Följtången trafikverket fortsätter..
Kanske inte så mycket för själva vägbiten i sammanhanget, men hey.. Snart är nog pengarna till saltet slut när den som bäst behövs.
Högsta hönset Gunnar Malm får kritik från både SEKO-facket och MP och kräver hans avgång efter senaste tidens tecken på dåligt spårunderhåll med urspårning av ett posttåg och nu ikväll rälsbrott.
Säger Hey.. en gång till.
Förfallet av järnvägen började redan när det skulle lobbas för våra två stora lastbilsproducenter och att godset skulle gå på gummi istället för järnväg. 10 år senare började världen bry sig om miljön helt plötsligt och då skulle det satsas på järnvväg. Problemet var bara att det inte gjordes speciellt stora infrastrukturförändringar under den tid då riksbanken helt plötsligt höjde styrräntan till 500%. Sedan började det snackas om avreglering för att pengarna skulle räcka längre och att det med konkurrens skulle sänka priserna. Entreprenörerna är inte dummare än tåget att förstå vilka priser som ska sättas och hur man enkelt lurar systemet. För även om man sätter ett för lågt pris och inte klarar av entreprenaden så går staten in och stödjer upp projektet. I Göteborg betalade man 125 miljoner till ett företag som inte klarade av sin entreprenad för att bli av med dom. Vem fick jobbet? Samma entreprenör igen.. Skandal, eller hur?
För det är så här det funkar i landet lagom. Ingen vågar sätta ner foten. Journalister orkar inte ens kolla upp källfakta och att det finns en twistpåse med chilli i en mataffär i kungsbacka får högsta prio. Ett fejkmail och jordens luring.
Tillbaka till ämnet och kärnpunkten i inlägget.
För vad hjälper det att kasta bort en generaldirektör med en fallskärm lika hög som säkert klarat rusta upp växlarna på Stockholms C.
För det kommer en ny apa och hänger i samma lian, eller så byter bara aporna plats. Aporna är utbildade i samma skola och har samma regler och tänk att fortsätta på den inslagna lianen.
Sker det ingen förändring i hur verk och affärsbolag inom statens regi skall använda sina tilldelade miljoner på att få ner pengarna i produktion och inte slösa så förbannat på annat. Först då kanske infrastrukturen i det här landet börjar få en form av kvalité igen.
Jag som är en normalsvensk, jag fattar ju inte sånt här med "big business". Nä, kanske inte det men jag vet att om jag har för mycket kostnader och för lite inkomst så ska jag inte slarva bort pengar till sånt som inte behövs och därmed sänka kostnaderna.
Gör OM, Gör RÄTT innan det smäller stort. För nu är det nära Big Bang. På tio tillbud är det en olycka. På tio olyckor är det en KATASTROF
(kunde tyvärr inte närvara på transportforum, hade varit kul)