Dödsolyckorna minskar, tack vare ABS???

Chopperbyggarn

New member
Det är varje medborgares plikt att ifrågasätta allt som sägs. Alltid!
Och speciellt det som körs ner i halsen på oss med rubriken "det är för ditt eget bästa".

Hampe

Dom bästa orden jag har läst på detta forum och då i synnerhet mening nr3!!!!

Själv ryggar jag alltid tillbaks när någon försöker sälja på mig en åsikt, idé, produkt, lag etc med orden "det är för ditt eget bästa".

Anders.J

Last edited:

SuperRetard

New member
Dom bästa orden jag har läst på detta forum och då i synnerhet mening nr3!!!!

Själv ryggar jag alltid tillbaks när någon försöker sälja på mig en åsikt, idé, produkt, lag etc med orden "det är för ditt eget bästa".

Anders.J

Såg filmen "I Robot" (igen) när den gick på tv nyligen.. Väcker en del tankar om auktoritär styrning och behovsskapande marknadsföring.

Håller med ovan!

Avarage

New member
Bara en nyfiken lite stilla fråga: VEM utövar auktoritär styrning i frågan om ABS?

Gillar inte heller en utpräglad säljande attityd och ifrågasätter för att till fullo försöka förstå och kritiskt granska! Det är sunt! Men lika sunt är att vara öppen och mottaglig för förändringar inte minst hos en själv!

SuperRetard

New member
Bara en nyfiken lite stilla fråga: VEM utövar auktoritär styrning i frågan om ABS?

Gillar inte heller en utpräglad säljande attityd och ifrågasätter för att till fullo försöka förstå och kritiskt granska! Det är sunt! Men lika sunt är att vara öppen och mottaglig för förändringar inte minst hos en själv!

Om det var riktat till mig.. Så syftade jag i det snarare på filmen.

I det här fallet kan det förvisso liknas vid dito när media som ska förställa opartisk, granskande journalistik presenterar statistik som "sant" när det i själva verket inte finns belägg för det.

Därmed inte sagt att ABS på något sätt skulle vara negativt. Jag vill inte se det på banorna, för att det är "fusk". Jag vill inte se antisladd, antistuds och sånt heller där. Att kunna kontrollera sin maskin är ju själva sporten.

Gatåka däremot är ingen sport. Och jag mer positiv till hjälpmedel på hojar än i bilar. Bilister verkar inte kunna köra bil längre. En kursare ville för en tid sen INTE låna en kompis bil för att den inte hade anti-allt system och det var halt. För mig är det chockerande när bara några % av alla bilar hade sånt bara för några år sen. Resultatet har blivit att folk inte kan köra bil längre, och det tror jag faktskt inte kommer hände på hoj då variablerna är fler och det vad jag förstår fortfarande krävs lite skills åtminstone.

Att som du säger däremot kunna nypa bromsen i panik när nån idiot svänger vänster utan att blinka ser jag ingen aksida i, alls faktiskt. Hade gärna haft det själv, framförallt i blött. Blött är leskigt.

Chopperbyggarn

New member
Men lika sunt är att vara öppen och mottaglig för förändringar inte minst hos en själv!

Ser detta som en självklar del av kritisk granskning att resultatet ibland blir att man ändrar sina åsikter och beteenden.
I mitt fall efter kontakter med andra kulturer så har jag både fått ifrågasätta mina tidigare självklara åsikter,värderingar o beteenden och även ibland ändrat på detta...även på trafikområdet.

Anders.J

Avarage

New member
Ser detta som en självklar del av kritisk granskning att resultatet ibland blir att man ändrar sina åsikter och beteenden.
I mitt fall efter kontakter med andra kulturer så har jag både fått ifrågasätta mina tidigare självklara åsikter,värderingar o beteenden och även ibland ändrat på detta...även på trafikområdet.

Anders.J

Så sant! Tyvärr inte alltid så vanligt dock! Och det ÄR lätt att fastna i "gamla invanda" tankegångar till någon lyckas "öppna en dörr" och man ser saken från ett annat håll!

// Niklas

Chopperbyggarn

New member
Så sant! Tyvärr inte alltid så vanligt dock! Och det ÄR lätt att fastna i "gamla invanda" tankegångar till någon lyckas "öppna en dörr" och man ser saken från ett annat håll!

// Niklas

Nyfikenhet är nog en förutsättning...finns många som besöker andra "kulturer" enbart för att bekräfta sina fördommar och dessa kommer ofta att komma hem stärkta i sina fördommar!
Att "öppna dörrar" hos folk för att sälja sin "produkt" är nog inte alltid så lyckat....bättre om man kan göra kunden nyfiken så att han/hon kommer och knackar på "säljarens dörr"....

Anders.J

SuperRetard

New member
Nyfikenhet är nog en förutsättning...finns många som besöker andra "kulturer" enbart för att bekräfta sina fördommar och dessa kommer ofta att komma hem stärkta i sina fördommar!
Att "öppna dörrar" hos folk för att sälja sin "produkt" är nog inte alltid så lyckat....bättre om man kan göra kunden nyfiken så att han/hon kommer och knackar på "säljarens dörr"....

Anders.J

Finns en annan sida i kulturmixarna. När man med öppna ögon längtar efter att få insyn i ett annat liv, helt fördomsfritt. Och kommer hem med fler fördomar än man trodde fanns :(!

HåkanP

New member
som besöker andra "kulturer" enbart för att bekräfta sina fördommar och dessa kommer ofta att komma hem stärkta i sina fördommar!
Anders.J

Ett resultat av: "På sig själv känner man andra"? Eller vad har du det ifrån att detta skulle vara folks drivande kraft att åka till andra kulturer på semester? :confused:

Chopperbyggarn

New member
Ett resultat av: "På sig själv känner man andra"? Eller vad har du det ifrån att detta skulle vara folks drivande kraft att åka till andra kulturer på semester? :confused:

Vet inte riktigt vad du är ute efter:confused: ska i alla fall försöka svara.

Jag har själv åkt till andra kulturer av nyfikenhet och hoppas att få möjlighet att åka (hoj) till ännu fler kulturer! Detta har varit givande och även ställt en del värderingar som man är uppväxt här i Svedala på kant och jag har omvärderat en del saker efter dessa erfarenheter.
Jag har hört allt för många som har pratat skit om folket i XXX land för att sedan åka dit på solsemester med medhavt svenskt knäckebröd och bara umgåtts med andra nordiska turister och enda kontakten med inhemska befolkningen har varit påflugna försäljare i turistfällorna för att sedan komma hem och prata ännu mer skit om folket i XXX landet!

Vad som är övriga mäniskors drivkraft får du fråga dessa om, det är inget jag kan svara på.

Anders.J

Triumph int

New member
Vad är det för fel att media vill hitta en enkel lösning på mc-döden.

Och vad är det för fel om jag tycker att ABS-bromsar är bra även
för andra som kan bromsa mycket bra.

Jag tycker att ABS-bromsar borde vara standard på landsvägs-mc.

jan-olovj

Active member
Vad är det för fel att media vill hitta en enkel lösning på mc-döden.

Och vad är det för fel om jag tycker att ABS-bromsar är bra även
för andra som kan bromsa mycket bra.

Jag tycker att ABS-bromsar borde vara standard på landsvägs-mc.

Jag håller med och vill tillägga att även kombibromsar är jättebra, minskar bromssträckan samt förhindra att nosen dyker så mycket.

LC4ever

New member
Jag kan hålla med om att reportaget och statistiken som tråden från början handlade om kanske inte säger allt.
Att olyckorna sjunker är ju jättebra, men att ABS på hojjarna skulle vara orsaken har jag svårt att se.
Däremot så är ABS här för att stanna och skulle själv önskat att jag haft det på förra hojjen (nuvarande har det).
Men jag måste få citera ett MC-test av KTM 990SMT-ABS
"If KTM, the original hooligan company, now thinks it’s a good thing then there must be something in it…"

Read more: http://www.visordown.com/motorcycle...-ride-ktm-990smt-abs/16931.html#ixzz1CJYEFfis

SuperRetard

New member
"If KTM, the original hooligan company, now thinks it’s a good thing then there must be something in it…"

Haha! :D:D

De har lyckats rätt hårt i sin branding.

ABS hade jag gärna haft. Kombibromsar som ovan skribent däremot är inne på vette fan. Hur funkar den i så fall? På en KTM LC8 ex. med mkt vrid, högt komp och galen motorbroms så är det ofta svårt att hålla bakhjulet rullande öht. Att lägga på broms på det känns rätt kontraproduktivt.

Avarage

New member

Anders.J

Det var inte så jag menade! Utan att mottagaren väljer om han/hon vill "öppna sin dörr" till information/kunskap!

Jag kan inte ändra på dig och du på mig! Var och en av oss måste själv bestämma oss för/välja om vi VILL lära/ta till oss info. eller ej!

// Niklas

lime

Skriver inte
Vad jag är ute och fiskar efter? Jag vet inte riktigt men jag känner mig inte riktigt hemma i den stora gruppen "Custom" som jag enligt SMC´s definition hamnar i och det säger inte ett dugg om hur olyckstatistiken ser ut för den typen av hojar som jag kör.
Jag är nog egentligen ganska tveksam till att överhuvudtaget dela in hojåkare efter hojkategori då jag tror att detta missgynnar den viktiga sammanhållningen inom SMC som behövs för det viktiga politiska arbetet mot myndigheters aldrig sinande förbuds o påbudsiver. Vi är många individer med olika synpunkter och sätt att se på vad motorcykelkörning är som ska försöka samsas och vi har inte råd med inbördes bråk mellan olika personer pga att vi kör olika typer av hojar.

Om det nu är så att vi till varje pris måste placeras i ett fack på grund av vilken hojtyp vi kör så gör det rätt och bryt ner det i mindre grupper så att man känner sig hemma i gruppen man hamnar i !

Anders.J

Jag håller med Anders här. Enligt min högst personliga uppgift så handlar det mer om vilken typ av mc-förare det är som sitter på hojen, än vilken hoj de sitter på. Det ser vi tydligt på t.ex. Knix-kurser när vi får blandade grupper. Vi har då samma typ av förare sittandes på R6:eek:r, motarder och kromslädar.

En omedveten förare med dålig självinsikt är lika farlig på en custom som en sporthoj. Men det finns ett problem med att dela in förare på det sättet. Det är inte en kvantitativ och mätbar indelning. En hojtyp kan man definiera som "har så här många hästkrafter och sådan här framgaffelförsprång".

Vi skulle kunna göra jämförelser om gula hojar är mer olycksdrabbade än blå...

HåkanP

New member
Vet inte riktigt vad du är ute efter:confused: ska i alla fall försöka svara.

Jag har själv åkt till andra kulturer av nyfikenhet och hoppas att få möjlighet att åka (hoj) till ännu fler kulturer! Detta har varit givande och även ställt en del värderingar som man är uppväxt här i Svedala på kant och jag har omvärderat en del saker efter dessa erfarenheter.
Jag har hört allt för många som har pratat skit om folket i XXX land för att sedan åka dit på solsemester med medhavt svenskt knäckebröd och bara umgåtts med andra nordiska turister och enda kontakten med inhemska befolkningen har varit påflugna försäljare i turistfällorna för att sedan komma hem och prata ännu mer skit om folket i XXX landet!

Vad som är övriga mäniskors drivkraft får du fråga dessa om, det är inget jag kan svara på.

Anders.J

Jag tror bara inte dina erfarenheter nödvändigtvis är så representativ för sveriges samlade befolkning. Jag har i alla fall inte samma intryck från min umgängeskrets. Tyckte bara att du kanske uttalade dig lite förkategoriskt om andra människor. Det var allt.