Anpassad stegutbildning för Customförare?

SuperRetard

New member
Ni kan väl börja med att undersöka intresset för en storbanekurs enbart för
cutomåkare? Med ledare som också kör customhojar.
Jag har själv åkt en dag på kurs, ledaren hade värsta sporthojen+knäpuckar
likaså medhjälparen
:)
Tror inte nuvarnde koncept någonsin kommer att locka några
cutomåkare.
Bankurserna borde också mera beröra vanliga problem i trafiken.



Hmm... Känns lite tråkigt när det är inställningen till instruktörerna.

De som kör som instruktörer, eller vill göra det. Är de som dels har ett djupt intresse av att själva lära sig köra bättre, och utvecklas. Har man det intresset finns inget tak för hur långt man vill utvecklas, för det är lärandet i sig man fallit för. Dels har dessa också ett intresse ochj tycke för att lära ut och få se andra utvecklas (alltså utveckla sin egen pedagogik).

OM man nu har det intresset, så kommer man förr eller senare behöva en rätt vass hoj (läs: inte glidare) för att inte begränsas av materialet, utan sina egna förmågor.

Att som customåkare då avskräckas av instruktörer vars nivå är över en glidares, känns som ovan sagt tråkigt.

Försök istället att se fördelen i att dina instruktörer sannolikt (förhoppningsvis) är duktiga både förare och pedagoger. För grunderna i det som lärs ut är som så många gånger sagt exakt desamma oavsett hojval.

Newton brydde sig inte om fransar eller knäpuckar, han skrev lagarna villkorslöst!
 

lime

Skriver inte
Det här är trams. Ursäkta att jag säger det. :) Det som lärs ut på knixkörningarna är baserat på exakt samma sak som på BKK&SHK på storbana, det är ju bara lite kortare rakor, och mindre radie på kurvorna, hur man gör ändras inte nämnvärt för det.

Gaskontroll och blick är a och o - det är ofta det är temat för dagen på knixkörningarna, och har ni heldagar i syd lär det hinnas med annat med, och det lär vara gott om tid för instruktörer att hinna med lite individuell coaching med.

Excuses, excuses. :D

Instämmer med SGM. Det vi gör på Knix är EXAKT samma som vi gör på större banor. Bara det att det går lite långsammare och då kräver det mer exakt genomförande.

Det ställer även lite högre krav på både deltagarna och instruktörerna att kunna anpassa sig till vad som ska göras. Personligen anser jag att man får ut mer av Knix om man varit på minst steg 1 och 2. Då vet man vilka moment som bör övas in. I praktiken blir det Sitta-Titta-Gasa... Och DET går att göra på vilken hoj som helst, i vilken hastighet som helst, nästan var som helst.
 

lime

Skriver inte
Bankurserna borde också mera beröra vanliga problem i trafiken.

Instämmer. Vi testade en grej på helgens Tjejkurs. Då körde vi halva dagen på gokartbana och halva ute i trafiken. Samma moment men det blev väldigt tydligt hur man kan anpassa sin övning för de situationer som känns jobbiga ute i trafiken.

Problemet är att killar inte vill köra så... ;)
 

Triumph int

New member
Att instruktörer kör sporthoj är inget som förvånar mig.

Dom som köper en sporthoj är intresserade av det
tekniska i mc-körningen och vill då ha den bästa hojen
för att kunna köra så bra som möjligt.

Men du har en bra ide med en kurs för bara custom-hojar.
Lättare att prata bromsar och väghållning med de som sitter
i samma båt.

Jag generaliserar lite här med sporthojar för mc-kollektivet är ju
stort och innehåller grupper som inte har mycket gemensamnt,
men vi förenas i mc-körningen trots att vi upplever den helt olika.
 

sporTlovER

New member
Jag säger inte emot det du skriver här...om du tror det så har du missförstått mig totalt.

Givetvis ska instuktörerna komma från dom olika customhojs grupperna...och tro mig det finns en del mycket duktiga hojåkare som kan både kurvtagning och bromsteknik mycket bra även i dessa led och som kan hantera allt från milda fabriks customs till långgaffel choppers.

Förutom detta krävs färgstarka, trevliga, underhållande personligheter. Kanske lite "Janne Loffe Carlson anda för dom äldre deltagarna.

Helt enkelt "förebilder" som man kan identifiera sig med och som primärt gillar och till vardags kör den här typen av hojar....det är vad jag tror:)

Lämna era platser som instruktörer till förfogande och leta efter nya instuktörer som kommer från dessa led..så kanske det kan börja att hända saker på den här fronten.:)

Innlägget var snarare ett tips på vad som kanske kan fungera lite bättre.

(Innlägget handlar inte om min personliga attityd till kurser den här gången)

Anders.J

Jag kan lämna min plats till förfogande, under FÖRUTSÄTTNING det kommer en customåkare som skall locka till mera knix åka. Det finns inte tillräckligt customintresse för att få tillräckligt med sådanna instuktörer och deltagare. Tyvärr. Risken är nog så att isåfall så kommer all knix läggas ner pga att det blir en topp i utbildningen(ganska snart med) som man inte kommer över pga att materialet stoppar den mänskliga fortbildningen. Och folk kommer tycka det är så tråkigt så ingen kommer komma på utbildningarna, sen må de vara världens bästa instruktörer.

Visst finns det de som kan det här med kurvteknik som du säger tycker de skall komma fram ur garderoben bara och visa sig, men allt är relativt, det förare av långafflar anser som en kurva är säkert mer eller mindre en raksträckor för andra.

In med Janne Loffe, skämta och skoja, garva, tror du på allvar de blir tagna seriöst då? Kanske även ta en bira innan med? In kasta lite fisk och annanas på deltagarna ;-) Loffa Karlsson stuket de luxe.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Att instruktörer kör sporthoj är inget som förvånar mig.

Dom som köper en sporthoj är intresserade av det
tekniska i mc-körningen och vill då ha den bästa hojen
för att kunna köra så bra som möjligt.


Hönor och ägg...


Det är nog åtminstone så att de som gillar det tekniska i körningen kör sporthoj, eller sportiga hojar ivf.

Tvärtom vette faaan..
 

micke.r

New member
Och nu en (aningens OT) rapport från verkligheten.
Kristianstad i helgen:
Bil gjorde vänstersväng. Motorcyklist körde in i bilen och dog.
Svängde bilen tvärt över vägen: kanske. Körde hojåkaren fort: kanske.
Ett är säkert: Se upp för bilister!!
Då jag är ute och kör bil blir jag ofta omkörd av hojåkare som kör jävligt fort. Vissa hinner jag inte uppfatta i backspegeln innan de dånar förbi utan jag tänker bara: tur att jag inte gjorde en vänstersväng här!

Ja, det är tragiskt, men om vi räknar bort några oreggade heldag och några 4-hjulingar, så var det 30 dödsolyckor 2010. 20 av dem var singelolyckor varav ca 8-10 av dem var touring/custom.

Det är just det som är grundtesen för kurserna som vi resonerar om...
 

micke.r

New member
Instämmer med SGM. Det vi gör på Knix är EXAKT samma som vi gör på större banor. Bara det att det går lite långsammare och då kräver det mer exakt genomförande.

Sen är det väl så att upplägget och omfattningen kan variera något mellan distrikten, då utbudet av Knix ökat avsevärt de senaste åren.

Olika deltagare kan därmed säkert uppfatta kurserna lite olika ;-)

/ Micke
 

SuperRetard

New member
Sen är det väl så att upplägget och omfattningen kan variera något mellan distrikten, då utbudet av Knix ökat avsevärt de senaste åren.

Olika deltagare kan därmed säkert uppfatta kurserna lite olika ;-)

/ Micke

Min första tanke också.

Jag körde en massa på Rörken innan ordet Knix var uppfunnet, och när jag nu åkt en del BKK/SHK så har jag helt ärligt inte lärt mig en enda ny sak (i teori räknat). EXAKT samma upplägg och kursinnehåll.
 

kkj

New member
Ja, det är tragiskt, men om vi räknar bort några oreggade heldag och några 4-hjulingar, så var det 30 dödsolyckor 2010. 20 av dem var singelolyckor varav ca 8-10 av dem var touring/custom.

Tja, konstigt att det inte är mer...............egentligen
 

Chopperbyggarn

New member
In med Janne Loffe, skämta och skoja, garva, tror du på allvar de blir tagna seriöst då? Kanske även ta en bira innan med? In kasta lite fisk och annanas på deltagarna ;-) Loffa Karlsson stuket de luxe.

Lite OT: Janne Loffe är vad jag vet helnykterist ...dessutom var han under många år aktiv Enduro förare...en del glada filurer som han har även en mycket seriös sida som man tar på största allvar...en härlig blandning av humor och allvar.

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Varför inte helt nya grepp som kurser på Video DVD/Internet??? Finns mycket som man kan studera på detta sätt nuförtiden.
Just nu försöker jag lära mig lite Ryska på DVD kurs o den är bra mycket roligare än ett par terminer kvällskurs i Spanska som jag gick på i mitten av 90-talet detta trots en mycket bra och humoritisk kursledare....måste gå att överföra även till mc-körning... samt med fokus på trafik o vanliga vägar och verkliga förhållanden som man ställs inför när man är ute och kör...INTE BANOR.

Ska man nå ut till grupper som inte är intresserade av att komma så kanske man bör tänka i alternativa banor?

Anders.J
 

powerglide

New member
Det här är trams.
Moget bemötande.
Så du menar att stegutbildningen inte fyller ngn funktion?

Det är mycket att ta in som deltagare och det finns inte en möjlighet för instruktörerna att veta från vilken nivå man ska utgå ifrån i sin grupp utan nivåindelningen.

Genom att fokusera på en del i taget ser du ju till att saker verkligen sätter sig.

Visst. När man går från noll så är Knix kanon. Därav beteckningen grundkurs.

Men du kan inte på fullt allvar mena att man kan fördjupa sig på samma sätt genom att skippa en nivåfokuserad utbildning. Att blanda "lekskola" och "universitet". Missförstå mig rätt nu, jag menar inte att Knix är lekskola. Bara att man på en dag inte hinner fördjupa sig tillräckligt i alla moment.

Jag är mycket väl medveten om att man gör samma saker på en Knix som på en avancerad kurs. Men tiden för momenten är ju inte tilltagna på samma sätt.
För att fördjupa sig seriöst finns i dagsläget bara kurser på Storbana.

o Att gå en stegutbildning är ett bra sätt att fokusera på olika delar av körningen på ett kontrollerar sätt och med tillräckligt med tid.
o Att köra stegutbildning med Custom på storbana är inga problem men bortkastade pengar då de normalt inte kommer upp i de hastigheterna där storbana blir en nödvändighet.
o En Knix räcker inte till för att på enbart en dag, tillräckligt bra gå igenom alla moment som man behöver.

En ordentlig stegutbildning med inriktning på att locka Custom specifikt borde därför gå alldeles utmärkt att köra på Go-Cart bana (eller blanda med äkta trafikkörning).
 
Last edited:

powerglide

New member
Att instruktörer kör sporthoj är inget som förvånar mig.
Håller också med här. Det är en förutsättning för instruktörens fortsatta utveckling.

Men det inger säkert dålig trovärdighet i en del moment (ja, jag hänger upp mig på körställningen fortfarande ;). )

Jag har i en del fall ganska enkelt rationaliserat bort en instruktörs förklaringar med att "Ja, ja. Han har en sporthoj men på min med upprätt körställning funkar det ju inte så."

Ju mindre sådana tankar man introducerar i en grupp desto bättre måste ju trovärdigheten och därmed genomslaget på instruktionen bli.

Om en instruktör kör Custom och säger "Gör så här, då fungerar det bäst", så tror jag ju mer på honom (eller henne) än om han (eller hon) säger samma sak och visar på sin Sporthoj.

Jag vet intellektuellt att principen är samma. Men det känns ju inte så i magen.

Eller hur?
 
Last edited:

Marie

Banned
Jag har läst och läst, men det är en sak som jag inte för mitt liv lyckats förstå....

Customhojar brukar ju vara ganska låga, så jag förstår inte att man skulle behöva en stege för att komma upp på dem.

Och vad skall man då med en stegutbildning till? :confused:
 

kkj

New member
Vilka ytterligheter!!
Sporthojsåkare, fosterställning fast i upprätt läge, om det är wannbees: fötterna på passagerarpinnarna, aldrig under 11 000 rpm (utom då motorn är avstängd)
Glidar/customåkare, näsan i vädret, gynekologställning, armar krampaktigt utsträckta efter styret som verkar vara så långt borta, alltid högsta växel, aldrig över 700 rpm.

Sen vi andra som sitter mera bekvämt och normalt. Ha! :D:p:rolleyes:
 

powerglide

New member
Newton brydde sig inte om fransar eller knäpuckar, han skrev lagarna villkorslöst!
Nja, hojtyperna är ju faktiskt riktigt olika byggda och påverkas därmed olika.

Jag läste just en lååång tråd om inbromsning på SH.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5234176

Även detta moment är väldigt olika i en del avseenden beroende på vilken typ av hoj man har.

Normalt bromsar jag enbart med frambroms (enklast) i kombination med motorbroms när den är planerad.
Men på min Custom har detta vid några tillfällen resulterat i skrikande framdäck redan vid som jag tycker "måttlig" inbromsning ;)

Nu har jag ju lärt mig ordentligt att hålla löst i styret så jag har aldrig gått omkull. Men olika hojar kräver uppenbarligen olika teknik när man närmar sig marginalerna.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Nja, hojtyperna är ju faktiskt riktigt olika byggda och påverkas därmed olika.

Jag läste just en lååång tråd om inbromsning på SH.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5234176

Även detta moment är väldigt olika i en del avseenden beroende på vilken typ av hoj man har.

Normalt bromsar jag enbart med frambroms (enklast) i kombination med motorbroms när den är planerad.
Men på min Custom har detta vid några tillfällen resulterat i skrikande framdäck redan vid som jag tycker "måttlig" inbromsning ;)

Nu har jag ju lärt mig ordentligt att hålla löst i styret så jag har aldrig gått omkull. Men olika hojar kräver uppenbarligen olika teknik när man närmar sig marginalerna.


Du börjar närma dig stadiet för lite obstinat nu.

Du får konstatera att en glidare är annorlunda byggd hur mkt du vill, ingen säger emot. Men faktum kvarstår, Newtons lagar är exakt desamma.

På en custom med 65/35 viktfördelning går det helt riktigt inte att lägga lika mkt frambroms som på en normal hoj. Därmot kommer 65/35 att kunna bli 48/52 på många glidare om man gör saker rätt och i rätt ordning genom viktförskjutning.

På exakt samma sätt som viktfördelningen på min hoj är 53/47, men maxbroms är 100/0.
 

SGM

Moderator
Moget bemötande.
Så du menar att stegutbildningen inte fyller ngn funktion?

Det är mycket att ta in som deltagare och det finns inte en möjlighet för instruktörerna att veta från vilken nivå man ska utgå ifrån i sin grupp utan nivåindelningen.

Genom att fokusera på en del i taget ser du ju till att saker verkligen sätter sig.

Visst. När man går från noll så är Knix kanon. Därav beteckningen grundkurs.

Men du kan inte på fullt allvar mena att man kan fördjupa sig på samma sätt genom att skippa en nivåfokuserad utbildning. Att blanda "lekskola" och "universitet". Missförstå mig rätt nu, jag menar inte att Knix är lekskola. Bara att man på en dag inte hinner fördjupa sig tillräckligt i alla moment.

Jag är mycket väl medveten om att man gör samma saker på en Knix som på en avancerad kurs. Men tiden för momenten är ju inte tilltagna på samma sätt.
För att fördjupa sig seriöst finns i dagsläget bara kurser på Storbana.

o Att gå en stegutbildning är ett bra sätt att fokusera på olika delar av körningen på ett kontrollerar sätt och med tillräckligt med tid.
o Att köra stegutbildning med Custom på storbana är inga problem men bortkastade pengar då de normalt inte kommer upp i de hastigheterna där storbana blir en nödvändighet.
o En Knix räcker inte till för att på enbart en dag, tillräckligt bra gå igenom alla moment som man behöver.

En ordentlig stegutbildning med inriktning på att locka Custom specifikt borde därför gå alldeles utmärkt att köra på Go-Cart bana (eller blanda med äkta trafikkörning).

Du missade poängen helt.

Det som lärs ut på knix är *exakt* samma sak som på det du kallar "stegutbildning".

Exakt samma sak, om något är körningen på knix ännu mera krävande.
 
Last edited:
Top