Anpassad stegutbildning för Customförare?

Babs

New member
Som customåkare blir jag bara sååååå glad när jag läser denna tråd!

Jag tror att ni är inne på ett bra spår med tänket, fortsätt spåna runt frågan - det kan bli hur bra som helst

Har genomfört steg 1-3 på min Intruder 1400 och jag lärde mig enormt mycket. Vissa delar i tekniken får man anpassa lite till en längre och lägre hoj, men i det stora hela så funkar tekniken som lärs ut. Men - visst vore instruktörer som kör custom att föredra :cool:

//Babs
 

SuperRetard

New member
Fan, nu blev jag nästan sugen på att få låna en (billig, ful och tappad) glidare för att få testa, lära sig skillnaderna i viktfördelning, försprång och körställning.

En ny cup?

Custom ratbike-cup? Tävla med hojar gjorda för allt annat än att gå fort? :d
 

Carnivore

New member

Var inte menat som att exkludera någon men när det gäller att försöka brainstorma fram nya saker för funktionärerna inom SMC så kanske det inte skall göras helt öppet då det dels blir fler i debatten än nödvändigt men också skapar förhoppningar som kanske inte infrias.
 

Carnivore

New member
Fan, nu blev jag nästan sugen på att få låna en (billig, ful och tappad) glidare för att få testa, lära sig skillnaderna i viktfördelning, försprång och körställning.

Det skulle jag gärna göra också, låna en glidare och testa mycket av stegutbildningen på, om inte annat för att kunna hjälpa på fler hojar än bara de jag känner till väl.
 

powerglide

New member
Ska man testa vad dom funkar på bana så borde en mindre defekt Custom va grejen :tummenupp

Bara den är trafiksäker i övrigt och motorn är ok.
 

SuperRetard

New member
Det skulle jag gärna göra också, låna en glidare och testa mycket av stegutbildningen på, om inte annat för att kunna hjälpa på fler hojar än bara de jag känner till väl.

Ja det är väl enda skälet? Annars víll jag ha nåt man kan åka på sladd med :D


Men det är kul att lära sig nya saker, och just custom är väl det enda som verkligen skiljer sig från övriga och kräver lite uppfinnahjuletpånytt så länge underlaget är asfalt.
 
J

Janner

Guest
Det är jättebra för oss instruktörer att prova på många typer av hojar, även om vi inte sen beslutar att ha just en sån i garaget. Det ger oss en grund och förståelse för andra typer av cyklar. Du kan som instruktör referera till vilka cyklar du kört och kanske på det sättet verka lite mer "trovärdig" i deltagarens ögon.

Jag har dessutom börjat den här säsongen att köra med deltagaren på deras egen hoj, vilket jag ser ger en del förbättring i körningen efteråt. Fler än en gång är kommentaren att -"Går det att göra så med den här cykeln!" och senast var det just en kille på custom. Han erkände i början på dagen att han tyckte det var otäckt att svänga och jag hoppas och tror att våra rundor på Knutstorp med honom som passagerare lärde honom några saker.

Det här gör ju naturligtvis instruktören bara om han/hon känner att det kommer funka och deltagaren ska ju också säga att det är OK.

För övrigt så har jag pratat med de instruktörer som vi har i grönt tält på Knutstorp, som själva kör custom, att övningarna är i stort sett applicerbara på customcyklar.

Avslappnade armar och en bra blick kan väl aldrig vara fel?
 

powerglide

New member
Grunderna funkar kanon på en Custom också.
Det är finliret med sittställningen som jag upplever att det inte är så mycket som kan användas som vore önskvärt.
Det blir liksom inte så mycket att öva på som med andra hojar.
 

Pisken

New member
Vettefan , min korta erfarenhet av hojåka (en XT660 å nuvarande VZ1600) , så ju mer jag läser om sitta å titta så tänkte jag på hur jag kranade runt idag ....

Motstyrning , när jag tänkre efter så är det varje sväng
flytta tyngdpunkten inåt i kurva och "tryck bågen i backen"(fasen tillomed "innerbenet" flänger ut ibland) check på den
Titta in i svängen ... mjovars , är väll mest naturligt(titta dit man ska,sitter i gamla rallyblodet)

försökte flytta hela röven å kroppen i svängar...går knappt iom att man inte har riktigt stöd med benen(fötterna är framför kroppen,svårt att ta spjärn utan å hänga som en apa i styret=kass kontroll)

Sen att 1600an är relativt "busig" med mycket bra bromsar mm och inte riktig "gynstol ställing" underlättar kanske , men när jag läst endel om "hur man ska köra" så blir jag ännumera sugen på en kurs !
Vill höra och någon som kollar om man gör rätt , samt att det kan vara kul å ösa loss på en avlyst bana :)
 

Hansi

Skrivit för mycket
Sen att 1600an är relativt "busig" med mycket bra bromsar mm och inte riktig "gynstol ställing" underlättar kanske , men när jag läst endel om "hur man ska köra" så blir jag ännumera sugen på en kurs !
Vill höra och någon som kollar om man gör rätt , samt att det kan vara kul å ösa loss på en avlyst bana :)

Det är knixkurs redan på söndag kväll på en gocartbana nära dig :)

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=635
 

micke.r

New member
Det är exakt det jag menar. Vi instruktörer, undertecknad inräknad, är rent generellt för dåliga på att köra olika hojtyper. Själv har jag bytt hoj idag och mycket av det jag kan måste jag lära om.


Jag kör exakt "lika" oavsett vilken typ av hoj jag kör. Alla våra övningar i steg 1-3 är i princip applicerbara på alla sorts hojar :cool:

Det har även nämnts en del om körställning i tråden, men jag anser att det är fler saker som funkar och är användbara, än vad det är som inte gör det...

/M
 
Last edited:

micke.r

New member
Det skulle jag gärna göra också, låna en glidare och testa mycket av stegutbildningen på, om inte annat för att kunna hjälpa på fler hojar än bara de jag känner till väl.

Jag brukar stjäla någon deltagares hoj, och testa lite under kursdagarna...

:D

/M
 

powerglide

New member
Det har även nämnts en del om körställning i tråden, men jag anser att det är fler saker som funkar och är användbara, än vad det är som inte gör det...
Instämmer.

Men där det inte hänger ihop blir det ju knas. Vad är det för idé att prata om sittteknik för en customförare som inte går att använda? :va
 

Babs

New member
Instämmer.

Men där det inte hänger ihop blir det ju knas. Vad är det för idé att prata om sittteknik för en customförare som inte går att använda? :va

Men.... det går att använda.... Några mindre justeringar bara... " knyck" en custom nästa gång du har chansen och känn efter - du kommer att bli förvånad
:cool:
 
Top