Tjena Moddan!
Som tidigare sagts i tråden "LÄR DIG ANVÄNDA MENINGSBYGGNAD, RÄTT TECKEN OCH DELA UPP DIN TEXT". Helvete vad segt det var att läsa alla dina inlägg som förövrigt verkade vara copy/paste från första början.
Här hade det nog varit listigt om du gick en kurs i grundskolans svenska, för om jag fattat dig rätt så kan du inte BARA lära dig meningsbyggnad utan måste även få grammatik och rättstavning. Annars så övar du inte på hur det är i verkligheten eller? Kanske är det just här som grundproblemet ligger, DU kan inte tillgodose dig utbildning om DU inte kan koppla det till verkligheten och helheten.
Men bara för att DU inte klarar det så innebär det inte per automatik att ALLA andra har samma filosofi eller inlärningsförmåga. Jag har nu läst hur flertalet mycket duktiga och kompetenta instruktörer försökt förklara på massor av olika sätt hur SMC ser på de frågor du ställer. Dom har i sann pedagogisk anda försökt med allt från tydlighet till ödmjukhet och kryddat det hela med fakta från utbildningsmaterial och erfarenheter. Dom och även ställt flertalet frågor för att du skall kunna få möjlighet att förtydliga dina påståenden och frågor. Inget av detta har gett något som helst resultat eller fått dig att ens visa förståelse för varför det är som det är.
I all form av utbildning finns det kontroverser och det kommer alltid finnas personer som inte kan ta till sig utbildningen eller som har avvikande åsikter. Den verksamhet som vi håller på med riktar sig till den stora massan och syftet är solklart (redan förklarat i tråden), då kan vi inte ta hänsyn till en extremt liten minoritets åsikter i utbildningsmaterialet. Däremot så kan man göra mindre justeringar (förklarat av Micke) för att visa på varför utbildningen är upplagd som den är.
För att sedan gå in lite på din fråga om backspeglar och hastighetsmätare (även om jag tycker ämnet är uttömt) så blir min lilla reflektion att göra det enkelt för dig och återigen svara på DINA frågor:
Avsaknad av hastighetsmätare vid utbildningstillfället är för att alla behöver olika hastighet för att öva på de olika momenten och uppnå önskad effekt för att uppleva den förändringen. Därtill kommer att flera deltagare stirrar sig blinda på just hastigheten istället för att öva på övningsmomentet om dom kan se mätaren. Precis som i Micke´s inlägg så kan jag vara din instruktör vid något tillfälle och du slipper tejp. Men samma regel gäller här som Micke beskrev, ser jag att du koncentrerar dig på fel sak...
Backspeglar har du fått tusen svar på, det enkla svaret är att det handlar om säkerhet på övningsområdet. Inte ens jag som kört en hejdundrandes massa kurser skulle klara av att till 100% koncentrera mig på ett övningsmoment om jag hade möjligheten till backspeglar. Anledningen är mycket enkel: Det sitter redan i ryggmärgen från trafikskolan och alla mil på vanlig väg. Och eftersom vi enbart utbildar förare som redan har körkort så sitter beteendet att titta i backspeglar redan i ryggmärgen. Hade det inte gjort det så hade vi inte behövt tejpa, då hade ju inte folk ideligen kollat i dom och därmed blivit en säkerhetsrisk.
Man kan ju som slutkläm också säga att alla kursdagar avslutas med orden: Glöm nu inte att när ni lämnar detta övningsområde så gäller hastighetsbegränsningar och övriga lagar. Tänk på att ta av tejpen och använda alla de hjälpmedel som motorcykeln har begåvats med för att ni skall kunna köra säkert och använda de kunskaper ni lärt er här idag för att bli en bättre och tryggare mc-förare.
Sedan känns det märkligt att en nykomling i forumet väljer en sådan aggressiv inställning. Antingen är du rutinerad provokatör eller en gammal forum medlem som hittat på ett nytt nick för att ställa till det och få uppmärksamhet.
Men lycka till med att vara oförstående och benhårt köra din fråga in i kaklet, kanske bättre att inte ta en diskussion om du ändå inte avser att lyssna och utvecklas.