMC, är idag inte en ungdoms organisation! I samband med detta blev en motion diskuterad ang. mopeder på ett årsmöte i Uppsala för ca. 7 år sedan. Mötet anså inte att SMC sku jobba hela vägen i mopedfrågor. Men, det var frivilligt om en distrikts organisation ville utbilda moped förare. Några distrikt har från tid till annan en sådan verksamhet. SMC Riks, jobbar även med moped frågor i Nationell MC & Moped Strategi - vi vett att en moppe förare har stor chans att hamna på en MC i en framtid. Kolla gärna på SMC´s statik webb över antal körkort / bestånd av 125 och under 18 år - den är skrämmande låg. 125 eran är definitivt inte vad den var på 70-80´tio talet. Kom ihåg att dagens ungdomsarbetslöshet är nästan 30% i Sverige!
SMC har senaste 10 åren stöttat ungsatsningar i Road Racing (RR) med Road racing Fabriken och senat 2hjul&1attityd - som fick en 125 av SMC förre året.
RR har som sport en del utmaningar - vilket inte är en hemlighet. Parallellt med detta gav SMC SPORT mera gas under slutet på 2013, dvs flera körningar.
Detta skapade en del uppmärksamhet i sporten, som gång på gång har uppmanad SMC att skapa nya förare under ifrån. Man så att snabba SMC´are faktisk blev medlem i riktiga RR klubbar - konceptet bevista sin vision. Försäkringsbolagen i stort har varit mycket positive för denna utveckling - och detta är bland annat en anledning till att några valda att ta sina restriktioner inför 2014. När SMC har sin dialog med bolagen, talar vi inte om hur andra kommer agera. Och bolagen kan inte driva kartell verksamhet och stämma av sinsemellan. Det blir därför intressant att resultatet nästa år, och detta har med att göra hur 0-visionen styrs på alla kurserna Avancerade, KNIX, grus etc.. Dvs det är upp till instruktörer och deltagare hur vi ska ha det!
Ang. ungdomer utan körkort, så får vi följa trafiklagstiftningen ganska enkelt. Ungdomer som övningskör är välkomna på KNIX och grundkurser. Vi vill dock inte riskera nått på avancerade kurser. Sporten andra regler - och dessa följer vi med SMC SPORT, därför kan en licensförare delta hos oss. SMC SPORTS licens utbildning, består av 1234 och sedan det som inte ingick i 1234 - därför kan vi inte ha körkortslösa deltagare på SMC Sport steg 5. Det är inget som tyder på att detta ändras. Sporten har sitt eget upptagnings sätt för dessa.
SMC SPORT slutade 2013 med att ha 10% av alla RR licenser. Ett resultat som alla tycker är bra, det väcker även stor beundran inkom FIM. SMC SPORT har under höst och vintern utbildad ett stort antal RR funktionärer (alla kategorier) så vi kan arrangera massvis av aktivitet, till glädja för alla.
SMC SPORT kommer under 2014 har bredden som sitt mål. Vill man bli nya Marquez - är man nog bättra av med en klassisk RR klubb, när man växer ut ur SMC SPORT. Att bredden prioriteras är logisk - Kom ihåg syftet - olyckorna på gatan, som inlägget började med.
Och ja, RR Sverige har varit på oss - och vi kommer värdera en budget för att arrangera RR SM finalen - om det går bra blir det på Sviesta sista helgen i Augusti. Detta med den enkla anledning att ingen annan vill göra detta! För SMC ses en möjlighet att arrangera parallellt en SMC träff för alla landsvägs åkare - som igen kan förse sporten med nya åskådare - och kanske nya förare..
Om detta blir av kommer SMC SPORT att få MYCKET hjälp av LMS.
Detta har flera försäkringsbolag set som att SMC igen är sten seriösa med sin verksamhet och att vi skiljer hårt på vad som är rajs och trafiksäkerhets utbildning. Enstaka andra är fortsatt, förståligt nog, intresserade i att reducera sina potentiella skador.
Vi respekterar bolagens val - och vi kommer göra allt för att informera deltagare med olika bolag om vad som gäller.
Vi fick erfarenhet förre året, med deltagare som testade att fuska - och vi blev ganska bra på att hantera detta - vilket respekterades av deltagerna.
Vi hoppas vi kommer se samma igen i år.
Kom ihåg att det är upp till varje hojåkare att köpa det produkt som matcher behoven man har.
Har sannolikt glömd - överset, några frågor funderingar som har varit rest i tråden - sorry för detta!