Försäkringsbolagen ändrar regler för SMC-bankörning?

Status
Ej öppen för fler svar.

Peter1980

New member
På den kursen är spridningen i förkunskaper enorm. Med allt ifrån gamla ai eller steg 4 deltage till ungdomar som lägger 100 procent på växling ,koppling och grundgas. Där kan vi lungt prata om skillnader i fart och spårval.
Vi har haft folk på fredagsträningar inför sm som har behövt 1,38 för att köra ett varv där klassledaren använde 55 s. Där har vi en person som är välkommen på steg 6 men inte på steg 1.

Det är ju skillnad på förkunskaper och erfarenhet överallt, även ute i trafiken.

Och även om man skulle införa din "variant" med en flerstegsmodell fram till licensen så kommer det fortfarande inte att innebära att alla som hamnar i steg 6 kör "fort".

Försöker också förstå vad du vill åstadkomma, i mina ögon blir det bara ännu krångligare och svårtillgänligt enligt din modell?
 

CB_Tobbe

New member
Det är ju skillnad på förkunskaper och erfarenhet överallt, även ute i trafiken.

Och även om man skulle införa din "variant" med en flerstegsmodell fram till licensen så kommer det fortfarande inte att innebära att alla som hamnar i steg 6 kör "fort".

Försöker också förstå vad du vill åstadkomma, i mina ögon blir det bara ännu krångligare och svårtillgänligt enligt din modell?
Det kommer alltid att finnas fartskillnader det är jag inte sen att erkänna. Men med bättre utbildning då minskar riskarna kraftigt. Detta eftersom alla får ett mer konsekvent spårval
 

Avarage

New member
Det är idag det stora problemet med kursupplägget att deltagare ''tvingas'' gå trafikförsäkrade steg 1 -4 för att nå steg 5-6 .
Det blir liksom helt fel att använda trafikförsäkrade lösningar för att deltagarna skall ''nå'' oförsäkrade race grupper (steg 5 -6).

En vild gissing är att det är deltagare från snabb och medelsnabb som fortsätter med steg 5-6. Det nog inte så vanligt att deltagare från lugn grupp går steg 5-6 ( om det inte är 125 cc 15hk).

Det är ju precis det som är hela poängen, att fånga upp de gatåkare (via trafiksäkerhetsövningar som är kul/lockar dem). Om nu dessa motorcyklister efter ett antal kurser märker att detta är så jäkla kul att de vill fortsätta men med mer banåkning och kanske köra en och annan licensträning utanför SMC:s regi så erbjuder vi (SMC) dem hjälpen vägen dit via steg 5 & 6.

Vill de ta licens och träna utan att ha satt sin fot på en SMC-kurs finns de sedvanliga arrangörerna som ombesörjer licensutbildning. SMC är ett komplement till dem inte en konkurrent.

Att det sedan är motorcyklister som, efter att ha gått ett antal kurser, från mellan och snabb grupp som väljer att fortsätta till steg 5 & 6 är ju bara en naturlig följd av att de har kört en del på banan innan. Dvs. jag ser inget konstigt med det ung. som att man lär sig gå innan man springer och man springer en halvmara innan man springer sin första maraton osv.
 
Last edited:

Avarage

New member
Det kommer alltid att finnas fartskillnader det är jag inte sen att erkänna. Men med bättre utbildning då minskar riskarna kraftigt. Detta eftersom alla får ett mer konsekvent spårval

Det är ju precis detta jag försökt skriva med fler hastighetsgrupper på kurserna minskar skillnaden i fart mellan snabbast/långsammast i resp. grupp.
 

CB_Tobbe

New member
Det är ju precis detta jag försökt skriva med fler hastighetsgrupper på kurserna minskar skillnaden i fart mellan snabbast/långsammast i resp. grupp.
Det svaret du citerade var ett svar på en helt annan frågeställning kring steg 6. Där man bjuder in deltagare från andra svemoklubbar med svemolicens till steg 6. Då skriver jag att min ''premiumlicens'' bestående av 4 dagar praktik är en mycket bättre produkt än 1 dagars (praktik) som erbjuds av många klubbar. Detta gäller speciellt nybörjare.

Det är en ganska dyr och komplicerad lösning för den som bara vill ha en licensbricka. Så konkurensmedlet är utbildningskvalitet och säkerhet för deltagaren. Deltagaren slipper nog flera onödiga vurpor som beror på okunskap.
 
Last edited:

Ricken

Member
Det svaret du citerade var ett svar på en helt annan frågeställning kring steg 6. Där man bjuder in deltagare från andra svemoklubbar med svemolicens till steg 6. Då skriver jag att min ''premiumlicens'' bestående av 4 dagar praktik är en mycket bättre produkt än 1 dagars (praktik) som erbjuds av många klubbar. Detta gäller speciellt nybörjare.

Det är en ganska dyr och komplicerad lösning för den som bara vill ha en licensbricka. Så konkurensmedlet är utbildningskvalitet och säkerhet för deltagaren. Deltagaren slipper nog flera onödiga vurpor som beror på okunskap.

Nu kliver jag in utan att ha läst allt.
Men vilken bakgrund har du?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Som jag läser tråden är det viktigt att vi skiljer mellan:

1. SMC Trafiksäkerhets kurser för SMC:s medlem (som har körkort när vi prater kurs på RR banor).
2. Bandags marknaden med dom regler eller brist på samma, som inte finns i pkt. 1. & 3.
3. SVEMO godkände körningar.

Kommentar:
1. Detta är till för SMC medlem med körkort, inte ungdomar utan körkort eller med tävlings licens. Dessa utbildningar steg 1234, har i ärlighetens namn till syfte att ge deltagaren en insikt om sin egen sårbarhet, och starta en process om egen villighet att ta risker eller mera korrekt - reducera risktagandet i trafiken. Att SMC sedan lär ut av en verktygs låda i färdigheter, är det som lockar deltagaren in - mera komplicerad är det inte.
En variant i detta, kan vara att SMC ger möjlighet att testa på racing, om man kommer till insikt om att MC glädjan finns vid att köra fort och luta i kurvorna. - i den trygga miljö som man känner igen sig i från trafiksäkerhets kurserna.
MC Sporten, får nog erkänna att befintliga rekryterings system inte har gett väldigt mycket nya idrottare, senare åren!

2. Bandags marknaden, med sin brist på konkrete accepterade kristallklara regler om ersättningar vid olyckor - är naturligt inte ett segment SMC kan bege sig in på.

3. SMC Sport, är en klubb, som ägs av klubbens medlem, varken mera eller mindre. Självfallet är dessa ägare tighta med SMC eftersom initiativet till klubben kommer från SMC, och klubben syfte är att slussa SMC deltagare från steg 1234 in i sporten och därmed bort från olycksrisken på gatan. Stadgarna för SMC Sport matcher RF dvs idrotten och därmed även Svemo´s. Därför jobbar SMC Sport som man ska i sporten - med den frihet som alla idrotts klubbar har till att t. ex. har egna undantag för vissa aktiviteter i klubben. Ex. gat hojer, med avplockat reg-skylt, får köra på banan. Tydligt inga trafikförsäkring.
SMC SPORT är road racing's korpen. det är här man får smaka på RR ett enkelt och billigt sätt.
Som läget är nu med strax under 200 medlem - är prio på att få till en vis volym av träningar. Har vi deltagare nog - kör viu med 2 hastighets grupper. Är det inte nog, blir det med en hastighets grupp. Den som kör på 1:30 har rätten på sin sida. den som kör 1:10, har större fördel av att köra med en etablerad mästerskaps klubb. SMC Sport är stolte när vi kan slussa snabba förare in i andra klubbar. Om framtiden blir så att talangerna vill stanna - det vett inga i dag. Time will show!
I sporten, är det vanligt att man med god idrotts anda bjussar lika sinnade idrottare välkomna på träningar - och har man en Svemo licens är man välkommen, så även hos SMC Sport.

Frågor om hastighets skillnader på ungdomar, eller andra entusiastiska nybörjare, som endast har körd och klarat av sin licens kurs i en vanlig Svemo klubb - är inte nått som SMC ska eller kan lösa. fetta är en utmaning för Svemo´s systemet.
Ja, sporten / SVEMO, har en del utmaningar det är korrekt - men, det är inte samma sak som det är SMC:s eller SMC SPORT´s eftersom båda underlag är ganska väl definierad.

SMC hjälper allt vi kan ungdoms satsningen - vi gav en hoj till ungdoms verksamheten, genom dom senaste ca. 12 åren har SMC årligen stöttat ungdoms racingen med ca. 50.000 kr / år. Filip Backlund är ett produkt av denna satsning, för att ta ett exempel. (gamla SMC Road Racing Fabriken).

Försäkrings bolagen, är med på vagnen med våre tanker om SMC SPORT - bl.a ses detta på IF´s reaktion i år.
0-visions arbetat försiggår, och börjar fungera. Försäkringsbolagen, har tidigare gett kommitments i den Nationale MC & Moped Strategi ver. 1.0 - Marknaden är fri, så även för ideella organisationer (kallad även den 3´die sektor), som investerar i sin egen verksamhet, alla kan konkurrera med SMC, som prissätter efter faktiska kostnader idag, vilket vi började med 2005. Innan gav SMC stora belopp i tillsjkott till fortbildningar, som oftast var kostnads fria eller kraftigt subventionerad - vilket också är OK.

Igen viktigt att skilja mellan dom olika syften - aktörer och roller.
 

CB_Tobbe

New member
Problemet idag är att det är variant 2 som växer och ger sig in på variant 3 ( läs svemo) område. Bandagen är inte bara en bandag idag. Den innehåller även enklare tävlingar och startträning m.m. Ju starkare dom aktörerna ''tillåts'' bli, ju svårare blir det för dom övriga att hävda sig.

Sedan har svedea som ger märkesförsäkring till yamaha, honda, kawasaki och aprillia i praktiken förbjuder sina försäkringstagare att delta i medelsnabb och snabb grupp. Det gör att man tvingas flytta ner dessa deltagare till medelgrupp trots motorstarka streethojar på över 100 hk och en snabb pilot.

Det är samtidigt konstigt att smc marknadsför steg 6 som det högsta steget i en utbildningskedja.
Som för en trogen smc medlem kräver rätt mc körkort, och fem utbildningssteg för att köra steg 6. Med motiveringen att deltagarna måste ha goda förkunskaper för att klara steget.

Samtidigt välkomnar man en deltagare utan körkort och med 1 dags praktisk utbildning att delta.
Det känns mer som om smc school vill tjäna pengar på den lojala medlemen som inte ifrågasätter.
Det finns ju inte kvar några säkerhetsmässiga argument att resonera om behovet av t.ex rätt körkort för att gå kurser. Med det resomanget så skulle gå utmärkt att ta in en 15 årig deltagare med am körkort att delta på en mindre mc typ 125 -300 cc på bkk kurserna med motiveringen att han hon är under förarutveckling till laglig mc förare. Den personen besitter ju redan trafikregelkunskap, enklare riskutbildning samt körutbildning.
Dessa personer är otroligt viktiga att prata med eftersom dom kommer att utgöra nästa genaration mc förare samt även svara för den så viktiga föryngringen av smc's medlemskår och är kanske en framtida instruktör om fem år.
 
Last edited:

Avarage

New member
Det svaret du citerade var ett svar på en helt annan frågeställning kring steg 6. Där man bjuder in deltagare från andra svemoklubbar med svemolicens till steg 6. Då skriver jag att min ''premiumlicens'' bestående av 4 dagar praktik är en mycket bättre produkt än 1 dagars (praktik) som erbjuds av många klubbar. Detta gäller speciellt nybörjare.

Det är en ganska dyr och komplicerad lösning för den som bara vill ha en licensbricka. Så konkurensmedlet är utbildningskvalitet och säkerhet för deltagaren. Deltagaren slipper nog flera onödiga vurpor som beror på okunskap.

Medan du under dessa 4 dagars utbildning vill minska antalet hastighetsgrupper vilket ökar riskerna. Å ena sidan vill du att SMC licensierade förare skall få en bättre utbildning och därmed bli säkrare piloter å andra sidan vill di försämra förutsättningarna för inte bara dessa pilote rutan även de som endast vill gå en trafiksäkerhetsutbildning. Vilket i mina ögon blir en kraftig försämring av säkerheten.

Skall jag gå rakt på sak anser jag inte det var ett bra förslag så länge det går ut över andra. Och då målgruppen du har i fokus än så länge är i kraftig minoritet bland våra deltagare anser jag inte att SMC skall lägga mycket mer krut på steg 5 & 6 än vad vi redan gör idag. Jag tycker vi har en lagom nivå av engagemang och förändringsbenägenhet.
 

CB_Tobbe

New member
Medan du under dessa 4 dagars utbildning vill minska antalet hastighetsgrupper vilket ökar riskerna. Å ena sidan vill du att SMC licensierade förare skall få en bättre utbildning och därmed bli säkrare piloter å andra sidan vill di försämra förutsättningarna för inte bara dessa pilote rutan även de som endast vill gå en trafiksäkerhetsutbildning. Vilket i mina ögon blir en kraftig försämring av säkerheten.

Skall jag gå rakt på sak anser jag inte det var ett bra förslag så länge det går ut över andra. Och då målgruppen du har i fokus än så länge är i kraftig minoritet bland våra deltagare anser jag inte att SMC skall lägga mycket mer krut på steg 5 & 6 än vad vi redan gör idag. Jag tycker vi har en lagom nivå av engagemang och förändringsbenägenhet.
Jag håller helt med dig om att flera fartgrupper naturligtvis är jättebra.

Men problemet är fortfarande så att lugn och medel känns helt naturligt för försäkringskollektivet att stödja. Detta eftersom körtempot på dom grupperna vänder sig till en laglydlig mc förare som.behöver förbättra sina marginaler för att bättre kunna hantera oväntade situationer.

Däremot i snabb grupp där faller motivet eftersom dom mc förarna redan kan hantera situationer som uppkommer i laglig fart med marginal. Men behöver utbildning för att bli säkrare i sitt olagliga körtempo alternativt höja det ännu mer. Där blir det mer tveksamt att stödja samtidigt som trafikverket m.fl. jobbar för att få ner dom olagliga hastigheterna

Skall smc fortsätta att vara en trovärdig remissinstans i samhället för majoriteten av sina medlemmar..
Då måste man samtidigt ta avstånd från ''den snabba'' minoritetsgrupp som utgör kursdeltagare i snabb grupp. Då känns det helt naturligt att man erbjuder dom en ''premiumlicenskurs'' och samtidigt talar om att deras utveckling som mc förare ligger på olika banor.
Det är även bra ekonomiskt för föraren att dom slipper gatgodkänd och försäkrad hoj som kostar pengar, som dom kan lägga på sin bankörning istället.
Även en försäkrad hoj tar så långt tid att laga under högsäsong att det blir omöjligt att vänta på det under ''bansäsongen''. Föraren måste ändå fixa den under kommande 1 - 2 veckor.
 
Last edited:

Avarage

New member
Jag håller helt med dig om att flera fartgrupper naturligtvis är jättebra.

Men problemet är fortfarande så att lugn och medel känns helt naturligt för försäkringskollektivet att stödja. Detta eftersom körtempot på dom grupperna vänder sig till en laglydlig mc förare som.behöver förbättra sina marginaler för att bättre kunna hantera oväntade situationer.

För det första, det är Fb som bestämmer vilka grupper som skall ha gällande försäkringsskydd och i vilken omfattning och de flesta Fb har valt att ge fullt försäkringsskydd även för snabb grupp.

Verksamheten, med dagens utformning startade 2005/2006 och det är endast under ETT av dessa år fram till idag som Fb. tagit bort försäkringsskyddet i den omfattningen det gällt tidigare och det var förra året. I år är flera Fb. tillbaks. Så på vilka grunder stödjer du detta uttalandet på, egen högst personlig uppfattning eller finns det mer substans bakom?

Däremot i snabb grupp där faller motivet eftersom dom mc förarna redan kan hantera situationer som uppkommer i laglig fart med marginal. Men behöver utbildning för att bli säkrare i sitt olagliga körtempo alternativt höja det ännu mer. Där blir det mer tveksamt att stödja samtidigt som trafikverket m.fl. jobbar för att få ner dom olagliga hastigheterna

Åter igen Fb. stödjer ju verksamheten även i de snabbare grupperna (utom Svedea) och har gjort så i många år så Fb. anser ju rent generellt att det är värt att stödja SMC:s verksamhet ÄVEN i de snabbare grupperna.

För övrigt ser jag väldigt liten koppling mellan tempot en förare väljer att hålla på ett avslyst område jämfört med ute i trafiken. Inte sällan har vi rena touringåkare i snabb grupp som helt enkelt hastighetsmässigt passar där tack vare sin stora erfarenhet med många år och mil "i ryggen" medan det är inte dessa förare du återfinner i statistiken för omkommna och jag misstänker att det inte är dessa du har i åtanke heller!?

Utöver dessa är det inte sällan förare som för första gången kör med oss väljer snabb grupp (och då kör de oftast sporthoj) där det går fort på rakorna men farligt och långsamt i kurvorna (nu generaliserar jag väldigt). När vi väl tagit ner hastigheten på rakorna på dessa passar de oftast bättre i det du CB_Tobbe skulle kalla mellangrupperna.

Slutligen, och detta har jag skrivit flera gånger, så kommer de flesta förare i snabb grupp först från långsam eller medel men har byggt upp, genom ett antal kurser och egen träning däremellan, ett tempo som passar bättre i snabb grupp än någon annan stans. Dessa individer hör inte till dem du refererar till som kontinuerligt kör så farligt i trafik att de sticker ut i statistik och därmed skulle få ögonen på sig varken från Fb. sida eller någon annan myndighet eller "Svensson" heller för den delen.

Den klick du vill åt är en minoritet i de snabba grupperna och har varit så under många år.

Skall smc fortsätta att vara en trovärdig remissinstans i samhället för majoriteten av sina medlemmar..
Då måste man samtidigt ta avstånd från ''den snabba'' minoritetsgrupp som utgör kursdeltagare i snabb grupp. Då känns det helt naturligt att man erbjuder dom en ''premiumlicenskurs'' och samtidigt talar om att deras utveckling som mc förare ligger på olika banor.

Inte alls. SMC kan och HAR dessutom valt att i stället erbjuda dem vägen via steg 1-4 och detta till ett så förmånligt pris som det bara går. Det är oerhört få indvider som kör extremt på gata och som har tanke på att tävla OCH har förmågan till det (resurser, tid mm.).

Att ta licens via en SVEMO-ansluten klubb blir betydligt billigare än någon annan väg till licens som finns idag. När inte ens det lockar dem har jag svårt att se hur din lösning (som skulle bli väsentligt mycket dyrare för dem) skulle vara lockande.

Det är även bra ekonomiskt för föraren att dom slipper gatgodkänd och försäkrad hoj som kostar pengar, som kan lägga på sin bankörning istället.

Vilket inte krävs om du tar licens via en SVEMO-ansluten klubb på traditionellt vis.
 
Last edited:

nir_scorpio

New member
Problemet idag är att det är variant 2 som växer och ger sig in på variant 3 ( läs svemo) område. Bandagen är inte bara en bandag idag. Den innehåller även enklare tävlingar och startträning m.m. Ju starkare dom aktörerna ''tillåts'' bli, ju svårare blir det för dom övriga att hävda sig.
Det kallas konkurrens... Det tyder också på att det finns en efterfrågan på något som ingen annan tillhandahåller - med möjligt undantag för det relativt nya SMC Sport/steg 6. Gissningsvis är det möjligheten att kunna rejsa lite med sin vanliga gathoj utan att behöva bygga om den så att den uppfyller SVEMOs reglemente(n), med allt vad det innebär, som lockar. Lösningen för de "övriga" är helt enkelt att erbjuda något liknande om de vill ha en del av den kakan.
 

CB_Tobbe

New member
Det kallas konkurrens... Det tyder också på att det finns en efterfrågan på något som ingen annan tillhandahåller - med möjligt undantag för det relativt nya SMC Sport/steg 6. Gissningsvis är det möjligheten att kunna rejsa lite med sin vanliga gathoj utan att behöva bygga om den så att den uppfyller SVEMOs reglemente(n), med allt vad det innebär, som lockar. Lösningen för de "övriga" är helt enkelt att erbjuda något liknande om de vill ha en del av den kakan.
Det är jättebra med konkurens.. Men det är ingen enkel fråga när ideela idrotsföreningar och företag skall konkurrera. T.ex vem skall arrangera sm i roadracing, idag är det olika motorklubbar.
Med allt färre deltagare på dessa arrangemang och klubbmedlemmar med mc intresse, då är det stor risk att dessa förvandlas till rena racing bils klubbar. Alla dom stora motorklubbarna vid dom stora banorna är kombinerade mc o bil klubbar. Den enda klubben som nästan bara jobbar med mc är lms i Linköping och det beror på att deras bana är för smal för flertalet bilrace.

Sedan finns vissa frågetecken kring försäkring. Man skall även vara metveten om att olika svemolicenser inte gäller vid privata tävlingar.

Nu är ju inte allt svemo reglemente löjligt även om det finns vissa inslag i dom lite enkare tävlingarna.
T.ex krav på personlig skyddsutrustning (det sköter folk föredömligt.). oljeuppsamlare under motor. Problemet är att det kan bli svårt att montera på vissa hojar i orginalskick eftersom halva/hela ljudämparen och katalysator ligger under motorn på många modeller.
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Medan du under dessa 4 dagars utbildning vill minska antalet hastighetsgrupper vilket ökar riskerna. Å ena sidan vill du att SMC licensierade förare skall få en bättre utbildning och därmed bli säkrare piloter å andra sidan vill di försämra förutsättningarna för inte bara dessa pilote rutan även de som endast vill gå en trafiksäkerhetsutbildning. Vilket i mina ögon blir en kraftig försämring av säkerheten.

Skall jag gå rakt på sak anser jag inte det var ett bra förslag så länge det går ut över andra. Och då målgruppen du har i fokus än så länge är i kraftig minoritet bland våra deltagare anser jag inte att SMC skall lägga mycket mer krut på steg 5 & 6 än vad vi redan gör idag. Jag tycker vi har en lagom nivå av engagemang och förändringsbenägenhet.


Dom kursutvärderingarna som görs visar naturligtvis på bra resultat. Men dom görs bara av personer som uppfyllde alla dagens krav för deltagande. Den andra gruppen kom ju inte.

Den gruppen som inte kunde komma är kanske den viktigaste gruppen att få kontakt med för smc. I den gruppen finns en rad ''extrema beteenden'' t.ex körning utan rätt körkort, köra strypt a2 hoj ostrypt, skenförsäkra på mormor eller pappa i en småstad.

Delar av den gruppen gruppen får man tag i med min modell. Eftersom man inte kräver att alla dessa saker skall vara korrekta. Detta är till stor hjälp för smc's medlemmar eftersom den skadar för övriga skötsamma mc förare.

Det finns även en grupp som inte smc skall prata med. Det är missbrukare på ''fixade'' mc och ungdomar som kommer ensamma med tvivelaktiga hojar och förklaringar.

Först då kommer kursutvärderingen att kunna visa även den gruppens åsikter om utbildningen.
 
Last edited:

HkanB

New member
Dom kursutvärderingarna som görs visar naturligtvis på bra resultat. Men dom görs bara av personer som uppfyllde alla dagens krav för deltagande. Den andra gruppen kom ju inte.

Den gruppen som inte kunde komma är kanske den viktigaste gruppen att få kontakt med för smc. I den gruppen finns en rad ''extrema beteenden'' t.ex körning utan rätt körkort, köra strypt a2 hoj ostrypt, skenförsäkra på mormor eller pappa i en småstad.

Delar av den gruppen gruppen får man tag i med min modell. Eftersom man inte kräver att alla dessa saker skall vara korrekta. Detta är till stor hjälp för smc's medlemmar eftersom den skadar för övriga skötsamma mc förare.

Det finns även en grupp som inte smc skall prata med. Det är missbrukare på ''fixade'' mc och ungdomar som kommer ensamma med tvivelaktiga hojar och förklaringar.

Först då kommer kursutvärderingen att kunna visa även den gruppens åsikter om utbildningen.

Jag känner mig om så för bara ett aldrig så kort ögonblick nödgad att ta mig ned från läktaren igen...

Du måste veta veta något om den mänskliga naturen som ingen av oss andra känner till. Hur man når de onåbara. Hur man fångar intresset hos de som inget intresse har. Hur man når de som valt att ställa sig utanför.
För de av dessa som inte har sjunkit ned för långt i det olagliga träsket, så saknas det som är grundförutsättningen för att hålla på med motorcyklar överhuvudtaget, nämligen en fungerande personlig ekonomi! Hade man råd, på riktigt, skulle man inte skenförsäkra o.s.v.
Sen icke att förglömma så finns det en del, bland de körkortslösa som jag helst ser att de förblir körkortslösa, allra helst även utan ens ett B-kort. En del som jag helst ser att vi slipper...helt och hållet.

Även bland de som du vill nå finns, om man lyssnar till hur det låter på "nätet" förvånansvärt många som bara inte klarar av att vänta. En hel del av dem försöker hitta intressanta men omöjliga genvägar till A2, fast ändå inte. Oroväckande är dessutom att de flesta knappt ens verkar vara läskunniga! Men har så bråttom att de flesta motorcykelforumen har en överflöd av A2-relaterade trådar som för det mesta går ut på något i stil med..."kan jag strypa en R1:a...". De som kräver "omedelbar belöning" och inte klarar av att vänta, de borde vara hos en huvudkrympare i stället för på en bana.

Den gruppen du vill nå, även om de bara rör sig i de legala tassemarkerna och gråzonerna så är väl frågan ändå, egentligen; vill vi verkligen ha med dem som deltagare i vår kursverksamhet oavsett vad den kallas? De bakomliggande, verkliga orsakerna till det uppvisade beteendena är inget som en kurs på bana råder bot på! Det är sannolikt mycket som krävs och därtill en hel del som givet dagens politiska situation är rätt så kontroversiellt, för att få ordning på saker och ting.

Den gruppen som som inte kommer idag...kommer inte heller i morgon. Det går inte att göra det tillräcklig billigt och jo, jag vet att jag låter cynisk men hur många av dem vill vi egentligen ha med, givet hur du beskriver dem? De har ju redan bevisat att de är beredda att kapa hörn så vilka fler genvägar kan de tänka sig att leta efter?

Summa summarum...vi har nog redan de deltagare "vi" vill ha på kurserna. Den potentiella deltagarskara du nämner ovan behöver nog kanske gå på kurs men knappast då i SMC:s regi.


Så, nu tillbaka upp på läktaren.
 

CB_Tobbe

New member
Smc skriver samtidigt att man vill jobba mot extrema beteenden. Det är den enda gruppen där smc kan göra en insats. Eftersom den kan göras innan något regelbrott har begåtts.

Alla andra insatser kan bara göras av polisen eller motsvarande myndigheter.

Förövrigt har smc ett konstigt budskap mot sina egna medlemmar. Ena stunden kräver man att medlemmarna skall ha körkort samt gå 1-4 för att få gå steg 5 och 6. Där marknadsförs steg 6 som det högsta steget i en utbildningskedja. Men hör o häpna så kan det dyka upp personer utan körkort som bara har 1 dags praktisk utbildning på mc genom en klubbarrangerad licenskurs.
Samtidigt som smc 's budskap är att du behöver föregående steg för att klara steget och att deltagarna skall vara trygga. En smc medlem som t.ex vill hoppa över 1 eller 2 steg tillåts inte göra det, eftersom han då inte kan anmäla sig till steg 5. Då finns inget annat motiv än att tjäna pengar på sina lojala medlemmar.

Det visar bara på det orimliga med att blanda ihop tvång på trafikövningar, för att få deltaga i smc sports verksamhet för en smc medlem.

Slutigen vill jag påpeka att det skall vara nolltolerans mot dåligt och farligt beteende på oavsett utbildningssteg.
 
Last edited:

HkanB

New member
Smc skriver samtidigt att man vill jobba mot extrema beteenden. Det är den enda gruppen där smc kan göra en insats. Eftersom den kan göras innan något regelbrott har begåtts.

Alla andra insatser kan bara göras av polisen eller motsvarande myndigheter.

Förövrigt har smc ett konstigt budskap mot sina egna medlemmar. Ena stunden kräver man att medlemmarna skall ha körkort samt gå 1-4 för att få gå steg 5 och 6. Där marknadsförs steg 6 som det högsta steget i en utbildningskedja. Men hör o häpna så kan det dyka upp personer utan körkort som bara har 1 dags praktisk utbildning på mc genom en klubbarrangerad licenskurs.
Samtidigt som smc 's budskap är att du behöver föregående steg för att klara steget och att deltagarna skall vara trygga. En smc medlem som t.ex vill hoppa över 1 eller 2 steg tillåts inte göra det, eftersom han då inte kan anmäla sig till steg 5. Då finns inget annat motiv än att tjäna pengar på sina lojala medlemmar.

Det visar bara på det orimliga med att blanda ihop tvång på trafikövningar, för att få deltaga i smc sports verksamhet för en smc medlem.

Slutigen vill jag påpeka att det skall vara nolltolerans mot dåligt och farligt beteende på oavsett oavsett utbildningssteg.

Du har potential för en hel mängd motioner till nästa årsmöte. Utnyttja den möjligheten! Vem vet, du kanske kan övertyga årsmötet även om du inte lyckas frälsa någon här.
Med det, så är det slut för mig...och den här tråden.
 

Avarage

New member
Dom kursutvärderingarna som görs visar naturligtvis på bra resultat. Men dom görs bara av personer som uppfyllde alla dagens krav för deltagande. Den andra gruppen kom ju inte.

Kraven vi har är:
a) Körkort
b.) Egen hoj
c.)... som är försäkrad och påställd.

Om du menar att vi inte når dem som saknar körkort och kör på någon annans hoj (dvs. stulen) så har du helt rätt dem når vi inte. Vi varken vill eller kan hjälpa dem heller. Det är en ren polisiär insats och en samhällsfråga som ingen ideell organisation löser ut till fullo. Sorry!

Den gruppen som inte kunde komma är kanske den viktigaste gruppen att få kontakt med för smc. I den gruppen finns en rad ''extrema beteenden'' t.ex körning utan rätt körkort, köra strypt a2 hoj ostrypt, skenförsäkra på mormor eller pappa i en småstad.

Läs mitt svar ovan.

Delar av den gruppen gruppen får man tag i med min modell. Eftersom man inte kräver att alla dessa saker skall vara korrekta. Detta är till stor hjälp för smc's medlemmar eftersom den skadar för övriga skötsamma mc förare.

Du kanske inte vet men även SVEMO motarbetar och vill inte ha stulna hojar på sina banor, därav bla. MC-ID Card. Så inte ens med "din modell" som i stort sett är samma som vi redan har med undantag från nytt namn på en grupp och inga krav på steg 1-4 för att få köra steg 5.

Det finns även en grupp som inte smc skall prata med. Det är missbrukare på ''fixade'' mc och ungdomar som kommer ensamma med tvivelaktiga hojar och förklaringar.

Inget nytt under solen här!

Först då kommer kursutvärderingen att kunna visa även den gruppens åsikter om utbildningen.

Om du här åsyftar ex. GP-Gänget och motsvarande mc-förare (som kör på sin egna hoj, har körkort men kör på ett minst sagt osunt sätt så har vi även haft den typen av deltagare, fler än en gång. Faktum är att i hade ca. 80% av samtliga deltagare på en och samma kursdag med dessa mc-förare. Och gissa vad, feedbacken blev i stort sett lika bra som övriga kursdagar. Förvånad??? Det beror på att du inte har samma info. som jag har utan bara gissar!!! Sluta med det för du far med osanning ibland när du gör det. Och riskerar sprida uppgifter som inte stämmer. Och det blir inte bra för någon.
 

Avarage

New member
Smc skriver samtidigt att man vill jobba mot extrema beteenden.

Vilket vi också gör. Visste du inte det?

Det är den enda gruppen där smc kan göra en insats. Eftersom den kan göras innan något regelbrott har begåtts.

Vad har du fått detta från? Det är inte sant det du skriver. SMC kan nå samtliga motorcyklister som ligger i farozonen att råka ut för allvarlig olycka. Och hit hör såväl nybörjare som erfarna förare, unga som gamla, med sunt tänk med bristande förmåga eller osunt tänk med god förmåga. Samtliga som kör ihjäl sig ELLER skadas allvarligt hör INTE till gruppen som anses ha ett extremt beteende.

Förövrigt har smc ett konstigt budskap mot sina egna medlemmar. Ena stunden kräver man att medlemmarna skall ha körkort samt gå 1-4 för att få gå steg 5 och 6. Där marknadsförs steg 6 som det högsta steget i en utbildningskedja. Men hör o häpna så kan det dyka upp personer utan körkort som bara har 1 dags praktisk utbildning på mc genom en klubbarrangerad licenskurs.

Vad är det för konstigt om en medlem som tar licens och VÄLJER att köra oförsäkrat tillsammans med licensierade förare (med allt vad det innebär)? Det är ju inget som de blir påtvingade utan eget val. Jag ser inget konstigt med det.

Samtidigt som smc 's budskap är att du behöver föregående steg för att klara steget och att deltagarna skall vara trygga. En smc medlem som t.ex vill hoppa över 1 eller 2 steg tillåts inte göra det, eftersom han då inte kan anmäla sig till steg 5. Då finns inget annat motiv än att tjäna pengar på sina lojala medlemmar.

En SMC-medlem som går steg 5 i SMC Sports regi är bättre rustad inför sin licenstagning och vidare utveckling mot tävlingsförare. Därmed FÅR de gå steg 5 som är en FÖRKORTAD version av licenstagning (om du jämför med andra arrangörer). Vill man gå denna förkortade version krävs förkunskaper som fås via steg 1-4.

Vill man köra steg 6 hos SMC Sport men inte VILL vara lika bra rustad OCH betala mer för licenskursen (som då är längre) tar man sin licens hos annan arrangör.

Vilket man väljer har SMC inga synpunkter på. Inte heller har SMC några synpunkter på att förare som saknar körkort och som har endast en dags förkunskaper på en steg 6 dag. Vi löser det på exakt samma sätt som alla träningsledare gör för RR oavsett arrangör så det blir så säkert det bara går för alla parter.

Då det är individen själv som väljer vilken väg till licens man vill gå OCH informationen om hur är öppen och tillgänglig för alla är det ingen som blir lurad. Du har ett konstigt sätt att se på detta anser jag.

Det visar bara på det orimliga med att blanda ihop tvång på trafikövningar, för att få deltaga i smc sports verksamhet för en smc medlem.

Slutigen vill jag påpeka att det skall vara nolltolerans mot dåligt och farligt beteende på oavsett utbildningssteg.[/QUOTE]
 

Peter1980

New member
Det är den enda gruppen där smc kan göra en insats. Eftersom den kan göras innan något regelbrott har begåtts.

Sorry, men det där är helt felaktigt. Det finns mängder och åter mängder av glada "amatörer" som fått ut otroligt mkt av SMC kurser i form av att köra mc även i de fall det inte går vare sig fort eller vårdslöst/"extremt" ute i trafiken. För de personerna kan en kurs göra så att de kör på ett sätt där de är mer medvetna om vad de faktiskt faktiskt gör på hojen, körtekniskt skickligare, än tidigare om du så vill. Har de inte fått ut något då?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top