Anpassad stegutbildning för Customförare?

micke.r

New member
"Därför att det dör ganska många på Custom trots att de flesta kör så långsamt."

Ja, märkligt. Såg olyckslistan. Sportåkare ja, det kan jag förstå, men glidare??

Ja, märkligt... :rolleyes:

Vanligaste dödsolyckan - hela 20 av ca 30 dödsolyckor under 2010 - är singelolyckor...

Anledningen till en singelolycka är oftast att föraren överraskas av instinkter som i sin tur påverkar körningen...

Tar våra instinkter överhanden ENDAST om vi sitter på en sporthoj, eller är det så att det inträffar oavsett vilken hoj vi kör - eller om vi kör bil eller lastbil eller trampcykel... :cool:

/ Micke
 

micke.r

New member
Hmm, skulle ett gäng deltagare på egen hand kunna kona upp en lågfartsbana på avskild plats och sedan bara hyra in instruktörerna?

Tja, varför inte...

Det skulle om inte annat kunna fungera som en prova på, eller aptitretare och marknadsföring till en riktig kurs.

Något annat som jag tror på, och som jag testat lite, är att åka till någon klubb "i närheten", exempelvis under en fikakväll eller fikatur.

Väl på plats går det att beskriva och marknadsföra våra kurser, samt svara på eventuella frågor och funderingar!!

Kanske skulle man (om man vill göra en satsning mot en "ren" customkurs) bjuda några klubbar på 1-2 kursplatser... Då får man förhoppningsvis några som går, och som sedan kan förmedla sina intryck och erfarenheter...

Att bara skriva customkurs i kursprogrammet samt på några flyer's funkar ju sådär bra... Det har bla SMC Skåne provat, liksom SMC Stockholm tror jag (Vet inte resultatet vid deras kurs..)

/ Micke
 

kkj

New member
Det är inte på det sättet att customhojar har så dåliga gångegenskaper att det är därför de råkar i svårigheter?

Majoriteten verkar dessutom vara gamla stötar (ja, ja, ja, jag är också i den åldern :eek:) som fått återfall. Om det nu skulle ha någon inverkan.........vill man ju inte tro.......då skulle jag diskvalificera mig själv. (Jag har visserligen inte "återfallare", men ändå)
 

SGM

Moderator
Det luktar överlevnadsreflexer lång väg om olycksstatistiken (generellt oavsett hojtyp när det är singelolyckor). :)

Mängdträning är det enda som gäller, att aktivt jobba bort problemet.

Men det krävs att man verkligen kör med, det blir inte bättre av att tuffa tio under till det lokala fiket i kortege (även om det är jäkligt mysigt ibland det med).

Nyttja knixkörningarna och kör efter begränsningarna?
 

powerglide

New member
Så målet är att alla Customhojar ska gå med fullt fotskrap i varje kurva som gått Steg 1 - 3 ;)

Fast seriöst. Lite annan körstil krävs för att bibehålla sina kunskaper efter man gått kurs.

Det man inte använder glömmer man.
 

SGM

Moderator
Så målet är att alla Customhojar ska gå med fullt fotskrap i varje kurva som gått Steg 1 - 3 ;)

Fast seriöst. Lite annan körstil krävs för att bibehålla sina kunskaper efter man gått kurs.

Det man inte använder glömmer man.

Man går fler kurser, mängdträning.
 

SuperRetard

New member
Så målet är att alla Customhojar ska gå med fullt fotskrap i varje kurva som gått Steg 1 - 3 ;)

Fast seriöst. Lite annan körstil krävs för att bibehålla sina kunskaper efter man gått kurs.

Det man inte använder glömmer man.


Även om jag själv slarvar ibland när det går långsamt (eftersom jag vet att det går bra ändå) så GÖR det stor skillnad för stabilitet osv om man har gas-stöd, har blicken rätt och får ett stabilt spår mm. Oavsett tempo.

Jag brukar titta lite xtra på glidarna när man är ute och åker, och en överväldigande majoritet bromsar sig genom kurvan, har galet tidiga apex och har redigt kantiga spår genom böjarna. Även om tempot inte är målet, så måste ju även krompråmsskeppare få glädje av att lära sig få hojen stabil under nedlägg, hålla jämna spår med bra flyt och dessutom få betydligt bättre marginaler genom att planera spåren och flytta bak apex!?

Sporthojsolyckorna beror kanske (förmodligen?) på piloter som helt enkelt tar för stora risker och kör med för små marginaler. Kanske finns det inte så mkt att göra för just dem som tror att det är värt det?

Men den växande statistiken för glidarna är mer tragisk. Där beror det för mina ögon mest sannolikt på okunskap, okunskap och orutin. DET är något som går att ändra på. Nyckelordet i mina ögon är inte som SGM säger repetition, utan medvetenhet. De har ingen aning om att man kan bromsa rejält hårt med frambromsen på en custom, eller att markfrigången och stabiliteten blir mkt bättre om man gasar sig genom kurvan, eller att en sen svängpunkt ger STÖRRE marginaler än att slicka innerkanten tills de "glider ut".. Och en massa andra saker som sker innan vi blir medvetna om våra (felaktiga) instinkter och får verktyg att ändra beteendet.

DET kan kurserna bidra med, medvetandegöra och leverera verktygslådan. Öva kan de göra på väg till fiket i fortsättningen också!
 

micke.r

New member
Så målet är att alla Customhojar ska gå med fullt fotskrap i varje kurva som gått Steg 1 - 3 ;)

Fast seriöst. Lite annan körstil krävs för att bibehålla sina kunskaper efter man gått kurs.

Det man inte använder glömmer man.

Hur menar du här då... ??

Där beror det för mina ögon mest sannolikt på okunskap, okunskap och orutin. DET är något som går att ändra på. Nyckelordet i mina ögon är inte som SGM säger repetition, utan medvetenhet...

[massa text...]

DET kan kurserna bidra med, medvetandegöra och leverera verktygslådan. Öva kan de göra på väg till fiket i fortsättningen också!

Precis !!! Bra formulerat!

/M
 

powerglide

New member
Man går fler kurser, mängdträning.

Då får du gå alla kurserna hela tiden varje år.

Hur menar du här då... ??
Instämmer med Hund.
kurserna bidra[r] med, medvetandegöra och leverera verktygslådan. Öva kan de göra på väg till fiket

Om man efter kursen inte på egen hand nöter på de moment man lärt sig så glömmer man snart det mesta som man gick igenom på den dyra kursen.
 
Last edited:

kkj

New member
Skare va så krångligt att åka hoj? Jag har inte ens MC-körkort! Fick det automatiskt, som det ju var förr i världen.

Min första hoj var en CZ 150 c.c. som jag gömde i skogen (jag var 15 år och körkortslös). Knallade iväg med en dunk bränsle och en skiftnyckel när jag fick åklust. Kan inte minnas att jag körde omkull någon gång fast den gick att få upp i svindlande 80 Km/t på slingriga stigar och skogsvägar. Huvudbonad = Keps!!!! Skor = sandaler!!! OBS! detta var verkligen forntid!!
 

SGM

Moderator
Då får du gå alla kurserna hela tiden varje år.

Instämmer med Hund.


Om man efter kursen inte på egen hand nöter på de moment man lärt sig så glömmer man snart det mesta som man gick igenom på den dyra kursen.

Ja, en halvdag på knixåkat kostar ju stöddiga 250 bagis. ;) den typen av körning är precis det merparten av de normala förarna behöver (enligt min personliga åsikt).

...men vill man inte se möjligheterna så.

Givetvis är det verktyg som delas ut, tror inte jag fick fram riktigt vad jag menade....så att tänka aktivt på vad man gör, och varför, är lika viktigt på gata som på kurserna.
 

powerglide

New member
Vilket är skitbilligt för en heldag.

Om du bara ska mängdträna på kurser (vilket är varför vi diskuterar detta nu). Blir det inte så billigt längre.

Och den riktiga utbildningen får du bara på Storbanekurserna som har stegutbildningen.
Knix är ingen stegutbildning vilket jag gärna sett för de som inte vill/behöver dra runt banan i så hög hastighet. T.ex. Customhojar.

Vanlig Knix är kul. Men det är genom stegutbildningarna som jag själv getts möjlighet att börja behärska min körning.
 
Last edited:

SGM

Moderator
Och den riktiga utbildningen får du bara på Storbanekurserna som har stegutbildningen.
Knix är ingen stegutbildning vilket jag gärna sett för de som inte vill/behöver dra runt banan i så hög hastighet. T.ex. Customhojar.

Det här är trams. Ursäkta att jag säger det. :) Det som lärs ut på knixkörningarna är baserat på exakt samma sak som på BKK&SHK på storbana, det är ju bara lite kortare rakor, och mindre radie på kurvorna, hur man gör ändras inte nämnvärt för det.

Gaskontroll och blick är a och o - det är ofta det är temat för dagen på knixkörningarna, och har ni heldagar i syd lär det hinnas med annat med, och det lär vara gott om tid för instruktörer att hinna med lite individuell coaching med.

Excuses, excuses. :D
 

kkj

New member
Och nu en (aningens OT) rapport från verkligheten.
Kristianstad i helgen:
Bil gjorde vänstersväng. Motorcyklist körde in i bilen och dog.
Svängde bilen tvärt över vägen: kanske. Körde hojåkaren fort: kanske.
Ett är säkert: Se upp för bilister!!
Då jag är ute och kör bil blir jag ofta omkörd av hojåkare som kör jävligt fort. Vissa hinner jag inte uppfatta i backspegeln innan de dånar förbi utan jag tänker bara: tur att jag inte gjorde en vänstersväng här!
 

BMW R90s

New member
Ni kan väl börja med att undersöka intresset för en storbanekurs enbart för
cutomåkare? Med ledare som också kör customhojar.
Jag har själv åkt en dag på kurs, ledaren hade värsta sporthojen+knäpuckar
likaså medhjälparen:)
Tror inte nuvarnde koncept någonsin kommer att locka några
cutomåkare.
Bankurserna borde också mera beröra vanliga problem i trafiken.
 
Top