Ja, när man spelar ut det där läsförståelsekortet blir det gärna lite tryckt stämning...
Men du har rätt, det är lite trist med papegojsnacket.
Jag känner dock att det är några felaktigheter som inte får stå okommenterade:
Magne!
När du påstår:
så sällar du dig till dom som ljuger arslet av sig för att tvinga fram en felaktig bild av ABS-bromsar på motorcyklar.
Jag är verkligen ärligt intresserad av ämnet, jag läser allt jag kommer över - och förvånades storligen av ditt påstående.
Inte mindre förvånad blir jag över ditt svar:
Självklart har jag läst Motorrad #1 2011 och det står inte ett skvatt om grusvägar där!
Däremot har man gjort ett gulligt litet laboratorietest där man över asfalten krattat ut fläckar av finsållad putssand till ett djup som kan mätas i millimeter!
Jag har en nyhet för dig - det är inte någon grusväg!
Däremot kan man, om man bekvämar sig med att läsa texten faktiskt dra slutsatser av hur totalt värdelöst ABS fungerar på grus:
Läs igen: "nästan obromsat".
Det är precis så man upplever ABS-bromsar på grusväg - förutom att man dessutom inte längre kan låsa upp hjulen när det är lämpligt.
Eller, du kanske gjorde en Ezzo?
Du kanske läste en
annan Motorrad #1 2011, i ett parallellt universum som passar dig bättre?
Var är ert kritiska tänkande?
Är det
ingen av er som reagerar över att endast ABS-resultat redovisas i testet?
Att inga siffror för motorcyklar
utan ABS finns med? Trots att det finns hojar med där ABS kan kopplas ur.
Det hade varit intressant på allvar!
Där hade man verkligen fått svart på vitt hur bra ABS-hade varit!
Eller inte...
I grenen "ABS på dålig väg" fullständigt skenar bromssträckorna:
Vinnaren i "ABS på torrt underlag" R 1200 GS går från 39.8 meter till 61.2 meter! Mer än 20 meters försämring i en gren som verkligen inte är något som ABS förmår hantera...
Återigen går det i texten att läsa sig till ABS-systemets brister, i detta fallet angående just R 1200 GS:
Precis det jag och många andra hatar med ABS på motorcykel - att sitta avskärmad utan att kunna påverka medan ABSen gör skit av goda möjligheter!
20 meters! bromssträckeförlängning på ojämn asfalt!
Inte att undra på att man inte redovisar några siffror parallellt för körningar utan ABS...
Men, varför vill Motorrad lura oss...? Eller snarare, inte ge oss hela bilden?
Tja, förutom att dom förmodligen är lika förblindade av ABS-hypen som alla andra i branschen och dessutom har noll koll på grusvägskörning så är dom i händerna på banägaren; Man har åkt till Contidrom för att testa!
Ja men, det är väl bra? Allt förberett och klart...?
Precis så som Continental vill ha det.
Continental, däckstillverkaren, men - mindre känt; även aggressiv fordonskomponentleverantör med numera bland annat HÄPP! ABS-bromsar på programmet...
Continental utmanar Bosch och har levererat systemet till 2 av hojarna som är med i testet.
Så, Continental har köpt Motorrad och använder tidningen för sina egna syften...?
Nej, självklart inte - men nog är det underligt att inte siffror för ABS-fria körningar redovisas när man nu hade chansen med ett sådant ambitiöst upplägg...?
Men, det klart - då blir det jobbigt när saker och ting inte längre pekar entydigt på att ABS löser alla dina problem utan att vi plötsligt måste börja tänka själva igen...
Å du Magne...
Mmmm....
Inte bara det hörru - om man verkligen
läser vad som skrivs:
"...tvingas maskinen ut i en vidare radie när den rätar upp sig vid bromsmanövern"
Breaking news! En ABS-hoj som bromsas i en kurva försvinner ut i mötande körfält och rammar bilar på precis samma sätt som en icke ABS-bromsad hoj gör om man missat dom grundläggande förutsättningarna för MC-körning.
Var det så himla mycket att yvas över, egentligen...?
Alla ni som tror/anser/whatever att ni själva eller ens andra skulle få för sig att inteckna en teoretisk säkerhetsmarginal vunnen ur ett elektroniskt hjälpsystem måste läsa på lite grann.
Den trafiksäkerhetsmässiga nettonyttan av ABS-broms på bil är noll!
Grunden som "riskkompensation" står på inom beteendevetandet är vederlagd
http://en.wikipedia.org/wiki/Behavioral_disinhibition#cite_note-1
http://www.wordiq.com/definition/Risk_compensation
medan Gerald Wildes tes om "Risk Homeostasis" är mer ifrågasatt och även reviderad under åren. Spännande läsning, dock.
http://en.wikipedia.org/wiki/Risk_homeostasis
Även Pelzmaneffekten är viktig att ha i bakhuvudet när man diskuterar, även om även denna har luckor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peltzman_effect
Nej, det finns inte så mycket lättillgängligt på Svenska att länka till - kanske för att det inte är comme il faut att snacka om sådant här i Sverige, Mollvisionens land där vi tror att allt ont skall kunna utrotas med
"system".
Men jag förstår bara inte hur ni kunnat missa Tingvall själv i samband med presentationen av de "sensationella siffrorna" angående att "ABS-bromsar halverar olycksrisken för MC-förare"?
http://www.bike.se/nyheter/vagverket-abs-halverar-dodsolyckorna-1463
Det finns 3 tunga undersökningar på området:
Sagberg, Fosser, and Saetermo, "An investigation of behavioural adaptation to airbags and antilock brakes among taxi drivers" Accident Analysis and Prevention #29 pp 293-302 1997.
Aschenbrenner and Biehl, "Improved safety through improved technical measures? empirical studies regarding risk compensation processes in relation to anti-lock braking systems". In Trimpop and Wilde, Challenges to Accident Prevention: The issue of risk compensation behaviour (Groningen, NL, Styx Publications, 1994)
.
Venere, Emil. (2006-09-27). Study: Airbags, antilock brakes not likely to reduce accidents, injuries. Purdue University News Service.
Tyvärr hittar jag inga orginaldokument att länka till, men alla rapporterna går att beställa / köpa.
Fred Mannering däremot går det att länka till. Kul kille, hojåkare och allt!
http://news.uns.purdue.edu/html4ever/2006/060927ManneringOffset.html
http://cobweb.ecn.purdue.edu/~flm/
För den som absolut vill läsa på Ärans och Hjältarnas språk rekommenderas återigen VTIs rapport i ämnet:
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Nyhetsarkiv/Vag/090415 VTI 647_tekniska stödsystem.pdf
Så, har alla läst klart?
Har vi en något så när jämn plattform att stå på?
Då frågar jag igen:
Vad är det som säger att just MC-förare är immuna mot den nästintill universella lagen om riskkompensation?
Varför vill vi så gärna tro att just vi som MC-förare är dom som kan tillgodogöra oss varje vunnen meter och varje utebliven vurpa från kliniska tester och omsätta det i höjd realsäkerhet - när bilförarna inte kan det?
Eller, låt mig plocka ett närliggande citat från tidigare i denna tråden - oviktigt vem som skrev det, bara för att belysa hur ABS-bromsar feluppfattas:
Här byter man alltså gladeligen ut bromsberedskap i höga hastigheter mot ABS-broms. Var det så det var tänkt av dom som friserar sanningar för att pracka på oss ett "system" som är bra ibland och dåligt ibland - men just det sista låter man bli att undersöka?
Och hur beräknar man nettonyttan av detta system när det feluppfattas och felanvänds?
Läs på! Bilda er en egen uppfattning! Intressera er för vem som drar i trådarna och vad deras syften är istället för att stirra er blinda på dockorna som dansar.
Nu tänker jag åka på Sportlov. Utan ABS!
Because I'm worth it!
Hampe