Moderator, du kanske ska stänga den här tråden innan dessa herrar flyger i strupen på varandra. "Diskussionen" har nått vägs ände...
Bästa inlägget på länge
Moderator, du kanske ska stänga den här tråden innan dessa herrar flyger i strupen på varandra. "Diskussionen" har nått vägs ände...
Ja du Moddan, det är ju tur att du inte råkat ut för en olycka under 30 år, det kan inte bero på att andra sett hur du kör och håller sig undan? (för att nu sänka sig till din nivå...) Alternativt kanske du är en av de där tröttsamma typerna som envisas med att ligga 15km/h under hastighetsgränsen och blockera omkörningsförsök för att du "vet bäst" och skall uppfostra dina medmänniskor.
Med dina påhopp, din oförmåga att vara konstruktiv och din allmäna självgodhet anar jag en människa med svåra problem att se sina egna fel och brister, men jag kan ha fel, det har hänt förut.
Som jag skrivit tidigare, var lite konstruktiv, starta en egen utbildningsverksamhet, jag lovar jag skall komma på den, jag skall vara ödmjuk och jag skall genomföra övningarna enligt dina anvisningar.
Jag skall också vara uppriktig och konstruktiv i min utvärdering.
Om jag finner något i din utbildning som förbättrar det som storbanekurserna koncentrerar sig på (beskrivet till leda tidigare i tråden) så skall jag omedelbums börja propagera för att införa detta på AK.
PS
Att idiotförklara Ezzo är nog ditt sämsta move hittintills, det finns få MC utbildare i landet med hans erfarenhet och kunskap, jag kan bara hoppas att jag någon dag lyckas nå upp till hans kompetens, han är kort sagt ett föredömme.
DS
Jag har inte läst hela tråden, bara senaste 2 sidorna, och enligt det du beskriver om hur du kör så är du, du, precis som vilken annan förare som helst. Med den skillnaden att du erkänner att du tror du är bättre än alla andra.Ja,att komma upp i ezzos nivå vad gäller kompetens och erfarenhet av säker körning med den inställningen han har kan ju inte vara speciellt svårt.Den låga säkerhets och erfarenheten i trafik uppnådde jag för ljusår sen
Hur kan du bara påstå något så komplett galet fel som att man inte har någon användning utav sina speglar.Nu har du ju verkligen bevisat på vilken nivå du ligger.Du är ju livsfarlig i trafiken människa,inte bara för dig själv utan även för dina medtrafikanter,och du ska vara instruktör ? Och hur LÅGA krav har SMC på sina instruktörer,dom hade likaså kunnat anlita en apa.INGEN ANVÄNDNING AV BACKSPEGLARNA.Detta var bland det värsta jag hört,och detta kommer från en person som ska utbilda andra.Med sådana kursinstruktörer förstår jag att SMCs kurser håller den låga standard som den gör.Skulle inte förvåna mig ett dyft om du varit med om att införa tejpningen samt gjort kurserna till rena RR kurser.
Det som bl a skilljer mig från många andra är att jag förutsätter att jag har MINDRE marginaler inte STÖRRE.Det handlar ju om att man kör på ett sådant sätt att man minimerar riskerna att råka ut för något,och jag är väldigt duktig på att minimera mina risker.Men du har helt rätt i att oturen kan vara framme likaså turen,men kör man på mitt vis är risken mycket mindre att något ska inträffa.Jag har inte läst hela tråden, bara senaste 2 sidorna, och enligt det du beskriver om hur du kör så är du, du, precis som vilken annan förare som helst. Med den skillnaden att du erkänner att du tror du är bättre än alla andra.
Alla överskattar sin förmåga, alla tror att dom har hur mycket marginaler som helst, problemet är att man blir inte motbevisad förrän man hamnar där. O det kan dröja länge. För det behöver inte vara föraren som vet exakt vart alla faror är, utan medtrafikanterna har sån enorm uppfattningsförmåga, bätre än dig, och ser dig.
Ofta har man tur i trafiken, vem har inte haft någon som kört ut framför sig?
Jag har varit nära att köra in i bilar några ggr. Men alltid klarat mig, hittils. Men efter smc kurser så förstår jag ju att det var inte för att jag var uppmärksam. Jag hade tur.
Prova åk på en kurs, du kan bli överraskad o till o med ha roligt, eller?
Nu gör du ju det igen, tar för givet att du är bättre än alla andra.Det som bl a skilljer mig från många andra är att jag förutsätter att jag har MINDRE marginaler inte STÖRRE.Det handlar ju om att man kör på ett sådant sätt att man minimerar riskerna att råka ut för något,och jag är väldigt duktig på att minimera mina risker.Men du har helt rätt i att oturen kan vara framme likaså turen,men kör man på mitt vis är risken mycket mindre att något ska inträffa.
Det som bl a skilljer mig från många andra är att jag förutsätter att jag har MINDRE marginaler inte STÖRRE.Det handlar ju om att man kör på ett sådant sätt att man minimerar riskerna att råka ut för något,och jag är väldigt duktig på att minimera mina risker.Men du har helt rätt i att oturen kan vara framme likaså turen,men kör man på mitt vis är risken mycket mindre att något ska inträffa.
Du har fortfarande inte gått en enda kurs hos oss. Så du har inte en aning om vilken nivå kursen ligger på.
Du kan ju försöka läsa vad personer som tex pikeman har skrivit om våra kurser i sitt inlägg...
Jag har inte sagt att jag inte har användning för backspeglar i trafiken. Du har däremot ingen användining av dem på våra kurser.
Du missar en STOR sak.. Det är inte motorcykeln och dess utrustning eller avsaknaden av utrustning som gör ett fordon till en trafikfara. Det är människan som framför fordonet.
Precis som ett skjutvapen så är det inte farligt så länge det inte står en farlig människa bakom det.
Jag tejpar inte min hastighetsmätare.. Har aldrig gjort det. Då jag aldrig tittar på den när jag kör bana... Och du på landsväg, i trafiken tittar jag inte heller på den. För min hoj är så omdrevad att den visar ändå ca 30% fel. Den går helt enkellt inte att lita på.
Konstigt nog har jag aldrig åkt dit för fortkörning på den... Trots att jag dagligen kör hoj. (sommartid då). Kan det vara så att man med hjälp av annan information kan bedömma hur for det går?
Min hoj saknar ofta backspeglar med. Skruvar inte alltid på dem när jag ska köra gata. Hojen blir så bred med backspeglarna att de slår i bilarna när jag kösurfar...
Hmm när jag tänker efter så saknar den blinkers med.. Går ju lika bra att peka med handen.
Och skyltbelysning... Den saknas ju också... hmm Det är verkligen trafikfarligt..
Bromsljuskontakten för fotbbromsen är dessutom urkopplad.. Den får inte plats då jag bytt till justerbara fotpinnar.
Shit friterad bläckfisk.. Jag är en trafikfarlig hulligan som bara gör studiebesök i trafiken.
På min gamla hoj som slutade sina dagar i ett dike då en taxi körde ut framför mig.... Så hade jag backspeglar, En kalibrerad hastighetsmätare.. (ja det finns tillbehör att köpa som du kan ställa in för vilken felvisning du har) Blinkers och rubbet..
Trots att jag hade allt detta trafiksäkra lull lull så körde taxin ut... och hojen blev skrot....
På den nya hojen så har jag inte varit så noga... och vet du.. Den har inte varit med om en enda olycka. Då måste ju den vara trafiksäkrare.
Min mamma har inte heller varit med i en enda olycka sen hon tog körkort....
Det var typ minst 50 år sedan. Och vet du.. Jag vill inte åka med när hon kör.
Ändå har hon backspeglar.. och hastighetsmätar. Och tycker hon kan förutse framtiden... spå i kaffesump m.m... Vi kan sånt i vår zigenarklan serru...
Tänka sig att smc anlitar mig som instruktör.. Hemsk tanke!
Vill du veta något mer?.. Jo jag är också utbildningsansvarig för smcs instrukrörer. Hua mig...
Ta nu och lägg ner de där personpåhoppen. Diskutera som en vuxen och håll dig över simborgarmärkets lägsta ålder.
Puss på dig bumben....
PS.. Du vilken favoritväg åker du? Jag kan komma och köra förbi dig på insidan. Lägga knä i backen och slå av din dödarknapp... Sånt brukar vi göra.. Det är skitkul.. Det momentet ingår i när du går andra dagen på våra kurser.
Tredje dagen är ännu roligare.,, Då leker vi tafatt.. Alla åker och jagar den som ligger längst fram... Och när alla kört av utom en så bjuder vi den personen på 1 liter olja. och ett fritt medlemskap i SMC för 10år frammåt..
4 dagen är bäst av allt..
Då ställer vi oss vid utfarten till banan. Sprayar visiren med lite kletig myggolja så att det blir lagomt dimmigt... Som det kan bli i trafiken ibland..
Sen skickar vi varannan deltagare åt höger och varannan åt vänster..
Säker att du inte ska prova en kurs?
Puss på dig igen bubben...
Gråt nu iinte över spilld mjölk.. Öl är ändå godare.. speceillt innan du ska köra hoj.
När man tjafsar om hur odödlig man är i trafiken,ingen kan köra fortare än jag,jag äger vägen,regler gäller enbart andra,då kan nog vettvillingen ligga och gro i en.Däremot föder det ingen vettvilling att köra med det som finns mellan öronen.
Utbildning är ju bra,men kanske mycket höga böter,indraget kort,beslagtagande av motorcykel,fängelse i vissa fall i kombination med utbildning.I de fall mc-n kan identifieras ligger ansvaret på ägaren.
Själv tror jag inte på hårdare straff metoden, den ökar ju mest benägenheten att försöka komma undan, d.v.s kan leda till att riskbeteendet ökar i trafiken.
Ägaransvar är ju en möjlighet, skulle definitivt minska benägenheten att låna ut fordon ( för jag antar att du inte vill ha speciallag för MC) Lite surt kan det ju bli om du har lånat ut bilen till din son/dotter/fru och du blir av med körkortet eller hamnar i fängelse för att de gjort något dumt i trafiken.
Jag tror dessutom att den kategori trafikanter som ägnar sig åt vansinneskörningar regelbundet, inte bryr sig särskilt mycket om de har ett körkort eller inte, är man notorisk fortkörare kan man ju dessutom skaffa sig en målvakt.
Kort sagt strängare straff skulle i stort sett bara drabba medelsvensson som missar 70 skylten.
Däremot tror jag att en något hårdare policy när det gäller polisens befogenheter att stoppa smitare skulle kunna göra susen, om du vet att polisen inte ger sig, minskar nog tendensen att försöka smita och dra på sig ytterligare åtalspunkter än fortlörningen.
Sedan kanske vi skall ställa oss frågan hur stort problemet är igentligen?
Är det en på 10, 100 eller 100.000 som ägnar sig åt vettvillingkörning?
Är det värt att lägga polisens begränsade resurser på detta eller kan vi använda pengarna till andra åtgärder för att öka trafiksäkerheten?
Själv tror jag inte på hårdare straff metoden, den ökar ju mest benägenheten att försöka komma undan, d.v.s kan leda till att riskbeteendet ökar i trafiken.
Ägaransvar är ju en möjlighet, skulle definitivt minska benägenheten att låna ut fordon ( för jag antar att du inte vill ha speciallag för MC) Lite surt kan det ju bli om du har lånat ut bilen till din son/dotter/fru och du blir av med körkortet eller hamnar i fängelse för att de gjort något dumt i trafiken.
Jag tror dessutom att den kategori trafikanter som ägnar sig åt vansinneskörningar regelbundet, inte bryr sig särskilt mycket om de har ett körkort eller inte, är man notorisk fortkörare kan man ju dessutom skaffa sig en målvakt.
Kort sagt strängare straff skulle i stort sett bara drabba medelsvensson som missar 70 skylten.
Däremot tror jag att en något hårdare policy när det gäller polisens befogenheter att stoppa smitare skulle kunna göra susen, om du vet att polisen inte ger sig, minskar nog tendensen att försöka smita och dra på sig ytterligare åtalspunkter än fortlörningen.
Sedan kanske vi skall ställa oss frågan hur stort problemet är igentligen?
Är det en på 10, 100 eller 100.000 som ägnar sig åt vettvillingkörning?
Är det värt att lägga polisens begränsade resurser på detta eller kan vi använda pengarna till andra åtgärder för att öka trafiksäkerheten?
När man blir äldre förändras ens syn på trfiken. När vi var unga och det var ju inte så mycket trafik på 60-talet, så hade vi ibland tävlig i att köra om flest bilar mellan Norrtälje och Danderyd på söndagseftermidagarna. Visserligen körde vi också bil , men visst var det farligt. Helt idiotiskt egentligen. Ibland körde vi på tid mellan Uppsala och Norrtälje. Hur kul som helst, men det var fri fart på den tiden. Måste påpeka att vi aldrig råkade ut för någon olycka. Kanske berodde på andra, hmmmm.
Mentaliteten att vara värst och snabbast finns ju hos en del förare redan i barnaåldern. Se bara hur en del far fram med sina cyklar och sedan på trimmade moppar.
Att komma åt detta beteende är nog svårt för då måste det börja redan i skolan. Men att skolsystemet som ju redan är förfallet, skulle vilja ta upp en sådan sak som trafikmedvetande förefaller ju inte troligt.
Kanske något för SMC att slå på trumman för. " Moralisk trafikundervisning i skolan."
Det handlar ju om intressen, även att vilja åka fort. Farten i sig är ju en tjusning men också ett slags resultat av att utvecklas och kunna köra bättre. Just inom motorsport är det dock inte helt enkelt/billigt att utöva sporten som intresse. Vettvillingar på väg, tja men hur många av dem vill just ha vägen som område för upplevelsen ifall tillgången till avlysta områden (banor) till rimliga kostnader fanns? Har en gång läst om ett exempel från Frankrike där man kan komma och köra "drop in" på motorbanor mot mindre avgift, vilket enligt skrivningen lär ha avhjälpt buskörning i trafik.
Hårdare straff,kanske både och.Frågan jag ställer mig-vilken åldersgrupp talar vi överlag om ? Jag tror de flesta sas vettvillingar tillhör den lite yngre åldersgruppen 20-30 år,men jag kan ha fel.Läste någon gång om personer som var återkommande brottslingar,alla sa -det är rättssystemets fel.-Hade straffet varit tuffare från början skulle jag inte suttit inne nu.Till viss del kan det kanske hjälpa,men den viktigaste delen är nog att få dom att ändra attityd.Att polisen jagar dom mer intensivt kan ju få dom att köra ännu mer vårdslöst.Sen tror jag nog att dom som kör så fruktansvärt vårdslöst som vi fick se på filmen,dom är nog inte speciellt många.Som du nämner så är det ju inte gratis att lägga ner alltför mycket resurser på dom.