Vettvilling ??????

Moddan

New member
Vilken åldersgrupp vettvillingarna tillhör låter jag vara osagt, möjligtvis är det så att vettvillingkörning är ungefärligt lika vanligt men med ökad ålder kommer en annan riskbedömning in och man väljer sina tillfällen med större omsorg.

Men det skulle vara intressant om du ville utveckla dina tankegångar angående detta med ålder och på vilket sätt detta har betydelse för att stävja beteendet.

Sedan går min fundering mer i riktning att det inte är straffet i sig (inom rimliga gränser) som avskräcker från vidare brottslighet, snarare att brott och straff sker nära varandra, gämför med hunduppfostran, totalt meningslöst att straffa hunden för något den gjorde för en timma sedan.

Att handläggningstiderna ibland är långa, betyder ju att en brottsling inte upplever att han får något straff utan kan fortsätta som förut, inget händer ju. Koplingen mellan brott och straff blir väldigt vag och man uppnår inte någon avskräckande effekt.

Jag tänkte,man brukar ju i regel ta mer ansvar i trafiken när man blir äldre,kanske inte alltid.Tror det är rätt normalt att man kanske kör lite busigare när man är ung,ska stajla för kompisar och så.Det var därför jag fick uppfattningen att oddsen är större att han är i 25 årsåldern än 55.
Jag får för mig att det är lättare att få en yngre person att kanske ändra sig och förstå vilka risker han utsätter sig själv och andra för.
Ett annat problem är ju bevisningen vem som kört.Det skulle ju så fall vara om dom tog personen på bar gärning.Utan någon misstänkt kan det ju inte bli någon påföljd,så enkelt är det ju.
 

Ann

New member
Nä.. någon SMC kurs är jag mycket ifrågansättande till om personen gått...
Då hade han kunnat hålla högre hastighet genom kurvor, fått mer hastighet med sig ur kurvorna.. och ändå kunna hålla sitt spår.

Denna film visar exakt vad vi som människa gör när vi tycker att det går fort... Vi svänger för tidigt och driftar ut i mötande trafik i utgången på kurvan. Det visar också att föraren inte heller aktivt använder blicken för att placera sin mc på rätt ställe i ingången, mitt i och i utgången på kurvan.

Om föraren har gått kurs.. Då har han inte förstått tekniken.


Förövrigt kan jag bara påpeka att just denna tråd har precis gett filmskaparen precis de han vill ha. UPPMÄRKSAMHET.

Bra svar!
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Frågan som är uppe, går ju på hur stor del av motorcyklisterna är egentligen "vetvillingar"

Och här är SMC studien över fortbildningar tydig - se bifogade bild.

Dessa 3-6%, matcher även in i den bild vi har från hastighetsmättningar som SMC och "Trafikverket" har för dom senasta 3 åren.

High-end riskgruppen, defineras vanligt som dom som kör med högsta hastigheten. Sedan kan man ju fråga sig, om det nu är så att hastighet i sig altid är ett problem?

Det viktiga i SMC studien är att vi får fram att 3,6% av dom som deltog i studien uppger att dom kör agressivt och dom tar risker!
Glöm inte att nästan hälften i studien kör supersporthoj!
Tveklöst är filmstjärnen med i denna grupp.

Egentligen, är detta kanske mera ett polisiär lösning som krävs, vilket MC Strategin i princip har med. Det kommer bli mera polis under 2011 som kollar efter dessa förare!

Jag är överens med att det är "moppefucko" med flera av dessa filmer...
 

Niklasinorr

New member
Det handlar ju om intressen, även att vilja åka fort. Farten i sig är ju en tjusning men också ett slags resultat av att utvecklas och kunna köra bättre. Just inom motorsport är det dock inte helt enkelt/billigt att utöva sporten som intresse. Vettvillingar på väg, tja men hur många av dem vill just ha vägen som område för upplevelsen ifall tillgången till avlysta områden (banor) till rimliga kostnader fanns? Har en gång läst om ett exempel från Frankrike där man kan komma och köra "drop in" på motorbanor mot mindre avgift, vilket enligt skrivningen lär ha avhjälpt buskörning i trafik.

Inte bara Frankrike. I Finland finns det banor som funkar som en svensk slalombacke, men löser dagkort och kör. Kemora är en sådan bana, den drivs av kommunen i Veteli.

Skulle vara intressant att se hur det ser ut på "bombarfronten" i Finland, just med kombinationen stort motorintresse, många banor, friåkning på banorna och stenhårda trafikpoliser med dryga böter. Dessutom kostar ju hojarna multum pga av fordonsskatterna?

Vad säger du Jesper Dansk, har du siffror på detta?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
....
Skulle vara intressant att se hur det ser ut på "bombarfronten" i Finland, just med kombinationen stort motorintresse, många banor, friåkning på banorna och stenhårda trafikpoliser med dryga böter. Dessutom kostar ju hojarna multum pga av fordonsskatterna?

Vad säger du Jesper Dansk, har du siffror på detta?

Ja :)

Kolla på en presentation från Finland - http://www.cieca.be/template_events.asp?eve_id=8&lng_iso=EN - sedan är det Antero Lammi..

I Finland har har man en intressant uppdelning av olycka kategorier, t.ex. Bomber - vilket SMC inte har lyckas att få in i de svenske djupstudier av dödsolyckorna - än!

Bomber är 17%, och mycket hög hastighet med avåkning är 15% - dvs det påminnar om Sverige!

Presentationen är ett underlag till ny "frivillig fortbildning av dom har körkort", vart man har klassrums diskussioner. Man jobbar efter GDE / Gadget / Advanced teorien, dvs exakt som SMC. det intressante är att man håller på att skapa ett femte nivå i GDE: Socialt - kollektivets normer.

Det ska bli spännande att följa resultaten. Dock är det min uppfattning att i princip liggar längst fram - eftersom SMC har lyckats att få "motorcyklisterna" att komne till SMC i volym.
SMC Studie över fortbildningarna, visar att 5 av 10, själva anser att dom tar mindre risker i trafik efter kurs - ett mycket intressant resultat, som vi tror kommer röra om i grytan internationellt. Sedan kan vi diskutera om det är bra eller dåligt!

När vi har åkt med vore finske kollegor i Finland, är det tydligt att Polissi finns på dom roliga MC vägar, och det är större respekt för länsman och den inkomst baserade straff skala.
----

I FIM, vart jag är medlem i trafiksäkerhets kommissionen, har jag en fransk kollega, som är marknadschef på Le Mans banan. Han berättar ofta om den årliga session med typ 10-15 öppna banor som på en och samma dag öppnar för allmänheten.
Dessa dagar finansieras av Franske Vägmyndigheten, kommersielle MC företag och lite av franska MC organisationen. Dvs, att det är inte särskild stort som så. Och det fins inte instruktörer och dialog på samma nivå som f. ex. hos SMC SCHOOL.

Det fins inga säkerställda resultat och effektsamband av detta initiativ!
Några anser det är jättebra och andra anser det är dåligt - tänker specifikt på en fransk trafiksäkerhetsforsker. (som jag med moro noterade sprang upp på en MC i Brussels, endast med en liten moppehjälm, vartefter han gassade friskt på med en EU politiker bak i samma mundering)
 
Last edited:

Olle Å

New member
Kom att tänka i en annan bana. Vi kanske behöver dessa vettvillingar för att vi andra skall framstå som lite mera acceptabla.
Verkar inte som deras antal ökar utan att självsanerig och rekrytering går hand i hand.
Antalet hojar på mmarknaden som har kapacitet för farter upp mot 250 och över det verkar öka, men alla utnyttjar ju inte det, som tur är.
 

Chopperbyggarn

New member
Kom att tänka i en annan bana. Vi kanske behöver dessa vettvillingar för att vi andra skall framstå som lite mera acceptabla.
QUOTE]

Ja, det är ju bra att i alla möjliga sammanhang ha dåliga exempel att peka på för att framställa sig själv i bättre dager...:D

Vansinneskörningar och spontana samt illegala organiserade hasighetstävlingar på allmän väg med trafik med både motorcyklar o bilar har väl funnits sedan ca 1920 talet och framåt. Själv känner jag personer (något äldre än mig) som körde på detta vis på -70 talet...skillnaden nu är att motorcyklarna kommer upp i högre hastighet samt att man filmar och lägger ut detta på youtube.

Om man söker på youtube så hittar man den här typen av film klipp från i stort sett alla världens motoriserade länder...det tycks ha blivit en världsomspännande "kultur" så det är nog aningen naivt att tro att man kan få bort detta.

Hela idén med detta är väl att det ska vara just på allmän väg?

Själv fick jag en skräckupplevelse på en motorväg i Mexico då jag låg på omkörning i 110km/h kom en hoj och körde om i uppskattningsvis dubbla hastigheten mellan mig och bilen jag körde om!:eek:

Jag drog slutsatsen att för min egen skull så bör jag i framtiden vara mycket uppmärksam på att det kan komma motorcyklar i extrem hastighet och göra omkörningar på sätt som man knappt kan föreställa sig.:)

Anders.J
 
Last edited:

Moddan

New member
Kommer att tänka på styvfarsan.Detta var någon gång på 50 talet då han var på väg till jobb på sin mc.Han jobba på andra sidan järnvägen,då han såg tåget komma,han tänkte-va fan jag hinner till nästa övergång innan tåget.Jo,visst gjorde han det,men inte innan bommarna hade gått ner.Han satt som ett plåster i bommen,sen har han berättat att han spotta blod en hel vecka därefter.Finns många historier om honom/mc.Han tillhörde 50 talets vettvillingar,så nog har dom funnits länge alltid och lär nog så göra oxå.(Det var dock inte mc-n som släckte hans låga)
 

Avarage

New member
Jag har själv sett deltagare som kommit från SMCs kurs och helt klart kört VÄLDIGT inspirerat "fort".Att enbart 1 % skulle gå kursen för att lära sig köra fort är ju inte min uppfattning,men vad ska dom svara,det skulle ju inte sett bra ut ifall dom sagt att dom går kursen för att lära sig köra fort.Jag skulle ju själv aldrig i mitt liv anmäla mig till en SMC kurs för att inte få lov att använda speglar och mätare och om nu detta skulle främja säkerheten varför inför då inte körskolorna att man ej får lov att använda dessa viktiga instrument ? När SMCs kurser blir en direkt uppföljning av vad körskolorna lär ut och följer skolornas utbildningsplan då kan jag tänka mig att delta.Har själv kört långtradare ett antal år så jag vet vad jag pratar om vad gäller bl a användning av speglar och hur enormt viktigt detta är att man har detta i ryggmärgen.Vet oxå dom som kört från er kurser med fortsatt tejpade speglar ute i trafiken,att detta skulle göra en till bättre förare har jag svårt att se.Skulle SMCs kurser istället truga i deltagarna i hur enormt viktigt det är att använda sina speglar,ja,då är chansen större att detta beteènde även följer med ut i den allmäna trafiken.Sen är det ju så att vi som kör mc är lite av "bovar"i trafiken enligt många trafikanter,så att lära ut ett beteende som sedan ej gäller i trafiken är ju enbart att hälla vatten på deras kvarnar.Tyvärr är det ju så att DEN ENDA % du talar om,ja,DEN ENDA %en gör skit för ännu fler %.Detta kan ju vara något att tänka på för att vi mc förare ska accepteras mer.Jag vill även påpeka att SMC i övrigt gör ett stort och viktigt arbete för oss på två hjul.

När nästan 50% av alla dödsolyckor på mc sker i form av singelolyckor (enskilt största olyckstypen med dödlig utgång) ter det sig rätt meningslöst att fokusera på trafiken runt omkring i lärandet på motorbanor där alla kör åt samma håll!

En förare som kör ihjäl sig (singelolycka) hade knappast klarat sig genom att bättre koll på bakomvarande trafik. Rätt självklart när man tänker efter!

Det han däremot KANSKE hade överlevt om han kunnat är att känna igen signalerna (reflexerna) OCH kopplat ihop dem med de felbeteénden som ofta blir följden därav!

DÄRFÖR min käre vänn tejpar vi backspeglarna på deltagarnas motorcyklar, för att till fullo kunna fokusera på sig själva!

Att tejpen ibland lämnas kvar när deltagare kör ut på allmän landsväg är inget annat än olycksfall i arbetet och är självklart inte bra! Men du fick det nästan att låta som att det är en medveten starategi från SMC:s sida vilket alltså INTE är fallet!

// Niklas
 

Avarage

New member
Du skriver att varje år dör 40-50 motorcyklister.Påstår du att ingen av dessa har gått SMCs utbildning ? Och om nu någon av dessa har gått er utbildning så visar ju detta på att er utbildning inte är värt ett piss i missisippi,eller kanske dom körde RR tejpat som dom lärt sig på er kurs.

Hur många UNDVIKER dödsolycka/allvarlig olycka tack vare SMC:s utbildningar?
Är DE värda en piss i missisippi?

// Niklas
 

Avarage

New member
Jag tror faktiskt att du är avundsjuk på att jag är en bättre förare än vad du är.Att jag behärskar situationer som dyker upp i trafiken.Jag förstår att det svider i din själ att du inte har någonting att lära mig då det gäller att köra på ett trafiksäkert sätt.Jag har en mycket mycket stor erfarenhet vad gäller säker körning i trafik och ett sjätte sinne att förutse faror.Har ofta fått höra orden -Hur fan visste du att han skulle göra så.Du vet,jag har en stor förmåga att tyda olika tecken andra trafikanter gör.Skulle nästan vilja påstå att ibland vet jag vad andra medtrafikanter tänker göra INNAN dom själv vet det,och detta ser jag eftersom jag kan tyda små signaler dom sänder ut.Detta tillsammans med mitt lugn i kritiska situationer har haft till följd att jag inte råkat ut för en enda olycka under snart 30 år,och då ska du veta min lille vän att då har jag i stort sätt bott på vägarna.Så kom inte och försök slå mig på fingrarna när det gäller säker körning på väg för det klarar du inte av.Fortsätt du att lek på dina kurser om du nu tror att du blir en bättre människa av det.

Varför engagerar du dig inte i SMC (eller någon annan organisation) och hjälper till att minska dödsolyckorna på 2 hjul i Sverige? Du med din stora kunskap och långa olycksfria tid på vägarna måste ju kunna dela med dig så andra överlever lika länge som du!!!

// Niklas
 

SuperRetard

New member
Det som bl a skilljer mig från många andra är att jag förutsätter att jag har MINDRE marginaler inte STÖRRE.Det handlar ju om att man kör på ett sådant sätt att man minimerar riskerna att råka ut för något,och jag är väldigt duktig på att minimera mina risker.Men du har helt rätt i att oturen kan vara framme likaså turen,men kör man på mitt vis är risken mycket mindre att något ska inträffa.


Bara ett av ett flertal sköna inlägg som visar på en total brist på ödmjukhet inför sin egen förmåga...

Jag saknar den också, men jag står för det!

Till saken. Du pratar om DITT sätt att köra, och dömer ut andra. En anekdot på det.

Jag har kört 2-hjul sen 1990, tävlat, cruisat, åkt gata som moppefukko och började för några år sen nu köra lite kurser på bana (som blir mer och mer).

Min svärfar har kört sen 1980 (eller vilket år CBXen nu kom). Hans dotter, tillika min sambo tog sitt kort -09.

Svärfar var ju redan från start skeptisk till mitt hojåkande från det att han första gången såg hojen. Sommaren -09 övningskördes det mkt, och en gång var vi ute alla 3 (både han och jag hade tillstånd för henne så vi kunde turas om lite). Vid ett tillfälle ville jag att vi skulle stanna till för att ta en annan väg och körde honom om i en öppen höger böj (fri sikt). Det kanske gick i 110 mitt i kurvan och han förbannade mig (han höll kanske 68) och bet sig i tungan för att jag inte skulle krascha. Någonstans mitt i kurvan ser han hur jag släpper ena handen från styret för att fippla med visiret eller nåt sånt (jag reflekterade aldrig över det här) för att sen stanna till lite längre fram där jag hade tänkt.

Hans fråga efteråt var om jag tyckte att det gick fort. Vilket jag inte tyckte, den kurvan går säkert att ta i 150+ också. Där och då erkände han att han kanske dömt folk lite hårt tidigare. Att skillnaden på en sporthoj och en custom och en förare som övat och en som inte gjort det kanske var mycket större än han trott.


Jag säger inte att det är föredömligt att köra 30+ över skyltad hastighet. Men objektivt så är det inte värre än om en återfallsknutte på en ranglig guldvinge håller 70, snarare tvärtom.

Vad du borde göra för att få lite perspektiv både på livet och hojåkande, är att boka en kurs. Där kommer du att se att 25-åringarna är jäkligt ödmjuka, och att gråhåriga gubbar med mustasch kör snabbt, snyggt och kontrollerat både med supersport-hojar och touring-lik!


/ Hund, som knappt haft backspeglar monterat på hojen
 

Moddan

New member
Varför engagerar du dig inte i SMC (eller någon annan organisation) och hjälper till att minska dödsolyckorna på 2 hjul i Sverige? Du med din stora kunskap och långa olycksfria tid på vägarna måste ju kunna dela med dig så andra överlever lika länge som du!!!

// Niklas

Vissa saker står jag fortfarande fast vid,men skit i det nu för jag har lagt ner diskusionen för att inte fortsätta förstöra tråden.Har däremot tagit reda på lite mer om vad man lär på kursen,så jag kryper till korset och medger att jag har en hel del att lära om hur en mc fungerar i vissa lägen.Detta ser jag som en skitkul utmaning.Tror att min syn på körning i trafik OCH SMCs hjälp med att behärska och förstå hur en motorcykel fungerar kan göra mig till en ännu bättre mc förare
Mvh
Moddan
 

Ricken

Member
Vissa saker står jag fortfarande fast vid,men skit i det nu för jag har lagt ner diskusionen för att inte fortsätta förstöra tråden.Har däremot tagit reda på lite mer om vad man lär på kursen,så jag kryper till korset och medger att jag har en hel del att lära om hur en mc fungerar i vissa lägen.Detta ser jag som en skitkul utmaning.Tror att min syn på körning i trafik OCH SMCs hjälp med att behärska och förstå hur en motorcykel fungerar kan göra mig till en ännu bättre mc förare
Mvh
Moddan
Boka in dig på Kemora då, 4 dagar bara mc. Bättre blir det inte. :)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Kom att tänka i en annan bana. Vi kanske behöver dessa vettvillingar .....

:) Jag hade en snack med en högt uppsatt forskare, om just dessa MC fantom..

"Jesper, du måste veta att om vi alla, håller odss från att ta risker och utsätta oss själva för faror - då får du en annan sits:

Brist på framsteg och sannolikt en sämre utveckling av ny teknologi, som annars kommer oss alla till nyttja"

Menniskor som skapade och deltog på första resan till månaden, är ju extreme risksökare.

Vi hade aldrig kommit på månan, om inte denna kategori menniskor finns
- Kanske, vi ser en del av dessa i denna extrem del av MC kollektivet"


Hmmmm....
 
J

Janner

Guest
Inbjudan!

Hej Moddan. Jag har följt denna tråd lite till och från under några dagar nu. Det blir en del hårda ord mellan olika människor här och det är lite tråkigt.

Jag har suttit på möte idag och det handlade om Avrostningen vi kör på F5, Ljungbyhed.

Den 16-17 april kör vi Grundkurs Avrostning. På SMC Skånes hemsida hittar du mer information om körningen, du väljer själv vilken dag du vill vara med. Under dagen kommer du öva Manövergård, Broms asfalt, Broms grus och Spårval. Under dagen får du även Teori (innehållet inte helt beslutat än) och Sjukvård. Bokningen via SMC Skånes hemsida öppnar den 1 februari och kostnaden för förare är 300 kr med lunch och 150 kr för passagerare med lunch.

Hoppas du kan och vill följa med på en kul, givande och rolig uppstart av säsongen.

Jag hoppas även att ni andra, som har möjlighet, vill komma också. Häng på!
 

Hampe

Skriver massor!
Har varit så stolt att jag kunnat hålla mig från denna tråden, som på ett vis förtjänar att stilla sjunka ner mot forumbottens svavelstinkande döda sjöbotten, men nu är det klippt!

ABS-stöket har fått mig upp i varv, och eftersom jag tog Ezzo till sandsäck just där så skulle jag vilja ta upp något som är viktigt för mig:


I denna tråden ser jag något som gör mig väldigt stolt över mitt SMC:

Dels är det oändligt högt i tak!
Man får komma med nästan vilka påståenden som helst, och man blir bemött med respekt. -ish... ivart fall.

Men framför allt ser jag ett äkta och innerligt engagemang hos dom SMC-instruktörer som varit uppe i tråden!
man tror på vad man gör, vill försvara det och är övertygad om att man kan bidra till något.

Tror fan att det kanske blir lite kantigt när man blir trampad både på tår och kanske rent av lite på den del av själen som är committad till hojåka, men ändå lyser viljan att fånga upp och inkorporerera mycket starkare än den naturliga reptilhjärnereflexen att stöta bort och exkludera.

Vackert så, men ert engagemang och era beskrivningar av kurserna har banne mig väckt min nyfikenhet!

Every cloud has a silver lining, och om det betyder något för någon av er som skrivit i tråden så tänker jag faktiskt prova på att gå ett par kurser i SMCs regi - tack vare er som skrivit i tråden.
Inte Vom Oben där en förment fullärd bara skall få bekräftat att han redan är bäst - era beskrivningar har gjort mig övertygad att jag har att lära här med. Så kan det gå när när en tråd får utvecklas utan hugg och slag eller drabbas av klåfingrig moderering!
Jag vill redan nu brasklappa om att jag kan få svårt att hinna med i år tack vare ett redan tjocktecknat körschema för 2011, men avgjort under 2012!

Den stora frågan är egentligen:

Håller SMC med tejp, eller skall man ta med egen?




Vi ses!
Hampe
 

bivius

New member
Har varit så stolt att jag kunnat hålla mig från denna tråden, som på ett vis förtjänar att stilla sjunka ner mot forumbottens svavelstinkande döda sjöbotten, men nu är det klippt!

ABS-stöket har fått mig upp i varv, och eftersom jag tog Ezzo till sandsäck just där så skulle jag vilja ta upp något som är viktigt för mig:


I denna tråden ser jag något som gör mig väldigt stolt över mitt SMC:

Dels är det oändligt högt i tak!
Man får komma med nästan vilka påståenden som helst, och man blir bemött med respekt. -ish... ivart fall.

Men framför allt ser jag ett äkta och innerligt engagemang hos dom SMC-instruktörer som varit uppe i tråden!
man tror på vad man gör, vill försvara det och är övertygad om att man kan bidra till något.

Tror fan att det kanske blir lite kantigt när man blir trampad både på tår och kanske rent av lite på den del av själen som är committad till hojåka, men ändå lyser viljan att fånga upp och inkorporerera mycket starkare än den naturliga reptilhjärnereflexen att stöta bort och exkludera.

Vackert så, men ert engagemang och era beskrivningar av kurserna har banne mig väckt min nyfikenhet!

Every cloud has a silver lining, och om det betyder något för någon av er som skrivit i tråden så tänker jag faktiskt prova på att gå ett par kurser i SMCs regi - tack vare er som skrivit i tråden.
Inte Vom Oben där en förment fullärd bara skall få bekräftat att han redan är bäst - era beskrivningar har gjort mig övertygad att jag har att lära här med. Så kan det gå när när en tråd får utvecklas utan hugg och slag eller drabbas av klåfingrig moderering!
Jag vill redan nu brasklappa om att jag kan få svårt att hinna med i år tack vare ett redan tjocktecknat körschema för 2011, men avgjort under 2012!

Den stora frågan är egentligen:

Håller SMC med tejp, eller skall man ta med egen?




Vi ses!
Hampe

Kul!
Vi syns på kursen, tejpen bjuder vi på, om vi nu inte får för oss att istället använda Ezzos gamla strumpor istället :varförharviingenhållaförnäsansmily?
 
Top