1700kr för BKK?!

GuessWho

New member
Jag har läst igenom tråden och får väl ge min syn på det hela.

Jag tog A kortet 2008 och blev SMC medlem tillräckligt sent på året för att få betala för 2009 istället och få slutet av 2008 på köpet.
Jag reggade mig på SMC forum idag.
Denna tråden verkar bara vara för skåningar (?), själv hade jag tänkt gå kurs i Falkenberg, men det var inte säkert att det skulle bli av, så då får jag välja något annat. Så idag skrev jag upp mig på Ring Knutstorp istället, 30 april. Måste bara ta ledigt också, lyckas jag inte med det får jag avboka.

Jag har blivit intresserad av era kurser, fått rekommendationer av flera att jag borde/måste/ska gå era kurser.

Priset...
Jag tycker att vad bra att det kostar under 2000kr.
Då har jag inställningen att jag ska lära mig saker och ha roligt.

Jag har också andra utgifter som alla andra... men man får prioritera.
Det känns som jag har mycket att lära vad det gäller mc åkning. Om det får mig att undvika en olycka så är det värt varenda krona.
Om någon instruktör dessutom ska behöva betala 1000kr för att få lära mig att bli bättre förare så är deltagar-priset egentligen för billigt. Även om jag inte vill att priset ska stiga.
Hade det kostat 5000kr för en dag hade jag med största sannolikhet valt att avstå. Hade det kostat 3000kr hade jag tvekat. För 1700 så slår jag till. Men då med förväntningen att jag både ska lära mig saker jag har nytta av och ha kul.

Men egentligen kan jag inte veta hur mycket jag tycker det är värt förränns jag är där.
Om jag inte lär mig något, om instruktörerna är väldigt dryga och otrevliga och det dessutom haglar hela dagen, då kommer jag att tycka att 1700kr är väldigt dyrt.


Angående BKK på gokartbanor.
Jag har hört talas om det, men jag tror att jag får ut mer av att köra det på en större bana än på en gokartbana. Så då åker jag hellre på en större bana, även om det kostar mer (inom vissa gränser).
Men kan vara att mina associationer till gokartbanor är felaktiga i sammanhanget. Jag tänker på ganska små banor där det känns som att som hojförare blir det inte mycket mer än krypkörning runt banan då. Om jag ska gå en Broms och Kurv kurs vill jag ju åka tillräckligt snabbt för att behöva använda bromsarna också.


Vet inte om det tillförde något, men lite tankar från en relativt ny medlem. :)
 

Mathias

Active member
Måste bara flika in om att vi skånigar är lite konstiga (hugg inte på den nu, va) men hos oss betyder BKK= Bättre Kör Kunskap. Samma innehåll ändå.
 

-ah

New member
Fika och mat ingår i priset på våra kurser.
Visst vi skulle kunna kapa kostnaden för kursen genom att ta bort den biten.
Finns några nackdelar med det..
Vi får bättre pris på maten billigare när vi gör en stor beställning än vad du som enskild person på banans servering.
Vi är måna om att du som deltagare får i dig energi och vatten för att orka hålla fokus hela dagen.

Var inte alls menat att göra mig till martyr. Och jag skrev tidigt att vi tycker det här är kul. Det är därför vi håller på med det.
Egenintresset är att jag får köra hoj. Jag tog upp det för att belysa att kurserna borde vara ännu dyrare.
En stor fara med att det är för stora kostnader för instruktörerna är att duktiga erfarna instruktörer hoppar av. Vilket i slutändan drabbar er som deltagare. Den avgift Kurserna kostar idag är högre än tidigare år.
Det trots att vi gör allt för att hålla priserna nere.

Jag själv offrade två dagar på mc-mässan med att skapa kontakter med företag som kan göra det billigare för oss som instruktörer att köra kurser.
Så vi jobbar på alla plan. Allt sker ideellt det är ingen som har tid att jobba fullt ut med att få bättre villkor för kurserna... Så är det någon som känner sig manad så är tjänsten ledig.

När man bokar en bana så har tidigare kunder i allmänhet förtur.
Detta kan vara en av orsakerna till att SMC bokat Knutan igen.
En annan orsak. Kanske mer trolig är att Kurserna gått bra. De har varit fulla kurser.

Det intressanta i just detta sammanhang är inte priset på kursen och vad man får för kulorna. Det intressanta är varför just kursen på Knutstorp kostar 500 spänn mer än motsvarande kurser på andra banor runt i riket. Och just därför kunde det kanske vara värd att titta på Sturup som ett alternativ till Knutstorp, för oss som bor söder om Vättern? Fulltecknat eller ej.
För politiken för SMC är väl inte vinstmaximering, utan att verka för motorcyklisternas intressen och fortbildning?
 

ezzo

New member
Det intressanta i just detta sammanhang är inte priset på kursen och vad man får för kulorna. Det intressanta är varför just kursen på Knutstorp kostar 500 spänn mer än motsvarande kurser på andra banor runt i riket. Och just därför kunde det kanske vara värd att titta på Sturup som ett alternativ till Knutstorp, för oss som bor söder om Vättern? Fulltecknat eller ej.
För politiken för SMC är väl inte vinstmaximering, utan att verka för motorcyklisternas intressen och fortbildning?

Det skiljer inte så mycket i pris.
Gelleråsens promentadagar eller de dagar med 80 st deltagare blir billigare.
Just för att vi har fler platser.
Antal platser vi kan ha begränsas av bullertider, Antal deltagare man kan ha på banan samtidigt mm mm.

Kurs På Gelleråsen kostar billigaste kursen 1200 och dyraste 1600
Mittsverigebanan kostar 1100 kr
Flera andra banor 1450:-
Prisetsättningen har styrts av antal platser på kursen.. Samt hyran av banan.
Det finns alternativ till Knutan om man bara vill.

Ni får gärna försöka hitta bantider så får ni se hur lätt det är.
 

Harmon Rabb

New member
Men då med förväntningen att jag både ska lära mig saker jag har nytta av och ha kul.

Om jag inte lär mig något, om instruktörerna är väldigt dryga och otrevliga och det dessutom haglar hela dagen, då kommer jag att tycka att 1700kr är väldigt dyrt.

Du kommer inte att bli besviken. När du åkt en dag på Knustorp kommer du att känna att du utvecklats enormt mycket. Särskilt efter kursen kommer du att märka det när du fått lite distans. Själva kursdagen är väldigt intensiv. Man lär känna många nya personer och intrycken från själva körningen kommer att göra att du somnar gott på kvällen både av fysisk som psykisk trötthet.

Har aldrig stött på någon otrevlig eller dryg instruktör. Tvärt om gör de allt för att du ska få en trevlig upplevelse.

Vädret kan man inte göra så mycket åt. Själv hoppas jag på fint väder den 30 april.
 

swischmc

New member
Många är beredda att betala 4000-10000 kronor , ibland mer, på nya avgassystem för att hojen ska låta lite bättre och eventuellt utveckla ett, i sammanhanget, begränsat antal extra hästkrafter. Fler borde låta bli det och köpa en 1700 kronor billig kurs hos SMC!
Magnus

Huvudet på spiken! Billiga kurser och ännu billigare kläder/hjälmar, men skitdyr utrustning till hojen för att den ska låta "rätt" och se "rätt" ut. Hmmm...

Visst är det kul när det låter "rätt", men jag tror att 1700:- i investering på en kurs är värt mer i längden.
Dessutom, trots Maries negativism, så är det kul att träffa andra mc-människor och utbyta erfarenheter. Man lär sig en hel del på det.
 

-ah

New member
Huvudet på spiken! Billiga kurser och ännu billigare kläder/hjälmar, men skitdyr utrustning till hojen för att den ska låta "rätt" och se "rätt" ut. Hmmm...

Visst är det kul när det låter "rätt", men jag tror att 1700:- i investering på en kurs är värt mer i längden.
Dessutom, trots Maries negativism, så är det kul att träffa andra mc-människor och utbyta erfarenheter. Man lär sig en hel del på det.

Poängen är inte om det är bra eller dåligt.
Att BKK-kurserna är mycket bra är nog alla överens om.
Men om priset för deltagande blir för högt för somliga, så de av den anledningen måste avstå från att delta, är det fan i mig värd att undersöka om man på något sätt kan få ner priset.
Helst till en nivå som ger ALLA möjlighet att delta.

Utan att dra in priset på häftiga avgasanläggningar och kvalitén på hjälmar ställ och nya däck.

Det ska inte vara en exklusiv förmån att delta i en BKK-grundkurs i SMCs regi, om vi arbetar för målet att reducera eller eliminera olyckstalen.
Eller har jag fått alltihopa om bakfoten?
 

fredda78

New member
bkk, shk

vad betyder de för något på riktigt eg. inte hittat det på hemsidan.
alltså vad står det för ??
 

Bengt Allevad

New member
Det ska inte vara en exklusiv förmån att delta i en BKK-grundkurs i SMCs regi, om vi arbetar för målet att reducera eller eliminera olyckstalen.
Eller har jag fått alltihopa om bakfoten?

Den minsta krona är självklart för mycket att lägga ut om man inte har någon men ser man ändå på en bandags pris och på vad annat kostar, som exempelvis en biobiljet för en hundring eller en konsertbiljett för kanske 400-700:-, så borde inte bandagspriset slutandes på ett par tusenlappar kallas dyrt eller exklusivt.

Däremot och återigen; har man inte dessa pengar är alltihopa ovan uppräknat exklusivt.

Vad borde sålunda en bandag kosta?
 

-ah

New member
Vad borde sålunda en bandag kosta?

Tjenare Ballevad;

Long time no hear. ;)
Om någon mer initierat än jag i tex Sydskånes Emse kunde höra av sig vad en normal Söndag på Sturup kostar pr deltagare, har vi ETT pris att ställa upp mot priset för Knutstorp.
Jag vet att det är betydligt billigare där; och de övriga fasiliteter är närapå lika.

Kurs På Gelleråsen kostar billigaste kursen 1200 och dyraste 1600
Mittsverigebanan kostar 1100 kr
Flera andra banor 1450:-


Är andra exempel här redovisade. Jag utgår ifrån att det är nettopriser.
Alltså kan jag på fingrarna räkna ut att hyran för Knutstorp har skenat i höjden, och att det borde gå att få ner priset.
Denna tråd startade såhär:

Jag har några nyfikna kompisar som snackat om att gå med i SMC och testa på BKK/SHK.
Men, hur motiverar jag dom att medlemsavgift + BKK Knutstorp kostar över 2000kr

Tyvärr tror jag SMC biter sig själv i röver med dessa priser på sina kurser. Visst finns det ett stort intresse, men jag minns hur det gick för Bike-events som var väldigt populära, hade bra priser, stort intresse, men som höjde priserna alldeles för mycket.

Jo, jag vet att banhyran på Knutstorp är dyr. Men andra klubbar tar ju mycket mindre betalt för en dag än SMC.
Jo, jag vet att det inte finns massor med instruktörer då.

Men ändå. 1700kr är för jävla dyrt

Jag hoppas verkligen det blir fullt alla 8 tillfällena på Knutstorp ändå och att SMC tänker över sin prissättning till 2010.

Är det inte detta vi diskuterar?
Återigen är inte priset på biobiljetter särskild relevanta i sammanhanget, utan vad vi kan få för de pengar vi lägger ut på kompetenshöjande kurser.

Tror jag, i alla fall....

Edit: Jo, jag hittade dessa priser på Sydskånes Emses hemsida:
Priser Sturup Raceway 2008:
• Medlem - Sturup-Heldag: 750kr, Sturup-4tim: 450kr, Sturup-3tim: 340kr
• Icke medlem - Sturup-Heldag: 900kr, Sturup-4tim: 540kr, Sturup-3tim: 410kr

Mot Knutstorp:

Priser Knutstorp 2008:
• Medlem: 900kr
• Icke medlem: 1300kr

.......................här skiljer det sig 400/heldag/icke-medlem.
Jag tror inte att Grundkursen BKK skulle bli så värst mycket sämre på Sturup heller.

BanskissSrw.jpg


Avstånden kan knappast vara något proble. Geografiskt ligger Knutstorp och Sturup 6-7 mil ? från varandra. Skåne är i princip en kvadrat med sidorna 12X12 mil.....

För de mer avancerade, överlämnar jag gärna ordet till nån annan. Inte min kopp te.
Jag tror fortfarande på att grundutbildningen är den viktigaste, att sedan Superhojkurser och CSS tilltalar de som kör bana hellre än annat har jag inga synpunker på. Själv kör jag helst långtouring.
 
Last edited:

JohanBMW

New member
Tillbaka till ursprungsfrågan .

Tror att vi kan hålla på i all evighet och vad som är dyrt , mycket pengar osv.

Vi "redan frälsta" är inte huvudproblematiken . Vi kan endast åka så många gånger vi har råd. Och där har vi alla olika förutsättningar .

Tror att vi alla kan vara överens om att 1700:- (dyrt eller inte) kan vara en för hög summa för att fåt dit de hojåkare som inte varit med tidigare . Ju högre summa ju bättre marknadsföring krävs ju.

Sedan måste vi väl också komma ihåg att våra kurser nästan utstlutande är fullbelagda . Detta får vi väl se I år om det fortsätter eller om priset är det som begränsar deltagarantalet.

Det handlar ju också om att vissa banor är mer attraktiva . Visst är väl Gelleråsen , Knutstorp , Mantorp mer attraktiva att köra på . Det finns säkert billigare allternativ men blir dom lika attraktiva ?? Det är väl utmärkt att SMC erbuder olika typer av banor runt om I landet samt ännu fler gokartbanor som inte skall underskattas . I Stockholmsområden är det ständigt slutsålt på både Tuvängen & Rörken .


// Johan
 

Catman

Just for the fun of it...
Ang priser och vad man kan göra för att få ner priserna.

Då måste ni som deltagare hjälpa oss med förslag på vad som kan göras.
Att gå en fortbildning(vidareutbildning) är ju i deltagaren intresse.
Tyvärr så kostar det att få vidareutbildningar.
Att vi försöker få ner kostnaderna för deltagarna, det vet ni redan.
Tyvärr verkar priserna iår vara för höga :(
Vi instruktörer gör allt vi kan för att få ner kostnaderna, minska utgifterna.
Vi försöker få till stora rabatter på däck, olja och andra slitdetaljer bla.
Vi samåker, försöker vara på sammanhängande kurser(fre-sön), väljer instruktörer som har nära till banan(mindre milersättning), osv.
Vi försöker verkligen...... Men iår så är det som det är.

Vad gör vi till nästa år då......?
Knutstorp är dyr. Kan/(vill folk åka Sturup? Är Sturup säkert?
Är det något som snarast bör kollas upp?
Gokartbanor? vill nybörjare testa på bkk/shk på gokartbanor först? (priset blir ju mycket lägre)
Det verkar som om det största kostnadsproblemet finns i Skåne(Knutstorp)

Ang att köpa rykrör osv.
Allt man gör, har ju olika prioriteringar.
Vissa prioriterar att köpa saker till hojen, Vissa att lära sig mer själva.
Om någon hellre lägger pengar på delar för att de anser sig kunna tillräckligt mycket redan, det är en fråga om inställning. ´Det kan vi inte göra så mycket åt, innan de har kommit till kursen. (förutom just priset då :) )
SMC försöker ju få handlarna att bidra med en utbildning när du köper en ny hoj. Är det rätt väg att gå?

Massor av åsikter finns det. Det är vi tacksamma för.
Konstruktiv kritik finns det också. Finns det mer?
Allt hjälper ju oss att förbättra.
Ös på med förslag

Återigen mina 50 öre
 

Bengt Allevad

New member
Tjenare Ballevad;

Long time no hear. ;)
Återigen är inte priset på biobiljetter särskild relevanta i sammanhanget, utan vad vi kan få för de pengar vi lägger ut på kompetenshöjande kurser.


Tjena själv, Ah! :):)

Ledsen att jag gick OffTopic men det var nog ordet exklusivt jag hängde upp mig på.

Nog med OffTopic
 

Blåflagg

New member
försöker väl att få svar igen då.

Saxat från SMC:

"Vad är det för skillnad på kurserna?
SHK och BKK är i stort samma kurs. Det som skiljer är att på en sporthojskurs riktar vi utbildningen till sporthojsförare och de faror som är typiska för den hojtypen. På en Broms-och kurvtagningskurs vänder vi oss till samtliga motorcyklister och alla är välkomna att förkovra sig i kunskapen att köra hoj."
 

Harmon Rabb

New member
Vad gör vi till nästa år då......?
Knutstorp är dyr. Kan/(vill folk åka Sturup? Är Sturup säkert?
Är det något som snarast bör kollas upp?
Gokartbanor? vill nybörjare testa på bkk/shk på gokartbanor först? (priset blir ju mycket lägre)
Det verkar som om det största kostnadsproblemet finns i Skåne(Knutstorp)

Sturup har fått kritik angående sin säkerhet särskilt för mc- åkare. Man har förbättrat säkerheten på banan under senare år, men jag är inte övertygad att man har nått hela vägen. Jag är inte tillräckligt kompetent för att uttala mig om den saken. Sist jag körde där kände jag mig inte tillräckligt trygg. Om man åker omkull på fel ställe slutar det illa. Avåkningszonerna räcker inte till och räcken ligger rätt nära banan på sina håll.

Jag betalar gärna några hundralappar extra för att köra på Knutstorp om det står mellan dessa två banor. Säkerheten är bättre och banan är roligare att köra på. Enligt mitt tycke är Sturup inte mer än en stor gocartbana som man har byggt ut med två kurvor som tillåter lite högre hastigheter. Det är den övre delen av banan som är tillbyggd under senare år om du tittar på skissen som publicerats ovan. Notera att man kör vänstervarv på Sturup till skillnad från Knutstorp.

Mycket möjligt att en gocart bana hade räckt för de som vill lära sig lite grunder i körteknik första gången om priset är väsentligt mycket lägre. Då ska det verkligen vara en markant skillnad i pris jämfört med en riktig bana. Personligen hade jag ändå föredragit det senare. Det i sig är en upplevelse. Utan tävlings licens finns det inte många andra möjligheter att få köra på en riktig bana under ordnade former. Jag tror att Knutstorp har en stor del i att kurserna blir fullbokade år efter år.
 
Last edited:

Josef

New member
I år har vi redan fullt på körningarna på Knutstorp redan i tidiga februari, det om något visar väl att priserna är för låga snarare än för höga!


Vill vi ha fler fortbildade per år så bör vi höja priset på de kurser som drar fullt med folk och låta överskottet gå till att subventionera prissänkningar på de som inte drar fullt. Alternativ två är att sätta priserna för att få kostnadstäckning för den enskilda kursen (som nu) och hålla fler kurser på de ställen som drar fullt idag.
 

Hasse

New member
om intresset finns !

Tänk vad bra ni har det i Skåne !

Två banor att välja på !
Dessutom på nära håll.
Jag har för 5 eller sex år sedan åkt på Sturup som verkar vara ombyggd sedan dess.
Jättekul bana, säkerheten jooo.. men man får köra med insidan
och med marginaler.

Knutstorp otroligt rolig och med "karusellen" som höjdpunkt.
Bästa banan i landet säger många. Egentligen är det synd att som nybörjare
starta på Knutstorp. Att åka det bästa först är nog att man inte riktigt kan utnyttja den fullt ut . Det märk väl är min egen åsikt.

Skulle jag råda någon som står i början av sin karriär blir det att testa liten bana först. Där får man alla nödvändiga grunder. Lite begränsat då det mest går att använda två växlar.

På storbanan kan man då befria växellådan och gasrullen samt fortsätta att jobba med det man lärt sig på lilla banan å gör du det en gång så är DU FAST !!
/hasse
 

Hasse

New member
Saxat från SMC:

"Vad är det för skillnad på kurserna?
SHK och BKK är i stort samma kurs. Det som skiljer är att på en sporthojskurs riktar vi utbildningen till sporthojsförare och de faror som är typiska för den hojtypen. På en Broms-och kurvtagningskurs vänder vi oss till samtliga motorcyklister och alla är välkomna att förkovra sig i kunskapen att köra hoj."

Från början hette det egentligen B&K som stod för broms och kurv kurs
Det blev sedemera ändrat till BKK och står för bättre körkunskap om jag förstått det hela rätt.

Ibland ser man uttrycket broms ock kurvkurs i debatten och då blir det lite förvillande.Men nu vet ni varför.
 
Top