Försäkringsbolagen ändrar regler för SMC-bankörning?

Status
Ej öppen för fler svar.

CB_Tobbe

New member
Att säga att licens kursen använder trafikövningar som bedömningsunderlag gör sammanblandningen ännu mer tydlig. Då blir det ännu svårare att motivera varför trafikövningarna skall ha fullt försäkrngsskydd.

Det är förstås en förutsättning att allt rr inriktat är HELT frikpplat från trafikövningarna 1-4.
Att steg 1-6 ingår i samma utbildningstrappa ger en rörig bild mot beslutsfattare utanför smc.

Om smc har så höga krav på deltagarna som har beskrivets här, då undrar jag fortfarande hur smc vågar bjuda in övriga med rr licens till sitt högsta steg (6). När det kan skilja 4 utb dagar samt ett mc-körkort. Där är även en 12 åring välkommen som inte ens får köra moped.


Jag har ju tydligt skrivet tidigare att några stulna hojar eller personer med missbruk inte kan acepteras på några kurser. Men genom att ''rycka'' enstaka meningar ur sitt sammanhang, då blir naturligtvis bilden missvisande.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
STOP!

SMC SCHOOL jobbar med Trafiksäkerhets övningar. Härunder Steg 1234 på bana. Plus, KNIX, Avrostningar, etc., etc. och allt i olika variationer.. Och här följs samhällets regelverk.

SMC SPORT, är en idrotts klubb med sport/racing som verksamhet - och den verksamhet som bedrivs där har INGET absolut INGET att göra med trafiksäkerhet och SMCs trafiksäkerhets utbildningar.

Vänligen acceptera att så är det, i fortsatt diskussion.

Nu, blev det så att instruktörer och olika designers av "systemen" valde att använda numera istället för innehålls beteckningar, tyvärr sku jag anse i dag - översättning:

Steg 1 = Trafiksäkerhetskurs; Motorcykeln
Steg 2 = Trafiksäkerhetskurs; Vägen
Steg 3 = Trafiksäkerhetskurs; Föraren
Steg 4 = Trafiksäkerhetskurs; Personlig utvärdering av kunskap, attityd och syfte med MC åkningen
------------------------------------------
Steg 5 = SVEMO RR Licens utbildning
Steg 6 = SVEMO RR Licens träning

Försäkringsbolagen, har bra insikt i kurs innehåll, syfte, uppföljning, etc., etc.. Flera bolag har bland sina beslutsfattare aktive MC förare som ofta är med på kurserna. Det finns inga dolda agendor, etc.. Alla bolag sätter egna preferenser för vilka kostnader man vill "investera" i SMC SCHOOLs verksamhet.

Mera komplicerad är det inte.

----

Alla frågor runt sport, är strikt enligt regler och möjlighet i regler under Svemo - därmed även Riksilldrotts förbundet.
SMC har absolut inga avsikt att konkurrera med befintlig MC/Bilsports klubbar.
SMC vill att vi värner om dom få som kör MC, vara sig på gata eller i sporten.
SMC Sport har tydligen redan nu visat att vi täcker ett behov som inga anan har täckt - Läs gärna om detta i Svemo´s Årsredovisning under RR-sektioen.
SMC jobbar självfallet primärt för sina egna medlem - eftersom vi är en medlemsorganisation. (läs gärna tidl. post om hur vi stöter ungdomar)..
 

Avarage

New member
Att säga att licens kursen använder trafikövningar som bedömningsunderlag gör sammanblandningen ännu mer tydlig. Då blir det ännu svårare att motivera varför trafikövningarna skall ha fullt försäkrngsskydd.

Varför tror du att trafiksäkerhetskurserna använder sig av samma signaler (flaggor, handsignaler) mm.? För att det är signaler som fungerar OCH måste finnas även under trafikskerhetsövningarna för att dessa skall ske så säkert det bara går. Tror du Fb. inte inser vikten av detta utan tror att orsaken till detta är något annat???

Det är förstås en förutsättning att allt rr inriktat är HELT frikpplat från trafikövningarna 1-4.

Fel, igen! Inte alls om vi pratar säkerhet! Läs ovan.

Att steg 1-6 ingår i samma utbildningstrappa ger en rörig bild mot beslutsfattare utanför smc.

Nämn EN som idag inte förstår skillnaden och som är av vikt för verksamheten inom SMC:s ramar?

För övrigt bedrivs/arrangeras kurserna steg 1-4 av SMC och steg 5-6 av SMC Sport som är en fristående klubb men som är ansluten till SMC precis som vilken som helst. Dvs. två olika arrangörer, vilket OCKSÅ Fb. vet och har förstått.

Om smc har så höga krav på deltagarna som har beskrivets här, då undrar jag fortfarande hur smc vågar bjuda in övriga med rr licens till sitt högsta steg (6). När det kan skilja 4 utb dagar samt ett mc-körkort. Där är även en 12 åring välkommen som inte ens får köra moped.

Det vågar vi därför alla oavsett 12 år eller med minst 4 utbldningsdagar inom SMC:s regi har samma grunder att stå på. De förstår allihop vikten av att signalera när du skall köra in i bandepån, de förstår alla vikten av att inte korsa heldragen linje ut på banan och alla förstår flaggsignalernas betydelse mm. mm. Detta är inte speciellt högt ställda krav men eftersom SMC:s trafiksäkerhetsutbildningar använder sig av samma signlasystem mm. får våra deltagare detta "gratis" och behöver inte lägga en mass atid på det OM de vill ta licens via steg 5.

Allt detta BORDE du känna till då du deltagit både som funktionär på kurser där SMC arrangerat. Dessutom med mångårig erfarenhet som funktionär på såväl rr-träningar som tävlingar så jag förstår inte hur du kan ha missat detta?
 

Swedie

Administrator
Personal
Kanske bäst att stänga tråden och starta ny om ämnet ska fortsätta diskuteras? Jesper m.fl har ju på denna sida sammanfattat vad som gäller.
 

Avarage

New member
Vad har ni gjort med min tråd?
Way of topic vill jag påstå :mad

Du verkar varit nöjd med svaret på din fråga i och med ditt svar för snart 10 månader sedan 2013-06-28 (inlägg #3, sid 1) och verkar, trots flera sidor med inlägg som ÄR relevant, inte ha deltagit mer i diskussionen. Så varför du blir arg och dessutom så här långt efteråt när du dessutom fick svar på din fråga är lite märkligt kan jag tycka.

Här kommer en relevant fråga till dig dock:
Vilket bolag och försäkringsform valde du till slut för att få täckning på SMC:s kurser?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top