Uppdrag Granskning

Gulljenta

New member
Jeg har også sett programmet nå og er drit forbannet over trafikkvärket.

Jeg vil også takke Maria og dere andre i SMC for jobben dere gjör for oss mc förere!

Jeg vil si når trafikkvärket sitter på en slik raport som sier at veien er underkjent og bare lar väre og gi den ut, men gir ut den som er godkjent. Så er det for meg mordförsök.
 
Last edited:

swischmc

New member
Mordförsök är rätt ord!
(Jag är så arg att detta kanske inte blir nyanserat...)
Hur kan en chef inom statligt verk, där alla handlingar är officiella, undanhålla information om något som faktiskt dödar folk? Och som inte hade varit så svårt att ordna. Några varningsskyltar och blästring.

Inget vettigt i detta inlägg, men måste få ur mig frustrationen.
 

Ove 60+

Active member
Jeg har også sett programmet nå og er drit forbannet over trafikkvärket.

Jeg vil si når trafikkvärket sitter på en slik raport som sier at veien er underkjent og bare lar väre og gi den ut, men gir ut den som er godkjent. Så er det for meg mordförsök.

:confused: Jo du har nog rätt. Mörka att vägen är hal när man samtidigt gillrat fällan vajerräck bredvid så är det minst "grov misshandel varav döden följt" eller vad det heter på juristspråket.
 

roffe_s

Active member
Reflektion, kort och koncis: Tingvall och hans organisation kan från och med nu priotitera bort höstens och vinterns ledarskapskurser, verksamhetsseminarier, handlingplaner och ledningsgrupper. All tid och alla resurser bör samlas till att bearbeta en, en enda fråga:

Vem företräder vi? För vems skull finns vi till?

Är det för att fortsätta arbetet som Världens Bästa Trafikverk, med kunskap och makt att både hålla entreprenörer, politiker och den lille trafikanten stången? Är det för att snirkla sig fram i politikens irrgångar och se till att man oantastat överlever vilken politisk sörja som nu skulle vinna valet. Är det för att med alla tillgängliga medel, inklusive rätten att undanhålla viktig information och bevis för polisväsendet, glorifiera verkets beslut, överhöghet och suveränitet, innebärande att man kan visa siffror på högsta möjliga avfärdandekvot när det gäller den lille trafikantens skadeanmälningar? Att avkräva denne orimliga investeringar i processtid, advokatkostnader och bevisföring för att kunna få rätt till skadestånd motsvarande en självrisk?

Eller finns det någon annan mening? Någon annan som betalar dyra pengar för rätten att kunna framföra sitt fordon på ett rimligt säkert sätt?

Det börjar där. Och till dess Tingvall o co formulerat ett enkelt och tydligt svar på den frågan kommer inget att förändras. I grunden.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Sitter och tittar på det nu... Är så förbannad att jag mår illa, hur gör an för att polisanmäla trafikverket, och vad ska man anmäla dem för? Människor har dött för att de mörkat att vägen var skamligt hal.

Tja Ulvhamne - Du ställer just frågan, vad ska man anmälda för - vad är brottet??
Etik, moral, brist på medmänsklighet och sunt förnuft - vinner inte i domstolen..


Vi får se vad åklagaren kommer fram till.
 

swischmc

New member
Tja Ulvhamne - Du ställer just frågan, vad ska man anmälda för - vad är brottet??
Etik, moral, brist på medmänsklighet och sunt förnuft - vinner inte i domstolen..


Vi får se vad åklagaren kommer fram till.

SMC kommer alltså att gå vidare med det här? Bra!
Jag hoppas att Uppdrag granskning kan bistå med underlag och fakta.

SMC borde också föra en dialog med försäkringsbolagen. Vem ska stå för kostnaderna vid sånna här olyckor?
 

HkanB

New member
Moralisk flexibilitet har fått ett ansikte!

Undrar just om en annan skulle kunna komma undan med det där?

Den mätningen är ju bara siffror. Den vanliga är ju kvalitetssäkrad....o.s.v.
Är inte alla mätningar siffror? Har VTI som genomförde både den med siffrorna och de andra "vanlig" helt plötsligt sluta kvalitetssäkra när man bara mäter och leverar siffror?

Ett statligt verk med bl.a uppgift att ansvara för trafiksäkerhet som undanhåller information för en pågående polisutredning?
Vad mer kan hända och vad har redan hänt som vi inte vet om. Bevisligen har de problem med att korrekt förhålla sig till sanningen...
och som sagt...vad mer ljuger/ljög de om.

Samvete och självaktning verkar inte ingå iaf chefsrollen på vår trafiksäkerhetsvårdande myndighet....undrar just hur familjen. släkten m.fl...just nu undrar...vad mer är du inte sanningsenlig med...

När man fubbar om sånt som rör, faktiskt liv och död vad mer för triviala saker har man ett kreativt förhållningssätt till? Man kan bara undra.

Nåja, om en annan blivit påkommen med att undanhålla "bevis" för polisen så hade väl en föreställning i tingsrätten m.m varit snart förestående...här lär väl man väl hänvisa till rutiner o.s.v och ev. säga något om att ändra på dem...

Dessutom undrar jag och förmodligen fler med mig över den jakt som nu och redan pågått ett tag efter den hedervärde person som läckte informationen till Uppdrag Granskning....
Även om om lagen formellt sett inte tillåter efterforskande av källan...då meddelarskydd råder så...lär det nog letas...febrilt. Många lär se sig om, titta sig över axeln, titta snett på skrivbordsgrannen...
De uppkomna mötena de närmaste dagarna vore det kul att leka flugan på väggen vid....jösses vilken underhållning. Skadebegränsningsgrupper i full fart...
Det kommer att krystas fram pressmeddelanden...om man inte väljer att bara försöka tiga ihjäl det, för vad skall man säga som någon kommer att tro på?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Alla försäkringsbolag som haft ett fordon inblandat i olyckor i Vagnhärad och Gävle har fått person- och registreringsnummer av SMC med uppmaning att ansöka om regress mot Trafikverket. Det vill vi!
Roffe S_ totally agree.
 

swischmc

New member
I chatten stod det att Trafikverket lagt upp ett brev som dementerar alla uppgifter i programmet, men jag hittar inte det på hemsidan och chatten är stängd. Nån som sett detta?
 

Petra

Super Moderator
SMC kommer alltså att gå vidare med det här? Bra!
Jag hoppas att Uppdrag granskning kan bistå med underlag och fakta.

SMC borde också föra en dialog med försäkringsbolagen. Vem ska stå för kostnaderna vid sånna här olyckor?

SMC för dialog med försäkringsbolag. Vi hoppas att de regressar. Vi fordonsägare borde inte behöva stå för kostnaderna.
 

Gulljenta

New member
Jeg syns det er på höy tid at Jan-Erik Lundmark, enhetschef på Trafikverket. Sier opp sin stilling og forlater Trafikverket. Han har ikke noe der og gjöre..
 

Cawwa

New member
Sammanfattning av Bengt N från chatten: Polisen är bra på att identifiera halka men inte personer. Kvällens guldkommentar!!

För övrigt ett sorgligt program. Lider verkligen med de drabbade och deras familjer. När skall de få rätt mot en korrumperad Trafikverkschef?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Vi fortsätter. Närmast nu på fredag i Falu Tingsrätt. Magnus Karlsson har vi kontakt med och givetvis ska vi försöka hjälpa honom att begära skadestånd. men också att få försäkringsbolagen att ansöka om regress.
En sak är säker: SMC ger inte upp.
 

Hampe

Skriver massor!
En annan fick som vanligt inte se det när det sändes - men med ledning av andras kommentarer är det nog lika bra det.
Känns som man skulle blivit förbannad nog för att baxa ut hojen och köra upp till Borlänge bara för att få spänna ögonen i ynkryggarna när dom kommer till jobbet...

Tack SMC för jobbet ni lägger ner, tack Uppdrag Granskning för att ni tar oss på allvar. Det är mer än vad Trafikverket någonsin gjort...

Hampe
 

VBK

New member
App app - ge inte upp - kolla specifikt från början i afton - och kanske vill upptäcka att vi alla bidrar till förändring - så även du!!!
(tips från en hopplös dansk, som tror stenhårt på att vi får till "sunt förnuft" - fast resen är inte kort eller smärtfri..)

Ja se där..
 

Petra

Super Moderator
Hampe, en del, men inte alla som behöver få ögonen spända i sig (kan man säga så?) sitter inte i Borlänge.

Du är f.ö alltid välkommen till oss om du har vägarna förbi =)
 
Top