Uppdrag Granskning

Hampe

Skriver massor!
Jodå, visst: Fisken ruttnar från huvudet, men varje liten medarbetare som accepterar att en sådan ljugsmitfuskkultur utvecklas på ens arbetsplats är delskyldig, bara genom sin underlåtenhet att agera, sin bredvillighet att blunda eller genom att fortsätta ta emot lön från en korrupt ledning.

Det är ju för fan liv det handlar om! Vi förfäras över U-landet Kina där man blandar giftiga substanser i mjölkpulvret för att topparna skall tjäna några yuan extra, men ett Trafikverk som accepterar att det blandas olämplig smet i asfalten är precis lika illa - bara i en mindre skala.

Men detta är ju Sverige! Där vi rent generellt anser oss vara så jävla mycket bättre än alla andra, och där just Trafikverket i synnerhet har intagit en särställning i självgodhet och försöker pressa på andra sin världsbild.

Nollvisionen. Här ser vi hur mycket den är värd egentligen: det duger att prata om den och visa fina .ppser på den - men när man själv skall agera efter den så faller den platt till marken. Trafikverket = Hyckleriverket

Jag kommer gärna och hälsar på! När jag lugnat ner mig lite...


Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Hampe - du måste se avsnittet.

Jo, jag har förstått det - men tack vare SVT Play kan jag dra lite på det och ta det när... ...äsch, det passar aldrig bättre.

Folkens! Jag gjorde en snabb parallell med den kinesiska melaminskandalen tidigare, men vart tvungen att goggla lite för att få perspektiv|



http://en.wikipedia.org/wiki/2008_Chinese_milk_scandal


Den första(!) melaminskandalen skickade sådär 50.000 bäbisar till sjukhus - jag antar att åtskilliga behöver livslång dialys och/eller njurtransplantationer. Men, Wiki anger att endast 6 stycken dog, antagligen för att dom inte kom under korrekt vård tillräckligt snabbt.

Men - förlåt att jag viktar liv här: ställ Kinas nästan 1,4 miljarders befolkning mot Sveriges 9 miljoner så ser man att Trafikverkets asfaltsskandal är en mycket större sak i relativa tal, och världen borde vara minst lika förfärad och indignerad som efter Kinas melaminskandal!

Nå, nu blir det kanske inte så - och jag tvivlar starkt på att det rättsliga efterspelet i Sverige blir lika stringent:
2 personer avrättade, en person dömd till döden med vilande exekution, 3 stycken dömda till livstids fängelse, ytterligare två dömda till 15 års fängelse samt totalt 7 statliga och mybdighetsanställda tvingas lämna sina arbeten.

Think about it, Trafikverket! Kina må vara en blodtörstigt grym diktatur, delvis ett U-land - men i just detta fallet känns det inte som helt fel påföljd, faktiskt...



Hampe

Edit:

Visselblåsaren i Kina blev nedskjuten på öppen gata i Kina några år senare - mördad rakt av.
Just sådant tror jag väl ändå inte att asfaltsbanditerna eller Trafikverket själva är redo till, men jag vill ändå sända ett tack till de (få?) inom organisationen som har sin moraliska kompass kvar och som fortfarande vet varför och för vem man arbetar: tack för att ni gläntar på förlåten till det som andra vill dölja!

H
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Vi fortsätter. Närmast nu på fredag i Falu Tingsrätt. Magnus Karlsson har vi kontakt med och givetvis ska vi försöka hjälpa honom att begära skadestånd. men också att få försäkringsbolagen att ansöka om regress.
En sak är säker: SMC ger inte upp.

:tummenupp Stort lycka till!! Ni kommer att ha att göra, hålla fast ålar är en svår utmaning... :cool:
 

Ove 60+

Active member
:confused: Försökte skriva på chatten igår men då lade servern av. Visst skrev jag lite sanningar, men så elak var jag inte? :p
 

swischmc

New member
Jag skrev också ett antal inlägg/frågor som aldrig kom upp i chatten i går. Det är konstigt, vissa namn dyker upp flera gånger och andra kommer inte med. Jag undrar hur det fungerar bakom kulisserna på en chat. Jag tror inte att det handlar om fusk och mygel, jag är bara nyfiken på hur moderatorn gör.

@ Hampe, du måste se avsnittet. Det fungerar inte att spy galla över något man inte sett. Vi är många (som sett programmet) som är upprörda och förbannade, men att vara förbannad för att andra är förbannade fungerar dåligt. Se det och återkom, du kommer att få flera nya infallsvinklar för att be Trafikverket och nollvisionen dra åt h-landet.
 

Bob Sweden

New member
En enda fråga dröjer sig kvar:

Vem initierade (beordrade?) de "kompletterande åtgärder" som bevisligen utförts för att rätta till de fel som (inte?) fanns?
 

Ove 60+

Active member
:confused: Jag har börjat se om programmet och blir bara mera förvånad. Att Vägverket/Trafikverket har hållit självgodheten högt har väl varit allmänt känt sen länge, men att man driver förljugenheten så långt att man ljuger och undanhåller fakta för polisen vid utredning är faktiskt kriminellt.

Att hänvisa till "kvalitetssäkrat material"? Jag hade det tveksamma nöjet att arbeta med "kvalitetssäkring" i mitten 90-talet och såg ganska snart bluffpotentialen i kvalitetssäkringen och detta är ett lysande exempel. Vill man inte säga sanningen hänvisar man till "kvalitetssäkring". Alltså, den extramätning som gjordes bestod bara av en "massa siffror" och därmed enligt enhetschefen inte kvalitetssäkrad.

Att man inte tar sitt ansvar som tjänsteman är tydligen inte straffbart längre dessvärre, men borde nog återinföras för här kostar det liv och lidande när folket inte sköter sitt jobb. Smc i synnerhet och folk i allmänhet skriver, ringer och debatterar väghållningen i landet men får mest bara skit tillbaka. Det är hög tid att det sker något från politikerhåll beträffande ledningen för Trafikverket. Nytt folk med friska gener som inte har snöat in i Nollornas Vision och bara skyller på trafikanterna.

Kanske OT i tråden men det var vajerräcket som skördade liv - igen!
 

vilde

New member
Jag vill börja med att tacka SMC och Maria för det arbete ni lägger ner, bara på dem med så mycket det går.

Sedan vill jag lyfta denna diskussion till en annan nivå, jag har varit inne på det förut och det är inget rättfärdigande bara en förklaring till att det går till som det gör.

Det är inget unikt att det fuskas i det flesta branscher, det är inget unikt att man ljuger och mörkar. Jag hade en nära anhörig som jobbade på Skanska på 80-talet, där fyllde man upp vägbankar med packad snö på vintern i stället för att använda makadam eller vad man nu ska ha. Varenda något så när erfaren kriminell vet att man klarar sig bäst om man antingen kniper käft eller ljuger när man blir ertappad. Dvs, vet man att man gjort fel, håll tyst eller ljug, synd att det spridit sig till företag och myndigheter bara. Men varför?

Jo, om vi koncentrerar oss på den offentliga verksamheten är det så att sedan år 2006 har regeringen hittills minskat skatterna med 981 miljarder sammanlagt. I år eller kanske nästa år hade det offentliga haft ca 180 miljarder kronor mer att röra sig med utan skattesänkningar. Om vi då tar vägmyndigheten som exempel. Vad händer när man tar bort en massa pengar från en verksamhet som kostar mer och mer varje år, jag menar vi får ju inte färre och färre vägar med tiden? Som chef någonstans i ledet, det har ingen betydelse om man sitter högt upp eller längre ner i chefskedjan, man får en uppgift att sköta och man får sina resurser beskärda rejält, vad gör man? Det jag tycker att man skulle säga och det jag hade gjort är att "det går inte". Vad händer då? Jo, då säger närmaste chef uppåt, "hej då, du är kickad" sen tillsätter man en ny chef osv. När man sitter som chef måste man alltså välja mellan att bli kickad eller hålla käften och försöka göra så mycket man kan med de resurser man har, man pressar entreprenörer till det yttersta man pressar sin anställda till det yttersta. Visst går det ofta att spara och dra in men någonstans finns en gräns där det inte går utan att det drabbar verksamheten. Den gränsen är överträdd för länge sedan, inom såväl vägmyndigheten som skolan, sjuk- och åldringsvården mm. Det är ju samma visa om och om igen och om vi inte lyfter blicken och ser vart problemets orsak ligger kommer vi att få lida för det mer och mer vare sig vi är vägtrafikanter, sjuka eller gamla.

Någon påpekade att de anställda "på golvet" de som utför eller inte kan eller får utföra sitt jobb väl och inte kan och/eller hinner göra sitt arbete efter de riktlinjer och regler som finns skulle klaga. Det tycker jag också och det hade jag också gjort och har gjort men med det klimat som finns på arbetsplatserna nu är det kört om man gör det, du blir av med jobbet och blir dumpad till det stora svarta hål som kallas arbetslöshet men egentligen är livegenskap och straffarbete. Jag hade som sagt inte och har inte hållit truten och jag har också personligen upplevt att bokstavligen bli utkastad från arbete på grund av det. Ett väldigt känt exempel är ju Edward Snowden som nu tvingas leva i exil för att han avslöjade oegentligheter på sin arbetsplats. Nä, precis som för chefer gäller det för vanliga anställda att hålla käften, flyta med eller bli av med jobbet.

Den kamp som nu med all rätta förs av motorcyklister och SMC för människor som dött eller skadats genom oegentligheter och olagligheter i myndigheter eller för all del privata företag förs ju ideligen. Folk dör, skadas, blir illa behandlade, mår dåligt inom skola, omsorg, sjukvård och på våra vägar.

Självklart måste vi säga ifrån och kämpa, vi måste kunna lagföra de som inte sköter sig men vi måste också höja blicken och försöka undanröja roten till det onda.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Vilde & alla andra: det är ett teamwork på SMC. jag får figurera i rutan.
Man kan väl säga att Riksrevisionen i ett antal granskningsrapporter av Trafikverket påpekat det du säger om produktivitet, vad man får för pengarna osv. Här finns ett urval rapporter: http://www.riksrevisionen.se/sv/vardeforrad/myndigheter/aktuella/Trafikverket/
Redan 2009 påtalade man brister avseende underhåll på belagd väg i denna rapport: http://www.riksrevisionen.se/rapporter/Rapporter/EFF/2009/Underhall-av-belagda-vagar-/
 

Chopperbyggarn

New member
Mycket bra program och mycket heder åt alla som medverkat för att belysa detta missförhållande!!

Vilde är inne på något intressant! Tror nog att de flesta asfaltläggare i likhet med yrkes män o kvinnor inom andra områden sätter en stolthet i att utföra kvalitets arbeten, vilket tyvärr är svårt att uppfylla i nuvarande samhällstrend där färre arbetande förväntas utföra mer och mer på allt kortare tid. Medarbetare vågar inte protestera mot dessa missförhållanden av rädsla att bli av med sitt arbete.

Det går inte att driva effektiviseringar hur långt som helst utan att ge avkall på kvalité. Kvalitets arbete kräver tid och tid kostar.

Anders.J
 

Ove 60+

Active member
Det går inte att driva effektiviseringar hur långt som helst utan att ge avkall på kvalité. Kvalitets arbete kräver tid och tid kostar.

Visst håller jag med och visst har jag en viss förståelse för att entreprenörerna jagar kostnader på marginalen. Vad jag däremot inte förstår är att ett statligt verk ljuger, mörkar fakta och beter sig som skojare. Tjänstemännen på Trafikverket är ju vad det låter som - våra tjänare och dom arbetar för vår sak. Då är det också vår rätt att bli heligt förbannade när dom bedrar oss på bl.a. de sätt som visats i programmet.

Jag upprepar gärna: Trafikverkets ledning bör bytas ut eftersom dom inte klarar sina uppdrag och f.f.a. för den oärlighet och ruttenhet som har påvisats.
Jag vill se att det kommer till nya friska krafter som är obesmittade av rötan som spritt sig i verket! :tummenupp
 

vilde

New member
Jag upprepar gärna: Trafikverkets ledning bör bytas ut eftersom dom inte klarar sina uppdrag och f.f.a. för den oärlighet och ruttenhet som har påvisats.
Jag vill se att det kommer till nya friska krafter som är obesmittade av rötan som spritt sig i verket!

Det håller jag med om, det gäller att visa att vi, folket inte tolererar fusk och lögner, men jag tror inte vägunderhållet blir bättre för det, för det krävs betydligt större resurser.

Det som kan bli bättre om folk åker dit är att det kanske blir några fler som säger ifrån när det inte går längre. Det är en sak att välja mellan att hålla tyst och ha jobbet kvar eller att prata och bli arbetslös men det blir en annan sak om alternativet att hålla tyst innebär att man kan bli ställd inför domstol och dömd för exempelvis vållande till annans död.
 

Ove 60+

Active member
Det håller jag med om, det gäller att visa att vi, folket inte tolererar fusk och lögner, men jag tror inte vägunderhållet blir bättre för det, för det krävs betydligt större resurser.

Nästan helt enig med dig där. Kan vara så att mera läggs på att hålla vägbanan farbar och grusfri och mindre på att pynta kanterna med vajerräcken och sån skit. Eller att T.v. gjorde egna kontroller av arbeten som utförs av entreprenörer. Bara det vore ju en positiv förändring.

Det som kan bli bättre om folk åker dit är att det kanske blir några fler som säger ifrån när det inte går längre. Det är en sak att välja mellan att hålla tyst och ha jobbet kvar eller att prata och bli arbetslös men det blir en annan sak om alternativet att hålla tyst innebär att man kan bli ställd inför domstol och dömd för exempelvis vållande till annans död.

I statligt verk vill det till att bli sparkad men det kan vara svårt att stiga i graderna om man tycker "fel". Men visst, underlåtenhet som leder till olyckor är straffbart i samhället i övrigt, varför inte i statligt verk?
 

Syster-Tysk

New member
Fick en fundering eftersom jag sitter hemma och är surmulen, frustrerad och arg.
Finns det en möjlighet att ge en gåva/bidrag i form av pengar för att främja detta och annat arbete som SMC gör?
Med vänlig hälsning Jonas

ps. Min text under inläggen har fått en ny innebörd... :-( Celeretati Oramus, Tenent in Speramus = For Speed We Pray, In Grip We Trust = För snabbhet ber vi, i grepp vi förtröstar.
 
Last edited:

Turid

New member
"Vi sendte inn det vi bruker å sende inn."

Etter min mening en person som er udugelig i sin jobb:
- enten fordi han bevisst unngår å sende inn det han vet han bør sende inn
- eller fordi han går på autopilot i sitt arbeide og sender inn det de bruker å sende inn, uten å spørre seg selv om hva som er relevant å sende inn.
 

Bansaie

New member
"Vadå anläggning? Vi är ju samhällsbyggare!"

Citat från en okänd TrV-anställd kring en diskussion om kravdokument som skulle reglera byggande och underhåll av en anläggningsdel inom järnvägen, med tanke på det som Diversion skrev.

Är det så att man formats så mycket av modeller och rutiner så att man inte längre ens förmår tänka tanken att en instruktion eller policy kanske inte följs när modellen skall överföras till den fysiska verkligheten?

Det där med samhällsbyggare tjatas det om till ve och förbannelse inom verket och att vi ska bygga "smart infrastruktur". Personligen skulle jag föredra om vi byggde infrastruktur på ett smart sätt.
Ända sen de började diskutera att ev. slå samman BV och VV har det bara gått utför så nuförtiden är det verkligen svårt att känna nån stolthet över sin arbetsgivare.
 

Pilgrim

New member
Jag tror att trafikverkets enhetschef Jan-Erik Lundmark talar sanning - sin sanning.

Det som är mest skrämmande med hans medverkan är att han bevisar att detta är inte en enskild person som begått misstag. Det här handlar om en hel organisation som har hamnat snett. Inom flygets säkerhetsarbete benämns detta som normglidning. Det innebär att en organisation sakta under en relativt lång tid steg för steg ändrar sina normer för vad som anses vara säkert. Arbetssätt förändras, synen på regler och föreskrifter "nyanseras" och effektivitet får en mer framträdande roll än säkerhet. Det här visar sig genom att antalet incidenter och till sist antalet olyckor stiger. Det läskiga är att de som är inblandade aldrig märker förändringen eftersom den sker gradvis. Den här enheten (kanske fler enheter?) inom trafikverket har allvarliga problem och behöver professionell hjälp. I det här fallet är nog dessutom felhandlingar och konsekvenser så allvarliga att en åklagare bör inleda en förundersökning.
Bra jobbat SMC, UG och ett stort tack till de som bidragit med info så att detta uppdagats!
 
Top