Uppdrag Granskning

swischmc

New member
Det känns som jag kapitulerat mentalt numera, det är så här vi skall ha det tydligen.

Håller med, men har fortfarande lite tjurskallighet kvar...
Tänker se Uppdrag granskning i kväll och vara med på chatten efteråt. Sedan får jag se om jag ska falla ned i mörkret eller gå bärsärkagång i medierna...
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Det känns som jag kapitulerat mentalt numera, det är så här vi skall ha det tydligen.

App app - ge inte upp - kolla specifikt från början i afton - och kanske vill upptäcka att vi alla bidrar till förändring - så även du!!!
(tips från en hopplös dansk, som tror stenhårt på att vi får till "sunt förnuft" - fast resen är inte kort eller smärtfri..)
 

Hampe

Skriver massor!
Här är en artikel frå Gävle Dagblad förra året när det hela var aktuellt:
http://gd.se/nyheter/gavle/1.4998540-beror-mc-olyckor-pa-asfalten-
GD skrev:
Magnus Persson är projektledare för beläggning på Trafikverket.

– Vi har gjort allting vi kan göra. Jag åker själv mycket på E4:an och ser att det ibland körs järnet där. När det är vått ute på en nylagd beläggning är det som att hälla olja i en stekpanna, vattnet ligger ovanpå och rinner inte ned i asfalten. Men den nya beläggningen blir mer tillkörd för varje dag. Man får se till att sänka hastigheten, säger han.

Exakt vad olyckorna kan bero på är alltså oklart, någonting som förbryllar Mikael Bäckström.

"Förbryllar"...? Hade han inte tillgång till alla mätningar? Vem mörkade för honom? Ljuger karlen?



GDs uppföljning som lades ut idag:
http://gd.se/nyheter/gavle/1.6359741-vagklister-fallde-mc-forare





Vilken vidrig historia!




Hampe
 

Ove 60+

Active member
"Förbryllar"...? Hade han inte tillgång till alla mätningar? Vem mörkade för honom? Ljuger karlen?
Hampe

Hördu Hampe, nu ska du inte bråka med karlstackarn för att han informerat sig dåligt före körning, det räcker väl med att han gick omkull? :angel:
 

HkanB

New member
Hördu Hampe, nu ska du inte bråka med karlstackarn för att han informerat sig dåligt före körning, det räcker väl med att han gick omkull? :angel:

Endera har jag missuppfattat det hela eller så syftade Hampe på projektledaren och då har du lyckats ta sarkasm och ironi till ett ställe dit jag inte klarar av att följa....
 

Ove 60+

Active member
Endera har jag missuppfattat det hela eller så syftade Hampe på projektledaren och då har du lyckats ta sarkasm och ironi till ett ställe dit jag inte klarar av att följa....

Citat ur artikel:
"Mikael Bäckström från Hallsberg har kört motorcykel i 31 år. Den 12 juli var han på väg till sommarstugan och körde med sin mc i norrgående riktning på E4 i höjd med Skarvberget. När han kom till en liten böj där vägen lutar något fick han sladd.

Vägbanan var nyasfalterad. Michael var chanslös och hamnade i diket. Trots brännsår på magen och smärtor lyckades han snabbt komma på fötter."

Fortsätter

"Exakt vad olyckorna kan bero på är alltså oklart, någonting som förbryllar Mikael Bäckström.

– Något fel måste det ju vara, det är för jäkligt. Man får vara glad att man har livet i behåll och blev lindrigt skadad, säger han."

Det var vad jag läste, men hade jag fel ber jag om ursäkt. :angel: ( Men jag tror nog att Hampe klarar det. :tummenupp)
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Mitt fel - sorry!
Jag missade att slutklämmen inte kom från Trafikverkets handgångne man Magnus Persson - utan faktiskt från en av de som stod på öronen.
F'låt alla inblandade! Inte min mening att lägga skulden på den som drabbades.

Men projektledarens "man få se till att säkna hastigheten" är lite intressant. Skall det ske på ren intuition från trafikanternas sida då...?
Eller medger Trafikverkets representant att man borde varnat för "hal vägbana" och dragit ner på hastigheten med skyltning...?


...och hur länge då i så fall? Lite på känn, eller är det lämpligt att kanske mäta friktionen efter beläggningsarbeten rent genrellt, så att man på ett korrekt sätt kan friskförklara sträckan när allt är "tillkört" och klart...? Så kan man faktiskt tyda denne representant för Trafikverket.
Undrar om Borlänge redan skickat ut en hit-squad för att få tyst på denne sanningsägare in spe...? :)



Hampe
 

Cawwa

New member
Det känns som jag kapitulerat mentalt numera, det är så här vi skall ha det tydligen.

Tja, du är ju inte ensam om det. Försäkringsbolagen måste ha gått samma väg eftersom dom inte kräver ansvariga på ersättningen. Men äckligast är väl det här jävla undanglidandet från ansvar när uppenbara fel begåtts. Håller med Hampe .. TVI VALE.

För övrigt skiter jag fullständigt vilken regering som startade, fortsatte eller sket i vad som hände. Det är FEL helt enkelt.

Så jäkla bra att SMC tar tag i denna skandal. Hoppas stenen har kommit i rullning på riktigt.
 

Diversion

New member
Som före detta student brukar jag få mail med karriärtips. Det slog mig att en faktor kan vara detta: http://campus.se/Arbetsgivare/Alla-Arbetsgivare/T/Trafikverket/Flexibelt-ledarskap-pa-Trafikverket

Nu är min mening inte att hänga ut Madelene Falk som säkert är en duktig administratör utan att peka på hur snett organisationer fungerar nuförtiden.

Kom dit som trainee för 4 år sedan och har gjort kometkarriär men hur mycket vet hon om verkligheten? Hur ofta vistas hon själv på vägarna? Hur mycket är bara abstraktioner för henne? Har läst några intressanta böcker där man hävdar att om man jobbar mycket med modeller som ju är både en reducering och en abstraktion av verkligheten så förvandlas modellerna till slut i ens hjärna till verkligheten. Processen är delvis undermedveten.

Är det därför man aldrig kan erkänna misstag? Är det så att man formats så mycket av modeller och rutiner så att man inte längre ens förmår tänka tanken att en instruktion eller policy kanske inte följs när modellen skall överföras till den fysiska verkligheten?
 
Last edited:

Ulvhamne

New member
Sitter och tittar på det nu... Är så förbannad att jag mår illa, hur gör an för att polisanmäla trafikverket, och vad ska man anmäla dem för? Människor har dött för att de mörkat att vägen var skamligt hal.
 

Bob Sweden

New member
"Nej vi har inte mörkat, vi har skickat det vi brukar skicka..." :mad:



Vill skicka ett stort TACK till den eller de som valt att tipsa! :tummenupp
Bollen är i rullning.
 

ivan@p-1.se

New member
Bra jobbat Maria, Jesper och ni andra på SMC!!! Ni gör ett fantastiskt jobb för oss!

Hälsar
Ivan Wåhlström
Ordförande
och hela BMW MC-klubben Sverige!
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Jag vill se 300 motorcyklister som bildar en smal gång för den där trafikdirektören att gå igenom för att komma fram till dörren på jobbet, ingen säger något, alldeles tyst, alla bara tittar på honom...

Tänk att återigen få se en person som representerar en statlig myndighet, som vrider sig som en mask och kommer med en massa politikerfloskler när alla inblandande, inkl han själv vet så väl att han och hans myndighet har mörkat... jag tycker att det är skamligt.
Tyvärr börjar jag bli van med det här och jag känner cynismen komma glidande vilket inte alls känns bra...
 

swischmc

New member
Det här är så... Jag saknar ord!! Sitter och tittar på den man som skadades i olyckan och hans tårar när han förstår vad som hänt. Experten som ser ut att spricka av ilska när han får se de mörkade tabellerna. Trafikverkets vd (?) som vill påskina att det ändå har med hastigheten att göra... (!)

Hur kan det få gå till så här? Vem kontrollerar trafikverket?! Någon måste stå tillsvars på trafikverket för undanhållande av bevis och för att inte upprätthålla nollvisionen.

Finns det fler vägar med samma problem? Var kan jag känna mig trygg när jag kör? Det är inte bara grus och snabellagningar som är farliga utan en remsa mellan två asfaltsytor... Jag trodde i min enfald att jag kunde lite på en asfalterad väg som ser hel ut.

Jag sitter och hoppar av ilska. Vilka j-la idioter det finns på trafikverket!!! Hur kan de sova gott om natten med vetskapen om att de VET att en vägsträcka är dålig, ja rent av livsfarlig, och inte ens varnar för det? Och sedan mörkar de sina testresultata...

Snälla SMC gå vidare med det här! Den avlidnes familj behöver upprättelse och trafikverket behöver (sånna ord får jag inte skriva)!
 

xj900s

Kör MC, långt och mycket.
Vad säger ni om detta svar då?:mad:

"Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Trafikverket. Hej XXXX, Tack för att du kontaktade oss på Trafikverket. Jag har pratat med våra entreprenörer och de har koll på vägen och i dag ser de inga problem.. När det gäller ny beläggning kan bli ett överskott av bindemedel, vilket gör att vägytan blir fet och i kombination med regn blir vägbanan hal. Detta överskott nöts snart bort av trafiken. Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt. Med vänlig hälsning Mari Andersson Trafikverket 17190 Solna Sundbybergsvägen 1 www.trafikverket.se 0771-921 921 Ditt ärende till Trafikverket: Den nya vägbeläggningen på Riksväg 50 mellan södra infarten till Askersund och avfarten till/mot Lerbäck/Åsbro är FRUKTANSVÄRT hal vid våt vägbana!

Hände inget mer än att en BIL ! åkte av två dagar senare, men då hände det saker....

Varningsskyltar och slipning av vägen!

-"jisses"
 

Ove 60+

Active member
:mad: Jag har just sett programmet och är rejält förbannad! :mad:

Först ett tack till SMC och framför allt Maria Nordqvist för allt arbete som ni gjort! :tummenupp

Jan- Erik Lundmark, enhetschef borde avgå med omedelbar verkan. Sitter och blåljuger, bortförklarar, och skyller på trafikanterna när det är uppenbart att det är asfalten som orsakar olyckor. Försöken att gömma testresultaten genom att hänvisa till "kvalitetssäkring" är så dumt att det finns inte namn för det. Vad/vem försöker han skydda? Sin egen oduglighet? Dummaste bortförklaringen: Man beräknar friktionen över en längre sträcka och då var den inte så farlig. (Andemeningen var den iallafall) Spelar väl ingen roll - man sladdar väl inte omkull flera kilometer??

Hans Johansson, förundersökningsledare lurades av Trafikverkets folk. Kanske bra att sån här skit kommer fram så att Trafikverket betraktas som icke trovärdig part i framtiden...

Johan Granlund: Tack! Din ansiktsfärg oroade mig en stund för den tydde på ett mycket högt blodtryck när du fick de rätta siffrorna i din hand och fick veta sammanhangen.

Ett tack till den hemliga uppgiftslämnaren - sådana som du behövs när Trafikverket fungerar som det gör! :tummenupp

Herr Generaldirektören Tingvall: Som trafikverket fungerar idag kan det inte göra utan GD;s vetskap. Generaldirektörer kan ju tyvärr inte sparkas, men i kanslihuset sitter det dock en del sådana med utredningsuppdrag. Det finns en del angelägna sådana att ta tag i ex. vis: Hur tjock är en pinne? Kanske en lämplig uppgift?
 
Last edited:
Top