Dödsolyckorna minskar, tack vare ABS???

Jåke

New member
Utveckla.. Jag har knappt känt på abs rakt fram med hoj.
Inte jag heller, om vi pratar att just få dem att "gå in". Men rakt fram är ju sällan nåt problem oavsett. Problemen dyker upp när man lutar och applicerar g-krafter som verkar i sidled. Kommer inte ihåg några siffror nu, och orkar inte leta reda på länken tyvärr.

Upp till säg 35 graders lutning gör ABS det den ska, sen tar minskat grepp och ökande sidokrafter över och gör att verkan av ABS minskar.

Du börjar alltså få problem med allt längre låsningar, resning (är det ett problem?) samt spår som blir för vida. Självklart går det att programmera så att ABS-verkan avtar med större lutning, men de fysikaliska problemen kvarstår ju rimligen ändå.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
BMW har sålt ABS i hundra år, är dom inräknade.

Eftersom de äldre BMW-hojarna är lite tråkiga så är det
dom ordentliga som kör dessa och åker en massa mil.

Om vi bara tittar på det segmentet där endast BMW hade
ABS så ökar andelen av dessa eftersom övriga hojar ställs
av eller skrotas.

Som någon sa tidigare.
Det är ju andelen mil med eller utan ABS som räknas.

Bob har redan svarat dig, och dessutom varit bussig att avrunda uppåt till 2 jämna procent. Tycker du fortfarande att han har fel och att McRF har rätt i sina slutsatser att en handfull nysålda ABS-hojar och vajerräcken är det som ligger bakom en olycksänkning om 24%?
I så fall får du nog förklara lite mer animerat...

Däremot är det kul att du i ditt inlägg (utan att inse det?) lyckas pinpointa en av de logiska luckorna i Vecturas vrickade påstående att "ABS halverar olycksrisken"...

Annat att kommentera:

Jag tycker att ABS-bromsar borde vara standard på landsvägs-mc.

Det får du tycka.

Ett problem i sammanhanget är att SMC förra året ansåg att det "skall erbjudas" på ALLA motorcyklar. Alla, alla, alla.
Vad McRF sedan gör av detta "erbjudande" hörs i Rapportsändningen:
Modeller utan ABS styrs bort från den svenska marknaden, här skall bara säljas MC med ABS.
Jag hatar att säga "vad var det jag sa", men jag kunde inte drömma om att det skulle gå så fort.

EU är inne på samma linje - men anser dessutom att ABS skall vara tvingande och omöjligt för föraren att koppla bort.

Jag håller med och vill tillägga att även kombibromsar är jättebra, minskar bromssträckan samt förhindra att nosen dyker så mycket.
Jättebra! På bilar... :p



Det är rörande att se så många i tråden som med handen på hjärtat hävdar att hjälpsystem på intet sätt skulle få dem att förändra sitt beteende i trafiken. Det kan vara så att vi verkligen har undantagen som bekräftar regeln uppe till dans här i denna tråden, men undersökningar över hela världen, över mer än 10 år talar samma språk:
ABS-bromsar på bil ger ingen trafiksäkerhetsfördel längre, eftersom förarna tecknar in de nyvunna marginalerna och/eller feluppfattar systemen.

Är det någon som på ett trovärdigt sätt kan förklara för mig vad det är som gör att just MC-förare skulle vara immuna mot detta?
Speciellt som marknadskraftena gärna vill se fler bilförare bakom ett styre...

Och, innan ni piskar upp tangentbordet; läs VTIs undersökning i ämnet!
Riktigt skrämmande läsning - det räcker med att börja med sammanfattningen på sidan 3 för att bli fångad och vilja veta mer.
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Nyhetsarkiv/Vag/090415 VTI 647_tekniska stödsystem.pdf



Mindre rörande är dubbelmoralen hos åtskilliga av er!
Är det inte lite för mycket hyckleri i denna tråd?
Ljuga går bra om det gynnar oss motorcyklister!
Men när vi framstår som självmordsbenägna galningar måste vi protestera?

Precis som Herr Fuggle påpekar så är det många som rent ut säger att det är väl bra att vi får lite positiv press för en gångs skull - även om det är på rent felaktiga grunder.

Inser ni att ni därmed förverkat er rätt att besvara kritik nästa gång vi rättmätigt anklagas för något? Och att ni likaså har att tiga still nästa gång vi felaktigt pekas ut för att flambera små barn och dumpa DDT i dricksvattentäkter. Om vi skall jobba oss och blanda in heder och moral, alltså...

Men, vad värre är:
Genom att inte ta sig ur sektorn med "friendly fire" och anlägga nedhållande eld på McRF så binder SMC upp minst en hand på ryggen på sig själv genom att inte med full trovärdighet kunna sätta in napalm mot nästa skarpa angrepp från fiendesidan!

SMC och MC-kollektivet har upplevts som tajta och omöjliga att slå hål på av våra motståndare. "Motkrafter" nämndes, och jag är banne mig stolt över just det - men när man komprometteras av ett säljsuget McRF gone havoc är det frågan om fiender egentligen behövs...

McRF representerar importerande, distribuerande och detaljförsäljande MC-företag i hög andel.
Innebär McRFs vårdslösa hanterande av statistik att dom MC-handlare man representerar är tjyvar och banditer hela bunten?
Självklart inte. Dom MC-handlare jag känner är schyssta och reko!
Kanske lite pressade av ett par dåliga försäljningsår (händelsevis de år som olyckorna gått ner...) men inte i behov av någon reality bender som ljuger folk fulla i landstäckande TV.



Om nu ABS verkligen skulle vara den universella lösningen som så många vill ha det till, varför krävs det då lögner, bedrägeri och befängda rapporter för att tvinga igenom det?

Varför är så många redo att acceptera rena felaktigheter i lanseringen av det?
Är det för att ni anar en Messiasgestalt som skall lösa alla era problem with a flick of a switch, en brytare som EU förövrigt inte anser behövs?

Är det därför somliga av er tror er ha sett ett annat Rapportavsnitt än det som verkligen sändes...?

Well well - jag lovar dyrt och heligt att inte säga "Vad var det jag sade" när olyckstalen går upp efter några månader av högkonjuktur, i år, nästa år eller när det nu kan bli. Varje skadad och omkommen innebär hemska lidanden för enskilda, och kostnader för samhället.
Jag önskar att nasare som ljuger om olycksstatistiken för att få sälja några nya hojar extra insåg samma sak.




Hampe
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Inte jag heller, men rakt fram är ju sällan nåt problem oavsett. Problemen dyker upp när man lutar och applicerar g-krafter som verkar i sidled. Kommer inte ihåg några siffror nu, och orkar inte leta reda på länken tyvärr.

Upp till säg 35 graders lutning gör ABS det den ska, sen tar minskat grepp och ökande sidokrafter över och gör att verkan av ABS minskar.

Du börjar alltså få problem med allt längre låsningar, resning (är det ett problem?) samt spår som blir för vida. Självklart går det att programmera så att ABS-verkan avtar med större lutning, men de fysikaliska problemen kvarstår ju rimligen ändå.


Mmm.. Jag brukar va rätt vass på att förstå fysiken bakom sånt här, men det här är lite svårt för mig.

"Resning"?? Borde det inte bli tvärtom att driftar ut och understyr lite?

35 grader är väl helt ok för att räkna som att man kan lägga på full broms och låta systemet sköta resten.


Fast att säga att det "inte är några problem" rakt fram håller jag inte med om. Det är inte många på gatan som kan maxbromsa öht, att dessutom kunna göra det nästan hela vägen från ex 100-0 gör skillnad, framförallt i en stressad situation.


Jag skulle vilja ha 2 hojar, en med och en utan. Jag är ex. lite rädd för Torparn på sviestad (160 - 100 i lätt sväng), och det hade varit riktigt bra/skönt/kul att kunna testa gränsen och nypa i tills systemet tar i. Bara så man får hitta gränsen utan att riskera åkern medelst hasa i 100+.
 

Jåke

New member
Varför är så många redo att acceptera rena felaktigheter i lanseringen av det?
För att man vill intala sig själv att man är trygg, gemene man vill ha nåt som gör att man inte behöver fundera över eget ansvar.

Plus för inlägget f.ö.
 
Last edited:

Jåke

New member
"Resning"?? Borde det inte bli tvärtom att driftar ut och understyr lite?
Nja, om hojen reser sig upp i en sväng kommer du att just drifta ut och understyra. Mina siffror är lite "med finger i luften".

I övrigt håller jag med, även om Torparn.

Men det är OT, som man säger på aktivare forum ;-)
 
Last edited:

Triumph int

New member
Citat
ABS-bromsar på bil ger ingen trafiksäkerhetsfördel längre, eftersom förarna
tecknar in de nyvunna marginalerna och/eller feluppfattar systemen.
Slut citat

Stämmer verkligen detta, åk ut på en vinterväg och bromsa utan ABS från
90km/h eller i stadstrafik där någon bara dyker upp.

Har man inte nån hjälp av ABS i dessa lägen?
 

SuperRetard

New member
Citat
ABS-bromsar på bil ger ingen trafiksäkerhetsfördel längre, eftersom förarna
tecknar in de nyvunna marginalerna och/eller feluppfattar systemen.
Slut citat

Stämmer verkligen detta, åk ut på en vinterväg och bromsa utan ABS från
90km/h eller i stadstrafik där någon bara dyker upp.

Har man inte nån hjälp av ABS i dessa lägen?

Vad Jåke sannolikt vill komma fram till är att bromsverkan i sig är irrilevant om folk kör snabbare, vilket de enligt undersökningar (och egen empirism) gör.

Tempot, bromspunkter osv har anpassats till de nya förutsättningarna, och jag tycker mig nog se bilar glida rakt fram i korsningar lika ofta nu som för 10 år sen.

Inget system i världen kan ändra fysiken i att en viss friktion krävs för att klara en viss kurva i en viss hastighet.

Jag hävdar nästan motsatsen, att nya förare som inte levt utan dessa system förstår HUR det funkar. Och inte lär sig känna igen symptomen INNAN det bär åt diket. Den nya generationen verkar ha en rejäl övertro till dessa system, vilket är mer oroväckande.
 

mapa63

New member
Hello!

Trist att ljuga om orsaken och att överdriva effekten av 1,8% sålda ABS-hojar.

Jag köpte själv min första med ABS för två år sedan. Jag kommer aldrig mer att köpa en hoj utan, så jäkla bra är det. Just nödlägen är det grymt bra i, man bromsar extremt bra istället för omkull. Fungerar grymt bra fram på grus, men bak är det ett skämt. Bakhjulet bara rullar med. Tyvärr är det allt eller inget på denna hoj. Hade varit bra att kunna koppla ur bakbromsen vid grusåkning.

Vad gäller olycksstatistiken avgör många parametrar som nämnts tidigare också. Ytterligare perspektiv är att en förändring med fem, tio, 15 dödsfall när totalen är 40-50, inte är tillräckligt många för att dra en säker statistisk slutsats. Slumpen finns med och orsakar massor av olyckor, olika varje år. Däremot har vi en lång, lång trend sedan 70-talet när man relaterar detta till antalet hojar i trafik. Personkilometer hade varit mer exakt. Men, förutom några mörka sporthojsår i början av 2000-talet har dödsolyckorna i förhållande till antalet reggade hojar minskat i närmare 40 år. En väldigt tydlig trend alltså. MC-åkarna har bäst statistik av alla trafikantgrupper... SMCs arbete, ABS, riskmedvetenhet, tom de läskiga räckena har hjälpt till. Snällare räcken hade hjälpt ännu mer.

/Mats P
 

Jåke

New member
Har man inte nån hjälp av ABS i dessa lägen?
Jo, definitivt. Men se Hund's inlägg nr 110. Råkar man ut för de här situationerna väldigt ofta utnyttjar man ju tekniken just till oförsiktigare körning precis som han skriver.

Förr eller senare kommer jag troligen att landa i en situation med mc där jag önskar att jag hade haft ABS och andra hjälpmedel. Men tack och lov har det inte inträffat än annat än på bana där det gjorts med flit. På 20 år...

Därför är min högst personliga erfarenhet och åsikt, helt utan statistisk faktabakgrund, att ABS är bäst i de få procent av personkilometrarna där det uppstår en paniksituation. Resten är falsk trygghet och har antagligen ingenting eller väldigt lite med de minskade dödstalen att göra än så länge.
 
Last edited:

Triumph int

New member
Jag tycker att det är för många som klagar på hjälpsystem.

Det handlar inte om nån "Rossi" som tränar bromspunkter,
utan ABS är till för såna som mig som åker 20 till 40 mil per tur.

Höga farter efter bra vägar, jag sitter ju inte med handen på
bromshantaget och väntar på att nått ska hända.

Sedan att rapport vinklar ett reportage det är väl inga nyheter.

Det finns många här som kan mycket och är bra på att hitta rapporter
och annat som är bra.
Men är det nån som har frågat McRF om hur mycket som klipptes bort?

Det är inte de som blev utfrågade av reportern som bestämde hur
mycket som skulle tas med i tv.

Man kör ju med det man har, även om äldre mc hade problem med
wobbling så sitter inte jag och tänker så mycket på det då jag åker.

Samma sak gäller för bilar, men att påstå att folk beräknar hjälpsystemens
effekt när dom kör, det stämmer inte.

Jag har bara behövt säkerhetsbältet en gång, är det dumt att ha haft det på i onödan i 30 år?
 

SuperRetard

New member
...men att påstå att folk beräknar hjälpsystemens
effekt när dom kör, det stämmer inte.


Så du menar att du med din "högfarts-touring" hållt samma tempo på en ranglig CB750 anno -76?

Jag hävdar att vi alla är ute efter "känslan" (på två hjul nu då, i bil vill vi komma fram). Och ju bättre hojarna blir, desto högre fart krävs för att uppnå samma känsla.

Om vi eftersträvar den yttersta gränsen, ett behagligt sport-touringtempo eller bara att känna att "vägen svänger" på vår HD är sak samma. Det är avståndet från maxprestationen som är vår mall. Ju bättre hoj, desto högre fart.

(Bil) Påstå inte att folk bromsade på samma punkt för 15 år sen som idag när det är halt. Då hade det smällt i varenda korsning.
 
M

magne

Guest
...att ABS är bäst i de få procent av personkilometrarna där det uppstår en paniksituation. Resten är falsk trygghet och har antagligen ingenting eller väldigt lite med de minskade dödstalen att göra än så länge.

Det är för just denna procent du behöver just ABS (eller annan säkerhet) som kan redda dig.

ALLA tester visar att ABS är bra och det på ALLA underlag inklusive grusvägar. Det är ytterst få personer som kan säga att de bromsar bättre utan ABS.

End of discussion!
 

Bob Sweden

New member
Det är för just denna procent du behöver just ABS (eller annan säkerhet) som kan redda dig.

ALLA tester visar att ABS är bra och det på ALLA underlag inklusive grusvägar. Det är ytterst få personer som kan säga att de bromsar bättre utan ABS.

End of discussion!

Se inlägg nr. 1 i tråden:
Nej, INTE en tråd om huruvida ABS är bra eller inte, utan bara hur branchen väljer att marknadsföra sig.

Snart är tråden off topic om man går för långt från trådskaparens intentioner... ;)

Vore det inte så att jag slaviskt höll mig till trådskaparens intentioner skulle jag nog rätta dig med avseende på ditt uttalande "Det är ytterst få personer som kan säga att de bromsar bättre utan ABS."

ABS hjälper dig inte att bromsa bättre, det minskar risken för att du i din iver att bromsa "så effektivt som möjligt" slår på baken pga låst(a) hjul.

Ett system för maximalt effektiv inbromsning på MC existerar så vitt jag vet inte ännu, men någon bättre informerad trådläsare har säkert snart rättat mig i min okunnighet.
Ett sådant system kan inte kallas ABS, snarare BOS (Broms Optimerings System). Men systemet kan ha ABS som en av sina funktioner.

Men det får bli en annan tråd.

/B
Som alltid håller sig till ämnet... :rolleyes:
 

Triumph int

New member
magne, jag håller med

När jag åkte på min andra mc, CB750F2 -78 :) så var det ungefär samma hastigheter, utom i kurvorna.

Det största skillnaden mellan mina hojar är fjädringen.

citat
Jag hävdar att vi alla är ute efter "känslan". Och ju bättre hojarna blir, desto högre fart krävs för att uppnå samma känsla.
slut citat

Ja det är det som är kärnan i åkningen, men om jag åker på samma vägar med olika hojar så får jag samma åkupplevelse i samma hastighet. Hastighet mot omgivning, är den del som har störst andel i upplevelsen.

Så jag tycker inte att du kan påstå att
"ju bättre hojarna blir, desto högre fart krävs för att uppnå samma känsla"
Det hör egentligen inte ihop.

Det är också fel att påstå följande, för det gäller inte för alla.
"Det är avståndet från maxprestationen som är vår mall"
 

SuperRetard

New member
Det är också fel att påstå följande, för det gäller inte för alla.
"Det är avståndet från maxprestationen som är vår mall"


Jag håller det inte för en absolut sanning, men jag håller det för högst sannolikt.

Därmed inte sagt att alla strävar efter att vara 12% från gränsen. Vissa gillar att maka sig fram längs åkerkanterna 70% från sin maxgräns. Om 70 är max på en BSA anno -62, och 110 är max på en 3 Sprint, så hävdar jag nog att det går fortare på sprinten. Fortfarande 70% från gränsen.
 

Hampe

Skriver massor!
Det är för just denna procent du behöver just ABS (eller annan säkerhet) som kan redda dig.

ALLA tester visar att ABS är bra och det på ALLA underlag inklusive grusvägar. Det är ytterst få personer som kan säga att de bromsar bättre utan ABS.

End of discussion!

Aha? Slut på diskussionen kring lögner i presentation och marknadsföring av ABS för att... ...det är så himla bra...?
Vi skall bara tiga still alltså? ABS är bäst - ingen protest, typ...?


Vad får dig att tro att just en hojåkare skall kunna tillgodogöra sig nettonyttan av ett hjälpsystem som inte skapar säkerhet för bilister?

Och dom där grustesterna vore kul att veta mer om:
blev bromssträckan fördubblad, fyrdubblad eller tiodubblad...?
Och hur är det isåfall "bra"?

Jag är ärligt intresserad - jag har inte lyckats finna någon enda seriös undersökning som har kartlagt hur mycket bromssträckan på MC förlängs med ABS på olika slags grusförhållanden. Något som kanske vore av intresse för dom som skall fatta beslut i saken och fått presenterat för sig av sådana som dig att ABS är bra alltid, på alla underlag och i alla situationer och halverar dödstalen. Halleluja!

Länka gärna!


Hampe
 
Last edited:

Triumph int

New member
Jag håller det inte för en absolut sanning, men jag håller det för högst sannolikt.

Därmed inte sagt att alla strävar efter att vara 12% från gränsen. Vissa gillar att maka sig fram längs åkerkanterna 70% från sin maxgräns. Om 70 är max på en BSA anno -62, och 110 är max på en 3 Sprint, så hävdar jag nog att det går fortare på sprinten. Fortfarande 70% från gränsen.

Jag tycker att felet i teorin ligger i att du säger att man har roligare ju närmare man är sin maxgräns.

På den normala vägen åker alla ungefär lika fort och får en ungfär liknande upplevelse.

Jag har åkt många mil på gammal och ny hoj och känslan är liknande fastän ny-hojen är kanske 10 ggr bättre.

Och hur mätar du till en maxgränsen som du inte vet vart den är?
 

SuperRetard

New member
1. Jag tycker att felet i teorin ligger i att du säger att man har roligare ju närmare man är sin maxgräns.

2. På den normala vägen åker alla ungefär lika fort och får en ungfär liknande upplevelse.


1. Var säger jag det? Nu hittar du på egna sanningar. För MIG är det så, jag söker varken mys eller fart, jag söker kontrollkänslan. Oavsett om det är på hoj, snowboard eller med gitarren i knät så gillar jag att utmana mig själv.

2. Nej.. Skulle jag och min far (som kört hoj i 30 år) köra samm väg, i samma fart. Så skulle han ha en nära döden upplevelse, och jag gäspa av tristess.
 
Top