Dödsolyckorna minskar, tack vare ABS???

Bob Sweden

New member
Nej, INTE en tråd om huruvida ABS är bra eller inte, utan bara hur branchen väljer att marknadsföra sig.

Nyheterna i kväll, 23/1 -10

"Dödsolyckorna minskar", "Högsta antalet MC i trafik genom tiderna", intervju med Mcrf ordföranden "-Jo dödsolyckorna minskar tack vara ABS", "6 av 10 nyregistrerade hojar har ABS."
Det var vad jag hörde vid en första genomlyssning.
Länk för den intresserade: http://playrapport.se/video/2303795

Och nu, i sloooooow motion, granskande:
304 000 cyklar i trafik. Källa: Rapport enligt ovan.
9121 nysålda cyklar 2010. Källa: McRf.se, officiell statistik, helåret 2010.
Varav 60% med abs: 9121*0,6=5479 st. (60 % uppgiften från samma Rapport sändning.

Så dessa 5479 nysålda cyklar med ABS har en så monumentalt mycket bättre säkerhet att det trots det faktum att hojarna bara utgör 1,8%(!!) av det totala antalet fordon i trafik så sjunker dödsolyckorna med 24% jämfört med 2009!

Kan någon upplysa om hur stor del av transportarbetet som utfördes av dessa fordon så att vi kan få jämförbara siffror värda namnet??
Jaså, inte det, varför då? 2010orna har inte besiktats ännu, så det finns inga mätarställningar att tillgå... :eek:

Jag funderar på i hur många fall ABS verkligen har räddat någon, och DET är inte lätt att få reda på. Hur många dödsolyckor inträffade INTE. Sug på den du, statistikern... :D
Däremot kanske man kan dra den (förhastade och felaktiga) slutsatsen att eftersom inga hojar med ABS var inblandade i dödsolyckor (om det nu var så), då måste dom ju vara ohyggligt säkra?!
OM så bara en endaste (hemsk och tragisk oavsett teknik) dödsolycka inträffade med en hoj med ABS, ja då ser ju statistiken lite annorlunda ut, eller hur?

Säg att totalt 3% av hojarna på våra vägar har ABS och att antalet transportkilometer är jämt fördelat över hela populationen fordon.
ABS-hojar (3% av populationen) står då (ovetenskapligt statistiskt) för 3% av dödsolyckorna, om dom är lika säkra eller osäkra som alla andra hojar.
3% av dödsolyckorna (0,03*36) = 1,02 st.

Så om 2 dödsolyckor inträffade med ABS hojar inblandade, då är alltså risken att omkomma i en MC olycka 200% så stor om man har hoj med ABS!
Nej jag har ingen aning om hur det egentligen ser ut, och jag kan spela djävulens advokat och vet vilka konsekvenser det kan få, rätta mig gärna, men att rakt av hävda att ABS är så saliggörande, det köper jag inte.

Att sedan 1,8% + de som tidigare sålts med ABS kanske trots allt inte står för så stor del av transportarbetet, det vet vi fortfarande inte något om...
Och även om dom hojarna rullar DUBBELT så mycket som alla andra är det fortfarande bara kanske max 5% av antalet hojkilometer i landet som körs på ABS hoj.
Att detta skulle påverka dödstalen med 24%...:(

Men det får någon som har bättre insyn i det hela kommentera, jag konstaterar bara att:
Lögn förbannad lögn och statistik fortfarande är ett gångbart uttryck.

Om 1,8% av fordonen är så mycket säkrare att dödstalen sjunker med 24%, då måste det vara ohyggligt mycket säkrare att jag utan tvekan måste byta hoj! Kanske skulle myndigheterna även förbjuda alla andra hojar och införa en fet skrotningspremie för alla icke ABS hojar, för statistiken visar ju att... :rolleyes:

Men vänta, vid 0:40 i inslaget sägs något intressant: "-...och stor medvetenhet hos motorcyklisterna".
Följt av "...bättre vägar, mitträcken (!!!!) *osv*".

Stor medvetenhet, hmmm, SMC kurser kanske har STÖRRE effekt än ABS, vad vet jag. :rolleyes:

Men utan uppgift om transportkilometer på hojar med / utan ABS och uppgifter om skadade etc. så är sådana här utspel bara en enda sak: Marknadsföring.

Men visst är det ganska intressant att så lite som under 2% av vår fordonsflotta drar nytta av något så fantastiskt och i allra högsta grad trafiksäkerhetsfrämjande som ABS.
Om det var ironiskt menat eller inte det överlåter jag till var och en att ha en uppfattning om, men ett är säkert: Lite källkritik har aldrig skadat.

/B
 

Hampe

Skriver massor!
...å innan någon fullbordar cirkelresonemanget genom att hänvisa till Vecturas undersökning som påstår att riskerna med MC-körning halveras med ABS på hojen så vill jag bara säga att den undersökningen stinker värre än en påse räkerens på midsommardagens morgon!
Den har logiska luckor som man kan flyga Zeppelinare på bredställ rakt igenom, och det är en stor skam att journalister sväljer sådan skit rakt av och gör sig själva till megafoner utan att ha läst själva utredningen, och utan att ha tänkt två egna tankar i sammanhanget.


Men tack för vajerräckena, McRF!
Jag känner mig mycket tryggare nu. NOT! :mad:


Hampe
 

Bob Sweden

New member
...Vecturas undersökning som påstår att riskerna med MC-körning halveras med ABS på hojen...

Nja, det kan inte stämma.

Effekten av ABS måste vara mycket, mycket, MYCKET större än så!
Betänk att så lite som 1,8% av hojpopulationen har en effekt som innebär en sänkning av dödstalen med 24%!!

Tänk då vilket underbart Nirvana vi alla kommer att framleva våra hojliv i när 100% av hojarna har ABS!
Cyklar tar inte liv, dom ger... ;)
 

eha

New member
Givetvis är det lögn maskerad med statistik som rapport gått på. Pinsamt å deras vägnar. Å andra sidan är det trevligt att mc-åkning iaf inte framställs i helt negativ dager.

Så länge som ingen koppling görs till körd körsträcka i meter är det meningslöst att tala i termer om olycksrisk.

När det gäller mitträcken är det tveksamt om de sparat fler mc-liv än de krävt. Det dog ett par stycken förra säsongen. Liven de "sparar" är för att vi slipper mötas av undermåliga vänstersvängade mottrafikanter - så argumentet kan likagärna vara att deras trafikgrupp ska belastas istället för att tillgodoskrivas mitträcket. Fast i landet där enda vägen är passiv säkerhet, men inga pengar till att ha normen med storväg=planskiljd korsning. Så vem försöker man lura egentligen..

Trafikpolitik a la Pomperipossa
 

Chopperbyggarn

New member
Mycket intessant och träffande inlägg Bob!
Självklart vill alla ta åt sig äran när något går bra, inte minst branchen.:rolleyes:
Branchen är lustig man marknadsför säkerhets lösningar hårt samtidigt som man sponsrar "Ghostrider" med fordon.:D

Anders.J
 

pikeman59

New member
ABS är otroligt bra men jag tror inte att det är den avgörande faktorn i de minskade dödstalen, inte heller mitträcken???????:eek:

Däremot är SMC:s enträgna arbete med information samt inte minst utbildningar, en anledning.

just my 2 c.
 

swischmc

New member
Måste börja med att ge rapport, aktuellt, aftonbladet mfl en eloge för att de för en gång skull lyft fram mc-körning som något positivt. Trots att bilderna som hörde till reportagen var tagna på bulten (!) och på ett glatt gäng utanför Skogskyrkogården (varav en kör på bakhjulet) - det ställe där polisen slog till i somras för att stävja buset...

Rent spontant tror jag dock att antalet dödsolyckor på mc minskat under 2010 av två anledningar: kortare säsong (lång vinter/kort vår - kort höst/tidig snö) och färre nytagna körkort.

Sedan vore det förstås jättebra om smc´s kurser hjälper till att minska olyckorna. Någon nytta måste ju fortbildning ha. Både rent praktiskt och för att öka medvetenheten hos mc-förarna.

ABS:ens intåg... kan säkert vara bra, men Bob Sweden har ju knäckt det argumentet. :D
Mitträcken är bara bluff. Eller är det så att när man väl blivit delad likt en massa ostskivor i olyckan, är man inte igenkännbar som motorcyklist? :eek:
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Just sett inslaget i SVT Play. Och kan bara hålla med om att det är sällan MC och sänkta olyckstal nämns i samma reportage vilket är bra! Reportaget sänds söndag veckan före MC-mässan, bra tajmat!
Orsaken till minskat antal dödade och svårt skadade motorcyklister har många förklaringar, McRF lyfter fram ABS-bromsar och det är sannolikt en orsak. Antal MC i trafik med ABS-bromsar är enligt ett pressmeddelande från Folksam, baserat på Vecturas studie, 7 % av hela beståndet. Den attitydundersökning SMC och NTF gjorde visar att 80 % kommer att efterfråga ABS på nästa MC.
SMC har lyft fram vad MC-förare svarat om effekter av fortbildning, svaren är positiva om ökade kunskaper för att undvika olyckor. Motorcyklisternas ökade medvetenhet i kombination med minskat risktagande är en viktig faktor. De flesta olyckor beror ju på misstag hos föraren.
Räcken räddar oss från mötande fordon och farliga sidoområden men är definitivt inte säkra att köra in i som MC-förare. Omkring 10 % av dem som dödas varje år gör det i räckesolyckor. Motorcyklister är kraftigt överrepresenterade i denna olyckstyp. Därför ska Trafikverket under 2010 genomföra ett räckesprojekt, där SMC ska bjudas in att delta.
 

Avarage

New member
Nja, det kan inte stämma.

Effekten av ABS måste vara mycket, mycket, MYCKET större än så!
Betänk att så lite som 1,8% av hojpopulationen har en effekt som innebär en sänkning av dödstalen med 24%!!

Tänk då vilket underbart Nirvana vi alla kommer att framleva våra hojliv i när 100% av hojarna har ABS!
Cyklar tar inte liv, dom ger... ;)

Japp, för några hojar med ABS är ju inte sålda FÖRE 2010...NOT! Har ju, typ, bara funnits sedan början på 90-talet och allt sedan dess ökat i antal. 1,8% (som du hänvisar till) utgör ju inte hela beståndet av hojar med ABS utan bara den del som såldes nya 2010.

För övrigt anser jag att ABS är väldigt bra vid vissa situationer, mycket bättre än utan.

Ingen teknik i världen kan dock åsidosätta naturlagarna varför det till sist och syvens ändå handlar om föraren och omgivande förare om en olycka skall ske eller ej. MEN ingen förare är felfri och vid vissa typer av misstag (för sådana gör vi vare sig vi vill eller inte) så är ABS avgörande för utgången!

Mvh!
// Niklas Östergren
Instruktör BKK/SHK (SMC Väst, Skåne & Riks)
Vice Ordf. SMC Väst
Knutte
Människa ;-)
 

Hampe

Skriver massor!
Japp, för några hojar med ABS är ju inte sålda FÖRE 2010...NOT! Har ju, typ, bara funnits sedan början på 90-talet och allt sedan dess ökat i antal. 1,8% (som du hänvisar till) utgör ju inte hela beståndet av hojar med ABS utan bara den del som såldes nya 2010.

Men, det är just dessa 1.8% som McRF delförklarar årets minskning av olyckor med! Osnyggt, om man vill vara snäll - lögnaktigt om man vill vara elak.
I vart fall när det ligger närmare till att bara skylla olycksnedgången på taskigt väder och allmän lågkonjunktur...

Eller, menar du att det tar typ 10 - 20 år innan folk lär sig använda ABS?
Att det är just därför vi ser olycksnedgången relaterad till ABS nu först...?


Förlåt att jag är elak - det finns så ohyggligt många variabler som är del av en olycksnedgång att det är förmätet av vem som helst att stödda sig och slumpmässigt peka ut en anledning.
När en krämare som vill sälja fler nya hojar gör det så drar i vart fall jag öronen åt mig...

ABS-hysterin kan sluta i den värsta backlash vi någonsin kan föreställa oss - om människor som inte passar för MC-körning gör som McRF vill; köper skönmålningen och skaffar sig hoj för att dom tror att det plötsligt blivit "hälften så farligt".




Hampe
 

Avarage

New member
Men, det är just dessa 1.8% som McRF delförklarar årets minskning av olyckor med! Osnyggt, om man vill vara snäll - lögnaktigt om man vill vara elak.

Det missade jag! Var det så man lade fram det? I så fall är det ju minst sagt oseriöst.

Talesättet "Lögn, förbannad lögn & statistik" kläckte ofta farsan ur sig när jag var barn/tonåring. Har tyvärr sett det lite väl ofta! Misstänksam och ifrågasättande är en bra inställning till statistik, rent generellt

I vart fall när det ligger närmare till att bara skylla olycksnedgången på taskigt väder och allmän lågkonjunktur...

Med över 300 000st. inregistrerade motorcyklart!? Tillåt mig tvivla!

Eller, menar du att det tar typ 10 - 20 år innan folk lär sig använda ABS?
Att det är just därför vi ser olycksnedgången relaterad till ABS nu först...?

Nej, så menar jag absolut inte! ABS är bra vid paniksituationer, när vi har triggat reflexer och inte längre kan göra en kontrollerad inbromsning. Eller vid halt underlag (grus mm.) för att våga bromsa optimalt.

ABS-hysterin kan sluta i den värsta backlash vi någonsin kan föreställa oss - om människor som inte passar för MC-körning gör som McRF vill; köper skönmålningen och skaffar sig hoj för att dom tror att det plötsligt blivit "hälften så farligt".

Det finns alltid 2 sidor på ett mynt! Rätt använt räddar ABS liv. Med fel attityd/inställning kan det bli tvärt om. Det är dock min fasta tro att majoriteten av motorcyklisterna kör på ett relativt planerande sätt utan enormt stort risktagande. För den gruppen motorcyklister är ABS en bra hjälp i nödsituationer.

Sedan tror jag att gruppen människor som "trillar över kanten" och köper hoj endast tack vare ABS:ens intåg (på bred front) är försvinnande liten. Men det är bara en magkänsla jag har! :)

Mvh!
// Niklas
 

Peter1980

New member
Finns det någon statistik över antalet olyckor, och inte bara olyckor med dödsfall? Vore intressant att se om även den gått ner isåfall.

Annars så hänger ju utgången av en MC-olycka även till stor del på ren tur men en nedgång av dödsfall i trafiken rent allmänt kan ju också bero på bättre och snabbare vård.

Tycker t ex själv att helikopter nästan verkar vara standard vid mc-olyckor nuförtiden..
 

Bob Sweden

New member
Med över 300 000st. inregistrerade motorcyklart!? Tillåt mig tvivla!

Det verkliga svaret på den frågan finns bara i uppgiften om transportkilometer.
Antalet hojar i trafik är ointressant om ingen kör, eller hur?
Snöstorm hagel och drivis hela sommaren = oväntat låga dödstal. Typ...

I övrigt håller jag med om nästan allt i tråden, och jag missade nog i upphetsningen att reportaget faktiskt var positivt om hojåkare!
Tack till alla om upplyst mig om det, jag missade det positiva och fokuserade bara på statistiken.
Fy på mig, inte fastna i småsaker...

/B
 

ezzo

New member
ABS är bra. Det är mycket bra och kan vara den avgörande skillnaden.
Varför då mena på att abs på nya hojar skulle varit en stark bidragande orsak till det låga olycksutfallet?

Kan vara som så att genom att McRF får det sagt i flera nyhetsmedia så planterar de även en mycket god tanke i mc-förares hjärna.

Tanken säger.. Jag ska byta hoj till en med abs-bromsar. Det kan rädda mitt liv.

Det handlar om marknadsföring. Och från smc's sida kan det vara politiskt bra att hålla med. Le och vinka.. hoppas på att nyförsäljingen ökar.. och vi får ut fler abs hojar i trafik.

//ezzo
 

Avarage

New member
Det verkliga svaret på den frågan finns bara i uppgiften om transportkilometer.
Antalet hojar i trafik är ointressant om ingen kör, eller hur?
Snöstorm hagel och drivis hela sommaren = oväntat låga dödstal. Typ...
/B

Håller med! Antalet körda km är rätt mätmetod! MEN rätt jobbigt att samla in för även där finns flera fallgropar!

Vad gäller vädrets inverkan påverkar den självklart solskensåkarna medan touringnissarna och de som kör bana mycket mindre. Är du borta och skall hem samtidigt som det regnar så...kör du nog hem! Och har du hyrt/betalat dyra pengar för en bana kör du (oftast)!

Var vädret markant sämre (fler dagar/timmar) än 2009?

Kort och gott, det FINNS ingen 100%-ig säker mätmetod utan vi får acceptera att det finns felmerginaler! That´s life!

// Niklas
 

Avarage

New member
Ingen som reflekterar över att det kanske är de nya hastighetsbegränsningarna som börjat göra skillnad?

Hur vi än vrider och vänder på trafiksäkerhet så är farten nyckeln till hur många dödsolyckor / svårt skadade det blir i trafiken.

Varför är det tex oftast mycket dyrare försäkringar mm på en racer jämfört med en glidare trots att glidaren enligt många har så mycket sämre väghållning osv?


"SPEED IS THE KEY"

Vem bestämmer vilken hastighet motorcykeln skall framföras i?

Vilken hastighet behövs för att olyckan skall få dödlig utgång? Klarar en custom av att komma upp i den hastigheten?

Retoriska frågor, men ni är säkert med på vart jag vill komma!

Mvh!
// Niklas
 
Top