1700kr för BKK?!

zettan

New member
Lim är inte bra för hjärnan...

Jag hänvisar till vad Nicklas brukar säga.

Förhållandet mellan Motorcykel männsika är ca 15-85 %
Varpå motorn står för ca 3%

Vad brukar folk kosta på när de förbättrar sin mc?
Jo motorn. Ofta avgassystem +powercomander +luftilter och en mappning.
Hej vad hojen blev bättre. För en summa av ca 10 000 kr har man just bättrat på de där 3% på hojen.

Investera i sig själv som förare förbättrar de 85%. Var tror du de där 10 000 kr skulle göra mest nytta?

Vad vill jag ha sagt?
Jo hur många av dina polare har skaffat rykrör mm. Och hur mycket bättre hojåkare blev de av det.

Jag fattar faktiskt inte vad du menar.
Skulle detta vara ett svar på det jag skrev:confused:

För min del skulle 10 000kr på bankörning vara mer värt än i delar.
Men tyvärr stämmer inte din tes på någon av mina kompisar. Ingen av dom har köpt rykrör för att "impa" på någon. Vi är lite för gamla för att stå och gasa vid en korvlåda i en trist förort till Stockholm.:rolleyes:
Avgassystem +powercomander +luftilter och en mappning är heller inte intressant.
När det gäller mig så fyller min 10år, har 105hk, väger som en liten ponny men den duger till mig (fråga Niklasinorr:D).

Men dom har svårt att förklara för sin sambo/fru att medlemsavgift+anmälan+soppa fram och tillbaka=ca 2400kr är väl investerade pengar.
Och (för minst tionde gången) det tycker jag är ett problem för SMC. Nya åkare borde vara prio1.
 

lime

Skriver inte
Men dom har svårt att förklara för sin sambo/fru att medlemsavgift+anmälan+soppa fram och tillbaka=ca 2400kr är väl investerade pengar.
Och (för minst tionde gången) det tycker jag är ett problem för SMC. Nya åkare borde vara prio1.

Ja, det är tyvärr så att om du köper en pryl för 2000 kr så har den i de flestas ögon fortfarande ett substansvärde så länge den finns kvar, t.ex. en slip-on. En kurs/upplevelse är svårare att se den verkliga nyttan av. Så är det alltid med mjuka värden. Det är som på jobbet, jag kan få köpa in ett verktyg, men inte gå kurs för att lära mig använda det.

Men det är alltid lika kul att sitta på t.ex. Rosenhill och prata kurs och få "Nä, 1500 kr för en kurs är för dyrt. Förresten, jag har du sett att jag köpt nya blinkersar för 1100 kr!" :D
 

fredda78

New member
Vem som lägger mest pengar på sin ideella verksamhet/förening är nog svårt att avgöra och faktiskt ganska ointressant också. Det är ju faktiskt ett val man gör själv.
Så allt borde ju kosta mer än det gör.
Jag vet att Gellåsen kostar 1250kr, men med längre transport, övernattning och mat blir Knutstorp minst dyrt för oss i "södern".
Vi får helt enkelt hoppas på Triss båda två.

Med risk för påhopp för att jag OXÅ driftar i tråden:

En sak bara lr fler.. jag t.ex. är ganska färsk på hoj, kort 07,hoj 08.
Har länge velat gå en smc-kurs för att bli tryggare i min körning o då oxå säkrare i trafiken både för mig själv o mot andra ute på vägarna.
förutsatt att jag, som någon skrev tar till mig trafikvetts-tänket som tydligen oxå försöks ges till oss under kursen.

har aldrig haft en tanke på priset, då jag haft i tanke att smc är kända för sitt säkerhets-tänk, har välutbildade instruktörer o man får träffa likasinnade. men visst blir jag glad över att d bara kostar 1250 kr på G-åsen då jag bor i en håla 24 kilometer bort ( mitt krypin är inte stort,men för er som känner er för fattiga kan ju endera ta med en Lidl-filt o krasha hos mig, alternativt sälja hojen,köpa en billig bussbiljett eller lifta, o sen kolla på när jag har skoj på banan)


Appråpå säkerhetstänk, har inte skaffat mig kort tidigare pga att jag vet hur jag kör bil= bränna om bilar på riksvägen i 120 på fullt uppställ med lycktorna rätt in i omkörandes bil.med tanken " på hoj kör jag ihjäl mig"

dock slutat med eller rättare sagt dragit ner på o skarpt börja tänka annorlunda sen jag tog mig en körkortsutbildning på hoj o fick upp ögonen på allvar med alla faror som finns på o runt vägarna i trafiken.

Till saken: vill man något så kostar det oftast pengar i dagens samhälle, visst kan man säga åå fy va dyr mjölken har blivit, stigit några ören, bara för att bonden ska överleva.

När tiderna går dåligt måste man investera, inte börja snåla in.
citat av Sally på tv " man kan inte bromsa sig uppför en backe "

*om nu farbror smc har gått back några ggr så kan ni väl iaf på en eller 2 banor testa med att sänka priset, för att locka fler deltagande som då oxå berättar för fler kompisar osså vidare.
* snacka med försäkringsbolagen om att göra en reklamfilm tillsammans om era kurser, för de vill väl ha bättre förare i trafiken (som inte krashar lika ofta), och kanske nån trafikskola som kan " bjuda på en smc-dag för att de väljer just den skolan.

iaf bilsport o mc ger ju lägre premie till de som utfört vissa delar hos er.
ni behöver mer dollars o mer reklam för att nå fler människor.
jag tycker det är en winn-winn situation.

Mitt A kort har kostat mig 10 000, men jag kan absolut tänka mig investera mer i min egen säkerhet, ses i sommar på banan/ Fredda
så d var vad jag tyckte, nu kan ni hoppa på mig :)
 

ezzo

New member
Jag fattar faktiskt inte vad du menar.
Skulle detta vara ett svar på det jag skrev:confused:

För min del skulle 10 000kr på bankörning vara mer värt än i delar.
Men tyvärr stämmer inte din tes på någon av mina kompisar. Ingen av dom har köpt rykrör för att "impa" på någon. Vi är lite för gamla för att stå och gasa vid en korvlåda i en trist förort till Stockholm.:rolleyes:
Avgassystem +powercomander +luftilter och en mappning är heller inte intressant.
När det gäller mig så fyller min 10år, har 105hk, väger som en liten ponny men den duger till mig (fråga Niklasinorr:D).

Men dom har svårt att förklara för sin sambo/fru att medlemsavgift+anmälan+soppa fram och tillbaka=ca 2400kr är väl investerade pengar.
Och (för minst tionde gången) det tycker jag är ett problem för SMC. Nya åkare borde vara prio1.

Nej det var inte ett svar.. Det var något att fundera över bara.
Det är ju inte riktigt SMCs sak att sälja in någons hobby till sambo/fru.

Vi kan ge rabatt till de som går första gången.. Men det innebär att i får höja priset för de som går andra gången.. osv...
Jag skulle nog hellre se då att det var dyrare första gången. Sen billigare om du återkommer till fler kurser under säsongen..
Ska du tanka billigare första gången du tankar på OkQ8 med?

Kostnaden för kursen står i proportion till vad det kostar att hålla den.
Banhyran, Instruktörer, ambulanser, Löner till kansliet mm mm.
Räknar man dessutom in mantimmarna som kansliet mm lägger ner på dessa kurser så går de i princip back.
Tidigare år har kurserna haft bidrag från Folksam och Vägverket. De har vi inte längre... Dvs inga subventioner längre...

Så med andra ord. Om det ska gå runt med kurser så kostar det pengar.
Vi instruktörer drar vårt strå till stacken för att göra det så billigt som möjligt genom att arbeta med dessa utan ersättning.
Tyvärr så ser läget ut så här nu.. Och tycker man att 1700 kr, vilket motsvarar 2-3 kvällar på krogen. Så är det inte mycket vi kan göra åt det.
Vi har försökt att hålla lägre priser.. Men det går inte ihop. Tyvärr
 

Monica

New member
Argument

Jag har några nyfikna kompisar som snackat om att gå med i SMC och testa på BKK/SHK.
Men, hur motiverar jag dom att medlemsavgift + BKK Knutstorp kostar över 2000kr:confused::confused::confused:

Tyvärr tror jag SMC biter sig själv i röver med dessa priser på sina kurser. Visst finns det ett stort intresse, men jag minns hur det gick för Bike-events som var väldigt populära, hade bra priser, stort intresse, men som höjde priserna alldeles för mycket.

Jo, jag vet att banhyran på Knutstorp är dyr. Men andra klubbar tar ju mycket mindre betalt för en dag än SMC.
Jo, jag vet att det inte finns massor med instruktörer då.

Men ändå. 1700kr är för jävla dyrt:mad:

Jag hoppas verkligen det blir fullt alla 8 tillfällena på Knutstorp ändå och att SMC tänker över sin prissättning till 2010.

Argument till dina kompisar

1. En kursdag på Knutstorp motsvarar 2 körlektioner. På dessa får du maximalt 100 minuters körning. En dag på Knutstorp ger dig mer kvalificerad körtid samt teori som inte behandlar högerregel utan riskmedvetande = bättre förare, ökad riskmedvetenhet (det krävs betydligt fler körlektioner för att få samma utbildning som på Knutstorp)

2. Du kan genom att gå BKK sänka din försäkringskostnad

3. Har du tur fastnar du på bild som du sen kan rama in och hänga upp på väggen.

4. En investering i överlevnad

Ytterligare så kan du locka dina kompisar till att följa med en dag (fina hojvägar runt Knutstorp) och titta. Be dem då studera grön grupp. Speciellt när de kör de första passen för att sen studera dem när de kör de sista två passen. Den snabba förändringen i körstil, körning och säkerhet på hoj som sker under denna alltför korta dag vill vi alla uppleva. Att de sen håller på att spräcka hjälmen med det stora leendet de har, är ju bara en bonus.
 

Leif H..oj

New member
... snacka med försäkringsbolagen om att göra en reklamfilm tillsammans om era kurser, för de vill väl ha bättre förare i trafiken (som inte krashar lika ofta)....

jaaaa fick en idé av dig Fredda!!!! Ibland säger det klick kring midnatt.... :) kommer plötsligt på att jag blev uppringd på jobbet igår av en dam från SF-Bio. Hon berättade att just nu har man en kampanj där man producerar lokal reklam riktad till biobesökare på just din ort. "Vill ni vara med och köpa lite budskapstid riktad till ungdomar som åker moped, för att göra dem mer riskmedvetna och upplysta om nolltolerans mot alkohol, hur man kör sin moppe tryggt å säkert i trafiken...bla bla bla....?" Naturligtvis har vi inte budgeterat för detta nu, men jag bad henne ringa en mopedinsatsansvarig.

En intressant grej är att SF-damen sade hon ringde runt till kommunerna i landet för att fråga om de var intresserade av trafiksäkerhetsarbete riktat mot ungdomar och mopeder, och om dom ville få ut nåt TS-budskap. Den kommun jag själv bor i har inget sådant riktat arbete, men dom hänvisade till mig. Trevligt och uppskattat!

Just nu ångrar jag att jag inte tog reda på mer om pris... kanske applicerbart på det vi gör i SMC...avrostningar och BKK... SMC:s målgrupp har väl råd att gå på bio i alla fall...dom vi vill nå? Vad tror ni? Är det rätt forum med bioreklam? Antalet besökare på biografer har ju faktiskt ökat senaste året.

Är det nån i forumet som kanske jobbar på SF-Bio centralt och kan ta fram ett filmpaket för SMC? Jag måste komma ihåg och söka rätt på damen som ringde....blev så nyfiken och lät så enkelt.
 

janric

New member
Dyrt eller inte

Hur värderas BKK? Dyrt eller inte bör stå i proportion till det värde var och en ger det man vill ha och är beredd att betala för. Vill du inte betala 1700 kr är BKK således inte värd detta pris. Alternativen är att avstå eller omvärdera. Underliga förhållanden råder dock, som någon påpekat, då man är beredd att hosta upp tiotusentals kronor för att låta mer luft och bränsle passera motorn med syfte att få några fjuttiga hästar till. Värde kontra nytta.

Om SMC efter noggranna överväganden fastställt priset till 1700 kr och det så småningom visar sig att de inte lockar folk till följd av höga priser finns bl.a. alternativen att avveckla eller skaffa annan finansiering för att kunna sänka priserna. Kanske kan BKK's syften nås på annat sätt?

Detsamma gäller nog bioreklam. Med aning om att reklamfilm inte är billigt bör kostnaderna kontra värdet avvägas noggrant.

Slutligen en fråga som alltid bör ställas: Hur fort kan omdöme läras in?
 

Marie

Banned
Och tycker man att 1700 kr, vilket motsvarar 2-3 kvällar på krogen. Så är det inte mycket vi kan göra åt det.
Vi har försökt att hålla lägre priser.. Men det går inte ihop. Tyvärr

Minns knappt när jag senast kostade på mig att gå på krogen... Det var nog på min 50-årsdag. Och gången innan var på min 40-årsdag....

Och allt snack om dyra ljuddämpare sen... Jodå jag har bytt ljuddämpare på Yamahan. Köpte en originaldämpare på skroten för den som satt på hade rostat sönder. Det kostade inte många hundralappar.... Har man hojåkningen under stenhård budget är 1700 enormt mycket pengar.

Och Nota Bene! Hojåkningen är inte min hobby. Den är mitt huvudsakliga transportmedel. Till en sådan lyx som en hobby finns absolut inga pengar, så någon hobby har jag inte.

1. En kursdag på Knutstorp motsvarar 2 körlektioner. På dessa får du maximalt 100 minuters körning. En dag på Knutstorp ger dig mer kvalificerad körtid samt teori som inte behandlar högerregel utan riskmedvetande = bättre förare, ökad riskmedvetenhet (det krävs betydligt fler körlektioner för att få samma utbildning som på Knutstorp)

Har hittills inte kört några körlektioner. Det har räckt med frukostflingekortet. Kostnad noll hittills alltså.

2. Du kan genom att gå BKK sänka din försäkringskostnad

Hur får du ner 1644 kr/år ytterligare? Inte lär det bli många tior, inte...

3. Har du tur fastnar du på bild som du sen kan rama in och hänga upp på väggen.
Ingår den bilden? Annars lär jag inte ha råd att lösa ut den.:eek:

4. En investering i överlevnad
Jag har hittills överlevt snart 5 år och 10.000 mil på hojen utan några kurser. Varför skulle jag tro att kursen ökar överlevnadschansen?

Och även om jag skulle ha fel, så struntar jag nog själv i vilket. Jag tror att Herren bestämt min livslängd, och hans beslut kan jag inte göra mycket åt. När det är dags för mig så är det dags.
 
Last edited:

Maciej

New member
Och även om jag skulle ha fel, så struntar jag nog själv i vilket.
Och ändå lägger du ner så mycket tid och energi att kommentera alla kurstrådar.

Var ju flera år sen nu du sågade SMC kurserna vid fotknölarna och skrev att de inte ger någonting, förstår inte att du orkar lägga dig i alla trådar om kurserna i så fall.

Det är en grej när folk som är intresserade av kurserna diskuterar dem och har åsikter men du vill ju bara klaga verkar det som eftersom du knappast har något intresse av själva kursen.
 

pikeman59

New member
Och ändå lägger du ner så mycket tid och energi att kommentera alla kurstrådar.

Var ju flera år sen nu du sågade SMC kurserna vid fotknölarna och skrev att de inte ger någonting, förstår inte att du orkar lägga dig i alla trådar om kurserna i så fall.

Det är en grej när folk som är intresserade av kurserna diskuterar dem och har åsikter men du vill ju bara klaga verkar det som eftersom du knappast har något intresse av själva kursen.


YES! :D:D:D:D:D ÄNTLIGEN.
 

fredda78

New member
bitter o fattig

Och ändå lägger du ner så mycket tid och energi att kommentera alla kurstrådar.

Var ju flera år sen nu du sågade SMC kurserna vid fotknölarna och skrev att de inte ger någonting, förstår inte att du orkar lägga dig i alla trådar om kurserna i så fall.

Det är en grej när folk som är intresserade av kurserna diskuterar dem och har åsikter men du vill ju bara klaga verkar det som eftersom du knappast har något intresse av själva kursen.

precis jag har varit forummedlem i 2 dagar känner precis som du.


Citat:
Ursprungligen postat av Monica Visa inlägg
2. Du kan genom att gå BKK sänka din försäkringskostnad
Hur får du ner 1644 kr/år ytterligare? Inte lär det bli många tior, inte...

men så jkl snål/sparande som du verkar vara så skulle du väl hoppa högt över ett par tior.

o en sak till, du har väl inte haft samma premie hela tiden ?? den har väl blivit billigare med åren på hoj.

TILL Ezzo: vad jag menar med att få försäkringsbolag, trafikskola mm att göra reklamfilm med smc i allmänhet, men framförallt då bandagarna. är ju att de får bekosta de mesta av kontanterna, för "skådespelarna" är ju du alla andra på smc, även jag snart medlem.
visst är det väl bra iof det dära med moppefolket( inte för att jag tror det blir mkt bättre,vet hur jag tänkte eller rättare sagt INTE tänkte i den åldern) MEN nu tänkte jag på att få in mer pengar till arrangemanget med bandagarna för att sänka kostnaderna o kunna ge mer till intruktörerna,som då säkert blir nöjda,glada o fler. o ger ännu mer tillbaka till oss.
Så ide`n är ju att göra en inspirerande film från just bandagarna där både det roliga,spännade o säk.tänket kommer fram.


* kanske finns eu-bidrag att söka för trafiksäkerhetsutbildande klubbar o föreningar.
* kanske någon fond som ger pengar till detsamma.

ps. jag tycker inte 1700 för utbildning på bana är dyrt eller mkt pengar, inte om man ska köra ett steg i år tex. men visst plockar d väl på i längden.
( går på grundersättning i akassa)

jag finns förövrigt med samma nick på bike.se mcnytt.se och sporthoj.com
 
Last edited:

Carnivore

New member
Själv är jag nybörjare på MC, tog kortet i höstas och kommer skaffa hoj nu i april/maj... bland det första jag kommer göra (förutom att teckna försäkring på hojen) är att anmäla mig för en BKK.
Tycker personligen att allt under 2k är billigt för en sån här kurs där man är få elever per instruktör, kan bara jämföra med de kurser som hålls i mitt yrke, IT-branschen... där är det ofta tredubbla priset för en dag och då sitter du bara i en kurslokal och matas med teoretisk data... finns knappt några omkostnader annat än läraren, rummet och en dator med projektor.

Tror inte att priset måste sänkas, snarare att fler skall trycka på hur viktig och bra utbildningen defakto är. (Det är vad jag fått höra i alla fall)
 

-ah

New member
Bra förslag. Finns det lediga tider där?

Hur många deltagare går det per instruktör hos er då?

Jag har varit på BKK på Knutstorp några gånger jag med. Vid senaste tillfället schabblades vår klubbanmälan bort, så då blev det inget, tyvärr. Mitt mål har varit att gå en kurs ungefär vart annat år, för att hålla sinnena skärpta, inte i första hand för att kunna ge järnet.
Priset har höjts varje gång, uppenbart för att banavgiften har skruvats i höjden av nya ägare.
Varför håller SMC då så envist på att BKK-kursernna i syd-Sverige skall pågå just där?
Misstanken infinnar sig att det är den snabba banan som drar, och inte i första hand spridande av kunskaper.
Jag förstår på de som kör med Sydskånes Emse att Sturup Raceway inte är lika snabb som Knutstorp, men har andra kvaliteer som kanske skulle göra det valet minst lika bra, och det till ett lägre pris.
Om det finns lediga tider?
Vet ej, men det går kanske att undersöka. Finns det ingen telefon på kanslit?
Zettan har fortfarande inte fått ett vettigt svar på en vettig fråga.
Det är klart att priset har betydelse för de flesta deltagare. Det är ett dyrt nöje att hålla sig med hoj. Kan man sänka kostnaderna för fortbildning genom att hyra in sig på en billigare bana är väl det bra?
Dessutom "bjuder" inte SMC på mat&fika. Deltagarna betalar för mat&fika.

Och jag försöker inte vara otacksam för att instruktörer ställer upp, till och med på obetald arbetstid. Så gör även deltagarna. :)
Men gör dig inte till martyr, Ezzo. Jag tror inte ett ögonblick på att du ställer upp som instruktör utan ett visst egenintresse.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
En SMC-film är på gång. Ska ha premiär på HOJX! Där kommer en massa olika delar av SMCs verksamhet att finnas. Det kommer även att bli några filmer som handlar om olika delar av SMCs verksamhet, bl a School och Travel.
 

zettan

New member
I´ve made my point

Jag tror alla vet vad jag ville diskutera när jag startade tråden. Jag vill tacka för alla åsikter och idéer. Hoppas vi ses på någon (dyr;)) kurs i sommar och att SMC i alla fall inte ignorerar medlemmarnas synpunkter.

Jag vill avsluta mitt deltagande i tråden med något positivt. Igår övertalade jag i alla fall en kompis. Det var inget av era förslag som gjorde det (dom har jag redan försökt med flera gånger) utan:

- Men för helvete din tråkmåns! Kom igen nu och boka.
- Jag är sugen, men över 2000kr för en dag. Det är ju säkert kul, men...
- Skit i Skånes djurpark med ungarna. Gå ner till hamnen och kolla på ankorna. Det funkar lika bra. Sen tar du dom pengarna och har lite skoj själv.
- Mmmm... jo, det är sant. Ja, va fan. Jag ska jävla med.

:D:D:D:D:D:D:D

Tack och hej leverpastej.
 

LC4ever

New member
Jag tycker ibland att man tappat målet med dessa BKK.
För visst, 1700pix för någon med en R1 eller GSX är priset inget, bara man får rasta ut hojjen på bana.
Men att locka farbrorn med sin kromsläde eller sin BMW att göra en "utbildning" för 1700kr är inte lika lätt.
Båda målgrupperna har lika stor nytta av dessa kurser, men jag tror att med detta pris kommer man bara att locka de med lite sportigare hojjar och missa en stor grupp av åkare.

Jag förstår inte varför man inte kan lägga fler kurser på andra banor som ex Sturup, Lockarp eller någon gammal flygraka (Ljungbyhed).

Sedan som svar ang. Sturup Raceway så tror jag inte det är svårare att få tider här än Knutstorp, snarare tvärt om. Jag tror bara inte SMC försökt.
Ang banan har den snabba partier och långsamma tekniska. OK, den är inte riktigt lika kul som Knutstorp, men längre.
Man kan ha samma antal förare på banan per pass som Knutstorp.

Sydskånes Emsee är en förening under SMC. Det är aldrig några brister på instruktörer (oftast samma instruktörer som SMC). Flaggvakter, Ambulans och depåpersonal givetvis.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Tillbax till huvudfrågan...

Vi har från centralt håll i SMC genom några år jobbat på att få MC producenterna att förstå vikten av fortbildning.

Det sku vara vettigt för alla om det t. ex "hang en kurs på styret" när man köpte en hoj hos en handlare. Tyvärr har vi inte lyckas att få branschen att köpa denna enkla idé. Dock, är det min uppfattning att det börjer komma lite öppningar för såna tanker hos enstaka producenter.

I år har SMC Skånes BKK 10 års jubiläum. SMC har nu kommit sålångt att alla Distrikt kör samma kurser och innehåll. Detta gör att SMC enklare kan ro hem några deals ala ovan med MC branschen. I Danmark har man nu på andra året en liknande lösning med en rabatt check på styret till fortbildning.

Sveriges Trafikskolers Riksförbund, har på MC mässan, ingått gentlemanna deal SMC om att alla körskoler rekomenderar nya körkorts ägare att delta på SMC fortbildningar. Åt andra sidan rekomenderar SMC att man tar prof. hjälp från körskola när man tar sitt körkort.

2008 blev priset 1700 för en dag på Knutstorp med SMC. Alla var vi bekymrade över detta höga pris. Vi så i februari att kurserna i princip var sluttsålda näsan på direkten!

Nu är det ju sånt att SMC oxå har haft California Superbike School på Knutstorp, och där kostade en dag dryga 4.000 kr! Jupp, vi ficxk inte helt sluttsåld på denna kurs 2008.

Knutstorp, sku jag betragta som lux. Det är en aldeles underbar bana, anläggning. Och den är bara dyr - det smittar av på priset. Nytt för i år att kurser på gokartbana sannolikt börjer i Skåne. Gokart kurserna är den fortbildnings typ som har växt mest hos SMC. Och där har nog dom flesta möjlighet att delta! Och det är jätte roliga kurser, oxå.

SMC har under senasta åren växt enormt på fortbildningar, mycket tack vara att kurserna är roliga och bra. Men, vi får inte glömma att rabatten på försäkringen efter kurs har varit en betydande drivkraft. Idag är SMC en av Sveriges största banhyrare - och flera aktörer inkl. SMC har problem att få access till mera bantid.

Tänk om SMC nångång i framtiden ku äga en eller flera banor - på detta sätt ku vi sannolikt få till vettiga priser!
 

ezzo

New member
Dessutom "bjuder" inte SMC på mat&fika. Deltagarna betalar för mat&fika.

Och jag försöker inte vara otacksam för att instruktörer ställer upp, till och med på obetald arbetstid. Så gör även deltagarna. :)
Men gör dig inte till martyr, Ezzo. Jag tror inte ett ögonblick på att du ställer upp som instruktör utan ett visst egenintresse.

Fika och mat ingår i priset på våra kurser.
Visst vi skulle kunna kapa kostnaden för kursen genom att ta bort den biten.
Finns några nackdelar med det..
Vi får bättre pris på maten billigare när vi gör en stor beställning än vad du som enskild person på banans servering.
Vi är måna om att du som deltagare får i dig energi och vatten för att orka hålla fokus hela dagen.

Var inte alls menat att göra mig till martyr. Och jag skrev tidigt att vi tycker det här är kul. Det är därför vi håller på med det.
Egenintresset är att jag får köra hoj. Jag tog upp det för att belysa att kurserna borde vara ännu dyrare.
En stor fara med att det är för stora kostnader för instruktörerna är att duktiga erfarna instruktörer hoppar av. Vilket i slutändan drabbar er som deltagare. Den avgift Kurserna kostar idag är högre än tidigare år.
Det trots att vi gör allt för att hålla priserna nere.

Jag själv offrade två dagar på mc-mässan med att skapa kontakter med företag som kan göra det billigare för oss som instruktörer att köra kurser.
Så vi jobbar på alla plan. Allt sker ideellt det är ingen som har tid att jobba fullt ut med att få bättre villkor för kurserna... Så är det någon som känner sig manad så är tjänsten ledig.

När man bokar en bana så har tidigare kunder i allmänhet förtur.
Detta kan vara en av orsakerna till att SMC bokat Knutan igen.
En annan orsak. Kanske mer trolig är att Kurserna gått bra. De har varit fulla kurser.
 

Harmon Rabb

New member
Sveriges Trafikskolers Riksförbund, har på MC mässan, ingått gentlemanna deal SMC om att alla körskoler rekomenderar nya körkorts ägare att delta på SMC fortbildningar. Åt andra sidan rekomenderar SMC att man tar prof. hjälp från körskola när man tar sitt körkort.

2008 blev priset 1700 för en dag på Knutstorp med SMC. Alla var vi bekymrade över detta höga pris. Vi så i februari att kurserna i princip var sluttsålda näsan på direkten!

Nu är det ju sånt att SMC oxå har haft California Superbike School på Knutstorp, och där kostade en dag dryga 4.000 kr! Jupp, vi ficxk inte helt sluttsåld på denna kurs 2008.

Tänk om SMC nångång i framtiden ku äga en eller flera banor - på detta sätt ku vi sannolikt få till vettiga priser!

Vad bra att körskolorna rekommenderar SMC fortbildning för de som tar körkort. Tog faktiskt upp frågan med min gamla körskolelärare för ett par år sedan efter att jag gått ett par kurser.

Givetvis bör man se över kostnader så att man kan ge deltagarna bästa valuta för pengarna. Om jag uppfattat saken rätt så planerar man att bygga ut Knutstorp så att banan blir större med möjlighet till att dela av den så att två olika arrangörer kan utnyttja den samtidigt. Dessutom bygger man ett gymnasium i anslutning till banan. Någon måste vara med att betala dessa investeringar. Så länge kurserna blir fullsatta på Knustorp hoppas jag att man fortsätter arrangera kurser där. Är inte säker på att Sturup Raceway hade lockat till sig lika många deltagare, men jag kan ha fel. Sturup Raceway har kritiserats för sin säkerhet även om man jobbat med att förbättra den. Hur långt man hunnit i det arbetet är jag inte insatt i. Det var nog 2 år sedan jag körde där sist.

När det gäller CSS kursen hoppas jag att den återkommer till Knutstorp något annat år. Jag har för mig att CSS kursen gick ganska tidigt på säsongen förra året liksom den gör även i år. Om kursen lagts senare under juni, juli eller augusti månad hade jag antagligen anmält mig förra året. Gälleråsen ligger för långt bort för att det ska vara intressant för mig. Då åker jag hellre utomlands och deltar i en CSS kurs. Har för mig att man kan låna motorcyklar på kurserna utomlands. Såg att man kunde hyra motorcykel i anknytning till kurserna på deras hemsida.

Om SMC ägt en bana så hade ni fått se till att den utnyttjas till annat än bara mc åkning. Frågan är hur lönsamma banorna är om man ser till kostnaderna för att bygga och underhålla dem. Frågan är om det är något att eftersträva. Jag inte hur god ekonomi SMC har. Kanske bättre att äga en eller flera banor ihop med någon annan som också är ute efter att kunna hålla kursverksamhet, träning, tävling etc.
 

Monica

New member
Off topic

Minns knappt när jag senast kostade på mig att gå på krogen... Det var nog på min 50-årsdag. Och gången innan var på min 40-årsdag....

Och allt snack om dyra ljuddämpare sen... Jodå jag har bytt ljuddämpare på Yamahan. Köpte en originaldämpare på skroten för den som satt på hade rostat sönder. Det kostade inte många hundralappar.... Har man hojåkningen under stenhård budget är 1700 enormt mycket pengar.

Och Nota Bene! Hojåkningen är inte min hobby. Den är mitt huvudsakliga transportmedel. Till en sådan lyx som en hobby finns absolut inga pengar, så någon hobby har jag inte.



Har hittills inte kört några körlektioner. Det har räckt med frukostflingekortet. Kostnad noll hittills alltså.



Hur får du ner 1644 kr/år ytterligare? Inte lär det bli många tior, inte...


Ingår den bilden? Annars lär jag inte ha råd att lösa ut den.:eek:


Jag har hittills överlevt snart 5 år och 10.000 mil på hojen utan några kurser. Varför skulle jag tro att kursen ökar överlevnadschansen?

Och även om jag skulle ha fel, så struntar jag nog själv i vilket. Jag tror att Herren bestämt min livslängd, och hans beslut kan jag inte göra mycket åt. När det är dags för mig så är det dags.

Stackars dej då! Då ska du få lite tips av mej.
1. Sälj datorn. Då sparar du kostnaden för strömmen, samt slipper bredbandskostnaden.
2. Sälj två av dina tre hojar. Du kan ändå bara köra en i taget. Inte ens du klarar köra två samtidigt.
3. Som bonus får du lite pengar över som du kan köpa dig något gott för som gör dig mindre bitter, gärna nåt sött....

Jag har aldrig tidigare kommenterat dina behov av att utmärka dig på olika sätt så detta blir den enda gång som jag kommer att kommenterar dig. Ser det som spilld tid och det har jag inte råd med ;)
 
Top