Vettvilling ??????

Moddan

New member
Ja du Moddan, det är ju tur att du inte råkat ut för en olycka under 30 år, det kan inte bero på att andra sett hur du kör och håller sig undan? (för att nu sänka sig till din nivå...) Alternativt kanske du är en av de där tröttsamma typerna som envisas med att ligga 15km/h under hastighetsgränsen och blockera omkörningsförsök för att du "vet bäst" och skall uppfostra dina medmänniskor.

Med dina påhopp, din oförmåga att vara konstruktiv och din allmäna självgodhet anar jag en människa med svåra problem att se sina egna fel och brister, men jag kan ha fel, det har hänt förut.

Som jag skrivit tidigare, var lite konstruktiv, starta en egen utbildningsverksamhet, jag lovar jag skall komma på den, jag skall vara ödmjuk och jag skall genomföra övningarna enligt dina anvisningar.

Jag skall också vara uppriktig och konstruktiv i min utvärdering.
Om jag finner något i din utbildning som förbättrar det som storbanekurserna koncentrerar sig på (beskrivet till leda tidigare i tråden) så skall jag omedelbums börja propagera för att införa detta på AK.

PS
Att idiotförklara Ezzo är nog ditt sämsta move hittintills, det finns få MC utbildare i landet med hans erfarenhet och kunskap, jag kan bara hoppas att jag någon dag lyckas nå upp till hans kompetens, han är kort sagt ett föredömme.
DS

Ja,att komma upp i ezzos nivå vad gäller kompetens och erfarenhet av säker körning med den inställningen han har kan ju inte vara speciellt svårt.Den låga säkerhets och erfarenheten i trafik uppnådde jag för ljusår sen
 

Ricken

Member
Ja,att komma upp i ezzos nivå vad gäller kompetens och erfarenhet av säker körning med den inställningen han har kan ju inte vara speciellt svårt.Den låga säkerhets och erfarenheten i trafik uppnådde jag för ljusår sen
Jag har inte läst hela tråden, bara senaste 2 sidorna, och enligt det du beskriver om hur du kör så är du, du, precis som vilken annan förare som helst. Med den skillnaden att du erkänner att du tror du är bättre än alla andra.

Alla överskattar sin förmåga, alla tror att dom har hur mycket marginaler som helst, problemet är att man blir inte motbevisad förrän man hamnar där. O det kan dröja länge. För det behöver inte vara föraren som vet exakt vart alla faror är, utan medtrafikanterna har sån enorm uppfattningsförmåga, bätre än dig, och ser dig.
Ofta har man tur i trafiken, vem har inte haft någon som kört ut framför sig?
Jag har varit nära att köra in i bilar några ggr. Men alltid klarat mig, hittils. Men efter smc kurser så förstår jag ju att det var inte för att jag var uppmärksam. Jag hade tur.

Prova åk på en kurs, du kan bli överraskad o till o med ha roligt, eller?
 

ezzo

New member
Hur kan du bara påstå något så komplett galet fel som att man inte har någon användning utav sina speglar.Nu har du ju verkligen bevisat på vilken nivå du ligger.Du är ju livsfarlig i trafiken människa,inte bara för dig själv utan även för dina medtrafikanter,och du ska vara instruktör ? Och hur LÅGA krav har SMC på sina instruktörer,dom hade likaså kunnat anlita en apa.INGEN ANVÄNDNING AV BACKSPEGLARNA.Detta var bland det värsta jag hört,och detta kommer från en person som ska utbilda andra.Med sådana kursinstruktörer förstår jag att SMCs kurser håller den låga standard som den gör.Skulle inte förvåna mig ett dyft om du varit med om att införa tejpningen samt gjort kurserna till rena RR kurser.

Du har fortfarande inte gått en enda kurs hos oss. Så du har inte en aning om vilken nivå kursen ligger på.
Du kan ju försöka läsa vad personer som tex pikeman har skrivit om våra kurser i sitt inlägg...

Jag har inte sagt att jag inte har användning för backspeglar i trafiken. Du har däremot ingen användining av dem på våra kurser.

Du missar en STOR sak.. Det är inte motorcykeln och dess utrustning eller avsaknaden av utrustning som gör ett fordon till en trafikfara. Det är människan som framför fordonet.
Precis som ett skjutvapen så är det inte farligt så länge det inte står en farlig människa bakom det.

Jag tejpar inte min hastighetsmätare.. Har aldrig gjort det. Då jag aldrig tittar på den när jag kör bana... Och du på landsväg, i trafiken tittar jag inte heller på den. För min hoj är så omdrevad att den visar ändå ca 30% fel. Den går helt enkellt inte att lita på.
Konstigt nog har jag aldrig åkt dit för fortkörning på den... Trots att jag dagligen kör hoj. (sommartid då). Kan det vara så att man med hjälp av annan information kan bedömma hur for det går?

Min hoj saknar ofta backspeglar med. Skruvar inte alltid på dem när jag ska köra gata. Hojen blir så bred med backspeglarna att de slår i bilarna när jag kösurfar...

Hmm när jag tänker efter så saknar den blinkers med.. Går ju lika bra att peka med handen.

Och skyltbelysning... Den saknas ju också... hmm Det är verkligen trafikfarligt..
Bromsljuskontakten för fotbbromsen är dessutom urkopplad.. Den får inte plats då jag bytt till justerbara fotpinnar.

Shit friterad bläckfisk.. Jag är en trafikfarlig hulligan som bara gör studiebesök i trafiken.


På min gamla hoj som slutade sina dagar i ett dike då en taxi körde ut framför mig.... Så hade jag backspeglar, En kalibrerad hastighetsmätare.. (ja det finns tillbehör att köpa som du kan ställa in för vilken felvisning du har) Blinkers och rubbet..
Trots att jag hade allt detta trafiksäkra lull lull så körde taxin ut... och hojen blev skrot....

På den nya hojen så har jag inte varit så noga... och vet du.. Den har inte varit med om en enda olycka. Då måste ju den vara trafiksäkrare.

Min mamma har inte heller varit med i en enda olycka sen hon tog körkort....
Det var typ minst 50 år sedan. Och vet du.. Jag vill inte åka med när hon kör.
Ändå har hon backspeglar.. och hastighetsmätar. Och tycker hon kan förutse framtiden... spå i kaffesump m.m... Vi kan sånt i vår zigenarklan serru...

Tänka sig att smc anlitar mig som instruktör.. Hemsk tanke!
Vill du veta något mer?.. Jo jag är också utbildningsansvarig för smcs instrukrörer. Hua mig...

Ta nu och lägg ner de där personpåhoppen. Diskutera som en vuxen och håll dig över simborgarmärkets lägsta ålder.

Puss på dig bumben....


PS.. Du vilken favoritväg åker du? Jag kan komma och köra förbi dig på insidan. Lägga knä i backen och slå av din dödarknapp... Sånt brukar vi göra.. Det är skitkul.. Det momentet ingår i när du går andra dagen på våra kurser.

Tredje dagen är ännu roligare.,, Då leker vi tafatt.. Alla åker och jagar den som ligger längst fram... Och när alla kört av utom en så bjuder vi den personen på 1 liter olja. och ett fritt medlemskap i SMC för 10år frammåt..

4 dagen är bäst av allt..
Då ställer vi oss vid utfarten till banan. Sprayar visiren med lite kletig myggolja så att det blir lagomt dimmigt... Som det kan bli i trafiken ibland..
Sen skickar vi varannan deltagare åt höger och varannan åt vänster..

Säker att du inte ska prova en kurs?
Puss på dig igen bubben...
Gråt nu iinte över spilld mjölk.. Öl är ändå godare.. speceillt innan du ska köra hoj.
 

Moddan

New member
Jag har inte läst hela tråden, bara senaste 2 sidorna, och enligt det du beskriver om hur du kör så är du, du, precis som vilken annan förare som helst. Med den skillnaden att du erkänner att du tror du är bättre än alla andra.

Alla överskattar sin förmåga, alla tror att dom har hur mycket marginaler som helst, problemet är att man blir inte motbevisad förrän man hamnar där. O det kan dröja länge. För det behöver inte vara föraren som vet exakt vart alla faror är, utan medtrafikanterna har sån enorm uppfattningsförmåga, bätre än dig, och ser dig.
Ofta har man tur i trafiken, vem har inte haft någon som kört ut framför sig?
Jag har varit nära att köra in i bilar några ggr. Men alltid klarat mig, hittils. Men efter smc kurser så förstår jag ju att det var inte för att jag var uppmärksam. Jag hade tur.

Prova åk på en kurs, du kan bli överraskad o till o med ha roligt, eller?
Det som bl a skilljer mig från många andra är att jag förutsätter att jag har MINDRE marginaler inte STÖRRE.Det handlar ju om att man kör på ett sådant sätt att man minimerar riskerna att råka ut för något,och jag är väldigt duktig på att minimera mina risker.Men du har helt rätt i att oturen kan vara framme likaså turen,men kör man på mitt vis är risken mycket mindre att något ska inträffa.
 

Ricken

Member
Det som bl a skilljer mig från många andra är att jag förutsätter att jag har MINDRE marginaler inte STÖRRE.Det handlar ju om att man kör på ett sådant sätt att man minimerar riskerna att råka ut för något,och jag är väldigt duktig på att minimera mina risker.Men du har helt rätt i att oturen kan vara framme likaså turen,men kör man på mitt vis är risken mycket mindre att något ska inträffa.
Nu gör du ju det igen, tar för givet att du är bättre än alla andra. :)
 

f.lofgren

New member
Det som bl a skilljer mig från många andra är att jag förutsätter att jag har MINDRE marginaler inte STÖRRE.Det handlar ju om att man kör på ett sådant sätt att man minimerar riskerna att råka ut för något,och jag är väldigt duktig på att minimera mina risker.Men du har helt rätt i att oturen kan vara framme likaså turen,men kör man på mitt vis är risken mycket mindre att något ska inträffa.

Tror du ja!
Med den inställningen så tror jag att det andra trafikanter som räddat dig genom åren och du försöker ta åt dig äran.Löjligt
 

ezzo

New member
Denna tråd har givit mig många långa skratt vi det här laget.
Internet är en ljuvlig värld.. Eller hur?

Det är lätt att sitta hemma i en mörk vrå och skriva saker man aldrig skulle våga säga till någon ansikte mot ansikte....

Att offentligt kalla någon idiot mm. Hmm ja det är lågt..
Specillet om man i PM ber om ursäkt för ordvalet sen.

Moddan jag kan ta det. Och du är fortfarande välkommen på en kurs med mig som instruktör.
Jag lovar att du skulle få ut, och lära dig mer under en dag än du skulle göra under en hel säsong.

Jag föreslår att du provar 2 dagarskursen 4-5 augusti på Gelleråsen med SMC stockholm.


//Ezzo
 

Niklasinorr

New member
Det här måste vara årets roligaste och samtidigt mest tragiska tråden på svmc. Att det finns drösvis med sådana här på Sporthoj.com förstår jag men här?:)

Det som är roligt är att här finns alla typer representerade. Både oförstående motorcyklister och instruktörer som brinner för sin uppgift att omvända dessa oförstående hojåkare. Sen att det hela urartar till personangrepp är det tragiska i det hela...

SMC:s instruktörer måste förstå att det faktiskt finns människor som inte förstår sitt eget bästa, som tror att bara för att de kör lugnt och sansat är guds gåva till trafiken. Utmaningen i att vara SMC:s uttalade förespråkare ligger i att visa förståelse och ödmjukhet inför en så kolossal brist på förståelse på hur man lär sig att utveckla sin förmåga.

Efter alla mina år både i trafik, på bana och på kurser så är det samma visa. Det är ytterst få hojåkare som VERKLIGEN KAN KÖRA motorcykel. Det är ett av de absolut svåraste fordonen vi har att framföra och skulle motorcykeln uppfinnas i dag så skulle den förbjudas omgående, oavsett om det var en Gixxer 1000 eller en Guldwinge.

Att då som Moddan skriver här verkligen bevisa för alla andra sin brist på denna kunskap är visserligen tråkigt, men det visar också på den utmaning som SMC har i att framföra sitt budskap för att nå den här typen av fordonsförare.

Att som yrkesförare skriva att man inte behöver utbildning för att man är så duktig är skrämmande. En yrkesmänniska om någon måste ju VETA hur mycket utbildning man behöver bara för att behålla sin kunskap, en yrkesförare som sågar en utbildning baserad på sälva metoden, dessutom utan att ens ha provat sagda metod är riktigt tragiskt.

Men, och här måste jag tacka Moddan för din argumentation, du representerar en stor grupp trafikanter, precis den grupp som är en stor utmaning för SMC och för hela kollektivet. Du tillhör precis den grupp som BEHÖVER utbildningen, och detta oavsett om man kör custom, sporthoj, touring eller whatever...och det mest tragiska är att du, precis som såååå många andra inte förstår detta själv.

SMC måste verkligen tänka till för att kunna få in denna typ av förare på kurserna, människor som tycker att de inte behöver utbildning eftersom de redan är "färdiga" med just motivet att de kört så länge. SMC kommer INTE att få denna stora grupp att komma på kurserna just på grund av bristen på argument att nå fram. Redan tidigt i den här tråden såg man ju att Moddan inte lyssnar på verkliga argument, då måste man ända metod, att kasta sig in i personangrepp löser inte problemet.

Ja, jag har kört hoj i snart 30 år, sommar som vinter, sporthoj, custom, enduro, motocross, guldwinge, bana, gata...allt som jag kommer över eftersom jag älskar att köra motorcykel...

...och för varje gång jag är på en kurs, en bandag, en sväng med polarna ute på vägarna...varje gång inser jag hur lite jag kan, hur mycket mer jag skulle både behöva och vilja lära mig.

Olyckorna i trafiken beror bara på en enda sak, bristen på ödmjukhet inför sin egen okunskap. Jag vågar erkänna det, det är fler som skulle behöva erkänna det...
 

Moddan

New member
Du har fortfarande inte gått en enda kurs hos oss. Så du har inte en aning om vilken nivå kursen ligger på.
Du kan ju försöka läsa vad personer som tex pikeman har skrivit om våra kurser i sitt inlägg...

Jag har inte sagt att jag inte har användning för backspeglar i trafiken. Du har däremot ingen användining av dem på våra kurser.

Du missar en STOR sak.. Det är inte motorcykeln och dess utrustning eller avsaknaden av utrustning som gör ett fordon till en trafikfara. Det är människan som framför fordonet.
Precis som ett skjutvapen så är det inte farligt så länge det inte står en farlig människa bakom det.

Jag tejpar inte min hastighetsmätare.. Har aldrig gjort det. Då jag aldrig tittar på den när jag kör bana... Och du på landsväg, i trafiken tittar jag inte heller på den. För min hoj är så omdrevad att den visar ändå ca 30% fel. Den går helt enkellt inte att lita på.
Konstigt nog har jag aldrig åkt dit för fortkörning på den... Trots att jag dagligen kör hoj. (sommartid då). Kan det vara så att man med hjälp av annan information kan bedömma hur for det går?

Min hoj saknar ofta backspeglar med. Skruvar inte alltid på dem när jag ska köra gata. Hojen blir så bred med backspeglarna att de slår i bilarna när jag kösurfar...

Hmm när jag tänker efter så saknar den blinkers med.. Går ju lika bra att peka med handen.

Och skyltbelysning... Den saknas ju också... hmm Det är verkligen trafikfarligt..
Bromsljuskontakten för fotbbromsen är dessutom urkopplad.. Den får inte plats då jag bytt till justerbara fotpinnar.

Shit friterad bläckfisk.. Jag är en trafikfarlig hulligan som bara gör studiebesök i trafiken.


På min gamla hoj som slutade sina dagar i ett dike då en taxi körde ut framför mig.... Så hade jag backspeglar, En kalibrerad hastighetsmätare.. (ja det finns tillbehör att köpa som du kan ställa in för vilken felvisning du har) Blinkers och rubbet..
Trots att jag hade allt detta trafiksäkra lull lull så körde taxin ut... och hojen blev skrot....

På den nya hojen så har jag inte varit så noga... och vet du.. Den har inte varit med om en enda olycka. Då måste ju den vara trafiksäkrare.

Min mamma har inte heller varit med i en enda olycka sen hon tog körkort....
Det var typ minst 50 år sedan. Och vet du.. Jag vill inte åka med när hon kör.
Ändå har hon backspeglar.. och hastighetsmätar. Och tycker hon kan förutse framtiden... spå i kaffesump m.m... Vi kan sånt i vår zigenarklan serru...

Tänka sig att smc anlitar mig som instruktör.. Hemsk tanke!
Vill du veta något mer?.. Jo jag är också utbildningsansvarig för smcs instrukrörer. Hua mig...

Ta nu och lägg ner de där personpåhoppen. Diskutera som en vuxen och håll dig över simborgarmärkets lägsta ålder.

Puss på dig bumben....


PS.. Du vilken favoritväg åker du? Jag kan komma och köra förbi dig på insidan. Lägga knä i backen och slå av din dödarknapp... Sånt brukar vi göra.. Det är skitkul.. Det momentet ingår i när du går andra dagen på våra kurser.

Tredje dagen är ännu roligare.,, Då leker vi tafatt.. Alla åker och jagar den som ligger längst fram... Och när alla kört av utom en så bjuder vi den personen på 1 liter olja. och ett fritt medlemskap i SMC för 10år frammåt..

4 dagen är bäst av allt..
Då ställer vi oss vid utfarten till banan. Sprayar visiren med lite kletig myggolja så att det blir lagomt dimmigt... Som det kan bli i trafiken ibland..
Sen skickar vi varannan deltagare åt höger och varannan åt vänster..

Säker att du inte ska prova en kurs?
Puss på dig igen bubben...
Gråt nu iinte över spilld mjölk.. Öl är ändå godare.. speceillt innan du ska köra hoj.

D e lugnt ezzo.Är kurserna upplagda på det viset anmäler jag mig på studs.
Jag är aldrig och kommer aldrig vara en sämre människa än att jag kan be om ursäkt när jag sagt något jag inte menar.Är emot tejpning,men en avrostning kan väl vara en bra början tycker jag.Ha d gött
 

Olle Å

New member
Nu har ni tappat focus från trådens början igen. Frågan blir då, hur komma tillrätta med dessa vettvillingar som kanske inte tar till sig utbildning eller kanske saknar den, på rätt sätt och saknar vanlig trafikmoral??????????
Sluta och tjafsa om att ni är så duktiga utan utbildning eller lärdom att ni verkar stå över oss andra. Kanske det är så som vettvillingar uppstår?
 

Moddan

New member
När man tjafsar om hur odödlig man är i trafiken,ingen kan köra fortare än jag,jag äger vägen,regler gäller enbart andra,då kan nog vettvillingen ligga och gro i en.Däremot föder det ingen vettvilling att köra med det som finns mellan öronen.
Utbildning är ju bra,men kanske mycket höga böter,indraget kort,beslagtagande av motorcykel,fängelse i vissa fall i kombination med utbildning.I de fall mc-n kan identifieras ligger ansvaret på ägaren.
 

bivius

New member
När man tjafsar om hur odödlig man är i trafiken,ingen kan köra fortare än jag,jag äger vägen,regler gäller enbart andra,då kan nog vettvillingen ligga och gro i en.Däremot föder det ingen vettvilling att köra med det som finns mellan öronen.
Utbildning är ju bra,men kanske mycket höga böter,indraget kort,beslagtagande av motorcykel,fängelse i vissa fall i kombination med utbildning.I de fall mc-n kan identifieras ligger ansvaret på ägaren.

Själv tror jag inte på hårdare straff metoden, den ökar ju mest benägenheten att försöka komma undan, d.v.s kan leda till att riskbeteendet ökar i trafiken.

Ägaransvar är ju en möjlighet, skulle definitivt minska benägenheten att låna ut fordon ( för jag antar att du inte vill ha speciallag för MC) Lite surt kan det ju bli om du har lånat ut bilen till din son/dotter/fru och du blir av med körkortet eller hamnar i fängelse för att de gjort något dumt i trafiken.

Jag tror dessutom att den kategori trafikanter som ägnar sig åt vansinneskörningar regelbundet, inte bryr sig särskilt mycket om de har ett körkort eller inte, är man notorisk fortkörare kan man ju dessutom skaffa sig en målvakt.

Kort sagt strängare straff skulle i stort sett bara drabba medelsvensson som missar 70 skylten.

Däremot tror jag att en något hårdare policy när det gäller polisens befogenheter att stoppa smitare skulle kunna göra susen, om du vet att polisen inte ger sig, minskar nog tendensen att försöka smita och dra på sig ytterligare åtalspunkter än fortlörningen.

Sedan kanske vi skall ställa oss frågan hur stort problemet är igentligen?
Är det en på 10, 100 eller 100.000 som ägnar sig åt vettvillingkörning?
Är det värt att lägga polisens begränsade resurser på detta eller kan vi använda pengarna till andra åtgärder för att öka trafiksäkerheten?
 
Last edited:

HåkanP

New member
Själv tror jag inte på hårdare straff metoden, den ökar ju mest benägenheten att försöka komma undan, d.v.s kan leda till att riskbeteendet ökar i trafiken.

Ägaransvar är ju en möjlighet, skulle definitivt minska benägenheten att låna ut fordon ( för jag antar att du inte vill ha speciallag för MC) Lite surt kan det ju bli om du har lånat ut bilen till din son/dotter/fru och du blir av med körkortet eller hamnar i fängelse för att de gjort något dumt i trafiken.

Jag tror dessutom att den kategori trafikanter som ägnar sig åt vansinneskörningar regelbundet, inte bryr sig särskilt mycket om de har ett körkort eller inte, är man notorisk fortkörare kan man ju dessutom skaffa sig en målvakt.

Kort sagt strängare straff skulle i stort sett bara drabba medelsvensson som missar 70 skylten.

Däremot tror jag att en något hårdare policy när det gäller polisens befogenheter att stoppa smitare skulle kunna göra susen, om du vet att polisen inte ger sig, minskar nog tendensen att försöka smita och dra på sig ytterligare åtalspunkter än fortlörningen.

Sedan kanske vi skall ställa oss frågan hur stort problemet är igentligen?
Är det en på 10, 100 eller 100.000 som ägnar sig åt vettvillingkörning?
Är det värt att lägga polisens begränsade resurser på detta eller kan vi använda pengarna till andra åtgärder för att öka trafiksäkerheten?

Bra sagt! :)

Ps. undrar allt mer om den här moddan inte är ett alias, en av oss kanske som har för mycket fritid och vill driva in i absurdum. :rolleyes:
 

Olle Å

New member
När man blir äldre förändras ens syn på trfiken. När vi var unga och det var ju inte så mycket trafik på 60-talet, så hade vi ibland tävlig i att köra om flest bilar mellan Norrtälje och Danderyd på söndagseftermidagarna. Visserligen körde vi också bil , men visst var det farligt. Helt idiotiskt egentligen. Ibland körde vi på tid mellan Uppsala och Norrtälje. Hur kul som helst, men det var fri fart på den tiden. Måste påpeka att vi aldrig råkade ut för någon olycka. Kanske berodde på andra, hmmmm.
Mentaliteten att vara värst och snabbast finns ju hos en del förare redan i barnaåldern. Se bara hur en del far fram med sina cyklar och sedan på trimmade moppar.
Att komma åt detta beteende är nog svårt för då måste det börja redan i skolan. Men att skolsystemet som ju redan är förfallet, skulle vilja ta upp en sådan sak som trafikmedvetande förefaller ju inte troligt.

Kanske något för SMC att slå på trumman för. " Moralisk trafikundervisning i skolan."
 

Moddan

New member
Själv tror jag inte på hårdare straff metoden, den ökar ju mest benägenheten att försöka komma undan, d.v.s kan leda till att riskbeteendet ökar i trafiken.

Ägaransvar är ju en möjlighet, skulle definitivt minska benägenheten att låna ut fordon ( för jag antar att du inte vill ha speciallag för MC) Lite surt kan det ju bli om du har lånat ut bilen till din son/dotter/fru och du blir av med körkortet eller hamnar i fängelse för att de gjort något dumt i trafiken.

Jag tror dessutom att den kategori trafikanter som ägnar sig åt vansinneskörningar regelbundet, inte bryr sig särskilt mycket om de har ett körkort eller inte, är man notorisk fortkörare kan man ju dessutom skaffa sig en målvakt.

Kort sagt strängare straff skulle i stort sett bara drabba medelsvensson som missar 70 skylten.

Däremot tror jag att en något hårdare policy när det gäller polisens befogenheter att stoppa smitare skulle kunna göra susen, om du vet att polisen inte ger sig, minskar nog tendensen att försöka smita och dra på sig ytterligare åtalspunkter än fortlörningen.

Sedan kanske vi skall ställa oss frågan hur stort problemet är igentligen?
Är det en på 10, 100 eller 100.000 som ägnar sig åt vettvillingkörning?
Är det värt att lägga polisens begränsade resurser på detta eller kan vi använda pengarna till andra åtgärder för att öka trafiksäkerheten?

Hårdare straff,kanske både och.Frågan jag ställer mig-vilken åldersgrupp talar vi överlag om ? Jag tror de flesta sas vettvillingar tillhör den lite yngre åldersgruppen 20-30 år,men jag kan ha fel.Läste någon gång om personer som var återkommande brottslingar,alla sa -det är rättssystemets fel.-Hade straffet varit tuffare från början skulle jag inte suttit inne nu.Till viss del kan det kanske hjälpa,men den viktigaste delen är nog att få dom att ändra attityd.Att polisen jagar dom mer intensivt kan ju få dom att köra ännu mer vårdslöst.Sen tror jag nog att dom som kör så fruktansvärt vårdslöst som vi fick se på filmen,dom är nog inte speciellt många.Som du nämner så är det ju inte gratis att lägga ner alltför mycket resurser på dom.
 

HåkanP

New member
När man blir äldre förändras ens syn på trfiken. När vi var unga och det var ju inte så mycket trafik på 60-talet, så hade vi ibland tävlig i att köra om flest bilar mellan Norrtälje och Danderyd på söndagseftermidagarna. Visserligen körde vi också bil , men visst var det farligt. Helt idiotiskt egentligen. Ibland körde vi på tid mellan Uppsala och Norrtälje. Hur kul som helst, men det var fri fart på den tiden. Måste påpeka att vi aldrig råkade ut för någon olycka. Kanske berodde på andra, hmmmm.
Mentaliteten att vara värst och snabbast finns ju hos en del förare redan i barnaåldern. Se bara hur en del far fram med sina cyklar och sedan på trimmade moppar.
Att komma åt detta beteende är nog svårt för då måste det börja redan i skolan. Men att skolsystemet som ju redan är förfallet, skulle vilja ta upp en sådan sak som trafikmedvetande förefaller ju inte troligt.

Kanske något för SMC att slå på trumman för. " Moralisk trafikundervisning i skolan."

Det handlar ju om intressen, även att vilja åka fort. Farten i sig är ju en tjusning men också ett slags resultat av att utvecklas och kunna köra bättre. Just inom motorsport är det dock inte helt enkelt/billigt att utöva sporten som intresse. Vettvillingar på väg, tja men hur många av dem vill just ha vägen som område för upplevelsen ifall tillgången till avlysta områden (banor) till rimliga kostnader fanns? Har en gång läst om ett exempel från Frankrike där man kan komma och köra "drop in" på motorbanor mot mindre avgift, vilket enligt skrivningen lär ha avhjälpt buskörning i trafik.
 

Moddan

New member
Det handlar ju om intressen, även att vilja åka fort. Farten i sig är ju en tjusning men också ett slags resultat av att utvecklas och kunna köra bättre. Just inom motorsport är det dock inte helt enkelt/billigt att utöva sporten som intresse. Vettvillingar på väg, tja men hur många av dem vill just ha vägen som område för upplevelsen ifall tillgången till avlysta områden (banor) till rimliga kostnader fanns? Har en gång läst om ett exempel från Frankrike där man kan komma och köra "drop in" på motorbanor mot mindre avgift, vilket enligt skrivningen lär ha avhjälpt buskörning i trafik.

Exemplet från Frankrike låter som något bra att ta efter.Kan det inte vara så oxå att det är den enorma KICKEN av adrenalin dom tillfredställer när dom lyckats köra på detta vis ? Pratade med några som kör gatrace med bil just om att få en säker plats att köra på.Då försvinner ju all spänning,hela grejen med att bästämma platser i smygg och att komma undan snuten sa dom.Det är nog lite så med mcracearna oxå tror jag.
 

bivius

New member
Hårdare straff,kanske både och.Frågan jag ställer mig-vilken åldersgrupp talar vi överlag om ? Jag tror de flesta sas vettvillingar tillhör den lite yngre åldersgruppen 20-30 år,men jag kan ha fel.Läste någon gång om personer som var återkommande brottslingar,alla sa -det är rättssystemets fel.-Hade straffet varit tuffare från början skulle jag inte suttit inne nu.Till viss del kan det kanske hjälpa,men den viktigaste delen är nog att få dom att ändra attityd.Att polisen jagar dom mer intensivt kan ju få dom att köra ännu mer vårdslöst.Sen tror jag nog att dom som kör så fruktansvärt vårdslöst som vi fick se på filmen,dom är nog inte speciellt många.Som du nämner så är det ju inte gratis att lägga ner alltför mycket resurser på dom.

Vilken åldersgrupp vettvillingarna tillhör låter jag vara osagt, möjligtvis är det så att vettvillingkörning är ungefärligt lika vanligt men med ökad ålder kommer en annan riskbedömning in och man väljer sina tillfällen med större omsorg.

Men det skulle vara intressant om du ville utveckla dina tankegångar angående detta med ålder och på vilket sätt detta har betydelse för att stävja beteendet.

Sedan går min fundering mer i riktning att det inte är straffet i sig (inom rimliga gränser) som avskräcker från vidare brottslighet, snarare att brott och straff sker nära varandra, gämför med hunduppfostran, totalt meningslöst att straffa hunden för något den gjorde för en timma sedan.

Att handläggningstiderna ibland är långa, betyder ju att en brottsling inte upplever att han får något straff utan kan fortsätta som förut, inget händer ju. Koplingen mellan brott och straff blir väldigt vag och man uppnår inte någon avskräckande effekt.
 

SuperRetard

New member
Shit vad tråkiga vägar de har där nere.. Om man måste marscha 160-200+ kurvhastighet för att få det att svänga!

Och även om en sån repa varken är något social- eller Hund-styrelsen rekommenderar, så tycker jag ni överdriver en del.

1. Föraren är sannolikt inte alls någon yngling. Snarare ca 30.

2. Jag kollade inte hela filmen, utan snabbspolade lite. Men jag såg inte en enda riktigt hål-i-huvet omkörning. Han tar det hyfsat piano när han kommer ifatt bilar, och ser (tom kameran ser) mellan bilar och genom skog etc att det är fritt i de fall jag såg iaf.

3. Han tog det lugnt i tätort, riktigt föredömligt för att va en bombrulle

4. Han verkar definitivt inte köra "lååångt över sin förmåga a´ la moppefukko". Han verkar ju kunna vägen, och kör mjukt och avslappnat även där asfalten (enligt vad de skakar i kameran) är helt värdelös

5. Det är fortfarande moppefukko att köra så på gata, filma och lägga det på tuben.

6. Men nej, det är inte ok att inte kunna hålla sig på sin sida vägen i skymda partier såsom han gör rätt mkt.

(Oj, vad skit jag kommer få för att inte döma ut det här a´ la reflexväst)
 
Top