Anpassad stegutbildning för Customförare?

SGM

Moderator
Jag HAR en Custom oxå :fatta

...fast att få in vikten, och ned, lär väl gå även på en mutterspridare med gott om krom på? :) ;) Överkropp in och ned gör underverk för nedläggningsvinkel, fysiken bakom det skiter nog fullständigt i vad det står på registreringsbeviset.

Att det sedan pga underliga styren, etc, kan vara svårt att flytta överkroppen är en annan sak. :)
 

SuperRetard

New member
...fast att få in vikten, och ned, lär väl gå även på en mutterspridare med gott om krom på? :) ;) Överkropp in och ned gör underverk för nedläggningsvinkel, fysiken bakom det skiter nog fullständigt i vad det står på registreringsbeviset.

Att det sedan pga underliga styren, etc, kan vara svårt att flytta överkroppen är en annan sak. :)


Sen är väl ett av problemen om man ska grotta ned sig i viktförflyttning att ägarna av dylika maskiner sällan är kapabla att gå ned i spagat, och att skillnaden från den mer normala "fosterställningen" på en sportig hoj byts ut till "fällkniv" vilket ställer höga krav på mjukhet i hamstrings för att få fram överkroppen.
 

powerglide

New member
Sen är väl ett av problemen om man ska grotta ned sig i viktförflyttning att ägarna av dylika maskiner sällan är kapabla att gå ned i spagat,
Spagat?

Har du någonsin provat en Custom? ;)
Man böjer från höften precis som med alla andra hojar :tummenupp

Det är mycket annat som inte funkar bara.
 

Chopperbyggarn

New member
Råkade läsa den här tråden och kan inte annat än att reagera...sporthojsåkare varav en del kallar custom hojar som odugliga fordon och som på sin höjd provkört eller tidigare ägt custom hoj... vill lära custom hojsåkare att köra hoj.....

Jösses , maken till dålig psykologi får man nog leta efter:confused:

Kanske läge för en kurs i psykologi innan ni fortsätter att diskutera detta???

Anders.J
 

SuperRetard

New member
Råkade läsa den här tråden och kan inte annat än att reagera...sporthojsåkare varav en del kallar custom hojar som odugliga fordon och som på sin höjd provkört eller tidigare ägt custom hoj... vill lära custom hojsåkare att köra hoj.....

Jösses , maken till dålig psykologi får man nog leta efter:confused:

Kanske läge för en kurs i psykologi innan ni fortsätter att diskutera detta???

Anders.J


Om du hade sett den utveckling customåkare får bara genom en halvdag på de kurser som hålls, så hade du haft en annan attityd nu.

Fysiken är densamma oavsett om det är en MotoGP-klubba, customhoj eller en kickbike. Problemet är att det för instruktörerna kan va svårt att komma med konkreta, bra tips för hur genomförandet ska ske för att nå önskat resultat.
 

Chopperbyggarn

New member
Om du hade sett den utveckling customåkare får bara genom en halvdag på de kurser som hålls, så hade du haft en annan attityd nu.

Fysiken är densamma oavsett om det är en MotoGP-klubba, customhoj eller en kickbike. Problemet är att det för instruktörerna kan va svårt att komma med konkreta, bra tips för hur genomförandet ska ske för att nå önskat resultat.

Jag säger inte emot det du skriver här...om du tror det så har du missförstått mig totalt.

Givetvis ska instuktörerna komma från dom olika customhojs grupperna...och tro mig det finns en del mycket duktiga hojåkare som kan både kurvtagning och bromsteknik mycket bra även i dessa led och som kan hantera allt från milda fabriks customs till långgaffel choppers.

Förutom detta krävs färgstarka, trevliga, underhållande personligheter. Kanske lite "Janne Loffe Carlson anda för dom äldre deltagarna.

Helt enkelt "förebilder" som man kan identifiera sig med och som primärt gillar och till vardags kör den här typen av hojar....det är vad jag tror:)

Lämna era platser som instruktörer till förfogande och leta efter nya instuktörer som kommer från dessa led..så kanske det kan börja att hända saker på den här fronten.:)

Innlägget var snarare ett tips på vad som kanske kan fungera lite bättre.

(Innlägget handlar inte om min personliga attityd till kurser den här gången)

Anders.J
 

powerglide

New member
Nu är det jag som tycker att Custom är "värdelöst" ;)
Jag är inte instruktör på SMC och har lagt ut min Custom till försäljning efter en säsong på den med fler mil än en hel del Customåkare kör i hela sitt liv ;)

Men vad jag sagt är att;
Ja, man lär sig mycket med en Custom också på en SMC-kurs. Men man uppnår väldigt snabbt gränsen för hojen i jämförelse med andra typer samt att vissa moment fungerar inte och andra moment i utbildningen behöver förstärkas för att passa bättre och kännas relevanta för en Customförare.

Som motorcykel är många Custom ett helt hopplöst koncept:
o Pinnar, plattor och system går i tidigt
o Svårt att klämma runt tanken för att undvika påverka styrning
o Svaga frambromsar som ofta bara har en bromsskiva
o För lätt framdel vilket gör att framdäck släpper lättare vid inbromsning och kurvor
o Skålad sadel vilket förhindrar kroppsförflyttning i sidled
o Bakåtlutad sittställning med sträckta armar vilket försvårar ren motstyrning
o Brett styre som förhindrar hur långt man kan luta utåt med överkroppen
o Låg tyngdpunkt som minskar effekten av tyngdförflyttning av kroppen


Undrar hur många Customåkare som gått en Steg 4?

Mysfaktorn på utbildning för Customåkare har kommit upp tidigare i tråden och det kan nog också vara en del till varför inte så många Customåkare syns på kurserna.

Utbildning ska givetvis ha full fokus på hojkörning. Men någon typ av samarrangemang har också föreslagits.
 
Last edited:

SGM

Moderator
Det finns ju dock en och annan instruktör på customhoj (det heter väl ändå kromsläde? :D ) - vet om en iaf som kör på Rörken. :)

Det är inte svårare än att anmäla sitt intresse, det råder väl allmänt underskott på instruktörer över landet, så ta tag i det!

Jag tvivlar starkt på att instruktörer inte gör allt de kan för att få alla glada och nöjda efter en dag, mycket ligger i att som deltagare vara med och vara aktiv i övningar och diskussioner före och efter passen med.

Det har varit rätt gott om customhojar på avrostningar, och hälften av hojarna på tjejavrostningen/knixkörningen vi hade på Gröndal var customhojar.

Kul hade de, och gjorde stora framsteg. :)

/J
 
Last edited:

kkj

New member
Tycker att frågeställningen för denna tråd är lite udda.
Förbi min bostad passerar oändligt många Customåkare i sakta mak. Sveriges hojåkare verkar vara customåkare till största delen. Customåkare åker bara rakt fram långsamt på högsta växel på så låga varv som möjligt. "Är det en fiskebåt? nej, det är en customhoj" Kurvor, bromsning, när då, varför då?

...om jag får spetsa till det något...

Och varför åker alla gamlingar/återfallsknuttar (i min ålder!) alltid glidare? Finns det ingen som fortfarande har "farten i blodet"

undertecknat:
Pensionsmässig åldring med Yam XT600e
 

powerglide

New member
Customåkare åker bara rakt fram långsamt på högsta växel på så låga varv som möjligt. "Är det en fiskebåt? nej, det är en customhoj" Kurvor, bromsning, när då, varför då?
Därför att det dör ganska många på Custom trots att de flesta kör så långsamt.
Att inte kunna svänga är inte bra för ngn kategori av hojförare.

Antalet dödsolyckor på MC toppas iofs av Supersport. Men Custom kommer dock som en "god" tvåa.

http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/llycksutveckling_mc.pdf
 

Hasse

New member
nya grepp

Ohoj !
Om knän och fotvinklar mår bra att vara på en glidare. Om rygg inte skall böjas framåt så mycket utan ha bekvämt ryggstöd så
kan man väl förstå att förstavalet inte blir en sporthoj.

Jag har faktiskt provat att ge broms och kurvtips på glidartouring och det har varit mycket uppskattat. Problemet är att lämplig väg är svår att finna med den säkerhet som är önskvärd.
En skrämmande räserbana vill många hävda är helt galen plats för övningar av glidarekipage.
Det är ju helt fel att tänka så då en bana är så oändligt mycket säkrare MEN det förstår den inte som inte provat på.

Ta fram säkra övningsvägar och ta måttligt betalt så skall ni se att det kan
bli en helt annat intresse.

Lite "Loffe Karlsson" stuk är helt rätt, allt behöver ju inte vara så himla allvarligt
det brukar man haja när man blir pankis om inte förr.

Kom igen glidarfolk gör er röst hörd och ruska om "puckåkarna" lite här

hasse
som åker lite fort ibland
 

powerglide

New member
Problemet är att lämplig väg är svår att finna med den säkerhet som är önskvärd.

En skrämmande räserbana [vill många nog inte åka på första gången]

Ta fram säkra övningsvägar och ta måttligt betalt så skall ni se att det kan bli en helt annat intresse.
Jag känner inte till andra rena trafikövningsplatser än Arlanda.

Det finns en massa gamla flygfält lite överallt. Men dessa måste konas och annat som tar duktigt med tid i förberedelse.

Go-Cart banor som känns för små finns det väl inte så många av heller?

Förslag någon?
 

powerglide

New member
Hmm, skulle ett gäng deltagare på egen hand kunna kona upp en lågfartsbana på avskild plats och sedan bara hyra in instruktörerna?

Edit: Fast så var det ju det där med motorbuller :(

Känns nog som om "Custom-KNIX" på Go-Cart bana är rätt insteg ändå.

Varför går det inte att köra en komplett stegutbildning för Custom (eller "grön - gul" för alla) på Go-Cart-banor?

Det är väl egentligen bara de som kör snabbt som har nytta av storbana?
 
Last edited:

kkj

New member
"Därför att det dör ganska många på Custom trots att de flesta kör så långsamt."

Ja, märkligt. Såg olyckslistan. Sportåkare ja, det kan jag förstå, men glidare??
 

kkj

New member
Hmm, skulle ett gäng deltagare på egen hand kunna kona upp en lågfartsbana på avskild plats och sedan bara hyra in instruktörerna?

Edit: Fast så var det ju det där med motorbuller :(

Känns nog som om "Custom-KNIX" på Go-Cart bana är rätt insteg ändå.

Varför går det inte att köra en komplett stegutbildning för Custom (eller "grön - gul" för alla) på Go-Cart-banor?

Det är väl egentligen bara de som kör snabbt som har nytta av storbana?

För Skåningar: Parkeringen på Barsebäcks kärnkraftverk? Där bör det väl vara ganska lugnt?
 

powerglide

New member
Tja, inte så konstigt egentligen.
Om man bara kan köra rakt fram och ngt händer som kräver ngt annat än lätt broms så är man nog ganska rökt.
 
Last edited:
Top