Vettvilling ??????

Moddan

New member
Utbildning i hantering av hastighetsmätare och backspegling verkar ju vara det som efterfrågas tydligen...:rolleyes:

Ja,du är inte helt fel på det.Tycker utbildningen verkar jättebra i mycket,så det är alltså inte det.Det jag efterlyser ett svar på är-Om utbildningen vänder sig till alla,alltså även dom som inte är ute efter bankörning och att utbildningen går ut på att man ska bli en bättre förare ute i trafiken.Varför får man då inte även lära sig att tex använda speglarna på ett bra sätt oxå..jag menar,vi kör ju trotts allt mestadels i trafiken.Att man börjar med tejpat och lär sig efterhand för att sedan kanske då avsluta med att köra avtejpat.Att man kör tejpat och utan mätare kan ju vara bra för att lära sig bedömma hastighet och att ha mindre saker att tänka på i början,det kan jag köpa.Att man sedan går vidare för att på ett bra vis hantera val av spår,speglar och allt man ska tänka på i trafiken.Det är ju mycket att ha koll på i dagens trafik,så varför inte försöka få in så mycket som möjligt av hur man beter sig ute på kurserna.Jag tycker inte det är så konstigt att kurserna liknar rena bankurser då det är upplagt på detta vis.
 

micke.r

New member
Fick bara svar på 1 fråga och det var att kurserna var för alla.Övriga frågor vägrar ni av rädsla för,vad vet jag,att svara på,men jag har mina misstankar till uteblivna svar.Att få en sådan stark reaktion och sådana intesägande svar tycker jag tyder på något fuffens.Tyvärr ökar detta inte förtroendet til SMC.

Ja, men alltså...

Vad är det du inte får svar på ??

Hjälp mig (oss) att förstå hur vi ska kunna möta dig och dina funderingar ??

Kurserna syftar till de TRAFIK, även om jag inte skev det rätt ut..

Att vi använder en bana som övningsområde är ju inte konstigare än att trafikskolan använder en parkeringsplats för sin konbana. Mig veterligt ingår det inte att använda backspeglarna då man kör manöverproven (konbanorna+bromsning) heller ??

Kursupplägget är av karaktären momentövning, dvs där vi bryter ner körningen i delmoment.. Precis som Ezzo mfl skrivit, så behövs inte backspeglar och hastighetsmätare för just dessa delmoment, utan tvärt om så ökar det risken för en olycka på själva övningsplatsen.

Jag ser framför mig hur du jämför SMC utbildningarna med den ministad som barnen brukar kunna köra små elbilar i på nöjesparkerna och motsvarande..

Jag kan som jag sa beskriva kursupplägget in i minsta detalj om du vill, och om det hjälper dig att få svar på dina frågor.. Det finns också beskrivet här på svmc.se !!

..eller varför inte komma till någon av våra kurser ??

/ Micke
 

Marie

Banned
Att vi använder en bana som övningsområde är ju inte konstigare än att trafikskolan använder en parkeringsplats för sin konbana. Mig veterligt ingår det inte att använda backspeglarna då man kör manöverproven (konbanorna+bromsning) heller ??

Nej men man tar inte heller och "oskadliggör" dem......

Just att man hos SMC konsekvent monterar bort / tejpar / täcker h-mätare och backspeglar gör att jag VÄGRAR att betrakta SMCs kurser som trafiksäkerhetsfrämjande.

I ena minuten hävdar man vikten av att NÖTA in rätt reflexer i kritiska situationer, i nästa minut gör man vad man kan för att nöta bort andra i trafiken livsviktiga reflexer, som uppsikt bakåt och kontroll av att man följer hastighetsgränserna, till förmån för regler och beteenden som ENBART gäller vid bankörning / tävling.

Denna tankevurpa är för mig det ultimata beviset för att det helt handlar om att åstadkomma möjlighet att köra på bana med bibehållet försäkringsskydd - ingenting annat. Och jag har börjat skriva till försäkringsbolagen för att få även dem att inse detta, och börja likställa SMCs kurser med annan bankörning - för det är ju ändå det det egentligen handlar om, handen på hjärtat?
 

micke.r

New member
Nej men man tar inte heller och "oskadliggör" dem......

Just att man hos SMC konsekvent monterar bort / tejpar / täcker h-mätare och backspeglar gör att jag VÄGRAR att betrakta SMCs kurser som trafiksäkerhetsfrämjande.

I ena minuten hävdar man vikten av att NÖTA in rätt reflexer i kritiska situationer, i nästa minut gör man vad man kan för att nöta bort andra i trafiken livsviktiga reflexer, som uppsikt bakåt och kontroll av att man följer hastighetsgränserna, till förmån för regler och beteenden som ENBART gäller vid bankörning / tävling.

Denna tankevurpa är för mig det ultimata beviset för att det helt handlar om att åstadkomma möjlighet att köra på bana med bibehållet försäkringsskydd - ingenting annat. Och jag har börjat skriva till försäkringsbolagen för att få även dem att inse detta, och börja likställa SMCs kurser med annan bankörning - för det är ju ändå det det egentligen handlar om, handen på hjärtat?

Läs inlägg #22 du också... :rolleyes:
 

kimelliz

New member
Ja,du är inte helt fel på det.Tycker utbildningen verkar jättebra i mycket,så det är alltså inte det.Det jag efterlyser ett svar på är-Om utbildningen vänder sig till alla,alltså även dom som inte är ute efter bankörning och att utbildningen går ut på att man ska bli en bättre förare ute i trafiken.Varför får man då inte även lära sig att tex använda speglarna på ett bra sätt oxå..jag menar,vi kör ju trotts allt mestadels i trafiken.Att man börjar med tejpat och lär sig efterhand för att sedan kanske då avsluta med att köra avtejpat.

eller kanske tvärtom? Har du gått någon kurs för smc?
 
Last edited:

OH-

Member
............... Att man kör tejpat och utan mätare kan ju vara bra för att lära sig bedömma hastighet och att ha mindre saker att tänka på i början,det kan jag köpa.Att man sedan går vidare för att på ett bra vis hantera val av spår,speglar och allt man ska tänka på i trafiken.Det är ju mycket att ha koll på i dagens trafik,så varför inte försöka få in så mycket som möjligt av hur man beter sig ute på kurserna.Jag tycker inte det är så konstigt att kurserna liknar rena bankurser då det är upplagt på detta vis.

Jag är definitivt ingen "ban-motorcyklist" utan en saktmodig touringtyp med en viss förkärlek för grus, sten och gegga. Nu har jag kört 4 kursdagar och några ströpass med SMC på bana.

1. Genom slarv kombinerat med överskattning av egen förmåga har jag kört ett par pass utan tejpade speglar. Övningsmomenten är faktiskt ganska krävande om man tar dom på allvar så både min egen utbildning och harmonin på banan (för övriga oxå) drabbades påtagligt.
För det innehåll nuvarande AK har är det enda rätta att deltagarna kör utan speglar.

2. Någon, t ex SMC skulle kunna hålla andra/flera kurser där man övar på andra/flera moment. En sådan satsning skulle kräva mycket tänkande, provande, marknadsföring, utvärdering, korrigering osv osv innan man har ett fungerande koncept.
Personligen tror jag då mer på det engelska (och möjligen förekommande i Närke) konceptet på vidareutbildning ute i trafiken i mycket små grupper. Enda nackdelen är att det blir extremt dyrt och kräver många väldigt duktiga instruktörer.

3. Vissa saker är svåra och farliga. Tillämpade övningar där samtliga moment ingår kan vara önskvärda men inte realistiska.
Låt mig ta ett exempel från det militära på den tiden det var allmän värnplikt: Jag var signalist - vi hade begränsad tid för utbildning i strid. Vi sköt (på skjutvall = "bana"), vi rörde oss i terrängen osv osv. Men vi genomförde definitivt aldrig en skarp stridsskjutning. Våra befäl ville inte ta livet av oss.
Trots ett och annat kaxigt inlägg tror jag att både GI (grundkursinstruktörer som jag) och AI oftast inser våra begränsningar och ibland har en hygglig bild av deltagarnas begränsningar. Vi ger oss på kursprojekt som ligger innanför vår och organisationens förmåga.
 

Moddan

New member
Ja, men alltså...

Vad är det du inte får svar på ??

Hjälp mig (oss) att förstå hur vi ska kunna möta dig och dina funderingar ??

Kurserna syftar till de TRAFIK, även om jag inte skev det rätt ut..

Att vi använder en bana som övningsområde är ju inte konstigare än att trafikskolan använder en parkeringsplats för sin konbana. Mig veterligt ingår det inte att använda backspeglarna då man kör manöverproven (konbanorna+bromsning) heller ??

Kursupplägget är av karaktären momentövning, dvs där vi bryter ner körningen i delmoment.. Precis som Ezzo mfl skrivit, så behövs inte backspeglar och hastighetsmätare för just dessa delmoment, utan tvärt om så ökar det risken för en olycka på själva övningsplatsen.

Jag ser framför mig hur du jämför SMC utbildningarna med den ministad som barnen brukar kunna köra små elbilar i på nöjesparkerna och motsvarande..

Jag kan som jag sa beskriva kursupplägget in i minsta detalj om du vill, och om det hjälper dig att få svar på dina frågor.. Det finns också beskrivet här på svmc.se !!

..eller varför inte komma till någon av våra kurser ??

/ Micke

Problemet är att när man lär sig att man inte ska köra med mätare och speglar,tar man med sig detta då man åker ifrån kursen.Att det är ett delmoment att köra utan mätare och speglar kan jag till viss mån förstå,men var är den delen man lär sig köra med speglar ? Du går en kurs på flera dagar,sen när du kommer ut i trafiken,ja,då gäller bara en del av det du lärt dig på kursen.Ska du ENBART köra på bana då kanske kursen är ok,men ska kursen lära dig hur du ska göra i trafiken då finns där helt klart brister.Så länge kursen inte lär dig hur du ska köra i trafiken så är den ju inte för alla.Du lär dig att strunta i instrumenten för att koncentrera dig helt och hållet på din egen körning,men i trafiken är det andra lagar som gäller.Så länge du inte lär dig alla delmoment fullt ut utan enbart de moment som gäller för bankörning så blir ju inte kursen för alla.Är syftet med kursen att att du ska köra snabbt som fan på bana,eller är syftet att du ska bli en bra förare ute i trafiken ? Blir ditt svar-att du ska bli en bra förare i trafiken ?,Då undrar ja varför man inte får lära sig det som gäller ute i trafiken dvs använda sina instrument ? Jag anser det inte speciellt svårt att hålla koll i speglar,kolla döda vinklen,hålla lagom hastighet beroende på oständigheter,ha bromsberedskap osv,och allt detta gör jag automatiskt pga att det sitter i ryggraden.Jag ser därför inte problemet med att man INTE skulle klara detta på SMCs kurser,och i synnerhet inte då man tränat in vissa mment med tejpning först.
Mvh
Moddan
 

micke.r

New member
Problemet är att när man lär sig att man inte ska köra med mätare och speglar,tar man med sig detta då man åker ifrån kursen.Att det är ett delmoment att köra utan mätare och speglar kan jag till viss mån förstå,men var är den delen man lär sig köra med speglar ? Du går en kurs på flera dagar,sen när du kommer ut i trafiken,ja,då gäller bara en del av det du lärt dig på kursen.Ska du ENBART köra på bana då kanske kursen är ok,men ska kursen lära dig hur du ska göra i trafiken då finns där helt klart brister.Så länge kursen inte lär dig hur du ska köra i trafiken så är den ju inte för alla.Du lär dig att strunta i instrumenten för att koncentrera dig helt och hållet på din egen körning,men i trafiken är det andra lagar som gäller.Så länge du inte lär dig alla delmoment fullt ut utan enbart de moment som gäller för bankörning så blir ju inte kursen för alla.Är syftet med kursen att att du ska köra snabbt som fan på bana,eller är syftet att du ska bli en bra förare ute i trafiken ? Blir ditt svar-att du ska bli en bra förare i trafiken ?,Då undrar ja varför man inte får lära sig det som gäller ute i trafiken dvs använda sina instrument ? Jag anser det inte speciellt svårt att hålla koll i speglar,kolla döda vinklen,hålla lagom hastighet beroende på oständigheter,ha bromsberedskap osv,och allt detta gör jag automatiskt pga att det sitter i ryggraden.Jag ser därför inte problemet med att man INTE skulle klara detta på SMCs kurser,och i synnerhet inte då man tränat in vissa mment med tejpning först.
Mvh
Moddan

Nu får du snart ge dig..

Jag känner det som om du har hängt upp dig på det här med bana, och försöker med alla sätt vrida till det till vår nackdel..

Om någon promt vägrar så kan vi ju inte gärna tejpa backspeglar och hastighetsmätare.. Om du går en av våra kurser så lovar jag att inte tejpa just dina atteraljer - OM du LOVAR att inte kika i dem utan behålla 100% FOCUS på de uppgifter som vi ger dig, att träna på, under dagen..

OM inte kommer jag personligen att tejpa ytterdelen av ditt visir, precis som man gjorde med ungdomar på gokartbanorna på 70 talet :D

Om nu ditt beteende med att använda hastighetsmätare och speglar sitter så i ryggmärgen (vilket jag för din egen skull hoppas) så kan det knappast vara några problem att undvara dessa hjälpmedel under en enda dag (även om det kommer att känas konstigt i början då du tittar in i tejpen) !!

Kom inte och dra med det här om att kursen är enbart för de som kör bana en gång till :mad:


En annan sak som faktiskt är ett "krav" för att gå kurs, är att man är öppen, nyfiken och villig att lyssna och kanske ta till sig något nytt (om det visar sig att det passar just dig). Om inte får man nog inte ut speciellt mycket (positivt) av en kursdag - oavsett om det är på motorcykel eller i arbetslivet..

/ Micke
 

HåkanP

New member
Jag är definitivt ingen "ban-motorcyklist" utan en saktmodig touringtyp med en viss förkärlek för grus, sten och gegga. Nu har jag kört 4 kursdagar och några ströpass med SMC på bana.

1. Genom slarv kombinerat med överskattning av egen förmåga har jag kört ett par pass utan tejpade speglar. Övningsmomenten är faktiskt ganska krävande om man tar dom på allvar så både min egen utbildning och harmonin på banan (för övriga oxå) drabbades påtagligt.
För det innehåll nuvarande AK har är det enda rätta att deltagarna kör utan speglar.

2. Någon, t ex SMC skulle kunna hålla andra/flera kurser där man övar på andra/flera moment. En sådan satsning skulle kräva mycket tänkande, provande, marknadsföring, utvärdering, korrigering osv osv innan man har ett fungerande koncept.
Personligen tror jag då mer på det engelska (och möjligen förekommande i Närke) konceptet på vidareutbildning ute i trafiken i mycket små grupper. Enda nackdelen är att det blir extremt dyrt och kräver många väldigt duktiga instruktörer.

3. Vissa saker är svåra och farliga. Tillämpade övningar där samtliga moment ingår kan vara önskvärda men inte realistiska.
Låt mig ta ett exempel från det militära på den tiden det var allmän värnplikt: Jag var signalist - vi hade begränsad tid för utbildning i strid. Vi sköt (på skjutvall = "bana"), vi rörde oss i terrängen osv osv. Men vi genomförde definitivt aldrig en skarp stridsskjutning. Våra befäl ville inte ta livet av oss.
Trots ett och annat kaxigt inlägg tror jag att både GI (grundkursinstruktörer som jag) och AI oftast inser våra begränsningar och ibland har en hygglig bild av deltagarnas begränsningar. Vi ger oss på kursprojekt som ligger innanför vår och organisationens förmåga.

Ole: Punkt 2 finner jag särskilt intressant. En utveckling av GI kurserna kanske.
 

Moddan

New member
Nu får du snart ge dig..

Jag känner det som om du har hängt upp dig på det här med bana, och försöker med alla sätt vrida till det till vår nackdel..

Om någon promt vägrar så kan vi ju inte gärna tejpa backspeglar och hastighetsmätare.. Om du går en av våra kurser så lovar jag att inte tejpa just dina atteraljer - OM du LOVAR att inte kika i dem utan behålla 100% FOCUS på de uppgifter som vi ger dig, att träna på, under dagen..

OM inte kommer jag personligen att tejpa ytterdelen av ditt visir, precis som man gjorde med ungdomar på gokartbanorna på 70 talet :D

Om nu ditt beteende med att använda hastighetsmätare och speglar sitter så i ryggmärgen (vilket jag för din egen skull hoppas) så kan det knappast vara några problem att undvara dessa hjälpmedel under en enda dag (även om det kommer att känas konstigt i början då du tittar in i tejpen) !!

Kom inte och dra med det här om att kursen är enbart för de som kör bana en gång till :mad:


En annan sak som faktiskt är ett "krav" för att gå kurs, är att man är öppen, nyfiken och villig att lyssna och kanske ta till sig något nytt (om det visar sig att det passar just dig). Om inte får man nog inte ut speciellt mycket (positivt) av en kursdag - oavsett om det är på motorcykel eller i arbetslivet..

/ Micke

Nej för sören,jag tycker bana är skitbra lkaså att tejpa mätare och speglar för att LÄRA sig,MEN ska man lära sig att klara sig i den verkliga trafiken oxå måste kursen även i så fall inehålla hur man aktivt använder speglar m.m.Att aktivt träna in ett beteende som enbart gäller på kursen,då är man ute på farligt vatten enligt mig.Lika viktigt som du tycker det var av mig att ha mitt körbeteende i ryggraden,precis lika viktigt borde det vara för er att INTE lära ut ett beteende som inte gäller i trafiken.Att lyssna och ta till sig något nytt som kan vara direkt farligt dvs att tvinga i sig ett körsätt som sedan inte gäller längre än tills man kör ut genom grinderna ,nej,det är inget för mig.Vi är nog för långt ifrån varandra i denna diskusion.Har kört utan incidenter nästan dagligen i snart 30 år,och detta har jag gjort genom att köra med marginal,använda speglar,kört med förutseende,
förnuft.aldrig litat på någon medtrafikant,haft ett bra omdömme,rättat mig efter rådande vägförhållanden,och detta har jag gjort utan att gå någon SMC kurs.
 

OH-

Member
................. Så länge kursen inte lär dig hur du ska köra i trafiken så är den ju inte för alla. ...........

Det där är ju bara dumt.
En kurs i nattnavigation för båtfolk är till för ALLA som har bristfälliga kunskaper i ämnet - även om den inte innehåller moment som livräddning eller väjningsregler.
Träning av putt i golf kan vara för ALLA golfare även om det inte ingår swing / drive eller vad det nu heter.
En utbildning om packningar kan vara bra för mig i mitt yrke även om den INTE lär mig dimensionera alla komponenter som ingår i rör och tryckkärl.

Själv har jag gått instrumentflygningsutbildning där man såg till att vi inte kunde se utanför cockpit - och åtminstone jag slutade inte titta ut genom huven efter den kursen. Inte heller ansåg jag mig som sämre pilot efteråt.
 

Moddan

New member
Det där är ju bara dumt.
En kurs i nattnavigation för båtfolk är till för ALLA som har bristfälliga kunskaper i ämnet - även om den inte innehåller moment som livräddning eller väjningsregler.
Träning av putt i golf kan vara för ALLA golfare även om det inte ingår swing / drive eller vad det nu heter.
En utbildning om packningar kan vara bra för mig i mitt yrke även om den INTE lär mig dimensionera alla komponenter som ingår i rör och tryckkärl.

Själv har jag gått instrumentflygningsutbildning där man såg till att vi inte kunde se utanför cockpit - och åtminstone jag slutade inte titta ut genom huven efter den kursen. Inte heller ansåg jag mig som sämre pilot efteråt.

Det är riktigt.Men att gå en golfutbildning och bara lära sig att putta,inte att lära sig utslag,ja,det känns ju inte särskilt meningsfullt för mig.Och att sen lära sig att putta med bindel för ögonen,då börjar vi att likna SMCs consept på kurs.
 

OH-

Member
Det är riktigt.Men att gå en golfutbildning och bara lära sig att putta,inte att lära sig utslag,ja,det känns ju inte särskilt meningsfullt för mig.Och att sen lära sig att putta med bindel för ögonen,då börjar vi att likna SMCs consept på kurs.

Nu börjar du fresta mitt tålamod - vore jag inte så snäll skulle jag citera nåt från en viss reklam för klick-golv .....

SMC sysslar med fortbildning, inte komplett grundutbildning av MC-förare. Vi kan omöjligt annordna ens en enda kurs som tar upp allt man borde göra för att minimera riskerna och maximera nöjet med MC-körningen. Vi jobbar med några få moment nu och det får gärna bli fler. Om du nu känner att vi missat viktiga möjligheter att forbilda motorcyklister så slå dig ihop med några till, ta fram förslag, snacka med instruktörer och MCT i ditt distrikt så kanske det kan bli ett försök. Faller det ut bra så kanske det vore bra att bolla vidare med Patrik på riks. Och vips kanske du är en hjälte istället för en kverrulant!
Men, för din egen skull, försök inte klura ut en kurs som ger allt åt alla och som är perfekt i alla avseenden - den lär aldrig bli verklighet.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag saxer in lite från "Råd & Riktlinjer" - som är den grundmall vi inom SMC jobbar med på SMC:s avancerede utbildningar på bana.

Citat:

Syfte och mål
Syftet med SMC:s MC-fortbildningar är att väcka en tankeprocess hos deltagarna angående attityd och riskmedvetenhet, samt öka deltagarnas tekniska färdighet att hantera sin motorcykel i olika situationer.


......

Målet är att få trafiksäkrare motorcyklister och minska antalet allvarligt skadade och dödade sporthojsåkare i trafiken i riktlinje med Vägverkets nollvision och SMC:s avsiktsförklaring.
Målet med flerstegsutbildningen är att få fler tillfällen att påverka deltagarnas attityd, självkännedom och riskmedvetenhet, samt uppvisa en genomtänkt struktur i utbildningen......


_______________

Jag, vill gärna poientera att "marknads balansen" egentligen är ganska enkel, runt utbildning av motorcyklister i Sverige.

Körkorts utbildningen hanteras av godkända utbildade trafiklärare. Här lär den kommende motorcykllist sig trafikregler, och att färdes på vägnettet samt i trafiken. Och även att hantera sin MC på ett sätt som uppfyller kraven i körkortsprovet.

Fortbildning, som liggar över grundutbildningen är vart SMCs ideelle instruktörer i dagsläget har sin roll. Dvs vi jobbar med motorcyklister som har tagit sitt körkort. Av texten ovan framgår tydigt syfte och mål för kurserna på inhägnad tävlings område / dvs bana.

SMC har även i kursprogrammet genom åren, jobbat med kurser vart kursen försiggår i trafiken. Tyvärr, är denna kursform inte särskild populär bland motorcyklisterna. Vi hör om samma erfarenhgeter från flera andra länder.

Jag bör även nämna att Sveriges Trafikskolars Riksförbund, rekomenderar alla sina körkorts elever att delta på en SMC kurs, båda när dom har bestått förarprovet. Eller under körkorts utbildningen, delta i SMC:s KNIX/avrostnings för att få mängdträning. SMC, har bl. a grundet detta öppnad möjlighet att körkortselever kan delta på avrostning eller KNIX kurser på gokartbanor.

Hoppas att detta ger en lite bättra bild...
 
Last edited:

ezzo

New member
Det är riktigt.Men att gå en golfutbildning och bara lära sig att putta,inte att lära sig utslag,ja,det känns ju inte särskilt meningsfullt för mig.Och att sen lära sig att putta med bindel för ögonen,då börjar vi att likna SMCs consept på kurs.

Moddan nu får du koppla in din hjärna och tänka efter.

Vi tar bort speglar och hastighetsmätare för att du inte ska lägga fokus på detta.

Vinsten med det hela är att man koncentrerar sig på de övningar man ska göra. Som i sin tur gör dig till en bättre motorcyklist och trafikant.

Genom att du får bättre känsla för att framföra din mc på ett säkert sätt kommer du känna dig tryggare på din mc i trafiken.
Om du är tryggare är du avslappnad. Och när du är avslappnad blir du garanterat mer medveten om vad som händer runt om dig. Då är det inte längre ett lika stort störningsmoment att flytta fokus från körningen, till backspegeln mm...

När jag för många år sedan började spela bandy tog vår tränare av oss klubborna under de 3 första veckorna på träningen. Kan man spela bandy utan klubba??? Nä.. Men vi lärde oss åka skridskor.. Hade jag nytta av det sedan när jag fick min klubba åter?
Oja.. Vi vann serien 6 år på rad. Varför? Jo vi behövde inte fokusera på att åka skridskor.

Du nämner också tidigare att människor reagerar olika i stressade situationer.
Du har faktiskt fel. Det finns 7st överlevnadsreaktioner.
Det är dessa reaktioner som ställer till det för oss i trafiken.
 

Moddan

New member
Moddan nu får du koppla in din hjärna och tänka efter.

Vi tar bort speglar och hastighetsmätare för att du inte ska lägga fokus på detta.

Vinsten med det hela är att man koncentrerar sig på de övningar man ska göra. Som i sin tur gör dig till en bättre motorcyklist och trafikant.

Genom att du får bättre känsla för att framföra din mc på ett säkert sätt kommer du känna dig tryggare på din mc i trafiken.
Om du är tryggare är du avslappnad. Och när du är avslappnad blir du garanterat mer medveten om vad som händer runt om dig. Då är det inte längre ett lika stort störningsmoment att flytta fokus från körningen, till backspegeln mm...

När jag för många år sedan började spela bandy tog vår tränare av oss klubborna under de 3 första veckorna på träningen. Kan man spela bandy utan klubba??? Nä.. Men vi lärde oss åka skridskor.. Hade jag nytta av det sedan när jag fick min klubba åter?
Oja.. Vi vann serien 6 år på rad. Varför? Jo vi behövde inte fokusera på att åka skridskor.

Du nämner också tidigare att människor reagerar olika i stressade situationer.
Du har faktiskt fel. Det finns 7st överlevnadsreaktioner.
Det är dessa reaktioner som ställer till det för oss i trafiken.

Vi kommer ingen vart att hålla på att gnabba.Jag accepterar att ni tycker som ni tycker,och jag har min åsikt om det hela.Det kommer bara bli att vi säger saker vi inte menar om varandra.Nu tycker jag att vi har trevliga diskusioner på forumet istället.
Mvh
Moddan
 

Thundercat

New member
Tjena Moddan!

Som tidigare sagts i tråden "LÄR DIG ANVÄNDA MENINGSBYGGNAD, RÄTT TECKEN OCH DELA UPP DIN TEXT". Helvete vad segt det var att läsa alla dina inlägg som förövrigt verkade vara copy/paste från första början.
Här hade det nog varit listigt om du gick en kurs i grundskolans svenska, för om jag fattat dig rätt så kan du inte BARA lära dig meningsbyggnad utan måste även få grammatik och rättstavning. Annars så övar du inte på hur det är i verkligheten eller? Kanske är det just här som grundproblemet ligger, DU kan inte tillgodose dig utbildning om DU inte kan koppla det till verkligheten och helheten.
Men bara för att DU inte klarar det så innebär det inte per automatik att ALLA andra har samma filosofi eller inlärningsförmåga. Jag har nu läst hur flertalet mycket duktiga och kompetenta instruktörer försökt förklara på massor av olika sätt hur SMC ser på de frågor du ställer. Dom har i sann pedagogisk anda försökt med allt från tydlighet till ödmjukhet och kryddat det hela med fakta från utbildningsmaterial och erfarenheter. Dom har även ställt flertalet frågor för att du skall kunna få möjlighet att förtydliga dina påståenden och frågor. Inget av detta har gett något som helst resultat eller fått dig att ens visa förståelse för varför det är som det är.
I all form av utbildning finns det kontroverser och det kommer alltid finnas personer som inte kan ta till sig utbildningen eller som har avvikande åsikter. Den verksamhet som vi håller på med riktar sig till den stora massan och syftet är solklart (redan förklarat i tråden), då kan vi inte ta hänsyn till en extremt liten minoritets åsikter i utbildningsmaterialet. Däremot så kan man göra mindre justeringar (förklarat av Micke) för att visa på varför utbildningen är upplagd som den är.

För att sedan gå in lite på din fråga om backspeglar och hastighetsmätare (även om jag tycker ämnet är uttömt) så blir min lilla reflektion att göra det enkelt för dig och återigen svara på DINA frågor:

Avsaknad av hastighetsmätare vid utbildningstillfället är för att alla behöver olika hastighet för att öva på de olika momenten och uppnå önskad effekt för att uppleva den förändringen. Därtill kommer att flera deltagare stirrar sig blinda på just hastigheten istället för att öva på övningsmomentet om dom kan se mätaren. Precis som i Micke´s inlägg så kan jag vara din instruktör vid något tillfälle och du slipper tejp. Men samma regel gäller här som Micke beskrev, ser jag att du koncentrerar dig på fel sak...

Backspeglar har du fått tusen svar på, det enkla svaret är att det handlar om säkerhet på övningsområdet. Inte ens jag som kört en hejdundrandes massa kurser skulle klara av att till 100% koncentrera mig på ett övningsmoment om jag hade möjligheten till backspeglar. Anledningen är mycket enkel: Det sitter redan i ryggmärgen från trafikskolan och alla mil på vanlig väg. Och eftersom vi enbart utbildar förare som redan har körkort så sitter beteendet att titta i backspeglar redan i ryggmärgen. Hade det inte gjort det så hade vi inte behövt tejpa, då hade ju inte folk ideligen kollat i dom och därmed blivit en säkerhetsrisk.

Man kan ju som slutkläm också säga att alla kursdagar avslutas med orden: Glöm nu inte att när ni lämnar detta övningsområde så gäller hastighetsbegränsningar och övriga lagar. Tänk på att ta av tejpen och använda alla de hjälpmedel som motorcykeln har begåvats med för att ni skall kunna köra säkert och använda de kunskaper ni lärt er här idag för att bli en bättre och tryggare mc-förare.

Sedan känns det märkligt att en nykomling i forumet väljer en sådan aggressiv inställning. Antingen är du rutinerad provokatör eller en gammal forum medlem som hittat på ett nytt nick för att ställa till det och få uppmärksamhet.

Men lycka till med att vara oförstående och benhårt köra din fråga in i kaklet, kanske bättre att inte ta en diskussion om du ändå inte avser att lyssna och utvecklas.:p
 
Last edited:

Moddan

New member
Tjena Moddan!

Som tidigare sagts i tråden "LÄR DIG ANVÄNDA MENINGSBYGGNAD, RÄTT TECKEN OCH DELA UPP DIN TEXT". Helvete vad segt det var att läsa alla dina inlägg som förövrigt verkade vara copy/paste från första början.
Här hade det nog varit listigt om du gick en kurs i grundskolans svenska, för om jag fattat dig rätt så kan du inte BARA lära dig meningsbyggnad utan måste även få grammatik och rättstavning. Annars så övar du inte på hur det är i verkligheten eller? Kanske är det just här som grundproblemet ligger, DU kan inte tillgodose dig utbildning om DU inte kan koppla det till verkligheten och helheten.
Men bara för att DU inte klarar det så innebär det inte per automatik att ALLA andra har samma filosofi eller inlärningsförmåga. Jag har nu läst hur flertalet mycket duktiga och kompetenta instruktörer försökt förklara på massor av olika sätt hur SMC ser på de frågor du ställer. Dom har i sann pedagogisk anda försökt med allt från tydlighet till ödmjukhet och kryddat det hela med fakta från utbildningsmaterial och erfarenheter. Dom och även ställt flertalet frågor för att du skall kunna få möjlighet att förtydliga dina påståenden och frågor. Inget av detta har gett något som helst resultat eller fått dig att ens visa förståelse för varför det är som det är.
I all form av utbildning finns det kontroverser och det kommer alltid finnas personer som inte kan ta till sig utbildningen eller som har avvikande åsikter. Den verksamhet som vi håller på med riktar sig till den stora massan och syftet är solklart (redan förklarat i tråden), då kan vi inte ta hänsyn till en extremt liten minoritets åsikter i utbildningsmaterialet. Däremot så kan man göra mindre justeringar (förklarat av Micke) för att visa på varför utbildningen är upplagd som den är.

För att sedan gå in lite på din fråga om backspeglar och hastighetsmätare (även om jag tycker ämnet är uttömt) så blir min lilla reflektion att göra det enkelt för dig och återigen svara på DINA frågor:

Avsaknad av hastighetsmätare vid utbildningstillfället är för att alla behöver olika hastighet för att öva på de olika momenten och uppnå önskad effekt för att uppleva den förändringen. Därtill kommer att flera deltagare stirrar sig blinda på just hastigheten istället för att öva på övningsmomentet om dom kan se mätaren. Precis som i Micke´s inlägg så kan jag vara din instruktör vid något tillfälle och du slipper tejp. Men samma regel gäller här som Micke beskrev, ser jag att du koncentrerar dig på fel sak...

Backspeglar har du fått tusen svar på, det enkla svaret är att det handlar om säkerhet på övningsområdet. Inte ens jag som kört en hejdundrandes massa kurser skulle klara av att till 100% koncentrera mig på ett övningsmoment om jag hade möjligheten till backspeglar. Anledningen är mycket enkel: Det sitter redan i ryggmärgen från trafikskolan och alla mil på vanlig väg. Och eftersom vi enbart utbildar förare som redan har körkort så sitter beteendet att titta i backspeglar redan i ryggmärgen. Hade det inte gjort det så hade vi inte behövt tejpa, då hade ju inte folk ideligen kollat i dom och därmed blivit en säkerhetsrisk.

Man kan ju som slutkläm också säga att alla kursdagar avslutas med orden: Glöm nu inte att när ni lämnar detta övningsområde så gäller hastighetsbegränsningar och övriga lagar. Tänk på att ta av tejpen och använda alla de hjälpmedel som motorcykeln har begåvats med för att ni skall kunna köra säkert och använda de kunskaper ni lärt er här idag för att bli en bättre och tryggare mc-förare.

Sedan känns det märkligt att en nykomling i forumet väljer en sådan aggressiv inställning. Antingen är du rutinerad provokatör eller en gammal forum medlem som hittat på ett nytt nick för att ställa till det och få uppmärksamhet.

Men lycka till med att vara oförstående och benhårt köra din fråga in i kaklet, kanske bättre att inte ta en diskussion om du ändå inte avser att lyssna och utvecklas.:p

Du kan ju för det första lära dig själv att skriva rätt,har du hört uttrycket att städa utanför sin egen dörr ? Fortsätt ni gärna med eran rallyträning.Mitt körsätt har ju bevisligen varit mycket framgångsrikt utan tejpning,och vet du varför ? Jo,för jag har lärt mig köra efter hur det är i verkliga trafikförhållanden där inte någon bankörning ingår.
 

Thundercat

New member
Du kan ju för det första lära dig själv att skriva rätt,har du hört uttrycket att städa utanför sin egen dörr ? Fortsätt ni gärna med eran rallyträning.Mitt körsätt har ju bevisligen varit mycket framgångsrikt utan tejpning,och vet du varför ? Jo,för jag har lärt mig köra efter hur det är i verkliga trafikförhållanden där inte någon bankörning ingår.
Och du lever kvar i en värld där motorbana är lika med tävlingsverksamhet. Du kan ju kolla in på några motorbanors hemsidor och kolla vad den mesta bantiden används till (utbildning kanske?)

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är bäst, eller? Men skönt för dig att du är en så exemplarisk förare, hoppas bara inte att ditt högmod skadar någon annan när du orsakar en olycka pga av det. Högmod går före... kan det vara fall?

Jag skäms lite att jag ens försökte, jag borde förstått att du var helt onåbar. Du är ju verkligen helt otrolig. Hoppas aldrig någonsin att jag behöver träffa dig i trafiken.

Att du redan erkänt att du är "yrkesförare" är ju bra, då slapp vi fundera över det. Många av oss hade nog knäckt den nöten utan att du behövde basunera ut det, ni äger ju vägarna och är de överlägset bästa förarna.

Det vore en förmån att få bli utbildad av en så kunnig människa som dig, det är inte alla förunnat att ha all erfarenhet och all kunskap. Hoppas verkligen att du kan starta en skola man kan delta i.

Men nog med sarkasm och elakt förtal, jag lägger ner detta då du uppenbarligen enbart gör detta för att du vill få en massa reaktioner. Hoppas du har roligt bakom knapparna.
 
Top