Dödsolyckorna minskar, tack vare ABS???

ezzo

New member
Aldrig i helvete!
Skall vi stå och nicka och hålla med när siffror förvanskas och McRF ljuger så näsan kräver jethjälm?


Hampe

Hampe jag håller till stora delar med dig i ditt resonemang. Men försöker samtidigt se bredare.

I intervjun jag hörde/såg sa inte McRF att de låga dödsifrorna var tack vara abs på de nya hojarna. De sa något i stil med en bidragande orsak till det var abs....
Och det har säkerligen varit skillanden för någon/några.

Vi har de senaste åren haft en sjunkande olycksstatistik totalt. Titta vad Maria Nordqvist skrivit i sina trådar. Den damen har för det mesta en del fakta bakom det hon skriver.

Att säga att vi som mcförare skulle börja öka hastigheten för att vi litar på tekniken... Nja Jag köper inte det fullt ut heller.
Av den orsaken att jag tror mer på att när man känner sin hoj. Känner sig trygg och bekväm på den omedvetet gasar lite mer och lite längre...

Fast å andra sidan så är det mer förare med "nya hojar" som är inblandade i olyckor. Det är därför vi brukar kunna se en drastisk minskning i försäkringspremien när hojen blir äldre än 5 år. Med samma ägare..

Farligast är det nog snarare med de personer som gått massor med kurser och liknande... Som har bromsat högfartsbroms.... från ca 100-0 km/h och är skitduktiga på det. Som tror att de verkligen kan bromsa.. Vilket de kan... När de kan förutse vad som händer.....
Problemet är när älgen helt plötsligt kutar ut. När du kommer i stadstrafik och en bil kör ut framför dig mm.
I över 95% av fallen (har faktiskt för mig att Tobbe, riskutbildare på gillinge sa 99%) så bromsar mc-föraren omkull. Det är panik.. Det är då abs kommer göra skillnaden.
Och en av de allra vanligaste olyckorna är korsningsrelaterade.

Du pratar om att abs inte fungerar i alla underlag osv osv..
Kan så vara att den har sämre funktion tex på grus.
Men det är inte där vi har det stora problemet med olyckor. Det är fortfararande i mångt och mycket i stadstrafik, Ofta i låg fart, ca 50 km/h som mycket händer.
Och det är få motorcyklister som kör grus... Och de som gör det verkar ju har rätt bra koll på det där med abs och hur den funkar med det underlaget.
Med den bakgrunden så JA ABS kommer och ska ses som en stor livräddare.
 

ezzo

New member
Om nu förare av olika motorcykel kategorier överhuvudtaget ska jämföras med varandra så blir jag nyfiken på att Custom åkare är högt representerade i olycksstatistiken.
Är det för att det finns så många sk Custom hojar i trafik som statistiken är hög??
Vad är customhoj?
Är det allt från Chopper, Trike till en en stor grupp fabrikscustom ända till sk muskelglidare som närmast går att jämföra med gårdagens nakna värsting hojar?

Vilka kör dessa hojar? Allt från personer som har kört hoj oavbrutet ända sedan 70-80 talet, många 50+ nybörjare till värstingförare på 100+ hp hojar?

Känns att om man ska dela upp hojåkare efter motorcykelkategori så borde den stora "Custom gruppen" brytas ner i flera grupper då skillnaderna mellan hojar o förare under gruppen "Custom" skiljer sig så mycket åt.

Är det någon som har någon åsikt om detta?

Personligen räknar jag mig till gruppen Chopperåkare inte "Custom" på det sättet som som ordet Custom används här.

Anders.J

Tror alla dessa hojar du räknar upp går under CUSTOM.
Andelen är hög för att de är en stor grupp och den mest växande.
Här måste du dock titta lite på var händer flera av olckorna med custom som slutar illa. Med allvarligt skadade och döda.

En stor del är som jag skrev tidigare olyckor där vi har andra fordon inblandade i. Här handlar det inte så mycket om singelolyckor där det har gått för fort in i en kurva.
Här handlar det mer om att man kör in i andra fordon i korsningar mm. I reltivit låga hastigheter...50-70 km/h (låg hastighet när vi sitter på hojen och kör, hög hastighet när det går åt helvete)
Detta borde vara en grupp som skulle vara lätt att få ner antalet olyckor i. Med abs, och med fortutbildning.
Tyvärr är det så att denna grupp är många gånger helt odugliga som förare. Och deras syn är att de aldrig kör fort så de behöver inte lära sig bromsa.. De tar inga risker mm, (nu generaliserar jag). De är säkrar förar för de kör inte fort.
Ofta saknar de god skuddsutrustning. mm mm.

Skulle vi kunna få denna grupp att gå smcs kurser är jag övertygad om att vi skulle kunna få ner antalet olyckor i denna grupp.
Lägger vi sedan till abs på deras motorcyklar... Tja. Då tror jag vi börjar se underverk.. :D:D
 

Chopperbyggarn

New member
Vad jag är ute och fiskar efter? Jag vet inte riktigt men jag känner mig inte riktigt hemma i den stora gruppen "Custom" som jag enligt SMC´s definition hamnar i och det säger inte ett dugg om hur olyckstatistiken ser ut för den typen av hojar som jag kör.
Jag är nog egentligen ganska tveksam till att överhuvudtaget dela in hojåkare efter hojkategori då jag tror att detta missgynnar den viktiga sammanhållningen inom SMC som behövs för det viktiga politiska arbetet mot myndigheters aldrig sinande förbuds o påbudsiver. Vi är många individer med olika synpunkter och sätt att se på vad motorcykelkörning är som ska försöka samsas och vi har inte råd med inbördes bråk mellan olika personer pga att vi kör olika typer av hojar.

Om det nu är så att vi till varje pris måste placeras i ett fack på grund av vilken hojtyp vi kör så gör det rätt och bryt ner det i mindre grupper så att man känner sig hemma i gruppen man hamnar i !

Anders.J
 

ezzo

New member
Vad jag är ute och fiskar efter? Jag vet inte riktigt men jag känner mig inte riktigt hemma i den stora gruppen "Custom" som jag enligt SMC´s definition hamnar i och det säger inte ett dugg om hur olyckstatistiken ser ut för den typen av hojar som jag kör.
Jag är nog egentligen ganska tveksam till att överhuvudtaget dela in hojåkare efter hojkategori då jag tror att detta missgynnar den viktiga sammanhållningen inom SMC som behövs för det viktiga politiska arbetet mot myndigheters aldrig sinande förbuds o påbudsiver. Vi är många individer med olika synpunkter och sätt att se på vad motorcykelkörning är som ska försöka samsas och vi har inte råd med inbördes bråk mellan olika personer pga att vi kör olika typer av hojar.

Om det nu är så att vi till varje pris måste placeras i ett fack på grund av vilken hojtyp vi kör så gör det rätt och bryt ner det i mindre grupper så att man känner sig hemma i gruppen man hamnar i !

Anders.J

Nu är det inte smc som (vad jag vet) som gjort facken.
Fast om du tittar på vilken typ av hoj man kör... så kan du också se lite hur personen vill köra hoj. Generellt altså.

En person som köper en sporthoj med 1000 cc och 180 hk är troligen inte någon som inte gillar att köra fort. Och har troligen mindevärdeskomplex och måste utmärka sig, Vilket de gör med häftiga bakhjulsåkningar i allmän trafik...

En person som köper en HD med lång gaffel. Som vibrerar och skulle tappa varenda skruv utan locktight vid högre varv än 1800rpm har troligen prostataproblem, men har också mindervärdeskomplex och måste utmärka sig.. Vilket de gör med raka rör mm mm.

PS. En hel del ironi med här....
 

Chopperbyggarn

New member
Nu är det inte smc som (vad jag vet) som gjort facken.
Fast om du tittar på vilken typ av hoj man kör... så kan du också se lite hur personen vill köra hoj. Generellt altså.

En person som köper en sporthoj med 1000 cc och 180 hk är troligen inte någon som inte gillar att köra fort. Och har troligen mindevärdeskomplex och måste utmärka sig, Vilket de gör med häftiga bakhjulsåkningar i allmän trafik...

En person som köper en HD med lång gaffel. Som vibrerar och skulle tappa varenda skruv utan locktight vid högre varv än 1800rpm har troligen prostataproblem, men har också mindervärdeskomplex och måste utmärka sig.. Vilket de gör med raka rör mm mm.

PS. En hel del ironi med här....

Ha ha :D
Jag är inne i medelåldern nu så nog kan prostataproblem ligga runt hörnet, jag är även storkonsument av Loctite, raka rör? ja bara om dom har insatser.
Choppers o andra hembyggda hojar är mitt liv och det är jag stolt över....om andra ser detta som mindervärdighets komplex så bjuder jag på detta.:D

Anders.J
 

Triumph int

New member
Ska vi inte ta en GPS-debatt också,
argumenten blir till slut ganska lika.

Det beror på föraren hur fort en mc går,
att jag har den hoj jag har beror på många saker.

Jag tror många sporthojsägare bara vill ha en riktig mc,
en sån med fjädring och bromsar.
 

SuperRetard

New member
Ska vi inte ta en GPS-debatt också,
argumenten blir till slut ganska lika.

Det beror på föraren hur fort en mc går,
att jag har den hoj jag har beror på många saker.

Jag tror många sporthojsägare bara vill ha en riktig mc,
en sån med fjädring och bromsar.

Var kom GPSen i i bilden :confused:?


Och menar du att touring-loken har bättre bromsar än sporthojar nu?? Verkligen? Gör du det? Va va va va va va va va? SDka det va på det viset? Va va?
 

Hampe

Skriver massor!
Att framhärda att tekniska funktioner som hjälper oss förare när vi felar gör oss som förare farligare är minst sagt bakåtsträvande! Varför i linje med detta borde ligga att göra hojarna tekniskt sett så farliga som möjligt!

Inte bakåtsträvande, Niklas, utan ren och skär realitet.
Trafikforskare världen över är ense att trafiksäkerhetsnyttan med ABS-broms på bil är noll eftersom förarna tecknar in marginalerna och kör hårdare.
Till och med Tingvall säger det.

Men, han säger också att ABS-på MC funkar helt annorlunda för att det är mer som antisladd på bil. Det är hans uppfattning, men VTI forskar verkligen i saken;

Allt fler bilar utrustas med system som ska göra bilfärden säkrare. Men det finns en baksida.

– Vi litar allt för mycket på systemen, men vad värre är att vi utnyttjar fördelarna. När vi vet att bilen har ABS-broms, antisladd så kör vi ofta lite fortare, säger Katja Kircher på VTI som forskar på samspelet mellan människa och transportsystem.

Varför skulle ABS-broms på MC inte leda till samma sak?
Vad är det som gör att just hojåkare skall kunna tillgodogöra sig hela nettonyttan av ett hjälpsystem utan att nagga på marginalerna?

Hojar skall inte göras så farliga som möjligt, men volumedealers och falska profeter skall heller inte framställa dom som säkrare än vad dom är och utlova halverad risk när dom inte vet vad dom baserar sina antagande på och samtidigt inte vill kommunicera systemets baksidor.



En liknande liknelse jag hört vid flera tillfällen vad gäller bilar är förslaget att ta bort säkerhetsbältena och montera en vass stång i mitten av ratten för att försöka förmå föraren att köra så försiktigt att han/hon ALDRIG gör fel!
Felförstått, Niklas. Uttrycket myntades av en av vår journalistiska giganter på -60 talet, jag tror att det var Red Top men någon får gärna korrigera mig här.
Han ville åskådliggöra risken att man gick vilse i den då gryende trafiksäkerhetsdebatten med att återföra den mer skyddade bilisten bakom ratten till en lika utsatt position som den oskyddade trafikanten.
Ögonblicklig konsekvens för den vållande, för att skapa en imaginär balans och rättvisa gentemot den oskyddade och överkörda.
Ett tankeexperiment, bara - och förbannat bra sådant!

Vi motorcyklister hör idag till dom oskyddade trafikanter som drabbas av nedbusningen i trafikmiljön där allt mer distanserade bilförare avskiljs från konsekevens av sitt agerande genom "säkrare" bilar: bilar som är säkrare för dom själva, men som (därigenom) framförs med minskade marginaler och minskad förståelse för sammanhang.



Hampe
 

Avarage

New member
Varför skulle ABS-broms på MC inte leda till samma sak?
Vad är det som gör att just hojåkare skall kunna tillgodogöra sig hela nettonyttan av ett hjälpsystem utan att nagga på marginalerna?

Ser inte varför tekniska hjälpmedels vara eller icks på mc (eller annat motorfordon heller för den delen) måste handla om "allt-eller-inget".

För övrigt har vi allihop valmöjlighet när vi köper och ibland om vi redan har hoj med ABS. Den som inte vill ha det, därför att han/hon inte tror/tycker/vet att det är till nytta, köper heller ingen hoj med ABS eller stänger av systemet.

Felförstått, Niklas. Uttrycket myntades av en av vår journalistiska giganter på -60 talet, jag tror att det var Red Top men någon får gärna korrigera mig här.
Han ville åskådliggöra risken att man gick vilse i den då gryende trafiksäkerhetsdebatten med att återföra den mer skyddade bilisten bakom ratten till en lika utsatt position som den oskyddade trafikanten.
Ögonblicklig konsekvens för den vållande, för att skapa en imaginär balans och rättvisa gentemot den oskyddade och överkörda.
Ett tankeexperiment, bara - och förbannat bra sådant!

Tack, nu har jag lärt mig något nytt! Nämligen varifrån uttalandet härstammar! Men det är inte samma sak som att det inte används/har använts och då på ett felaktigt sätt jämfört med ursprunget. Och just i dessa sammanhan HAR jag hört flera dra liknande paralleller vilket jag anser är bakåtsträvande. Vem i hela...tycker på fullaste allvar att man skall göra fordonen ute i trafiken farligare för brukaren?

Vi motorcyklister hör idag till dom oskyddade trafikanter som drabbas av nedbusningen i trafikmiljön där allt mer distanserade bilförare avskiljs från konsekevens av sitt agerande genom "säkrare" bilar: bilar som är säkrare för dom själva, men som (därigenom) framförs med minskade marginaler och minskad förståelse för sammanhang.
Hampe

Otvivelaktigt finns dessa individer oavsett om de kör bil, lastbil, buss, hoj, moped, what-ever. Men tillåt mig tvivla att dessa skulle utgöras av majoriteten av trafikanterna. Vilket är som att mer eller mindre idiotförklara människor OCH utbildningssystemen hos trafikskolor mm.

Nä, jag tror fullt och fast fortfarande att ABS är ett väldigt bra hjälpmedel som kan och kommer kunna rädda liv och lem. SAMTIDIGT tror jag mig också veta att det kommer förolyckas/skadas människor pga. tekniken och att dessa kommer vara färre till antalet än de som räddas!

// Niklas
 

Mimmi

New member
Hej!

Min nuvarande mc är min andra i rad som har ABS.

Enligt min uppfattning kör jag inte med mindre mariginaler än vad jag gjorde förr, utan ABS-utrustade motorcyklar, utan ser just ABS-funktionen som en extra trygghet.
Och jag tror att det är så säkerhetssystemen gör bäst nytta.

Men däremot kör jag fortare med den nuvarande än med den förra, men det beror på dess egenskaper. Den har helt enkelt mera kraft till det, och allmänt bättre uppträdande och komfort. Detta gäller både "rakt fram" men i än högre grad i kurvor. Den inbjuder helt enkelt till en snabbare framfart. Men detta tror jag alla upplever när man byter upp sig till en annan mc med andra egenskaper som möjliggör detta. Trots att jag kör fortare med den nuvarande maskinen än jag gjorde med min förra (BMW R1150GS) så känner jag mig mycket tryggare med denna. Och detta har ju inget med ABS eller inte att göra så som jag ser det.
 
Last edited:

Herr Fuggle

New member
Thomas Edward Lawrence körde ihjäl sig på en B.S. 1935. Han hade kanske klarat sig med ABS.
Som hängiven motorcyklist hävdade han att alla bilster skulle ha en spjutspets på rattstången så att de skulle förstå vilken fara det innebär att köra bil.
(Han var mer känd som Lawrence av Arabien)
 

Triumph int

New member
Citat:
Allt fler bilar utrustas med system som ska göra bilfärden säkrare. Men det finns en baksida.

– Vi litar allt för mycket på systemen, men vad värre är att vi utnyttjar fördelarna.
När vi vet att bilen har ABS-broms, antisladd så kör vi ofta lite fortare,
säger Katja Kircher på VTI som forskar på samspelet mellan människa och transportsystem.
Slut citat.

Detta att vi medvetet sitter och tänker på bilens hjälpsystem när vi är ute och kör, stämmer det.

Eller kör vi fortare därför att nyare bilarna är så mycket bättre än äldre bilar.
 

Hampe

Skriver massor!
I intervjun jag hörde/såg sa inte McRF att de låga dödsifrorna var tack vara abs på de nya hojarna. De sa något i stil med en bidragande orsak till det var abs....
Och det har säkerligen varit skillanden för någon/några.

Ezzo, vi kan helt enkelt inte ha sett samma program!
I det Rapport jag tittar på är den totala payoffen i inslaget att nysålda motorcyklars ABS-bromsar är den avgörande skillnaden i olyckstal mellan 2009 och 2010.
Det börjar redan i studion där presentatören säger "Förra året sjönk antalet dödsolyckor med nästan 25%. Rätt bromsar är en stor del av förklaringen." Budskapet förstärks av skylten nere till vänster som säger
"MC-olyckorna minskar" med tillägget "Rätt bromsar"

Reporter Johan Lundin bollar över till McRF med kommentaren:
"och det finns flera anledningar säger Motorcykelbranschens Riksförbund:"

"Det är den tekniska utvecklingen där ABS-bromsar breder ut sig jättemycket".

samt, i en bisats: " ...och, eh... ...eh... större medvetenhet hos motorcyklisterna..."

Reporter Johan Lundin pekar på att "bättre vägar med mitträcke spelar också in (illustrerat av ett vajerräcke...) men det är ABS-bromsarna som gör den stora skillnaden".

Kolla igen, Ezzo - och se till att titta på rätt kanal.



Jadå, jag vet hur svårt det är att bli intervjuad i TV och få fram det man vill, och jag vet hur inslag klipps och redigeras.
Därför är det så viktigt att man har riktiga och vederhäftiga uppgifter med sig till intervjun och därför är det så viktigt att man inte luras till att glida på sanningen. - eller rent av ljuga rakt ut.

Rapports uppgifter kommer inte från tomma intet - det är McRF som har matat dem med det; diagrammen säger till och med "Källa: McRF".

Så hur kunde det bli så fel? De 1.8% nytillkomna ABS-hojarna mellan 2009 och 2010 kan bara inte bära en sådan hävstångskraft att dom utgör "den stora skillnaden" i en olycksnedgång om 24%, och att vajerräckena som vi / SMC kämpat så länge mot plötsligt skulle vara vår bästa vän är ett hån mot alla som åker motorcykel och en direkt lögn!
Sanningen är att vi inte har en aning om hur många som inte dog i mötesolyckor under 2010. Däremot vet vi på pricken hur många som trasslade in sig i skiten och dog döden död där och då!


Det är varje medborgares plikt att ifrågasätta allt som sägs. Alltid!
Och speciellt det som körs ner i halsen på oss med rubriken "det är för ditt eget bästa".

Är ni verkligen så här lättlurade?
Inte undra på i så fall att ni gick på Vägverkets scam att det ögonblickligen blir hälften så farligt att åka hoj om man bara har ABS inom räckhåll.

Siffror kan - och skall alltid ställas i relation till något.
Om det verkligen skulle gå att uppnå 50% olycksreduktion med en enkel trebokstavskombination så måste något annat vara dubbelt så farligt som en en ABS-hoj.

Eller, som man gör för att skapa smaskiga rubriker:
"100% farligare utan ABS"

Känns det så, hörni? Ni analoga anakronismer som litar till egen förmåga - känner ni att ni fördubblar er risk att råka illa ut jämfört med polaren som köpt en sprillans ny hoj...?

Om så verkligen vore så är det en sund och livsuppehållande tankegång som har möjligheten att kanske, möjligen skänka er några extra turer innan locket läggs på för gott.
Motsatsen - att inbilla sig att man plötsligt bara blivit hälften så dödlig genom att handla en hoj med ABS är just - motsatsen.



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Thomas Edward Lawrence körde ihjäl sig på en B.S. 1935. Han hade kanske klarat sig med ABS.
Som hängiven motorcyklist hävdade han att alla bilster skulle ha en spjutspets på rattstången så att de skulle förstå vilken fara det innebär att köra bil.
(Han var mer känd som Lawrence av Arabien)

Ah! Där kom urprunget - tack för det!
Jisses, så tidigt? På den tiden som den oeftergivliga rattstången i praktiken redan utgjorde ett spjut...

Men, den bilden (myten) man har av den hemkomna och livströtta Lawrence på sin Brough Superior känns inte som om ABS var något som skulle stoppat just den killen...


Hampe
 
Last edited:

DearHunter

New member
Jag tycker inte att vi kör fortare eller mer vårdslöst än förr trots ABS. Rent allmänt så har vägarna blivit överlag säkrare för bilisterna. Bilarna har oxå blivit säkrare. (Det som jag har märkt på senare år är att bilförare som snackar i telefon är en klass för sig. Hoppas att det kommer ett förbud. Handsfree är lösningen såklart).

Vi kör säkrare bilar, vi bygger säkrare vägar och inte minst så har vi ju ett sjuhelsikes bensinpris som främjar en lätt fot på gaspedalen ;)
En annan faktor är att vi hojåkare har bättre skyddskläder och utrustning. Förr så körde man omkring med jeans och farfars vurpollon på huvudet. Idag så ser man väldigt sällan en hojåkare utan bra personlig utrustning.

Vad gäller ABS så fungerar det ypperligt på ett jämnt halt underlag. Om vi har dåliga och framförallt ojämna vägbanor med grus på vissa ställen (Nörrland= nörr om dalälven, ibland går gränsen norr om täby ;)) så fungerar det sämre . I vissa fall förlängs bromssträckan av ABS. MEN jag tar hellre en något längre bromssträcka i vissa situationer än att jag låser framhjulet och går omkull i en kurva..

Är det någon som vet hur många som skadas varje år i forboll, innebandy och ridolyckor?
.... sug på den karamellen och jämför det med antalet mc-olyckor ... :D
 

ezzo

New member
Om så verkligen vore så är det en sund och livsuppehållande tankegång som har möjligheten att kanske, möjligen skänka er några extra turer innan locket läggs på för gott.
Motsatsen - att inbilla sig att man plötsligt bara blivit hälften så dödlig genom att handla en hoj med ABS är just - motsatsen.
Hampe

Hampe. Nu hänger över extremt åt andra hållet istället.
Det är ingen som blir hälften så dödlig tack vare abs. Hur kan du ens mäta någoti helt död eller halv död. Är man död är man död.. Man kan inte vara dödare...

Börja med att titta på de allvarliga olyckorna. Ställ dig frågan vilket händelseförlopp de haft.
I över 95% av alla olyckor i (enligt en riskutbildare jag känner) har det slutat med att mc-föraren har bromsat omkull.

För varje km/h du minskar din hastighet desto större chans till mindre skador.
Att skadorna ökar med farten är ju ett faktum, inte ett påstående utan belägg.

Att göra en bra inbromsning är bland det svåraste du kan göra med en mc..
Att göra den under en paniksituation är i princip omöjligt.. Då våra nedärvda reaktioner tar över och ställer till det.
Det är därför som de flesta bromsar omkull sig.. Och vet du.. När du hamnar i "panik" så spelar det i princip ingen roll hur mycket du tränat på att bromsa...

Det är här de anses att abs kommer rädda liv. Förstår du varför?

Inslaget jag såg var inte lika vinklat som det du såg tydligen....
Och nej man ska inte tro på allt som media säger..
Däremot står det på internet så är det sant.

Att McRF slår på trumman för abs-bromsen är som jag sa tidigare inte konstigt. De har sålt för lite hojar. ABS är ett säljargument till att bli en mindre risk.

För allt detta handlar inte om risker och risker man tar...
Försök att ge dig in i en bromstävling mot en abs-hoj.

Vi har sett resultatet vid paralellbromsningar flera gånger..
Den går till som så.. Man skickar iväg en hoj. Ca 30 meter bakom skickar man iväg en annan, De drar på till hög fart ca 100 km/h Den främre hojen bromsar när han känner för det. Den bakre börjar bromsa när han ser att den framför bromsar...
Om den bakre hojen lyckas få stopp innan den passerat den främre så har de alla gånger varit en abs-hoj. En hoj utan abs har kanske klarat det någon enstaka gång. Men det är mycket mycket sällsynt..

ABS är bra då det i en paniksituation kommer kliva in och hjälpa dig som förare. Just för att när du reagerar har du inte kontroll över hur mycket du anslår tex bromsen... Återkommer till det jag sa tidigare. Varje minskad km/h ökar dina chanser när det smäller....

Tyvärr ligger det mycket i vinklingen från McRF... Men att det skulle vara den starkaste orsaken till antalet olyckor i år.. Nja det är jag mycket skeptisk till.

Den minskningen beror helt och hålllet på att SMC bedriver riktigt bra kurser och att de har otrloligt abitiösa och duktiga instruktörer.
Allra helst de kurser som leds av mig.

//ezzo
 
Top