1700kr för BKK?!

fredda78

New member
Saxat från SMC:

"Vad är det för skillnad på kurserna?
SHK och BKK är i stort samma kurs. Det som skiljer är att på en sporthojskurs riktar vi utbildningen till sporthojsförare och de faror som är typiska för den hojtypen. På en Broms-och kurvtagningskurs vänder vi oss till samtliga motorcyklister och alla är välkomna att förkovra sig i kunskapen att köra hoj."

Tack så mycket min vän.
 

Marie

Banned
Poängen är inte om det är bra eller dåligt.
Att BKK-kurserna är mycket bra är nog alla överens om.
Men om priset för deltagande blir för högt för somliga, så de av den anledningen måste avstå från att delta, är det fan i mig värd att undersöka om man på något sätt kan få ner priset.
Helst till en nivå som ger ALLA möjlighet att delta.

Utan att dra in priset på häftiga avgasanläggningar och kvalitén på hjälmar ställ och nya däck.

Det ska inte vara en exklusiv förmån att delta i en BKK-grundkurs i SMCs regi, om vi arbetar för målet att reducera eller eliminera olyckstalen.
Eller har jag fått alltihopa om bakfoten?

-ah, du har fattat galoppen!

Jag har efter mycket tjatande här kommit till slutsatsen att eftersom så många är eniga om hur bra smcs kurser är, så måste det ligga någonting i den åsikten. Alltså hade jag kommit fram till att jag kanske skulle ge det en chans och efteråt åtminstone kunna ha en välunderbyggd åsikt.

Det som chockerar mig är den stora utbredningen av samma åsikt som man ofta finner på tyck-till-fälten efter nättidningsartiklar om kringkostnader i den obligatoriska skolan. Den där ett antal välbeställda människor förfasar sig över att det finns människor, för vilka en hundralapp är smärtsam att komma ut med. Då är det fel på den som är fattig, vederbörande kan säkert hoppa över någon lyxkonsumtion så finns vips den där hundralappen där.
Kruxet är bara att den som klagat kanske inte har någon lyxkonsumtion att dra in på! Alternativet är kanske att inte lösa ut den välbehövliga medicinen från Apoteket, för att barnet skall kunna följa med på det där skolarrangemanget! Då blir med en gång valet lite knepigare...

Samma är det här (även om vi helt rör oss på en lyxigare nivå än medicin från apoteket). En del talar utifrån sina egna förutsättningar med fabriksnya hojar, utrustning som lätt kostat över tjugotusen, försäkringspremier på tiotusentals kronor och bullerburksavgassystem för åtskilliga tusenlappar. Ur det perspektivet är 1700 inte nånting att hosta om.

Men man glömmer att de förhållandena inte gäller för alla. Det finns hojåkare som kör på maskiner som är hyfsat potenta, men de är gamla och har inte kostat mer än nån enstaka tiotusing i inköp, de är tillverkade för mer än 20 år sedan, alltså kan de försäkras för 1644 kr och kläder o hjälm från Lidl eller Biltema kostar ett par tusen. Försäkringen är en återkommande kostnad medan hojen och kläderna kan skrivas av på ganska många år. Då hamnar kanske årsbudgeten för hojen på runt fem tusen, plus däck o bensin. Det senare rättar man efter den aktuella månadens tillgång på pengar. Sett ur det perspektivet är 1700 en förbaskat stor post i hojbudgeten.

Att få handlare och generalagenter att baka in en kurs i priset kan jag ju bara skratta åt. Hittills har jag ALDRIG köpt ett fabriksnytt fordon, och de jag köpt i den etablerade fordonshandeln är även de ganska lätt räknade. Då talar jag om fordon allmänt. När det gäller mc är det väl snarast så att det är rena privatköp som klart dominerar. Återigen, det är de som kan välja mellan 7000 kr bullerburk eller kursen som man försöker subventionera, de där vilketdera är en spottstyver i hojbudgeten.

Är man sedan som jag ensamvarg och helst vill slippa träffa andra människor (de man av diverse skäl *tvingas* träffa är mer än nog) och inte kan se minsta nöje med att åka runt runt runt på en bana som en hamster i sitt hjul, ja då blir den där kurskostnaden helt klart åt helskotta för hög.

När det sedan framkommer att en stor del av kostnaden beror på att man (av slentrian?) hyr in sig på Sveriges dyraste bana, ja då försvinner det sista av lusten att vara med och finansiera slöseriet. Alltså blir det ett år till utan att delta i någon smc-kurs.

[provokativt läge]Nu anser dock jag att jag har kunskap nog vid detta laget för att klara den körning jag sysslar med. Alltså skiter jag egentligen i vilket.[/provokativt läge]

Nu har alltså jag berättat hur jag ser det från min synvinkel. Min misstanke är dock att många från sina synvinklar ser det delvis likadant (i synnerhet det senaste provokativt skrivna stycket). OM det nu trots allt är smcs avsikt att minska olyckorna genom att (vidare-)utbilda de flesta mcförare, kan dock detta vara anledning till en del eftertanke.

Om kurserna trots allt blir fullbokade visar detta som jag ser det en sak. Tillgången är för liten och tillräckligt stor andel av kunderna är beredda att betala. Helt sunt agerande företagsekonomiskt sett, och DET vill jag inte kritisera smc för. MEN då skall man ta mig tusan inte snacka en massa om hur viktigt det är för hela hojåkarkollektivet att få alla hojåkare att vidareutbilda sig, för då är det bara ren affärsverksamhet....
 
Last edited:

Blåflagg

New member
I år har vi redan fullt på körningarna på Knutstorp redan i tidiga februari, det om något visar väl att priserna är för låga snarare än för höga!

Nu är vinstmaximering inget vi i SMC Skåne sysslar med men det hade varit trevligt att höja priserna :D Då kanske vi haft utrymme till att ta ut en "fet" lön:cool: Kan någon hitta exakt det pris som ger fullbokat på kursen men inga reserver så hör av er.;)


Vill vi ha fler fortbildade per år så bör vi höja priset på de kurser som drar fullt med folk och låta överskottet gå till att subventionera prissänkningar på de som inte drar fullt. Alternativ två är att sätta priserna för att få kostnadstäckning för den enskilda kursen (som nu) och hålla fler kurser på de ställen som drar fullt idag.

Menar du på samma bana eller SMC över landet?
 

Smoto

New member
Tjenare igen.
Jag kan helt klart hålla med dig. 1700 är mycket pengar. Lägg då till att man ska ta ledigt från jobbet, ta sig dit, mat, bensin, slita ut däck, övernatta m.m. så blir det en dyr dag.
Men å andra sidan är detta en dyr sport/intresse.
Men tyvärr är nog Knutstorp som den är. Kinnekulle m.m. är ju mindre banor som är billigare och hyra.
Kom ihåg att detta är helt klart frivilligt som det mesta i livet och man kanske inte kan vara med på allt. Även om vi skulle vilja att alla kom.

Vem vet, vi kanske i framtiden kan se organisationer/myndigheter/sponsorer m.m. som ser nytta i detta. Då tror jag nog vi har en annan sits och priserna kanske kan gå ner...


Det svaret vet vi alla. Jag tror verkligen inte att någon blir besviken.
Men dom ska ju komma dit först. Och 1700kr lockar inte.
Billigare första gången (som någon skrev)?


Trevligt med din farsa. I ducceklubben har vi en gentleman i vitt ställ som kör som satan. Vågar inte gissa hans ålder, men han är inte 35 i alla fall. Hur häftigt som helst!
 

Mathias

Active member
Från början hette det egentligen B&K som stod för broms och kurv kurs
Det blev sedemera ändrat till BKK och står för bättre körkunskap om jag förstått det hela rätt.

Ibland ser man uttrycket broms ock kurvkurs i debatten och då blir det lite förvillande.Men nu vet ni varför.

Men bara i Skåne Hasse, heter det Bättre Kör Kunskap. Annars är det Broms och Kurv Kurs (hoppas jag sa rätt nu ;))
 

Smoto

New member
Nu måste vi börja hålla isär lite olika saker så inte tråden spretar för mycket.

Det handlar inte om dyrt/mycket pengar för oss som gått kursen och vet att BKK/SHK är bra.
Det handlar inte om ICA eller Lidl;)

Det handlar om att jag tror att det kan bli svårt att få nya att anmäla sig till en kurs när den kostar 1700kr, som SMC-skåne tar för en dag på Knutstorp.

Du har rätt. Men efterfrågan får nog bestämma framtiden. Är det så dyrt att det inte kommer folk så kommer nog inte kurserna hållas där i framtiden. Rätt lätt gissning.
 

Smoto

New member
Om du bor så nära åsen kan jag tipsa dig om att vi har ca 5 tillfällen på Kristinehamns gocart bana i sommar. Försäkring täcker (BKK) även här. 2 av tillfällena kör vi heldagar 9.00-18.00 med späckade dagar. Hojdemo, fjädringsgenomgångar m.m. för en spottstyver av vad SH kurserna kostar. Kan vara nåt och fylla kalendern med mellan åsenkörningarna.

blir jag glad över att d bara kostar 1250 kr på G-åsen då jag bor i en håla 24 kilometer bort QUOTE]
 

Smoto

New member
E´du singel eller:confused: Gött och se hur du värderar saker.

Tyvärr så ser läget ut så här nu.. Och tycker man att 1700 kr, vilket motsvarar 2-3 kvällar på krogen. Så är det inte mycket vi kan göra åt det.
Vi har försökt att hålla lägre priser.. Men det går inte ihop. Tyvärr
 

Smoto

New member
några frågor...

1. Har du någonsin gått en BKK/SH kurs??
2. Är du bitter för du inte har råd (som jag tolkar ditt resonemang)?
3. Vad vill du vi ska göra för att få dig positiv? Ge dig och alla andra som inte har råd deltaga ändå på andras bekostnad?

Vi har alla olika stort intresse i mc, lika med bilförare, några använder det som transport några tävlar.

Det går inte sitta hemma och vara bitter för man inte har pengar och kan vara med på allt man vill (om du nu ens vill gå?)

Jag förstår varken ditt negativa resonemang eller vad du försöker uppnå med det.

/
Dennis

Är man sedan som jag ensamvarg och helst vill slippa träffa andra människor (de man av diverse skäl *tvingas* träffa är mer än nog) och inte kan se minsta nöje med att åka runt runt runt på en bana som en hamster i sitt hjul, ja då blir den där kurskostnaden helt klart åt helskotta för hög.

Minns knappt när jag senast kostade på mig att gå på krogen... Det var nog på min 50-årsdag. Och gången innan var på min 40-årsdag....

Och allt snack om dyra ljuddämpare sen... Jodå jag har bytt ljuddämpare på Yamahan. Köpte en originaldämpare på skroten för den som satt på hade rostat sönder. Det kostade inte många hundralappar.... Har man hojåkningen under stenhård budget är 1700 enormt mycket pengar.

Och Nota Bene! Hojåkningen är inte min hobby. Den är mitt huvudsakliga transportmedel. Till en sådan lyx som en hobby finns absolut inga pengar, så någon hobby har jag inte.



Har hittills inte kört några körlektioner. Det har räckt med frukostflingekortet. Kostnad noll hittills alltså.



Hur får du ner 1644 kr/år ytterligare? Inte lär det bli många tior, inte...


Ingår den bilden? Annars lär jag inte ha råd att lösa ut den.:eek:


Jag har hittills överlevt snart 5 år och 10.000 mil på hojen utan några kurser. Varför skulle jag tro att kursen ökar överlevnadschansen?

Och även om jag skulle ha fel, så struntar jag nog själv i vilket. Jag tror att Herren bestämt min livslängd, och hans beslut kan jag inte göra mycket åt. När det är dags för mig så är det dags.
 
Last edited:

roffe_s

Active member
Men Marie - nu blev det väl mer än lovligt vimsigt? Låt oss se vad SMC erbjuder:

- Avrostningar (grundkurser). Vårkurser till nästan ingen kostnad alls (?).

- Kurser på Gocartbana där man är färre instruktörer på billigare bana, mindre reskostnadsersättningar, inga övernattningar eller krångliga anmälningar. Kostnad ca 300:-, målgrupp är alla som har en MC och oftast går kursen fre kväll - söndag (= behöver inte ta ledigt).

- BKK - Större och dyrare bana, fler instruktörer så att alla ska få del av personlig feed-back och teori, kan innebära övernattningar och högre resekostnader. Målgrupp är de som är så intresserade av sin MC-åkning att man vill utveckla sina färdigheter i en säker men realistisk trafikmiljö med högre farter än vad gocart-banan medger. Personlig coachning är mycket viktig för att förbättras som ekipage (förare + hoj). I normal trafikmiljö skapar detta ökade marginaler. Kostnad ca 1 200 - 1 700:-.

- Sporthojskurs - I princip enligt ovan med den skillnaden att här försöker SMC nå den i f t antal ekipage mest och svårast skadedrabbade målgruppen. För att lyckas med detta försöker man profilera sig mot sporthojsåkarna exklusivt. En svår grupp att locka till traditionella "avrostningar".

- CSS - Inriktar sig helt på att utveckla deltagarnas färdigheter vad gäller att utnyttja sitt fordon, sig själv och vägen/asfalten maximalt. Professionella instruktörer med höga reskostnader på de bästa banorna. Kostnad 3 500 - 4 500:-/dag.

Här finns ju en hel meny för vilken MC-åkare som helst! Under förutsättning att SMC inte kan sponsra aktiviteterna med medlemsavgift återspeglar kursavgiften de faktiska kostnader som arrangören har. Bantas kostnaden får Du på grund av färre instruktörer fimpa ambitionerna för feed-back eller teori och det är förmodligen inte intressant för de flesta i kursens målgrupp. Välj då i stället Gocart-alternativet. Där får Du ju teori som grupp, det kostar inte skjortan och Du slipper att umgås med folk eller fara runt som det där pälsdjuret mer än nödvändigt...

Den dag det verkligen blir stora vinster från kursverksamheten, den dagen kanske man ska sänka priserna. Fram till dess innebär ett sänkt pris att kostnaden och förmodligen därmed ambitionerna måste reduceras i motsvarande grad. Att förlägga utbildningen till (eller utöka utbudet med) en mindre kostsam bana med bibehållen attraktionskraft hos målgruppen är en bra åtgärd. Jag tror att detta kan vara den typ av åtgärder som trådskaparen efterlyser?

I en ideell verksamhet får Du alltså precis vad Du betalar för. Har Du inte råd eller rätt intresse för kursen (Du kanske inte tillhör målgruppen?) - välj ett billigare alternativ. Har Du stort intresse - strunta i husvagnsresan och delta i kursen. Du kan alltid åka till Österrike nästa år.

Mina 20 öre.

...Alltså hade jag kommit fram till att jag kanske skulle ge det en chans och efteråt åtminstone kunna ha en välunderbyggd åsikt...

...Då är det fel på den som är fattig, vederbörande kan säkert hoppa över någon lyxkonsumtion så finns vips den där hundralappen där...

...Är man sedan som jag ensamvarg och helst vill slippa träffa andra människor (de man av diverse skäl *tvingas* träffa är mer än nog) och inte kan se minsta nöje med att åka runt runt runt på en bana som en hamster i sitt hjul, ja då blir den där kurskostnaden helt klart åt helskotta för hög...

...

Låter väl som ett utomordentligt alternativ för en tunnare plånbok.

Om du bor så nära åsen kan jag tipsa dig om att vi har ca 5 tillfällen på Kristinehamns gocart bana i sommar. Försäkring täcker (BKK) även här. 2 av tillfällena kör vi heldagar 9.00-18.00 med späckade dagar. Hojdemo, fjädringsgenomgångar m.m. för en spottstyver av vad SH kurserna kostar...
 
Last edited:

Hasse

New member
klart som korvspad

OK sorry jag missade ditt förra inlägg om att det var lokalt betingat.
Inte min mening att peka pinne men ibland har jag undrat om namnbytet .
Tackar för infot och fin fredag till dig Mathias
och alla andra boendes i skåneland
/
hasse

Men bara i Skåne Hasse, heter det Bättre Kör Kunskap. Annars är det Broms och Kurv Kurs (hoppas jag sa rätt nu ;))
 

Josef

New member
Nu är vinstmaximering inget vi i SMC Skåne sysslar med men det hade varit trevligt att höja priserna :D Då kanske vi haft utrymme till att ta ut en "fet" lön:cool: Kan någon hitta exakt det pris som ger fullbokat på kursen men inga reserver så hör av er.;)




Menar du på samma bana eller SMC över landet?

Jag menar inte att vi faktiskt borde låta Knutstorp finansiera resten av körningarna. Min poäng var att just nu är det inte priset som sätter begränsningen på hur många deltagare vi har per år utan tillgången på kurser i de områden där marknaden finns. Vill vi ha fler deltagare så måste vi ha fler kurser, att sänka priserna ger inget så jag förstår inte vad alla kacklar om.




Så länge man inte går plus på verksamheten finns ingen anledning för SMC att sänka priserna på arrangemang som ändå är fullbokade.
 

Duck

New member
Ni kan inte jämföra Sydskanes priser med SMC-BKK rakt av
För det första så har Sydskanes 100 deltagare mot SMC´s 80 deltagare på Knutstorp
Sedan så har Sydskanes 2 föråkare per grupp medans SMC har 1 instruktör för ca 3 pers

Sedan det här med vilken bana som man ska köra på
Sturup eller Knutstorp

Vad jag vet så är inte prisskilnaden att hyra banorna så stor
Diskusionen om den ena banan är säkrare än den andra vill jag inte ge mig in på

Sturup har den nackdelen att det inte finns ngn matservering. Så arrangören har fått maten utskickad till banan på dom heldagskörningar som jag kört
Så dom som kommit dit för att titta eller varit med ngn kompis har inte kunnat köpa ngn mat förutom varm korv o choklad som ambulanspersonalen säljer

Visst är 1700 en del men om man räknar lite på det

Inkomst
80 deltagare a 1700= 136000

Utgifter
Banhyra 80000:- Troligen omöjligt att pruta ner för där finns många andra som gärna tar dagarna
Ambulans ca 10000:- Krav att ha när man kör
Mat ca 12000:- Deltagare o funktionärer
Bokningsavgift 12000:- SMC-riks tar en avgift på 150:-/per bokning som används till utbildning av instruktörer samt en del annat

Då blir där 20000:- kvar som skall användas till utbildning av instruktörer samt ersättning till instruktörerna
Samt kunna ha en liten buffert om ngn dag inte blir fulltecknad. Vilket har hänt

Så ni ser det blir inte många kronor över
Så var ska man dra ner konstnaden?

Öka antalet deltagare?
Fördel: Ngt lägre kostnad
Nackdel: Fler elever/instruktör. Vilket inebär att man får mindre tid från instruktören
 

Hoppe

New member
[provokativt läge]Nu anser dock jag att jag har kunskap nog vid detta laget för att klara den körning jag sysslar med. Alltså skiter jag egentligen i vilket.[/provokativt läge]

Ja, vad säger man...själv tycker jag behovet av kurs verkar stort.

Nåväl, åter till ämnet och mina funderingar: Är det någon som gått SMC-kurserna och efteråt inte tyckt att det varit värt varenda öre? Personligen tror jag att det är väldigt få vilket då leder till min nästa fråga: Är vi som gått kurserna, och är jättenöjda, alldeles för dåliga på att marknadsföra och sälja in dem till vänner och bekanta?

/Hans Olof
 

Smoto

New member
Ja, vad säger man...själv tycker jag behovet av kurs verkar stort.

Nåväl, åter till ämnet och mina funderingar: Är det någon som gått SMC-kurserna och efteråt inte tyckt att det varit värt varenda öre? Personligen tror jag att det är väldigt få vilket då leder till min nästa fråga: Är vi som gått kurserna, och är jättenöjda, alldeles för dåliga på att marknadsföra och sälja in dem till vänner och bekanta?

/Hans Olof


Generellt tror jag de flesta är nöjda och inte ångrar sig. MEN det är mycket upp till er som kommer till kurserna. Eran inställning och medverkan avgör i högsta grad hur mycket ni lär er och vad ni tycker om kursen.
 

Hoppe

New member
Generellt tror jag de flesta är nöjda och inte ångrar sig. MEN det är mycket upp till er som kommer till kurserna. Eran inställning och medverkan avgör i högsta grad hur mycket ni lär er och vad ni tycker om kursen.

Självklart är det så! Men min undran var om vi nöjda deltagare är för dåliga på att värva nya deltagare. Nu är väl denna fråga kanske rätt så "norrlandsinriktad" och egentligen har vi väl redan svaret i och med att det inte går att få nog med deltagare till Mittsverigekörningarna...

/Hans Olof
 

fredda78

New member
Om du bor så nära åsen kan jag tipsa dig om att vi har ca 5 tillfällen på Kristinehamns gocart bana i sommar. Försäkring täcker (BKK) även här. 2 av tillfällena kör vi heldagar 9.00-18.00 med späckade dagar. Hojdemo, fjädringsgenomgångar m.m. för en spottstyver av vad SH kurserna kostar. Kan vara nåt och fylla kalendern med mellan åsenkörningarna.

blir jag glad över att d bara kostar 1250 kr på G-åsen då jag bor i en håla 24 kilometer bort QUOTE]

Tack för tipset min vän, kommer gladeligen till kartbanan i khamn.
ska skaffa smcmedlemskap omg i morrn bitti.
Har snackat med hojkompisar o " vanliga " ända sen jag köpte hoj i våras, om att jag vill gå bkk. hoppas polarn hänger på oxå med sin fz6 o jag med min kommande fazer 600.btw, snacka med min fd körskolelärare som förövrigt är smc-intruktör från khamn som inte hängt med på bandagarna än, han tyckte vi skulle höras av inför sommaren ang bkk-snacket för nu e han sugen.

nu måste jag sova.. blir t Lokabrunn o bada o relaxa imorrn, gött.
ha d gött go vänner.
 

Maciej

New member
En del talar utifrån sina egna förutsättningar med fabriksnya hojar, utrustning som lätt kostat över tjugotusen, försäkringspremier på tiotusentals kronor och bullerburksavgassystem för åtskilliga tusenlappar. Ur det perspektivet är 1700 inte nånting att hosta om.
Marie, redan innan tonåren lärde jag mig att världen inte är "rättvis". Alla har inte samma förutsärrningar och möjligheter. Det vissa tycker är småpengar är väldigt mycket för andra. Ja har man inte pengar för att äta ordentligt varje dag så blir 1700:- ganska mycket men om man tittar på vad det kostar att hyra bana, få dit instruktörer mm, mm så är det en ganska normal summa.

Som jag har skrivit tidigare så förstår jag inte varför du lägger dig i varenda tråd som har med SMC kurser att göra, du sågade dem redan för ett par år sen och vilka argument folk än kommer med så hittar du alltid några fel.

Är det bara provokation du är ute efter så får du gärna tjaffsa vidare med t ex mig, jag kan sätta undan lite av min fritid för det men låt bli att tjaffsa sönder varenda tråd där folk faktiskt vill diskutera, kommer med konstruktiv kritik och inte bara kommentarer som att de har kört i si och så många år i snöoväder så det inte behövs några kurser.

Skicka ett PM till mig om du vill men sabba inte fler trådar.

mvh
Maciej Karpinski
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Jag förstår att det kostar att bedriva dessa kurser men tycker också precis som många andra att det är lite dyrt att gå dessa kurser.

När jag tog mckort 2005 så fanns gratis avrostningsdag på sviestad i linköping som smc anordnade men jag vet inte om dessa är kvar?

Jag vill gärna prova på men tycker att det är lite dyrt. Vägverket kanske borde vara med och pynta en del av kostnaden?

Hälsningar,

Amir
 
Top