Uppdrag Granskning

Maria Nordqvist

Super Moderator
Glöm aldrig att i SMC handlar det om teamwork. Utan Petras grävhjälp hade vi inte lyckats. Jesper har backat upp. Vi har resonerat om hur vi ska gå vidare. Styrelsen sa ja till polisanmälan. MC-folket har skrivit om olyckan i tidningen. Rättsfonden sponsrade advokaten. Vi har pumpat ut pressmeddelanden och annat om problemet. Jag fick äran att synas i TV.
Tack för alla snälla och vänliga kommentarer.
 

swischmc

New member
Vad trött, förbannad och ledsen man blir!
Folk på chatten försöker få det till att förarna inte kunde köra eller hade dåligt underhållna fordon. Nån påstår dessutom att hojåkare aldrig kör försiktigt... Det var nog "tur" att han som omkom var en äldre man på en glidare, trafikskolelärare och allt. Hade smc nått lika långt om det varit en 25-åring på en sporthoj?

Ett bra program, fantastiskt tydligt av Maria! Hoppas det går att polisanmäla ncc/trafikverket igen.
 

Diversion

New member
Vad trött, förbannad och ledsen man blir!
Folk på chatten försöker få det till att förarna inte kunde köra eller hade dåligt underhållna fordon. Nån påstår dessutom att hojåkare aldrig kör försiktigt... Det var nog "tur" att han som omkom var en äldre man på en glidare, trafikskolelärare och allt. Hade smc nått lika långt om det varit en 25-åring på en sporthoj?

Ett bra program, fantastiskt tydligt av Maria! Hoppas det går att polisanmäla ncc/trafikverket igen.

Tänkte faktiskt i liknande banor men som vägsträckan såg ut så fick jag intrycket att man skulle behövt gasa bra djävla mycket för att få sladd om vägbeläggningen varit som den skulle. Själv har jag en actioncam på min hoj. Om något skulle hända så kanske det inte hjälper mig men dokumentation finns. Ryssarna är ju förtjusta i dom. Hoppas dock att man slipper.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det finns vittnesförhör i båda MC-föararnas olyckor som klart och tydligt säger att de inte körde över hastighetsgränsen, 110 km/h.
 

swischmc

New member
Jag körde på E4 mellan uppl. Väsby och Uppsala en vinter för några år sedan. Jobbpendlade varje dag. Snö och kyla, men aldrig att jag märkte att greppet var dåligt. Jag förstod inte alls varför det skedde olyckor hela tiden. Kunde folk inte köra?
En dag blir jag omkörd av en taxi som plötsligt saktar in och försiktigt kör in framför mig. Reflexmässigt släpper jag gasen för att öka avståndet, men eftersom taxin också släppt gasen hjälper inte det. Jag bestämmer mig för att köra om.
Så fort jag gasar släpper det, hjulen bara spinner och bilen går plötsligt på tvären! Som tur är vänder bilen tillbaka och jag kan andas ut.
M.a.o: det kan vara jättehalt utan att det märks bara för att man inte ändrar kraften eller riktningen.
 

Hampe

Skriver massor!
Härligt genomslag! Bra jobbat ni som drivit detta vidare, och jag är säker på att det blir uppföljning både här och där.

Jag förstår att man inte kan - och i detta fallet inte skall driva två saker samtidigt för att inte riskera att blurra budskapet, men vi motorcyklister vet ändå i bakhuvudet att det inte var halkan i sig som dödade föraren. Att kasa omkull i 100 blås och plötsligt åka skinnkälke är förvisso både obehagligt, skrämmande och smärtsamt - men mycket sällan dödligt.

Självklart skall vägar gå att köra på, och självklart skall de ansvariga för beläggningsgenomklappningen ställas till svars - men den aktuelle föraren omkom av krockvåldet mot ett olämpligt placerat och felaktigt utformat vägräcke. Glöm inte bort det.

Dödsräckena måste bli vår nästa stora strid. Myndigheten har mycket på sitt samvete...


Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Värnamo Nyheter skriver utförligt om Uppdrag Gransknings genomlysning av Trafikverkets genomklappning: http://www.varnamonyheter.se/nyheter

NOT!


så:

Hej Värnamo Nyheter!

Svts "Uppdrag Granskning" jobbar hårt att blottlägga omständigheterna kring Lennart Anderssons tragiska dödsolycka.

http://www.svt.se/ug/#./flera-olyck...kverket?&_suid=137775925906902527631415586027



Verkar finnas mycket skumt där. Hur uppmärksammar Värnamo Nyheter detta? Var kan man läsa mer om skandalerna inom Trafikverket som leder till att motorcyklister dör på väg hem till - Värnamo?

mvh

Hampe
 

Chopperbyggarn

New member
Såg hela programmet nu. Mycket bra program!!

Varför blir man inte längre förvånad när personer i maktpositioner inom stat och näringsliv gång på gång slingrar sig ur sitt personliga ansvar med ordets makt ??? Samma personer som kräver att den lilla människan ska ta fullt ansvar för sina handlingar/felhandlingar!! Vilka signaler skickar dessa maktens personer ut när det ser ut så här??

Anders.J
 

Hampe

Skriver massor!
Tyvärr bara hunnit se brottstycken av själva programmet ännu - men däremot läst chatten. Lite udda kanske, men jag fångas av två saker:

Flera som ser förbi friktionsmätningar, fakta och annat jobbigt och istället försöker insinuera att det fanns brister hos fordonen eller hos förarna - baserat på att inte alla som trafikerade sträckan körde av vägen.

Dessutom åtskilliga som vill försöka lägga skulden till det inträffade på SOS Alarm som inte rapporterade om förhållandena längs vägen i takt med att det kom in larm.

Frågan är: kan detta vara en orkesterad kampanj för att flytta fokus från de riktiga bovarna, eller är folk så dumma?

...och vilket av det är i så fall värst?


Företag som är inblandade i asfalteringsarbeten är generellt och historiskt sett tjyvar och banditer. Det har genom decennier fuskats hej vilt med material, kvalitet, tjocklek, underarbete - you name it och aktörerna har prövat att klippa hörnen med det också.

Just NCC har i närtid dömts för sin ledande roll att försöka rigga marknaden och priser till en företagsbot om 200 miljoner SEK:
http://www.kkv.se/t/Page.aspx?id=465

Dom lär ha skrattat hela vägen till banken när dom skalade av lite från sedelbunten dom tjänat på vår bekostnad!
...och detta är bara för kartellbildningen som man kunnat bevisa! Allt fusk med själva arbetet och materialet är det bara de närmast invigda som känner till.


Ytterligare en sak slår mig när jag läser chatten:

mannie: Brukar det inte vara folk från Irland som kommer till Sverige och asfalterar?

UG - Peter Bagge: Inte på den här typen av jobb, vad jag vet. Trafikverket upphandlar tjänster där uppdragen kan sträcka sig över flera år. NCC är ett av det större bolagen som har uppdrag.


Man kan le lite åt replikväxlingen, men när man tänker närmare på det så är inte tanken så fel ändå:

Kringresande Irländska asfaltsläggare är kunniga yrkesmän med livslång erfarenhet från just detta hantverk, och med en hög affärsmoral, etisk integritet samt goda referenser.

...om man jämför med NCC.




Hampe
 

Diversion

New member
Mannen som i åratal predikat om trafiksäkerhet och till och sagt att MC inte passar in i nollvisionen visar sitt rätta ansikte. Den enskilde trafikanten skall ta ansvar har han basunat men när en organisation som han tillhör inte tar sitt ansvar gör det inte så mycket. Han till och med ursäktar den.

Nåja inget ont som inte har något gott med sig. Nu kan jag bomba helvete efter kurviga vägar med gott samvete.
 

e7danne

New member
Jag saknade en koppling mellan nederbörd och olyckorna. Det snackades om att det varit 30grader varmt så asfalten blödde och gruset trycktes ned i bindmedlet, men också att det var när vägbanan dessutom blev blöt som den blev riktigt hal. Även friktionsmätningarna gjorde ju för våt vägbana. Skedde alla olyckorna i regn? Var det torrt de andra dagarna? Kan det ha varit torrt just de dagarna som inspektionerna skedde (skulle ha skett)?
 

Hoke

New member
Som jag uppfattat det:
Det görs inga friktionsbesiktning om inte NCC:s kontrollanter rapporterar till Trafikverket att något inte verkar stå rätt till med vägbanans benägenhet. Trafikverket bedömer sedan om en friktionsbesiktning behöver göras och beställer sedan en sådan av VTI.
(Danne: kolla min fejja under länken till UG för sakkunnigs uttalande ;-))
 

Martin Eves

New member
Såg hela programmet nu. Mycket bra program!!

Varför blir man inte längre förvånad när personer i maktpositioner inom stat och näringsliv gång på gång slingrar sig ur sitt personliga ansvar med ordets makt ??? Samma personer som kräver att den lilla människan ska ta fullt ansvar för sina handlingar/felhandlingar!! Vilka signaler skickar dessa maktens personer ut när det ser ut så här??

Anders.J

Så är det alltid i vårt lilla land.
De som bygger vägen kontrollerar sig själva och gör en utredning och konstaterar att ingen fel finns. Ändå vet alla att det som skulle vara en säker väg vart en livsfarlig halkbana. Något måste ha varit jävligt fel.

Känns som NCC är totalt likgiltiga till individen Lennarts död och den totala avsaknaden av ansvariga personer och konsekvensanalys känns som Sverige i ett nötskal.
Den lilla individen är bara en siffra som alla andra idioter som råkar dö i en MC olycka, företaget har inte gjort något fel. Dom följde sitt protokoll och avtal och känner inget ansvar.

Skulle inte förvåna mig om höjdarna i Trafikverket och NCC är med i samma jaktlag.

Man spyr på skiten.:mad:
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Så är det alltid i vårt lilla land.
De som bygger vägen kontrollerar sig själva och gör en utredning och konstaterar att ingen fel finns. Ändå vet alla att det som skulle vara en säker väg vart en livsfarlig halkbana. Något måste ha varit jävligt fel.

Känns som NCC är totalt likgiltiga till individen Lennarts död och den totala avsaknaden av ansvariga personer och konsekvensanalys känns som Sverige i ett nötskal.
Den lilla individen är bara en siffra som alla andra idioter som råkar dö i en MC olycka, företaget har inte gjort något fel. Dom följde sitt protokoll och avtal och känner inget ansvar.

Skulle inte förvåna mig om höjdarna i Trafikverket och NCC är med i samma jaktlag.

Man spyr på skiten.:mad:

En orädd, klarsynt och kristallklar människa som jag hyser mycket respekt för är Inga Britt Ahlenius. Hon räds inte att säga det andra inte ens törs viska för sig själv i ett tomt rum:

Sverige har vi varit dåliga på att utkräva ansvar. Det börjar på högsta nivå och sipprar sedan nedåt till enskilda människor. Det finns återkommande fall av ren korruption, även om vi ofta väljer att använda mer oskyldiga beteckningar. Källa: Dagens Nyheter 29/5 2005.


H
 

VBK

New member
Så är det alltid i vårt lilla land.
De som bygger vägen kontrollerar sig själva och gör en utredning och konstaterar att ingen fel finns. Ändå vet alla att det som skulle vara en säker väg vart en livsfarlig halkbana. Något måste ha varit jävligt fel.

Känns som NCC är totalt likgiltiga till individen Lennarts död och den totala avsaknaden av ansvariga personer och konsekvensanalys känns som Sverige i ett nötskal.
Den lilla individen är bara en siffra som alla andra idioter som råkar dö i en MC olycka, företaget har inte gjort något fel. Dom följde sitt protokoll och avtal och känner inget ansvar.

Skulle inte förvåna mig om höjdarna i Trafikverket och NCC är med i samma jaktlag.

Man spyr på skiten.:mad:

Egenkontroll borde ju alla vi ha också.

Ett enkelt formulär på nätet som vi fyller i efter varje runda vi kört.

1. Höll du adekvat och laglig hastighet?
2. Var du en föredömlig trafikant?
3. Har du reflex bak och sitter registreringsskylten i rätt vinkel

Fatta hur många blå vi skulle kunna ta bort och lägga pengarna på andra saker.

FÖRTYDLIGANDE.... glimt i ögat.
 

HkanB

New member
Ny markup i forumet...

Egenkontroll borde ju alla vi ha också.

Ett enkelt formulär på nätet som vi fyller i efter varje runda vi kört.

1. Höll du adekvat och laglig hastighet?
2. Var du en föredömlig trafikant?
3. Har du reflex bak och sitter registreringsskylten i rätt vinkel

Fatta hur många blå vi skulle kunna ta bort och lägga pengarna på andra saker.

FÖRTYDLIGANDE.... glimt i ögat.

Du skulle behöva och många med dig, läs jag också, tillägg till den markup som forumet hanterar.

T.ex

[IRONI] [/IRONI]
[SARKASM] [/SARKASM]
[GLIMT I ÖGAT] [/GLIMT I ÖGAT]


och några andra på samma tema...
 
Last edited:
Top