Uppdrag Granskning

Martin Eves

New member
Egenkontroll borde ju alla vi ha också.

Ett enkelt formulär på nätet som vi fyller i efter varje runda vi kört.

1. Höll du adekvat och laglig hastighet?
2. Var du en föredömlig trafikant?
3. Har du reflex bak och sitter registreringsskylten i rätt vinkel

Fatta hur många blå vi skulle kunna ta bort och lägga pengarna på andra saker.

FÖRTYDLIGANDE.... glimt i ögat.

Ja eller hur :D man får heller inte glömma innan man åker ut att man har reflexvästen och ringa trafikverket om rådande friktionskoefficient och vägtemperatur.

Cawwa

New member
Hualigen!! Maskars vridande på kroken har mött sina övermän --- Tighta som två ... uhm .. tre eller fyra tummar i samma r ... ja alltså ... ni vet. Finns nog mer som jag inte kommer på nu, men fy fan vilka ynkryggar. Skylla ifrån sig och inte något som helst ansvar är ju bara förnamnet.

NCC lägger bristfällig beläggning och korntrollerar sig själva - ju utom då olyckorna inträffar dårå. Transportstyrelsen idiotförklarar sig själva och tycker NCC har gjort ett bra jobb.

SuperMek

New member
Vi har en kammaråklagare i Jönköping, en verksamhetschef hos Trafikverket i Borlänge, en vägansvarig handläggare hos NCC, samtliga inte bara utomordentligt inkompetenta för sina arbetsuppgifter, utan dessutom helt oförmögna att inse de fel de begår i sina uppgifter trots att de tydligt framläggs för dem alla tre. Ord som korruption föresvävas när man ser dem alla hålla varandra om ryggen för de uppenbara brister (mycket milt ordval) de har i utförandet av sina uppdrag/uppgifter. Vilken privatperson som helst skulle få allvarliga påföljder om denne uppvisar liknande brister i sitt yrkesutövande, men av någon outgrundlig anledning skall dessa tre pajaser få fortsätta med sina utan någon som helst tillrättavisning, vilket kan anses vara synnerligen anmärkningsvärt.

Last edited:

Lenchris

New member
Synd att programmet gjordes av Uppdrag granskning. Tycker ofta att deras program har varit onyanserade och vinklade, åtminstone de gånger jag har sett och det har handlat om något jag förstår mig på. Jag tror att många, liksom jag, inte fäster någon vikt vid vad Uppdrag granskning visar.

swischmc

New member
Maria: kommer smc att gå vidare juridiskt med fallet?
Vet du om Uppdrag granskning går vidare och gör ytterligare en djupdykning/program?

Jag tycker att försäkringsbolagen skulle ta och kräva ut ersättning från väghållarna när sånt här händer. Det skulle göra susen.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag vet ärligt talat inte. Veckan har varit sinnessjuk med massor av händelser, inte bara Uppdrag Granskning. MAssor av folk hör av sig om liknande händelser. Jag vet inte om UG kommer att göra en uppföljning men jag hoppas självklart!
Jag håller med dig om att försäkringsbolagen borde begära ersättning från Trafikverket. Det säger vi i alla fall där det är uppenbart att vägen vållat olyckan. Jag har namn, personnummer och försäkringsbolag på dem som beskrevs i TV-programmet. KOmmer att informera berörda bolag.
Lenchris: Uppdrag Granskning är ett program som många har åsikter om. Oavsett vad vi tycker är det ett program som ses som ett av de bästa i Europa i sin genre. I Sverige är det ingen tvekan om att UG är ledande. Under den gångna veckan var UG nominerad till Kristallen med tre program och vann för ett av dem.
Maria: kommer smc att gå vidare juridiskt med fallet?
Vet du om Uppdrag granskning går vidare och gör ytterligare en djupdykning/program?

Jag tycker att försäkringsbolagen skulle ta och kräva ut ersättning från väghållarna när sånt här händer. Det skulle göra susen.

Hojkul!

New member
Beträffande programmet Uppdrag Granskning.

Jag delar Lenchris uppfattning om programmet, rent generellt. Har haft Mycket bra inblick och bakgrundsinfo. vid ett av de tidigare programmen, och kan säga att mer oseriös journalistik har jag troligen aldrig sett.

Kan tillägga att jag frågat flera personer som vanligen "tittar på TV" om de såg UG i veckan, och samtliga svarade "Njae, började titta men det var inte så intressant... så vi bytte kanal".
IDOL eller annat "förströelseprogram" är mer intressant, tydligen. Men men, smaken är som baken - delad, det vet vi ju.

Nyheter är intressanta allt kortare tid i dagens informationsflöde, och människor "orkar inte" ta in sådant som inte direkt berör de själva.

Last edited:

Diversion

New member
Beträffande programmet Uppdrag Granskning.

Jag delar Lenchris uppfattning om programmet, rent generellt. Har haft Mycket bra inblick och bakgrundsinfo. vid ett av de tidigare programmen, och kan säga att mer oseriös journalistik har jag troligen aldrig sett.

Kan tillägga att jag frågat flera personer som vanligen "tittar på TV" om de såg UG i veckan, och samtliga svarade "Njae, började titta men det var inte så intressant... så vi bytte kanal".
IDOL eller annat "förströelseprogram" är mer intressant, tydligen. Men men, smaken är som baken - delad, det vet vi ju.

Nyheter är intressanta allt kortare tid i dagens informationsflöde, och människor "orkar inte" ta in sådant som inte direkt berör de själva.

Jag tror inte att det bara beror på att det inte berör en personligen. Oavsett kvalité på uppdrag granskning så kräver de flesta ämnen de tar upp att man hänger med. Jag har märkt mer och mer att folk inte orkar det oavsett om de är lite småintresserade av ett ämne eller ej. Det skall vara snabba klipp, dramatik och någon dramatisk musik i bakgrunden. Jo jag vet att jag låter gnällig men folk har koncentrationssvårigheter i högre grad än för 10-15 år sedan, det är ett faktum. En av mina favoritkanaler Discovery har spårat ur på senare år, programmen de visar nu liknar mer och mer en musikvideo eller i bästa fall någon sorts Ronny & Ragge mentalitet.

Herr Fuggle

New member
Jag tror inte att det bara beror på att det inte berör en personligen. Oavsett kvalité på uppdrag granskning så kräver de flesta ämnen de tar upp att man hänger med. Jag har märkt mer och mer att folk inte orkar det oavsett om de är lite småintresserade av ett ämne eller ej. Det skall vara snabba klipp, dramatik och någon dramatisk musik i bakgrunden. Jo jag vet att jag låter gnällig men folk har koncentrationssvårigheter i högre grad än för 10-15 år sedan, det är ett faktum. En av mina favoritkanaler Discovery har spårat ur på senare år, programmen de visar nu liknar mer och mer en musikvideo eller i bästa fall någon sorts Ronny & Ragge mentalitet.

Håller med, moderna människor klarar inte någonting som kräver något utan bläddrar vidare till en lättare kanal...

Och i en kommersiell värld har vi snart bara lättare kanaler...

Skye

Kör Mycket!
Upplevde mer programmet som en repetition och upprepning av trailern innan det kom till skott och något vettigt sas. Det fick mig att ledsna att titta överhuvudtaget. Kändes som det saknades matrial och det mesta var bara upprepning. Nu visste jag iofs mycket mer efter hängt med på SMC's forum och var mer insatt i frågan men mycket som kommit fram här, framgick inte av programmet.

En debatt del efter en halvtimma av programmet hade uppskattats mer. Nu kändes det mer som att lyssna på radions KLARTEXT

Martin Eves

New member
Synd att programmet gjordes av Uppdrag granskning. Tycker ofta att deras program har varit onyanserade och vinklade, åtminstone de gånger jag har sett och det har handlat om något jag förstår mig på. Jag tror att många, liksom jag, inte fäster någon vikt vid vad Uppdrag granskning visar.

Jag tycker tvärtom att det var bra att Uppdrag Granskning gjorde programmet.
Tycker dom blottlägger maktmissbruket/korruptionen där enskilda individer är offren genom att ta fram fakta och lägger fram en hypotes om felaktigheterna.
På bästa sändningstid dessutom.

På vilket sätt tycker du reportaget om "dödens väg" var onyanserat och vinklat ?
:)

Lenchris

New member
På vilket sätt tycker du reportaget om "dödens väg" var onyanserat och vinklat ?
:)

Det jag försökte säga var att de gånger jag har varit insatt i den fråga som Uppdrag granskning gjort program om, har jag insett att programmet är onyanserat och vinklat. Därför litar jag inte på programmakarna de gånger de gör program om sådant jag inte är lika kunnig på och kan göra en egen bedömning. (t.ex. vägbeläggning) Jag utgår helt enkelt ifrån att de även då är onyanserade och vinklade och klipper ihop intervjuer på ett försåtligt sätt. Det behöver inte vara så den här gången, men jag tror att även andra resonerar som jag och därför inte bryr sig om Uppdrag granskning. Därför tyckte jag att det var synd att just Uppdrag granskning gjorde programmet. Ämnet är alltför viktigt för det.

SuperMek

New member
Jag är tlll skillnad från Christiansson ovan för programmet i dess utformning, men framförallt för ämnet som belyses på ett sätt där det påvisas ett antal missförhållanden som rätteligen inte borde förekomma. Om någon sakkunnig kan framföra vinkling så får denne gärna framföra sina teser för detta. Att i allmänhet ondgöra sig för innehållet som regel tycker jag är orättvist och felaktigt. Det har funnits och finns fortfarande möjligheter att påverka programmet då reportrarna har efterfrågat kommentarer och ytterligare information för en eventuell uppföljning.

Martin Eves

New member
Det jag försökte säga var att de gånger jag har varit insatt i den fråga som Uppdrag granskning gjort program om, har jag insett att programmet är onyanserat och vinklat. Därför litar jag inte på programmakarna de gånger de gör program om sådant jag inte är lika kunnig på och kan göra en egen bedömning. (t.ex. vägbeläggning) Jag utgår helt enkelt ifrån att de även då är onyanserade och vinklade och klipper ihop intervjuer på ett försåtligt sätt. Det behöver inte vara så den här gången, men jag tror att även andra resonerar som jag och därför inte bryr sig om Uppdrag granskning. Därför tyckte jag att det var synd att just Uppdrag granskning gjorde programmet. Ämnet är alltför viktigt för det.

Erkänner även att min vägbeläggningskunskap är så pass begränsad att jag inte visste att man kunde skapa en väg som hade motsvarande friktionskoefficient som en halkbana utan att varna innan det var för sent.
Man visade att flera oförklarliga olyckor med vittnen hade skett och tom rapporter innan dödsolyckan.
Den kritiska granskning av de bristande rutinerna i Trafikverket och företaget NCC.

Såg inget onyanserat eller försåtligt i detta, snarare tvärtom.

Jag är tacksam att någon tar upp ämnet och tar ställning för den mindre parten som ofta är helt chanslös annars.
SMC och UG gjorde ett riktigt bra jobb och lät inte detta rinna ut i likgiltighet och uppgivenhet.

swischmc

New member
Man ska aldrig underskatta mediernas makt!
Håller nu tummarna för att interpellationen får bra genomslagskraft i politikens korridorer.

Jag hörde en liten fågel kvittra om att Uppdrag Granskning ska göra en uppföljning. Är det sant?

Hampe

Skriver massor!
Detta är ju en fullgången skandal!
Bara lämna ut de mätvärden man tycker passar, och sedan mörka de siffror som är dödliga...?

Hur fan är folk funtade? Försöka rädda sitt eget skinn genom att ljuga och undanhålla sanningen, men låta motorcyklister fortsätta åka strömhopp över kanten - in i dödsräckena som fullbordar det som dessa asfaltsgangsters ställer till med.

Trafikverket och oseriösa entreprenörer bildar just en snygg allians - tvi vale! ...och sedan gömma sig bakom den falska, fula och till intet förpliktigande "nollvisionen" som är till för att skydda bilister från bilister - men lämnar oskyddade trafikanter mer oskyddade än någonsin till förne.

Jag önskar att det fanns ord för det jag känner, men jag hoppas åtminstone att folk få se vad den fantastiska nollvisionen innebär: Ord. Just det: en massa snygga ord, ett gigantiskt Kejsarens Nya Kläder-projekt, som fullständigt skiter i alla som inte bär en plåtkostym av senaste snitt.

Här är förövrigt tråden om förra sommarens halkolyckor på just den aktuella sträckan.
http://forum.svmc.se/showthread.php...der-uppsegling&highlight=bel%E4ggningsskandal

Mäter man bara upp "fläckvis fin friktion" så skall man fan meddela det, stänga av eller skylta upp sträckan omgående och därefter åtgärda så fort det går: inte låtsas som det snöar, mörka sanningen och pissa på de som redan gått omkull/skadat sig/dött ihjäl sig!

Skämmes, ta mig fan!

Hur såg sekvensen ut? Var det någon som dog först, utan att åtgärder vidtogs? Eller dog någon efter det att det redan funnits varningar och tecken genom att andra gått omkull...?

Ja, det har relevans. Det är intressant att veta för att kunna bedöma hur högt träd man skall leta reda på åt den som är ansvarig för lögnerna.

Hampe

VBK

New member
Det känns som jag kapitulerat mentalt numera, det är så här vi skall ha det tydligen.

vilde

New member
...............Bara lämna ut de mätvärden man tycker passar, och sedan mörka de siffror som är dödliga...?.....................Försöka rädda sitt eget skinn genom att ljuga och undanhålla sanningen............................
Men det är ju så vår regering har gjort i många många år, socialdemokraterna började sen tog de borgliga över i en allt eskalerande skala, det är nog det som kallas tillväxt.

Det är ju inte konstigt om resten av våra myndigheter kör på samma linje, eller i samma säkra fil med säker friktion.................

Last edited: