Tyvärr bara hunnit se brottstycken av själva programmet ännu - men däremot läst chatten. Lite udda kanske, men jag fångas av två saker:
Flera som ser förbi friktionsmätningar, fakta och annat jobbigt och istället försöker insinuera att det fanns brister hos fordonen eller hos förarna - baserat på att inte alla som trafikerade sträckan körde av vägen.
Dessutom åtskilliga som vill försöka lägga skulden till det inträffade på SOS Alarm som inte rapporterade om förhållandena längs vägen i takt med att det kom in larm.
Frågan är: kan detta vara en orkesterad kampanj för att flytta fokus från de riktiga bovarna, eller är folk så dumma?
...och vilket av det är i så fall värst?
Företag som är inblandade i asfalteringsarbeten är generellt och historiskt sett tjyvar och banditer. Det har genom decennier fuskats hej vilt med material, kvalitet, tjocklek, underarbete - you name it och aktörerna har prövat att klippa hörnen med det också.
Just NCC har i närtid dömts för sin
ledande roll att försöka rigga marknaden och priser till en företagsbot om 200 miljoner SEK:
http://www.kkv.se/t/Page.aspx?id=465
Dom lär ha skrattat hela vägen till banken när dom skalade av lite från sedelbunten dom tjänat på
vår bekostnad!
...och detta är bara för kartellbildningen som man kunnat bevisa! Allt fusk med själva arbetet och materialet är det bara de närmast invigda som känner till.
Ytterligare en sak slår mig när jag läser chatten:
mannie: Brukar det inte vara folk från Irland som kommer till Sverige och asfalterar?
UG - Peter Bagge: Inte på den här typen av jobb, vad jag vet. Trafikverket upphandlar tjänster där uppdragen kan sträcka sig över flera år. NCC är ett av det större bolagen som har uppdrag.
Man kan le lite åt replikväxlingen, men när man tänker närmare på det så är inte tanken så fel ändå:
Kringresande Irländska asfaltsläggare är kunniga yrkesmän med livslång erfarenhet från just detta hantverk, och med en hög affärsmoral, etisk integritet samt goda referenser.
...om man jämför med NCC.
Hampe