Trafikverkets korrupta förhållande till sina entreprenörer etc mm osv

Bansaie

New member
Johan Bill ny chef för Stora projekt

View attachment 6683
Under våren tillträder Johan Bill som chef för verksamhetsområde Stora projekt. Nuvarande chef för Stora projekt, Per Sjöstrand, lämnar Trafikverket för att bli vd i Instalco AB, ett företag i bygginstallationsbranschen.

Johan Bill har en lång erfarenhet från anläggningsbranschen. Han är i dag biträdande divisionschef på Peab och har dessförinnan varit entreprenadchef och regionchef inom olika områden på Peab.

Han har varit vd för Bjerking tekniska konsulter och har också ett långt förflutet inom Skanska där han haft olika roller som bland annat regionchef, inom upphandling och som projektledare under tio år.

Johan är civilingenjör, har gått Väg och vatten på KTH i Stockholm.
Det rör sig i toppen.....
 

Bansaie

New member
Helena Tilander slutar som presschef

Helena Tilander slutar som chef för pressavdelningen. Tobbe Lundell är tillförordnad presschef medan rekrytering av ny chef pågår.

– Helena har under de fyra år hon varit presschef byggt upp en stark pressfunktion med enade arbetssätt och en gemensam kultur, säger Christer Hårrskog, kommunikationsdirektör. Det har varit ett tufft arbete som hon lyckats mycket bra med. Jag vill rikta ett stort tack till Helena för hennes insatser som presschef.

I samband med att vi nu går in i en organisation med andra typer av utmaningar så kommer Helena att arbeta med andra uppdrag i Trafikverket. Enhetschef Tobbe Lundell tar vid som tillförordnad presschef och Jonas Bengtsson går in som tillförordnad enhetschef.
Som sagt...
Eran analys är lika god som min.
 

Ove 60+

Active member
Nya apor i samma lianer

:confused: I värsta fall är det dom som har mest vett som sticker innan det krisar på allvar och då är det dom bra krafterna som läcker ut och dom dåliga som stannar.
Det kan också vara att det blåser en aning friskare vindar? Självaste apkungarna sitter dock kvar, kanske dom som skulle lämna för att få dit folk med mera riktad handlingskraft. Hörde Malmen själv klaga på att folket inte är nog tacksamma för hans insatser, tänker han så kanske det är dags. Folket är GD;arnas chefer - dom är ju faktiskt tjänstemän och då ska dom tjäna folket! :angel:
 

gundj

New member
Det är intressant att de nya cheferna har bakgrund hos Skanska, PEAB mfl leverantörer till TV.
Hur ser lojaliteterna ut där?
 

Skye

Kör Mycket!
En ny utmaning som håller i 2 år, sen är headhuntarna ute och drar i lianerna.
 

Bansaie

New member
Det är intressant att de nya cheferna har bakgrund hos Skanska, PEAB mfl leverantörer till TV.
Hur ser lojaliteterna ut där?
Kanske helt i linje med hövdingens mantra om den "renodlade beställaren" där vi ska upplåta åt marknaden att komma med innovativa lösningar för att vi ska få mer infrastruktur för pengarna.
 

Hampe

Skriver massor!
Underbart! Inte bara för Maria som kämpat och Tommy som råkat illa ut, utan för oss allihopa.
Nu vill det verkligen till att det aktuella försäkringsbolaget ser till att hämta hem sina pengar som dom lagt ut för Trafikverkets försumlighet - annars tappar försäkringsbolaget fullständigt i trovärdighet.
Varför skall vi - försäkringskollektivet, betala skador via dyra premier när det är fastslaget att det är Trafikverket som brister i sina åtagande...?
Hang em' high!


Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Trafikverkets medarbetare: Stor risk för dödliga tågolyckor


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5788997

Sagts förr?

Ja, men inte så att GD har hört det. Han har ingen aaaning. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=5790405
Jag börjar förstå hur han lyckats bita sig kvar på så många platser alldeles för länge - han lät troskyldig oskyldigt ärligt överraskad över att allt är åt helvete.
Det är aningen bra - om det är sant och han förmår ta krafttag för att reda ut situationen.
...eller riktigt riktigt illa om han bara sitter och blåser varmluft för att kunna rädda sig kvar vid köttgrytorna en liten, liten stund till.

Jag lutar nog åt alternativ "B" där - karlen var en total katastrof under sin tid i ASG: saktmodig, saktfärdig, ofärdig - och historien verkar upprepa sig.
Så här hette det då:

Företagsledningen, under den nyligen sparkade koncernchefen Gunnar Malm, har haft svårt att hantera den omvandlingsprocess som Gunnar Malm själv inledde för några år sedan. I ett, som det verkar, försök att vinna tid eller som ett utslag av rädsla för att visa sin egen otillräcklighet, har ledningen använt halvsanningar. Dessa har senare uppdagats genom flera grova prognosmissar.
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article2528096.ece


Det finns på det hela taget inte mycket karlen gjort rätt när det gäller verksamhetsledning, och heller inte utredningar, siffror och kalkyler:
Sakkunnig nationalekonom: Regeringens utredning om höghastighetsbanor duger inte.

I går, måndag, föreslog utredaren Gunnar Malm regeringen att gå vidare med planerna på höghastighetsbanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Projektet har starka förespråkare, vilket är lätt att förstå. Men kostnaderna är hisnande, investeringen är minst 25 000 kronor per skattebetalare. Frågan är därför om det är värt pengarna. Tyvärr måste jag, som sakkunnig nationalekonom i utredningen, konstatera att jag inte tror på det svar Malm ger på den frågan.

http://www.dn.se/debatt/gladjekalkyl-om-hoghastighetstag/



Hur tusan kan man återanvända en sådan floppgenerator? Hans tillkortakommanden var kända långt innan utnämnandet.
Well well - det är på dagen ett år och en månad tills hans förordnande går ut. Det passar finfint ihop med pensioneringen där Gunnar Malm kan njuta sitt otium och se tillbaka på ett produktivt och handlingskraftigt yrkesliv kantat av framgångar. Typ...

Det tragiska med det nuvarande sökarljuset på Trafikverkets tillkortakommanden inom spårtrafiken är att deras genomklappning på vägsidan hamnar i skymundan. Ute på vägarna dör det motorcyklister varje år, tack vare okunskap, ointresse och organisationsbrister hos Vägverket.

Inkompetens har ett ansikte, och kan förstöra en organisation på kortare tid än man anar. Hur lång tid tar det att bygga upp verksamheten igen?

Hampe
 

Skye

Kör Mycket!
Apor fungerar även som filter, ju fler underapor desto mindre information når toppen.

..och så här går uttagningen till. Finns säkert kompetens men vill bara ha en sort/typ.

72815_531809710173378_1477813171_n.jpg
power-hierarchy.jpg
 
Last edited:

Herr Fuggle

New member
Och tyvärr verkar detta inte vara höger - vänster eller statligt - privat utan genomsyrar hela samhället.

Vi måste få in nya idéer: betyder att du behöver inte ha grundläggande kunskaper.

Efter 3 - 5 år går man vidare till nya spännande uppgifter: betyder att då kommer verkligheten ifatt och du klarar inte jobbet längre än så.
 

Ove 60+

Active member
Jag börjar förstå hur han lyckats bita sig kvar på så många platser alldeles för länge - han lät troskyldig oskyldigt ärligt överraskad över att allt är åt helvete.

Hur tusan kan man återanvända en sådan floppgenerator? Hans tillkortakommanden var kända långt innan utnämnandet.

Det tragiska med det nuvarande sökarljuset på Trafikverkets tillkortakommanden inom spårtrafiken är att deras genomklappning på vägsidan hamnar i skymundan. Ute på vägarna dör det motorcyklister varje år, tack vare okunskap, ointresse och organisationsbrister hos Vägverket.

Inkompetens har ett ansikte, och kan förstöra en organisation på kortare tid än man anar. Hur lång tid tar det att bygga upp verksamheten igen?

Hampe

:confused: Om du förstår hur det kan gå till när näringslivets största nolla kan bli GD så förklara gärna. Hans inkompetens lyser starkt liksom även hos vissa andra som träder fram och försvara uppenbara stolligheter och försöker vända fel till att vara rätt. Det har varit en hel del sådana tillfällen senaste året.

En annan som fått oförtjänt ära är Tingvall som hittade på 2+1 vägerna med räck. Han kan få 5 poäng för att han hämtade hem att man separerade trafiken. För min del såg jag den första gången i Danmark så idén var inte ny. Sen blir det 10 minuspoäng för vajerräckena. Alltså hamnar även han under strecket.

Nollornas vision envisas jag med att kalla herrarnas utopi. För att uppnå gudvetvad så hittar man på en massa skit som inte är till fördel, vare sig för trafikanterna eller trafiksäkerheten. Orkar inte lista upp men det är bara att nysta upp några trådar i detta forumet för att hitta tillräckligt med stolligheter.
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Problemet är att trafikverket drivs anslag och samtidigt har ett krav att driva vissa anläggningar. Hade man varit ett privat företag, då hade man naturligtvis lagt ner all olönsam verksamhet såsom länsjärnvägar och småvägar. Då hade naturligtvis resultatet på dom stora järnvgarna och vägarna varit bättre.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Problemet är att trafikverket drivs anslag och samtidigt har ett krav att driva vissa anläggningar. Hade man varit ett privat företag, då had man naturligtvis lagt ner all olönsam verksamhet såsom länsjärnvägar och småvägar. Då hade naturligtvis resultatet på dom stor järnvgarna och vägarna varit bättre.

Eh...?
Detta skulle vara förklaringen till att Trafikverket missar att äska pengar för sådant som dom skall utföra...?
Dom räknar bort sig så det sjunger om det, men vågar inte erkänna sitt misstag trots att dom själva upptäcker tabben innan deadline, utan håller käft och hoppas att dom skall reda sig med 86 miljarder istället för 105 som egentligen skulle haft för att sköta sitt åtagande.

Din förklaring är tamigtusan lika mycket i det blå som räknenissarna själva hos Trafikverket!
Dom saknar en fjärdedel av de pengar dom behöver för att sköta sitt åtagande - för att dom glömt att säga till att dom behöver dessa pengar!

Hur skall dom klara jobbet nu? Vem skall dom spara in på? Vem skall få dö i onödan för att Trafikverket sitter med huvudet under armen och inte ens kan räkna på sina egna behov?

Det är en myndighet i absolut fritt fall, och inget verkar kunna stoppa vansinnet.


Jag tror ärligt talat inte att du satt dig in i vad det hela handlar om, och förövrigt så har redan Trafikverket sedan länge tillbaka "lagt ner all olönsam verksamhet" genom att man inte längre sköter sina ålägganden, utan lallar runt och låter entreprenörer dansa på borden precis som dessa själv känner för - helt utan uppföljning från Trafikverket. Kindergarten de luxe!


H
 
Top