Bob Sweden
New member
Nej, INTE en tråd om huruvida ABS är bra eller inte, utan bara hur branchen väljer att marknadsföra sig.
Nyheterna i kväll, 23/1 -10
"Dödsolyckorna minskar", "Högsta antalet MC i trafik genom tiderna", intervju med Mcrf ordföranden "-Jo dödsolyckorna minskar tack vara ABS", "6 av 10 nyregistrerade hojar har ABS."
Det var vad jag hörde vid en första genomlyssning.
Länk för den intresserade: http://playrapport.se/video/2303795
Och nu, i sloooooow motion, granskande:
304 000 cyklar i trafik. Källa: Rapport enligt ovan.
9121 nysålda cyklar 2010. Källa: McRf.se, officiell statistik, helåret 2010.
Varav 60% med abs: 9121*0,6=5479 st. (60 % uppgiften från samma Rapport sändning.
Så dessa 5479 nysålda cyklar med ABS har en så monumentalt mycket bättre säkerhet att det trots det faktum att hojarna bara utgör 1,8%(!!) av det totala antalet fordon i trafik så sjunker dödsolyckorna med 24% jämfört med 2009!
Kan någon upplysa om hur stor del av transportarbetet som utfördes av dessa fordon så att vi kan få jämförbara siffror värda namnet??
Jaså, inte det, varför då? 2010orna har inte besiktats ännu, så det finns inga mätarställningar att tillgå...
Jag funderar på i hur många fall ABS verkligen har räddat någon, och DET är inte lätt att få reda på. Hur många dödsolyckor inträffade INTE. Sug på den du, statistikern...
Däremot kanske man kan dra den (förhastade och felaktiga) slutsatsen att eftersom inga hojar med ABS var inblandade i dödsolyckor (om det nu var så), då måste dom ju vara ohyggligt säkra?!
OM så bara en endaste (hemsk och tragisk oavsett teknik) dödsolycka inträffade med en hoj med ABS, ja då ser ju statistiken lite annorlunda ut, eller hur?
Säg att totalt 3% av hojarna på våra vägar har ABS och att antalet transportkilometer är jämt fördelat över hela populationen fordon.
ABS-hojar (3% av populationen) står då (ovetenskapligt statistiskt) för 3% av dödsolyckorna, om dom är lika säkra eller osäkra som alla andra hojar.
3% av dödsolyckorna (0,03*36) = 1,02 st.
Så om 2 dödsolyckor inträffade med ABS hojar inblandade, då är alltså risken att omkomma i en MC olycka 200% så stor om man har hoj med ABS!
Nej jag har ingen aning om hur det egentligen ser ut, och jag kan spela djävulens advokat och vet vilka konsekvenser det kan få, rätta mig gärna, men att rakt av hävda att ABS är så saliggörande, det köper jag inte.
Att sedan 1,8% + de som tidigare sålts med ABS kanske trots allt inte står för så stor del av transportarbetet, det vet vi fortfarande inte något om...
Och även om dom hojarna rullar DUBBELT så mycket som alla andra är det fortfarande bara kanske max 5% av antalet hojkilometer i landet som körs på ABS hoj.
Att detta skulle påverka dödstalen med 24%...
Men det får någon som har bättre insyn i det hela kommentera, jag konstaterar bara att:
Lögn förbannad lögn och statistik fortfarande är ett gångbart uttryck.
Om 1,8% av fordonen är så mycket säkrare att dödstalen sjunker med 24%, då måste det vara ohyggligt mycket säkrare att jag utan tvekan måste byta hoj! Kanske skulle myndigheterna även förbjuda alla andra hojar och införa en fet skrotningspremie för alla icke ABS hojar, för statistiken visar ju att...
Men vänta, vid 0:40 i inslaget sägs något intressant: "-...och stor medvetenhet hos motorcyklisterna".
Följt av "...bättre vägar, mitträcken (!!!!) *osv*".
Stor medvetenhet, hmmm, SMC kurser kanske har STÖRRE effekt än ABS, vad vet jag.
Men utan uppgift om transportkilometer på hojar med / utan ABS och uppgifter om skadade etc. så är sådana här utspel bara en enda sak: Marknadsföring.
Men visst är det ganska intressant att så lite som under 2% av vår fordonsflotta drar nytta av något så fantastiskt och i allra högsta grad trafiksäkerhetsfrämjande som ABS.
Om det var ironiskt menat eller inte det överlåter jag till var och en att ha en uppfattning om, men ett är säkert: Lite källkritik har aldrig skadat.
/B
Nyheterna i kväll, 23/1 -10
"Dödsolyckorna minskar", "Högsta antalet MC i trafik genom tiderna", intervju med Mcrf ordföranden "-Jo dödsolyckorna minskar tack vara ABS", "6 av 10 nyregistrerade hojar har ABS."
Det var vad jag hörde vid en första genomlyssning.
Länk för den intresserade: http://playrapport.se/video/2303795
Och nu, i sloooooow motion, granskande:
304 000 cyklar i trafik. Källa: Rapport enligt ovan.
9121 nysålda cyklar 2010. Källa: McRf.se, officiell statistik, helåret 2010.
Varav 60% med abs: 9121*0,6=5479 st. (60 % uppgiften från samma Rapport sändning.
Så dessa 5479 nysålda cyklar med ABS har en så monumentalt mycket bättre säkerhet att det trots det faktum att hojarna bara utgör 1,8%(!!) av det totala antalet fordon i trafik så sjunker dödsolyckorna med 24% jämfört med 2009!
Kan någon upplysa om hur stor del av transportarbetet som utfördes av dessa fordon så att vi kan få jämförbara siffror värda namnet??
Jaså, inte det, varför då? 2010orna har inte besiktats ännu, så det finns inga mätarställningar att tillgå...
Jag funderar på i hur många fall ABS verkligen har räddat någon, och DET är inte lätt att få reda på. Hur många dödsolyckor inträffade INTE. Sug på den du, statistikern...
Däremot kanske man kan dra den (förhastade och felaktiga) slutsatsen att eftersom inga hojar med ABS var inblandade i dödsolyckor (om det nu var så), då måste dom ju vara ohyggligt säkra?!
OM så bara en endaste (hemsk och tragisk oavsett teknik) dödsolycka inträffade med en hoj med ABS, ja då ser ju statistiken lite annorlunda ut, eller hur?
Säg att totalt 3% av hojarna på våra vägar har ABS och att antalet transportkilometer är jämt fördelat över hela populationen fordon.
ABS-hojar (3% av populationen) står då (ovetenskapligt statistiskt) för 3% av dödsolyckorna, om dom är lika säkra eller osäkra som alla andra hojar.
3% av dödsolyckorna (0,03*36) = 1,02 st.
Så om 2 dödsolyckor inträffade med ABS hojar inblandade, då är alltså risken att omkomma i en MC olycka 200% så stor om man har hoj med ABS!
Nej jag har ingen aning om hur det egentligen ser ut, och jag kan spela djävulens advokat och vet vilka konsekvenser det kan få, rätta mig gärna, men att rakt av hävda att ABS är så saliggörande, det köper jag inte.
Att sedan 1,8% + de som tidigare sålts med ABS kanske trots allt inte står för så stor del av transportarbetet, det vet vi fortfarande inte något om...
Och även om dom hojarna rullar DUBBELT så mycket som alla andra är det fortfarande bara kanske max 5% av antalet hojkilometer i landet som körs på ABS hoj.
Att detta skulle påverka dödstalen med 24%...
Men det får någon som har bättre insyn i det hela kommentera, jag konstaterar bara att:
Lögn förbannad lögn och statistik fortfarande är ett gångbart uttryck.
Om 1,8% av fordonen är så mycket säkrare att dödstalen sjunker med 24%, då måste det vara ohyggligt mycket säkrare att jag utan tvekan måste byta hoj! Kanske skulle myndigheterna även förbjuda alla andra hojar och införa en fet skrotningspremie för alla icke ABS hojar, för statistiken visar ju att...
Men vänta, vid 0:40 i inslaget sägs något intressant: "-...och stor medvetenhet hos motorcyklisterna".
Följt av "...bättre vägar, mitträcken (!!!!) *osv*".
Stor medvetenhet, hmmm, SMC kurser kanske har STÖRRE effekt än ABS, vad vet jag.
Men utan uppgift om transportkilometer på hojar med / utan ABS och uppgifter om skadade etc. så är sådana här utspel bara en enda sak: Marknadsföring.
Men visst är det ganska intressant att så lite som under 2% av vår fordonsflotta drar nytta av något så fantastiskt och i allra högsta grad trafiksäkerhetsfrämjande som ABS.
Om det var ironiskt menat eller inte det överlåter jag till var och en att ha en uppfattning om, men ett är säkert: Lite källkritik har aldrig skadat.
/B