Dödsolyckorna minskar, tack vare ABS???

Chopperbyggarn

New member
Är det nån som kollat olycksstatistiken för H-D?
Dom har ju alltid haft låsningsfria bromsar !!!!!

Visst har Harley tillverkat hojar med låsningsfria o nästan låsningsfria bromsar genom åren:D
Kanske därför Harley har varit lågt representerade i olycksstatistiken över tid (om dom fortfarande är det vet jag inte) :confused:
Det går att grabba till ordentligt på bromsen på halvgamla hojar med grovarbetar nävar och stanna hyggligt snabbt utan otrevliga överaskningar.:cool:

Anders.J
 
M

magne

Guest
"SPEED IS THE KEY"

Det är nog inte så enkelt att en förändring gör hela skillnaden. Tänk på att förutom bättre bromsar (även nya hojar utan abs har bra bromsar) så är det många komponenter som bidrar till färre olycker. Varje år blir hojarna bättre och bättre. Det gäller däck, fjädring, ergonomi m.m. Ändringar i attityd hos förare genom bättre utbildning, SMC-kurser, avrostning, och riskmedvetenhet. Vi använder mera skyddskläder och t.o.m. vägarna har blivit bättre. Jag tror att alla förändringar tillsammans har bidragande till minskade antal olycker och dess konsekvenser.

Även små steg leder utvecklingen framåt. Vi ska inte tror att EN förändring kommer att lösa alla problem.
 

ezzo

New member
Ingen som reflekterar över att det kanske är de nya hastighetsbegränsningarna som börjat göra skillnad?

Hur vi än vrider och vänder på trafiksäkerhet så är farten nyckeln till hur många dödsolyckor / svårt skadade det blir i trafiken.

Varför är det tex oftast mycket dyrare försäkringar mm på en racer jämfört med en glidare trots att glidaren enligt många har så mycket sämre väghållning osv?


"SPEED IS THE KEY"

Och customförare har genom åren varit kraftigt representerade i dödsoyckorna. Största gruppen efter sporthojar....

De körde altså lika fort som sporthojsförarna då?
 

swischmc

New member
Det är nog inte så enkelt att en förändring gör hela skillnaden. Tänk på att förutom bättre bromsar (även nya hojar utan abs har bra bromsar) så är det många komponenter som bidrar till färre olycker. Varje år blir hojarna bättre och bättre. Det gäller däck, fjädring, ergonomi m.m. Ändringar i attityd hos förare genom bättre utbildning, SMC-kurser, avrostning, och riskmedvetenhet. Vi använder mera skyddskläder och t.o.m. vägarna har blivit bättre. Jag tror att alla förändringar tillsammans har bidragande till minskade antal olycker och dess konsekvenser.

Även små steg leder utvecklingen framåt. Vi ska inte tror att EN förändring kommer att lösa alla problem.

+1!

Tror du fick med nästan alla tänkbara anledningar. Fler kan vara att det varit färre med nytaget körkort, ett nytaget körkort innebär mer kunskaper och medvetenhet om hur det är att köra hoj och att avdelningen "körkort på köpet"+"ålderskris" kanske minskat något de senare åren.

Om trenden med färre dödade och allvarligt skadade mc-ister i trafiken fortsätter - då är vi verkligen på rätt väg!! Tre års nedgång känns dock lite för lite för att kalla det en trend.
 

Hampe

Skriver massor!
ABS är bra. Det är mycket bra och kan vara den avgörande skillnaden.
Varför då mena på att abs på nya hojar skulle varit en stark bidragande orsak till det låga olycksutfallet?

Kan vara som så att genom att McRF får det sagt i flera nyhetsmedia så planterar de även en mycket god tanke i mc-förares hjärna.

Tanken säger.. Jag ska byta hoj till en med abs-bromsar. Det kan rädda mitt liv.

Det handlar om marknadsföring. Och från smc's sida kan det vara politiskt bra att hålla med. Le och vinka.. hoppas på att nyförsäljingen ökar.. och vi får ut fler abs hojar i trafik.

//ezzo

Aldrig i helvete!
Skall vi stå och nicka och hålla med när siffror förvanskas och McRF ljuger så näsan kräver jethjälm?

Ärligt? Skojar du inte med oss? Den som byter hoj till en hoj med ABS för att "Det kan rädda mitt liv" är väl den som löper den största risken att råka illa ut? http://www.aftonbladet.se/bil/article8115085.ab
(Funnen och postad av Wallfärder första gången på detta forumet)

Till och med VTI anser:
Allt fler bilar utrustas med system som ska göra bilfärden säkrare. Men det finns en baksida.

– Vi litar allt för mycket på systemen, men vad värre är att vi utnyttjar fördelarna. När vi vet att bilen har ABS-broms, antisladd så kör vi ofta lite fortare, säger Katja Kircher på VTI som forskar på samspelet mellan människa och transportsystem.

Men på bilar resulterar överinteckning av syntetisk säkerhet i någonting som typ bucklor.
Vad blir resultatet för oskyddade trafikanter som tror att "ABS kan rädda mitt liv?"
Eller just det: Tingvall har ju berättat att ABS på MC är sååå annorlunda...
Tänkte inte på det.
Samma kille som ljuger Svensson rakt upp i ansiktet och påstår att ASC på bil ersätter dubbdäck.

Sorry, McRF ställer sig i samma no-cred area som andra realitybenders när dom gamblar med folks liv för att få sälja lite extra - det är precis som du säger Ezzo: det handlar om marknadsföring!

Jag hävdade senast vi tragglade ABS att det är starka krafter igång som vill haussa ABS på MC, och dom skyr inga medel: presenterar forskarrapporter baserade på skyltfondspengar som tar avstamp i de mest befängda förutsättningar för att kunna visa på önskat resultat, och nu senast McRFs vrickade påstående att 2010 års ökning av ABS-beståndet skulle ha haft en avgörande betydelse i dödtalen för 2010.
Bob Sweden skrev:
Så dessa 5479 nysålda cyklar med ABS har en så monumentalt mycket bättre säkerhet att det trots det faktum att hojarna bara utgör 1,8%(!!) av det totala antalet fordon i trafik så sjunker dödsolyckorna med 24% jämfört med 2009!

Vilken kritiskt tänkande människa som helst ser att ekvationen inte går ihop!
Skall vi då bara stå bredvid och leka Silva när vi ser en uppenbar lögn som riskerar att slå tillbaka på oss själva?

För, vad skall vi säga när vi haft en kanonsommar 2011 med massor av personkilometer på hoj - i värsta fall med oerfarna förstahojsåkare som köpt snacket att det plötsligt blivit "säkert" bara hojen har en trebokstavsförkortning? När olyckstalen skjutit i höjden igen och McRFs lögn hängs som en kvarnsten om vår hals - för det blir SMC som får gå upp i ringen och ta smällarna när det går dåligt!
McRF är bara med och skummar grädden när det går bra.

"Naturliga fluktuationer?" "Vi har använt våra hojar i år, det gjorde vi inte förra året?" eller kanske "Vi misstänker att övertro till elektroniska hjälpsystem kan ha en en del i olycksökningen?"

That will be the day!



ABS är bra!
Om man är en medveten förare, utbildad på systemet och vidareutbildad i övrigt. Om man fått klart för sig att man får klara sig utan bromsverkan på vissa underlag. Om man är medveten om att man inte längre kan bromsa sig omkull kontrollerat för att rädda sig själv och oskyddade personer down the line. Men framför allt - om man kan stänga av den; rent fysiskt på styret och på ett mer existentiellt plan, i hjärnan: alltså att aldrig teckna in dom extra marginaler man ibland kan luras att tillgodoräkna sig, aldrig aldrig aldrig tro att "ABS kan rädda mitt liv" eller ens tänka tanken.

kan ABS vara bra, det är min sanna övertygelse.
Det är marknadsföringen av systemet som äcklar mig.



Och självklart är även jag oändligt tacksam för alla olyckor som inte inträffade under 2010! Allt lidande som inte utspelade sig, alla barn som inte blev föräldralösa och alla föräldrar som slapp ifrån mardrömmen att begrava sitt barn och stå ensam kvar.

Så ser nämligen ett MC-år vilket som helst ut!
I stor eller liten skala - 2010 i överraskande liten skala. Alltså måste vi positionera oss för rekylen som kommer lika säkert som amen i kyrkan, nästa år eller kanske året därpå - mest beroende på väder och vind, till stor del beroende på medvetenhet, erfarenhet och vilja till vidareutbildning hos motorcyklisterna själva, till mindre del beroende på inställningen hos våra mottrafikanter och till en försvinnande liten del beroende på en elektronikbox vi knappt vet var den sitter. Vågar vi inte inse denna realitet borde man inte heller åka hoj!

Hålla sig från trubbel på två hjul är i första hand en fråga om inställing i huvudet, inte på hojen. Alla har inte rätt inställning och det är inte fler bilister som "förverkligar en dröm" genom att sadla om som vi behöver nu när säljmaskinen ljuger rakt ut i sina försök att låta påskina att det blivit "säkert" att åka hoj.



Hampe
 
Last edited:

BMW R90s

New member
Tja jag kan bara relatera till min omkullkörning som berodde på
en plötsligt utkörande taxi.
Hade jag haft ABS så hade jag sluppit att kana på asfalten
och fått hojen trasig.
Att hinna bromsa omkull inför en bil eller hinder finns
bara i fantasin.
När något oförutsett händer då är reptilhjärnan
fungerande till 100%
ABS hade räddat mig, och du har nog lite fel Hampe;)
 

Hampe

Skriver massor!
ABS hade räddat mig, och du har nog lite fel Hampe;)

Hmm... en som riskerar en classic BMW som insats genom att lita på en taxikusk som Marie...? :p
Har vi chans att att djupstudera "fallet" över en bärs nu på Lördag? ;)


Hampe
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Med anledning av debatten om ABS studien, har vi flux gett möjlighet för Er att träffa ABS-forsknings teamet LÄNK på MC Mässan..
 

Hampe

Skriver massor!
Hmm... Torsdag och Fredag - arbetsdagar i god tid innan promillehalten hunnit stiga.
Smart, på ett sätt, om man vill tala ostört.

Yes, jag har fått materialet hemskickat till mig - tack Matteo R, och det jag blir så stollig på är att man för denna undersökning tagit perspektivet att motorcyklar far omkring och skadar sig oberoende av sina förare!

Jag påstår att om man sitter i efterhand och plöjer polisrapporter och försöker dra några slutsatser av redan inträffade och slarvigt dokumenterade olyckor där enhetlig matris för rapportering saknas så är man ute i ogjort kaffesumpsväder och letar efter aborrfenor att spå i.


Finns det en chans att en R1a utan ABS kanske framförs på ett annat vis i stadstrafik än en 20 år gammal BMW?

Att en motardhoj utan ABS kanske snurrar mer på staden än en Goldwing - och kanske kanske i annat tempo än Guldvingen dom gånger denna gästar stadsmiljön där dom korsningsrelaterade olyckorna ger utslag?

Är det orimligt att tänka sig att en 56-åring som åkt hoj sedan 125;a tiden ser på korsningar med andra ögon än en 25-åring som tack vare kontraproduktiva körkortsregler hamnat på för stor hoj för tidigt?
Och, är chansen större eller mindre att det är gubben med erfarenhet och en smula självinsikt som åker touringlok med ABS och att vildhjärnan sitter på sporthojen utan ABS?

Så, då har vi introducerat den mjuka variabeln i det hela.
Jobbig som satan om man vill ha smaskiga rubriker och tvåsiffriga procenttal att flasha med - men alldeles nödvändigt om man verkligen vill åstadkomma något; förståelse för vad man håller på med:

Det är aldrig motorcyklar som kör ihjäl motorcyklister.
Det är däremot alldeles för ofta motorcyklister som kör ihjäl sig själva - inte sällan med benäget bistånd från mottrafikanter.



Hampe
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Hmm... Torsdag och Fredag - arbetsdagar i god tid innan promillehalten hunnit stiga.
Smart, på ett sätt, om man vill tala ostört.

Yes, jag har fått materialet hemskickat till mig - tack Matteo R, och det jag blir så stollig på är att man för denna undersökning tagit perspektivet att motorcyklar far omkring och skadar sig oberoende av sina förare!

Jag påstår att om man sitter i efterhand och plöjer polisrapporter och försöker dra några slutsatser av redan inträffade och slarvigt dokumenterade olyckor där enhetlig matris för rapportering saknas så är man ute i ogjort kaffesumpsväder och letar efter aborrfenor att spå i.


Finns det en chans att en R1a utan ABS kanske framförs på ett annat vis i stadstrafik än en 20 år gammal BMW?

Att en motardhoj utan ABS kanske snurrar mer på staden än en Goldwing - och kanske kanske i annat tempo än Guldvingen dom gånger denna gästar stadsmiljön där dom korsningsrelaterade olyckorna ger utslag?

Är det orimligt att tänka sig att en 56-åring som åkt hoj sedan 125;a tiden ser på korsningar med andra ögon än en 25-åring som tack vare kontraproduktiva körkortsregler hamnat på för stor hoj för tidigt?
Och, är chansen större eller mindre att det är gubben med erfarenhet och en smula självinsikt som åker touringlok med ABS och att vildhjärnan sitter på sporthojen utan ABS?

Så, då har vi introducerat den mjuka variabeln i det hela.
Jobbig som satan om man vill ha smaskiga rubriker och tvåsiffriga procenttal att flasha med - men alldeles nödvändigt om man verkligen vill åstadkomma något; förståelse för vad man håller på med:

Det är aldrig motorcyklar som kör ihjäl motorcyklister.
Det är däremot alldeles för ofta motorcyklister som kör ihjäl sig själva - inte sällan med benäget bistånd från mottrafikanter.



Hampe

Bra.
 

bivius

New member
Hmm... Torsdag och Fredag - arbetsdagar i god tid innan promillehalten hunnit stiga.
Smart, på ett sätt, om man vill tala ostört.

Yes, jag har fått materialet hemskickat till mig - tack Matteo R, och det jag blir så stollig på är att man för denna undersökning tagit perspektivet att motorcyklar far omkring och skadar sig oberoende av sina förare!

Jag påstår att om man sitter i efterhand och plöjer polisrapporter och försöker dra några slutsatser av redan inträffade och slarvigt dokumenterade olyckor där enhetlig matris för rapportering saknas så är man ute i ogjort kaffesumpsväder och letar efter aborrfenor att spå i.


Finns det en chans att en R1a utan ABS kanske framförs på ett annat vis i stadstrafik än en 20 år gammal BMW?

Att en motardhoj utan ABS kanske snurrar mer på staden än en Goldwing - och kanske kanske i annat tempo än Guldvingen dom gånger denna gästar stadsmiljön där dom korsningsrelaterade olyckorna ger utslag?

Är det orimligt att tänka sig att en 56-åring som åkt hoj sedan 125;a tiden ser på korsningar med andra ögon än en 25-åring som tack vare kontraproduktiva körkortsregler hamnat på för stor hoj för tidigt?
Och, är chansen större eller mindre att det är gubben med erfarenhet och en smula självinsikt som åker touringlok med ABS och att vildhjärnan sitter på sporthojen utan ABS?

Så, då har vi introducerat den mjuka variabeln i det hela.
Jobbig som satan om man vill ha smaskiga rubriker och tvåsiffriga procenttal att flasha med - men alldeles nödvändigt om man verkligen vill åstadkomma något; förståelse för vad man håller på med:

Det är aldrig motorcyklar som kör ihjäl motorcyklister.
Det är däremot alldeles för ofta motorcyklister som kör ihjäl sig själva - inte sällan med benäget bistånd från mottrafikanter.



Hampe
Helt rätt, dock, undersökningen ger en fingervisning om vilka man skall försöka nå och vilka övriga åtgärder som kan leda till minskade olyckor.
Som jag läser den: Unga män på snabba hojar, Customåkare (goda tvåor i statistiken!), Stöldskydd, minskad utlåning.

Jag tror inte att det finns EN lösning på problemet utan att alla måste hjälpas åt. Eliten måste vara föredömmen, utbildning måste finnas tillgänglig, tekniska system (ABS, mitträcken, eller annat) utvecklas, attityder påverkas (forum, klubbar, fikarummet etc etc)

OT så kan säkert ABS rädda liv/minska skadorna, att göra en så tvärsäker what if analys som görs i undersökningen ställer jag mig dock tveksam till.
 

Hampe

Skriver massor!
Helt rätt, dock, undersökningen ger en fingervisning om vilka man skall försöka nå och vilka övriga åtgärder som kan leda till minskade olyckor.


Precis min uppfattning med - det man verkar kunna se i denna undersökning är suddiga konturer målade med bred pensel av dom gamla vanliga schablonbilderna på kategorierna av olika sorters MC-förare och hur dom tar sig fram i trafiken - och vilka konsekvenser det får för dom.

Ändå presenteras den med tvärsäkerhet som "Världens första akademiska studie på området" och att "resultatet är ristat i sten".


Sorry - så länge inte en motorcykel med eller utan ABS styrs av en HAL-9000 gone havoc så är det föraren av den samma som planterar den i sidan på bilen. Undersökningen, beställd av gamla Vägverket, finansierad ur Vägverkets skyltfond och utförd av det som en gång var "Vägverket Konsult" berättar mer om hur målmedvetna och framgångsrika olika grupper av motorcyklister är på uppdraget att köra ihjäl sig.

Eller mer diplomatiskt: Undersökningen visar implict att det är skillnad på olika sorts motorcyklister, hur dom kör, var dom kör och vad dom kör.
Det är väl bra att veta, men inte det man var ute efter att hitta, och absolut inte det resultat man basunerade ut...

Nä, jag hackar inte på dom som gjort undersökningen - alla kan vi hamna snett ibland och dessutom förblindas av chansen att få presentera "sensationella resultat".
Dom skall dingla från rånocken är en samlad journalistkår som inte lagt två strå i kors för att ifrågasätta dessa "sensationella resultat" och korsrelatera dem mot den verklighet ivart fall MC-journalister torde befinna sig i.



Hampe
 

Avarage

New member
Att framhärda att tekniska funktioner som hjälper oss förare när vi felar gör oss som förare farligare är minst sagt bakåtsträvande! Varför i linje med detta borde ligga att göra hojarna tekniskt sett så farliga som möjligt!

En liknande liknelse jag hört vid flera tillfällen vad gäller bilar är förslaget att ta bort säkerhetsbältena och montera en vass stång i mitten av ratten för att försöka förmå föraren att köra så försiktigt att han/hon ALDRIG gör fel!

Resonemanget hade KANSKE fungerat om vi människor inte var just människor. För vi GÖR fel vare sig vi vill eller inte.

Ber om ursäkt om det var någon av Er som trodde Ni var felfri! ;)
 

Chopperbyggarn

New member
Om nu förare av olika motorcykel kategorier överhuvudtaget ska jämföras med varandra så blir jag nyfiken på att Custom åkare är högt representerade i olycksstatistiken.
Är det för att det finns så många sk Custom hojar i trafik som statistiken är hög??
Vad är customhoj?
Är det allt från Chopper, Trike till en en stor grupp fabrikscustom ända till sk muskelglidare som närmast går att jämföra med gårdagens nakna värsting hojar?

Vilka kör dessa hojar? Allt från personer som har kört hoj oavbrutet ända sedan 70-80 talet, många 50+ nybörjare till värstingförare på 100+ hp hojar?

Känns att om man ska dela upp hojåkare efter motorcykelkategori så borde den stora "Custom gruppen" brytas ner i flera grupper då skillnaderna mellan hojar o förare under gruppen "Custom" skiljer sig så mycket åt.

Är det någon som har någon åsikt om detta?

Personligen räknar jag mig till gruppen Chopperåkare inte "Custom" på det sättet som som ordet Custom används här.

Anders.J
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Är det någon som har någon åsikt om detta?

Anders.J


Ja.

Att just du ser dessa skillnader som avgörande är inte förvånande. Och jag kan hålla med dig, skillnaderna mellan hojarna i sig är stora. Jag ställer mig däremot frågande till om skillnaden i nyttjandet av dem är värt att differensieras?

Att en custom har 50 Hk / 350 Kg, och en annan 100 Hk / 300 Kg gör nog ingen större skillnad i hur de körs. Ägarna är ur avseendet körstil desamma (spekulation).

Motarder som sällan ha 2 hjul i backen, hypersporthojar med 180 Hk / 200 Kg som framförs i hög utsträckning av testosteronmonster med dödslängtan och Skootrar som till 95% körs i stadstrafik däremot.. Där finns relevanta skillnader.

Om alla ägare av just Yamaha R1, oavsett prestanda, hade tillhört samma grupp som den förstnämda. Så hade ju statistiken sett helt annorlunda ut för den modellen.

Vilka skillnader du fiskar efter vet jag inte. Men noobs finns det nog för alla hojtyper. Och farligheten med ditt intresse ligger nog till stor del i att hojarna är förhållandevis okörbara, ofta har dåliga bromsar, chassie osv. (Inget sagt om just dina hojar)

Min gissning till varför återfalls- eller 50+ nybörjargruppen är så represnterad ligger nog i två faktorer:

1. Det är en stor, och ständigt växande grupp. Hur statistiken ser ut / antal hojar är nog en annan sak

2. Deras övertro på att "de inte kör som idioter". All fart är farlig om man inte kan hantera den!
 

OH-

Member
Om nu förare av olika motorcykel kategorier överhuvudtaget ska jämföras med varandra så blir jag nyfiken på att Custom åkare är högt representerade i olycksstatistiken.
Är det för att det finns så många sk Custom hojar i trafik som statistiken är hög?? .................

För att bryta min vana att skriva långa svar: Ja.
 

Avarage

New member
Om nu förare av olika motorcykel kategorier överhuvudtaget ska jämföras med varandra så blir jag nyfiken på att Custom åkare är högt representerade i olycksstatistiken.
Är det för att det finns så många sk Custom hojar i trafik som statistiken är hög??
Vad är customhoj?
Är det allt från Chopper, Trike till en en stor grupp fabrikscustom ända till sk muskelglidare som närmast går att jämföra med gårdagens nakna värsting hojar?

Vilka kör dessa hojar? Allt från personer som har kört hoj oavbrutet ända sedan 70-80 talet, många 50+ nybörjare till värstingförare på 100+ hp hojar?

Känns att om man ska dela upp hojåkare efter motorcykelkategori så borde den stora "Custom gruppen" brytas ner i flera grupper då skillnaderna mellan hojar o förare under gruppen "Custom" skiljer sig så mycket åt.

Är det någon som har någon åsikt om detta?

Personligen räknar jag mig till gruppen Chopperåkare inte "Custom" på det sättet som som ordet Custom används här.

Anders.J

Kombinationen av hojtyp & typ av förare (erfaren/oerfaren, ung/medelålders (gamla blir vi aldrig ;-)) osv.) ger väl olika farliga kombinationer.

Och vi vet väl ganska bra allihop som skriver här vilken/vilka kombinationer som är mes olyckdrabbade skulle jag tro!?

Mvh!
// Niklas
 
Top