Vettvilling ??????

ezzo

New member
Du har kanske helt rätt i att man ska fokusera på körningen och inte på speglar och mätare för att inte orsaka en allvarlig olyka,men detta gäller då man KÖR PÅ BANA.Jag trodde att SMCs kurser gick ut på att man skulle förbättra de regler och lagar som gäller ute i den allmäna trafiken,och där gäller andra regler.Att lära sig ett körbeteende som emotsäger det som gäller i trafiken och att sedan försvara detta oxå är ju ren parodi.Jag tror mycket väl att kurserna är bra och att det är duktiga ledare det betvivlar jag inte,men ska du bli bättre i trafiken MÅSTE du lära dig dom regler som gäller där och inget annat.Sen är det inget vidare vuxet och påstå att jag alltid är ett föredömme i trafiken utan alla gör vi ju fel,vi är ju mänskor alla både du och jag.
Smc kurser går inte ut på att förbättra lagar och regler. Kurserna går ut på att lära dig som mc- förare hur du hanterar en mc på ett bättre sätt samt att förstå varför och hur du som förare reagerar inför vissa situationer. Reaktioner som ställer till det för dig som Motorcyklist.

Varför använder du backspeglar och hastighetsmätare i trafiken?
Vad är det är så viktigt med dessa instrument som. Gör dig till en säker mc- förare?
Kan du motivera det?
 

micke.r

New member
Jag trodde att SMCs kurser gick ut på att man skulle förbättra de regler och lagar som gäller ute i den allmäna trafiken...

Ja du.. När jag såg filmen via länk från www.sporthoj.com, tänkte jag precis som Ezzo.. "Denna film visar exakt vad vi som människa gör.."

Där, på andra sidan häcken (sporthoj.com), kan du Moddan kika in, och läsa tongångarna från de som istället hyllar just sådan körning !!

Det var också just den sortens förare som vi gav oss i kast med att försöka påverka då vi 2004-2005 drog i gång det som kallades Sporthojsprojektet !!

(Filmen i Värmland är väl för övrigt inspelad 06-07 någon gång tyckte jag mig se)

HUR tror DU att vi försökte och försöker än idag att påverka desa förare ?? Genom att trycka på vikten av att använda speglarna osv.. :rolleyes:

Nej - SMC's avancerade utbildningar som de numera heter har präglats av tre hörnstenar.. (Precis som Ezzo, Petra mfl har redan påtalat.. )

#1. Att visa och lära ut vilka instinkter som påverkar och styr dig som förare och hur de i sin tur påverkar ditt sätt att framföra ditt fordon (oavsett om du kör motorcykel, bil, skolbuss eller trampcykel!!)

#2. Att lära ut hur du kan använda dit fordon, (men också dig själv) på ett optimalt sätt. Med optimalt sätt så menar vi då ,och återkommer hela tiden till, hur du ska göra eller inte göra för att erhålla maximalt (tillgängligt) grepp !!

Sist men inte minst så

"3. Resonerar vi om vilka risker som du som förare tar, och hur det i sin tur påverkar risken att hanmna i olyckor. Vilka val gör du?? Vad kan du göra annorlunda ? Kort sagt - vi försöker nå fram till och kanske rent av påverka dina attityder och därmed kanske också din riskmedvetenhet..

Detta - främst de första två punkterna gör att deltagaren får en större förståelse för hur han reagerar i en viss situation (och därmed också hur han ska göra för att ta sig ur den..)

Det gör också att han (i vissa fall väsentligt) ökar sina marginaler i sin körning, vilket också torde vara något gott !!

Sist men inte minst, så har han fått sig en tankeställare om vilka beslut han fattar och därmed vilka risker han är beredd att ta..

Varför gör vi "misstag" ?? Vad är ett mistag ?? När händer en olycka och varför ?? Kan du påverka det långt innan det sker...

:cool:

Kom inte och snacka om vad du tror att en kurs går ut på, om du nu inte gått någon kurs !!

Om du nu kanske faktiskt har gått någon eller några kurser, så föreslår jag att du går ytterligare en, så vi kanske får chansen att möta just dig, och visa vad en SMC kurs innehåller och går ut på..

Om DU har några konstruktiva ideer om hur vi borde lägga upp kurserna eller vad de bör innehålla, så är du varmt välkommen att disskutera just dessa ideer med någon av oss !!

/ Micke

Hej Ezzo - vi skrev visst samtidigt.. :)
 
Last edited:

Moddan

New member
Smc kurser går inte ut på att förbättra lagar och regler. Kurserna går ut på att lära dig som mc- förare hur du hanterar en mc på ett bättre sätt samt att förstå varför och hur du som förare reagerar inför vissa situationer. Reaktioner som ställer till det för dig som Motorcyklist.

Varför använder du backspeglar och hastighetsmätare i trafiken?
Vad är det är så viktigt med dessa instrument som. Gör dig till en säker mc- förare?
Kan du motivera det?

Förbättra lagar och regler,sorry,jag menar leva upp till.Tydligen har du fått ditt körkort från någon kalle anka tidning om du inte ens vet varför man ska använda speglar och hastighetsmätare, då menar jag framförallt ute i trafiken.Senast förra vecka,jag gick ut till vänster för att påbörja en omkörning ligger just bakom bilen jag ska köra om då denne plötsligt går ut för att i sin tur själv köra om,ett ögonblick från en katastroff alltså,anledningen=Föraren använde EJ speglarna,vill inte ens tänka på vad som hänt ifall det var en mc.Sådana här situationer dyker upp ideligen.Att lära sig hur man hanterar sin mc på ett bättre sätt och förstå hur och varför man kanske reagerar som man gör i vissa lägen (vilket i och för sig är individuellt)är en vettig grej att ta med sig i trafiken,men att däremot lära sig att helt skita i hastighetsmätare och speglar,ja,det hör hemma på bana och ej ute i vår traffik.Jag kan förstå att ni håller ihop,Hitler hade oxå många anhängare,men hur rätt hade han ? Hur många % av kursdeltagarna kör sporthoj,hur många % av SMC anslutna går kurs,och hur många av de som går kurs är återkommande kursdeltagare.Jag tror dessa siffror talar sitt eget lilla språk.
 

HåkanP

New member
Förbättra lagar och regler,sorry,jag menar leva upp till.Tydligen har du fått ditt körkort från någon kalle anka tidning om du inte ens vet varför man ska använda speglar och hastighetsmätare, då menar jag framförallt ute i trafiken.

I så fall vill jag också lära mig köra hos kalle anka, för köra hoj kan han ... :p

Som nu är får jag nöja mig med SMC :D

Skämt och sido. Vad man lär sig på bankurser är teknik för att hantera mc än bättre vilket ger ytterligare marginaler när man är ute i trafiken och möter alla oförtsedda problem som dyker upp, också i backspeglarna...

Annars skulle jag kunna tänka mig att trafiken tom. skulle bli säkrare om vi skruvade bort alla backspeglar och följde samma upplägg som på kurser. Fokusera framåt, inget prejande/stjälande av körspår och bakomvarande har väjningsplikt.:rolleyes:

Tror dock inte det hade varit så lysande att fokusera på bakomvarandes göromål när man skall nöta in ny kunskap om och om igen. Det är ju därför vi är på bana, för att kunna göra det utanför vardaglig trafik och därför tejpas distraheringsmomenten bort.
 

Moddan

New member
Nu är det väl så här att man lär sig trafikregler mm. på trafikskolor och man lär sig att köra och hantera sin motorcykel på ett trafiksäkert sätt på SMC:s kurser.

Vet inte vilken trafikskola du gick på,men på min trafikskola,där fick vi lära oss att köra och hantera motorcykeln på ett trafiksäkert sätt,balans,kurvtagning,ANVÄNDA SPEGLAR,risksituationer,hur man kan undvika farliga situationer som kan uppstå i trafiken.Vi fick däremot inte lära oss att strunta i hastighetsmätare och att använda speglar,så betyder detta då att ni anser att alla trafikskolor är ute och reser vad gäller deras läroplan ? STR har väl funnits betydligt längre än vad SMCs kurser har gjort,och borde därmed veta bättre vad som är viktigt att lära sig för att framföra ett fordon så pass säkert som möjligt är.
 

Swedie

Administrator
Personal
Förbättra lagar och regler,sorry,jag menar leva upp till.Tydligen har du fått ditt körkort från någon kalle anka tidning om du inte ens vet varför man ska använda speglar och hastighetsmätare, då menar jag framförallt ute i trafiken.Senast förra vecka,jag gick ut till vänster för att påbörja en omkörning ligger just bakom bilen jag ska köra om då denne plötsligt går ut för att i sin tur själv köra om,ett ögonblick från en katastroff alltså,anledningen=Föraren använde EJ speglarna,vill inte ens tänka på vad som hänt ifall det var en mc.Sådana här situationer dyker upp ideligen.Att lära sig hur man hanterar sin mc på ett bättre sätt och förstå hur och varför man kanske reagerar som man gör i vissa lägen (vilket i och för sig är individuellt)är en vettig grej att ta med sig i trafiken,men att däremot lära sig att helt skita i hastighetsmätare och speglar,ja,det hör hemma på bana och ej ute i vår traffik.Jag kan förstå att ni håller ihop,Hitler hade oxå många anhängare,men hur rätt hade han ? Hur många % av kursdeltagarna kör sporthoj,hur många % av SMC anslutna går kurs,och hur många av de som går kurs är återkommande kursdeltagare.Jag tror dessa siffror talar sitt eget lilla språk.
Ingen säger att backspeglar är dåliga.

Att lyckas göra koppling till Hitler, i behov att exemplifiera är ju smått fantastiskt.
 

Swedie

Administrator
Personal
Vet inte vilken trafikskola du gick på,men på min trafikskola,där fick vi lära oss att köra och hantera motorcykeln på ett trafiksäkert sätt,balans,kurvtagning,ANVÄNDA SPEGLAR,risksituationer,hur man kan undvika farliga situationer som kan uppstå i trafiken.Vi fick däremot inte lära oss att strunta i hastighetsmätare och att använda speglar,så betyder detta då att ni anser att alla trafikskolor är ute och reser vad gäller deras läroplan ? STR har väl funnits betydligt längre än vad SMCs kurser har gjort,och borde därmed veta bättre vad som är viktigt att lära sig för att framföra ett fordon så pass säkert som möjligt är.
SMC kör på bana, inte på vägen, av en anledning. Återigen, kurser handlar om att lära sig hantera motorcykeln på ett mer avancerat sätt än hur man viker ut backspeglarna och tittar i dom, eller vilka situationer som kräver blinkers.

Det finns många exempel på att även trafikskolor släpper ut förare som på något sätt lyckats ta körkortet, men faktiskt inte kan köra.

Du jämför på ett mindre bra sätt och har en mycket negativ utgångspunkt från start.
 

bivius

New member
Vet inte vilken trafikskola du gick på,men på min trafikskola,där fick vi lära oss att köra och hantera motorcykeln på ett trafiksäkert sätt,balans,kurvtagning,ANVÄNDA SPEGLAR,risksituationer,hur man kan undvika farliga situationer som kan uppstå i trafiken.Vi fick däremot inte lära oss att strunta i hastighetsmätare och att använda speglar,så betyder detta då att ni anser att alla trafikskolor är ute och reser vad gäller deras läroplan ? STR har väl funnits betydligt längre än vad SMCs kurser har gjort,och borde därmed veta bättre vad som är viktigt att lära sig för att framföra ett fordon så pass säkert som möjligt är.

SMC lär inte ut att strunta i hastighetsmätare och backspeglar, vi lär ut korrekt körteknik.
För att inte komplicera tillvaron för deltagarna och göra det hela säkrare tar vi bort två moment som är helt ointressanta för att att lära sig detta, nämligen hastighetsmätare och backspegel.
Det finns inget som hindrar att du drar igång en egen kurs i backspegelkunskap, då skulle du ju göra en insats istället för att sitta här och gnälla om något du tydligen inte vet ett skit om.
Jag framstår kanske som otrevlig, men jag är bara genuint trött på de som tror sig veta bättre men inte klarar av att göra något mer än att sitta och gnälla på ett forum. Så kom igen bevisa med handling att ditt sätt är bättre, då ska jag ändra åsikt.
 

Moddan

New member
I så fall vill jag också lära mig köra hos kalle anka, för köra hoj kan han ... :p

Som nu är får jag nöja mig med SMC :D

Skämt och sido. Vad man lär sig på bankurser är teknik för att hantera mc än bättre vilket ger ytterligare marginaler när man är ute i trafiken och möter alla oförtsedda problem som dyker upp, också i backspeglarna...

Annars skulle jag kunna tänka mig att trafiken tom. skulle bli säkrare om vi skruvade bort alla backspeglar och följde samma upplägg som på kurser. Fokusera framåt, inget prejande/stjälande av körspår och bakomvarande har väjningsplikt.:rolleyes:

Tror dock inte det hade varit så lysande att fokusera på bakomvarandes göromål när man skall nöta in ny kunskap om och om igen. Det är ju därför vi är på bana, för att kunna göra det utanför vardaglig trafik och därför tejpas distraheringsmomenten bort.

Håller helt och hållet med dig,hade vi kunnat lita till hundraen procent på varandra hade det varit överflödigt med alla instrument,och det skulle räckt att vi körde med sunt förnuft.Att ni kör tejpat på bana och ej ute i trafiken är ju gudskelov väl,och jag förstår precis din tankegång,ju mer man har att tänka på ju mer distraherad blir man,så pass långt är vi nog överens.Nu får vi se ifall du förstår min poäng oxå.Om vi bortser från annat dvs risker,hantera mc osv,som SMC lär ut på sina kurser,OCH som vi nog oxå är överens om är bra.Nu är det ju inte så enkelt att vi kan lita på varandra i trafiken och då måste vi använda de instrument som dessutom är lagstadgad och som finns på en mc,speglar och mätare finns ju faktiskt där av någon anledning.Min tanke och fråga är då.-Ute i trafiken är du tvungen att tänka på flera saker samtidigt så där kan du inte klara dig utan instrument,klarar man inte att hantera flera saker,och att olika störningsmoment som kan uppstå då man kör inte låter en påverkas,ja,då anser jag att man överhuvudtaget INTE har i trafiken att göra.Om SMCs kurser riktar sig till att köra bana och ta kurvor snabbt,då kan jag köpa att man tejpar,MEN om SMCs kurser är riktat att man ska bli bättre förare på allmän väg då ska man lära sig efter de förhållande som faktiskt finns ute i trafiken och då lära sig att köra UTAN att tejpa.Att sedan mycket av kursinnehållet är bra att ta med sig även i trafiken har jag aldrig förnekat,trots att en del verkar tycks uppfatta det så.Alltså kurserna är bra i mycket,men är inehållet till för att användas fullt ut i trafiken bör den då oxå lära ut efter de förhållanden som finns i trafiken,att man faktiskt lär sig ha koll på flera saker samtidigt.Mvh
Moddan
 

Petra

Super Moderator
Vet inte vilken trafikskola du gick på,men på min trafikskola,där fick vi lära oss att köra och hantera motorcykeln på ett trafiksäkert sätt,balans,kurvtagning,ANVÄNDA SPEGLAR,risksituationer,hur man kan undvika farliga situationer som kan uppstå i trafiken.Vi fick däremot inte lära oss att strunta i hastighetsmätare och att använda speglar,så betyder detta då att ni anser att alla trafikskolor är ute och reser vad gäller deras läroplan ? STR har väl funnits betydligt längre än vad SMCs kurser har gjort,och borde därmed veta bättre vad som är viktigt att lära sig för att framföra ett fordon så pass säkert som möjligt är.

Nu läste du nog inte vad jag skrev eller så uttryckte jag mig otydligt. Utbildning på trafikskola är jättebra, samma sak med fortbildning hos SMC, men... det är två skilda saker.
Självklart lär man sig trafikregler, vikten av att använda backspeglar och hastighetsmätare hos en trafikskola. Likaså att köra motorcykel. Att få utbildning på trafikskola är därmed utomordentligt bra, men att tro att man är en fullärd och säker motorcyklist efter att man fått sitt körkort vore förmätet. Man kan aldrig bli fullärd, men man kan alltid bli säkrare och bättre, inte minst genom att kunna hantera motorcykeln bättre.
På en SMC-kurs får du träna på avlyst plats. Ofta kan du enbart fokusera på din egen körning, hur du hanterar hojen i olika situationer. Ibland övas med mötande trafik på banan men oftast inte. Du får m.a.o möjlighet att nöta in kunskaper. Jag ska inte upprepa mer av innehållet i SMC:s fortbildningar. Det har andra redan beskrivit bra.

Ja, STR har funnits längre än SMC:s kurser. Många STR-utbildare har gått kurs hos SMC och uttalat att de lärt sig mycket beträffande hantering av motorcykeln. Tillika har SMC:s instruktörer lärt sig mycket av STR:s utbildare, inte minst då de tog sitt körkort. Det finns absolut inga motsättningar här. (Faktum är att flera av SMC-instruktörerna är yrkesverksamma körskollärare)

Jag är glad över att så många motorcyklister förstått hur viktigt det är att fortbilda sig, vare sig de har färskt körkort eller gammalt. Det samma borde bilister och andra trafikanter göra - precis som piloter måste fortbilda sig kontinuerligt.

Beträffande min körskola, jodå, jag fick lära mig det du beskriver, men det var länge sen nu. Trots att jag kört hoj varje år sedan dess anser jag att det finns massor kvar att lära. För min egen och mina medtrafikanters skull deltar jag gärna i fortbildning. Vem vet, det kan hindra en olycka orsakad av mig eller av någon annans misstag (vilket alla människor kan göra).

Kör klokt! =)
 

Moddan

New member
SMC kör på bana, inte på vägen, av en anledning. Återigen, kurser handlar om att lära sig hantera motorcykeln på ett mer avancerat sätt än hur man viker ut backspeglarna och tittar i dom, eller vilka situationer som kräver blinkers.

Det finns många exempel på att även trafikskolor släpper ut förare som på något sätt lyckats ta körkortet, men faktiskt inte kan köra.

Du jämför på ett mindre bra sätt och har en mycket negativ utgångspunkt från start.

Jag tycker absolut och utan avvikelser att man ska sträva efter att lära sig så nära det verkliga förhållandena som möjligt är,alltså att använda speglar och att hantera flera sas bollar i luften samtidigt,för dessa problem stöter du på hela tiden i trafiken.Varför är det så svårt för er som argumenterar mot mig att svara på frågan-Till vilka vänder sig era kurser ? Om dom vänder sig till "vardagsåkaren" som då kör normalt vad gäller mil och körsätt,varför lär SMC då inte ut efter de förhållanden som då finns i trafiken dvs att man är vaksam på trafik,använder speglar osv ? Ni svarar hela tiden att -vi kr ju på bana och ej i trafiken.Jag vet att ni kör på bana,det har jag fått höra hela tiden men det är inte svar på min fråga.Ni kör på bana för att öva er,men vad övar ni er till ? Om ni övar er till att bli bättre på dom förhållanden som finns i trafiken då är det för mig en självklarhet att man då övar så nära de verkliga förhållandena som det någonsin går,och detta borde väl i alla fall vara en givenhet för alla,att man övar inför det som komma skall ? Om däremot kursen riktar sig till bankörning,då har jag större förståelse för att ni tejpar,men VARFÖR i all sin dar säger ni inte detta rakt ut i så fall så är ju saken ur världen en gång för alla.Att ni sen lär ut en hel del viktiga saker som gör en bättre i trafiken det VET jag oxå och har även fått höra detta ideligen,men det är inte svaret på min fråga.Nu finns chansen att stilla mina frågor så att vi kanske förstår varandra lite bättre.Om SMCs kurser riktar sig till dom som vill bli en bättre vardagshojåkare i trafiken,VARFÖR lär dom då INTE ut efter de förhållanden som då finns ute i trafiken dvs att man måste vara vaken på allt som händer samt aktivt använda speglarna ??? Nu kn jag inte vara mycket tydligare,så kan jag nu få ett vettigt svar ?
 

druid

New member
Håller helt och hållet med dig,hade vi kunnat lita till hundraen procent på varandra hade det varit överflödigt med alla instrument,och det skulle räckt att vi körde med sunt förnuft.Att ni kör tejpat på bana och ej ute i trafiken är ju gudskelov väl,och jag förstår precis din tankegång,ju mer man har att tänka på ju mer distraherad blir man,så pass långt är vi nog överens.Nu får vi se ifall du förstår min poäng oxå.Om vi bortser från annat dvs risker,hantera mc osv,som SMC lär ut på sina kurser,OCH som vi nog oxå är överens om är bra.Nu är det ju inte så enkelt att vi kan lita på varandra i trafiken och då måste vi använda de instrument som dessutom är lagstadgad och som finns på en mc,speglar och mätare finns ju faktiskt där av någon anledning.Min tanke och fråga är då.-Ute i trafiken är du tvungen att tänka på flera saker samtidigt så där kan du inte klara dig utan instrument,klarar man inte att hantera flera saker,och att olika störningsmoment som kan uppstå då man kör inte låter en påverkas,ja,då anser jag att man överhuvudtaget INTE har i trafiken att göra.Om SMCs kurser riktar sig till att köra bana och ta kurvor snabbt,då kan jag köpa att man tejpar,MEN om SMCs kurser är riktat att man ska bli bättre förare på allmän väg då ska man lära sig efter de förhållande som faktiskt finns ute i trafiken och då lära sig att köra UTAN att tejpa.Att sedan mycket av kursinnehållet är bra att ta med sig även i trafiken har jag aldrig förnekat,trots att en del verkar tycks uppfatta det så.Alltså kurserna är bra i mycket,men är inehållet till för att användas fullt ut i trafiken bör den då oxå lära ut efter de förhållanden som finns i trafiken,att man faktiskt lär sig ha koll på flera saker samtidigt.Mvh
Moddan

Jag förstår den poäng som du försöker få fram men tycker att logiken haltar lite.
Enligt ditt sätt att resonera så skulle vi hålla våra kurser i riktig rusningstrafik och då
helst med mötande trafik också.

Det du efterfrågar är att träna med alla variabler som finns i trafiken för att få en miljö
som efterliknar den verkliga så mycket som möjligt. Det skulle snarare bli en kurs i
simultanförmåga i mitt tycke.

Lättaste sättet att lära sig något svårt är att bryta ner problemet i mindre hanterbara bitar
och träna på varje delmoment. Det är det som SMC egentligen gör med sina kurser och
det är även därför det är vettigt att ta bort så mycket andra moment som kan störa som
till exempel hastighetsmätare och speglar.

För övrigt så tror jag inte att det är någon som fortsätter att köra med tejpade speglar,
däremot så kan det väl hända att någon deltagare glömmer bort att ta bort tejpen efter
avslutad kurs. Har aldrig sett någon som har åkt omkring med tejpade speglar i 'vanlig'
trafik.
 

Moddan

New member
Jag förstår den poäng som du försöker få fram men tycker att logiken haltar lite.
Enligt ditt sätt att resonera så skulle vi hålla våra kurser i riktig rusningstrafik och då
helst med mötande trafik också.

Det du efterfrågar är att träna med alla variabler som finns i trafiken för att få en miljö
som efterliknar den verkliga så mycket som möjligt. Det skulle snarare bli en kurs i
simultanförmåga i mitt tycke.

Lättaste sättet att lära sig något svårt är att bryta ner problemet i mindre hanterbara bitar
och träna på varje delmoment. Det är det som SMC egentligen gör med sina kurser och
det är även därför det är vettigt att ta bort så mycket andra moment som kan störa som
till exempel hastighetsmätare och speglar.

För övrigt så tror jag inte att det är någon som fortsätter att köra med tejpade speglar,
däremot så kan det väl hända att någon deltagare glömmer bort att ta bort tejpen efter
avslutad kurs. Har aldrig sett någon som har åkt omkring med tejpade speglar i 'vanlig'
trafik.

Det är tydligen för svårt att svara utan att överdriva.Att köra efter verkliga förhållanden vad gäller speglar det kan väll ändå inte vara så svårt.Det är lättare att lära sig om man delar upp momenten,det håller jag med om,men NÄR i utbildningen kommer man till att träna MED speglar då,när kommer detta delmomentet in ?? SVAR -Det kommer ALDRIG IN pga att ni lär er köra bana och ej efter liknande omständigheter som finns i trafiken.PS.Är det något som haltar så är det eran svar på mina frågor.DS Jag försöker igen.Om man ska lära sig något,ska man då inte lära sig detta så nära det verkliga man kan komma för att vara väl förbered när det sas väl är dax ? (det ä r ok att lära sig delmoment för att sedan till slut lära sig det hela) Om nu kurserna går ut på att lära sig mer om hur det fungerar i verkliga trafiken,var någonstans i kursen kommer man då att lära sig det hela ? Finns där tex 3 delmoment lär ni ju bara ut 2,ni struntar ju i så fall i delmoment-att använda speglar.VARFÖR ?
 

Swedie

Administrator
Personal
Jag tycker absolut och utan avvikelser att man ska sträva efter att lära sig så nära det verkliga förhållandena som möjligt är,alltså att använda speglar och att hantera flera sas bollar i luften samtidigt,för dessa problem stöter du på hela tiden i trafiken.Varför är det så svårt för er som argumenterar mot mig att svara på frågan-Till vilka vänder sig era kurser ? Om dom vänder sig till "vardagsåkaren" som då kör normalt vad gäller mil och körsätt,varför lär SMC då inte ut efter de förhållanden som då finns i trafiken dvs att man är vaksam på trafik,använder speglar osv ? Ni svarar hela tiden att -vi kr ju på bana och ej i trafiken.Jag vet att ni kör på bana,det har jag fått höra hela tiden men det är inte svar på min fråga.Ni kör på bana för att öva er,men vad övar ni er till ? Om ni övar er till att bli bättre på dom förhållanden som finns i trafiken då är det för mig en självklarhet att man då övar så nära de verkliga förhållandena som det någonsin går,och detta borde väl i alla fall vara en givenhet för alla,att man övar inför det som komma skall ? Om däremot kursen riktar sig till bankörning,då har jag större förståelse för att ni tejpar,men VARFÖR i all sin dar säger ni inte detta rakt ut i så fall så är ju saken ur världen en gång för alla.Att ni sen lär ut en hel del viktiga saker som gör en bättre i trafiken det VET jag oxå och har även fått höra detta ideligen,men det är inte svaret på min fråga.Nu finns chansen att stilla mina frågor så att vi kanske förstår varandra lite bättre.Om SMCs kurser riktar sig till dom som vill bli en bättre vardagshojåkare i trafiken,VARFÖR lär dom då INTE ut efter de förhållanden som då finns ute i trafiken dvs att man måste vara vaken på allt som händer samt aktivt använda speglarna ??? Nu kn jag inte vara mycket tydligare,så kan jag nu få ett vettigt svar ?
Får jag be dig använda punkter och komman och speciellt radbrytningar för att dela upp dina meningsuppbyggnader. Det är jobbigt att läsa en lång löpande text på det sätt du skriver på.

I övrigt, i med att det körs på bana och det är enkelväg så att säga, så är tejpande av speglarna bra. Du ska inte titta bakåt, utan fokus på kurser ligger i att köra hojen och kurvtagning. Inte trafikanter bakom.

Jag vet inte om du kört på bana förut, jag gissar bara att du inte gjort det. Med banerfarenhet, kommer man till slut fram till att backspeglar inte är bra att ha på, eller förlita sig på. Även Marie här på forumet har försökt kör på samma våglängd som dig, att backspeglarnas borttagande är av ondo och gör SMC:s bankurser till "roadracingtävling". Vilket är att det dra alldeles för långt.

Du har oxå hakat upp dig på backspeglarna, och det behövs inte. De tas alltså "bort" då de inte hör till kursen och utbildningens syfte när man kör just på bana. Då är de till slut mer i vägen än till någon nytta. Det finns många exempel på de som stirrar sig blinda i backspegeln och helt enkelt alltid tittar i den. Det gör att dom tappar spår och orsakar situationer för bakomvarande där vinglandet gör att det inte går att köra förbi.

I trafik, med 90% av tiden i upprätt position är ju backspeglarna det bästa som finns för att just se till att öka säkerheten för sig själv och andra.

Intressant är att alla svar som ges dig i försök att förklara syftet med att backspeglarna tas ur funktion, är fullständigt "ovettiga" och inte accepterade som svar.

Isåfall är vi ett moment 22, där du helt enkelt inte accepterar SMCs utbildning och därmed kan vi väl lämna det vid det? Du MÅSTE inte gå på kurs, du MÅSTE inte heller bli övertygad om att SMCs kurser är till det bättre för motorcyklister. Det är såklart din fria åsikt. Men nu har väldigt många här försökt förklara för dig hur det ligger till, och faktum är att du inte accepterar svaret.

Ytterligare poängtering är att nästan varje film på nätet med en motorcyklist som kör fort, behöver inte kopplas till att SMC har fel i sin utbildning. SMC har tydliga policys och ståndpunkter i trafiksäkerhet och förespråkar såklart inte sådant beteende.

Jag skriver inte mer i tråden.
 
Last edited:

Moddan

New member
Får jag be dig använda punkter och komman och speciellt radbrytningar för att dela upp dina meningsuppbyggnader. Det är jobbigt att läsa en lång löpande text på det sätt du skriver på.

I övrigt, i med att det körs på bana och det är enkelväg så att säga, så är tejpande av speglarna bra. Du ska inte titta bakåt, utan fokus på kurser ligger i att köra hojen och kurvtagning. Inte trafikanter bakom.

Jag vet inte om du kört på bana förut, jag gissar bara att du inte gjort det. Med banerfarenhet, kommer man till slut fram till att backspeglar inte är bra att ha på, eller förlita sig på. Även Marie här på forumet har försökt kör på samma våglängd som dig, att backspeglarnas borttagande är av ondo och gör SMC:s bankurser till "roadracingtävling". Vilket är att det dra alldeles för långt.

Du har oxå hakat upp dig på backspeglarna, och det behövs inte. De tas alltså "bort" då de inte hör till kursen och utbildningens syfte när man kör just på bana. Då är de till slut mer i vägen än till någon nytta. Det finns många exempel på de som stirrar sig blinda i backspegeln och helt enkelt alltid tittar i den. Det gör att dom tappar spår och orsakar situationer för bakomvarande där vinglandet gör att det inte går att köra förbi.

I trafik, med 90% av tiden i upprätt position är ju backspeglarna det bästa som finns för att just se till att öka säkerheten för sig själv och andra.

Intressant är att alla svar som ges dig i försök att förklara syftet med att backspeglarna tas ur funktion, är fullständigt "ovettiga" och inte accepterade som svar.

Isåfall är vi ett moment 22, där du helt enkelt inte accepterar SMCs utbildning och därmed kan vi väl lämna det vid det? Du MÅSTE inte gå på kurs, du MÅSTE inte heller bli övertygad om att SMCs kurser är till det bättre för motorcyklister. Det är såklart din fria åsikt. Men nu har väldigt många här försökt förklara för dig hur det ligger till, och faktum är att du inte accepterar svaret.

Ytterligare poängtering är att nästan varje film på nätet med en motorcyklist som kör fort, behöver inte kopplas till att SMC har fel i sin utbildning. SMC har tydliga policys och ståndpunkter i trafiksäkerhet och förespråkar såklart inte sådant beteende.

Jag skriver inte mer i tråden.

Jo,det är lätt att stoppa huvudet i sanden.Jag vet inte hur många gånger jag sagt att SMCs utbildning är jättebra i mycket,och jag tycker absolut att den ska fortsätta,blir faktiskt lite frågande när du påstår annat.Snälla du,jag vet hur det förhåller sig med speglarna och mätare då det gäller bankörning.Jag köper erat resonemang fullt,ni har helt rätt.Kan vi lägga detta vi är överens om bakom oss en gång för alla,och återgå till frågan ni aldrig vill ge något
svar på ? Till vem är SMCs kurser riktade till ? Är dom riktade till dom som kör bana ? Är dom riktade till oss andra som kör i allmäna trafiken ? Om syftet är att se till att vi blir bättre i trafiken,varför finns där då inte något moment där användning av instrument och speglar på ett korekt sätt ingår ? Det är inte jag som försätter oss i ett moment 22,hur i all världen kan jag göra det när jag inte ens får svar på mina frågor.Jag får höra av er att jag inte accepterar eran svar,men ni svarar ju inte på mina frågor.Hur kan man låta bli att acceptera ett svar man inte ens fått,hallå VAKNA.
 

micke.r

New member
Till vem är SMCs kurser riktade till ? Är dom riktade till dom som kör bana ? Är dom riktade till oss andra som kör i allmäna trafiken ? Om syftet är att se till att vi blir bättre i trafiken,varför finns där då inte något moment där användning av instrument och speglar på ett korekt sätt ingår ?

Hej igen !!

Jag försökte faktiskt förklara det..!! ;)

Läs mitt inlägg, #22 en gång till, och se om det klarnar något..

Om det krävs kan jag förklara hela kursupplägget i detalj, men då tar vi det via mail

Som svar på din inledande fråga här ovan - kurserna är till för alla !! De är till för att utveckla dig som förare, främst genom att öka dina marginaler, öka din förmåga att utnyttja ditt fordon på ett optimalt sätt, samt sist men inte minst gemon att påverka ditt risktagande..

Jag glömde den 4:e hörnstenen, inatt - det ska vara kul också !!!

Läs inlägg #22 igen !!

Hälsningar

/ Micke
 

Moddan

New member
Hej igen !!

Jag försökte faktiskt förklara det..!! ;)

Läs mitt inlägg, #22 en gång till, och se om det klarnar något..

Om det krävs kan jag förklara hela kursupplägget i detalj, men då tar vi det via mail

Som svar på din inledande fråga här ovan - kurserna är till för alla !! De är till för att utveckla dig som förare, främst genom att öka dina marginaler, öka din förmåga att utnyttja ditt fordon på ett optimalt sätt, samt sist men inte minst gemon att påverka ditt risk
Läs inlägg #22 igen !!

Hälsningar

/ Micke

Fick bara svar på 1 fråga och det var att kurserna var för alla.Övriga frågor vägrar ni av rädsla för,vad vet jag,att svara på,men jag har mina misstankar till uteblivna svar.Att få en sådan stark reaktion och sådana intesägande svar tycker jag tyder på något fuffens.Tyvärr ökar detta inte förtroendet til SMC.
 

kimelliz

New member
SMC lär inte ut att strunta i hastighetsmätare och backspeglar, vi lär ut korrekt körteknik.
För att inte komplicera tillvaron för deltagarna och göra det hela säkrare tar vi bort två moment som är helt ointressanta för att att lära sig detta, nämligen hastighetsmätare och backspegel.
Det finns inget som hindrar att du drar igång en egen kurs i backspegelkunskap, då skulle du ju göra en insats istället för att sitta här och gnälla om något du tydligen inte vet ett skit om.
Jag framstår kanske som otrevlig, men jag är bara genuint trött på de som tror sig veta bättre men inte klarar av att göra något mer än att sitta och gnälla på ett forum. Så kom igen bevisa med handling att ditt sätt är bättre, då ska jag ändra åsikt.

Utbildning i hantering av hastighetsmätare och backspegling verkar ju vara det som efterfrågas tydligen...:rolleyes:
 
Top