o Customförare vill ha en mer socialt aktiv instruktör
o Genomförandet i utbildningarna tar inte tillräckligt upplevd hänsyn till skillnader i hojarna
o Det finns instruktörer som har attityden att det ändå är samma sak oavsett vad man kör och genomförandet är bra som det är
o Utbildningen känns inte fullt anpassad till riktiga vägar då man enbart kör bana
o Trovärdigheten för instruktören är mindre när man kommer med en Custom och instruktören använder en Sporthoj för att instruera
Men alltså...
Det här med trovärdighet och hojval - vi har disskuterat det här förr (faktiskt i båda riktningar - måste man ha en racehoj för sporthojskurser?? Måste man vara lika snabb som en tävlingsförare??)
Jag anser inte att trovärdigheten sitter i om jag har
fransar på styret på min racehoj eller inte...
Det sitter i vad jag säger och vad jag gör eller visar. Det handlar om att vinna deltagarnas förtroende, oavsett vilket skrå de tillhör.
Jag visar till exempel alltid på deltagarens cykel då jag ska visa något. Jag förklarar hur deltagaren ska göra med sin hoj samt vilka eventuella skillnader och som finns...
Om ni "customåkare" har fått dåliga tips och instruktioner så är det
vi instruktörer som måste bli bättre.
Vi behöver ju inte spetsa till det och prata om specifikt custom - exempelvis den körställning vi lär ut på sporthojar funkar ju inte redan på en vanlig hoj med upprätt körställning, utan vi måste ju anpassa utbildningen efter deltagaren.
Vad det gäller kurs på vägen eller på banan - vi har ju haft den diskussionen tidigare i tråden ! Det funkar inget vidare att bedriva utbildning ute i trafiken.
Kurvorna på en bana motsvarar ju den tväraste kurvan ni kan hitta ute trafiken... Den svaga öppna kurvan kan ju vem som helst köra hur som helst i och ändå klara sig.
Var kör dessa 8-10 touring/customförare ihjäl sig i "sin" singelolycka ?? På raksträckorna ?? Vakna !!!
Till sist - det är i grunden samma sak att köra sporthoj som custom eller touring eller "vanlig hoj" !!! Vad är problemet ?? När ni går steg 4 för 20:e gången kan vi klyva hårstrån och på visa skillnaderna
DET vi pratar om i steg 1-4 på (på storbanekurser) är rena grunder i körningen så som hantering av gasen, avslappnad förare, blicken, "spårval" för att öka marginalerna...
Lägg där till ett resonemang kring attityder och riskmedvetenhet - ja, där finns det endel att göra även med "gamla" hojrävar - inte bara 25 åringar på sporthojar
Nej, öppna ögonen - tänk efter lite, och fundera vad ni kan göra istället !!! Vi ställer ETT krav på er, och det är att ni ska vara öppna och lyssna på det vi vill visa och lära ut. En grundförutsättning för det är faktiskt att ni får tummen ur vagnen och kommer till kurserna !! Både vi och ni kan då utvecklas genom den dialog som vi för med deltagaren och genom att lyssna på era synpunkter och önskemål...
/ Micke