1700kr för BKK?!

zettan

New member
Jag har några nyfikna kompisar som snackat om att gå med i SMC och testa på BKK/SHK.
Men, hur motiverar jag dom att medlemsavgift + BKK Knutstorp kostar över 2000kr:confused::confused::confused:

Tyvärr tror jag SMC biter sig själv i röver med dessa priser på sina kurser. Visst finns det ett stort intresse, men jag minns hur det gick för Bike-events som var väldigt populära, hade bra priser, stort intresse, men som höjde priserna alldeles för mycket.

Jo, jag vet att banhyran på Knutstorp är dyr. Men andra klubbar tar ju mycket mindre betalt för en dag än SMC.
Jo, jag vet att det inte finns massor med instruktörer då.

Men ändå. 1700kr är för jävla dyrt:mad:

Jag hoppas verkligen det blir fullt alla 8 tillfällena på Knutstorp ändå och att SMC tänker över sin prissättning till 2010.

Last edited:

pikeman59

New member
1700 för BKK är väl använda pengar.

1700 för en BKK/SHK tycker jag är ganska billigt med tanke på hur kul det är, hur mycket man lär sig och hur säker/komfortabel man känner sig efter utbildningen.

Banhyra samt ett stort antal kompetenta instruktörer kostar pengar, så är det bara. Dessutom är väl man inte bara med i SMC för att kunna få gå kurser eller?????

Själv hade jag 7 dagar på storbana i SMC:s regi förra året, galet kanske, MEN värt varenda öre.

MC = Nöjesmaskin. :D:D:D:D

Niklasinorr

New member
Jag klistrar in en text som Per Gjers, #46 på forumet skrev på en liknande fråga angående Mittsverigebanan. Förutom priserna så stämmer hans text klockrent:

Tänk då på att hyra Mittsverige idag kostar ca 19000,- Knutstorp
kostar 80 000,-!!!

Saxat från Sporthoj.com angående att det är dyrt på Mittsverigebanan:

"Är 1150:- mycket?

På denna kursdag där du har en eller flera instruktörer i din grupp om 4-6 personer, så ingår det även fika på förmiddagen ca 50:-
Det ingår även lunch för ca 90:-, sedan får du även fika på eftermiddagen ca 50:-
Sen under dagen så har du tillgång till snacks för att du inte skall bli uttorkad eller utvattnad i värmen då du kommer att dricka ganska mycket!

Förrutom att du kommer att köra ca 6 pass a 20 minuter på banan, ca 19.000:-, så kommer du även att ha teorilektioner (hyra lokal ca 1000 kr)
Dessa pass kommer att ske delvis med dator och projektor!
På dom platser där teoripassen sker inför varje körpass finns det även whiteboardtavlor med tillhörande pennor mm.

Dom instruktörer som kommer att jobba med dig och din körning samt attityd mm. under hela dagen, har tagit ledigt från sina jobb för att hjälpa dig!

Det minsta jag som arrangör då kan bjuda dessa instruktörer på är boeende och mat! Boeendet i form av 1 säng i en 4-bäddsstuga på Antjärns Camping!
Frukost och samma mat som ni som deltagare får!

Får vi ihop så pass många deltagare så att det räcker, så får instruktörerna även reseersättning för körda mil till och från banan!

Vi är ca 40-50 st instruktörer som kuskar runt hela landet och jobbar på dessa kurser!
Vi har över 50 kurser denna sommar också! det betyder att vi kör många milTex. så rullade min racebuss över 1000 mil till enbart SMC-kurser förra sommaren!

Om vi jämför med en vanlig bandag där du inte får något annat än tillgång till banan max 6 x 20 min för ca 700:-
Dessa arrangörer tar en stor ekonomisk risk men kan tjäna bra med pengar om bandagen blir full!

Tror du att en Sporthojsinstruktörs utbildning är gratis?

För 4 år sedan när Sporthojsprojektet drog igång fick SMC stora bidrag till att utbilda instruktörer som oss. Men numer är alla dessa bidrag indragna för att vi skall klara oss själva!
Så på din fråga om vi vill tjäna pengar på kurserna? Så blir svaret alltså ja!
Om vi inte tjänar lite pengar så kan vi inte fortsätta att köra kurser i framtiden

Så priset 1.150:- är beräknat på att vi skall få ett litet plus på varje kurs så att vi kan utbilda fler instruktörer och hålla fler kurser, vilket betyder att fler går kurser och kurserna blir billigare i slutändan

1.150:- är också ett enhetspris på alla kurser över landet!
Tex. så kostar Gelleråsen ca 40.000:- att hyra en helgdag, eller Ring Knutstorp ca 80.000:-

Fördelen med dessa banor i södra delen av landet är att instruktörerna har få mil till banan!
Till Mittsverigebanan har instruktörerna ca 40 mil i snitt, vilket betyder dyrare reseräkningar!

För att få dom flesta kurser i landet att gå ihop så behöver det vara ca 45-50 st anmälda, blir det färre så går vi back!

Vad det gäller Mittsverigekurserna så har dom varit dom mest uppskattade kurserna i hela landet, men tyvärr blir detta den sista som vi kör på försommaren pga. att vi har gått back dom 3 senaste åren!
Anledningen till att vi fortsatt köra kurserna fast dom gått back är att vi vill erbjuda alla mc-åkare i övre halvan av landet utbildning, detta då på bekostnad av uteblivna instruktörsersättningar och vinsterna från kurserna i södra delen av landet

OM det blir en kurs nästa sommar så blir den förmodligen på höstkanten!

Per Gjers

Slut citat

Catman

Just for the fun of it...
Jag har några nyfikna kompisar som snackat om att gå med i SMC och testa på BKK/SHK.
Men, hur motiverar jag dom att medlemsavgift + BKK Knutstorp kostar över 2000kr:confused::confused::confused:

Tyvärr tror jag SMC biter sig själv i röver med dessa priser på sina kurser. Visst finns det ett stort intresse, men jag minns hur det gick för Bike-events som var väldigt populära, hade bra priser, stort intresse, men som höjde priserna alldeles för mycket.

Jo, jag vet att banhyran på Knutstorp är dyr. Men andra klubbar tar ju mycket mindre betalt för en dag än SMC.
Jo, jag vet att det inte finns massor med instruktörer då.

Men ändå. 1700kr är för jävla dyrt:mad:

Jag hoppas verkligen det blir fullt alla 8 tillfällena på Knutstorp ändå och att SMC tänker över sin prissättning till 2010.

Det som har hänt tills iår, är att kurserna är baserade på faktiska kostnader som är vid varje kurs/bana.
En del banor är dyrare och då blir kurserna på den banan dyrare.
SMC behöver visa resultat som inte är minus. Går inte det, så blir det inga kurser alls nästa år. Det är tråkigt med höjda priser, jag håller med.
Men i mina ögon, så är kurserna värda det priset. Den kunskapen och de "verktyg" som du erhåller på kurserna, är så värdefulla för ditt fortsatta välbefinnande i trafiken.
1700:- är mycket pengar men ser du till helheten, så hoppas jag du upptäcker att det faktiskt inte är så mycket pengar egentligen, baserat på det du får i utbyte.

Jag gör detta för att jag älskar att köra och lära ut.
Skulle jag räkna ekonomiskt på detta, då behövde jag nog sluta åka såhär. :(
Vi är dessutom 2 st i hushållet som håller på med kurser = dubbla utgifter.
Ska man räkna med allt, så betyder det att jag som instruktör, betalar för att få köra/lära ut på SMC-kurserna.
Ifjol körde jag ca 12 dagar och har totalt kört slut på 4 uppsättningar däck.

mina 50 öre

Denny

New member
INTE ATT GLÖMMA ambulans vid banan

vissa andra säger sej ha sjuk personal på banan men vad hjälper de om man inte har en ambulans full med plåster och annat om olyckan e framme.
Den står vid banan dom där 15min de tar för en annan ambulans att komma efter att man ringt 112 bara dom e värda pengarna tycker jag.

Galne Dansken

Administrator
Personal
..

...

Om jag kan min historie rätt, var det tyvärr så att Bike-events stängde på grund av brist på pengar!

Intressant att inga nämner att SMCs kurser istort är ena om att alla deltagare har vanligt försäkringsskydd. Så har man t. ex. helförsäkring på sin MC, gäller även den på en SMC anordnad kurs.

zettan

New member
Jag är ingen gnäll-spik

Tjena Niklasinorr, Denny, Catman och galne dansken.

Jag känner till allt du skrev och vet att kurserna är jättebra (hade bl a dig Niklas på Anderstorp -08). Jag har också gått SHK-instr och förstår att allt detta kostar pengar.
Jag vet också att SMC´s kurser är så mycket mer än t ex en dag med ducceklubben, actionpics etc.
Jag tycker att det är mycket pengar, men värt det (är redan anmäld).

Däremot tror jag att det är väldigt svårt att få nya medlemmar, eller gamla, som aldrig provat på BKK/SHK att göra det.
Och det måste ju vara ett viktigt mål att få nya hojåkare att gå era utbildningar?

Jag har många kompisar som jag tjatat på i flera år att dom borde prova "en dag på banan med instr.". Alla är nyfikna och intresserade.
Men det enda dom tar upp som anledning att inte gå just är priset.
Och var det svårt att övertala när det kostade 1000-1300kr så är det nästan omöjligt att få dom att gå en kurs när det kostar 1700kr.

När det gäller SMC-skånes BKK på Knutstorp så tror jag flertalet, eller alla, instr. kommer från södra Sverige, eller Skåne.

Att folk ställer upp ideellt, eller att ambulans fick på plats är faktiskt inget unikt för SMC.

Summering:
Jag tycker BKK/SHK är mycket bra kurser som alla borde gå.

Jag tror priset (1700kr) dels är för högt för att få nya kursdeltagare och att det kanske kan få oss som gått utb. flera gånger att välja billigare allternativ.
Jag hoppas inte jag får rätt.

ezzo

New member
Så vad tycker du att en kurs ska kosta?
Vi som instruktörer betalar ungefär 1000 kr ur egen ficka för att köra som instruktör 1 kursdag.
Under den kursdagen är vi på banan för er som deltagare. Vi får ingen egen körning.
Vi sliter alltså på vår egen hoj och utrustning. På däck vi själv får betala mm.
För att vi inte kan ta ut priser som skulle täcka våra kostnader.

Jag kör som föråkare på några andra bandagar.. (andra än smc)
Där kör jag helt utan ersättning. Ersättningen för såna dagar består i den bantid som jag själv får köra.
Som banånknigsarrangör kommersiellt hyr man ut bantid till deltagarna.
Man bjuder inte på Lunch, fika mm.
Inga försäkringar gäller.
Dvs deras kostnader är betydligt lägre än de som SMC har.

SMC bedriver kurser. Med instruktörer,
Vi lär dig köra hoj utifrån dina kunskaper.
Vi bjuder på fika och lunch.
Hos oss gäller din försäkring.
Max 6 deltagare per instruktör.

Instruktörerna borde inte behöva betala något ur egen ficka för detta. Men det gör vi.. För att kunna hålla priserna nere.

Ett verkligt pris borde ligga på ca 3000 kr för en sån här kurs.
För att det ska gå break even för alla som jobbar med den.

Så med tanke på vad du får..en kurs som enligt många är bättre än CSSs kurserna. Så är det billigt.

SMC medlemskapet ger dessutom också andra fördelar än bara tillgång till en kurs.

Niklasinorr

New member
Tjena Niklasinorr, Denny, Catman och galne dansken.

Jag känner till allt du skrev och vet att kurserna är jättebra (hade bl a dig Niklas på Anderstorp -08). Jag har också gått SHK-instr och förstår att allt detta kostar pengar.
Jag vet också att SMC´s kurser är så mycket mer än t ex en dag med ducceklubben, actionpics etc.
Jag tycker att det är mycket pengar, men värt det (är redan anmäld).

Däremot tror jag att det är väldigt svårt att få nya medlemmar, eller gamla, som aldrig provat på BKK/SHK att göra det.
Och det måste ju vara ett viktigt mål att få nya hojåkare att gå era utbildningar?

Jag har många kompisar som jag tjatat på i flera år att dom borde prova "en dag på banan med instr.". Alla är nyfikna och intresserade.
Men det enda dom tar upp som anledning att inte gå just är priset.
Och var det svårt att övertala när det kostade 1000-1300kr så är det nästan omöjligt att få dom att gå en kurs när det kostar 1700kr.

När det gäller SMC-skånes BKK på Knutstorp så tror jag flertalet, eller alla, instr. kommer från södra Sverige, eller Skåne.

Att folk ställer upp ideellt, eller att ambulans fick på plats är faktiskt inget unikt för SMC.

Summering:
Jag tycker BKK/SHK är mycket bra kurser som alla borde gå.

Jag tror priset (1700kr) dels är för högt för att få nya kursdeltagare och att det kanske kan få oss som gått utb. flera gånger att välja billigare allternativ.
Jag hoppas inte jag får rätt.

Jag håller med dig, men som Tom skriver, antingen kör vi kurs eller så gör vi det inte. Vi kan inte betala för att deltagare skall gå kurs, så är den krassa verkligheten tyvärr. Och som sagt, Knutstorp är sveriges dyraste bana, 80 000 spänn per dag, och då kostar kurserna därefter.
Om vi vänder på det, hur skulle du vilja göra för att få ner priset, vad skall vi skala bort?

zettan

New member
Så vad tycker du att en kurs ska kosta?
Vi som instruktörer betalar ungefär 1000 kr ur egen ficka för att köra som instruktör 1 kursdag.
Under den kursdagen är vi på banan för er som deltagare. Vi får ingen egen körning.
Vi sliter alltså på vår egen hoj och utrustning. På däck vi själv får betala mm.
För att vi inte kan ta ut priser som skulle täcka våra kostnader.

Jag kör som föråkare på några andra bandagar.. (andra än smc)
Där kör jag helt utan ersättning. Ersättningen för såna dagar består i den bantid som jag själv får köra.
Som banånknigsarrangör kommersiellt hyr man ut bantid till deltagarna.
Man bjuder inte på Lunch, fika mm.
Inga försäkringar gäller.
Dvs deras kostnader är betydligt lägre än de som SMC har.

SMC bedriver kurser. Med instruktörer,
Vi lär dig köra hoj utifrån dina kunskaper.
Vi bjuder på fika och lunch.
Hos oss gäller din försäkring.
Max 6 deltagare per instruktör.

Instruktörerna borde inte behöva betala något ur egen ficka för detta. Men det gör vi.. För att kunna hålla priserna nere.

Ett verkligt pris borde ligga på ca 3000 kr för en sån här kurs.
För att det ska gå break even för alla som jobbar med den.

Så med tanke på vad du får..en kurs som enligt många är bättre än CSSs kurserna. Så är det billigt.

SMC medlemskapet ger dessutom också andra fördelar än bara tillgång till en kurs.

Tycker du att det kostar för mycket för dig som instruktör får du väl helt enkelt sluta som det. Jag kan tyvärr inte ge dig något annat tips. 99% av Sveriges föreningar/klubbar bygger på ideell verksamhet. Take it or leave it!

Dessutom var det ju inte detta diskussionen handlade om. Utan priset för deltagarna.

LC4ever

New member
Jag håller med dig, men som Tom skriver, antingen kör vi kurs eller så gör vi det inte. Vi kan inte betala för att deltagare skall gå kurs, så är den krassa verkligheten tyvärr. Och som sagt, Knutstorp är sveriges dyraste bana, 80 000 spänn per dag, och då kostar kurserna därefter.
Om vi vänder på det, hur skulle du vilja göra för att få ner priset, vad skall vi skala bort?

Jag kan bara hålla med er all.
1. Kurserna är otroligt bra och nyttiga.
2. Kurserna är aldeles för dyra.

Vad skulle priset bli om man använde Sturup Raceway?
Jag vet att Sydskanes Emse använder denna och att den är betydligt billigare än Knutstorp.

Betalar SMC något till försäkringsbolagen för dessa körningar? Låter nästan så i resonemanget.
Jag har kör just med Sydskanes Emse och vi har alltid lunch, ambulans på plats och duktiga instruktörer. Trots det kostar körningarna mindre än SMC's.
Den stora skillnaden numera är att försäkringen gäller för SMC och inte Sydskånes, men inverkar det på SMC's pris?

Så mitt förslag, byt bana!

zettan

New member

Som jag skrev tidigare så hoppas jag att jag får fel och att kurserna fylls av både nya och gamla deltagare och att detta fortsätter år efter år.

Vad man ev. kan skala bort är jag för dåligt insatt i att svara på. Jag tänker inte göra bort mig genom att ge mig in i en diskussion jag inte reder ut.

Jag ifrågasatte bara priset. Framförallt när det gäller att locka nya deltagare.

Att BKK/SHK är bra behöver ni inte berätta för mig om och om igen. Det vet jag och det har jag skrivit flera gånger. Jag vet också att instr. ställer upp och bekostar mycket själva.

Jag tycker också att det är bra att så många "SMCare" dyker upp och försvarar det ni tror på. Men jag tror nog ändå att ni ska diskutera priset. Det lär ni nog få göra förr eller senare.

Nu får jag väl lacka om hojen och köpa ny hjälm så ni inte känner igen mig på banan i sommar;).
Men det är ju kritik som utvecklar oss alla.

Niklasinorr

New member
Det är konstruktiv kritik som för oss framåt, dvs kritik där någon säger att "Detta är dåligt för att .... och mitt förslag för att förbättra detta är ...."

Om du säjer "Det är för dyrt" Så svarar jag "Hur långt är ett snöre?".

Vi har vissa fasta kostnader, vi har driftskostnader, vi har utvecklingskostnader och det är en dyr bana. Vi sätter ett pris utifrån detta. Sen att du tycker att det är för dyrt för det du får ut förstår jag mycket väl, men att det är FÖR dyrt håller jag inte med om. Vi tjänar inte några pengar på den här verksamheten, det är i princip ett självkostnadspris om vi ser till hela verksamheten.
Till exempel så betalar vi inte direkt för att ha försäkringar som gäller, däremot så ligger det VÄLDIGT många mantimmar bakom att vi har försäkringar på våra kurser. Detta måste betalas.

Om du verkligen vill veta vad det kostar så är det bara att du ringer kansliet i Borlänge, du kan säkert få se en budget för till exempel Knutstorp så får du se själv vad som kostar och hur mycket. Jag tror inte att du heller tycker att det är för dyrt se.

Sen att det är mycket pengar för dig som person det är en annan sak, emn det har ingenting med att kurserna är FÖR dyra:)

Och nej, du behöver inte lacka om hjälmen, jag uppskattar diskussioner och ser inget personligt i det:)

Som jag skrev tidigare så hoppas jag att jag får fel och att kurserna fylls av både nya och gamla deltagare och att detta fortsätter år efter år.

Vad man ev. kan skala bort är jag för dåligt insatt i att svara på. Jag tänker inte göra bort mig genom att ge mig in i en diskussion jag inte reder ut.

Jag ifrågasatte bara priset. Framförallt när det gäller att locka nya deltagare.

Att BKK/SHK är bra behöver ni inte berätta för mig om och om igen. Det vet jag och det har jag skrivit flera gånger. Jag vet också att instr. ställer upp och bekostar mycket själva.

Jag tycker också att det är bra att så många "SMCare" dyker upp och försvarar det ni tror på. Men jag tror nog ändå att ni ska diskutera priset. Det lär ni nog få göra förr eller senare.

Nu får jag väl lacka om hojen och köpa ny hjälm så ni inte känner igen mig på banan i sommar;).

zettan

New member
Det är konstruktiv kritik som för oss framåt, dvs kritik där någon säger att "Detta är dåligt för att .... och mitt förslag för att förbättra detta är ...."

Om du säjer "Det är för dyrt" Så svarar jag "Hur långt är ett snöre?".

Vi har vissa fasta kostnader, vi har driftskostnader, vi har utvecklingskostnader och det är en dyr bana. Vi sätter ett pris utifrån detta. Sen att du tycker att det är för dyrt för det du får ut förstår jag mycket väl, men att det är FÖR dyrt håller jag inte med om. Vi tjänar inte några pengar på den här verksamheten, det är i princip ett självkostnadspris om vi ser till hela verksamheten.
Till exempel så betalar vi inte direkt för att ha försäkringar som gäller, däremot så ligger det VÄLDIGT många mantimmar bakom att vi har försäkringar på våra kurser. Detta måste betalas.

Om du verkligen vill veta vad det kostar så är det bara att du ringer kansliet i Borlänge, du kan säkert få se en budget för till exempel Knutstorp så får du se själv vad som kostar och hur mycket. Jag tror inte att du heller tycker att det är för dyrt se.

Sen att det är mycket pengar för dig som person det är en annan sak, emn det har ingenting med att kurserna är FÖR dyra:)

Och nej, du behöver inte lacka om hjälmen, jag uppskattar diskussioner och ser inget personligt i det:)

Håller med dig om allt förrutom att jag inte ger konstruktiv kritik.
Det har jag inte gjort, men det kan jag inte heller eftersom jag vet för lite.
Jag ville bara lyfta det som jag tror kan bli ett stort problem för att locka nya deltagare.

Är inte ett snöre lite kostare än ett rep:) och ett rep smalare än en tamp:)
Hur är det med skot förresten:confused:

Catman

Just for the fun of it...

Men jag tror nog ändå att ni ska diskutera priset. Det lär ni nog få göra förr eller senare.

JAg skrev detta i mitt inlägg.
Men i mina ögon, så är kurserna värda det priset. Den kunskapen och de "verktyg" som du erhåller på kurserna, är så värdefulla för ditt fortsatta välbefinnande i trafiken.
1700:- är mycket pengar men ser du till helheten, så hoppas jag du upptäcker att det faktiskt inte är så mycket pengar egentligen, baserat på det du får i utbyte.

mina 50 öre

Där har du mina argument för att få nya medlemmar och för att få nya deltagare.
Det mest ideala vore väl en gratis BKK/SHK för nya medlemmar men det tror jag blir en utopi pga kostnaderna.

Och vad gäller kritiken så håller jag med.
Saklig kritik är det som gör oss bättre.

Återigen, mina 50 öre

zettan

New member
JAg skrev detta i mitt inlägg.

Där har du mina argument för att få nya medlemmar och för att få nya deltagare.
Det mest ideala vore väl en gratis BKK/SHK för nya medlemmar men det tror jag blir en utopi pga kostnaderna.

Och vad gäller kritiken så håller jag med.
Saklig kritik är det som gör oss bättre.

Återigen, mina 50 öre

Det är precis så jag också säger:

- En dag med instr. på bana är mer lärorik än en sommar på vägen.

Tyvärr verkar det lock-betet vara bra nog.

Jag tycker din idé med gratis, eller i alla fall billigare, fösta gången låter kanon!

Smoto

New member
Det är skillnad på dyrt och mycket pengar.
Jag blir med glatt överraskad när jag ser samma folk komma 5-10ggr under en säsong. Vi har ju ett syfte i vårt upplägg som ska gynna mc kollektivet. Tyvärr som allt idag, kostar det pengar. Detta är ju ständigt en kamp med avvägningar. Men för att bedriva en frisk verksamhet så ser det tyvärr ut som det gör med priserna. Som någon nämnde. Det finns ju fler banor, 2- dagars kurs på någon av de kanske vore nåt?

Du säger det är svårt och få med vänner pga priset. Försök locka med dom en gång iaf och fråga dom vid dagens slut om de tyckte det var värt pengarna. Kan bli ett intressant svar...

Jag har äntligen lyckats övertala min 60-åriga far att köpa sportigare hoj. Det verkar bli så att han kommer prova på SH-kurs i sommar med.

/
Dennis
SHI Karlstad

Marie

Banned
Jag kan bara sälla mig till skaran som säger att det blivit för dyrt. Jag har länge varit utsatt för indoktrineringen här, om hur bra det är med BKK, och hade bestämt mig för att iår skulle det bli av med en "riktig" smc-kurs. Men när jag såg priset så backade jag snabbt. För 1700 stockholmspesetas får jag soppa fram och tillbaka till min husvagn i Österrike, och för mig är det MYCKET mera värt än en kurs vars kvaliteter jag bara kan bedöma efter hörsägen.

Om det nu är att Knutstorp är sååå förtvivlat dyrt, kan jag inte annat än fråga mig varför i helsefyr ni då envisas med att använda den banan?

Och det där med ambulansen? Har SMC alltid en ambulans beredd på alla banor där ni håller kurs, eller är det bara på Knutstorp? Jag förstår inte vitsen, faktiskt! Det påstås vitt och brett att det är säkrare att köra på bana iän i trafiken, och i trafiken får man allt vänta den tid det tar för 112 att hantera ett ambulanslarm. Inte har jag någon bokad ambulans som kör 100 meter bakom mig hela tiden.

Jag tror att det är dags att SMC sätter sig ner i ledningen och börjar diskutera hela den här delen av verksamheten.

* Är den bara till för lyxlirare som söker alibi för att flåköra på bana med bibehållet försäkringsskydd, eller är det meningen att bredda kompetensen hos mc-kollektivet?
Är svaret, trots vad ert faktiska agerande ger sken av, det senare, så är det nog dags att planera om kurserna radikalt med stentuff kostnadsjakt. För det är väl inte så att ni inbillar er - eller ännu värre önskar - att mc-körning är förbehållet de mest välbeställda?

För som det nu verkar, är smc ingenting för oss som åker hoj av besparingsskäl, och tar och broderar ut det hela med några nöjesmil när det finns en slant över till lite mera bensin vid månadsslutet.

zettan

New member
Du säger det är svårt och få med vänner pga priset. Försök locka med dom en gång iaf och fråga dom vid dagens slut om de tyckte det var värt pengarna. Kan bli ett intressant svar...

Det svaret vet vi alla. Jag tror verkligen inte att någon blir besviken.
Men dom ska ju komma dit först. Och 1700kr lockar inte.
Billigare första gången (som någon skrev)?

Jag har äntligen lyckats övertala min 60-åriga far att köpa sportigare hoj. Det verkar bli så att han kommer prova på SH-kurs i sommar med.

/
Dennis
SHI Karlstad

Det svaret vet vi alla. Jag tror verkligen inte att någon blir besviken.
Men dom ska ju komma dit först. Och 1700kr lockar inte.
Billigare första gången (som någon skrev)?

Trevligt med din farsa. I ducceklubben har vi en gentleman i vitt ställ som kör som satan. Vågar inte gissa hans ålder, men han är inte 35 i alla fall. Hur häftigt som helst!