Uppdrag Granskning

jan-olovj

Active member
Så går det när dom struntar i riktigt underhåll. Trafiken och nätet bör vara samma företag så reglerar det sig självt och det går inte att skylla på någon. annan.
 

Kapten Stofil

New member
Lite märkligt att Janne Pettersson, "Trafikverkets chef för Underhåll" (troligen endast spårbunden trafik...?) i sitt försvarstal hänvisar till hur mycket pengar man bränner av just för tillfället - med diagram och allt:

drift_underhall_tl_jvg_440px.jpg


Hampe

Det där diagrammet är ett underbart exempel på hur man ljuger med statistik. Notera att det står "i löpande priser". Man har alltså bara tagit utläggen i kronor för varje år utan att ta hänsyn till penningvärdets förändring under tiden. Räknar man om allting till 2010 års priser, så är de 3 miljarderna 1989 värda ca 4.8 miljarder 2010, vilket innebär att man ökat från knappt 5 miljarder till ca 7 i 2010 års penningvärde, alltså en ökning med inte ens 50% istället för mer än en fördubbling, som det ser ut att vara av diagrammet. Dessutom fortsätter diagrammet till 2016, och där är vi inte än...

Så det som ser ut som en enorm ökning av underhållet är alltså en ökning med knappt hälften...
 

Kapten Stofil

New member
Skulle vara spännande att sitta med på mötet mellan ministern, Malm och Widlert. Det låter som hon är förbannad!

Att döma av det panikartade beslutet att omgående genomföra en massa banunderhåll, och Tingvalls pudel i senaste MC-folket, så var hon minst sagt förbannad. Malm fick väl sina fiskar varma och pekade med hela handen när han kom därifrån.

Men som någon tidigare påpekat, så är reaktionerna på alla granskningar väldigt mycket ursäkter och bortförklaringar.

Dessutom har man nu bett Timbro att slå tillbaka mot Uppdrag Granskning: http://timbro.se/artiklar/analys-uppdrag-granskning-missvisande-om-trafikolyckor

Timbro är en marknadsliberal tankesmedja med rötterna i arbetsgivarorganisationer, och har en historia av vinklade granskningar av SVT (se t.ex. journalisten.se) . Knappast någon opartisk granskning alltså.
 

jan-olovj

Active member
Det är ganska ynkligt att inte våga svara själva utan ta hjälp från ett konsultföretag när dom inte kan hitta en försvarlig förklaring till det inträffade.
 

Kapten Stofil

New member
Det är "damage control" som gäller. Både externt och internt.

Av en intern kommentar till den interna artikel som hänvisar till Timbros rapport framgår att Timbro först frågat Trafikverket om intresse att göra rapporten, men då var verket inte så intresserat, senare när det började osa katt återkom man till Timbro och bad dem göra rapporten.

Jag googlade lite på Timbro när jag läste detta, och hittade bl a journalisten.se, Svenska Journalistföreningens nättidning. Där kan man läsa att Timbro är minst lika fel ute som de påstår att de de granskar är: http://journalisten.se/nyheter/allvarliga-fel-nar-timbro-granskar-medier

Jag ställer mig alltså ganska tveksam till att det skulle vara sådana fel i UGs rapportering som TrV och Timbro vill göra gällande. Det finns säkert fel i UGs rapportering också, men det hela luktar mer smutskastningskampanj än seriös argumentation. Som skattebetalare blir jag förbannad över att man använder våra skattepengar till att försöka sopa undan spåren efter sina tabbar, istället för att leverera den högkvalitativa infrastruktur vi betalar för och är lovade, men inte får.
 

Skye

Kör Mycket!
Följtången trafikverket fortsätter..

Kanske inte så mycket för själva vägbiten i sammanhanget, men hey.. Snart är nog pengarna till saltet slut när den som bäst behövs.

Högsta hönset Gunnar Malm får kritik från både SEKO-facket och MP och kräver hans avgång efter senaste tidens tecken på dåligt spårunderhåll med urspårning av ett posttåg och nu ikväll rälsbrott.

Säger Hey.. en gång till.

Förfallet av järnvägen började redan när det skulle lobbas för våra två stora lastbilsproducenter och att godset skulle gå på gummi istället för järnväg. 10 år senare började världen bry sig om miljön helt plötsligt och då skulle det satsas på järnvväg. Problemet var bara att det inte gjordes speciellt stora infrastrukturförändringar under den tid då riksbanken helt plötsligt höjde styrräntan till 500%. Sedan började det snackas om avreglering för att pengarna skulle räcka längre och att det med konkurrens skulle sänka priserna. Entreprenörerna är inte dummare än tåget att förstå vilka priser som ska sättas och hur man enkelt lurar systemet. För även om man sätter ett för lågt pris och inte klarar av entreprenaden så går staten in och stödjer upp projektet. I Göteborg betalade man 125 miljoner till ett företag som inte klarade av sin entreprenad för att bli av med dom. Vem fick jobbet? Samma entreprenör igen.. Skandal, eller hur?

För det är så här det funkar i landet lagom. Ingen vågar sätta ner foten. Journalister orkar inte ens kolla upp källfakta och att det finns en twistpåse med chilli i en mataffär i kungsbacka får högsta prio. Ett fejkmail och jordens luring.

Tillbaka till ämnet och kärnpunkten i inlägget.

För vad hjälper det att kasta bort en generaldirektör med en fallskärm lika hög som säkert klarat rusta upp växlarna på Stockholms C.
För det kommer en ny apa och hänger i samma lian, eller så byter bara aporna plats. Aporna är utbildade i samma skola och har samma regler och tänk att fortsätta på den inslagna lianen.

Sker det ingen förändring i hur verk och affärsbolag inom statens regi skall använda sina tilldelade miljoner på att få ner pengarna i produktion och inte slösa så förbannat på annat. Först då kanske infrastrukturen i det här landet börjar få en form av kvalité igen.

Jag som är en normalsvensk, jag fattar ju inte sånt här med "big business". Nä, kanske inte det men jag vet att om jag har för mycket kostnader och för lite inkomst så ska jag inte slarva bort pengar till sånt som inte behövs och därmed sänka kostnaderna.

Gör OM, Gör RÄTT innan det smäller stort. För nu är det nära Big Bang. På tio tillbud är det en olycka. På tio olyckor är det en KATASTROF
(kunde tyvärr inte närvara på transportforum, hade varit kul)
 

Ove 60+

Active member
Högsta hönset Gunnar Malm får kritik från både SEKO-facket och MP och kräver hans avgång efter senaste tidens tecken på dåligt spårunderhåll med urspårning av ett posttåg och nu ikväll rälsbrott.

Sker det ingen förändring i hur verk och affärsbolag inom statens regi skall använda sina tilldelade miljoner på att få ner pengarna i produktion och inte slösa så förbannat på annat. Först då kanske infrastrukturen i det här landet börjar få en form av kvalité igen.

Gör OM, Gör RÄTT innan det smäller stort. För nu är det nära Big Bang. På tio tillbud är det en olycka. På tio olyckor är det en KATASTROF

Trafikverket av idag är en katastrof! Förtroendekapitalet ligger väl på bankruttnivå vid det här laget..

Att byta ut en gd som flinande i TV påstår att det inte är farligt att åka tåg när det skett två urspårningar på kort tid vore en god gärning även om det kommer till en ny apa istället. Men den apan har ändå sett att den förra rasade ner från lianen så kanske ändå....

Visst behöver en hoper höga tjänstemän bytas ut mot sådana som inte bara ägnar sig åt att just vara höga. Malm p.g.a. allmän oförmåga. Tingvall klarar inte heller sin uppgift, har en del bra idéer men tänker inte klart innan han sätter tokerierna i verket. Bara att fortsätta räkna upp, men lite lämnar jag till dom som har mandat att ändra på tingen att räkna ut..

TrV visar samma degeneration i sin helhet, Banverket och Vägverket var dåligt fungerande enheter som gick samman och dom dåliga bitarna förstärktes och det som eventuellt fungerade bra verkar flugit sin kos.

Hur nära en stor katastrof var den senaste urspårningen. Det var ett långsamt tåg utan passagerare som stilla klev av rälsen. Vad hade hänt om ett fullt X2000 kommit i 130 och singlat av? Det handlar om människor!
 

Skye

Kör Mycket!
Hela proceduren är fel från början. Eftersom när första X2 föraren rapporterar felet så ska hastigheten sänkas till 30 km/h för att nästa tåg skall ha möjlighet att syna felet vid aktuellt ställe. Detta kan bero på hög stress, för många olika bandelar att hålla reda på och för hög arbetsbelastning på trafikledaren.
Fråntar heller inte att växeln rapporterades felaktig 2008 och ännu ej åtgärdats på ett tryggt sätt.
Det är liknande scenario som Vagnhärad. Felanmälan kommer, inget görs.

Glömde att skriva att även Apor håller ihop och det är på den vägen de klättrar uppåt i lianen och hierarkin. Alla plockar varandras loppor på ryggarna så det spelar ingen roll vad apan heter. Den är programmerad likt en hubbot som klon.

En liten OT anmärkning. Varför blir jag citerad? Jag behöver inte läsa mitt inlägg 2 gånger. Ställ in forumfunktionen på att visa fler inlägg om det blir sidbrytning. Endast då kan det vara aktuellt med en citering för att slippa gå tillbaka en sida.
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Den apa som är där uppe och ser ner, han ser bara leende ansikten. Dom som är längre ner och ser uppåt ser bara en massa rövar.
 

Ove 60+

Active member
En liten OT anmärkning. Varför blir jag citerad? Jag behöver inte läsa mitt inlägg 2 gånger. Ställ in forumfunktionen på att visa fler inlägg om det blir sidbrytning. Endast då kan det vara aktuellt med en citering för att slippa gå tillbaka en sida.

Ett litet OT-svar: Däför att i "spretiga" trådar kan det vara svårt att förstå vilka tidigare inlägg ett svar utan citat det aktuella inlägget syftar på. Du behöver ju inte läsa om vad du skrivit, men får en hint om vad jag vill fylla på eller gå emot. För min del minskar jag ner romanerna till ett rimligt minimum, men kommer att fortsätta citera. :wink:
 

Ove 60+

Active member
:tummenupp (Utan citat!) Den högsta apan visar röven för dom apor som tittar ner när den ramlar på skallen, så kanske det ändå kan var lönt att smörja lianen. :lemon:
 

Skye

Kör Mycket!
Ja, eller rentav skövla hela uppbyggnaden av lianer och få fram rätt folk på rätt plats istället för ryggdunkare.. Då slipper vi apor och kanske oxå får en fungerande infrastruktur som inte kostar skjorta för att strykas.

Alltså en rejäl omorganisation utan byråkrater.
 

Ove 60+

Active member
:tummenupp Instämmer helt! I en från toppen rutten organisation sprider sig rötan neråt. Det finns anledning att se vad som behöver förbättras chefsmässigt även på lägre nivåer. Dom som vaggats i den anda som kommit att råda gör nog inte bättre ifrån sig i framtiden heller, så du har rätt - hela strukturen måste ses över för att det ska bli bättre. Naturligtvis måste det till ekonomiska resurser men dom ska läggas på säkerhet och byggnad av väg och järnväg, inte på symbolhandlingar(vajerräck t.ex), skrytbyggen och massa chefer som måste ha personal under sig oavsett nytta. :lemon:
 

Skye

Kör Mycket!
Tyvärr är det väl så att först när en politikers anhörig strimlas av ett vajerräcke som debatten lyfts upp på ytan. För då har det ju verkligen drabbat någon.
 
Top