1700kr för BKK?!

swischmc

New member
Jag har inte läst hela tråden, så detta kanske blir en upprepning... men om man väljer att gå SMC's flerdagarskurser blir det billigare per dag. Plus att man får en fantasktisk gemenskap på köpet. :)

Annars är väl 1700:- inte hela världen?? Bara att försäkra hojen kostar bra mycket mer... suck... och efter en kurs kanske man kör så mycket bättre att det i långa loppet ger lägre försäkringskostnader. ;)
 

Marie

Banned
Jag har inte läst hela tråden, så detta kanske blir en upprepning... men om man väljer att gå SMC's flerdagarskurser blir det billigare per dag. Plus att man får en fantasktisk gemenskap på köpet. :)

Annars är väl 1700:- inte hela världen?? Bara att försäkra hojen kostar bra mycket mer... suck... och efter en kurs kanske man kör så mycket bättre att det i långa loppet ger lägre försäkringskostnader. ;)

Billigare per dag, kanske, men när man inte har de 1700 ens, så kvittar sådana resonemang lika. Gemenskapen struntar jag totalt i, skulle jag köpa kurs vore det för att lära något, inte för att prata skit med folk. Det kan jag göra gratis nere på Ica eller på Lidl.

Inte kostar försäkringen "bra mycket mer", tvärtom mindre. Helår helförsäkring betalade jag i dagarna. 1644 kr. Svårt att få en premiesänkning där som betalar kursen inom överskådlig framtid. Vill du ha ner försäkringskostnaden är det effektivare att byta hoj.

Nej nu måste jag gå ut i snögloppet och starta hojen för att köra till Ica och Lidl och handla.
 
Last edited:

pikeman59

New member
Jag kan bara sälla mig till skaran som säger att det blivit för dyrt. Jag har länge varit utsatt för indoktrineringen här, om hur bra det är med BKK, och hade bestämt mig för att iår skulle det bli av med en "riktig" smc-kurs. Men när jag såg priset så backade jag snabbt. För 1700 stockholmspesetas får jag soppa fram och tillbaka till min husvagn i Österrike, och för mig är det MYCKET mera värt än en kurs vars kvaliteter jag bara kan bedöma efter hörsägen.

Om det nu är att Knutstorp är sååå förtvivlat dyrt, kan jag inte annat än fråga mig varför i helsefyr ni då envisas med att använda den banan?

Och det där med ambulansen? Har SMC alltid en ambulans beredd på alla banor där ni håller kurs, eller är det bara på Knutstorp? Jag förstår inte vitsen, faktiskt! Det påstås vitt och brett att det är säkrare att köra på bana iän i trafiken, och i trafiken får man allt vänta den tid det tar för 112 att hantera ett ambulanslarm. Inte har jag någon bokad ambulans som kör 100 meter bakom mig hela tiden.

Jag tror att det är dags att SMC sätter sig ner i ledningen och börjar diskutera hela den här delen av verksamheten.

* Är den bara till för lyxlirare som söker alibi för att flåköra på bana med bibehållet försäkringsskydd, eller är det meningen att bredda kompetensen hos mc-kollektivet?
Är svaret, trots vad ert faktiska agerande ger sken av, det senare, så är det nog dags att planera om kurserna radikalt med stentuff kostnadsjakt. För det är väl inte så att ni inbillar er - eller ännu värre önskar - att mc-körning är förbehållet de mest välbeställda?

För som det nu verkar, är smc ingenting för oss som åker hoj av besparingsskäl, och tar och broderar ut det hela med några nöjesmil när det finns en slant över till lite mera bensin vid månadsslutet.


Alltid lika positiv!

Vilket lyckopiller.:p:p:p
 

JohanBMW

New member
Dyrt eller Mycke pengar

Det är ju 2 helt olika saker .

Tycker själv at det är oerhört lärorikt att åka på stor bana med duktiga instruktörer . Kan inte nog betona att så är fallet . Med denna utgångspunkt är 1700 inte dyrt .

Sedan finns det ju en annan aspekt som har att göra hur mycket pengar man vill lägga på sin hobby samt vilka ekonomiska förutsättningar man har . Då kan jag hålla med om att många kan uppleva det som mycke pengar .

Men som sagt i grunden har det att göra med hur mycket vi tycker det är värt att åka hoj och förkovra oss. Det måste var och en hitta sin nivå för detta.

Så detta är mycket pengar men verkligen inte dyrt med tanke på vad man får.


// Johan
 

zettan

New member
Nu håller vi oss i idealspåret...

Nu måste vi börja hålla isär lite olika saker så inte tråden spretar för mycket.

Det handlar inte om dyrt/mycket pengar för oss som gått kursen och vet att BKK/SHK är bra.
Det handlar inte om ICA eller Lidl;)

Det handlar om att jag tror att det kan bli svårt att få nya att anmäla sig till en kurs när den kostar 1700kr, som SMC-skåne tar för en dag på Knutstorp.
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Nu måste vi börja hålla isär lite olika saker så inte tråden spretar för mycket.

Det handlar inte om dyrt/mycket pengar för oss som gått kursen och vet att BKK/SHK är bra.
Det handlar inte om ICA eller Lidl;)

Det handlar om att jag tror att det kan bli svårt att få nya att anmäla sig till en kurs när den kostar 1700kr, som SMC-skåne tar för en dag på Knutstorp.

SMC Skåne kör ju BKK på gokartbana också, det är ju lämpligt för någon att prova på BKK för en mycket billig penning, oerhört roligt men också mer fysiskt än att köra på storbana...
 

JohanBMW

New member
Håller med

Nu måste vi börja hålla isär lite olika saker så inte tråden spretar för mycket.

Det handlar inte om dyrt/mycket pengar för oss som gått kursen och vet att BKK/SHK är bra.
Det handlar inte om ICA eller Lidl;)

Det handlar om att jag tror att det kan bli svårt att få nya att anmäla sig till en kurs när den kostar 1700kr, som SMC-skåne tar för en dag på Knutstorp.


Där håller jag med dig fullständigt .
Kanske de olika stegen skall kosta olika mycket.
Steg 1. 1000:-
Steg 2. 1200:-
Steg 3. 1400:-
Steg 4. 1700:-

Steg 4 kräver fler instruktörer då detta är en mer individuell körning där man själv väljer vad man vill träna på . På detta sättet kanske man kan få de som tvekar pga. kostnaden att prova på. De Niclas föreslår med gokartbana är också en väldigt bra väg att börja . Det är väldigt lärorikt och man tränar teknik & blick på ett väldigt bra sätt.

Johan
 

Spiff

New member
Håller med Niklasinorr

En bra inkörsporten till utbildning är BKK på gokartbana.
Kostar runt hundringen, ger nästan lika mycket som storbana (åtminstone för de som är i början på kunskapsstegen)

Om man har tur att det bedrivs i närheten av där man bor spar man ju in hotell och sånt också.
Enda problemet är det enorma trycket på verksamheten och att det därigenom är svårt att komma med.

/spiff
 

ezzo

New member
Tycker du att det kostar för mycket för dig som instruktör får du väl helt enkelt sluta som det. Jag kan tyvärr inte ge dig något annat tips. 99% av Sveriges föreningar/klubbar bygger på ideell verksamhet. Take it or leave it!

Dessutom var det ju inte detta diskussionen handlade om. Utan priset för deltagarna.

Ja det kostar för mycket. Men jag tänker inte sluta med det så länge jag tycker det ger mig något samtidigt.
99% bygger på ideell verksamhet. Men av de 99% är det få som har samma utgifter. Och de flesta som gör saker åt föreningar brukar få ersättning för sina utgifter.
Allra helst vi som tillhör den skara av instruktörer sin kör ca 30 kurser per år.
Jag tog upp det enbart för att påvisa att en kurs borde kosta betydligt mer.

Sen att 1700kr för en del är mycket pengar.. Det köper jag. För min egen del så är det jävligt mycket pengar just nu iaf.
Upplysningsvis så finns det då lite billigare kurser att gå.
Tex på Gelleråsen för 1250 kr.
 

Denny

New member
Jag kan bara sälla mig till skaran som säger att det blivit för dyrt. Jag har länge varit utsatt för indoktrineringen här, om hur bra det är med BKK, och hade bestämt mig för att iår skulle det bli av med en "riktig" smc-kurs. Men när jag såg priset så backade jag snabbt. För 1700 stockholmspesetas får jag soppa fram och tillbaka till min husvagn i Österrike, och för mig är det MYCKET mera värt än en kurs vars kvaliteter jag bara kan bedöma efter hörsägen.

Om det nu är att Knutstorp är sååå förtvivlat dyrt, kan jag inte annat än fråga mig varför i helsefyr ni då envisas med att använda den banan?

Och det där med ambulansen? Har SMC alltid en ambulans beredd på alla banor där ni håller kurs, eller är det bara på Knutstorp? Jag förstår inte vitsen, faktiskt! Det påstås vitt och brett att det är säkrare att köra på bana iän i trafiken, och i trafiken får man allt vänta den tid det tar för 112 att hantera ett ambulanslarm. Inte har jag någon bokad ambulans som kör 100 meter bakom mig hela tiden.

Jag tror att det är dags att SMC sätter sig ner i ledningen och börjar diskutera hela den här delen av verksamheten.

* Är den bara till för lyxlirare som söker alibi för att flåköra på bana med bibehållet försäkringsskydd, eller är det meningen att bredda kompetensen hos mc-kollektivet?
Är svaret, trots vad ert faktiska agerande ger sken av, det senare, så är det nog dags att planera om kurserna radikalt med stentuff kostnadsjakt. För det är väl inte så att ni inbillar er - eller ännu värre önskar - att mc-körning är förbehållet de mest välbeställda?

För som det nu verkar, är smc ingenting för oss som åker hoj av besparingsskäl, och tar och broderar ut det hela med några nöjesmil när det finns en slant över till lite mera bensin vid månadsslutet.



Synd att du inte bokade kursen efter den kanske du säljer vagnen i österrike.
Så du har råd med mer kursern.så slipper du gå på hörsägen..


mvh Denny
 

ezzo

New member
Om det nu är att Knutstorp är sååå förtvivlat dyrt, kan jag inte annat än fråga mig varför i helsefyr ni då envisas med att använda den banan?
För att det finns ont om banor och ännu mindre tid på de banor som finns. Oftast måste man vara ut minst 1 år i förväg för att få en tid på en bana.

Och det där med ambulansen? Har SMC alltid en ambulans beredd på alla banor där ni håller kurs, eller är det bara på Knutstorp? Jag förstår inte vitsen, faktiskt! Det påstås vitt och brett att det är säkrare att köra på bana iän i trafiken, och i trafiken får man allt vänta den tid det tar för 112 att hantera ett ambulanslarm. Inte har jag någon bokad ambulans som kör 100 meter bakom mig hela tiden.
Ja det är säkrare att köra på bana. Kör man av där så är det inte så mycket stenar, diken mm man kan köra in i. Men man slår sig fortfarande om man slår i backen.
SMC ville spara in på ambulanskostnaden inför förra året. Vi som träningsledare sa stopp. Vi kräver ambulans på plats för deltagarnas och våra instruktörers säkerhet.
Den dagen det händer en allvarlig olycka, Så vill inte jag att vi ska behöva fundera på om vi som instruktörer har gjort rätt eller fel...Bättre att ha proffs på plats. Det kostar ca 9000kr/dag. Det är värt det.
Dessutom så har vi några banor i Sverige som du inte får hyra om du inte har ambulans.

Jag tror att det är dags att SMC sätter sig ner i ledningen och börjar diskutera hela den här delen av verksamheten.

.
Vi diskuterar hela tiden.. Försöker få ner kostnaderna mm. Men vi styr inte över banhyror, bensinkostnader mm.
Vi bantar ner på instruktörer och kör mer slimade upplägg på kurserna. För att spara pengar. Detta görs på sådant sätt att kvalitén på våra kurser inte minskas. Och att deltagarna får lika mycket uppmärksamhet av instruktörerna.

Nackdelen med det upplägget är att vi som instruktörer får jobba dubbelt..
 

ezzo

New member
Jag kan bara hålla med er all.
1. Kurserna är otroligt bra och nyttiga.
2. Kurserna är aldeles för dyra.

Vad skulle priset bli om man använde Sturup Raceway?
Jag vet att Sydskanes Emse använder denna och att den är betydligt billigare än Knutstorp.

Betalar SMC något till försäkringsbolagen för dessa körningar? Låter nästan så i resonemanget.
Jag har kör just med Sydskanes Emse och vi har alltid lunch, ambulans på plats och duktiga instruktörer. Trots det kostar körningarna mindre än SMC's.
Den stora skillnaden numera är att försäkringen gäller för SMC och inte Sydskånes, men inverkar det på SMC's pris?

Så mitt förslag, byt bana!

Bra förslag. Finns det lediga tider där?

Hur många deltagare går det per instruktör hos er då?
 

zettan

New member
Ja det kostar för mycket. Men jag tänker inte sluta med det så länge jag tycker det ger mig något samtidigt.
99% bygger på ideell verksamhet. Men av de 99% är det få som har samma utgifter. Och de flesta som gör saker åt föreningar brukar få ersättning för sina utgifter.
Allra helst vi som tillhör den skara av instruktörer sin kör ca 30 kurser per år.
Jag tog upp det enbart för att påvisa att en kurs borde kosta betydligt mer.

Sen att 1700kr för en del är mycket pengar.. Det köper jag. För min egen del så är det jävligt mycket pengar just nu iaf.
Upplysningsvis så finns det då lite billigare kurser att gå.
Tex på Gelleråsen för 1250 kr.

Vem som lägger mest pengar på sin ideella verksamhet/förening är nog svårt att avgöra och faktiskt ganska ointressant också. Det är ju faktiskt ett val man gör själv.
Så allt borde ju kosta mer än det gör.
Jag vet att Gellåsen kostar 1250kr, men med längre transport, övernattning och mat blir Knutstorp minst dyrt för oss i "södern".
Vi får helt enkelt hoppas på Triss båda två.
 

Bo Westermark

New member
Jag vet att Gellåsen kostar 1250kr, men med längre transport, övernattning och mat blir Knutstorp minst dyrt för oss i "södern".
Vi får helt enkelt hoppas på Triss båda två.

Här har Du den verkliga poängen!
Vad blir den totala kostnaden.
 
Last edited:

Harmon Rabb

New member
Jag anser inte att ambulansen är något man bör snåla in på för att få ner priset på kursen. Att man i huvudtaget tänkt tanken är skrämmande. Händer en olycka på Knutstorp tar det en bra stund att ta sig dit för kvalificerad räddningspersonal.

Som deltagare känns det tryggt att veta att en ambulans finns på plast om något skulle hända. Om man börjar tumma på säkerheten på SMC kommer inte jag att delta fler gånger. Det är något jag är beredd att betala extra för. Att en ambulans finns på plast gör det dessutom lättare för anhöriga att acceptera att man kör motorcykel på bana. Många anhöriga har ingen vetskap hur upplägget ser ut. Jag brukar förklara att det är lite som att gå på en skidskola. Det är något de flesta kan relatera till.

Jag har även deltagit i bankörningar genom andra arrangörer och tycker inte att det är jämförbart även om skillnaden kan tyckas vara liten i vissa hänseenden.
 

Bengt Allevad

New member
Detta tillför inga nya fakta i diskussionen men ändå en tanke från mig:

1700:- är mycket pengar men på något sätt glömmer vi att det faktiskt är väldigt dyrt att ha motorcykel som hobby.
Kanske en av de dyrare fritidsnöjena.
Däck, försäkring, bensin, delar, kläder..... ja oftast flera tiotusingar /säsong om jag talar för egen del.

Vet man också vad som ligger bakom en bankurs är det lätt att inse att 1700:- kan det utan vidare kosta. Men fortfarande mycket pengar, ja.
 

ezzo

New member
Jag anser inte att ambulansen är något man bör snåla in på för att få ner priset på kursen. Att man i huvudtaget tänkt tanken är skrämmande. Händer en olycka på Knutstorp tar det en bra stund att ta sig dit för kvalificerad räddningspersonal.

.

Oroa dig inte..
Ambulansen förhandlar vi inte bort.
Vi, träningsledarna, så ifrån direkt. Frågan är inte förhandlingsbar.
 
Många är beredda att betala 4000-10000 kronor , ibland mer, på nya avgassystem för att hojen ska låta lite bättre och eventuellt utveckla ett, i sammanhanget, begränsat antal extra hästkrafter. Fler borde låta bli det och köpa en 1700 kronor billig kurs hos SMC!
Magnus
 

ezzo

New member
.
Så allt borde ju kosta mer än det gör.
Jag vet att Gellåsen kostar 1250kr, men med längre transport, övernattning och mat blir Knutstorp minst dyrt för oss i "södern".
Vi får helt enkelt hoppas på Triss båda två.

Jag hänvisar till vad Nicklas brukar säga.

Förhållandet mellan Motorcykel männsika är ca 15-85 %
Varpå motorn står för ca 3%

Vad brukar folk kosta på när de förbättrar sin mc?
Jo motorn. Ofta avgassystem +powercomander +luftilter och en mappning.
Hej vad hojen blev bättre. För en summa av ca 10 000 kr har man just bättrat på de där 3% på hojen.

Investera i sig själv som förare förbättrar de 85%. Var tror du de där 10 000 kr skulle göra mest nytta?

Vad vill jag ha sagt?
Jo hur många av dina polare har skaffat rykrör mm. Och hur mycket bättre hojåkare blev de av det.
 

ezzo

New member
Många är beredda att betala 4000-10000 kronor , ibland mer, på nya avgassystem för att hojen ska låta lite bättre och eventuellt utveckla ett, i sammanhanget, begränsat antal extra hästkrafter. Fler borde låta bli det och köpa en 1700 kronor billig kurs hos SMC!
Magnus

Skrattar.. Vi skrev detta samtidigt.. ;)
 
Top