1700kr för BKK?!

Blåflagg

New member
Marie, redan innan tonåren lärde jag mig att världen inte är "rättvis". Alla har inte samma förutsärrningar och möjligheter. Det vissa tycker är småpengar är väldigt mycket för andra. Ja har man inte pengar för att äta ordentligt varje dag så blir 1700:- ganska mycket men om man tittar på vad det kostar att hyra bana, få dit instruktörer mm, mm så är det en ganska normal summa.

Som jag har skrivit tidigare så förstår jag inte varför du lägger dig i varenda tråd som har med SMC kurser att göra, du sågade dem redan för ett par år sen och vilka argument folk än kommer med så hittar du alltid några fel.

Är det bara provokation du är ute efter så får du gärna tjaffsa vidare med t ex mig, jag kan sätta undan lite av min fritid för det men låt bli att tjaffsa sönder varenda tråd där folk faktiskt vill diskutera, kommer med konstruktiv kritik och inte bara kommentarer som att de har kört i si och så många år i snöoväder så det inte behövs några kurser.

Skicka ett PM till mig om du vill men sabba inte fler trådar.

mvh
Maciej Karpinski

Kan inte säga det bättre själv. Maken till negativ person har jag aldrig mött. Aldrig ett konstruktivt förslag till förändringar och/eller förslag som skulle leda framåt. :mad:

Visst finns det andra personer som kan och vet allt men då brukar man skylla på bristande ålder/erfarenhet men i detta fall........:confused:
 

Blåflagg

New member
Jag förstår att det kostar att bedriva dessa kurser men tycker också precis som många andra att det är lite dyrt att gå dessa kurser.
Kostnaderna för att driva dessa kursdagar finns debatterade på andra ställen i tråden.

När jag tog mckort 2005 så fanns gratis avrostningsdag på sviestad i linköping som smc anordnade men jag vet inte om dessa är kvar?
Hoppas du inte blandar ihop avrostningskurserna med kurser på storbana. Avrostningskurserna har mycket lägre kostnad bla kan de kan ex.vis genomföras på en stor parkeringsplats eller liknande. Inget körersättning till instruktörer etc håller nere kostnaderna

Jag vill gärna prova på men tycker att det är lite dyrt. Vägverket kanske borde vara med och pynta en del av kostnaden?
Detta kan diskuteras i evighet om att Staten skall stå för all utbildning i Sverige. Personligen tycker jag att individen har ett stort eget ansvar, speciellt när det gäller utbildning i vissa "hobby" sysselsättningar.
Ex.vis om jag vill lära mig PhotoShop så får jag betala själv. Men visst, man kan hävda att körträning är en samhällsnytta så då borde skattebetalarna vara med och betala. Svåra frågor.......
 

Bo Westermark

New member
Kan inte säga det bättre själv. Maken till negativ person har jag aldrig mött. Aldrig ett konstruktivt förslag till förändringar och/eller förslag som skulle leda framåt. :mad:

Visst finns det andra personer som kan och vet allt men då brukar man skylla på bristande ålder/erfarenhet men i detta fall........:confused:

Majiej och Blåflagg!
Håller helt och hållet med Er!
När man påtalar att man, minsann kört MC i, si och så många år att man inte behöver gå någon kurs. Då är det illa! Det är just den typen Motorcyklister jag "duckar" för när jag är ute och kör.
De är. bl.a dessa "åkare" vi försöker att nå.

Vad gäller kursavgiftens storlek så har stort fokus hamnat på just Knutstorp.
OK. Men SMC bedriver kurser ur ett Trafiksäkerhetsperspektiv. Utan vinstintresse. Trots det hamnar man på dessa priser på vissa banor.

SMC erbjuder en mängd kurser. Allt från Grundkurser till Avancerade dito.
Allt från GRATIS till "DYRT." Det är bara välja, vad passar just mig?

Det absolut viktigaste är att fortbilda/uppdatera sig. Att "köra" hoj är en "färksvara." Att "åka" hoj i snöglopp förbättrar Dig knappast som motorcyklist.

Vidare ser jag det sociala samspelet på kurser som utvecklande. Inte minst vad gäller riskmedvedenhet mm.
Det avfärdas kategoriskt. "Vill jag ha socialt umgänge" kan jag gå på Lidl eller ICA stormarknad. Det ger iaf. mig en förklaring varför man ständigt blir påkörd av andras kundvagnar. Samspelet fungerar inte helt ut.

Nu föll jag utanför ämnet! Bevare mig för LIDL-åkare.
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
"Kostnaderna för att driva dessa kursdagar finns debatterade på andra ställen i tråden. "

Det var därför jag skrev att jag förstår att det kostar att bedriva dessa kurser;)

Ja, det kan nog stämma att jag kanske blandar ihop avrostningskurserna med de mer avancerade kurserna.

Den jag var med och observerade var på Sviestad i Linköping och var arrangerad av smc och var gratis.

Jag vet inte om dessa kurser bedrivs fortfarande eller ej men jag hittar inget information om det på hemsidan.

Hälsningar,

Amir
 

ezzo

New member
"Kostnaderna för att driva dessa kursdagar finns debatterade på andra ställen i tråden. "

Det var därför jag skrev att jag förstår att det kostar att bedriva dessa kurser;)

Ja, det kan nog stämma att jag kanske blandar ihop avrostningskurserna med de mer avancerade kurserna.

Den jag var med och observerade var på Sviestad i Linköping och var arrangerad av smc och var gratis.

Jag vet inte om dessa kurser bedrivs fortfarande eller ej men jag hittar inget information om det på hemsidan.

Hälsningar,

Amir

Helt riktigt Så har det arrangerats avrostningar där.
Tror att det fortfarande arrangeras men kan gå under namnet GRUNDKURS.
Grundkurs=avrostning kan kosta ingenting till några hundralappar.
 

Niklasinorr

New member
"Kostnaderna för att driva dessa kursdagar finns debatterade på andra ställen i tråden. "

Det var därför jag skrev att jag förstår att det kostar att bedriva dessa kurser;)

Ja, det kan nog stämma att jag kanske blandar ihop avrostningskurserna med de mer avancerade kurserna.

Den jag var med och observerade var på Sviestad i Linköping och var arrangerad av smc och var gratis.

Jag vet inte om dessa kurser bedrivs fortfarande eller ej men jag hittar inget information om det på hemsidan.

Hälsningar,

Amir

Förr om åren fick SMC ungefär en miljon av Vägverket, varje år, till framförallt utbildning av instruktörer.
Idag 2009 så har vi väldigt många fler kurser, framförallt så har vi betydligt fler avancerade kurser som kräver stor kompetens av instruktörerna, men vi får inga som helst pengar av Vägverket utan det måste SMC hosta upp själv.
Det innebär att vi måste ta betalt för i stort sett alla våra kurser eftersom alla kostnader också har ökat, men vi får mindre intäkter.
Jag skulle bli jätteglad om vi kunde få bidrag till verksamheten eftersom den är till samhällets nytta. men som läget är nu så måste vi fixa den summan på andra sätt, framförallt genom alla instruktörers vilja att driva verksamheten idéellt och dessutom så får vi, precis som Ezzo säger, betala ur egen ficka. Det är tur att det är så förbaskat roligt att vara instruktör:)
 

Blåflagg

New member
Skrivet språk

"Kostnaderna för att driva dessa kursdagar finns debatterade på andra ställen i tråden. "

Det var därför jag skrev att jag förstår att det kostar att bedriva dessa kurser;)

Ber om ursäkt om du tog mitt inlägg som "drygt" :(

Menade bara att det fanns ingen anledning för mig att dra upp det i ditt inlägg

Svårt med det skrivna språket.....:rolleyes:
 

Olsson

New member
När man påtalar att man, minsann kört MC i, si och så många år att man inte behöver gå någon kurs. Då är det illa! Det är just den typen Motorcyklister jag "duckar" för när jag är ute och kör. De är. bl.a dessa "åkare" vi försöker att nå.

Det är inte alls illa. Det finns naturligtvis många skäl att gå en kurs. Det finns också många skäl att inte göra så. Ett skäl kan vara att man inte tror att det tillför något av vikt. Om det gäller säkerhet så har årtionden av studier påtalat att frivillig utbildning tenderar att antingen ha ingen risksänkande effekt alls eller så har det istället ökat riskerna hos förarna. Varför förlöjliga dem som tackar nej till kurs för att de anser sig inte ha behov. Skriver man dessutom att det är ”illa” så tyder det på okunskap. Kanske borde du gå en kurs själv?

Du tycks sedan blanda ihop två grupper. Den ena är en grupp som anser sig inte behöva gå någon kurs, inkl. deras resonemang för det. Den andra är motorcyklister du ”duckar för”. Förarna du ”duckar för” behöver dock inte korrelera med den grupp som inte anser sig behöva gå på kurs. Det kan vara förarna du duckar för som gått kurs.
 

JohanBMW

New member
Om det gäller säkerhet så har årtionden av studier påtalat att frivillig utbildning tenderar att antingen ha ingen risksänkande effekt alls eller så har det istället ökat riskerna hos förarna.


Nu måste jag ha missat något . Var hittar jag dessa undersökningar som påvisar att övning inte ger färdighet ?? :confused:


// Johan
 

Blåflagg

New member
Inställning till fortbildning

Det är inte alls illa. Det finns ........ förarna du duckar

Du verkar utgå ifrån att alla är fullärda när de lämnar körskolan eller annan utbildning och därmed är all framtida fortbildning onödig. Resonerar du på liknande sätt i ditt yrke :confused:

Trafikmiljön ändrar sig över tid, hastigheten ändrar sig (den högsta lagliga hastigheten är nu 120) och maskinmaterialet är inte detsamma nu som för tio år sedan. Vi har haft folk på våra kurser som på fullt allvar hävdat att det är bäst och säkrast att endast använda fotbroms, någon deltagare har kört så dåligt att vi varit tvinga att be dem lämna kursen då de varit en fara för övriga deltagare (hade inget med hög hastighet att göra, snarare låg :eek: ) Detta är människor med körkort.....

Sedan kan jag hålla med dig om att vissa tar kursen som en chans att bli ännu snabbare på allmän väg och detta är något som vi SMC behöver arbeta vidare med, därav moment med riskmedvetenhet.
 

Olsson

New member
Du verkar utgå ifrån...
Nej, jag utgår ifrån att förarna man ”duckar för” kan vara de som nyss blivit "experter" på att att exempelvis bromsa. Därför bör man inte likställa eller vara sarkastisk mot den grupp som inte anser sig behöva gå kurs. (Se förra inlägg)



Nu måste jag ha missat något . Var hittar jag dessa undersökningar som påvisar att övning inte ger färdighet ?? :confused:
Det har jag aldrig påstått.
 
Last edited:

ezzo

New member
. Om det gäller säkerhet så har årtionden av studier påtalat att frivillig utbildning tenderar att antingen ha ingen risksänkande effekt alls eller så har det istället ökat riskerna hos förarna.

Det där har vi diskuterat tidigare. Om jag inte mins fel så stödjer du dig på rätt gammal forskningar. Urvalet i forsknigen hade inte något riskbetänkande med i sina kurser. Det var bara färdighetsträning på motorcykeln... Om jag mins rätt.

Den stora skillnaden mellan de kurserna och de vi bedriver är att vi har med riskmedvetenhet i våra kurser.
Här finns det forskning som visar att den typ av kurser vi bedriver har en positiv effekt. Dvs tvärtemot det du hävdar.
 

Blåflagg

New member
Nej, jag utgår ifrån att förarna man ”duckar för” kan vara de som nyss blivit "experter" på att att exempelvis bromsa. Därför bör man inte likställa eller vara sarkastisk mot den grupp som inte anser sig behöva gå kurs. (Se förra inlägg)

Du svara tyvärr inte på frågan om din inställning till vidareutbildning, för det är det som SMC kurser skall vara. Anser du att man är fullärd efter att ex.vis erhållit sitt körkort för mc? :confused:

Sedan behöver "vi" kursanhängare inte raljera och/eller vara sarkastiska mot icke kursdeltagare, det håller jag med om. Nu har jag inte sett detta här, bara att "vi" kursanhängare ifrågasätter vissa personers argument att inte fortbilda sig.
 

Smartswede

New member
Tackar för en intressant och kul läsning som alla ni som varit med i tråden har skapat. Snälla fortsätt :) Ja även Marie, eller kanske tom i synnerhet. Vår kära provokatör no 1. Lämna inte utan fortsätt argumentera för din sak.

Är aspirant i SMC Väst till bli instruktör och är med och organiserar BMW-klubbens gokartkörningar. Nyttigt och lärorikt med dessa trådar och i synnerhet att så många olika perspektiv och argument för och emot kommer fram.

Väldigt många av de jag träffat så är det just en stor trappa till att gå en kurs första gången (efter det brukar det gå av sig självt).

Priset är en sak och även många tycker det är för främmande att åka på en "bandag" eller sporthojjskurs. Gokartbanorna är perfekt då för att få träffa de instruktörer som även utbildar på stor bana och att få reda på att det är kursverksamhet och ingen racedag a la MotoGP.

Den fråga jag tänkte lyfta är just priset som var trådstarten. Eller snarare vad kan man göra för att få ned det så det även tilltalar nya hojjåkare.

Vem kan tänkas betala för göra det billigare för förstagångarna?


SMC?
Rabatt till alla som tar hojjkort. Går det få tag i den uppgiften? Gå med i SMC (fullpris?) och få motsvarande rabatt på stor bana eller mindre på någon gokartbana.

Vägverket
kanske kan stå för den? Länsstyrelsen? Trafikskolorna? Eller få reda på alla som köpt / bytt hojj. Går det få de uppgifterna eller låta VV skicka ut det med ägarbyte.

Handlarna? Med argumentet att de hjälper sina kunder inte bara köpa hojj utan även bli säkrare och bättre hojjförare. Vet att Carlbarks i Kumla har någon sådan verksamhet i egen regi.

Verkstäderna? På plats med mekaniker och antingen göra enkla jobb eller bara konstatera fel för de som vill fråga. Bokning av tid för reparationer och service :)

Reklam? Försäljare vid banan hojjar/kläder, papper/broschyr med hem som är sponsrade.

Bara lite funderingar :)
 

Hoppe

New member
25:e februari 1987 tog jag B-kort. 5:e juni 2007 blev jag med A-kort. Över 120000 mil i bil har det hittills blivit. Ganska prick 2000 mil har jag hunnit med på hoj. Innebär detta då att jag är mer än 60 gånger bättre på att köra bil än hoj?

När det gäller bilkörning har jag förutom sedvanlig körskola gått ett antal utbildningar genom åren, bl.a har jag jobbat många år som ambulanssjukvårdare och där genomgått flera kurser i tex utryckningskörning. Sen har det blivit ganska mycket bankörning också. Är jag då en bra och kunnig bilförare? Ja, det tycker jag. All erfarenhet gör att jag känner mig trygg i handhavandet av bilen. Däremot finns det ALLTID saker att lära sig och träna på. Sträva efter den där känslan av att kunskapen sitter i ryggmärgen. Fullärd blir man aldrig.

Älskar verkligen att åka hoj men är ödmjuk inför svårigheterna och riskerna med detta underbara nöje. Därför kommer jag att fortsätta att gå SMC`S kurser i strävan efter än mer glädje och trygghet i min hojkörning. Det är väl investerade pengar.

/Hans Olof
 
Väldigt många av de jag träffat så är det just en stor trappa till att gå en kurs första gången (efter det brukar det gå av sig självt).

Tror att du sätter fingret på något viktigt här och jag tror att priset bara är en av skälen till att man tvekar. Går jag tillbaka till mig själv så var min tvekan stor innan jag gick min första kurs. Där fanns allehanda rädslor för hur det skulle vara eller inte vara och hur jag skulle klara av det. Ibland tror jag att det "höga priset" blir något av ett svepskäl för att slippa usätta sig för det okända.

Det finns nog inget enkelt sätt att motverka detta mer än att på olika sätt arbeta för att alla ska känna sig välkomna. Oavsett vilken motorcykel man kör och oavsett vilken kunskapsnivå man har. Det är den stora utmaningen!

Du kommer med många förslag på hur man på kreativt sätt ska kunna locka fler nya. Fler sådana - allt behöver dock inte handla om kostnadssänkningar.
Magnus
 
Last edited:

Olsson

New member
Du svara tyvärr inte på frågan om din inställning till vidareutbildning, för det är det som SMC kurser skall vara. Anser du att man är fullärd efter att ex.vis erhållit sitt körkort för mc? :confused:

Ännu har ingen gräns hittats för hur mycket man kan lära sig. Efter 1000 kurser kan man ta ytterligare 1000 kurser. Man kommer endå inte i närheten av taket för vad man kan lära sig. Så, nej man är inte fullärd efter mc-körkortet. Man är inte fullärd efter några (eller 1000) kurser heller.

Min inställning till vidareutbildning är att det inte finns ett stöd för att det leder till lägre risktagande. Att många tror så är uppenbart.
 

JohanBMW

New member
Ännu har ingen gräns hittats för hur mycket man kan lära sig. Efter 1000 kurser kan man ta ytterligare 1000 kurser. Man kommer endå inte i närheten av taket för vad man kan lära sig. Så, nej man är inte fullärd efter mc-körkortet. Man är inte fullärd efter några (eller 1000) kurser heller.

Min inställning till vidareutbildning är att det inte finns ett stöd för att det leder till lägre risktagande. Att många tror så är uppenbart.

Men nog måste du väl ändå tro att vidareutbildning ökar riskmedvetenheten. Känslan om var ens egna gränser går. Kunna bromsa 20 meter tidigare än förut. Lära sig sin maskin om hur det fungerar i olika situationer . Lära sig snabbstryrning för att undvika olycka eller vilt på vägen. Lära sig var blicken skall vara . Att träna sig till att motverka en medfödd reflex som gör att man mästrar situationen . Lära sig gaskontroll för att kontrollera den maskin du sitter på i en kurva. En motorcyckel är en väldigt komplicerad maskin som man kanske aldrig lär sig full ut att hantera. Men kurserna ökar deffinitivt marginalerna. Lär oss att känna oss trygga i sadeln . Njuta av omgivningen eller en härlig kurva som man helst skulle vilja vända och göra om från andra hållet. Sedan kan ju ens egen rädsla göra att man tvekar och inte känner att man vågar . Det måsta man ha full respekt för . Men rädslan kan övervinnas genom träning & kurs om man nu vill det vill säga . Men då kanske man inte ska åka hoj alls ut ha en annan härlig hobby . Tror man är farligt ute när man påstår att kurser inte är utvecklade som du ju göra här. Håller även med dig om att det troligen finns en massa mcåkare därute som tycker som du . Det är den största faran när det gäller olyckstatistiken bland mcåkare.

// Johan
 

Hoppe

New member
Håller med er fullständigt JohanBMW, Smartswede och Magnus! Kloka ord!
 
Last edited:
Top