Jag trodde att SMCs kurser gick ut på att man skulle förbättra de regler och lagar som gäller ute i den allmäna trafiken...
Ja du.. När jag såg filmen via länk från
www.sporthoj.com, tänkte jag precis som Ezzo.. "Denna film visar exakt vad vi som människa gör.."
Där, på andra sidan häcken (sporthoj.com), kan du Moddan kika in, och läsa tongångarna från de som istället hyllar just sådan körning !!
Det var också just den sortens förare som vi gav oss i kast med att försöka påverka då vi 2004-2005 drog i gång det som kallades Sporthojsprojektet !!
(Filmen i Värmland är väl för övrigt inspelad 06-07 någon gång tyckte jag mig se)
HUR tror DU att vi försökte och försöker än idag att påverka desa förare ?? Genom att trycka på vikten av att använda speglarna osv..
Nej - SMC's avancerade utbildningar som de numera heter har präglats av tre hörnstenar.. (Precis som Ezzo, Petra mfl har redan påtalat.. )
#1. Att visa och lära ut vilka instinkter som påverkar och styr dig som förare och hur de i sin tur påverkar ditt sätt att framföra ditt fordon (oavsett om du kör motorcykel, bil, skolbuss eller trampcykel!!)
#2. Att lära ut hur du kan använda dit fordon, (men också dig själv) på ett optimalt sätt. Med optimalt sätt så menar vi då ,och återkommer hela tiden till, hur du ska göra eller inte göra för att erhålla maximalt (tillgängligt) grepp !!
Sist men inte minst så
"3. Resonerar vi om vilka risker som du som förare tar, och hur det i sin tur påverkar risken att hanmna i olyckor. Vilka val gör du?? Vad kan du göra annorlunda ? Kort sagt - vi försöker nå fram till och kanske rent av påverka dina attityder och därmed kanske också din riskmedvetenhet..
Detta - främst de första två punkterna gör att deltagaren får en större förståelse för hur han reagerar i en viss situation (och därmed också hur han ska göra för att ta sig ur den..)
Det gör också att han (i vissa fall väsentligt) ökar sina marginaler i sin körning, vilket också torde vara något gott !!
Sist men inte minst, så har han fått sig en tankeställare om vilka beslut han fattar och därmed vilka risker han är beredd att ta..
Varför gör vi "misstag" ?? Vad är ett mistag ?? När händer en olycka och varför ?? Kan du påverka det långt innan det sker...
Kom inte och snacka om vad du tror att en kurs går ut på, om du nu inte gått någon kurs !!
Om du nu kanske faktiskt har gått någon eller några kurser, så föreslår jag att du går ytterligare en, så vi kanske får chansen att möta just dig, och visa vad en SMC kurs innehåller och går ut på..
Om DU har några konstruktiva ideer om hur vi borde lägga upp kurserna eller vad de bör innehålla, så är du varmt välkommen att disskutera just dessa ideer med någon av oss !!
/ Micke
Hej Ezzo - vi skrev visst samtidigt..