Försäkringsbolagen ändrar regler för SMC-bankörning?

Status
Ej öppen för fler svar.

HkanB

New member
Av medlemmar för medlemmar är det något konstigt med det?

Jag skulle vara mycket försiktig med att diskutera begrepp som underprissättning i det här fallet. Detta eftersom smc instruktörerna arbetar ideelt. Med sådana villkor kan knappast en seriös företagare konkurera.
Blandar man in dessa begrepp blir frågan mycket mer komplicerad. Då handlar den istället om idrottsföreningar kontra kommersiell verksamhet.

Denna har delvis avhandlats i domen kring sbf. Där sbf hävdade att idrotten bör ha en specialställning. Där gick marknadsdomstolen på en annan linje och behandlade det enligt reglerna för kommersiell verksamhet.

Jag skall nog inte visa den här tråden för de som arrangerar hockeyskolan hemma.:confused:
Ledare och instruktörer jobbar nämligen ideellt och vem kan konkurrera med det?:wink:

Domen rörande SBF, är det den som handlar om "rätten att arrangera tävlingar" och relaterade licens och auktorisationsfrågor?
Skulle du kunna plocka fram ett diarenummer och instans eller ev. en direkt länk till något läsbart officiellt om fallet i fråga?
Det är lite lätt svårt att förhålla sig till det du skriver utan att ha tillgång till samma referenser.

En grej som du verkar att kreativt ignorera är -"Den dag du går kursen har vi kravet på att du är medlem i SMC"- att samtliga deltagare på SMC-storbanekurser är SMC-medlemmar! Jag har iofs inte det största förtroendet för vårt rättsväsende men att det skulle vara problematiskt i någon dimension att en förening till självkostnadspris utbildar sina egna medlemmar med egna resurser? Hur skulle det kunna vara ett potentiellt juridiskt problem?:confused:
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Jag skulle inte jämföra med hockey skolan eftersom ni jobbar i en idrottsverksamhet organserad under svenska hockeyförbundet (riksidrottsförbundet).

Samtidigt finns ingen civil person som får hålla på med trafikskoleverksamhet utan att vara statligt auktoriserad. Hade däremot verksamheten bedrivits som en idrottsverksamhet, då hade ai kallats idrottsledare/tränare istället.
Det hade fungerat fint om hela smc school var en svemo klubb. För inom riksidrottsförbundet stöds både motionsidrott och tävlingsidrott.
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Problemet med sbf målet är att marknadsdomstolen tog upp ärendet, det visar att domstolen ansåg att ärendet låg inom dess ''kompetensområde'' som den är satt jobba med.

Hade man istället ansett ärendet var en idrottslig fråga, då hade man vägrat att behandla ärendet.
 

HkanB

New member
Jag skulle jämföra inte jämföra med hockey skolan eftersom ni jobbar i en idrottsverksamhet organserad under svenska hockeyförbundet (riksidrottsförbundet).

Samtidigt finns ingen civil person som får hålla på med trafikskoleverksamhet utan att vara statligt auktoriserad. Hade däremot verksamheten bedrivits som en idrottsverksamhet, då hade ai kallats idrottsledare/tränare istället.
Det hade fungerat fint om hela smc school var en svemo klubb. För inom riksidrottsförbundet stöds både motionsidrott och tävlingsidrott.

Suck...Trafikskoleverksamhet...när tog någon sin sitt körkort på Gelleråsen sist, eller Sviestad för den delen heller.
Nu kan man väl blanda ihop "koddar och morötter" men det SMC sysslar med är väl ändå inte trafiskoleverksamhet? Alla har ju redan rätt behörighet när de rullar ut på banan.

Kalhygge eller föryngringsyta, instruktör eller tränare eller varför inte Sensei? F-n tänk om man hade träna för för ett svart bälte i trafiksäkerhet!
Eller märken som i scouterna; kurvmärke, bromsmärke o.s.v.

Nåja, det jag fortfarande inte begriper är varför du har så svårt att svara på direkta frågor samt kanske mest väsentligt...vad i hela fridens namn du egentligen är ute efter! Skall det vara så svårt att konkretisera det så att t.o.m t.ex. jag begriper vad du vill, egentligen?

Nu skall jag ta samma bananskal ut ur den här diskussionen och sätta mig på läktaren och förundras.
 

HkanB

New member
Problemet med sbf målet är att marknadsdomstolen tog upp ärendet, det visar att domstolen ansåg att ärendet låg inom dess ''kompetensområde'' som den är satt jobba med.

Hade man istället ansett ärendet var en idrottslig fråga, då hade man vägrat att behandla ärendet.

Referenser och/eller länkar, snälla? Behövs inte...jag har hittat både Konkurrensverkets beslut och domen i Marknadsdomstolen.

Nu är det väl så att Marknadsdomstolen är nästa "naturliga" instans efter Konkurrensverket och inte någon hovrätt någonstans?! Domstolen kunde väl lika gärna oavsett vad den anser om jurisdiktion eller inte låtit bli att ta upp det bara för att då i princip fastställa Konkurrensverkets utslag utan ytterligare prövning.

Dags att läsa...inklusive ett och annat trist förarbete....tillbaka upp på läktaren.
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Målet är att påverka kursutformningen i en hållbar och en i samhället acceptabel riktning. Lika viktigt är att kursdeltagare känner att dom får ut något av kursena.

Då är det naturligt att dela grupperna i långsam, medel och sport (f.d. snabb). Där kör långsam och medel som vanligt steg 1 -3 med fullt försäkringsskydd. Sport kör steg 1-3 som en del av en premium licens kurs där steg 4 är slutet på licensnkursen (steg 5 utgår). I sport gruppen gäller ingen trafikförsäkring. Sportgruppens deltagare kör sin steg 4 som en del av steg 6.

Fördelen med en sådan lösning är att alla deltagare får en snar lik utbildning oavsett hastighetsgrupp i steg 1-3. I sportvarianten är inriktningen mer raceinriktad utbilning med t.ex friare omkörningar och instruktörer som visar både väganpassad kurvtagning och ''race kurvtagning''. Deltagarana tillåts även att ta lite större "'risker"" så länge det inte blir allvarlig personfara.
Eftersom utbildningen likartad möjliggörs byten mellan t.ex mellan och sport.

I Lugn och medelgruppen där fortsätter arbetet mot nollvisionen mot alla typer av skador på hojar och förare.

I sportgruppen arbetar man mot nollvision vad gäller allvarliga personskador. Däremot acepterar man att enstaka vurpor sker. I och med att deltagarna kan komma med racepreppad hoj, då blir eventella reparationer betydligt billigare.

Ytterligare en fördel är att vi slipper att se racepreppade hojar med fasttejpad regplåt i försäkrade grupper.

Jag tror att med sådan lösning visar smc för fb och andra beslutfattare utanför mc värlen. Att smc står för att ge stöd till den ''laglydiga motorcyckel föraren''

Den andra gruppen kommer ändå tvingas in i den oförsäkrade världen på motorbanor efter nuvarande steg 4.
Oavsett hur bra dom snabba mc förarna kör, så kommer inte beteendet att acepteras på vanliga vägar av icke mc-förare.
 

HkanB

New member
Målet är att påverka kursutformningen i en hållbar och en i samhället acceptabel riktning. Lika viktigt är att kursdeltagare känner att dom får ut något av kursena.

Då är det naturligt att dela grupperna i långsam, medel och sport (f.d. snabb). Där kör långsam och medel som vanligt steg 1 -3 med fullt försäkringsskydd. Sport kör steg 1-3 som en del av en premium licens kurs där steg 4 är slutet på licensnkursen (steg 5 utgår). I sport gruppen gäller ingen trafikförsäkring. Sportgruppens deltagare kör sin steg 4 som en del av steg 6.

Fördelen med en sådan lösning är att alla deltagare får en snar lik utbildning oavsett hastighetsgrupp i steg 1-3. I sportvarianten är inriktningen mer raceinriktad utbilning med t.ex friare omkörningar och instruktörer som visar både väganpassad kurvtagning och ''race kurvtagning''. Deltagarana tillåts även att ta lite större "'risker"" så länge det inte blir allvarlig personfara.
Eftersom utbildningen likartad möjliggörs byten mellan t.ex mellan och sport.

I Lugn och medelgruppen där fortsätter arbetet mot nollvisionen mot alla typer av skador på hojar och förare.

I sportgruppen arbetar man mot nollvision vad gäller allvarliga personskador. Däremot acepterar man att enstaka vurpor sker. I och med att deltagarna kan komma med racepreppad hoj, då blir eventella reparationer betydligt billigare.

Ytterligare en fördel är att vi slipper att se racepreppade hojar med fasttejpad regplåt i försäkrade grupper.

Jag tror att med sådan lösning visar smc för fb och andra beslutfattare utanför mc värlen. Att smc står för att ge stöd till den ''laglydiga motorcyckel föraren''

Den andra gruppen kommer ändå tvingas in i den oförsäkrade världen på motorbanor efter nuvarande steg 4.
Oavsett hur bra dom snabba mc förarna kör, så kommer inte beteendet att acepteras på vanliga vägar av icke mc-förare.

Jösses. ..att du "orkar". En så omständlig lösning...som letar efter ett problem.
"En i samhället acceptabel riktning"? Har samhället några synpunkter?

Vad jag kan förstå så känner deltagarna att de får ut något av kurserna redan idag, som det är. Jag har själv varit en av dem och jag är allt annat än missnöjd. På vilket sätt dina föreslagna förändringar skulle påverka graden av utbyte är väl inte lätt att sia om men det är svårt att höja graden av nöjdhet och utbyte genom att som jag subjektivt uppfattar det, försämra.

Vad har vanliga vägar och acceptansen där eller inte för vissa beteenden med kursverksamhet att göra! Hela kursverksamheten är redan idag ...
Nej nu ger jag upp...var är mitt bananskal när jag behöver det. Mot läktaren!
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Jösses. ..att du "orkar". En så omständlig lösning...som letar efter ett problem.
"En i samhället acceptabel riktning"? Har samhället några synpunkter?

Vad jag kan förstå så känner deltagarna att de får ut något av kurserna redan idag, som det är. Jag har själv varit en av dem och jag är allt annat än missnöjd. På vilket sätt dina föreslagna förändringar skulle påverka graden av utbyte är väl inte lätt att sia om men det är svårt att höja graden av nöjdhet och utbyte genom att som jag subjektivt uppfattar det, försämra.

Vad har vanliga vägar och acceptansen där eller inte för vissa beteenden med kursverksamhet att göra! Hela kursverksamheten är redan idag ...
Nej nu ger jag upp...var är mitt bananskal när jag behöver det. Mot läktaren!


Jag påstår nog att 90 procent är vinnare på något sätt.

70 procent av deltagarana berörs inte eftersom dom tillhör lugn eller medelgrupp. Den enda fördelen är att dom får behålla full försäkringstäckning som idag.

Dom övriga 30 procenten är mestadels vinnare. Majoriteten i gruppen får möjlighet till en något friare körstil än idag. Deltagarna kan även komma med en gammal racehoj som ej är trafikgodkänd i sverige. Trots att hojen inte är godkänd för väg är den ofta säkrare vid snabb bankörning eftersom den har oljeuppsamlare och najade säkerhetskomponeter m.m.

Det gör att dom inte behöver köpa en supersporthoj som dom ändå inte har råd helförsäkra på sig själva om dom är unga storstadsbor.

Förlorarana är snabba deltagare som tycker det bekvämt att köra en form av fullförsäkrad bandag med coach. Den gruppen knappast fb särskilt intresserad av.

Problemet med sporthojscrasher är att många delar får små skönhetsfläckar som gör att fb tvingas byta dom med hjälp av en dyr mc mekaniker. Detta medför höga försäkringspremier. Medan den oförsäkrade rejshojen där lagar/byter man endast grejor som har totalhavererat.
Jobbet görs ofta av ägaren eller någon kompis.

Många bandagsarrangörer kör idag racegrupper där oförsäkrade hojar tillåts. Det gör att behovet av att ha en trafikgodkänd hoj minskar för en deltagare med bandagsambitioner.
 
Last edited:

Avarage

New member
Målet är att påverka kursutformningen i en hållbar och en i samhället acceptabel riktning. Lika viktigt är att kursdeltagare känner att dom får ut något av kursena.

Då är det naturligt att dela grupperna i långsam, medel och sport (f.d. snabb). Där kör långsam och medel som vanligt steg 1 -3 med fullt försäkringsskydd. Sport kör steg 1-3 som en del av en premium licens kurs där steg 4 är slutet på licensnkursen (steg 5 utgår). I sport gruppen gäller ingen trafikförsäkring. Sportgruppens deltagare kör sin steg 4 som en del av steg 6.

Fördelen med en sådan lösning är att alla deltagare får en snar lik utbildning oavsett hastighetsgrupp i steg 1-3. I sportvarianten är inriktningen mer raceinriktad utbilning med t.ex friare omkörningar och instruktörer som visar både väganpassad kurvtagning och ''race kurvtagning''. Deltagarana tillåts även att ta lite större "'risker"" så länge det inte blir allvarlig personfara.
Eftersom utbildningen likartad möjliggörs byten mellan t.ex mellan och sport.

I Lugn och medelgruppen där fortsätter arbetet mot nollvisionen mot alla typer av skador på hojar och förare.

I sportgruppen arbetar man mot nollvision vad gäller allvarliga personskador. Däremot acepterar man att enstaka vurpor sker. I och med att deltagarna kan komma med racepreppad hoj, då blir eventella reparationer betydligt billigare.

Ytterligare en fördel är att vi slipper att se racepreppade hojar med fasttejpad regplåt i försäkrade grupper.

Jag tror att med sådan lösning visar smc för fb och andra beslutfattare utanför mc värlen. Att smc står för att ge stöd till den ''laglydiga motorcyckel föraren''

Den andra gruppen kommer ändå tvingas in i den oförsäkrade världen på motorbanor efter nuvarande steg 4.
Oavsett hur bra dom snabba mc förarna kör, så kommer inte beteendet att acepteras på vanliga vägar av icke mc-förare.

Äntligen är vi konkreta och jag förstår vad du vill. Du vill...
1.) ... ta bort benämningen "Snabb grupp"
2.) ... minska antalet hastighetsgrupper från 4 till 3
3.) ... införa fullt försäkringsteckning i grupperna "långsam" & "medel" oavsett vad fb. anser.
4.) ... förändra innehållet i steg 1-4 för de som kör i "snabb grupp"
5.) ... begränsa omkörningar i större grad än idag i grupperna "långsam" och "medel"
6.) ... tillåta större risktagning än idag i "snabb grupp"
7.) ... förbjuda vurpor i grupperna "långsam" och "medel"

Sedan är jag oklar över om du menar att du inte heller vill tillåta "racepreppade" hojar i grupperna "långsam" och "medel"????

Och syftet med det hela skall vara att få acceptans från fb. + samhället i övrigt och deltagarna skall känna att de få ut mer av kurserna (än idag).

Punkt (pkt) #1 ovan kanske någon idag stör sig på men förmodligen bara innan kursdagen startar och de i verkligheten ser hur det fungerar. De glömmer nog väldigt snabbt att vi inte kallade gruppen "grupp 1", "grupp Q" eller "Stefans grupp".

Pkt #2 & 6 = ökar riskerna OCH antalet vurpor jämfört med idag vilket motarbetar det vi och Fb. vill.

Pkt. #3 styr inte vi eller du över utan fb. så vi får helt enkelt acceptera de beslut fb. fattar. Vad och hur vi gör påverkar dock vårt resultat som i sin tur är beslutsgrundande för fb.

Pkt. #4 Hur kan detta göra att grupperna "mellan" och "snabb" får en mer likartad utbildning än vad de redan har? Och hur skall fb. veta vad vi utbildar i (trafiksäkerhet eller mot tävling) om vi mixar innehållet mer än idag?

Pkt. #5 Känner deltagarna att de får ut mer av en utbildningsdag om vi begränsar dem mer än idag?

Pkt. #7 Och hur skall detta gå till? Vad gör vi med dem som vurpar, utesluter dem ur SMC:s kurser den dagen, hela nästa vecka, på livstid? Om du med denna punkt menar att vi skall jobba mot nollvision gällande vurpor på kurser så gör vi redan det. Har du förslag på andra åtgärder som ryms inom dagens verksamhet är du mer än välkommen att presentera dessa förslag.

I en del av dina förslag ovan är frågan om du inte bör ta en dialog med några olika fb. och höra med dem hur de tänker i frågan. De kanske tänker helt annorlunda än vad jag tror. I så fall kanske något/några av dina förslag bör införas. ELLER så tycker de att vi redan har ett hyfsat renodlat kursprogram och att vi jobbar på ett tillfredsställande sätt vad gäller olyckor på kurser. Då de stora drakarna återinfört gällande försäkringsskydd (i större omfattning än under 2013), vilket måste tyda på att de (fb.) anser att vi förbättrat oss, finns ingen anledning att ändra inriktning på arbetet med att minska olyckorna på kursdagar. snarare tvärt om jobba vidare och utveckla den inriktning vi slagit in på.

Just my 5 cent´s
// Niklas
 

CB_Tobbe

New member
Jag förtydligar gärna några punkter

Pkt 1. Där är svaret entydigt ja. Eftersom den byter namn till sportgruppen.

Pkt 2

Pkt 3 Målet är att jobba för att fb tillåta fullt försäkrningsskydd i lugn och medel grupp. Alltstå även ''nya'' steg 4.

Pkt 4 Att behålla kursstegen så att samma huvudmoment körs på t.ex steg 2 oavsett fartgrupp i steg 1-3. Steg 4 i nuvarande form blir som sagt överflödig eftersom deltagaren får sin coachning i steg 6.

Pkt 5 om det finns begränsningar på omkörning i t.ex kurvor, då behåller man dom i t.ex lugn grupp. Det gör att den gruppen känner en tryggare tillvaro särskilt om det deras första bankörning.

Medans sportgruppens deltagare har mindre krav på ''komfortzon'' vid omkörningar. Dom har redan kört i den miljön på landsväg och bandagar.

Pkt 6 och 7 grundar jag delvis på Jespers vision om nollvision. Att jobba för att ingen skall vurpa på kurserna. Då ifrågasätter jag om den skall drivas lika hårt på sportgruppen som övriga grupperna. Eftersom dom deltagarna förhoppningsvis är medvetna om att deras snabba körsätt på banor kommer att medföra en o annan vurpa. Något annat vore naivt att tro.
 

Avarage

New member
Pkt 1. Där är svaret entydigt ja. Eftersom den byter namn till sportgruppen.

Namnbyte tillför inte något värde i utbildningen, som jag ser det. Och dagens deltagare ger inrte uttryck, som vi får till oss, att dagens benämningar är ett problem. Och om det inte är något problem behöver man inte heller göra det till ett.


Här är jag förvånad över att du anser att tre hastighetsgrupper rent säkerhetsmässigt skulle vara bättre än 4. Ju jämnare hastigheten är ute på banorna OCH i trafiken desto säkrare är det. Så hr hålle rjag inte med dig. Behåll 4 fartgrupper där så är möjligt för det blir säkrare!

Pkt 3 Målet är att jobba för att fb tillåta fullt försäkrningsskydd i lugn och medel grupp. Alltstå även ''nya'' steg 4.

Detta skiljer isg inget åt jämfört med idag. Vi HAR redan detta som mål!

Pkt 4 Att behålla kursstegen så att samma huvudmoment körs på t.ex steg 2 oavsett fartgrupp i steg 1-3. Steg 4 i nuvarande form blir som sagt överflödig eftersom deltagaren får sin coachning i steg 6.

Men här skrev du att du vill att innehållet i utbildningsstegen 1-3 skall skilja swig i "snabb grupp" vilket gör att det blir svårare att flytta deltagare mellan gruppen "mellan" till "snabb". Samtidigt pratar du mot dig själv när du skrev att syftet var att det skulle bli lättare att flytta deltagare mellan dessa grupper. Om man har OLIKA kursinnehåll blir det SVÅRARE att flytta deltagrae mitt under utbildning inte lättare!

Pkt 5 om det finns begränsningar på omkörning i t.ex kurvor, då behåller man dom i t.ex lugn grupp. Det gör att den gruppen känner en tryggare tillvaro särskilt om det deras första bankörning.

Idag anpassar vi begränsningarna efter grupperna/deltagarna vi har. I feedbacken vi får är det oerhört sällan vi får negativ feedback rörande avsaknad av begränsningar. Inte heller detta tycks idag vara ett problem!

Pkt 6 och 7 grundar jag delvis på Jespers vision om nollvision. Att jobba för att ingen skall vurpa på kurserna. Då ifrågasätter jag om den skall drivas lika hårt på sportgruppen som övriga grupperna. Eftersom dom deltagarna förhoppningsvis är medvetna om att deras snabba körsätt på banor kommer att medföra en o annan vurpa. Något annat vore naivt att tro.

I steg 6, idag, tillåts mindre marginaler så det önskemålet från dig är redan uppfyllt. Fast i ditt förslag kallas gruppen "snabb" och utbildningsstegen kallas steg 4. Fast i realiteten är det samma sak. Samma deltagare som har samma målsättning och som vi tillåter kör på samma sätt samt avsaknad av gällande försäkring. Same same helt enkelt!

Ang. pkt #7 får du gärna svara på frågorna hur detta skulle gå till osv. osv. (se mitt förra inlägg)!
 

CB_Tobbe

New member
Pkt 1 namnbyte

Namnbytet från snabb till sport är jätteviktigt , eftersom det markerar att det är en icke trafikförsäkrad grupp. Det innebär att det kan förekomma oreggade hojar och att det kan förekomma personer utan rätt körkort t.ex en 20 åring med ett a2 kort på en rejspreppad gsxr 600 (120 hk). I dom fallen blir det inte möjligt att flytta till medelgrupp. Även vid en uppflyttning så måste deltagaren vara medveten om att hela försäkringsskyddet förändras.
 

Avarage

New member
Pkt 1 namnbyte

Namnbytet från snabb till sport är jätteviktigt , eftersom det markerar att det är en icke trafikförsäkrad grupp. Det innebär att det kan förekomma oreggade hojar och att det kan förekomma personer utan rätt körkort t.ex en 20 åring med ett a2 kort på en rejspreppad gsxr 600 (120 hk). I dom fallen blir det inte möjligt att flytta till medelgrupp. Även vid en uppflyttning så måste deltagaren vara medveten om att hela försäkringsskyddet förändras.

Det krävs inget namnbyte för det. Vi kallar det steg 6 och det finns redan idag.
 

CB_Tobbe

New member
Det krävs inget namnbyte för det. Vi kallar det steg 6 och det finns redan idag.

Det är idag det stora problemet med kursupplägget att deltagare ''tvingas'' gå trafikförsäkrade steg 1 -4 för att nå steg 5-6 .
Det blir liksom helt fel att använda trafikförsäkrade lösningar för att deltagarna skall ''nå'' oförsäkrade race grupper (steg 5 -6).

En vild gissing är att det är deltagare från snabb och medelsnabb som fortsätter med steg 5-6. Det nog inte så vanligt att deltagare från lugn grupp går steg 5-6 ( om det inte är 125 cc 15hk).
 
Last edited:

M|cke

Member
Du måste inte gå steg 1-4 för att få köra i steg 6....du kan ta licensen på valfritt ställe och vara med och köra i steg 6.....

För att gå SMC's steg 5 (licenskurs) måste du ha gått steg 1-4, eftersom kursen är lite kortare för den förutsätter att du har gått steg 1-4 samt har körkort och lite körvana sedan innan....

Vad är problemet?
 

CB_Tobbe

New member
Du måste inte gå steg 1-4 för att få köra i steg 6....du kan ta licensen på valfritt ställe och vara med och köra i steg 6.....

För att gå SMC's steg 5 (licenskurs) måste du ha gått steg 1-4, eftersom kursen är lite kortare för den förutsät
ter att du har gått steg 1-4 samt har körkort och lite körvana sedan innan....

Vad är problemet?

Den lösningen som du beskriver är väl den sämsta tänkbara för en steg 6 deltagare. Deltagaren kommer från en klubbarrangerad licenskurs med 1 dags kör och startutbildning ( praktik).

I mitt förslag på en ''premiumlicenskurs'' , där skulle deltagarna ha 4 dagar praktisk utb steg 1,2,3 samt gamla steg 5. Den deltagaren kan lätt finputsa sin grundutbildning i steg 6.
 

M|cke

Member
Är inte riktigt med på vart du vill komma?

I vårat fall har deltagarna 5 praktiska dagar genom steg 1, 2, 3, 4 och själva licenskursen steg 5.... dom har alltså en dag mer än du vill..... Klubbarranerad licenskurs? Du menar Licenskurs som hålls utav Svemo utbildad personal?

Hur många dagars erfarenhet har du om du tar licens med t.ex LMS innan du får köra i våran steg 6 (vilket den bara heter, kunde hetat licenskörning som hos andra)?
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Är inte riktigt med på vart du vill komma?

I vårat fall har deltagarna 5 praktiska dagar genom steg 1, 2, 3, 4 och själva licenskursen steg 5.... dom har alltså en dag mer än du vill..... Klubbarranerad licenskurs? Du menar Licenskurs som hålls utav Svemo utbildad personal?

Hur många dagars erfarenhet har du om du tar licens med t.ex LMS innan du får köra i våran steg 6 (vilket den bara heter, kunde hetat licenskörning som hos andra)?
En normal svemo licenskurs består av en dag teori samt en 1 dag praktik på banan på banan med körövningar och startövningar.
Har själv gått samt varit funktionär på sådana.
På den kursen är spridningen i förkunskaper enorm. Med allt ifrån gamla ai eller steg 4 deltagare till ungdomar som lägger 100 procent på växling ,koppling och grundgas. Där kan vi lungt prata om skillnader i fart och spårval.
Vi har haft folk på fredagsträningar inför sm som har behövt 1,38 för att köra ett varv där klassledaren använde 55 s. Där har vi en person som är välkommen på steg 6 men inte på steg 1.
 
Last edited:

M|cke

Member
Fortfarande vad är problemet?

När jag gick steg 5 var det ena dagen teori och andra dagen var det praktiska övningar på banan med startövningar.
Sen fick jag köra vidare efter vi var klara i steg 5 gruppen, var man mogen fick man gå upp och köra i steg 6....

Har du varit närvarande på våra licenskurser eller har du fantiserat ihop något själv?
Vad har du emot att vi får in flera deltagare i sporten med licens som kommer börja köra tävlingar?

Vi får bort dom som körde i steg 4 till licens och mao då kör dom som alla andra med licens utan trafik/halv/hel försäkring utan med det som ingår i Svemos skydd.....

Förstår inte riktigt vad du är ute efter, gör som dom andra och ställer mig på sidan, försöker förstå.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top