Som jag läser tråden är det viktigt att vi skiljer mellan:
1. SMC Trafiksäkerhets kurser för SMC:s medlem (som har körkort när vi prater kurs på RR banor).
2. Bandags marknaden med dom regler eller brist på samma, som inte finns i pkt. 1. & 3.
3. SVEMO godkände körningar.
Kommentar:
1. Detta är till för SMC medlem med körkort, inte ungdomar utan körkort eller med tävlings licens. Dessa utbildningar steg 1234, har i ärlighetens namn till syfte att ge deltagaren en insikt om sin egen sårbarhet, och starta en process om egen villighet att ta risker eller mera korrekt - reducera risktagandet i trafiken. Att SMC sedan lär ut av en verktygs låda i färdigheter, är det som lockar deltagaren in - mera komplicerad är det inte.
En variant i detta, kan vara att SMC ger möjlighet att testa på racing, om man kommer till insikt om att MC glädjan finns vid att köra fort och luta i kurvorna. - i den trygga miljö som man känner igen sig i från trafiksäkerhets kurserna.
MC Sporten, får nog erkänna att befintliga rekryterings system inte har gett väldigt mycket nya idrottare, senare åren!
2. Bandags marknaden, med sin brist på konkrete accepterade kristallklara regler om ersättningar vid olyckor - är naturligt inte ett segment SMC kan bege sig in på.
3. SMC Sport, är en klubb, som ägs av klubbens medlem, varken mera eller mindre. Självfallet är dessa ägare tighta med SMC eftersom initiativet till klubben kommer från SMC, och klubben syfte är att slussa SMC deltagare från steg 1234 in i sporten och därmed bort från olycksrisken på gatan. Stadgarna för SMC Sport matcher RF dvs idrotten och därmed även Svemo´s. Därför jobbar SMC Sport som man ska i sporten - med den frihet som alla idrotts klubbar har till att t. ex. har egna undantag för vissa aktiviteter i klubben. Ex. gat hojer, med avplockat reg-skylt, får köra på banan. Tydligt inga trafikförsäkring.
SMC SPORT är road racing's korpen. det är här man får smaka på RR ett enkelt och billigt sätt.
Som läget är nu med strax under 200 medlem - är prio på att få till en vis volym av träningar. Har vi deltagare nog - kör viu med 2 hastighets grupper. Är det inte nog, blir det med en hastighets grupp. Den som kör på 1:30 har rätten på sin sida. den som kör 1:10, har större fördel av att köra med en etablerad mästerskaps klubb. SMC Sport är stolte när vi kan slussa snabba förare in i andra klubbar. Om framtiden blir så att talangerna vill stanna - det vett inga i dag. Time will show!
I sporten, är det vanligt att man med god idrotts anda bjussar lika sinnade idrottare välkomna på träningar - och har man en Svemo licens är man välkommen, så även hos SMC Sport.
Frågor om hastighets skillnader på ungdomar, eller andra entusiastiska nybörjare, som endast har körd och klarat av sin licens kurs i en vanlig Svemo klubb - är inte nått som SMC ska eller kan lösa. fetta är en utmaning för Svemo´s systemet.
Ja, sporten / SVEMO, har en del utmaningar det är korrekt - men, det är inte samma sak som det är SMC:s eller SMC SPORT´s eftersom båda underlag är ganska väl definierad.
SMC hjälper allt vi kan ungdoms satsningen - vi gav en hoj till ungdoms verksamheten, genom dom senaste ca. 12 åren har SMC årligen stöttat ungdoms racingen med ca. 50.000 kr / år. Filip Backlund är ett produkt av denna satsning, för att ta ett exempel. (gamla SMC Road Racing Fabriken).
Försäkrings bolagen, är med på vagnen med våre tanker om SMC SPORT - bl.a ses detta på IF´s reaktion i år.
0-visions arbetat försiggår, och börjar fungera. Försäkringsbolagen, har tidigare gett kommitments i den Nationale MC & Moped Strategi ver. 1.0 - Marknaden är fri, så även för ideella organisationer (kallad även den 3´die sektor), som investerar i sin egen verksamhet, alla kan konkurrera med SMC, som prissätter efter faktiska kostnader idag, vilket vi började med 2005. Innan gav SMC stora belopp i tillsjkott till fortbildningar, som oftast var kostnads fria eller kraftigt subventionerad - vilket också är OK.
Igen viktigt att skilja mellan dom olika syften - aktörer och roller.