Dödsolyckorna minskar, tack vare ABS???

puttepj

New member
Citat
ABS-bromsar på bil ger ingen trafiksäkerhetsfördel längre, eftersom förarna
tecknar in de nyvunna marginalerna och/eller feluppfattar systemen.
Slut citat

Stämmer verkligen detta, åk ut på en vinterväg och bromsa utan ABS från
90km/h eller i stadstrafik där någon bara dyker upp.

Har man inte nån hjälp av ABS i dessa lägen?

+1 Du skriver mina tankar...

Jag kan inte lobba för ABS för MC, men än ge min magkänsla som är att det säkert finns de som klarar sig bättre överlag utan ABS, men då knappast är representativ för snittet.

Att ABS i bil skulle generellt driva förare till att minska marginalerna, kan du översätta i annat flum som jag vågar köra fortare för jag har airbag, säkerhetsbälte, broms servo o.s.v. föga övertygande. Dagens bilar är mer lättkörda, många betydligt mer potenta så det finns så många aspekter som skulle kunna förklara att vi kör med mindre marginaler (glöm inte livssituation, stress, behov av att få bekräftelse).

Jag har haft körkort för bil sedan 1975, har sjukt mycket mil bakom mig i Buss, Lastbil, yrkesmässigt i personbil men anser i alla fall att ABS:en räddar mig när jag har gjort en felbedömning och felbedömningar gör alla som inte saknar insikt.
Som sagt var. Jag kör ABS på MC:n idag men har inte tillräckligt på mig för att ge mig in i den debatten om detaljer, men för bil är ABS:en knappast något föraktligt.

/putte
 

Avarage

New member
1. Ens egen gräns är där man kört av.
2. Jag har kört av.

Slutsats: Alltså vet jag var gränsen är (var).

Gränsen för hur fort man klarar av att köra i en kurva/eller luta hojen (hur många grader mm.) eller hur fort man kan bromsa ner en hoj från given hastighet till stillastående alt. innan väjning sker är precis INNAN man tappar greppet. EFTER att greppet gått förlorat har man passerat gränsen, anser jag!

Att ta reda på VAR gränsen går måste inte innebära krasch. Dessutom innebär krasch, förutom ont och kostnader, att man passerat gränsen. Men med hur mycket vet man fortfarande inte!

Jag har också kraschat (tyvärr) om än bara på bana och är inte heller felfri (tyvärr igen ;-)).
 

SuperRetard

New member
Gränsen för hur fort man klarar av att köra i en kurva/eller luta hojen (hur många grader mm.) eller hur fort man kan bromsa ner en hoj från given hastighet till stillastående alt. innan väjning sker är precis INNAN man tappar greppet. EFTER att greppet gått förlorat har man passerat gränsen, anser jag!

Att ta reda på VAR gränsen går måste inte innebära krasch. Dessutom innebär krasch, förutom ont och kostnader, att man passerat gränsen. Men med hur mycket vet man fortfarande inte!

Jag har också kraschat (tyvärr) om än bara på bana och är inte heller felfri (tyvärr igen ;-)).

1. Jag har faktiskt aldrig kraschat (med gathoj), utan kört av (banan).

2. Om jag gör ett moment 300 ggr, inom ett par procents hastighetsförändring. Och tids nog passerar gränsen så att jag kör av, då har jag väl rätt bra koll på var min kompetensgräns går?

3. Om man sedan "gör bort sig" och missar lite lagom så att man svävar på (över) gränsen så ger det väl samma effekt?

4. Var hojens gräns, eller vad som är fysiskt möjligt är irrelevant då kraschen sällan beror på fysikens gränser utan ens egen oförmåga.


Eller hur menade du?
 

mapa63

New member
Hello!

Klart att mc-branschen hellre vill sälja hojar med än utan ABS. Dels är det solklart bevisat att systemen är ruskigt bra på asfalt och räddar liv och minskar skador. Och så tjänar man sannolikt mer pengar, det är väl en vinstmarginal även på ABS-komponenten. Mot den bakgrunden är det begripligt, om än kanske inte försvarligt, om branschen överdriver hur stor effekt ABS har på olycksstatistiken. Klart är att det känns tryggare att sponsra juniors hojkort om han lovar att välja en hoj med ABS....

Vad gäller hojåkning, så åkte jag fortast med mina första tungviktare, alltså mycket fortare på 80-talet än vad gör idag... Äldre, försiktigare, mer respekt för att både jag och andra trafikanter begår misstag, inte ser mig o liknande. Jag njuter av gränsletning på bana eller på tomma grusvägar, inte på trafikerade vägar.

ABS på grus-test i seriös hojtidning vore kul. Personlig erfarenhet, från min F800GS är att frambromsen fungerar kanonbra på grus med ABS på. Bak tappar man ALL verkan, vilket är koma... Borde gå att stänga av bak men behålla fram-ABSen på.

Kör säkert,
Mats P
 
M

magne

Guest
Jag är ärligt intresserad - jag har inte lyckats finna någon enda seriös undersökning som har kartlagt hur mycket bromssträckan på MC förlängs med ABS på olika slags grusförhållanden. Något som kanske vore av intresse för dom som skall fatta beslut i saken och fått presenterat för sig av sådana som dig att ABS är bra alltid, på alla underlag och i alla situationer och halverar dödstalen. Halleluja!

Länka gärna!


Hampe

Kolla Motorrad Nr 1 2011. En hel artikel om ABS, totalt 14 sidor. Läs och begrunda testresultatet. De har även testat att klämma in full broms med 30 och 35 graders lutning! Mycket intressant! Hur blev resultatet undrar ni alla? Maskinen rätar upp sig och stannar.
 
Last edited by a moderator:

Herr Fuggle

New member
Nej, INTE en tråd om huruvida ABS är bra eller inte, utan bara hur branchen väljer att marknadsföra sig.

/B

Somliga har tydligen problem med läsförståelse här...

Så här står det i forumets regler...

- Diskussioner skall hålla sig till trådämnet. Övrigt rensas, eller tråden stängs.

Vill man diskutera om ABS är bra eller inte, skapa en ny tråd...

Vill man diskutera känslan med motorcykel, skapa en ny tråd...

ABS verkar nästan som en religion, får inte ifrågasättas! Och det måste betyda att en del här tycker att man FÅR ljuga, bara det gynnar oss motorcyklister.

Men när det om några år med obligatorisk ABS på alla hojar inte blir ens i närheten av 48% minskning, vad gör vi då?
 

puttepj

New member
Somliga har tydligen problem med läsförståelse här...

- Diskussioner skall hålla sig till trådämnet. Övrigt rensas, eller tråden stängs.
Ok. Jag förstår. Alla som inte vill ifrågasätta den 'felaktiga rapporteringen' göre sig inte besvär.

ABS verkar nästan som en religion, får inte ifrågasättas! Och det måste betyda att en del här tycker att man FÅR ljuga, bara det gynnar oss motorcyklister.
Är den en kommentar i trådämnet?

Men när det om några år med obligatorisk ABS på alla hojar inte blir ens i närheten av 48% minskning, vad gör vi då?
Då får vi leta reda på den här tråden och bumpa den med - vad var det vi sa.

/putte
 

Herr Fuggle

New member
Ok. Jag förstår. Alla som inte vill ifrågasätta den 'felaktiga rapporteringen' göre sig inte besvär.


Är den en kommentar i trådämnet?


Då får vi leta reda på den här tråden och bumpa den med - vad var det vi sa.

/putte

Besvär med läsförståelse? Om man inte ifrågasätter den felaktiga rapporteringen så tycker man att man får ljuga. DET handlar tråden om, INTE om ABS är bra eller dåligt.

Om du tycker man får ljuga och inte ifrågasätter för du gillar ABS så köper jag det men INTE en upprepning av alla fördelar med ABS. Vad jag tycker om ABS har inte i denna tråd att göra. Jag kan tycka att ABS är bra men gillar inte hyckleriet att vi klagar när motorcykelmotståndarna änvänder siffror och statistik i eget syfte och tillåter samma sak när det gynnar motorcyklismen.

Jag tycker det är trevligt att positiva sidor av motorcyklismen någon gång tas upp i media men tror att vi förlorar på att ljuga, eller om man vill vara snäll, använder statistik VÄLDIGT subjektivt.

Du får tycka precis som du vill men håll dig till ämnet eller skapa en ny tråd med det ämne du vill diskutera!
 

Hampe

Skriver massor!
Ja, när man spelar ut det där läsförståelsekortet blir det gärna lite tryckt stämning...
Men du har rätt, det är lite trist med papegojsnacket.
Jag känner dock att det är några felaktigheter som inte får stå okommenterade:

Magne!
När du påstår:
ALLA tester visar att ABS är bra och det på ALLA underlag inklusive grusvägar.
så sällar du dig till dom som ljuger arslet av sig för att tvinga fram en felaktig bild av ABS-bromsar på motorcyklar.

Inskickat av Hampe
Jag är ärligt intresserad - jag har inte lyckats finna någon enda seriös undersökning som har kartlagt hur mycket bromssträckan på MC förlängs med ABS på olika slags grusförhållanden. Något som kanske vore av intresse för dom som skall fatta beslut i saken och fått presenterat för sig av sådana som dig att ABS är bra alltid, på alla underlag och i alla situationer och halverar dödstalen. Halleluja!
Länka gärna!
Hampe

Jag är verkligen ärligt intresserad av ämnet, jag läser allt jag kommer över - och förvånades storligen av ditt påstående.

Inte mindre förvånad blir jag över ditt svar:

Kolla Motorrad Nr 1 2011. En hel artikel om ABS, totalt 14 sidor. Läs och begrunda testresultatet. De har även testat att klämma in full broms med 30 och 35 graders lutning! Mycket intressant! Hur blev resultatet undrar ni alla? Maskinen rätar upp sig och stannar.

Självklart har jag läst Motorrad #1 2011 och det står inte ett skvatt om grusvägar där!
Däremot har man gjort ett gulligt litet laboratorietest där man över asfalten krattat ut fläckar av finsållad putssand till ett djup som kan mätas i millimeter!
Jag har en nyhet för dig - det är inte någon grusväg!

Däremot kan man, om man bekvämar sig med att läsa texten faktiskt dra slutsatser av hur totalt värdelöst ABS fungerar på grus:
Diagrammet över bromsutvecklingen med vår S1000RR visar hur det går till. Efter att ha rullat en och en halv meter nästan obromsat genom sanden känner givaren av ändringen i hjulrotation (trots minimal skillnad) vid början och slutet av nästa sandsträcka. På bara 0.2 sekunder kan systemet bygga upp bromstrycket och på bara tre meter sänka BMW:ns hastighet med sju (första asfaltssektionen) respektive fyra km/h (andra asfaltsektionen. Klippt ut Motorrad #1 2011

Läs igen: "nästan obromsat".
Det är precis så man upplever ABS-bromsar på grusväg - förutom att man dessutom inte längre kan låsa upp hjulen när det är lämpligt.

Eller, du kanske gjorde en Ezzo?
Du kanske läste en annan Motorrad #1 2011, i ett parallellt universum som passar dig bättre?

Var är ert kritiska tänkande?
Är det ingen av er som reagerar över att endast ABS-resultat redovisas i testet?
Att inga siffror för motorcyklar utan ABS finns med? Trots att det finns hojar med där ABS kan kopplas ur.
Det hade varit intressant på allvar!
Där hade man verkligen fått svart på vitt hur bra ABS-hade varit!

Eller inte...
I grenen "ABS på dålig väg" fullständigt skenar bromssträckorna:
Vinnaren i "ABS på torrt underlag" R 1200 GS går från 39.8 meter till 61.2 meter! Mer än 20 meters försämring i en gren som verkligen inte är något som ABS förmår hantera...
Återigen går det i texten att läsa sig till ABS-systemets brister, i detta fallet angående just R 1200 GS:
Subjektivt sett verkar det som om systemet tar en stund på sig att tänka om efter varje större ojämnhet och det enda som räddar situationen är att föraren tar ett extra kraftigt tag i handtaget efter den lätta tveksamheten. Klippt ut Motorrad #1 2011

Precis det jag och många andra hatar med ABS på motorcykel - att sitta avskärmad utan att kunna påverka medan ABSen gör skit av goda möjligheter!
20 meters! bromssträckeförlängning på ojämn asfalt!
Inte att undra på att man inte redovisar några siffror parallellt för körningar utan ABS...

Men, varför vill Motorrad lura oss...? Eller snarare, inte ge oss hela bilden?
Tja, förutom att dom förmodligen är lika förblindade av ABS-hypen som alla andra i branschen och dessutom har noll koll på grusvägskörning så är dom i händerna på banägaren; Man har åkt till Contidrom för att testa!

Ja men, det är väl bra? Allt förberett och klart...?
Precis så som Continental vill ha det.
Continental, däckstillverkaren, men - mindre känt; även aggressiv fordonskomponentleverantör med numera bland annat HÄPP! ABS-bromsar på programmet...
Continental utmanar Bosch och har levererat systemet till 2 av hojarna som är med i testet.
Så, Continental har köpt Motorrad och använder tidningen för sina egna syften...?
Nej, självklart inte - men nog är det underligt att inte siffror för ABS-fria körningar redovisas när man nu hade chansen med ett sådant ambitiöst upplägg...?

Men, det klart - då blir det jobbigt när saker och ting inte längre pekar entydigt på att ABS löser alla dina problem utan att vi plötsligt måste börja tänka själva igen...

Å du Magne...

...De har även testat att klämma in full broms med 30 och 35 graders lutning! Mycket intressant! Hur blev resultatet undrar ni alla? Maskinen rätar upp sig och stannar.

Mmmm....
Inte bara det hörru - om man verkligen läser vad som skrivs:
"...tvingas maskinen ut i en vidare radie när den rätar upp sig vid bromsmanövern"
Breaking news! En ABS-hoj som bromsas i en kurva försvinner ut i mötande körfält och rammar bilar på precis samma sätt som en icke ABS-bromsad hoj gör om man missat dom grundläggande förutsättningarna för MC-körning.
Var det så himla mycket att yvas över, egentligen...?




Alla ni som tror/anser/whatever att ni själva eller ens andra skulle få för sig att inteckna en teoretisk säkerhetsmarginal vunnen ur ett elektroniskt hjälpsystem måste läsa på lite grann.
Den trafiksäkerhetsmässiga nettonyttan av ABS-broms på bil är noll!

Grunden som "riskkompensation" står på inom beteendevetandet är vederlagd
http://en.wikipedia.org/wiki/Behavioral_disinhibition#cite_note-1
http://www.wordiq.com/definition/Risk_compensation


medan Gerald Wildes tes om "Risk Homeostasis" är mer ifrågasatt och även reviderad under åren. Spännande läsning, dock.
http://en.wikipedia.org/wiki/Risk_homeostasis

Även Pelzmaneffekten är viktig att ha i bakhuvudet när man diskuterar, även om även denna har luckor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peltzman_effect


Nej, det finns inte så mycket lättillgängligt på Svenska att länka till - kanske för att det inte är comme il faut att snacka om sådant här i Sverige, Mollvisionens land där vi tror att allt ont skall kunna utrotas med
"system".

Men jag förstår bara inte hur ni kunnat missa Tingvall själv i samband med presentationen av de "sensationella siffrorna" angående att "ABS-bromsar halverar olycksrisken för MC-förare"?

En viss osäkerhet finns fortfarande: När låsningsfria bromsar på bilar kom var siffrorna lika optimistiska. Efter några år normaliserades dock olyckssiffrorna - bilförarna hade vant sig vid ABS-systemen och anpassat farten uppåt. Idag har ABS på bilar knappt någon mätbar effekt, menar Tingvall:
http://www.bike.se/nyheter/vagverket-abs-halverar-dodsolyckorna-1463

Det finns 3 tunga undersökningar på området:

Sagberg, Fosser, and Saetermo, "An investigation of behavioural adaptation to airbags and antilock brakes among taxi drivers" Accident Analysis and Prevention #29 pp 293-302 1997.

Aschenbrenner and Biehl, "Improved safety through improved technical measures? empirical studies regarding risk compensation processes in relation to anti-lock braking systems". In Trimpop and Wilde, Challenges to Accident Prevention: The issue of risk compensation behaviour (Groningen, NL, Styx Publications, 1994)
.
Venere, Emil. (2006-09-27). Study: Airbags, antilock brakes not likely to reduce accidents, injuries. Purdue University News Service.

Tyvärr hittar jag inga orginaldokument att länka till, men alla rapporterna går att beställa / köpa.

Fred Mannering däremot går det att länka till. Kul kille, hojåkare och allt!

http://news.uns.purdue.edu/html4ever/2006/060927ManneringOffset.html

http://cobweb.ecn.purdue.edu/~flm/


För den som absolut vill läsa på Ärans och Hjältarnas språk rekommenderas återigen VTIs rapport i ämnet:
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Nyhetsarkiv/Vag/090415 VTI 647_tekniska stödsystem.pdf


Så, har alla läst klart?
Har vi en något så när jämn plattform att stå på?

Då frågar jag igen:
Vad är det som säger att just MC-förare är immuna mot den nästintill universella lagen om riskkompensation?

Varför vill vi så gärna tro att just vi som MC-förare är dom som kan tillgodogöra oss varje vunnen meter och varje utebliven vurpa från kliniska tester och omsätta det i höjd realsäkerhet - när bilförarna inte kan det?

Eller, låt mig plocka ett närliggande citat från tidigare i denna tråden - oviktigt vem som skrev det, bara för att belysa hur ABS-bromsar feluppfattas:

Jag tycker att det är för många som klagar på hjälpsystem.

Det handlar inte om nån "Rossi" som tränar bromspunkter,
utan ABS är till för såna som mig som åker 20 till 40 mil per tur.

Höga farter efter bra vägar, jag sitter ju inte med handen på
bromshantaget och väntar på att nått ska hända.

Här byter man alltså gladeligen ut bromsberedskap i höga hastigheter mot ABS-broms. Var det så det var tänkt av dom som friserar sanningar för att pracka på oss ett "system" som är bra ibland och dåligt ibland - men just det sista låter man bli att undersöka?
Och hur beräknar man nettonyttan av detta system när det feluppfattas och felanvänds?

Läs på! Bilda er en egen uppfattning! Intressera er för vem som drar i trådarna och vad deras syften är istället för att stirra er blinda på dockorna som dansar.

Nu tänker jag åka på Sportlov. Utan ABS! :D
Because I'm worth it!


Hampe
 
Last edited:

Triumph int

New member
Om jag har en hoj utan ABS och vill ha det så blir det dyrt.

Men om man inte vill ha ABS på sin ABS-hoj behöver man ju bara koppla förbi den.
 

Marie

Banned
Om man har en ABS-hoj och vill bli kvitt de extra kilona ofjädrad vikt då?

Nu är jag förvisso ingen vän av ABS, men här måste jag protestera!

Var hittar du några kilogram ofjädrad vikt pga ABS?

Runt ett till två hekto kan jag tänka mig, inte mer.

På en BMW handlar det om en krans och två givare. (Bakre kransen hade i varje fall K-maskinerna redan innan ABS infördes ens som tillbehör. Den används till hastighetsmätaren). Resten av ABS-utrustningen sitter så monterad att det helt handlar om fjädrad vikt.
 

Chopperbyggarn

New member
Ja, när man spelar ut det där läsförståelsekortet blir det gärna lite tryckt stämning...
Men du har rätt, det är lite trist med papegojsnacket.
Jag känner dock att det är några felaktigheter som inte får stå okommenterade:

Magne!
När du påstår:

så sällar du dig till dom som ljuger arslet av sig för att tvinga fram en felaktig bild av ABS-bromsar på motorcyklar.



Jag är verkligen ärligt intresserad av ämnet, jag läser allt jag kommer över - och förvånades storligen av ditt påstående.

Inte mindre förvånad blir jag över ditt svar:



Självklart har jag läst Motorrad #1 2011 och det står inte ett skvatt om grusvägar där!
Däremot har man gjort ett gulligt litet laboratorietest där man över asfalten krattat ut fläckar av finsållad putssand till ett djup som kan mätas i millimeter!
Jag har en nyhet för dig - det är inte någon grusväg!

Däremot kan man, om man bekvämar sig med att läsa texten faktiskt dra slutsatser av hur totalt värdelöst ABS fungerar på grus:


Läs igen: "nästan obromsat".
Det är precis så man upplever ABS-bromsar på grusväg - förutom att man dessutom inte längre kan låsa upp hjulen när det är lämpligt.

Eller, du kanske gjorde en Ezzo?
Du kanske läste en annan Motorrad #1 2011, i ett parallellt universum som passar dig bättre?

Var är ert kritiska tänkande?
Är det ingen av er som reagerar över att endast ABS-resultat redovisas i testet?
Att inga siffror för motorcyklar utan ABS finns med? Trots att det finns hojar med där ABS kan kopplas ur.
Det hade varit intressant på allvar!
Där hade man verkligen fått svart på vitt hur bra ABS-hade varit!

Eller inte...
I grenen "ABS på dålig väg" fullständigt skenar bromssträckorna:
Vinnaren i "ABS på torrt underlag" R 1200 GS går från 39.8 meter till 61.2 meter! Mer än 20 meters försämring i en gren som verkligen inte är något som ABS förmår hantera...
Återigen går det i texten att läsa sig till ABS-systemets brister, i detta fallet angående just R 1200 GS:


Precis det jag och många andra hatar med ABS på motorcykel - att sitta avskärmad utan att kunna påverka medan ABSen gör skit av goda möjligheter!
20 meters! bromssträckeförlängning på ojämn asfalt!
Inte att undra på att man inte redovisar några siffror parallellt för körningar utan ABS...

Men, varför vill Motorrad lura oss...? Eller snarare, inte ge oss hela bilden?
Tja, förutom att dom förmodligen är lika förblindade av ABS-hypen som alla andra i branschen och dessutom har noll koll på grusvägskörning så är dom i händerna på banägaren; Man har åkt till Contidrom för att testa!

Ja men, det är väl bra? Allt förberett och klart...?
Precis så som Continental vill ha det.
Continental, däckstillverkaren, men - mindre känt; även aggressiv fordonskomponentleverantör med numera bland annat HÄPP! ABS-bromsar på programmet...
Continental utmanar Bosch och har levererat systemet till 2 av hojarna som är med i testet.
Så, Continental har köpt Motorrad och använder tidningen för sina egna syften...?
Nej, självklart inte - men nog är det underligt att inte siffror för ABS-fria körningar redovisas när man nu hade chansen med ett sådant ambitiöst upplägg...?

Men, det klart - då blir det jobbigt när saker och ting inte längre pekar entydigt på att ABS löser alla dina problem utan att vi plötsligt måste börja tänka själva igen...

Å du Magne...



Mmmm....
Inte bara det hörru - om man verkligen läser vad som skrivs:
"...tvingas maskinen ut i en vidare radie när den rätar upp sig vid bromsmanövern"
Breaking news! En ABS-hoj som bromsas i en kurva försvinner ut i mötande körfält och rammar bilar på precis samma sätt som en icke ABS-bromsad hoj gör om man missat dom grundläggande förutsättningarna för MC-körning.
Var det så himla mycket att yvas över, egentligen...?




Alla ni som tror/anser/whatever att ni själva eller ens andra skulle få för sig att inteckna en teoretisk säkerhetsmarginal vunnen ur ett elektroniskt hjälpsystem måste läsa på lite grann.
Den trafiksäkerhetsmässiga nettonyttan av ABS-broms på bil är noll!

Grunden som "riskkompensation" står på inom beteendevetandet är vederlagd
http://en.wikipedia.org/wiki/Behavioral_disinhibition#cite_note-1
http://www.wordiq.com/definition/Risk_compensation


medan Gerald Wildes tes om "Risk Homeostasis" är mer ifrågasatt och även reviderad under åren. Spännande läsning, dock.
http://en.wikipedia.org/wiki/Risk_homeostasis

Även Pelzmaneffekten är viktig att ha i bakhuvudet när man diskuterar, även om även denna har luckor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peltzman_effect


Nej, det finns inte så mycket lättillgängligt på Svenska att länka till - kanske för att det inte är comme il faut att snacka om sådant här i Sverige, Mollvisionens land där vi tror att allt ont skall kunna utrotas med
"system".

Men jag förstår bara inte hur ni kunnat missa Tingvall själv i samband med presentationen av de "sensationella siffrorna" angående att "ABS-bromsar halverar olycksrisken för MC-förare"?

http://www.bike.se/nyheter/vagverket-abs-halverar-dodsolyckorna-1463

Det finns 3 tunga undersökningar på området:

Sagberg, Fosser, and Saetermo, "An investigation of behavioural adaptation to airbags and antilock brakes among taxi drivers" Accident Analysis and Prevention #29 pp 293-302 1997.

Aschenbrenner and Biehl, "Improved safety through improved technical measures? empirical studies regarding risk compensation processes in relation to anti-lock braking systems". In Trimpop and Wilde, Challenges to Accident Prevention: The issue of risk compensation behaviour (Groningen, NL, Styx Publications, 1994)
.
Venere, Emil. (2006-09-27). Study: Airbags, antilock brakes not likely to reduce accidents, injuries. Purdue University News Service.

Tyvärr hittar jag inga orginaldokument att länka till, men alla rapporterna går att beställa / köpa.

Fred Mannering däremot går det att länka till. Kul kille, hojåkare och allt!

http://news.uns.purdue.edu/html4ever/2006/060927ManneringOffset.html

http://cobweb.ecn.purdue.edu/~flm/


För den som absolut vill läsa på Ärans och Hjältarnas språk rekommenderas återigen VTIs rapport i ämnet:
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Nyhetsarkiv/Vag/090415 VTI 647_tekniska stödsystem.pdf


Så, har alla läst klart?
Har vi en något så när jämn plattform att stå på?

Då frågar jag igen:
Vad är det som säger att just MC-förare är immuna mot den nästintill universella lagen om riskkompensation?

Varför vill vi så gärna tro att just vi som MC-förare är dom som kan tillgodogöra oss varje vunnen meter och varje utebliven vurpa från kliniska tester och omsätta det i höjd realsäkerhet - när bilförarna inte kan det?

Eller, låt mig plocka ett närliggande citat från tidigare i denna tråden - oviktigt vem som skrev det, bara för att belysa hur ABS-bromsar feluppfattas:



Här byter man alltså gladeligen ut bromsberedskap i höga hastigheter mot ABS-broms. Var det så det var tänkt av dom som friserar sanningar för att pracka på oss ett "system" som är bra ibland och dåligt ibland - men just det sista låter man bli att undersöka?
Och hur beräknar man nettonyttan av detta system när det feluppfattas och felanvänds?

Läs på! Bilda er en egen uppfattning! Intressera er för vem som drar i trådarna och vad deras syften är istället för att stirra er blinda på dockorna som dansar.

Nu tänker jag åka på Sportlov. Utan ABS! :D
Because I'm worth it!


Hampe

Har inte orkat läsa länkana ännu men jag är imponerad av det arbete du har lagt ner på detta!! Kritisk granskning som denna behövs verkligen när man försöker lagstifta på oss någonting! Hoppas att en granskning som denna kan påverka i lagstiftningsfågan så att ABS blir frivilligt.

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Om jag har en hoj utan ABS och vill ha det så blir det dyrt.

Men om man inte vill ha ABS på sin ABS-hoj behöver man ju bara koppla förbi den.

Om man har en helfordonstypgodkänd mc med ABS så blir det nog problem vid besiktning samt flygande besiktnig om man kopplar förbi sin ABS...om avstängningsknapp finns så är det en annan sak.

Anders.J
 

ezzo

New member
Eller, du kanske gjorde en Ezzo?
Du kanske läste en annan Motorrad #1 2011, i ett parallellt universum som passar dig bättre?

Hampe


Ny har jag inte alla inlägg i denna tråd då jag faktist tyckte att allt redan fanns sagt efter typ 7 sidor eller så.

Hampe.
Nu är du nog lite oförskämd! Jag misstänker att du med ditt uttryck syftar till mitt inlägg nr #43 eller?
Jag har tydligen inte sett samma klipp. Då jag reagerade på de starka åsikterna här kontra vad JAG HÖRDE i intervjun.
Och det ger dig då rätten att hävda att jag skulle befinna mig i ett parallellt universum?
Något parallellt universum som passar mig bättre har jag aldrig befunnit mig i,
Så lägg ner sånna där påhopp.
Det blir bara sandlådenivå på det.

Du lägger ner massor med tid på att bevisa att abs är skit? Och att det inte räddar liv. Till vilken nytta???
Fundera då över hur och var de vanligaste mc-olyckorna sker med allvarlig utgång i form av skador och död.

Är det på grusvägen där abs enligt dig mfl fungerar dåligt eller är det i stadsmiljö och framför allt på favoritvägar... Krokiga asfalterade småvägar?
Där abs fungerar ypperlligt?

Igentligen det du säger är att det är föraren och inte motocyklen som gör att man råkar ut för en olycka.
Och att ABS skulle få oss som förare att ytterligare tumma på marginalerna?

BMW har haft abs i många många år nu. Har de förarna blivit mer riskbenägna pga abs?
JA. Du kan säkerligen hitta några få som kanske blivit det. Det finns alltid de som litar för mycket på tekniken. Och de blir överraskade när det naturlagarna ännu existerar.

Den vanliga "svensson motorcyklisten" som råkar ut för en olycka bromsar ofta omkull. Av olika orsaker! Att de nypit till bromsen i en kurva, Att de i "panik reagerar" och får en reaktion som gör att de bromsar omkull mm mm. Det finns många ex.

DETTA ÄR DE VANLIGA MC-OLYCKOR MED ALLVARLIG UTGÅNG!

Här kommer abs göra skillnad på liv och död.

Allt du skriver här.. Med hänvisningar hit och dit är bra. Men du visar maniska tecken nu..
Du är abslut inte troende. Snarare tvärtom.. Men det går till överdrift. Du verkar inte kunna se hela bilden. Utan stirrar dig blind på vad jag missänker är ditt intresseområde, Området där jag misstänker att du kör hoj på. GRUS.

Jag kör på assfalt. Jag vill inte heller ha ABS på min hoj under de förutsättningar jag kör idag. Jag har provat och gillade inte känslan den gav mig när jag bromsar in till apex. Men nu pratar vi körning i racetempo på motorbana.

Men om vi ser till "svenssons" så spelar det inte någon roll hur mycket du argumenterar mot abs. Hur mycket du tror att "studier" bortser från människan.
Du missar att "studierna" har tittat på alla allvarliga olyckor och kunnat konstaterat att kontrollerade bromsar kunnat gjort stor skillnad.

Det är rena fakta!

Så med abs och med ökad riskmedvetenhet kommer spiralen från 2005 med allvarligt skadade och döda i trafiken fortsätta nedåt.
För du har väll inte missat att trender visar att mc-förare blir mer och mer risk, och säkerhetsmedvetna???

Eller du kanske själv befinner dig i ett parallellt unirversum där alla de allra flesta "svensson motorcyklister" kör på grus???

Men vet du vad Hampe... Den som lever får se... För hur många spaltmeter du än skriver här så är det abs som gäller i framtiden.
Så den som lever får se.
// Ezzo
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Hampe.
Nu är du nog lite oförskämd! Jag misstänker att du med ditt uttryck syftar till mitt inlägg nr #43 eller?
Jag har tydligen inte sett samma klipp. Då jag reagerade på de starka åsikterna här kontra vad JAG HÖRDE i intervjun.
Och det ger dig då rätten att hävda att jag skulle befinna mig i ett parallellt universum?
Något parallellt universum som passar mig bättre har jag aldrig befunnit mig i,
Så lägg ner sånna där påhopp.
Det blir bara sandlådenivå på det.
Lite...?
Mannen, jag är tyken som fan!
Implikationen av det jag skriver är att du suggererat dig själv att höra något som inte sades - för att det stämmer med din övertygelse!
Sticker du ut huvudet och påstår något sådant som du gjorde får du nog faktiskt räkna med att någon tar din skalp - vart fall om tråden avhandlar lögner och halvsanningar i marknadsföringen av ABS-bromsar på motorcykel...
Men du - vi löser det!
Ta du bara och länka till den Rapportsändning som du såg så är vi kvitt! *evilgrin*


Igentligen det du säger är att det är föraren och inte motocyklen som gör att man råkar ut för en olycka.
Och att ABS skulle få oss som förare att ytterligare tumma på marginalerna?
Bra, Ezzo!
En som har fattat mitt resonomang - då är det trots allt någon som orkar plöja textsjoken. :D
Lugn - du måste inte tycka som jag, det räcker att du prövar dom tankebanorna. Vackert så.

Ja, jag hävdar att föraren har större inflytande på olyckor än vad motorcykeln har.

Ja, anser att det finns en betydande risk att föraren intecknar marginaler vunna ur elektroniska hjälpsystem och omvandlar dom till G-krafter, tiondelar eller km/h. Precis som bilförare gör - kanske mer ändå, när man tänker på en del man träffat genom åren.

Men framför allt anser jag det är ett svek att inte debattera detta!
Att inte synliggöra det faktum att starka krafter väljer att blunda för det orimliga i att något som inte funkar på bil plötsligt skall funka rakt av på MC!

BMW har haft abs i många många år nu. Har de förarna blivit mer riskbenägna pga abs?

Jag kan fortfarande ibland sakna och längta efter en sur K75a jag råkade få på halsen i ett byte för en herrans massa år sedan.
Den gick som ett spjut i regn! Jag tänker på den när jag sliter med demonerna och försöker hålla tempo på autobahn i högtrafik.
"Fan om jag bara haft BMWn nu."
För att den var en så bra regncykel? Eller för att den hade ABS...?
För mig är det klart - den lilla säkerhetsmarginal som ABS eventuellt kunde gett mig överintecknade jag direkt och gick ut i ueberholspur, glad i sinnet. Jag ser det nu, men jag tolkade då som att den var " bra i regn"...

Den vanliga "svensson motorcyklisten" som råkar ut för en olycka bromsar ofta omkull. Av olika orsaker! Att de nypit till bromsen i en kurva, Att de i "panik reagerar" och får en reaktion som gör att de bromsar omkull mm mm. Det finns många ex.

DETTA ÄR DE VANLIGA MC-OLYCKOR MED ALLVARLIG UTGÅNG!

Här kommer abs göra skillnad på liv och död.

Kanske... Om folk lär sig något av det.
Den krassa/cyniska/misantropiska sidan av mig säger att det finns en hel del folk på hoj som inte borde vara det.
Skall ABS rädda alla dessa, i alla de situationer de försätter sig i? Gång efter annan?

Jag är övertygad att ABS kommer att rädda folk på det sätt som du beskriver. Jag är tyvärr även övertygad att en alldeles för stor andel av dessa människor kommer att ta nya friska tag i försöken att skapa statistik. Dom lär lyckas, förr eller senare - för att dom saknar grundläggande förståelse. För det mesta som har med två hjul att göra...

Att ABS tvingas igenom på det sätt som det görs med braskande rubriker som utlovar halverad dödlighet åt alla och en var som grenslar en motorcykel med "rätt sorts bromsar" anser jag riskerar att driva den utvecklingen åt ändå mer fel håll.

Allt du skriver här.. Med hänvisningar hit och dit är bra. Men du visar maniska tecken nu..
Rätt igen, Ezzo!
Jag är långt förbi gränsen för vad folk orkar läsa och ta till sig.
Själv har jag lätt för ord, läser snabbt och skriver snabbare ändå - tyvärr, ibland.
Men ändå - hänvisningarna var ett måste när folk är dumarroganta och säger att det bara är flum att mäniskan riskkompenserar.

Detta är forskning som är sagolikt intressant och förklarar massor kring hur vi fungerar som människor - och inte bara i trafiken.

Om man hängt med under en följd av år så förvånas man över så många som vill bortse från det och förlita sig till "system".


Du är abslut inte troende. Snarare tvärtom.. Men det går till överdrift. Du verkar inte kunna se hela bilden. Utan stirrar dig blind på vad jag missänker är ditt intresseområde, Området där jag misstänker att du kör hoj på. GRUS.

Man, I'm all over the place! Jag åker allt! Jämt!
Men du har rätt på ett vis - jag har ryckt på axlarna åt ABS i bra många år.
Visst - provkört i takt med att det kommit ut nya fantastiska versioner, till och med ägt några hojar med ABS, och alltid kommit fram till samma sak:
Tack, men nej tack!
Men när SMC 2009 går ut i sin "vision" och säger att det skall sitta på alla hojar och EU senare säger samma sak, men med tillägget att det inte skall gå att bryta, då jävlar!
ABS på grus är farligt! Farligt på allvar!
Att blunda för systemets nackdelar, att rekommendera och rent av besluta på grundval av något som man inte har den blekaste aning om, det triggar mig. Guilty as accused!
Jag ser hela bilden! Några få skall offras på ett altare för en högre nytta.
Det hade kanske varit okay, om vi fått en brytare att rädda oss med.
Det hade kanske varit okay, om jag verkligen hade trott att så många liv kan räddas.

Men om vi ser till "svenssons" så spelar det inte någon roll hur mycket du argumenterar mot abs. Hur mycket du tror att "studier" bortser från människan.
Du missar att "studierna" har tittat på alla allvarliga olyckor och kunnat konstaterat att kontrollerade bromsar kunnat gjort stor skillnad.

Det är rena fakta!
"Rena fakta?" Ristade i sten rent av, kanske?
Om du refererar till Vägverkets beställningsjobb så tillåter jag mig att skratta!
Ezzo - jag argumenterar egentligen inte mot ABS; jag vänder mig mot marknadsföringen och debatten som vill bredspacka ABS över oss alla som ett botemedel mot all ont MC-relaterat man kan tänka sig!

Jag tror som du:
ABS kommer att rädda liv!

ABS kommer att rädda liv på dom som kör åt helvete för fort i stan.
På dom som kör utan fantasi, utan respekt för liv - andras eller eget.
För dom inte förmår identifiera risksituationer, som inte vill lära sig åka hoj, på dom med motoriska svårigheter som inte förmår reda ut det där med ansättning och svekvens - eller ens förstår vikten av det.
Och, inte minst - den överväldigande majoriteten som tyx åka runt på stan, panikslagna på gränsen till nervsammanbrott!

But what's the use?

Även om inte riskkompensering existerade så tvivlar jag på att gruppen ovan i och med sin första ABS-utlösning omedelbart drar lärdom därav.
Jag tror inte att deras första och sunda reaktion är att anmäla sig till en kurs, eller att dom säljer hojen på plats i korsningen till högstbjudande.
Jag tror dom kör vidare, trygga i förvissningen om att ABS-har "räddat" dom - inte att dom varit på vippen att köra ihjäl sig själva.
Men lugn bara, det kommer.
Det finns så ohyggligt många andra situationer som en klåpare kan utnyttja utan att ABS hinner fram till olycksplatsen och svinga sitt magiska spö. Trägen vinner! Speciellt om man sitter och nynnar "panikvisan"...

Så med abs och med ökad riskmedvetenhet kommer spiralen från 2005 med allvarligt skadade och döda i trafiken fortsätta nedåt.
För du har väll inte missat att trender visar att mc-förare blir mer och mer risk, och säkerhetsmedvetna???
...och äldre.
Peka ut hönan och ägget i den ekvationen, den som kan.

Men - MC-branschen är just därför i desperat behov av nya/yngre kundgrupper. På det sätt som ABS marknadsförs riskerar vi att få in nya grupper som hittills kanske tvekat eftersom dom gjort en (sund!) riskbedömning av motorcykelåka. "Halverad risk" är mumma för den som är lite ängsligt lagd.
Men, kan deras riskmedvetenhet och ABS kompensera för deras brist på erfarenhet?
Riskerar vi att få ett -80 tal igen där en massa nya piloter kör ihjäl sig en masse av ren brist på erfarenhet?
Rekrytera folk till MC-körning har sina sidor, om man funderar lite...
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Eller du kanske själv befinner dig i ett parallellt unirversum där alla de allra flesta "svensson motorcyklister" kör på grus???

Jodå, ibland är det så.
Men grusåka är kul, och växer så det knakar. Jag vill att det skall fortsätta vara så. Grusåka är ju såå mycket säkrare...

thebitterend40.jpg

Foto: Per W


Men vet du vad Hampe... Den som lever får se... För hur många spaltmeter du än skriver här så är det abs som gäller i framtiden.
Så den som lever får se.

Absolut - ABS som sådant ruckar ingen på.
Det är debatten runt omkring jag vill se lite hyfs på, jag önskar att man vågar beröra nackdelarna med systemet, och jag tror att vi alla vinner på att man har det här med riskkompensation tatuerat i eldskrift på insidan ögonlocken.
ABS har chans att rädda liv på MC, till skillnad från på bil.
Men då måste man sluta marknadsföra det med befängda rapporter, förljugna presentationer och vettlösa rubriker som "Halverad risk"!

Vi själva måste sluta tro på rubriker och se ingresser som "fördjupning".
Läs vad ni kommer över!
Läs mellan raderna!!
men framför allt:
Fundera över det som inte skrivs!!!
Där hittar man oftast det mest intressant i ämnet...:D

Nu är jag illa sent på det med förberedelser för mitt "Sportlov", men det är värt det - har jag fått en enda av er att fundera över det som sker, och fundera över sin egen betydelse i kampen om att överleva nästa vurpa så är det värt tiden och engagemanget.

Japp, jag kan bli manisk på sådant jag tror på, men detta är lite speciellt:
har slåss jag får något jag skulle bli glad och lycklig över att ha fel i!
Sug på den gott folk, och ha en go hojsommar.
Den som lever får höra snacket efteråt!



Hampe
 

puttepj

New member
Jag tror som du:
ABS kommer att rädda liv!

ABS kommer att rädda liv på dom som kör åt helvete för fort i stan.
På dom som kör utan fantasi, utan respekt för liv - andras eller eget.
För dom inte förmår identifiera risksituationer, som inte vill lära sig åka hoj, på dom med motoriska svårigheter som inte förmår reda ut det där med ansättning och svekvens - eller ens förstår vikten av det.
Och, inte minst - den överväldigande majoriteten som tyx åka runt på stan, panikslagna på gränsen till nervsammanbrott!

Du täckte in en hel del av MC-populationen där och som påverkar statistiken och talar för ett obligatorium för ABS.

Det är svårt att läsa in i dina argument om du lobbar för att ABS skall gå att slå av på grushojar, vilket gissningsvis inte är fel, men det drunknar i systematiskt sågande av alla åsikter som du inte delar och personer du inte gillar.

Jag har alltid haft svårt för personer som gärna sätter sig på höga hästar, och ser 'dom andra' som 'bönder'.
Jag tvivlar inte på att du har mycket erfarenhet, men det har även många andra, som du debatterar med.

Själv har jag så pass lite MC-erfarenhet att jag gissningsvis platsar in under epitetet "den överväldigande majoriteten som tyx åka runt på stan, panikslagna på gränsen till nervsammanbrott!"

Men många med mig kan också läsa, tolka, läsa mellan raderna och framför allt har egna bevekelsegrunder för sina åsikter.

Det finns människor överallt i samhället som lever som potentiella självmordspiloter, det gäller absolut inte bara inom MC-skrået. De kommer självklart att vara en siffra i olycksstatistiken och det är inte omöjligt att de tar en intäkt i ABS och bromsar senare och till en viss del ger dig rätt.

Men jag tror i alla fall personligen att när ABS har funnits generellt på grushojarna i några år, så kommer det ändå vara rätt ovanligt att man slår av den (förutsatt att det GÅR att göra det). Kanske kontentan är att man måste anpassa sig en del, så som man anpassar all körning efter dess förutsättningar. Men är det verkligen så skrämmande?, det tycker i alla fall inte jag.

/putte
 

Chopperbyggarn

New member
Hampe´s länkar om Riskkompensation är både intressanta och träffande men känns inte som något nytt utan snarare något ganska naturligt och mänskligt som man känner igen från sig själv på alla möjliga tänkbara områden...inte bara trafik utan även arbete ,fritidsnöjen, äventyr , vardagssysslor mm, mm

Anders.J
 
Top