Dödsolyckorna minskar, tack vare ABS???

Triumph int

New member
Hastigheten har ökat därför att fordonen har blivit bättre.

Det är den enkla anledningen.

Folk sitter inte och räknar ut hur mycket fortare man kan köra därför att man har nya hjälpsystem i sina fordon.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Hastigheten har ökat därför att fordonen har blivit bättre.

Det är den enkla anledningen.

Folk sitter inte och räknar ut hur mycket fortare man kan köra därför att man har nya hjälpsystem i sina fordon.

Egentligen var det inte dig jag skulle kommentera, men eftersom du har fel i sak så får du stå ut med att få en släng av sleven.
Hastigheten på våra vägar ökar inte, den minskar.

Så var det med den "enkla anledningen".


Minskar gör även dödssiffrorna, i absoluta tal.
Å det är ju bra.
Men, står sänkningen i proportion till hur mycket bättre bilarna blivit med alla sina hjälpsystem?

Till den lågkonjunktur vi har haft?

Vi trafiksäkerhetsexperter gillar lågkonjunktur, dåligt väder och högt bensinpris, säger Tingvall.
http://www.gp.se/motor/1.571671-gasen-i-botten-trots-dyrare-bensin

Eller kissar vi bara i byxan när vi tror att vi "gjort" trafiken säkrare...?


Så - det för tråden verkligt relevanta:

http://www.gp.se/motor/1.571810-allt-farre-tar-mc-korkort


30% färre nya MC-körkort under 2010.

Säg mig ärligt, go vänner - går det inte att matematiskt, statistiskt och logiskt gissa sig till en nåågot större korrelation mellan dessa 30 % och de 24% färre dödsfall vi råkade se under 2010?


I varje fall om man jämför med McRFs tillkämpade 1.8% nytillkomna ABS-hojar alltså...?

Men det klart - en pressrelease inför (den f.ö. uselt dåliga) "På Två Hjul" som trumpetar ut att en bidragande orsak till olycksnedgången vi sett kan vara att allt färre väljer att ta körkort för MC är kanske inte så himla säljande...

Men troligen mer sant än att lyfta 1.8% ABS-hojar till skyarna!
Och sanningen är viktig om man vill sälja!
Viktigast, faktiskt - om man ser saker och ting på lite sikt...

Fy skäms, McRF.
Fy skäms alla som bara sväljer deras lögn - och dessutom vidarebefordrar dom som om dom vore sanningar!



Hampe
 
Last edited:

eha

New member
Tingvall gillar allt som innebär att han kan visa statistik på att olyckor minskar. Väsentliga parametrar som körda mil, samhällsnytta osv är för krångligt. Korrelation är tillräckligt.. (sic!) Varför hypotespröva och tvingas ta hänsyn till alla dessa påverkande faktorer. Enkla resonemang ger bättre genomslag för det klarar pressen att förstå och skriver glatt överdrifter som inte kan dras av underlaget som "sanningar". Jag fick mina farhågor om Tingvall än en gång bekräftade när han så sent som i höstas hävdade att den säkraste mc-föraren är en med nytaget kort som är osäker och rädd i trafiken. Det säger väl med all önskvärd tydlighet att hans tankespår om trafiksäkerhet enbart är passiv säkerhet. Att han inte förstår skillnaden att köra mc och bil framgick oxå. Trots att han påstod sig kört något litet i några år. :rolleyes:

30% färre nya förare ger genomslag på de olyckor med färska förare. Men det är långtifrån alla som dör på mc som är nybörjare. Dessutom är minskningen räknad på antalet som tog kort året innan. Men visst är det ett stort tapp. Tillväxten var och är dålig. Ekonomi är säkert en faktor. Den unga kvartilen av befolkningen har inte samma inkomster som förr. Ish inte de runt 20 då det vanligen sker (mc-kort i sb med bilkort). Det är många som inte tar bilkort heller.

Men visst är det bra att färre dör i trafiken. Sedan kan vi ljuga, låta bli att titta och anta vad som är orsak som bäst passar för vår agenda. Att föra fram att 2+1-vägar är säkra som tusan även för motorcyklister med statistiken att färre mc-olyckor sker där efter ombyggnad från vanlig väg är en "höjdare". Man bryr sig inte i att färre mc åker där efter ombyggnad. Det räcker med att säga att färre olyckor sker så kan man fortsätta bygga om.. Ingen kan säga att inte även mc-åkare är gynnade av ombyggnad - de har ju oxå minskad olycksstatistik.:mad:
 
Last edited:

Herr Fuggle

New member
Vi får nog acceptera att de flesta är mindre nogräknade med sanningen om det kan gynna deras syften. Tyvärr tror jag också att det är kortsiktigt och när sanningen kommer ifatt, vad säger vi då?

ABS kan nog vara bra men det är ju bara bromssträckan som kortas. Men stoppsträckan består till stor del av reaktionstid också. Och när man som någon här tyckte att det var bra för de trafikanter som satt och halvsov så har man inte förstått mycket.

Först så ger trötthet samma symtom som alkoholpåverkan, längre reaktionstid, svårare att ta rätt beslut och alkohol vill vi inte ha i trafiken!

Sedan hjälper inte ABS om man sitter och halvsover utan bromsberedskap! Även om man får några meter bättre bromssträcka så blir stoppsträckan ändå mycket längre. (Men sjusovaren/fyllskallen bromsar inte om kull i alla fall)
 

Niklasinorr

New member
Det finns många sanningar och det finns många parametrar när det gäller människor, speciellt människor i trafiken.

Jag tror att ALLA paramterar påverkar, olika människor olika mycket.
En sak som jag tror Tingvall håller på med är just attityder. Om man pratar mycket om att olyckorna minskar så kommer olyckorna att minska. Vi som generell trafikpöbel kommer att tänka liiite liiite extra på detta, vi vill ju inte vara den som försämrar statistiken, tänk hur det skall låta i fikarummet på jobbet...:)
Om vi är många som tänker liiite liiite grann extra så kommer det att påverka statistiken, det tror jag stenhårt på.

Att Tingvall skulle sagt att det är "bra med osäkra förare" tror jag är taget ur ett sammanhang. Precis som med Ines Uusmans påstådda uttalande om att "internet är en fluga". Tingvall vet mycket väl att det är statistiskt troligare att man kör ihjäl sig första säsongen på motorcykel, eller krockar med bilen. Det visar den statistik som jag har kollat mycket på mellan 2006-2008 iallafall, och det är dåvarande Vägverkets egna siffror.
 

eha

New member
Det finns många sanningar och det finns många parametrar när det gäller människor, speciellt människor i trafiken.

Jag tror att ALLA paramterar påverkar, olika människor olika mycket.
En sak som jag tror Tingvall håller på med är just attityder. Om man pratar mycket om att olyckorna minskar så kommer olyckorna att minska. Vi som generell trafikpöbel kommer att tänka liiite liiite extra på detta, vi vill ju inte vara den som försämrar statistiken, tänk hur det skall låta i fikarummet på jobbet...:)
Om vi är många som tänker liiite liiite grann extra så kommer det att påverka statistiken, det tror jag stenhårt på.

Att Tingvall skulle sagt att det är "bra med osäkra förare" tror jag är taget ur ett sammanhang. Precis som med Ines Uusmans påstådda uttalande om att "internet är en fluga". Tingvall vet mycket väl att det är statistiskt troligare att man kör ihjäl sig första säsongen på motorcykel, eller krockar med bilen. Det visar den statistik som jag har kollat mycket på mellan 2006-2008 iallafall, och det är dåvarande Vägverkets egna siffror.

Poängen är att det är vissa parametrar som har avsevärt större del än andra. Däribland körd sträcka per person. Ska man räkna risk ska man göra det per timme eller möjligen per färdad km. Att räkna t ex antal som åker mc och se hur många som förolyckats är löjligt trubbigt. När det sedan är få som dött blir det mycket svårt att nå signifikans för någon hypotes man har i vad som ligger bakom. Då vet man inte heller vad som ska göras. Istället gissar man och kör med standardsvar. Sänkt hastighet hade räddat x antal till. Detta är inget brandtal mot att hastighet är en faktor som avgör om man överlever, utan ett finger på usel statistisk grund. Att extrapolera ut fiktiva överlevande ur det ena och det andra. En skrattretande statistisk sanning anfördes av trafikkamerapolisbefäl som bergsäkert stoltserade med att hennes kameror räddar xx liv varje år! Och så vet alla hur det ser ut i verkligheten.. Hastigheten är låg vid kameran hos dem som inte gömmer sitt ansikte, har lånad bil o d. Alla andra kör som vanligt i sin takt.

Ang ev. lösrykt åsikt: Man får väl anta att Tingvall fick läsa manus, om inte annat borde en rättelse dykt upp. Det handlar ju om vår egen tidning!

Visst jobbas det med attityder. Eller påverkan på ett eller flera plan, tvång, tvång och hot om tvång. Samt propaganda. Mycket är paketering av budskapet. Men jag tror du har fel i att tjötande om minskade antal olyckor ger färre olyckor. Det är tvärtom! Vi tror att vi är så säkra och slappnar av. Tänk om vi istället skulle tala om en stor ökning av olyckor - då lyssnar folk eftersom de inte vill råka illa ut. Det här med att försöka para ihop färre döda (som det handlar om, inte färre olyckor) med överlag sänkt hastighet är ett sätt att få människor att tro att deras 5-10 km/h lägre snittfart till och från jobbet räddat dessa människoliv. Det är för att skapa trivsel på igenkorkade 2+1-vägar samt hastighetssänkta bra vägavsnitt där ingen förolyckats i modern tid.

(2+2-väg, ej motorväg, hade gett bra flyt, mindre stress och inte en stor samhällskostnad i form av ökad restid för en marginellt högre kostnad. En kostnad som betalar sig i o m att restiden inte ökar utan minskar. Det talas sällan om alla tillbud och olyckor 2+1-vägar har.. De är heliga kor. Det nya som ska rädda oss. Nog om det.)

Generalfelet är att myndigheten utgår ifrån att vi är en homogen massa och dessutom illiterata idioter som omöjligen kan lära oss något som gör oss bättre och säkrare förare i trafiken. Därav massiv propaganda och passiv säkerhet. Man använder det svagaste kortet som måttstock och kör en för det anpassad metod rakt över. Om man inte håller med är man fel ute. Snudd på religion.

Det finns massor av säkerhetsvinster att hämta hem, bara man vill göra jobbet på ett annat sätt än som de senaste femtio åren. (Envägskanal basunerande mot oss förare.) SMC:s arbete är ett tydligt exempel på att myndigheten är fel.

Herr Fuggle: Du har så rätt i det du säger så långt att en otränad förare kommer ha mindre nytta av ABS än den som vet att nyttja den. Tydligt på bilsidan där ABS funnits ett tag. De som inte vet att utnyttja fördelen kommer ofta inte vara hjälpta i en nödsituation. Värre är de som felaktigt räknar ABS som ett sätt att stanna snabbare i alla lägen och HÖJER farten..:eek:
 
M

magne

Guest
bla bla bla en masse text....

Herr Fuggle: Du har så rätt i det du säger så långt att en otränad förare kommer ha mindre nytta av ABS än den som vet att nyttja den. Tydligt på bilsidan där ABS funnits ett tag. De som inte vet att utnyttja fördelen kommer ofta inte vara hjälpta i en nödsituation. Värre är de som felaktigt räknar ABS som ett sätt att stanna snabbare i alla lägen och HÖJER farten..:eek:

En otränad förare slipper att bromsa omkulls sig med ABS! Ett enkelt och konktret fall där ABS är bra :) (Även om det i vissa enstaka fall skulle leda till en förlängd bromsträcka.)
 

Hampe

Skriver massor!
En otränad förare slipper att bromsa omkulls sig med ABS! Ett enkelt och konktret fall där ABS är bra :) (Även om det i vissa enstaka fall skulle leda till en förlängd bromsträcka.)

Men är det bra så vi skall acceptera lögner, halvsanningar och riggade undersökningar för att tvinga igenom det?

För, vi skulle ju egentligen diskutera "huruvida ABS är bra eller inte, utan bara hur branchen väljer att marknadsföra sig" i just denna tråden, men det är svårt att inte halka in på det du säger om man nu verkligen tror på det här med ABSens undergörande effekt.

Men, dom där "enstaka fallen" du refererar till är faktiskt huvuddelen av de inbromsningar som görs på grusväg!
Och ingen har brytt sig om att mäta upp hur mycket bromssträckan förlängs!
Fördubblad ibland, fyrdubblad under andra förhållanden. Skillnad mellan liv och död kanske...? Fast tvärt emot, då.
Mot vad forskarna trodde, alltså...

Motorcyklar används på så otroligt många olika sätt, och vi måste inse att det som "Ett enkelt och konktret fall där ABS är bra" kan innebära en betydande risk för en annan användare.

I ljuset av risken för framtida tvingande ABS utan möjlighet till urkoppling måste vi fråga oss om vissa hojåkares säkerhet skall offras på bekostnad av andras?

Och, vi behöver fråga oss varför systemet behöver ljugas igenom.




Så, Magne - är ABS så bra att det är värt att ställa sig bakom McRFs lögner?

Hampe
 

eha

New member
En otränad förare slipper att bromsa omkulls sig med ABS! Ett enkelt och konktret fall där ABS är bra :) (Även om det i vissa enstaka fall skulle leda till en förlängd bromsträcka.)

Under förutsättning att denne tar i ordentligt och samtidigt inte följer hindret med blicken och automatiskt styr efter (som de flesta gör i en kollisionssituation). Det kan då vara bättre att bromsa omkull och fortsätta rakt fram om hindret inte stannat i färdriktningen, än att på eget bevåg kollidera med det. Men det är bara ett exempel. Det kan lika gärna hjälpa att få ner farten om hindret står still så kollisionshastigheten blir lägre.

Min åsikt är och förblir att ABS är bra, men som alltid ska du främst träna på att köra mc för att klara dig i trafiken. Inga system idag gör jobbet åt dig. Du måste veta vad du kan och inte kan göra. Så trådens ifrågasättande av McRF är rimlig. Det handlar om trovärdighet och att inte inge falska förhoppningar av vad systemet är kapabelt till. Det är i grunden oärligt och kan kosta liv och lem. Här är det dessutom så att påstående faller på rent statistisk rimlighet, som tidigare påvisats i tråden.
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Aftonbladet i dag:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12859770.ab
En hemsk olycka och tankarna går till den drabbade och närstående.
Observera att jag INTE kommenterar olyckan eller spekulerar i om ABS hade hjälpt eller inte, jag granskar bara en faktaruta i AB artikeln.

Faktarutan i AB´s artikel:
En dryg fjärdedel har ABS-bromsar på sin motorcykel idag men över 80 % kommer att efterfråga detta då man köper nästa motorcykel.

Vänta nu, det här stämmer inte, över 25 % har ABS?!?!

Källa enligt AB: ntf.se

Kollar NTF.se:
Jodå, även här en fjärdedel...
http://ntf.se/tidning/default43213.asp

Källmaterialet som NTF hänvisar till:
SMC´s undersökning.
http://ntf.se/Tidning/pdf/ntf_rapport_high.pdf
Redan i sammanfattningen på sidan 3 (av 53): 25% har ABS.

Från sidan 6:
Studien har genomförts som en webbaserad undersökning bland SMC:s medlemmar. SMC har 67 000 medlemmar och ett slumpmässigt urval om 2 000 personer har tagits fram ur denna population. En påminnelse har skickats ut. Som huvudavsändare för frågeformuläret stod SMC vilket bedömdes öka svarsfrekvensen. För att få ett representativt urval som liknar de svenska MC-ägarna valdes motorcyklister i motsvarande åldersspann. Urvalet gjordes slumpvis bland SMC-medlemmar i respektive åldersgrupp som har e-postadress. Enkäten skickades ut via e-post till 2 000 personer. 682 personer besvarade enkäten, vilket motsvarar 34,1 %. Enkätundersökningen genomfördes maj-juni 2010. Svaren har bearbetats i dataprogrammet SPSS.


Alltså:
25% av de som är:
1: Medlemar i SMC
2: Tillhör de 34% som kan tänka sig att svara på en enkät från sagda organisation
...har ABS.

Men vad återstår när kvällspressen missat källkritiken?
En dryg fjärdedel har ABS-bromsar på sin motorcykel idag *klipp*

Är det då så konstigt att *klipp* över 80 % kommer att efterfråga detta då man köper nästa motorcykel.

"Alla andra har ju ABS.
Jo, 25 % av lite drygt 600 personer i en undersökning har det.

Återstår fortfarande för någon att tala om för mig hur många hojar som har ABS totalt sett...

Tänk så bra marknadsföring för nya produkter kan fungera ibland, och det helt utan att säljarna behöver betala en enda krona!

Om vi översätter:
Ca 300 000 hojar i trafik (se inlägg 1 i tråden).
25% av dessa "har" (undersökningen, minns du) ABS.
Alltså 75 000 hojar med ABS i trafik.

2010 såldes i sverige lite drygt 9000 hojar, varav ca 5500 med ABS.
Om vi, mot bättre vetande, antar att detta antal (5500) är så många hojar som sålts med ABS sedan "urminnes tider" (vilket vi alla vet inte stämmer) tar det alltså 75 000 / 5 500 = 13,6 år innan det sålts 75 000 ABS försedda cyklar.

Alltså:
Det stämmer inte att en dryg fjärdedel har ABS på sina hojar.
Det rör sig snarare om under 5%.

/B
 

SuperRetard

New member
Tänk så bra marknadsföring för nya produkter kan fungera ibland, och det helt utan att säljarna behöver betala en enda krona!


/B


Jag håller med om det mesta du skriver. Men en rättelse är att ÅF inte betalar för detta. Ordet vi söker är "Public Relations"... Det är inte vem som helst som ser till att få så mkt skrivet om en så smal (icke)nyhet som det här, och det betalar nog agenturerna en hel del för.

Trist dock när felaktigheter blir "sanna" på det här sättet. Förhoppnigsvis är kollektivet så bildade (statistik) och inlästa (faktiskt effekt) att de genomskådar de vinklade artiklarna.
 

Hampe

Skriver massor!
Alltså:
Det stämmer inte att en dryg fjärdedel har ABS på sina hojar.
Det rör sig snarare om under 5%.
/B

"Källa NTF"... :rolleyes:
ABS-verkar ha en förmåga röra till bereppen rejält.
Om NTF går ut och påstår att mer än en fjärdedel av motorcyklarna i trafik har ABS så bevisar det bara hur verklighetsfrånvända och okunniga dom är.

Om en journalist har feluppfattat NTFs uppgifter så bevisar det bara... ...ja, det gamla vanliga - vilka ärkesopor som blir journalister.

Jag har sett uppskattningen 8% som en bedömning kring hur många hojar i trafik som är utrustade med ABS.

I min jakt nu på morgonen efter belägg för denna siffra trålade jag upp en intressant bifångst:

http://www.sika-institute.se/Doclib/2010/Statistik/Fordon2009.pdf

SIKAs rapport från 2009 som bland annat talar om "trafikarbete" för motorcyklar, och man har brutit ner kända körsträckor på åldersgrupper både för ägare och hojar, kön, motorcykelmärke - allt, utom just ABS...

Ändå - där finns mycket intressant att dra vilda slutsatser av, och bli förvånad över:

Av de fyra mest sålda MCmärkena i en årskull ligger 3 japaner med sina årskörsträckor och harvar under det som en del hojåkare, ingen nämnd, tillryggalägger över ett dygn...
HD däremot glimmar till med en årskörsträcka strax över 300 mil!
Lite oväntat, men glädjande.

Jag misstänker att man, med insikt om motorcyklar, deras problem och möjligheter kan dra intressanta slutsatser om man fick tillgång till SIKAs råmaterial.
Ja, också en kolumn för vilka av dom 25% som har ABS, då... :D




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Timmerupplag vid sidan av vägen är kontroversiellt och omgärdat av regler.
Här gäller det virke som en havererad timmerbil tvingat lägga av oplanerat efter haveri:
http://na.se/nyheter/orebro/1.1125038-timmerhog-vid-vagen-kan-vara-en-dodsfalla

Annan blänkare:
http://hd.se/perstorp/2010/02/18/timmer-vid-vagen-i-vagen/

Faktum är att det sedan 1 April är enklare än tidigare att skapa timmerupplag vid allmän väg. http://www.lantbruk.com/tagg/virke

Visst, detta förenklar för skogsägare, och "Hela Sverige skall leva" - men det gäller hojåkare också!

Kommer polisen att intensifiera patrullerandet i jakten på olämpliga virkesupplägg vid väg?
Jaså, det tror vi inte...?



Hampe


Apropå den tragiska tragiska olyckan som länkades till, inte ABS-generellt.
Got carried away, ledsen för det.


H
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Apropå ABS-innehav. PÅ sidan 15 i attitydundersökningen står att 7 % av motorcyklarna på marknaden hade ABS enligt pressmeddelande från Folksam april 2010. Att andelen SMC-medlemmar som hade MC med ABS-bromsar var högre, 27 %. Och att 80 % skulle efterfråga detta på sin nästa MC.
 

Bob Sweden

New member
PÅ sidan 15 i attitydundersökningen står att 7 % av motorcyklarna på marknaden hade ABS enligt pressmeddelande från Folksam april 2010. Att andelen SMC-medlemmar som hade MC med ABS-bromsar var högre, 27 %.

Synd att detta då felaktigt tolkas som att 25% har abs baserat på formulering i rapporten.
Det kan ha att göra med att det i sammanfattningen står just 25% och inte 7%...

Jag citerar:
Resultaten visar att motorcyklister använder personlig skyddsutrustning i mycket hög omfattning. Även om lagen endast kräver hjälm använder många alltid heltäckande skyddsutrustning. En dryg fjärdedel har ABS-bromsar på sin motorcykel idag men hela 80 % kommer att efterfråga detta då man köper nästa motorcykel.

Referensen till "motorcyklister" i detta stycke får ju läsaren att tro att det rör sig om just det: Motorcyklister i allmänhet.

Jo, jag kan läsa stycket innan också:
Undersökningen har genomförts genom en webbaserad enkät till medlemmar i Riksorganisationen Sveriges MotorCyklister, SMC.
Men när man sedan hänvisar till "motorcyklister" och inte "deltagare i studien" blir det lite förvirrat.

Sidan 15:
Enligt Folksam har 7 % av MC-beståndet i Sverige ABS-system (11) vilket betyder att andelen är fyra gånger högre bland dem som svarat på enkäten.
Och då blir det ju extra olyckligt när det på första sidan i rapporten, i sammanfattningen, ges en bild av att det är 25% som har ABS, inte sant?

För uppenbarligen är det från sammanfattningen som jag och journalisten på AB, hämtat sitt faktaunderlag, inte från sidan 15 vilket i sig inte är särskilt märkligt.

Och att 80 % skulle efterfråga detta på sin nästa MC.

Sidan 15:
På frågan om val av säkerhetsutrustning vid köp av ny motorcykel svarade över 80 % att man kommer att välja en motorcykel med ABS.

Även på frågan om köp av begagnad motorcykel svarade många (72,7 %) att man kommer att efterfråga en motorcykel med ABS och 26,8 % integrerade bromsar.


Men det felet är ju knappast mätbart när man jämför med 7% / 25%, så det släpper jag.
Men återigen en otäck tendens till generaliserande baserat på ett urval som omfattar 0,2% av sveriges aktiva motorcyklister eller 1,1% av SMC medlemmarna.
300 000 motorcyklister (baserat på en per fordon i trafik).
700 svar från undersökningen.
62 000 medlemmar i SMC.

Och det är just detta jag har så svårt för i frågor som denna:
Ställ en fråga till en engagerad minoritet och applicera det som en allmän sanning.

Då blir resultatet att över en natt så har 25% av alla motorcyklar i Sverige ABS. För det har jag läst i Aftonbladet och referensen var NTF så då måste det vara sant!


/B
 

Hampe

Skriver massor!
Då blir resultatet att över en natt så har 25% av alla motorcyklar i Sverige ABS. För det har jag läst i Aftonbladet och referensen var NTF så då måste det vara sant!
/B

Och, nästan viktigast av allt - för den oinsatte:

Dessa fantasihojar är dessutom bara hälften så farliga att åka (sic!) på - det säger Vägverket Konsult i en undersökning beställd och betalad av - Vägverket!

Môcke fel blir det...



H
 
Last edited:
Top