Poängen är inte om det är bra eller dåligt.
Att BKK-kurserna är mycket bra är nog alla överens om.
Men om priset för deltagande blir för högt för somliga, så de av den anledningen måste avstå från att delta, är det fan i mig värd att undersöka om man på något sätt kan få ner priset.
Helst till en nivå som ger ALLA möjlighet att delta.
Utan att dra in priset på häftiga avgasanläggningar och kvalitén på hjälmar ställ och nya däck.
Det ska inte vara en exklusiv förmån att delta i en BKK-grundkurs i SMCs regi, om vi arbetar för målet att reducera eller eliminera olyckstalen.
Eller har jag fått alltihopa om bakfoten?
-ah, du har fattat galoppen!
Jag har efter mycket tjatande här kommit till slutsatsen att eftersom så många är eniga om hur bra smcs kurser är, så måste det ligga någonting i den åsikten. Alltså hade jag kommit fram till att jag kanske skulle ge det en chans och efteråt åtminstone kunna ha en välunderbyggd åsikt.
Det som chockerar mig är den stora utbredningen av samma åsikt som man ofta finner på tyck-till-fälten efter nättidningsartiklar om kringkostnader i den obligatoriska skolan. Den där ett antal välbeställda människor förfasar sig över att det finns människor, för vilka en hundralapp är smärtsam att komma ut med. Då är det fel på den som är fattig, vederbörande kan säkert hoppa över någon lyxkonsumtion så finns vips den där hundralappen där.
Kruxet är bara att den som klagat kanske inte har någon lyxkonsumtion att dra in på! Alternativet är kanske att inte lösa ut den välbehövliga medicinen från Apoteket, för att barnet skall kunna följa med på det där skolarrangemanget! Då blir med en gång valet lite knepigare...
Samma är det här (även om vi helt rör oss på en lyxigare nivå än medicin från apoteket). En del talar utifrån sina egna förutsättningar med fabriksnya hojar, utrustning som lätt kostat över tjugotusen, försäkringspremier på tiotusentals kronor och bullerburksavgassystem för åtskilliga tusenlappar. Ur det perspektivet är 1700 inte nånting att hosta om.
Men man glömmer att de förhållandena inte gäller för alla. Det finns hojåkare som kör på maskiner som är hyfsat potenta, men de är gamla och har inte kostat mer än nån enstaka tiotusing i inköp, de är tillverkade för mer än 20 år sedan, alltså kan de försäkras för 1644 kr och kläder o hjälm från Lidl eller Biltema kostar ett par tusen. Försäkringen är en återkommande kostnad medan hojen och kläderna kan skrivas av på ganska många år. Då hamnar kanske årsbudgeten för hojen på runt fem tusen, plus däck o bensin. Det senare rättar man efter den aktuella månadens tillgång på pengar. Sett ur det perspektivet är 1700 en förbaskat stor post i hojbudgeten.
Att få handlare och generalagenter att baka in en kurs i priset kan jag ju bara skratta åt. Hittills har jag ALDRIG köpt ett fabriksnytt fordon, och de jag köpt i den etablerade fordonshandeln är även de ganska lätt räknade. Då talar jag om fordon allmänt. När det gäller mc är det väl snarast så att det är rena privatköp som klart dominerar. Återigen, det är de som kan välja mellan 7000 kr bullerburk eller kursen som man försöker subventionera, de där vilketdera är en spottstyver i hojbudgeten.
Är man sedan som jag ensamvarg och helst vill slippa träffa andra människor (de man av diverse skäl *tvingas* träffa är mer än nog) och inte kan se minsta nöje med att åka runt runt runt på en bana som en hamster i sitt hjul, ja då blir den där kurskostnaden helt klart åt helskotta för hög.
När det sedan framkommer att en stor del av kostnaden beror på att man (av slentrian?) hyr in sig på Sveriges dyraste bana, ja då försvinner det sista av lusten att vara med och finansiera slöseriet. Alltså blir det ett år till utan att delta i någon smc-kurs.
[provokativt läge]Nu anser dock jag att jag har kunskap nog vid detta laget för att klara den körning jag sysslar med. Alltså skiter jag egentligen i vilket.[/provokativt läge]
Nu har alltså jag berättat hur jag ser det från min synvinkel. Min misstanke är dock att många från sina synvinklar ser det delvis likadant (i synnerhet det senaste provokativt skrivna stycket). OM det nu trots allt är smcs avsikt att minska olyckorna genom att (vidare-)utbilda de flesta mcförare, kan dock detta vara anledning till en del eftertanke.
Om kurserna trots allt blir fullbokade visar detta som jag ser det en sak. Tillgången är för liten och tillräckligt stor andel av kunderna är beredda att betala. Helt sunt agerande företagsekonomiskt sett, och DET vill jag inte kritisera smc för. MEN då skall man ta mig tusan inte snacka en massa om hur viktigt det är för hela hojåkarkollektivet att få alla hojåkare att vidareutbilda sig, för då är det bara ren affärsverksamhet....