Vettvilling ??????

micke.r

New member
Mitt körsätt har ju bevisligen varit mycket framgångsrikt utan tejpning,och vet du varför ? Jo,för jag har lärt mig köra efter hur det är i verkliga trafikförhållanden där inte någon bankörning ingår.

Tänkte egentligen skriva något helt annat..

Din bedömning av vår kursverksamhet och dess syfte värmer verkligen för oss ideellt arbetande instruktörer och funktionärer..

Det som gör mig oerhört imponerad är när vissa människor påstår att de inte har någonting alls att lära sig, och att de minsann inte gör några misstag.. :rolleyes::cool::mad:

Just du tillför dessutom en sista liten knorr av ödmjukhet :rolleyes:, då du redan från dina första inlägg kritiserar verksamheten och skjuter in dig på ett enda litet problem - och det att utbildningen bedrivs på bana med förtejpade backspeglar och därmed då per automatik och ovilkorligen endast är till för de som enbart kör bana och aldrig i trafik.. :mad:

Nej vi kommer nog aldrig att mötas - inte för att vi har olika åsikter - utan för din totala brist på vilja att försöka förstå..

Jag är oerhört tacksam för att jag inte försökte mig på att förklara att vi kör HELA det första passet i 4-stegsutbildningen HELT utan broms !! Det hade sannolikt rubbat dina cirklar totalt, vad det gäller att öva precis så som man kör i trafiken :cool:

Lycka till med din klanderfria motorcykelkörning och hoppas att våra vägar aldrig möts på något endaste plan.. :eek:

Vänliga hälsningar

/ Micke
 
Last edited:

Moddan

New member
Tänkte egentligen skriva något helt annat..

Din bedömning av vår kursverksamhet och dess syfte värmer verkligen för oss ideellt arbetande instruktörer och funktionärer..

Det som gör mig oerhört imponerad är när vissa människor påstår att de inte har någonting alls att lära sig, och att de minsann inte gör några misstag.. :rolleyes::cool::mad:

Just du tillför dessutom en sista liten knorr av ödmjukhet :rolleyes:, då du redan från dina första inlägg kritiserar verksamheten och skjuter in dig på ett enda litet problem - och det att utbildningen bedrivs på bana med förtejpade backspeglar och därmed då per automatik och ovilkorligen endast är till för de som enbart kör bana och aldrig i trafik.. :mad:

Nej vi kommer nog aldrig att mötas - inte för att vi har olika åsikter - utan för din totala brist på vilja att försöka förstå..

Jag är oerhört tacksam för att jag inte försökte mig på att förklara att vi kör HELA det första passet i 4-stegsutbildningen HELT utan broms !! Det hade sannolikt rubbat dina cirklar totalt, vad det gäller att öva precis så som man kör i trafiken :cool:

Lycka till med din klanderfria motorcykelkörning och hoppas att våra vägar aldrig möts på något endaste plan.. :eek:

Vänliga hälsningar

/ Micke

Jag betvivlar absolut inte att ni ideelt arbetande instruktörer lägger ner enormt mycket tid och har ett stort kunnande och gör ett bra arbete,MEN utbildningen är i första,och då säger jag FÖRSTA han tillägnat de som har som mål att fläska på ute i trafiken.Ni säger att som "bonus"lär man sig att köra fortare,det är så att säga något man får på köpet då man går utbildningen.Jag behöver inte gå en utbildning för att lära mig köra utan broms,att ta kurvor så snabbt som möjligt,att kolla var gränsen går etc.Min klara uppfattning är att detta inte hör hemma i trafiken.Dom som kanske tänker tävla kan ju utbildningen vara bra för,men för dom flesta gör den enbart att man ligger någon procent snabbare i trafiken (om än med lite mer skicklighet ).Det spelar ingen roll ifall man är duktig på att köra fort,att man kan ta kurvor på ett korekt och snabbt vis,då det är idioti att köra så på allmäna vägar.Fortsätt ni med er utbildning och inriktning,men om utbildningens syfte är att köra på ett ansvarskännande sätt på allmän väg,ja,då krävs nog en annan läroplan.
 

Moddan

New member
Tänkte egentligen skriva något helt annat..

Din bedömning av vår kursverksamhet och dess syfte värmer verkligen för oss ideellt arbetande instruktörer och funktionärer..

Det som gör mig oerhört imponerad är när vissa människor påstår att de inte har någonting alls att lära sig, och att de minsann inte gör några misstag.. :rolleyes::cool::mad:

Just du tillför dessutom en sista liten knorr av ödmjukhet :rolleyes:, då du redan från dina första inlägg kritiserar verksamheten och skjuter in dig på ett enda litet problem - och det att utbildningen bedrivs på bana med förtejpade backspeglar och därmed då per automatik och ovilkorligen endast är till för de som enbart kör bana och aldrig i trafik.. :mad:

Nej vi kommer nog aldrig att mötas - inte för att vi har olika åsikter - utan för din totala brist på vilja att försöka förstå..

Jag är oerhört tacksam för att jag inte försökte mig på att förklara att vi kör HELA det första passet i 4-stegsutbildningen HELT utan broms !! Det hade sannolikt rubbat dina cirklar totalt, vad det gäller att öva precis så som man kör i trafiken :cool:

Lycka till med din klanderfria motorcykelkörning och hoppas att våra vägar aldrig möts på något endaste plan.. :eek:

Vänliga hälsningar

/ Micke

Jag betvivlar absolut inte att ni ideelt arbetande instruktörer lägger ner enormt mycket tid och har ett stort kunnande och gör ett bra arbete,MEN utbildningen är i första,och då säger jag FÖRSTA han tillägnat de som har som mål att fläska på ute i trafiken.Ni säger att som "bonus"lär man sig att köra fortare,det är så att säga något man får på köpet då man går utbildningen.Jag behöver inte gå en utbildning för att lära mig köra utan broms,att ta kurvor så snabbt som möjligt,att kolla var gränsen går etc.Min klara uppfattning är att detta inte hör hemma i trafiken.Dom som kanske tänker tävla kan ju utbildningen vara bra för,men för dom flesta gör den enbart att man ligger någon procent snabbare i trafiken (om än med lite mer skicklighet ).Det spelar ingen roll ifall man är duktig på att köra fort,att man kan ta kurvor på ett korekt och snabbt vis,då det är idioti att köra så på allmäna vägar.Fortsätt ni med er utbildning och inriktning,men om utbildningens syfte är att köra på ett ansvarskännande sätt på allmän väg,ja,då krävs nog en annan läroplan.
 

HåkanP

New member
Tänkte egentligen skriva något helt annat..

Din bedömning av vår kursverksamhet och dess syfte värmer verkligen för oss ideellt arbetande instruktörer och funktionärer..

Det som gör mig oerhört imponerad är när vissa människor påstår att de inte har någonting alls att lära sig, och att de minsann inte gör några misstag..

Just du tillför dessutom en sista liten knorr av ödmjukhet :rolleyes:, då du redan från dina första inlägg kritiserar verksamheten och skjuter in dig på ett enda litet problem - och det att utbildningen bedrivs på bana med förtejpade backspeglar och därmed då per automatik och ovilkorligen endast är till för de som enbart kör bana och aldrig i trafik..

Nej vi kommer nog aldrig att mötas - inte för att vi har olika åsikter - utan för din totala brist på vilja att försöka förstå..

Jag är oerhört tacksam för att jag inte försökte mig på att förklara att vi kör HELA det första passet i 4-stegsutbildningen HELT utan broms !! Det hade sannolikt rubbat dina cirklar totalt, vad det gäller att öva precis så som man kör i trafiken

Lycka till med din klanderfria motorcykelkörning och hoppas att våra vägar aldrig möts på något endaste plan..

Vänliga hälsningar

/ Micke

Där fick du Moddan :D:D:D Jag älskar västsvensk ironi. men det hjälpte visst inte såg jag senare :(:(:(

Sluta va så obstinat. :mad: Alla som går SMC kursverksamhet säger samma sak som jag. Mina möjligheter att hantera min mc växer varje gång, vilket gör att jag ha större marginaler när krisen väl sker på allmän väg. Det är allt en vidareutbildning behöver ge och vill du inte uppleva den underbara känslan så skit i det då, eller kom på våra GK avrostningar. Där får du ha backspeglarna kvar, men du lär inte använda dem när du övar.

Det enda man med säkert inte lär sig i trafikskolan är att köra mc också när det krisar utan att låsas fast i invanda mönster.
 

ezzo

New member
Du kan ju för det första lära dig själv att skriva rätt,har du hört uttrycket att städa utanför sin egen dörr ? Fortsätt ni gärna med eran rallyträning.Mitt körsätt har ju bevisligen varit mycket framgångsrikt utan tejpning,och vet du varför ? Jo,för jag har lärt mig köra efter hur det är i verkliga trafikförhållanden där inte någon bankörning ingår.

Mossan några enkla frågor

Har du någonsin hamnat i en situation där du kommit för fort in i en kurva?
En kurva som svänger mer än du trott?
Eller på annat sätt blivit överraskad i en kurva,
Hur reagerar du vid sånna tillfällen?
Vad gör du som förare då?
 

Moddan

New member
Där fick du Moddan :D:D:D Jag älskar västsvensk ironi. men det hjälpte visst inte såg jag senare :(:(:(

Sluta va så obstinat. :mad: Alla som går SMC kursverksamhet säger samma sak som jag. Mina möjligheter att hantera min mc växer varje gång, vilket gör att jag ha större marginaler när krisen väl sker på allmän väg. Det är allt en vidareutbildning behöver ge och vill du inte uppleva den underbara känslan så skit i det då, eller kom på våra GK avrostningar. Där får du ha backspeglarna kvar, men du lär inte använda dem när du övar.

Det enda man med säkert inte lär sig i trafikskolan är att köra mc också när det krisar utan att låsas fast i invanda mönster.

Vi lever i ett fritt land och har full rätt att tycka och ha vilka åsikter vi vill.Jag är orubblig i vad jag tycker och har en övertygelse att,tränar man aktivt i att lära sig efter de förhållanden som finns i trafiken ökar chansen för ett olycksfritt körande.Ni är PRECIS lika orubbliga vad gäller era argument för att det skulle vara tvärtom.Till sist ett litet tillägg-Det är inte att ni kör på bana i sig jag är emot (ni kunde lika gärna kört på ett flygfält med koner)utan det är sättet och under vilka förhållanden jag är helt emot.Vad ni än säger är min övertygelse att ,lär man sig köra utan instrument och att hela tiden ligga 100 % rätt i varje sväng just för att man ska kunna köra så fort som möjligt med kontroll,då tar man med sig detta ut i den allmäna trafiken oxå.Problemet är att den allmäna trafiken är MYCKET mer oförutsägbar än när man kör på skyddat område.Därför lämpar sig INTE körsättet man får lära sig på kurserna ute i verkliga förhållanden.Skulle jag lekt med tanken att jag någongång skulle gått en SMC utbildning skulle jag inte haft skuggan av en chans att hänga på er skickliga mc-förare och detta just för att jag inte är så pass duktig förare själv.Och andra sidan är jag heller inte intresserad av att bli bli en duktig RR förare,utan för min del är det viktigare att köra på ett säkert och klokt sätt ute i trafiken.Det finns ju en orsak till att sporthojar och den typ av hoj har en mycket hög olycksprocent (med skyhöga försäkringar) och att då lära sig hur man kör och att utnyttja sin cykel maximalt är ju totalt fördömligt.Jag anser definitivt inte att det finns någon anledning att utnyttja sin hoj till fullo,åtminstone inte i trafiken.Jag har långt ifrån någon snabb hoj,men den är tillräckligt snabb för att överstiga de hastighetsbegränsningar vi har i Sverige.Jag är inte intresserad av att lära mig vad gränsen går för min motorcykel,utan jag är ute efter att köra så säkert det någonsin går. Att gå kursen ökar marginalerna till att något skulle hända,ja det är möjligt,men att lära sig köra utan instrument och att kunna köra fortare behöver man ju inte vara ett geni för att förstå att detta istället MINSKAR marginalerna till att något ska hända.
 

HåkanP

New member
Vi lever i ett fritt land och har full rätt att tycka och ha vilka åsikter vi vill.Jag är orubblig i vad jag tycker och har en övertygelse att,tränar man aktivt i att lära sig efter de förhållanden som finns i trafiken ökar chansen för ett olycksfritt körande.Ni är PRECIS lika orubbliga vad gäller era argument för att det skulle vara tvärtom.Till sist ett litet tillägg-Det är inte att ni kör på bana i sig jag är emot (ni kunde lika gärna kört på ett flygfält med koner)utan det är sättet och under vilka förhållanden jag är helt emot.Vad ni än säger är min övertygelse att ,lär man sig köra utan instrument och att hela tiden ligga 100 % rätt i varje sväng just för att man ska kunna köra så fort som möjligt med kontroll,då tar man med sig detta ut i den allmäna trafiken oxå.Problemet är att den allmäna trafiken är MYCKET mer oförutsägbar än när man kör på skyddat område.Därför lämpar sig INTE körsättet man får lära sig på kurserna ute i verkliga förhållanden.Skulle jag lekt med tanken att jag någongång skulle gått en SMC utbildning skulle jag inte haft skuggan av en chans att hänga på er skickliga mc-förare och detta just för att jag inte är så pass duktig förare själv.Och andra sidan är jag heller inte intresserad av att bli bli en duktig RR förare,utan för min del är det viktigare att köra på ett säkert och klokt sätt ute i trafiken.Det finns ju en orsak till att sporthojar och den typ av hoj har en mycket hög olycksprocent (med skyhöga försäkringar) och att då lära sig hur man kör och att utnyttja sin cykel maximalt är ju totalt fördömligt.Jag anser definitivt inte att det finns någon anledning att utnyttja sin hoj till fullo,åtminstone inte i trafiken.Jag har långt ifrån någon snabb hoj,men den är tillräckligt snabb för att överstiga de hastighetsbegränsningar vi har i Sverige.Jag är inte intresserad av att lära mig vad gränsen går för min motorcykel,utan jag är ute efter att köra så säkert det någonsin går. Att gå kursen ökar marginalerna till att något skulle hända,ja det är möjligt,men att lära sig köra utan instrument och att kunna köra fortare behöver man ju inte vara ett geni för att förstå att detta istället MINSKAR marginalerna till att något ska hända.

Suck. Men svara då på Ezzo.s frågor så får vi se hur bra du är på att köra hoj.
 

Olle Å

New member
Den ursprungliga tråden har blivit ett nystan.
Jag vill säga så här. Träning på bana tycker jag verkar OK. om det gäller att hitta sina och hojens begränsningar. Man skall dock försöka att inte ta ut gränserna ute i trafiken som vettvillingen ovan gör.
Man skall absolut träna med sin hoj. Den sk. avrostningen borde ju genomföras av alla. Den ger kanske inte så mycket, men en och annan får sig en tankeställare. Såg ett exempel på en förare som verkade lite för osäker och fick motordtopp vid en manöver och lade hojen på sidan. Han fick hjälp att lyfta upp hojen för han orkade inte själv. ( man skall inte ha tyngre hoj än man kan resa upp den själv ). I stället för att göra om provet after att fått instruktioner, så stack han hem.
Tycker att det borde ingå ett bromsprov på asfalt där lite sand lagts på för att efterlikna snabelgruset på våra vägar.
En övningsdag som verkligen var kanon var på en gokartbana, då man verkligen kunde lära sig hur mycket man kqan lägga ner hojen i lägre farter som motsvarar vanlig trafik.

Synd bara att vettvillingarna framstår för många, som smärre hjältar då de i stället borde framställas som potentiella mördare.

Undrar om någon vettvilling törs gå i svaromål?
 

Moddan

New member
Mossan några enkla frågor

Har du någonsin hamnat i en situation där du kommit för fort in i en kurva?
En kurva som svänger mer än du trott?
Eller på annat sätt blivit överraskad i en kurva,
Hur reagerar du vid sånna tillfällen?
Vad gör du som förare då?

Hej ezzo ! Du ska givetvis få helt ärliga svar på dina frågor.
Ja,det har hänt för väldigt väldigt längesen.

Har oxå blivit överraskad i en kurva

Nu har ju jag ett extremt högt säkerhetstänkande (kanske aningen högre än snittet skulle jag tro)För det första kör jag aldrig speciellt fort då där kommer kurver,så därför har det aldrig varit något problem att hinna bromsa.Springer en älg ut precis framför,ja då har nog varken du eller jag någon chans.Du kan ju bli träffad av blixten,alvarligt sagt så är det ju omöjligt att skydda sig helt.Här handlar det ju om att man gör så gott det går för att man Ej ska råka ut för något,och det är väl där våra metoder skilljer sig åt.
Jag räknar med att där händer något överaskande när jag kommer till en kurva.
Kör jag på en smal väg med hus,då ligger jag lite längre mot mitten,samtidigt som jag även där räknar med att tex en bil ska backa ut.
Kör jag i stan så räknar jag med att en gående plötsligt kan gå ut i vägen,och att kanske en bildörr öppnas.
Ska jag köra om tittar jag noga i spegeln samt kollar döda vinkeln och blinkar vänster,jag har även där bromsberedskap och tur är det för det hände mig faktiskt en gång att,innan jag hann gå ut för omkörning så bromsar bilen framför och i det läget räddade mitt förutseende mig.
Jag vet att det låter döknäppt,men jag sitter absolut inte på nålar.Är du överberedd om du förstår hur jag menar,då blir detta till din nackdel.Det gäller att vara mycket väl förbered i vissa högrisklägen kombinerat med sunt förnuft samt att inte köra fortare än rådande omständigheter tillåter,då anser jag att man gjort mycket för att klara de flesta situationer.Jag kan mycket väl ligga en bit över gällande hastighet,men lika ofta en bit under,det beror helt på omständigheterna.

Mvh
Moddan
 

TMax500

Member
Att ni bara orkar bemöta Moddan... och att Moddan orkar hålla på att invända. Ingen kommer att få den andra att ändra sig. Får man föreslå att det dras ett streck i debatten och att vi ägnar vår kraft åt något roligt istället? Det är ju snart mc-mässa, sedan bli det vår! *hurra!*
 

Moddan

New member
Suck. Men svara då på Ezzo.s frågor så får vi se hur bra du är på att köra hoj.

Nu har ju aldrig jag ens påstått att jag är bra på att köra hoj,du är nog klart bättre på det än jag,dvs om du menar med hojkörning att man utmanar hojen,snabba kurvtagningar osv.Menar du med hojkörning att man kör på ett klokt och förståndigt vis och efter rådande omständigheter,ja då ligger jag nog hyffsat till kan jag tro.
 

Moddan

New member
Att ni bara orkar bemöta Moddan... och att Moddan orkar hålla på att invända. Ingen kommer att få den andra att ändra sig. Får man föreslå att det dras ett streck i debatten och att vi ägnar vår kraft åt något roligt istället? Det är ju snart mc-mässa, sedan bli det vår! *hurra!*

Jag håller fullständigt med dig.Jag försökte faktiskt att vi vi skulle lägga ner,för mina åsikter jämte deras kommer nog aldrig att dra åt samma håll.Jag skulle oxå vilja att vi kunde diskutera andra saker och bemöta varandra på ett trevligare vis.
Ang Mc mässan,jo den har man saknat.Blir inget detta året för mig,men Göteborg 2012 är redan spikad.
 

KentK

New member
Jösses...

Jag deltar på smc's kurser på bana varje sommar och kan bara säga att för mig finns inget bättre för min körning.
Vare sig det handlar om bana eller trafiken.
Bil kör jag hela året men motorcykel är jag utan i bra många vintermånader.

Att ta en kurs på vårkanten är otroligt effektivt sätt att komma igång.
Mina färdigheter rostar iallafall en smula av ett så långt uppehåll.
Det är inget konstigt.
Jag VET hur man kör, men blicken, kroppen och samspelet är inte med så fint som det är under högsäsong.
Går även kursdagar över hela säsongen bara för att det är så roligt och socialt.

Hastighet och backspeglar på kurserna är helt oviktiga.
Synd att ni hänger upp er på sådant.

Det är andra regler på bana, som också efterföljs, än i trafiken.
För att klargöra!
Jag ANVÄNDER speglar och hastighetsmätarna i trafiken.
Det måste jag av regler och för min egen säkerhet.
Men det är inget jag behöver träna på.

Det som SMC lär ut och nöts in med övningar på bana är sånt som får mig att bli ett med min hoj.
Det borde man ju tycka ge bättre säkerhetsmarginaler i trafiken,
där det finns så mycket att annat uppmärksamma och att reagera på, eller?

Men ni lär er ju inte att köra i trafiken, säger ni...
Behöver man öva på det, kör ni inte där hela tiden?

Några exempel. I laglig, skyltad hastighet.

Du kör i trafiken, plötsligt hoppar ett djur över vägen eller bilen framför dig tvärnitar oväntat osv.
Har du övat på blicken, broms, att agera rätt istället för låta kroppens överlevnadsreaktioner ta över?

Du kör på en mindre väg, i trafiken, ett hinder på vägen bakom krönet som svänger.
Har du testat hur hårt och snabbt du kan svänga undan, byta spår utan att kanske ens ha bromsat?
Som annars kan vara den första men kanske inte den bästa reaktionen.

Obekant väg, blöt eller annat som påverkar väglaget,
och så nyper svängen och du börjar känna att hastigheten är lite för hög.
Jag vet skyltad hastighet och jag håller lagligt och har sett i spegeln att jag inte har någon bakom mig.
Hjälper de mig att ta rätt beslut, agera i rätt ordning?

Bankörning är inte helt isolerat från verkligheten.
Det kan regna även på en kursdag och har fått känna på när framhjul, bakhjul eller båda samtidigt släpper.
Ingen mötande fil? Behövs det?
Banan är din fil så som i trafiken. Du ska använda hela DIN vägbana.

Att inte vilja se fördelarna med att åka på bana med upplägget som SMC arrangerar är bara synd.

Vi åker väl alla motorcykel för att det är roligt.
Trafiken är full av egoister, banan likaså men samspelet funkar mycket bättre där.
Utan backspeglar och hastighetsmätare.
Det skiljer sig en del att åka bana mot trafik,
men färdigheterna att köra är ju de samma.

Prova istället för att klaga till grund av principer.
Man får åka hoj så sakta man vill eller så fort man vill, inget tvång.
Du kommer hem efter en dag med färdigheter som jag garanterar ni har nytta av i trafiken.

/KentK
 

Moddan

New member
Jösses...

Jag deltar på smc's kurser på bana varje sommar och kan bara säga att för mig finns inget bättre för min körning.
Vare sig det handlar om bana eller trafiken.
Bil kör jag hela året men motorcykel är jag utan i bra många vintermånader.

Att ta en kurs på vårkanten är otroligt effektivt sätt att komma igång.
Mina färdigheter rostar iallafall en smula av ett så långt uppehåll.
Det är inget konstigt.
Jag VET hur man kör, men blicken, kroppen och samspelet är inte med så fint som det är under högsäsong.
Går även kursdagar över hela säsongen bara för att det är så roligt och socialt.

Hastighet och backspeglar på kurserna är helt oviktiga.
Synd att ni hänger upp er på sådant.

Det är andra regler på bana, som också efterföljs, än i trafiken.
För att klargöra!
Jag ANVÄNDER speglar och hastighetsmätarna i trafiken.
Det måste jag av regler och för min egen säkerhet.
Men det är inget jag behöver träna på.

Det som SMC lär ut och nöts in med övningar på bana är sånt som får mig att bli ett med min hoj.
Det borde man ju tycka ge bättre säkerhetsmarginaler i trafiken,
där det finns så mycket att annat uppmärksamma och att reagera på, eller?

Men ni lär er ju inte att köra i trafiken, säger ni...
Behöver man öva på det, kör ni inte där hela tiden?

Några exempel. I laglig, skyltad hastighet.

Du kör i trafiken, plötsligt hoppar ett djur över vägen eller bilen framför dig tvärnitar oväntat osv.
Har du övat på blicken, broms, att agera rätt istället för låta kroppens överlevnadsreaktioner ta över?

Du kör på en mindre väg, i trafiken, ett hinder på vägen bakom krönet som svänger.
Har du testat hur hårt och snabbt du kan svänga undan, byta spår utan att kanske ens ha bromsat?
Som annars kan vara den första men kanske inte den bästa reaktionen.

Obekant väg, blöt eller annat som påverkar väglaget,
och så nyper svängen och du börjar känna att hastigheten är lite för hög.
Jag vet skyltad hastighet och jag håller lagligt och har sett i spegeln att jag inte har någon bakom mig.
Hjälper de mig att ta rätt beslut, agera i rätt ordning?

Bankörning är inte helt isolerat från verkligheten.
Det kan regna även på en kursdag och har fått känna på när framhjul, bakhjul eller båda samtidigt släpper.
Ingen mötande fil? Behövs det?
Banan är din fil så som i trafiken. Du ska använda hela DIN vägbana.

Att inte vilja se fördelarna med att åka på bana med upplägget som SMC arrangerar är bara synd.

Vi åker väl alla motorcykel för att det är roligt.
Trafiken är full av egoister, banan likaså men samspelet funkar mycket bättre där.
Utan backspeglar och hastighetsmätare.
Det skiljer sig en del att åka bana mot trafik,
men färdigheterna att köra är ju de samma.

Prova istället för att klaga till grund av principer.
Man får åka hoj så sakta man vill eller så fort man vill, inget tvång.
Du kommer hem efter en dag med färdigheter som jag garanterar ni har nytta av i trafiken.

/KentK

Tydligt och bra skrivet,går inte att missuppfatta.Jag delar ändå inte din mening helt.Du kan gå hundra kurser om du så vill och det enda du blir bättre på är att köra fort och som du sedan mer eller mindre praktiserar i trafiken.För att du ska bli en bra förebild i trafiken OCH inte minst för oss som åker tvåhjuling,då är det enda riktiga att köra så nära trafikförhållandena som möjligt och INTE under några förhållanden tejpa för någon mätare.Att lära eleverna/kursdeltagarna att använda de redskap som finns till hjälp på din motorcykel för ökad säkerhet,OCH att få in i huvudet på kursdeltagarna hur ENORMT viktigt det är med riskmedvetande (som är en bra sak med kursen) och inte minst ett förstående och vuxet sätt på sin körning.Först då blir förarna ett föredömme i trafiken.Att även risk moment,säkerhetsmoment ingår i kursen är bra,MEN i och med att mer eller mindre racekörningen med tejpade instrument finns med då går folk ditt för att köra och ha roligt på banan,och de andra momenten blir BARA en bisak.Regler osv har vi lärt oss på körskolan (om man inte fick det ihop med sitt B kort),så nu ska vi lära oss race,så blir tankegången.Att köra i trafiken gör vi så mycket ändå,men man kan ju undra om många av de mc förarna (tyvärr mest sporthojar) över huvudtaget skulle få visstas ute i trafiken.Sen håller ni kurser som dels går ut på att man ska kunna behärska att köra ännu fortare,detta är ju skrämmande.Det enda som kanske kan få dessa mc förare att inse allvaret av att köra vårdslöst i trafiken är vettiga utbildningar med fokus på vad som gäller i trafiken,risker,säkerhet,förutseende,ansvar,ja listan kan bli lång.Men att låta kursdeltagarna lära sig köra ren bankörning med tejpade speglar och mätare i hopp om att dom ska bli bättre i trafiken,detta kallar jag ren och skär ironi.
 

Bob Sweden

New member
Man får åka hoj så sakta man vill eller så fort man vill, inget tvång.
Du kommer hem efter en dag med färdigheter som jag garanterar ni har nytta av i trafiken.
/KentK

Enligt Wikipedia:
Träning definieras som aktiviteter som har till syfte att förhöja, upprätthålla eller att fördröja degeneration av kapacitet.

Enligt NE:
Inlärning, aktivt tillägnande av viss kunskap eller färdighet, genom t.ex. övning eller erfarenhet.

Enligt mig:
Överinlärning, förmåga att, genom repetition av moment av varierande svårighetsgrad förbättra förutsättningarna till ett framgångsrikt, helt elelr delvis automatiserat lösande av likartade moment vid senare tillfällen.

Så vad är problemet med träning?
Man tränar väl ändå inte i att "undvika användning av hastighetsmätare och backspegel till varje pris" på dom där kurserna, eller... :)

Jag påstår att vid de (förhoppningsvis fåtaliga) tillfällen som kunskaper bibringade under någon av kurserna i SMC's regi används på riktigt är användadet av både backspegel och hastighetsmätare inte direkt det primärt avgörande för förarens överlevnad!

Exempel på situationer jag ser framför mig och kan relatera till med skrämmande detaljskärpa är t.ex. när det smäller upp en bildörr framför motorcyklisten, en traktor dyker upp från en skymd sidoväg, en älg behagar passera vägen i maklig takt, eller det är rullgrus i idealspåret så man måste ta ett annat, ja vid dessa tillfällen
Det känns även en aning förhastat att dra alla deltagare över en och samma grovtandade och med verbala törnen försedda kam.

Lite synd att en tråd avseende något så trivialt och för oss motorcyklister som grupp direkt skadligt som en trafikmarodör kapas av individ(er?) vars uppenbara målsättning är att missförstå och visa allmän ovilja till medgörlighet och insikt. Ja, min tolkning, och den står jag för baserat på vad jag hittills läst.

Jag är inte särskilt påläst när det gäller kursutbud från SMC eller andra, men som jag föreställer mig det hela finns olika inriktningar. :eek:
1: Trafiksäkerhetskurser.
Fokus: Kännedom om riskmoment och riskfaktorer för den som vistas i eller framför fordon i trafikmiljö.

2: Fordonsmanövreringskurser.
Fokus: Manövrering av det egna fordonet med fokus på samspelet mellan fordon och operatör (förare). Den kompletta enhetens begränsningar.

Jag har svårt att se hur kurser "på bana" kan tillgodose både dess områden, så man kanske *överraskning* måste gå flera kurser för att bli fullärd!
Studera en jämrans massa poäng psykologi på något fint lärosäte gör mig som student knappast till en lysande kärnfysiker, typ...

För egen del blir jag aldrig fullärd, oavsett vilket ämnesområdet är, men det kanske är individuellt.
Till våren är det dags, efter 33 år som motorcyklist ska jag gå min första kurs.
Inte för att bli snabbare, inte för att reta någon, utan för min egen säkerhet.
Jag har kommit till insikt om att jag förr eller senare kommer att hamna i situationer där jag inte får tveka att ta min motorcykel över gränsen, t.ex. vid en undanmanöver eller inbromsning.
Hellre lägga ner så att det släpper efter att ha försökt undvika älgen än att med låst bakhjul och oförändrad hastighet stirra sig blind på den fläck på älgen vars hår snart sitter som en mustach på insidan av mina hornhinnor...

Att KUNNA göra något innebär inte med automatik att man GÖR detsamma.
Om jag KAN skrapa fotpinnar på bana innebär inte det ATT jag skrapar fotpinnar så fort vägen kröker.
Men det kanske blir så efter kursen, det ska bli roligt att få reda på hur det förhåller sig med den saken. :rolleyes:

Jag har dock tillräcklig självkännedom för att våga testa, och jag vet redan nu vad resultatet blir:
Jag blir en kunnigare hojåkare som kan tänja på gränserna när jag behöver det för min egen eller andras säkerhet.
 

Bob Sweden

New member
Men att låta kursdeltagarna lära sig köra ren bankörning med tejpade speglar och mätare i hopp om att dom ska bli bättre i trafiken,detta kallar jag ren och skär ironi.

Betänk uttrycket "veta sina begränsningar".

Att veta var gränsen går innebär inte att man alltid lever på gränsen.
 

påK-en

New member
................Du kan gå hundra kurser om du så vill och det enda du blir bättre på är att köra fort och som du sedan mer eller mindre praktiserar i trafiken................

Som 60+ tycker jag dels att det är jäkligt kul att köra på en bana, dessutom får jag BROMSA ofta och hårt vilket jag inte gör normalt ute i trafiken.
I en krissituation tror jag att jag då har skapat betydligt större chanser att klara mig någorlunda helskinnad än om jag inte hade tränat på banan.
Min erfarenhet av att köra fort är att jag känner mindre behov av att göra det ute på allmän väg när jag kan göra det på banan.
 

heraGbg

New member
Sammanfattning

Tänkte ge mig på konststycket att sammanfatta denna tråden lite :)

Har plöjt tråden och många åsikter mals om och om igen. Många bra argument kommer fram. Tror nog egentligen att alla är relativt överens om att att fortbildning på banan är ett bra sätt att lära sig hantera sin MC på. Tjepning av hastighetsmätare och backspeglar har också debatterats och syftet varför detta görs på kurser har nog framkommit ganska väl, för att skala bort störningsmoment.

Motargumentet mot tejpning som också debatterats flitigt är ju att i trafiken behöver man både hastighetsmätare och backspeglar och det tror jag inte någon heller har några åsikter emot.

SMCs kursverksamhet är inte en helteckande trafikutbildning, det är nog inte heller någon som påstått. Den kursverksamhet som diskuterats mest i denna tråden är väl framförallt den som sker på olika storbanor och de fyller en form av behov i hela konceptet "att köra motorcykel i trafik". Det finns även andra kurser i SMCs regi, t.ex. grundkurser eller så kallade avrostningar, knixkurser och gruskurser. Alla dessa bidrar också till helheten, men ingen av dom är ju heller fullständig. Vill man bli bättre på att köra på grus, då kan det vara idé att gå en gruskurs, vill man bli bättre på att svänga mycket i låga farter då går man en knixkurs på gokartbana osv.

SMCs verksamhet dirvs så gott som uteslutande av frivilliga eldsjälar. Jag personligen tycker att de avancerade kurserna på storbana har gett mig mycket och därför har jag valt att engagera mig i det. Andra brinner för gruskörning, ytterligare några för att verka för MC-parkeringar osv osv. Jag har kunnat utläsa att några i denna tråden efterlyser ytterligare behov att att öva på t.ex. ja bra uppsikt även bakåt i backspeglar osv. Uppenbarligen finns det några här i tråden som brinner för det, så (som även påpekats tidigare i tråden) kanske kan vara idé för dessa att sprida sin energi och dela med sig av sina idéer genom att komma med ett förslag på kursupplägg hur man på ett bra och roligt sätt skulle kunna öva på detta.

Som Jesper också påpekade, så är ytterligare en aspekt efterfrågan från SMCs medlemmar. Många medlemmar tycker att kurserna på bana ger mycket och efterfrågan är därför stor. Verkade på honom som att hittills har det inte varit så stor efterfrågan på andra slags kurser men sånt kan ju komma att ändras? Iaf om det finns ett intressant förslag på kurs hur man tränar "backspegelkörning".

Vad som också efterfrågas är att öva helheten, där man kontrollerar sin hoj trots stora mängder störmoment och andra faror, filbyten osv osv. Jag personligen, och jag vet många med mig, tror att det är väldigt svårt att göra detta på ett organiserat och bra sätt. Mitt sätt att se på det är att helheten får man av erfarenhet. Jag fick grunderna i hur jag kör i trafiken när jag tog mitt körkort. Sedan handalar det för mig och att bli mer erfaren och den erfarenheten får jag lättast när jag kör själv i trafiken.

Detta var mina tankar om alla inlägg fram och tillbaka... Kontentan: Så gott som alla här i detta forumet vill på sitt sätt bidra till en säkrare trafikmiljö :)

Helena
(som så många andra tycker att vi borde sätta en stor punkt för backspegle-diskussionen...) :)
 

heraGbg

New member
Back to topic!

Just ja, trådskaparens ämne... Vettvillingen... Tror så gott som ingen här på svmc.se rättfärdigar det sättet att köra. Framförallt inte i trafiken!! (kan hålla med om att tongångarna på t.ex. sporthoj.com tyvärr är lite annorlunda)

Att vi kom in på backspeglar och hela kittet, berodde nog på Maries inlägg tidigt i debatten. Hur som helst.

En kurs där man gick igenom "vett och etikett" i trafiken vore såklart guld! Det stora problemet är dock att dessa galna kamikaze-förare inte kommer frivilligt till en sådan kurs. De är inte intresserade. SMC har därför en idé om att kurser på bana lockar till sig just sådana personer. Om man får en bra relation till de "som bombar bulten", först då har man möjlighet att påverka dom!!

Men det kanske finns ytterligare idéer om hur man kan påverka Ghostrider-wannabees?

/Helena
Som gör tummen upp för konstruktiva idéer
 

Moddan

New member
Som 60+ tycker jag dels att det är jäkligt kul att köra på en bana, dessutom får jag BROMSA ofta och hårt vilket jag inte gör normalt ute i trafiken.
I en krissituation tror jag att jag då har skapat betydligt större chanser att klara mig någorlunda helskinnad än om jag inte hade tränat på banan.
Min erfarenhet av att köra fort är att jag känner mindre behov av att göra det ute på allmän väg när jag kan göra det på banan.

Att träna bromsa hårt med full kontroll är en mycket viktig del,håller helt med dig.Kunskapen att kunna bromsa kan to m göra att du klarar dig helt och hållet oskadad.Hoppas du aldrig behöver utnyttja din kunskap,ehh,det lät dumt men du förstår vad jag menar.Detta är ett viktigt kursinnehåll.Ett annat +med kursen som någon skrev är gemenskapen,att träffas ett gäng och ha skoj,så jag är inte anti till alla bitar.Fan,nu blir jag snart sentimental,om man skulle ta och anmäla sig till en kurs ändå ?

Mvh
Moddan
 
Top