Dödsolyckorna minskar, tack vare ABS???

puttepj

New member
Började läsa den här tråden utan att inse hur många inlägg det var. Har bara skummat vissa och läste lite noggrannare i vissa, men jag tror inte det finns några enkla slutledningar som passar alla.

Jag hör inte till dem som har mångårig körvana, trots MC-kort sedan 37-år (inte fått det på köpet). När jag köpte min 'gatenduro' förra året är det min största MC jag över huvud taget suttit på (+70hk, 800cc och 200kg).

Jag betraktar mig som ganska feg och eftertänksam men förhoppningsvis inte till den grad att det påverkar mig negativt i trafiken. Snarare så har jag ingen övertro varken till mig själv som förare eller den ABS som jag de facto uppskattar att jag har.

Jag blir inte upprörd över att man överdriver ABS:ns påverkan till minskade olyckor. Som så många andra lyft fram ser jag inte det negativa i att det må få fler att välja det alternativet.

Man måste nog ändå, trots allt, förstå att många, många MC-förare inte är självmordsbenägna, utan snarare i min paritet, kanske inte topp of the line. För den gruppen tror jag att det är ytterst få som tar ut ABS:en som intäkt för att kunna sänka marginalerna, utan här handlar det troligen bara om att bygga bort lite av den medelmåttige förarens brister.

Att göra MC-förare mer mottagliga för riskmedvetenhet tror jag personligen räddar betydligt fler liv än ABS, ändå välkomnar jag positiv PR för densamma.

Har skrivit det i fler trådar men upprepar det gärna igen. I väntan på att min första mc (liten skoter) skulle levereras, efter att jag hade gjort ett nästan 30-årigt uppehåll, satt jag och surfade och hungrigt sög åt mig allt om MC.
Hamnade på en websida som var det mest makabra jag sett. Samtliga bilder var på extremt svåra MC-olyckor. Ju längre jag kom i tråden, desto mer illa berörd blev jag och när jag kom till bilder som halva kroppar, huvuden med utspridd hjärnsubstans m.m. var jag tvungen att sluta titta.

DET har påverkat mig enormt och gjort mig till en betydligt mer eftertänksam förare eftersom det påminner mig om min egen dödlighet.

/putte
 

Cawwa

New member
Nu är väl trådskaparen mest upprörd hur statistiken presenterades, med all rätt tycker jag. Det är missbruk!!

Alla är nog överens om att ABS är ett mycket bra komplement till säkrare körning. MEN om man höjjer den till skyarna på det sätt man gjort här, är det lätt att glömma bort allt annat som kan bidra, t.ex SMC's mycket bra kurser med syfte att göra dig till bättre förare.
 

990 Adventure

New member
Håller med

Började läsa den här tråden utan att inse hur många inlägg det var. Har bara skummat vissa och läste lite noggrannare i vissa, men jag tror inte det finns några enkla slutledningar som passar alla.

Jag hör inte till dem som har mångårig körvana, trots MC-kort sedan 37-år (inte fått det på köpet). När jag köpte min 'gatenduro' förra året är det min största MC jag över huvud taget suttit på (+70hk, 800cc och 200kg).

Jag betraktar mig som ganska feg och eftertänksam men förhoppningsvis inte till den grad att det påverkar mig negativt i trafiken. Snarare så har jag ingen övertro varken till mig själv som förare eller den ABS som jag de facto uppskattar att jag har.

Jag blir inte upprörd över att man överdriver ABS:ns påverkan till minskade olyckor. Som så många andra lyft fram ser jag inte det negativa i att det må få fler att välja det alternativet.

Man måste nog ändå, trots allt, förstå att många, många MC-förare inte är självmordsbenägna, utan snarare i min paritet, kanske inte topp of the line. För den gruppen tror jag att det är ytterst få som tar ut ABS:en som intäkt för att kunna sänka marginalerna, utan här handlar det troligen bara om att bygga bort lite av den medelmåttige förarens brister.

Att göra MC-förare mer mottagliga för riskmedvetenhet tror jag personligen räddar betydligt fler liv än ABS, ändå välkomnar jag positiv PR för densamma.

Har skrivit det i fler trådar men upprepar det gärna igen. I väntan på att min första mc (liten skoter) skulle levereras, efter att jag hade gjort ett nästan 30-årigt uppehåll, satt jag och surfade och hungrigt sög åt mig allt om MC.
Hamnade på en websida som var det mest makabra jag sett. Samtliga bilder var på extremt svåra MC-olyckor. Ju längre jag kom i tråden, desto mer illa berörd blev jag och när jag kom till bilder som halva kroppar, huvuden med utspridd hjärnsubstans m.m. var jag tvungen att sluta titta.

DET har påverkat mig enormt och gjort mig till en betydligt mer eftertänksam förare eftersom det påminner mig om min egen dödlighet.

/putte

Bra redovisat på hur du resonerar med ditt mc åka,tror också att du har rätt i det du skriver om att flera resonerar liknande,själv har jag en annan historia men har valt ABS för att jag helt enkelt tror att det kan vara bra i vissa situationer.
Men för att få klarhet i hur stor del av olyckorna det skulle förhindra och vilken grupp som är har störst behov måste vi ju veta hur olyckorna gått till,och framför allt,hur många av oss har använt ABS:en för att undvika en olycka,det är ju det tillfället som gjort att statestiken minskat !

Det jag menar är ju en ren påkörning i stadstrafik från sidan,där mc föraren överhuvudtaget inte sett bilen,där finns ingen mc i världen som kan rädda mc föraren.
Själv fick jag bromsa i en en korsning på landsväg med frugan på och kan inte säga om ABS grep in men vet att jag bromsade så hårt jag bara kunde,men mest impad var jag av min fru,som knep med bena runt mig och höll emot sig själv på ett berömvärt sätt,utan det agerandet så kanske det inte hjälpt att jag agerade vad jag tror på ett bra sätt.
Vad har det med ABS o göra då,inget men det absolut viktigaste för en mc förare är utbildning och träning i att hantera sin mc,köra mycket och vara uppmärksam på övriga trafikanter,dom kan vi alldrig skydda oss mot med elektroniska hjälpmedel.
Här har och gör SMC en viktigt uppgift med sin kurs verksamhet och inte minst alla andra klubbar o föreningar som ex anordnar en avrostnings kurs.
 

puttepj

New member
Men för att få klarhet i hur stor del av olyckorna det skulle förhindra och vilken grupp som är har störst behov måste vi ju veta hur olyckorna gått till,och framför allt,hur många av oss har använt ABS:en för att undvika en olycka,det är ju det tillfället som gjort att statestiken minskat !

Absolut. Antalet allvarliga bilolyckor minskar inte pga att man sätter in brandsläckare i standard i bilar, men kanske minskar antalet allvarliga bilbränder... Dålig liknelse, men det första jag kom på... Jag säger heller inte emot Bob Swedens räkneexempel som startade den här tråden. Jag förstår bara inte frustrationen om ABS skulle få lite oförtjänt draghjälp in i våra medvetanden. Ingen situation är den andra lik, så jag tror säkert att den som med rätta kan säga att han och hon har en absolut koll på situationen och därtill förmåga att göra 'den optimala inbromsningen' kan klara sig utan ABS.

Jag köper också till en viss del skepsisen om ABS användning på grus även om min erfarenhet är för liten för att egentligen ha en åsikt.

Men jag tror inte att jag är ett unikum som betraktar mig som medelmåttig förare och då tror jag att ABS generellt är ett tillbehör värt att lobba för.
Inte istället för något annat som utbildning etc, utan som ett bra komplement.

Jag tror träning i motstyrning, träning i bromsning, träning, träning och körvana slå ABS:en, eftersom ju mer kontroll du har desto mindre lär du behöva ABS:en, men jag ser inte att detsamma på något sätt behöver gå bort för det.

/putte
 

Herr Fuggle

New member
Nej, INTE en tråd om huruvida ABS är bra eller inte, utan bara hur branchen väljer att marknadsföra sig.

/B

Är det inte lite för mycket hyckleri i denna tråd?
Ljuga går bra om det gynnar oss motorcyklister!
Men när vi framstår som självmordsbenägna galningar måste vi protestera?

Med 1.8% ABS och 1,8% på kurs med Ezzo blir det bara 4% dödlighet kvar! Och dessa kör sporthoj! (OBS! Ironi)

I min värld förlorar man trovärdighet om man är ovarssam sanningen, oavsett om det gynnar mig eller inte...
 

Niklasinorr

New member
Nu skulle vi ju inte snacka ABS kontra icke-ABS i denna tråd men jag kunde inte låta bli:rolleyes:

Jag tyckte att det var en intressant grej i senaste MC-folket där de testade grushojar där tre av fyra hade ABS. Testförarna verkade positivt överraskade över att man inte tvärdog när man använde ABS på grus...märkligt:)
Kan det vara så att teknologin kommer att göra ytterligare ett utvecklingshopp där de kommer att bygga ABS system som faktiskt funkar på grus? Kommer alltså "sanningen" om ABS som "alltid gällt" att ändras?
 

Cyborg

New member
Om ett par år är det dags för EU:s nya regler om obligatorisk ABS på motorcyklar och mopeder så detta är väl ett steg att försöka få konsumenterna positiva till ABS trots att det kommer att höja priserna och samtidigt minskar valfriheten samt att dom kanske eventuellt försöker att förhindra en våg emot denna lag. Efter detta skall obligatorisk antispinn införas så bli inte förvånade om det börjar dyka upp positiva artiklar och vinklingar om antispinn på tvåhjulingar inom den närmaste framtiden.
 

puttepj

New member
Ahh Så SVT's inslag var inte bara dåligt vinklat, det är en del av en större konspiration.......

/putte
 

Chopperbyggarn

New member
Om ett par år är det dags för EU:s nya regler om obligatorisk ABS på motorcyklar och mopeder så detta är väl ett steg att försöka få konsumenterna positiva till ABS trots att det kommer att höja priserna och samtidigt minskar valfriheten samt att dom kanske eventuellt försöker att förhindra en våg emot denna lag. Efter detta skall obligatorisk antispinn införas så bli inte förvånade om det börjar dyka upp positiva artiklar och vinklingar om antispinn på tvåhjulingar inom den närmaste framtiden.

Eventuell ABS lag har diskuterats i tidigare tråd så det tänker jag försöka låta bli att komentera igen.

Hoppas att du skojar angående antspinn lag?? Inte för att jag skulle bli alls förvånad men....Tänk vad surt livet ska bli för alla "Burn out" freaks med antispinn!!: :eek:
Anders.J
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Eventuell ABS lag har diskuterats i tidigare tråd så det tänker jag försöka låta bli att komentera igen.

Hoppas att du skojar angående antspinn lag?? Inte för att jag skulle bli alls förvånad men....Tänk vad surt livet ska bli för alla "Burn out" freaks med antispinn!!: :eek:
Anders.J

Ett strålande exempel på att beslutsfattarna inte har en aning om vad de fattar beslut om :(.

Iofs går det ju att stänga av även i bilar (min iaf :D). Men behovet finns ju liksom inte riktigt om man inte kör som iddijot. Problemet om det släpper är inte att man INTE släpper gasen, utan att man spänner sig. Hur ska det systemet funka?

"Vid hjulspinn eller släpp skjuts en nål genom sadeln med en injektion starkt lugnande för att bibehålla förarens lugn och harmoni!"

Önskar jag finge läsa den motionen :D
 

Hampe

Skriver massor!
1,8 % är fel, sluta nämna den siffran.

Ögonböj, omedelbart och direkt!
...när du presenterat en motsiffra som du anser bättre beskriver skillnaden i antalet ABS-hojar i trafik mellan 2009 och 2010.
Just dom ynka hojar som utgjorde den dramatiska skillnanden i olycksstatistiken 2010 och som McRF grundar sin 24% sänkning på.

Vassego och räkna!



Hampe
 

Triumph int

New member
BMW har sålt ABS i hundra år, är dom inräknade.

Eftersom de äldre BMW-hojarna är lite tråkiga så är det
dom ordentliga som kör dessa och åker en massa mil.

Om vi bara tittar på det segmentet där endast BMW hade
ABS så ökar andelen av dessa eftersom övriga hojar ställs
av eller skrotas.

Som någon sa tidigare.
Det är ju andelen mil med eller utan ABS som räknas.
 

SuperRetard

New member
Som någon sa tidigare.
Det är ju andelen mil med eller utan ABS som räknas.


Jag har tyckt så också.. men nu när jag läser så tvekar jag.

Ska bara milen räknas när Ove kör 3000 mil/säsong, genom landskap efter landskap på sin FJR. Och Nisse kör max 500 mil / säsong, snurrande på parkeringar i sin iver att lära sig 12a, göra stoppies och leka stålmannen? Båda ägnar lika många dagar/år åt hojåkande och brinner lika mkt för det.

Är verkligen antalet mil rätt sätt att mäta då?
 

Bob Sweden

New member
BMW har sålt ABS i hundra år, är dom inräknade.

Nej, gamla BMW är inte inräknade av den enkla anledningen att 1,8% avser andelen cyklar sålda under statistikåret 2010 dividerat med det totala antalet hojar i trafik.

Alltså: 60% av totala försäljningsvolymen cyklar 2010 dividerat med det totala antalet hojar i trafik.
Ingen har någonsin nämnt 1,8% i samma mening som "totalt antal hojar med ABS i trafik".

Däremot nämnde någon långt tillbaka i tråden en siffra på ca 7% om jag minns rätt.
7% av populationen hojar har ABS, det känns väl rimligt?

Visst har BMW haft ABS som både tillval och standard sedan tiden då de sista dinosaurierna gick på jordens yta.
Men allvarligt, hur många hojar såldes egentligen med de "tidiga" ABS systemen?
Ett par hundra? Tillräckligt för att ge utslag i statistiken?
Jag har ingen aning, jag kan bara gissa som alltid.

Vore intressant att se statistik på försäljningsutvecklingen på ABS hojar, jag föreställer mig att den kurvan stiger ganska så brant på senare år.

Men det enda som är intressant som svar på frågan är fortfarande de 1,8% nysålda dividerat med population hojar som hade en så anmärkningsvärd effekt på olycksstatistiken.
För de hojar som var sålde före statistikåret 2010 bör ju i rimlighetens namn vara med i olycksstatistiken redan 2009, eller hur?
Och det är ju skillnaden till 2010 som är intressant, och skillnaden mellan 2009 och 2010 är (ungefär) 1,8% av totalpopulationen.
Det finns många siffror vi inte känner till, så det kan mycket väl vara 1,5 eller 2,1%, men någonstans omkring 2% av totalpopulationen består av cyklar sålda 2010, utrustade med ABS.
Men det är fortfarade marginella antal, så slopa tiondelarna för enkelhetens skulle.

Och fortfarande vet vi inget om hur många mil hojar med/ utan ABS har rullat.
Finns det möjlighet att ta reda på det utan att gå ner på individnivå, finns ABS med i bilregistret t.ex. eller måste man gå på modellkod?
Hur är det med privat- / grå-import, hur fångas dessa i ABS statistiken?

Nåja, det får statistiknissarna ta hand om, själv ska jag montera dubbdäck så snart febern släppt...

/B
Feberyrigt inlägg, men ingen märker någon skillnad... :eek:
 

SuperRetard

New member
Stod på mässan med tjejen och dividerade om CBR600RR vs 675Daytona. Hon är Hondig, och jag gillar udda motorkonfigurationer (god knows why). Men hur som så skulle jag faktiskt böja mig om det innebar att man fick en hoj med bra ABS.

Jag åker knappt gata så det berör mig inte. Men i blött hade jag verkligen verkligen uppskattat den extra tryggheten som ABS medför (fegis).


Nån som testat de nya systemen hårt? Går det ex. att gå över gränsen med nedlägg (tänk Torparn) och klara sig med hjälp av abs:n eller får man andra problem iaf då?
 

swischmc

New member
.... "Vid hjulspinn eller släpp skjuts en nål genom sadeln med en injektion starkt lugnande för att bibehålla förarens lugn och harmoni!"

Önskar jag finge läsa den motionen :D ....

Håller inte alltid med dig, men här garvade jag hatten av mig! Underbart!! :D:D:D
 

SuperRetard

New member

Utveckla.. Jag har knappt känt på abs rakt fram med hoj.


Spontant ser jag inte hur man skulle behålla fästet i sidled om abs:en fick gå in. Så även om man inte hade särskilt mkt nedlägg skulle det ge ett rejält ryck/studs/styrfladder/omvändhighsider.. Men det är en ren gissning, systemen kanske är mkt smartare än så.
 
Top