...Min inställning till vidareutbildning är att det inte finns ett stöd för att det leder till lägre risktagande...
...Riskmedvetenhet är bara ett buzzword. Det finns inte. Inte ens en enhet finns. Det är en subjektiv uppfattning var och en använder i sitt handlande under fria val...
Du efterlyser en definition av riskmedvetenhet? I
denna källa (kap 7) talas om Risk som
"en sammanvägd bedömning av sannolikheten att någon händelse inträffar och konsekvenserna den medför." Att vara riskmedveten skulle kanske för en MC-förare kort sagt kunna vara att
utifrån det egna ekipagets (hoj + förare) förmåga anpassa framfarten så att jag med rimlig sannolikhet kommer helskinnad till färdmålet. Skulle den definitionen kunna fungera? Och den är individuell - inte subjektiv - då den utgår från individens förmåga...
Det innebär också att jag med ökad kunskap och erfarenhet kan påverka (reducera) sannolikheten för att en händelse ska inträffa under givna förutsättningar.
Om det är ett stöd eller inte får Du avgöra, men vi kan väl testa en logisk prövning av tesen om att utbildning/ökad riskmedvetenhet ger ett lägre risktagande:
1 - I ett visst vägavsnitt upplever jag vid en viss fart att jag tangerar min körförmåga maximalt.
2 - Kör jag över den gränsen är jag inte övertygad om att jag kan klara mig helskinnad på grund av "panikreaktioner" och avsaknad av marginaler för att korrigera eventuella misstag. Jag är en oacceptabelt hög risk för mig själv och min omgivning.
3 - Genom utbildning lär jag mig förstå mer om mig själv, min hoj och hur vi bäst jobbar ihop. Genom övning får jag färdighet.
4 - Nästa gång jag åker vägsträckan kan jag köra med den ursprungliga farten och mycket förbättrade marginaler. Eller så kan jag köra med den fart där jag tidigare var skraj och upptäcka att riskerna numera är acceptabla. Slutligen kan jag förvisso välja att öka farten så till den grad att jag återigen tangerar gränsen av min förmåga.
Så vilket val fattar då de flesta MC-förare? Min erfarenhet är att majoriteten av deltagarna i SMC:s kurverksamhet använder sin förbättrade körförmåga till att skapa ökade marginaler. I många fall
tror jag till och med att hastigheterna på allmän väg sjunker, helt enkelt för att det inte längre är möjligt, rimligt eller roligt att på landsväg tangera och utveckla sin körförmåga på samma sätt som på en avlyst bana.
De som hela tiden vill köra på toppen av sin förmåga slutar oftast köra landsväg och väljer i stället att utvecklas som banrävar.
Skulle detta i stort kunna stämma kan vi väl vara överens om att vidareutbildning leder till ett minskat riskbeteende på det allmäna vägnätet?
Mina 20 öre...