Anpassad stegutbildning för Customförare?

J

Janner

Guest
Du missade poängen helt.

Det som lärs ut på knix är *exakt* samma sak som på det du kallar "stegutbildning".

Exakt samma sak, om något är körningen på knix ännu mera krävande.

Jag håller med SGM här. På Knix kör vi steg 1, dvs samma steg 1 som på storbana. Skillnaden är att många av mina deltagare (jag kör i grön grupp) har så mycket att lära att en dag på steg 1 inte räcker, utan vi rekommenderar dem att komma tillbaka till fler Knixkörningar för att öva mer på de grundläggande kunskaperna i steg 1.

Steg 1: Spårval, motstyrning, broms inför kurva, gaskontroll och blick naturligtvis.

Mycket grundläggande och ett ganska massivt övningsmoment som tar tid att öva in, men när det här sitter så blir körningen så mycket roligare.
 

powerglide

New member
Jag håller med SGM här. På Knix kör vi steg 1, dvs samma steg 1 som på storbana. Skillnaden är att många av mina deltagare (jag kör i grön grupp) har så mycket att lära att en dag på steg 1 inte räcker
Då håller du alltså med mig och inte SGM.
Steg 2 och 3 kommer man alltså nästan aldrig in på. Nästa gång man kör Knix blir det Steg 1 igen.
Då är Knix inte samma sak som en komplett stegutbilning.

Vad är det som hindrar att en komplett stegutbilning körs på en Go-Cart-bana istf storbana för långsammare deltagare?
 

powerglide

New member
På en custom med 65/35 viktfördelning går det helt riktigt inte att lägga lika mkt frambroms som på en normal hoj. Därmot kommer 65/35 att kunna bli 48/52 på många glidare om man gör saker rätt och i rätt ordning genom viktförskjutning.

Och därför är det viktigt att trycka hårdare på detta vid en utbildning för Customförare.

Kom igen och hjälp mig nu istället för att säga att allt är bra som det är.
I så fall hade fördelningen av Customåkare på utbildningarna sett annorlunda ut än idag.

De linjer (flertalet mina ;) ) som jag observerat i denna tråd till varför det kanske är så få deltagare kan sammanfattas som:

o Customförare vill ha en mer socialt aktiv instruktör
o Genomförandet i utbildningarna tar inte tillräckligt upplevd hänsyn till skillnader i hojarna
o Det finns instruktörer som har attityden att det ändå är samma sak oavsett vad man kör och genomförandet är bra som det är
o Utbildningen känns inte fullt anpassad till riktiga vägar då man enbart kör bana
o Trovärdigheten för instruktören är mindre när man kommer med en Custom och instruktören använder en Sporthoj för att instruera

En del av detta upplevs säkert som småsaker, jag vet.
Men är det småsaker för de deltagare som inte återkommer?

Till stegutbildningarnas nackdel kan jag tillföra att gamla uvar, som iofs aldrig gått en utbildning, lätt blir putta om de upplever att de får "börja om".

Fast det kan också handla om att uvarna som går en utbildning första gången inte skiljer på hastighetsgrupp och stegnivå.

Jag förstår att det säkerhetsmäsdigt finns en tanke med grön grupp för de som kör en bana första gången.
Men det är astråkigt om man nu faktiskt har kompetens att klara banan bättre.
Varför ska man harva i grön grupp en hel dag?

Det är säkert en del som lackar ur på det och inte kommer tillbaka fler gånger efter en sådan dag om de inte blir "uppflyttade" efter ett eller två pass. Speciellt om de håller igen för att det är för många ivägen som kör saktare.
 
Last edited:

Hansi

Skrivit för mycket
Jag var deltagare på c:a 20 knixkurser (innan det hette Knix) på tuvängen och rörken innan jag provade på storbanekurserna.

När jag väl kom till gelleråsen så kändes det som om man gick ner några hack i svårighetsgrad då det var så gott om plats och tid i och mellan kurvorna att göra övningarna.

Det var inte mycket i steg 1-3 som inte hade berörts på gocartbanan.

Jag tror det beror på att knixinstruktörerna är så fria att välja vilka övningar dom vill göra med deltagarna i sina grupper, och när man som deltagare kommer dit och tränar riktigt ofta samt tar för sig under diskussionerna blir mer som steg 4 personlig träning.

Jag har gjort ALLA fel som man kan göra med blick, sittställning, gaskontroll osv och fått hjälp av instruktörerna att lösa detta.

Jag upplevde det nog som att i de lugnare grupperna så var det mycket motstyrning, gaskontroll, avslappnad körning, blick, förankring.

När jag gick över i de snabbare grupperna så kom det mer av steg 3 som sittställning/hänga ut/förflyttning samt ännu mer av motstyrning/snabbstyrning.

Kände inte alls att det var "steg 1" om och om igen även om man efter ett tag hört vissa dragningar ett dussin gånger.

Det finns alltid något nytt att lära sig eller något moment att träna mer på, prata med instruktörerna om det känns som om en övning inte ger någon utmaning, jag lovar att det går att få sig lite överkursövningar att jobba med...
 

powerglide

New member
@Hansi
Bra och konkret inlägg.

Detta förklara tydligt varför en stegutbildning inte skulle behövas på Knix (till skillnad från andras argument i tråden).

Frågan är bara om det går snabbare framåt med en stegutbildning om man kör det på en Knix eller om den friare formen är en fördel som gör att instruktörerna bättre kan ta emot uvarna.
 
Last edited:

SGM

Moderator
@Hansi
Bra och konkret inlägg.

Detta förklara tydligt varför en stegutbildning inte skulle behövas på Knix (till skillnad från andras argument i tråden).

Frågan är bara om det går snabbare framåt med en stegutbildning om man kör det på en Knix eller om den friare formen är en fördel som gör att instruktörerna bättre kan ta emot uvarna.

Som Hund redan är inne på blir det lite friare i de snabbare grupperna, där det blir mer individuell coaching, med mer aktiva deltagare som vet vad de behöver träna på.
Resultatet av utbildningen är ofta att man blir med och mer medveten om svagheter man har i sin körning, och blir nyfiken på vad man kan göra åt det..

Gaskontroll och blick är ju det som nöts mest på, och det som är absolut viktigast för hojkörningen, man kan aldrig träna för mycket på just det.

..och i de lugnare grupperna är det oftast just det man behöver nöta på (med det inte sagt att det finns en och annan banräv som behöver nöta det med, undertecknad inkluderad :D ).

/J
 

micke.r

New member
o Customförare vill ha en mer socialt aktiv instruktör
o Genomförandet i utbildningarna tar inte tillräckligt upplevd hänsyn till skillnader i hojarna
o Det finns instruktörer som har attityden att det ändå är samma sak oavsett vad man kör och genomförandet är bra som det är
o Utbildningen känns inte fullt anpassad till riktiga vägar då man enbart kör bana
o Trovärdigheten för instruktören är mindre när man kommer med en Custom och instruktören använder en Sporthoj för att instruera

Men alltså...

Det här med trovärdighet och hojval - vi har disskuterat det här förr (faktiskt i båda riktningar - måste man ha en racehoj för sporthojskurser?? Måste man vara lika snabb som en tävlingsförare??)

Jag anser inte att trovärdigheten sitter i om jag har fransar på styret på min racehoj eller inte...

Det sitter i vad jag säger och vad jag gör eller visar. Det handlar om att vinna deltagarnas förtroende, oavsett vilket skrå de tillhör.

Jag visar till exempel alltid på deltagarens cykel då jag ska visa något. Jag förklarar hur deltagaren ska göra med sin hoj samt vilka eventuella skillnader och som finns...

Om ni "customåkare" har fått dåliga tips och instruktioner så är det vi instruktörer som måste bli bättre.

Vi behöver ju inte spetsa till det och prata om specifikt custom - exempelvis den körställning vi lär ut på sporthojar funkar ju inte redan på en vanlig hoj med upprätt körställning, utan vi måste ju anpassa utbildningen efter deltagaren.

Vad det gäller kurs på vägen eller på banan - vi har ju haft den diskussionen tidigare i tråden ! Det funkar inget vidare att bedriva utbildning ute i trafiken.

Kurvorna på en bana motsvarar ju den tväraste kurvan ni kan hitta ute trafiken... Den svaga öppna kurvan kan ju vem som helst köra hur som helst i och ändå klara sig.
Var kör dessa 8-10 touring/customförare ihjäl sig i "sin" singelolycka ?? På raksträckorna ?? Vakna !!!

Till sist - det är i grunden samma sak att köra sporthoj som custom eller touring eller "vanlig hoj" !!! Vad är problemet ?? När ni går steg 4 för 20:e gången kan vi klyva hårstrån och på visa skillnaderna

DET vi pratar om i steg 1-4 på (på storbanekurser) är rena grunder i körningen så som hantering av gasen, avslappnad förare, blicken, "spårval" för att öka marginalerna...

Lägg där till ett resonemang kring attityder och riskmedvetenhet - ja, där finns det endel att göra även med "gamla" hojrävar - inte bara 25 åringar på sporthojar

Nej, öppna ögonen - tänk efter lite, och fundera vad ni kan göra istället !!! Vi ställer ETT krav på er, och det är att ni ska vara öppna och lyssna på det vi vill visa och lära ut. En grundförutsättning för det är faktiskt att ni får tummen ur vagnen och kommer till kurserna !! Både vi och ni kan då utvecklas genom den dialog som vi för med deltagaren och genom att lyssna på era synpunkter och önskemål...

/ Micke
 
Last edited:
J

Janner

Guest
Har funderat lite till.

Alla förslag på förbättringar av SMC:s kurser är bra, det kan vara saker vi inte tänkt på, saker som fungerar nu som inte gjorde det tidigare och små idéer som ger bra resultat. :)

Det problem jag sett på våra Knix-kurser (SMC Skåne) är snarare av annan art. Vi har problem att hitta instruktörer. :( Om man som vi har det problemet, så har vi helt enkelt inte möjlighet att tillmötesgå olika gruppers önskningar.

De instruktörer vi har minst av är just de på customhojar, som efterlyses här, men för övrigt tycker jag vi har en ganska blandad grupp med sporthojar, äventyrshojar och "vanliga" hojar.

Om du är intresserad av att lägga ca 5-10 dagar på sommaren, några dagar på utbildning, föregå med gott exempel när du "privatkör", köra utan ersättning och tycker det är riktigt roligt att utbilda och förklara så är det kanske dig vi söker. :D Kontakta i så fall pellehbg här på forumet.
 

SuperRetard

New member
1. Och därför är det viktigt att trycka hårdare på detta vid en utbildning för Customförare.

2. Kom igen och hjälp mig nu istället för att säga att allt är bra som det är.
I så fall hade fördelningen av Customåkare på utbildningarna sett annorlunda ut än idag.

3.
o Genomförandet i utbildningarna tar inte tillräckligt upplevd hänsyn till skillnader i hojarna
o Det finns instruktörer som har attityden att det ändå är samma sak oavsett vad man kör och genomförandet är bra som det är
o Utbildningen känns inte fullt anpassad till riktiga vägar då man enbart kör bana
o Trovärdigheten för instruktören är mindre när man kommer med en Custom och instruktören använder en Sporthoj för att instruera


4. Till stegutbildningarnas nackdel kan jag tillföra att gamla uvar, som iofs aldrig gått en utbildning, lätt blir putta om de upplever att de får "börja om".

1. Men nu är du lite dövstum. Fysiken är EXAKT detsamma. Tyngdpunkten flyttas fram under broms -> fram med tyngdpunkt = mer tryck på framhjul = bättre fäste fram! Och problemet var bl.a att kromskeppare inte vågar använda frambromsen. Enda skillnaden från en sporthoj är att sporthojspiloter från alla i omgivningen får höra att man endast ska använda frambromsen (vilket egentligen är fel det med, men mer effektivt).

2. Jag är 100% för att satsa mer på krom, för de behöver det bäst idag. Men du hänger upp dig på saker som inte stämmer och kommer med argument som är direkt fel.

3. Samtliga argument är jäkligt lösa, och ett nästan fel. Utbildningen SKA inte vara som att köra på väg, utbildandet ska ske där det är ok att göra misstag. Alltså på en bana med avåkningszoner istället för en väg med krondiken och tallar i vägkanten.

Dessutom finns det som MickeR var inne på möjlighet att köra i kanske 5-600 kurvor som är utmanande, utvecklande och dessutom med värdet av repetionen i att få köra SAMMA kurva 50-100 ggr, och testa, prova, öva, öva, ändra, testa osv. På så sätt kan man göra ytterst små svårighetsökningar varje varv och ändå göra enorma framsteg på 1 dag.

Ovan helt omöjligt på landsväg, förmodligen behöver du åka tusentals mil gata för att få samma underlag som under en enda dag på bana.

4. Många "gamla uvar" jag sett, tror sig vara betydligt bättre än de är pga av deras många års landsvägskuskande. Dessutom är steg 1-2 (vilket bakas ihop till viss del i många fall) det som är mest relevant och gör störst skillnad. Framförallt går det aldrig att ta det för mkt. Jag övar på exakt de sakerna varje körning.

Det stora problemet (och nu åker hakan ut igen) är nog att många känner sig lite nedtagna på jorden och vägrar inse att de kanske inte alls är så duktiga som de tror. Och då letar man ursäkter som att sporthojsåkare inte kan köra glidare, att en glidare fungerar helt annorlunda osv. När reglerna är exakt desamma, om än når taket betydligt tidigare och där förarens beteende vilket grundar sig i basic psykologi och överlevnadsinstinkter är exakt desamma vilket fordon vi än sätter oss i/på.
 

Triumph int

New member
Jag tror också att det är en större andel customåkare
som behöver utbildning än sporthojåkare.

Det som är mest tråkigt är nog att många customåkare
ser ner på sporthojsåkarna för att dom har ju inte fattat
hur man ska åka hoj.

Jag har en känsla att sporthojsåkarna har en större tolerans
emot andra åkstilar. Kanske till och med så att sporthojsåkarna
förstår bättre hur en custom funkar än ägaren.
 

Kawa2000

New member
Jag hade en fundering på "Låna en instruktör en timme". Ställ ett gäng instruktörer i ett SMC-tält på t.ex. Rosenhill eller någon annanstans där många hojåkare samlas. Sedan får den som vill låna en instruktör i upp till en timme och så åker man iväg ut på bra småvägar och pratar om hur man kör och får små tips.

Kan det funka på Customåkare?

Det kan funka. Det fick ju mig att reagera.
Jag kan ställa upp som försökskanin.

//Jonny
 

powerglide

New member
varför det *kanske* är så få deltagare kan sammanfattas som:

Vill bara trycka på att, som en del redan insett, detta är lösa spekulationer.
Jag kastar upp så många argument i luften som jag kan hitta och sedan får vi se vilka som verkar ha bärighet :)

Någonting behöver ju uppenbarligen göras för att få fler Customförare till utbildningarna.

Det känns verkligen bra att frågan stöts och blöts av alla här :tummenupp

Jag var inte medveten om instruktörsbristen i Skåne. Det är ju tråkigt måste jag säga.
 
Last edited:

Hansi

Skrivit för mycket
Jag vet att det varit både customdagar och "fjollhoj"/125cc dagar på knixarna här runt stockholm.

Fördelen med knixverksamheten här är att det finns så otroligt många tillfällen att köra knix varje sommar, jämfört med extremfallen i andra orter som kanske bara har underlag/instruktörer för attt kunna anordna en eller två kurser om året.

Jag tror att det som krävs är ett långsiktigt perspektiv, finns inga snabba lösningar. Kan man få igång en snöbollseffekt om man envist ser till att det blir av några dagar som är just för customhojar och instruktörer som kör custom.

Kanske ge customförare förtur/en egen grupp någon dag i månaden på gocartbanan och försöka få våra få customåkande instruktörer att välja just dessa dagar.

Och hitta återväxt i instruktörsledet genom att locka in customåkande deltagare som är intresserade av att lära sig mer om körteknik, pedagogik och kan tänka sig att ägna några halvdagar på sommaren åt att sprida sina kunskaper vidare.

Ambassadörer är också en tanke, själv valde jag att prova på en aktivitet som Wermdö bikers körde här ute i mina trakter, 20 mils tipsrunda ute på alla krokvägar på öarna. Jag var verkligen en udda fågel på min R1 bland alla kromslädar, men hade hur kul som helst. Jag såg givetvis till att marknadsföra knixkurserna till flera jag pratade med.

Hade jag tänkt till lite i förväg så hade jag nog kunnat få med lite SMC-material inkl knix-foldrar och full kontroll till anmälningsbordet eller prisutdelningsbordet. Det var nog nästan 100 hojåkare där iaf varav 90% körde custom.

Prova att prata mer med customåkare, både de som provat köra kurserna och de som känner att deras motorcyklar "inte hör hemma" på gocartbana/storbana. Jag känner hojåkare som är extremfall åt bägge dessa håll.

Låt customåkare skriva "testimonals", dvs en kort rapport om hur dom tänkte och kände före/under/efter en kurs och publicera i foldrar och på hemsidan.


Jag har aldrig kört custom, och jag är under utbildning till instruktör både på knix och storbana. Vad sägs om att ha en instruktörsdag med tema custom där vi får både kunskapsutbyte och möjlighet att provköra lite customcyklar.

Samarbeta med hojsäljare och hojverkstäder, så man får en gratis knixutbildning på köpet när man lämnar in hojen för service.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Lite fler ideer jag måste skriva av mig...

Hitta på andra namn på aktiviteter för Custom. Där man inte gör så stor affär av att det är en kurs på gocartbana/storbana.

Gör något som liknar tjejkursen som hölls förra helgen. En kombination av körgårdsövningar, landsvägskörning och bankörning. SMC Custom Camp. Med grillkväll och lite bus.

Sätt upp SMC-tält på lelleträffar, high chaparall osv och ordna en plats med konbana och/eller lite krokväg och kör miniavrostning/miniknix för deltagare som får prova på i t.ex. en timme.

Prisutdelning för snyggaste fotplatteskrap/gnistregn.
 
Last edited:

powerglide

New member
Snackade med Pelle på senaste Knixen på Lockarp och flera försök med inbjudningar och samtal har förekommit utan allt för lysande resultat :(

Känns som om behovet måste komma från customgänget själva.

Men köra bana är väl inte det första man tänker på i samma mening som Custom och krom ;)

Hur går det med tanken instructor-for-hire?
Sätt upp ett bord vid nästa Rally och häng på ett gäng.
Perfekt att snacka körning i kön mellan tipstationerna.

Måste ju vara bra läge att pusha för KNIX-körningarna. Lite uppsökande verksamhet helt enkelt :yoparty
 

SuperRetard

New member
Snackade med Pelle på senaste Knixen på Lockarp och flera försök med inbjudningar och samtal har förekommit utan allt för lysande resultat :(

Känns som om behovet måste komma från customgänget själva.


Känns synd. De gånger man får möjlighet att prata med kromskeppare så är de ju grymt lyhörda, vill lära sig och tycker det är skitkul att testa, få feedback och testa igen, och igen, och igen...

Synd att de på något sätt verkar skämmas för att de tycker att det är kul, eller vad som nu gör att de inte lobbar hårdare i de egna leden..
 

Marie

Banned
Jag har inte riktigt kunnat begripa mig på den här tråden.

Inte är väl vanligtvis customhojar så höga att man skall behöva använda stege för att komma upp på dem?
 
Top