Juh@
New member
Håller med dig om att allt inte är enkelt. Men syftet skiljer mellan dina exempel, det ena ska göra dig till en säkrare förare och det andra till en snabb. Det har självklart en del beröringspunkter med varann men det ser inte jag som något större problem, både du och jag är nog mycket pedagoger för att kunna förklara skillnaden.
Lösningen på problemet med försäkringarna på kurserna tror inte jag finns i hastighetsklasser och steg. Finns det bara långsam och medel så är dom i medel fortfarande jämförbart snabbast.
Om vi inte tror att alla är fullärda efter körskola och steg 1-3 hos SMC kan det finnas anledning att fortsätta utbilda sig som motorcyklist. Steg 4 är samma innehåll som steg 1-3 men det är individanpassat efter vad vi som instruktörer bedömer är det som ger störst trafiksäkerhetsmässig effekt. Man kan självklart gå om steg 1-3 fler gånger, men som deltagare kanske man egentligen inte kan bedöma vad som är viktigast att öva på ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Förhoppningen är att alla alltid håller sig på hjulen, både på kurs och i trafiken. Jag tror att SMC:s kurser har räddat många liv och besparat oss från många allvarliga skador och jag hoppas att SMC får möjligheten att genomföra dessa kurser med fullt försäkringsskydd hos alla försäkringsbolag. Men för att åter nå dit så krävs det fortsatt fokus på att få ner antalet incidenter på kurserna.
Hoppas vi syns på någon kurs i sommar, om du inte har provat köra med oss på Rudskogen så gör det i sommar, det är ju nästan en hemmabana för oss på Västkusten. Det är en spännande och rolig bana att öva på. Om du inte vill gå steg 4 så gå gärna om steg 1-3
Lösningen på problemet med försäkringarna på kurserna tror inte jag finns i hastighetsklasser och steg. Finns det bara långsam och medel så är dom i medel fortfarande jämförbart snabbast.
Om vi inte tror att alla är fullärda efter körskola och steg 1-3 hos SMC kan det finnas anledning att fortsätta utbilda sig som motorcyklist. Steg 4 är samma innehåll som steg 1-3 men det är individanpassat efter vad vi som instruktörer bedömer är det som ger störst trafiksäkerhetsmässig effekt. Man kan självklart gå om steg 1-3 fler gånger, men som deltagare kanske man egentligen inte kan bedöma vad som är viktigast att öva på ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Förhoppningen är att alla alltid håller sig på hjulen, både på kurs och i trafiken. Jag tror att SMC:s kurser har räddat många liv och besparat oss från många allvarliga skador och jag hoppas att SMC får möjligheten att genomföra dessa kurser med fullt försäkringsskydd hos alla försäkringsbolag. Men för att åter nå dit så krävs det fortsatt fokus på att få ner antalet incidenter på kurserna.
Hoppas vi syns på någon kurs i sommar, om du inte har provat köra med oss på Rudskogen så gör det i sommar, det är ju nästan en hemmabana för oss på Västkusten. Det är en spännande och rolig bana att öva på. Om du inte vill gå steg 4 så gå gärna om steg 1-3
På skalans andra kant blir det betydligt svårare att definiera försäkringsmässigt eftersom det kan förekomma snarlika utbildningar med helt olika lagrum och försäkringsgiltighet. Där har vi bkk steg 1-3 fartområde lugn / medel som enligt många med mig kan vara en fullförsäkrad utbildning eftersom den är väldigt användbar vid laglig vägkörning.
Förflyttar vi oss istället till roadracingfabriken, då träffar vi istället en körkortlös tolvåring på en 125 cc. Där vi ibland behöver ge han / hon rena trafikskolelektioner i koppling,grundgas, växling m.m. I det fallet kaller vi det roadracing träning trots att hojens pilot knappt kan starta sin körning. Grundläggande sport hojs utbildning för dom har stora likheter med gatvarianten.
Men där befinner vi oss i ett helt annat lagrum försäkringsmässigt m.m. Trots att samma bana används och i många fall samma instruktörer arbeter vid båda tillfällena.
Det visar bara på hur komplicerat ämnet är...
Hade försäkringen gällt obegränsat på alla smc utbildningar 1 -4, då hade tråden inte behövts