1700kr för BKK?!

Blåflagg

New member
Ännu har ingen gräns hittats för hur mycket man kan lära sig. Efter 1000 kurser kan man ta ytterligare 1000 kurser. Man kommer endå inte i närheten av taket för vad man kan lära sig. Så, nej man är inte fullärd efter mc-körkortet. Man är inte fullärd efter några (eller 1000) kurser heller.

Min inställning till vidareutbildning är att det inte finns ett stöd för att det leder till lägre risktagande. Att många tror så är uppenbart.

Ditt resonemang är då att det inte spelar någon roll om jag vidareutbildar mig eller inte. Hur skulle du då vilja göra för att öka riskmedvetenheten och kunskapen i Mc-åkning bland mc-kollektivet?

Att man aldrig blir fullärd det kan vi vara överens om men att bara ge upp och säga "det är inte lönt att träna mer för det ger inget...." är i mitt tycke en felaktig tanke
 

Olsson

New member
Ditt resonemang är då att det inte spelar någon roll om jag vidareutbildar mig eller inte. Hur skulle du då vilja göra för att öka riskmedvetenheten och kunskapen i Mc-åkning bland mc-kollektivet?

Att man aldrig blir fullärd det kan vi vara överens om men att bara ge upp och säga "det är inte lönt att träna mer för det ger inget...." är i mitt tycke en felaktig tanke

Jag gissar att du förutsätter att folk vill ta lägre risk. Men vi tar den risk vi vill eller rättare sagt vi tror vi vill. Annars skulle ju folk byta till t ex schack. Men det gör vi inte. Vi accepterar riskerna. Det är värt det.

Riskmedvetenhet är bara ett buzzword. Det finns inte. Inte ens en enhet finns. Det är en subjektiv uppfattning var och en använder i sitt handlande under fria val. Om du säger att det eller det under körning har liten/stor risk, så ljuger du.:D
 

Monica

New member
Jag gissar att du förutsätter att folk vill ta lägre risk. Men vi tar den risk vi vill eller rättare sagt vi tror vi vill. Annars skulle ju folk byta till t ex schack. Men det gör vi inte. Vi accepterar riskerna. Det är värt det.

Riskmedvetenhet är bara ett buzzword. Det finns inte. Inte ens en enhet finns. Det är en subjektiv uppfattning var och en använder i sitt handlande under fria val. Om du säger att det eller det under körning har liten/stor risk, så ljuger du.:D

Det är en risk att köra mc, inget snack om det. Men, som alltid, en ökad kunskap och medvetenhet om vad som kan hända och i vilken situation det kan hända, ökar chanserna att köra mc utan "missöden". Den kunskapen får man genom erfarenhet och vidareutbildning.
Jag kan bara tala för mig själv ang riskmedvetenhet efter en BKK. För egen del ökade min kunskap så väsentligt efter kursen att jag anser att jag är en lite bättre förare nu.
Klart att risk är ett handlande under fria val, MEN, om jag har högre kunskap om ett ämne, så kan jag välja. Har jag inte kunskapen, har jag heller inga val....:cool:
 

Blåflagg

New member
Jag gissar att du förutsätter att folk vill ta lägre risk. Men vi tar den risk vi vill eller rättare sagt vi tror vi vill. Annars skulle ju folk byta till t ex schack. Men det gör vi inte. Vi accepterar riskerna. Det är värt det.

Riskmedvetenhet är bara ett buzzword. Det finns inte. Inte ens en enhet finns. Det är en subjektiv uppfattning var och en använder i sitt handlande under fria val. Om du säger att det eller det under körning har liten/stor risk, så ljuger du.:D

Om du säger att det eller det under körning har liten/stor risk, så ljuger du.Detta får du gärna utveckla

Japp , jag förutsätter att människor vill ta lägre risker (generellt) Det har funnits, finns och kommer alltid att finnas människor som vill utsätta sig för större risker än genomsnittet annars hade ingen hoppat fallskärm, åkt ut i rymden osv osv. Detta är dock utanför denna tråd (Vi har iofs lämnat trådämnet för längesedan :rolleyes: )

Men du kan inte förneka att med kunskap kan jag förbättra oddsen för att klara av svåra situationer. Ex att komma in i kurvan med för hög hastighet och veta att det finns mer grepp i däcken än vad jag trodde innan jag gick kursen.
 
Last edited:

roffe_s

Active member
...Min inställning till vidareutbildning är att det inte finns ett stöd för att det leder till lägre risktagande...

...Riskmedvetenhet är bara ett buzzword. Det finns inte. Inte ens en enhet finns. Det är en subjektiv uppfattning var och en använder i sitt handlande under fria val...

Du efterlyser en definition av riskmedvetenhet? I denna källa (kap 7) talas om Risk som "en sammanvägd bedömning av sannolikheten att någon händelse inträffar och konsekvenserna den medför." Att vara riskmedveten skulle kanske för en MC-förare kort sagt kunna vara att utifrån det egna ekipagets (hoj + förare) förmåga anpassa framfarten så att jag med rimlig sannolikhet kommer helskinnad till färdmålet. Skulle den definitionen kunna fungera? Och den är individuell - inte subjektiv - då den utgår från individens förmåga...

Det innebär också att jag med ökad kunskap och erfarenhet kan påverka (reducera) sannolikheten för att en händelse ska inträffa under givna förutsättningar.

Om det är ett stöd eller inte får Du avgöra, men vi kan väl testa en logisk prövning av tesen om att utbildning/ökad riskmedvetenhet ger ett lägre risktagande:

1 - I ett visst vägavsnitt upplever jag vid en viss fart att jag tangerar min körförmåga maximalt.

2 - Kör jag över den gränsen är jag inte övertygad om att jag kan klara mig helskinnad på grund av "panikreaktioner" och avsaknad av marginaler för att korrigera eventuella misstag. Jag är en oacceptabelt hög risk för mig själv och min omgivning.

3 - Genom utbildning lär jag mig förstå mer om mig själv, min hoj och hur vi bäst jobbar ihop. Genom övning får jag färdighet.

4 - Nästa gång jag åker vägsträckan kan jag köra med den ursprungliga farten och mycket förbättrade marginaler. Eller så kan jag köra med den fart där jag tidigare var skraj och upptäcka att riskerna numera är acceptabla. Slutligen kan jag förvisso välja att öka farten så till den grad att jag återigen tangerar gränsen av min förmåga.

Så vilket val fattar då de flesta MC-förare? Min erfarenhet är att majoriteten av deltagarna i SMC:s kurverksamhet använder sin förbättrade körförmåga till att skapa ökade marginaler. I många fall tror jag till och med att hastigheterna på allmän väg sjunker, helt enkelt för att det inte längre är möjligt, rimligt eller roligt att på landsväg tangera och utveckla sin körförmåga på samma sätt som på en avlyst bana.

De som hela tiden vill köra på toppen av sin förmåga slutar oftast köra landsväg och väljer i stället att utvecklas som banrävar.

Skulle detta i stort kunna stämma kan vi väl vara överens om att vidareutbildning leder till ett minskat riskbeteende på det allmäna vägnätet?

Mina 20 öre...
 
Last edited:

Marie

Banned
Som jag ser det skulle jag i stället för att tala om risk hellre tala om sannolikhet. Risk antyder rädsla, och om det över huvud taget finns någonting jag skulle vara rädd för i detta livet, så är det att jag någonsin skulle bli rädd. Därför att om jag skulle bli rädd så skulle det innebära att jag hade förlorat min totala tilltro till Herrens godhet, och i så fall skulle min själs salighet kunna vara i fara.... :rolleyes:
 

roffe_s

Active member
...om det över huvud taget finns någonting jag skulle vara rädd för i detta livet, så är det att jag någonsin skulle bli rädd. Därför att om jag skulle bli rädd så skulle det innebära att jag hade förlorat min totala tilltro till Herrens godhet...

En beståndsdel i "risk" är väl just sannolikhet. Risk = Sannolikhet * Konsekvens. Rädsla kommer väl in när Du gör våld på den ekvationen, d.v.s tar större risk än Du uppfattar Dig vara kapabel till.

Vad gäller Din salighet kanske Du även skulle beakta Första Petrusbrevet 5:5: "...Men för Er alla gäller: klä Er i ödmjukhet mot varandra, ty Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd"?

;)
 
H

honda cbf 500

Guest
Ingen fara Blåflagg :)

Det borde ligga i allas intresse såväl oss motorcyklister,bilister, försäkringskasssa, försäkringsbolag, vägverket, polisen, sjukhusen osv att det bedrivs mer gratis utbildningar för motorcyklister.

Vi har inte alla råd med att betala dessa kurser hur gärna än vi vill eller så har åtminstone inte jag råd att i år gå ngn dyrare kurs även om jag gärna vill göra det :)

Hälsningar,

Amir


Ber om ursäkt om du tog mitt inlägg som "drygt" :(

Menade bara att det fanns ingen anledning för mig att dra upp det i ditt inlägg

Svårt med det skrivna språket.....:rolleyes:
 

puttepj

New member
Intressant tråd. Tog mig en hel kväll att läsa och jag kan bara sammanfatta:
Egentligen alla håller med om att 1700 är mycket pengar men sen går åsikterna isär om det är värt att lägga mycket pengar på en utbildning. Klart är väl också att ingen kan påstå att SMC kör upp oss genom prissättningen.
Sen att alla stora forum har sina agitatorer som bränner krut på att, trots sitt behov av att inte vara social, delta genom att tala om att ekonomin inte räcker till något som man ändå inte vill köpa och förlänger tråden till nästan oändlighet, är väl oundvikligt + en viss del av underhållning.

Själv började jag läsa tråden eftersom jag köpt min första hoj sen 30 år tillbaka, men då köpt en liten skoter, men rätt moderata fartregister, ändå känner att jag borde nog ta någon form av BKK även om jag blir utgarvad på min moppeliknande hoj.
Nej jag är inte rädd för att bli utgarvad. Jag är lycklig som ett barn över att jag till slut kom till skott och köpte hoj om än en liten och mycket ekonomisk dito.

Men som drygt 50 taggare är jag betydligt fegare och eftertänksam och till skillnad mot Marie ser jag det som något vettigt att man förstår att vara rädd, något som inte alltid är lika självklart som ung. Men nu är jag ju inte religiös så jag får nog ta ansvar för mina handlingar och hellre försöka påverka min tid på jorden eftersom det är den enda jag tror jag kommer att få.

Jag tror på resonemanget att tröskeln till sin första mc-kurs beror på betydligt mer faktorer än priset. Om någon skulle fronta mig med att en BKK kostar 1700 skulle jag nog kanske som många andra tänka att det var dyrt. Om man sen tar sig tid att ta in förståelsen för vad det ger i kunskap och vad det faktiskt kostar att hålla utbildningen så tror jag nog att de flesta kan omvärdera sina åsikter.

Själv tror jag nog inte att en BKK på en snabb bana är riktigt rätt för mig och min lilla cykel så det blir nog den billigare varianten att köra på en gokartbana i alla fall denna första gång, men faktum är att jag tror att det kan bli både lärorikt och kul så att vem vet, jag får kanske fylla full tank (3.7 liter) och gasa till en bana nästa år :)

Jag har egentligen en hel del frågor om grundkurs/avrostning, BKK m.m. för jag är rätt övertygad om att det är så rätt för mig just för att jag är den typen som vill lära mig att inte ta risker. Tror dock att jag petar upp dessa i en separat tråd istället.

/putte
 
Last edited:

fredda78

New member
Det innebär också att jag med ökad kunskap och erfarenhet kan påverka (reducera) sannolikheten för att en händelse ska inträffa under givna förutsättningar.

Om det är ett stöd eller inte får Du avgöra, men vi kan väl testa en logisk prövning av tesen om att utbildning/ökad riskmedvetenhet ger ett lägre risktagande:

1 - I ett visst vägavsnitt upplever jag vid en viss fart att jag tangerar min körförmåga maximalt.

2 - Kör jag över den gränsen är jag inte övertygad om att jag kan klara mig helskinnad på grund av "panikreaktioner" och avsaknad av marginaler för att korrigera eventuella misstag. Jag är en oacceptabelt hög risk för mig själv och min omgivning.

3 - Genom utbildning lär jag mig förstå mer om mig själv, min hoj och hur vi bäst jobbar ihop. Genom övning får jag färdighet.

4 - Nästa gång jag åker vägsträckan kan jag köra med den ursprungliga farten och mycket förbättrade marginaler. Eller så kan jag köra med den fart där jag tidigare var skraj och upptäcka att riskerna numera är acceptabla. Slutligen kan jag förvisso välja att öka farten så till den grad att jag återigen tangerar gränsen av min förmåga.


Skulle detta i stort kunna stämma kan vi väl vara överens om att vidareutbildning leder till ett minskat riskbeteende på det allmäna vägnätet?

Mina 20 öre...

som de säger i d stora landet over there, " word "

fick mig en riktig tankeställare faktiskt, riktigt bra tyckt o skrivet.
du har såå rätt Roffe.
har inte sett det på mer sätt än att jag vill lära mig kurvtagning o våga " falla " med hojen ist för att bli rädd o kämpa emot. ni kanske förstår vad jag menar.

bra talat / Fredda 24km från gelleråsen
 
Last edited by a moderator:

Mathias

Active member
Vettigt och bra sammanfattat, Putte.

Precis som du själv funderar på så gå en kurs på go-cartbana, bra att i vart fall ha testat och SMC Stockholm har bra erfarenht av det.

Lycka till med den "lille".
 

Hasse

New member
sattelitåkning

som de säger i d stora landet over there, " word "

fick mig en riktig tankeställare faktiskt, riktigt bra tyckt o skrivet.
du har såå rätt Roffe.
har inte sett det på mer sätt än att jag vill lära mig kurvtagning o våga " falla " med hojen ist för att bli rädd o kämpa emot. ni kanske förstår vad jag menar.

bra talat / Fredda 24km från gelleråsen

Håller med och
med den teknik som lärs ut menar jag att du inte kommer arr uppleva
något farligt fall in i kurvorna.
Snarast att du sugs fast i asfalten och stabilt som i en sattelitbana
du leker dig igenom.
Det kan väl vara värt några spänn.:eek:
 

roffe_s

Active member
Lucas måste ha varit först vid skapelsen. Gud sa "varde ljus" men Lucas måste varit där innan för vad jag vet så uppfann Lucas mörkret :D

Intressant teologisk tes:) . Det vete väl tusan om inte gamle Joseph hade med sig Dagens Industri och övriga affärspressen när han målade i kulisserna, om man ska döma efter deras nattsvarta rubriker? Förresten - visste Ni att bolaget köptes av... Magneti-Marelli:eek: Bäva månde alla Ducatistas...

Det är nästan för stora frågor för mej att greppa, i stället letar jag fram multiinstrumentet, växlar polaritet för positiv jord och trevar mig ut till garaget...:D

...har inte sett det på mer sätt än att jag vill lära mig kurvtagning o våga " falla " med hojen ist för att bli rädd o kämpa emot. ni kanske förstår vad jag menar...

Hasse har helt rätt - grejen är nog att få förtroende för sin maskin och att känna sina egna begränsningar. "Rädsla" eller obehag hör nog mycket ihop med att känna sig trängd och utan handlingsutrymme att påverka situationen. Med lite goda råd och träning i ryggraden tar man tag i rätt saker i rätt tid, skapar tid till analys och beslut, kort sagt - hittar ett annat flyt.

Och alldeles oavsett man väljer Gocart-bana eller "fullvuxen" kurs tjänar nog alla på att vi får duktigare och mer (risk-)medvetna tvåhjulsåkare på vägarna.
 
Last edited:

britt-mari

New member
Jag körde min första BKK förra året; det var det roligaste (näst efter barnen) och lärorikaste jag någonsin gjort! Helst hade jag suttit kvar på hojen i evighet, men det går ju inte. Hela sommaren körde jag omkring med ett leende som nästan gick runt huvudet! Tyvärr gick hojen sönder i slutet av sommaren, men nu har jag köpt en annan - så nu har jag absolut tänkt vara med på en ny BKK! Jag ska bara hitta lämplig dag (förhoppningsvis med platser kvar). Det kostar en del, men det är det värt! Jag får nog råd med annat också. Den hojen jag har nu är ännu roligare att köra än den gamla, så jag har höga förväntnigar på mc-säsongen!
Var rädda om er ute i trafiken!
Hälsningar
Britt-Mari
 
Top