Uppdrag Granskning

Petra

Super Moderator
Fick en fundering eftersom jag sitter hemma och är surmulen, frustrerad och arg.
Finns det en möjlighet att ge en gåva/bidrag i form av pengar för att främja detta och annat arbete som SMC gör?
Med vänlig hälsning Jonas

ps. Min text under inläggen har fått en ny innebörd... :-( Celeretati Oramus, Tenent in Speramus = For Speed We Pray, In Grip We Trust = För snabbhet ber vi, i grepp vi förtröstar.

Bra idé! Jag hoppas att vi kan ordna nån form av "Skänk bidrag" eller "Sponsra SMC:s arbete" knapp på vår hemsida. Tills dess, skänk gärna en slant till Rättsfonden. Ur den kan medlemmar söka pengar till rättskostnader. Våra samarbetsjurister och kansliet hjälper självfallet medlemmar men ibland kostar det pengar att driva sin sak och då är det bra att kunna söka ur fonden.
T.ex. Imorgon ska Maria vara ombud för en medlem i en tingsrättsförhandling.

PS. Just nu kanske "For Grip We Pray" passar bra. ;)

swischmc

New member
Hej,
jag lade ut en artikel tidigare idag, med lite SMC-kommentarer om gårdagens Uppdrag Granskning och vad vi diskuterat om med åklagare.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/SMCs-kommentarer-om-Uppdrag-Granskning/

Jag är alltid stolt smc-medlem, men idag är jag extra stolt.
Tack SMC för allt jobb ni gör för oss mc-ister! Vilken tur att vi har er (oss) och vilken tur att ni som jobbar på kansliet verkligen vågar ta tag i saker och föra vår talan oavsett på vilken nivå det är. Nu är Trafikverket polisanmält. Jag håller tummarna att det blir ett rättsfall och att det faller till vår favör.

Tusen tack alla ni på kansliet och alla SMC-medlemmar som gör detta möjligt!

//Mycket Stolt Medlem :)

Bansaie

New member
I chatten stod det att Trafikverket lagt upp ett brev som dementerar alla uppgifter i programmet, men jag hittar inte det på hemsidan och chatten är stängd. Nån som sett detta?
Här är brevet från internwebben med kommentarer, dock anonymiserade.

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Tack Bansai för att du lade upp detta - det är verkligen sprängstoff!
Ledsen att inte kunna kommentera mer just nu - men att barrikadera toaletten under en bjudning och posta långa inlägg på forumet... ...njae.
Det finns gränser. Men jag ber att få komma tillbaka i ärendet!

H

Ulvhamne

New member
Här är brevet från internwebben med kommentarer, dock anonymiserade.

Tycker det ser ut att vara två namn som inte är anonymiserade, dels en mail-länk och dels ett svar på en kommentar har namn kvar.

Intressant läsning däremot. Verkar vara gott om folk även inom TV som tycker att det skötts riktigt dåligt.

swischmc

New member
Intressant läsning, speciellt kommentarerna. Det gav lite insikt i hur TV´s personal tänker.
Tack för att du la upp det!

gundj

New member
Den dagen jag går ikull på grund av vägverkets slarv är det bäst att ansvariga ber en bön att jag samtidigt åker igenom ett vajerräcke och kommer ut på andra sidan i tre delar.
För skulle jag klara mig så har vederbörande en mycket jobbig period i sitt liv framför sig.

Att myndigheter är inkompetenta är ju ingen nyhet, men att dom är likgiltiga inför andras olyckor är skrämmande.
Nästa UG borde titta över beroendeförhållandena och privata kopplingar mellan verket och dess leverantörer.
Då jag för många år sedan hade lite insyn i hur vägkvalitetsmätningar beställdes och utfördes vet jag att förmågan att mäta finns, det är bara viljan som fattas.

Bansaie

New member
Kanske en petitess men många av er förkortar Trafikverket med 'TV' vilket kan vara förvillande då det kan förväxlas med just TV (som i TeleVision).
'TrV' (eller möjligen 'TRV') är den förkortning som verkar användas mest.

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Detta stycket i Trafikverkets interna skrivelse retar gallfeber på mig:

Trafikverket har nollvisionen som övergripande mål i allt arbete. Dödstalen i trafiken är nu de lägsta på över 60 år och djupstudier av olyckor är en av många bidragande faktorer. Ett stort problem är att motorcykelolyckor inte haft samma positiva utveckling.

Skitsnack!
Givet antalet fordon i trafik så uppvisar motorcyklisterna en alldeles fantastiskt positiv utveckling i olycksstatistiken!
Och, vi gör det av egen kraft och ansträngning. Trafikverkets inblanding är snarast kontraproduktiv genom dödsräcken och fusklagningar av vägar.
Trots Trafikverkets tillkortakommanden förmår vi förbättra olycksstatistiken!

Men, om så vore? Om Trafikverket verkligen ansåg att vi vore en grupp trafikanter att ta hänsyn till - vore det då inte bra att börja sätta upp räckestyper som vi inte tvärdör utav? Vore det inte bra att börja följa upp hur skyltningen görs när man grusar upp asfaltsvägar?
Vore det inte förbannat bra att SKYNDSAMT vidta åtgärder åtgärder när motorcyklar går omkull en masse längs samma nyasfalterade sträcka?

Hellre det, än att månadsvis säga sig sitta på kammaren och "utreda" huruvida blank tjära verkligen kan bli hal när det regnar - och om det egentligen spelar någon roll för motorcyklister?

Vore det inte bättre att lära sig något av den förra beläggningsskandalen och arbeta för att en sådan genomklappning aldrig skall kunna ske igen?

Detta interna mail visar hur otroligt långt Trafikverket har att gå innan dom med någon som helst trovärdighet kan ställa sig upp och tala om trafiksäkerhet igen. Jag tvivlar ens på att dom kommer dithän med nuvarande ledning. Fisken ruttnar alltid från huvudet!

Hampe

Ove 60+

Active member
Vad säger ni om detta svar då?:mad:

"Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Trafikverket. Hej XXXX, Tack för att du kontaktade oss på Trafikverket. Jag har pratat med våra entreprenörer och de har koll på vägen och i dag ser de inga problem.. När det gäller ny beläggning kan bli ett överskott av bindemedel, vilket gör att vägytan blir fet och i kombination med regn blir vägbanan hal. Detta överskott nöts snart bort av trafiken. Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt. Med vänlig hälsning Mari Andersson Trafikverket 17190 Solna Sundbybergsvägen 1 www.trafikverket.se 0771-921 921 Ditt ärende till Trafikverket: Den nya vägbeläggningen på Riksväg 50 mellan södra infarten till Askersund och avfarten till/mot Lerbäck/Åsbro är FRUKTANSVÄRT hal vid våt vägbana!

Hände inget mer än att en BIL ! åkte av två dagar senare, men då hände det saker....

Varningsskyltar och slipning av vägen!

-"jisses"

:p Dina iaktagelser stämmer med mina när det gäller kontakt med TrV;s kundtjänst, t.ex. när det gäller grus på vägen. Då får man en utförlig beskrivning om att det är chauffören av snabelbilen som avgör om det ska skyltas. Att det finns regler om skyltning och att överskott ska sopas bort har dom inte en AAAning om.

Om det händer att bilar får plåtskador verkar det ha en helt annan genomslagskraft och ändå är det så att bucklor på bilar gör mindre ont än på MC-åkare.

För att hamna lite OT kan jag berätta vad som händer om man med bil hamnar med ett hjulpar på en skithal strimma och har ABS-broms - man har ingen broms för ABS;en känner av den hala biten och minskar den andra sidans bromseffekt. Om nu TrV skiter i hur det går för MC-åkarna så kan man peka på att bilisterna kör bromslöst om det finns hala remsor på vägbanan, kanske går in bättre? :p

Hampe

Skriver massor!
...och jo, jag har sett Uppdrag Granskning nu.
2 ggr om på SVT Play.

Tyvärr måste jag säga att jag inte är så jätteförvånad - jag har under flera år följt deras ovilja att ta ansvar för brister i vägmiljö och -underhåll, sett deras bredvilja till att ta genvägar och hört dom patetiska undanflykterna. Jag har haft svårt att ta dem på allvar under lång tid.

Vad man kan se av minspel i inslaget så är det fler som hamnat i samma sits nu. Konsulten - vars inkomster tydligen till stor del kommer från just Trafikverket visar upp ett veritabelt skuggspel i ansiktet, ett Théâtre d'ombres som reflekterar det inferno av känslor och överväganden som måste bubbla upp inom honom.

Polismannen - en samhällsbärare, plötsligt sviken av någon han i hela sitt liv uppfattat som en allierad. Det syns så väl!

Men mest illa berörd blir jag av en person med snälla ögon och en dialekt som jag intuitivt förknippar med obrottslig pålitlighet och ett fast handslag.
När denna människa sitter och blåljuger med fast blick och försöker dribbla bort sitt ansvar genom att skylla på "hastighet" då tvingas jag pausa och gå ifrån en liten stund. Bägge visningarna!
Fy fan! rent ut sagt.
Inte nog med att folk dör! Fler kunde ha dött, men de största ansträngningarna läggs på att - undkomma ansvar.

Hur röstar man bort Trafikverket nästa år?

Hampe

Jämten

New member
Synd att programmet gjordes av Uppdrag granskning. Tycker ofta att deras program har varit onyanserade och vinklade, åtminstone de gånger jag har sett och det har handlat om något jag förstår mig på. Jag tror att många, liksom jag, inte fäster någon vikt vid vad Uppdrag granskning visar.

Ibland ser man inte skogen för alla träden.Samma med ett program man ser och hör det man vill.Fråga ett visst antal personer
och du får olika åsikter och svar från alla.

Samtidigt kan det vara bra att få olika nyanser på en programm ide. Diskussionen blir intressant och kontentan kan bli bra.Jämten:lemon::lemon:

KAN SJÄLV ?

New member
...och jo, jag har sett Uppdrag Granskning nu.
2 ggr om på SVT Play.

Tyvärr måste jag säga att jag inte är så jätteförvånad - jag har under flera år följt deras ovilja att ta ansvar för brister i vägmiljö och -underhåll, sett deras bredvilja till att ta genvägar och hört dom patetiska undanflykterna. Jag har haft svårt att ta dem på allvar under lång tid.

Vad man kan se av minspel i inslaget så är det fler som hamnat i samma sits nu. Konsulten - vars inkomster tydligen till stor del kommer från just Trafikverket visar upp ett veritabelt skuggspel i ansiktet, ett Théâtre d'ombres som reflekterar det inferno av känslor och överväganden som måste bubbla upp inom honom.

Polismannen - en samhällsbärare, plötsligt sviken av någon han i hela sitt liv uppfattat som en allierad. Det syns så väl!

Men mest illa berörd blir jag av en person med snälla ögon och en dialekt som jag intuitivt förknippar med obrottslig pålitlighet och ett fast handslag.
När denna människa sitter och blåljuger med fast blick och försöker dribbla bort sitt ansvar genom att skylla på "hastighet" då tvingas jag pausa och gå ifrån en liten stund. Bägge visningarna!
Fy fan! rent ut sagt.
Inte nog med att folk dör! Fler kunde ha dött, men de största ansträngningarna läggs på att - undkomma ansvar.

Hur röstar man bort Trafikverket nästa år?

Hampe

Det går nog tyvärr inte.
Men man kan konstatera att det gick bra för mellanbrodern i tv-serien Pistvakt.
Han kära ner sig i Bäng has systerdotter Eva-Lena och ville lämna Svartlien,
han lyckades och blev enhets chef på Trafikverket.
Det enda som behövdes var att ändra namnet
från Jan-Erik Marklund till Jan-Erik Lundmark :cool:

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Mer media?
Vore intressant att veta vad som ligger bakom detta rullgrus med påföljande klavikelfraktur: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17650983.ab

Stödremsa på drift? Rester av snabellagning? Vanligt spill som ingen tagit hand om?
Hur som helst så kanske vetskapen om motorcyklisters utmaningar på illa underhållna vägar kan breddas ytterligare tack vare detta...?

Hampe

banditan

New member
Har Aftonbladet svarat på din fråga nedan? Nyfiken på deras svar....
Om du inte varit i kontakt med dem vore det nog en god idé att tipsa dem om Trafikverkets ovana att glatt strunta i regler :)

Mer media?
Vore intressant att veta vad som ligger bakom detta rullgrus med påföljande klavikelfraktur: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17650983.ab

Stödremsa på drift? Rester av snabellagning? Vanligt spill som ingen tagit hand om?
Hur som helst så kanske vetskapen om motorcyklisters utmaningar på illa underhållna vägar kan breddas ytterligare tack vare detta...?

Hampe