Man får åka hoj så sakta man vill eller så fort man vill, inget tvång.
Du kommer hem efter en dag med färdigheter som jag garanterar ni har nytta av i trafiken.
/KentK
Enligt Wikipedia:
Träning definieras som aktiviteter som har till syfte att förhöja, upprätthålla eller att fördröja degeneration av kapacitet.
Enligt NE:
Inlärning, aktivt tillägnande av viss kunskap eller färdighet, genom t.ex. övning eller erfarenhet.
Enligt mig:
Överinlärning, förmåga att, genom repetition av moment av varierande svårighetsgrad förbättra förutsättningarna till ett framgångsrikt, helt elelr delvis automatiserat lösande av likartade moment vid senare tillfällen.
Så vad är problemet med träning?
Man tränar väl ändå inte i att
"undvika användning av hastighetsmätare och backspegel till varje pris" på dom där kurserna, eller...
Jag påstår att vid de (förhoppningsvis fåtaliga) tillfällen som kunskaper bibringade under någon av kurserna i SMC's regi används
på riktigt är användadet av både backspegel och hastighetsmätare inte direkt det primärt avgörande för förarens överlevnad!
Exempel på situationer jag ser framför mig och kan relatera till med skrämmande detaljskärpa är t.ex. när det smäller upp en bildörr framför motorcyklisten, en traktor dyker upp från en skymd sidoväg, en älg behagar passera vägen i maklig takt, eller det är rullgrus i idealspåret så man måste ta ett annat, ja vid dessa tillfällen
Det känns även en aning förhastat att dra alla deltagare över en och samma grovtandade och med verbala törnen försedda kam.
Lite synd att en tråd avseende något så trivialt och för oss motorcyklister som grupp direkt skadligt som en trafikmarodör kapas av individ(er?) vars uppenbara målsättning är att missförstå och visa allmän ovilja till medgörlighet och insikt. Ja, min tolkning, och den står jag för baserat på vad jag hittills läst.
Jag är inte särskilt påläst när det gäller kursutbud från SMC eller andra, men som jag föreställer mig det hela finns
olika inriktningar.
1: Trafiksäkerhetskurser.
Fokus: Kännedom om riskmoment och riskfaktorer för den som vistas i eller framför fordon i trafikmiljö.
2: Fordonsmanövreringskurser.
Fokus: Manövrering av det egna fordonet med fokus på samspelet mellan fordon och operatör (förare). Den kompletta enhetens begränsningar.
Jag har svårt att se hur kurser "på bana" kan tillgodose både dess områden, så man kanske *överraskning* måste gå
flera kurser för att bli fullärd!
Studera en jämrans massa poäng psykologi på något fint lärosäte gör mig som student knappast till en lysande kärnfysiker, typ...
För egen del blir jag aldrig fullärd, oavsett vilket ämnesområdet är, men det kanske är individuellt.
Till våren är det dags, efter 33 år som motorcyklist ska jag gå min första kurs.
Inte för att bli snabbare, inte för att reta någon, utan för min egen säkerhet.
Jag har kommit till insikt om att jag förr eller senare kommer att hamna i situationer där jag inte får tveka att ta min motorcykel över gränsen, t.ex. vid en undanmanöver eller inbromsning.
Hellre lägga ner så att det släpper efter att ha försökt undvika älgen än att med låst bakhjul och oförändrad hastighet stirra sig blind på den fläck på älgen vars hår snart sitter som en mustach på insidan av mina hornhinnor...
Att KUNNA göra något innebär inte med automatik att man GÖR detsamma.
Om jag KAN skrapa fotpinnar på bana innebär inte det ATT jag skrapar fotpinnar så fort vägen kröker.
Men det kanske blir så efter kursen, det ska bli roligt att få reda på hur det förhåller sig med den saken.
Jag har dock tillräcklig självkännedom för att våga testa, och jag vet redan nu vad resultatet blir:
Jag blir en kunnigare hojåkare som kan tänja på gränserna när jag behöver det för min egen eller andras säkerhet.