SGM
Moderator
Jag HAR en Custom oxå :fatta
...fast att få in vikten, och ned, lär väl gå även på en mutterspridare med gott om krom på?
Att det sedan pga underliga styren, etc, kan vara svårt att flytta överkroppen är en annan sak.
Jag HAR en Custom oxå :fatta
...fast att få in vikten, och ned, lär väl gå även på en mutterspridare med gott om krom på?![]()
Överkropp in och ned gör underverk för nedläggningsvinkel, fysiken bakom det skiter nog fullständigt i vad det står på registreringsbeviset.
Att det sedan pga underliga styren, etc, kan vara svårt att flytta överkroppen är en annan sak.![]()
Kan inte du komma och låna ut den till mig lite på Knudan i augusti då?
Bara några varv för att få testa?
Spagat?Sen är väl ett av problemen om man ska grotta ned sig i viktförflyttning att ägarna av dylika maskiner sällan är kapabla att gå ned i spagat,
Råkade läsa den här tråden och kan inte annat än att reagera...sporthojsåkare varav en del kallar custom hojar som odugliga fordon och som på sin höjd provkört eller tidigare ägt custom hoj... vill lära custom hojsåkare att köra hoj.....
Jösses , maken till dålig psykologi får man nog leta efter
Kanske läge för en kurs i psykologi innan ni fortsätter att diskutera detta???
Anders.J
Om du hade sett den utveckling customåkare får bara genom en halvdag på de kurser som hålls, så hade du haft en annan attityd nu.
Fysiken är densamma oavsett om det är en MotoGP-klubba, customhoj eller en kickbike. Problemet är att det för instruktörerna kan va svårt att komma med konkreta, bra tips för hur genomförandet ska ske för att nå önskat resultat.
Lämna era platser som instruktörer till förfogande och leta efter nya instuktörer som kommer från dessa led..så kanske det kan börja att hända saker på den här fronten.![]()
Som motorcykel är många Custom ett helt hopplöst koncept:
o Pinnar, plattor och system går i tidigt
o Svårt att klämma runt tanken för att undvika påverka styrning
o Svaga frambromsar som ofta bara har en bromsskiva
o För lätt framdel vilket gör att framdäck släpper lättare vid inbromsning och kurvor
o Skålad sadel vilket förhindrar kroppsförflyttning i sidled
o Bakåtlutad sittställning med sträckta armar vilket försvårar ren motstyrning
o Brett styre som förhindrar hur långt man kan luta utåt med överkroppen
o Låg tyngdpunkt som minskar effekten av tyngdförflyttning av kroppen
Därför att det dör ganska många på Custom trots att de flesta kör så långsamt.Customåkare åker bara rakt fram långsamt på högsta växel på så låga varv som möjligt. "Är det en fiskebåt? nej, det är en customhoj" Kurvor, bromsning, när då, varför då?
Antalet dödsolyckor på MC toppas iofs av Supersport. Men Custom kommer dock som en "god" tvåa.
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/llycksutveckling_mc.pdf
Jag känner inte till andra rena trafikövningsplatser än Arlanda.Problemet är att lämplig väg är svår att finna med den säkerhet som är önskvärd.
En skrämmande räserbana [vill många nog inte åka på första gången]
Ta fram säkra övningsvägar och ta måttligt betalt så skall ni se att det kan bli en helt annat intresse.
Hmm, skulle ett gäng deltagare på egen hand kunna kona upp en lågfartsbana på avskild plats och sedan bara hyra in instruktörerna?
Edit: Fast så var det ju det där med motorbuller
Känns nog som om "Custom-KNIX" på Go-Cart bana är rätt insteg ändå.
Varför går det inte att köra en komplett stegutbildning för Custom (eller "grön - gul" för alla) på Go-Cart-banor?
Det är väl egentligen bara de som kör snabbt som har nytta av storbana?
För Skåningar: Parkeringen på Barsebäcks kärnkraftverk? Där bör det väl vara ganska lugnt?
Buller.
Tror inte grannarna blir glada.