ABS är bra. Det är mycket bra och kan vara den avgörande skillnaden.
Varför då mena på att abs på nya hojar skulle varit en stark bidragande orsak till det låga olycksutfallet?
Kan vara som så att genom att McRF får det sagt i flera nyhetsmedia så planterar de även en mycket god tanke i mc-förares hjärna.
Tanken säger.. Jag ska byta hoj till en med abs-bromsar. Det kan rädda mitt liv.
Det handlar om marknadsföring. Och från smc's sida kan det vara politiskt bra att hålla med. Le och vinka.. hoppas på att nyförsäljingen ökar.. och vi får ut fler abs hojar i trafik.
//ezzo
Aldrig i helvete!
Skall vi stå och nicka och hålla med när siffror förvanskas och McRF ljuger så näsan kräver jethjälm?
Ärligt? Skojar du inte med oss? Den som byter hoj till en hoj med ABS för att "
Det kan rädda mitt liv" är väl den som löper den största risken att råka illa ut?
http://www.aftonbladet.se/bil/article8115085.ab
(Funnen och postad av Wallfärder första gången på detta forumet)
Till och med VTI anser:
Allt fler bilar utrustas med system som ska göra bilfärden säkrare. Men det finns en baksida.
– Vi litar allt för mycket på systemen, men vad värre är att vi utnyttjar fördelarna. När vi vet att bilen har ABS-broms, antisladd så kör vi ofta lite fortare, säger Katja Kircher på VTI som forskar på samspelet mellan människa och transportsystem.
Men på bilar resulterar överinteckning av syntetisk säkerhet i någonting som typ bucklor.
Vad blir resultatet för oskyddade trafikanter som tror att "ABS kan rädda mitt liv?"
Eller just det: Tingvall har ju berättat att ABS på MC är sååå annorlunda...
Tänkte inte på det.
Samma kille som ljuger Svensson rakt upp i ansiktet och påstår att ASC på bil ersätter dubbdäck.
Sorry, McRF ställer sig i samma no-cred area som andra realitybenders när dom gamblar med folks liv för att få sälja lite extra - det är precis som du säger Ezzo: det handlar om
marknadsföring!
Jag hävdade senast vi tragglade ABS att det är starka krafter igång som vill haussa ABS på MC, och dom skyr inga medel: presenterar forskarrapporter baserade på skyltfondspengar som tar avstamp i de mest befängda förutsättningar för att kunna visa på önskat resultat, och nu senast McRFs vrickade påstående att 2010 års ökning av ABS-beståndet skulle ha haft en avgörande betydelse i dödtalen för 2010.
Bob Sweden skrev:
Så dessa 5479 nysålda cyklar med ABS har en så monumentalt mycket bättre säkerhet att det trots det faktum att hojarna bara utgör 1,8%(!!) av det totala antalet fordon i trafik så sjunker dödsolyckorna med 24% jämfört med 2009!
Vilken kritiskt tänkande människa som helst ser att ekvationen inte går ihop!
Skall vi då bara stå bredvid och leka Silva när vi ser en uppenbar lögn som riskerar att slå tillbaka på oss själva?
För, vad skall vi säga när vi haft en kanonsommar 2011 med massor av personkilometer på hoj - i värsta fall med oerfarna förstahojsåkare som köpt snacket att det plötsligt blivit "säkert" bara hojen har en trebokstavsförkortning? När olyckstalen skjutit i höjden igen och McRFs lögn hängs som en kvarnsten om
vår hals - för det blir SMC som får gå upp i ringen och ta smällarna när det går dåligt!
McRF är bara med och skummar grädden när det går bra.
"Naturliga fluktuationer?" "Vi har använt våra hojar i år, det gjorde vi inte förra året?" eller kanske "Vi misstänker att övertro till elektroniska hjälpsystem kan ha en en del i olycksökningen?"
That will be the day!
ABS är bra!
Om man är en medveten förare, utbildad på systemet och vidareutbildad i övrigt. Om man fått klart för sig att man får klara sig utan bromsverkan på vissa underlag. Om man är medveten om att man inte längre kan bromsa sig omkull kontrollerat för att rädda sig själv och oskyddade personer down the line. Men framför allt - om man kan stänga av den; rent fysiskt på styret och på ett mer existentiellt plan, i hjärnan: alltså att aldrig teckna in dom extra marginaler man ibland kan luras att tillgodoräkna sig,
aldrig aldrig aldrig tro att "ABS kan rädda mitt liv" eller ens tänka tanken.
Då kan ABS vara bra, det är min sanna övertygelse.
Det är marknadsföringen av systemet som äcklar mig.
Och självklart är även jag oändligt tacksam för alla olyckor som inte inträffade under 2010! Allt lidande som inte utspelade sig, alla barn som inte blev föräldralösa och alla föräldrar som slapp ifrån mardrömmen att begrava sitt barn och stå ensam kvar.
Så ser nämligen ett MC-år vilket som helst ut!
I stor eller liten skala - 2010 i överraskande liten skala. Alltså måste vi positionera oss för rekylen som kommer lika säkert som amen i kyrkan, nästa år eller kanske året därpå - mest beroende på väder och vind, till stor del beroende på medvetenhet, erfarenhet och vilja till vidareutbildning hos motorcyklisterna själva, till mindre del beroende på inställningen hos våra mottrafikanter och till en försvinnande liten del beroende på en elektronikbox vi knappt vet var den sitter. Vågar vi inte inse denna realitet borde man inte heller åka hoj!
Hålla sig från trubbel på två hjul är i första hand en fråga om inställing i huvudet, inte på hojen. Alla har inte rätt inställning och det är inte fler bilister som "förverkligar en dröm" genom att sadla om som vi behöver nu när säljmaskinen ljuger rakt ut i sina försök att låta påskina att det blivit "säkert" att åka hoj.
Hampe