powerglide
New member
Varför kör inte så många Customförare storbana/knix?
Nej men seriöst.
Lite besviken blev jag allt när jag körde med min Drag Star på en Knix. Och då går den ändå att luta en hel del jämfört med andra slädar.
Nu har jag lagt den på försäljning men det är mest för att jag inte har råd att ha två hojar.
Som motorcykel är många Custom ett helt hopplöst koncept:
o Pinnar, plattor och system går i tidigt
o Svårt att klämma runt tanken för att undvika påverka styrning
o Svaga frambromsar som ofta bara har en bromsskiva
o För lätt framdel vilket gör att framdäck släpper lättare vid inbromsning och kurvor
o Skålad sadel vilket förhindrar kroppsförflyttning i sidled
o Bakåtlutad sittställning med sträckta armar vilket försvårar ren motstyrning
o Brett styre som förhindrar hur långt man kan luta utåt med överkroppen
o Låg tyngdpunkt som minskar effekten av tyngdförflyttning av kroppen
Vill vi locka dem till utbildning måste det till ett annat upplägg som de kan utvecklas inom.
All teori fungerar men tekniken för sväng måste anpassas.
Själv har jag, förutom överkroppslut, börjat med "motstamp" för att kunna hålla min Custom mer upprätt genom en kurva.
Det pratar man bara väldigt lite om under delen "Position på hojen" men kan göra underverk för en sväng med Custom.
Då undrar jag ju vad mer för tekniker som måste komma tidigare/lyftas fram i en stegutbildning för att ge bra behållning åt customförare?
Kanske ska man lära sig att köra med snedställd sladd ala Rossi
Man kör bara en gång. Sedan inser man hur värdelös ens kromhoj är på att svänga också går man hem och gråter en skvätt och glömmer hela skiten med kurvteknik.För att bli seriös en sekund så förstår jag inte varför det är så. Det finns en herrans massa fler slädar där ute än sporthojar,
Nej men seriöst.
Lite besviken blev jag allt när jag körde med min Drag Star på en Knix. Och då går den ändå att luta en hel del jämfört med andra slädar.
Nu har jag lagt den på försäljning men det är mest för att jag inte har råd att ha två hojar.
Som motorcykel är många Custom ett helt hopplöst koncept:
o Pinnar, plattor och system går i tidigt
o Svårt att klämma runt tanken för att undvika påverka styrning
o Svaga frambromsar som ofta bara har en bromsskiva
o För lätt framdel vilket gör att framdäck släpper lättare vid inbromsning och kurvor
o Skålad sadel vilket förhindrar kroppsförflyttning i sidled
o Bakåtlutad sittställning med sträckta armar vilket försvårar ren motstyrning
o Brett styre som förhindrar hur långt man kan luta utåt med överkroppen
o Låg tyngdpunkt som minskar effekten av tyngdförflyttning av kroppen
Vill vi locka dem till utbildning måste det till ett annat upplägg som de kan utvecklas inom.
All teori fungerar men tekniken för sväng måste anpassas.
Själv har jag, förutom överkroppslut, börjat med "motstamp" för att kunna hålla min Custom mer upprätt genom en kurva.
Det pratar man bara väldigt lite om under delen "Position på hojen" men kan göra underverk för en sväng med Custom.
Då undrar jag ju vad mer för tekniker som måste komma tidigare/lyftas fram i en stegutbildning för att ge bra behållning åt customförare?
Kanske ska man lära sig att köra med snedställd sladd ala Rossi
Last edited: