Trafikverkets korrupta förhållande till sina entreprenörer etc mm osv

jan-olovj

Active member
Vore det inte rimligt att försäkringsbolagen drev saken och krävde Trafikverket på hela summan. Försäkringsbolagen har ju mycket större möjlighet än vad den enskilde har.
 

gundj

New member
Försäkringsbolgen borde kräva verket på hela beloppet, om och om igen så blev det nog ett slut på tramset.
Men nu får ju Malm på skallen för järnvägen, passa på och sparka på honom när han nästan ligger ned.
Lite debattartiklar i pressen nu så han får mer att svettas över.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Intresset från försäkringsbolagen för regress från Trafikverket är lågt. Ofta handlar det om ganska små summor för enbart vagnskador. Frågan kommer att lyftas vid ett möte med bolagen under MC-mässan. I samband med olyckorna i Vagnhärad och Hagsta fick samtliga försäkringsbolag som hade fordon, motorcyklar och bilar, inblandade personnummer och registreringsnummer på fordonen. Jag har erbjudit all information som SMC har om tillståndet på vägarna då olyckorna skedde. Ett bolag har nu påbörjat ett ärende.
 

Ove 60+

Active member
:confused: Frågan är hur intresserade försäkringsbolagen är av att gå i polemik med TrV om ersättning för skador? Det är ju inte dom som får stå för kostnaderna - det är vi kunder som får betala genom högre premier än vad som annars varit fallet. Kanske vi som kunder skulle ställa krav på dom att ställa krav på TrV?

Tänkte jag fel nu? :confused:
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Du tänker helt rätt. Och ju mer vi betalar i trafikförsäkring, desto mer skatt betalas in i form av trafikförsäkringsskatt.
 

Ove 60+

Active member
:confused: Då har knappast försäkringsbolagen något intresse att pressa ersättning av TrV. Eftersom deras vinst är grädden som skummas av omsättningen så innebär det att ju mera pengar som omsätts ju mera blir det att skumma av.
Alltså - om försäkringsbolaget inte har så stora utgifter kan dom inte ta ut lika stora premier och då minskar omsättningen och därmed vinsten. Jag förstår att dom inte driver frågorna så hårt! :(
 

Hampe

Skriver massor!
Vore det inte rimligt att försäkringsbolagen drev saken och krävde Trafikverket på hela summan. Försäkringsbolagen har ju mycket större möjlighet än vad den enskilde har.

Det där är intressant!
Om trafikförskäkringsreformen tillåtits blomma ut i sitt andra, tänkta steg - så hade vi kanske haft en annan situation där försäkringsbolagen slagits som furier mot väghållarna.
Av godhet...?
Nope, men däremot med återskenet av den ständigt undflyende profiten glimmande vid horisonten.

Men vänta nu? Var det inte en jobbig jävel som hävdade just det för en hiskeligt massa år sedan...?

Den omedelbara och kollektiva fördelen med försäkringsreformen är att hojåkare tillsammans med övriga trafikanter som ingår i det obligatoriska trafikförsäkringssystemet som berörs av den aktuella reformen nu plötsligt bär sina egna kostnader fullt ut!
Därmed följer också möjligheten att ställa krav.
Krav på vägars utformning, krav på åtgärder för säkrare trafikmiljö - även för oss som tidigare blivit förbisedda, krav på sjukvård som är avpassad för oss, med just våra skador.

Men, nä..? De måste vara en efterhandskonstruktion...?

Det är inte alls säkert att Trafikförsäkringsreformens andra steg hade gått att forma så långt. Det hade krävts mycket hängivet arbete och mycket engagemang.

...men det är en kittande tanke! Tänk ett system som tog hand om oss, ställde krav på myndigheterna och sparade in pengar åt statskassan en och samma gång. Bra mycket roligare än den patetiska tummetott det blev av alltihopa: en skatt. En sketen premieskatt som inte gör någon glad.


Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hurra! Vi vann i Tingsrätten - Trafikverket ska utbetala skadestånd + ränta till Tommy Jensen. Läs artikeln här och framför allt - läs domslutet. Tingsrätten trodde mer på motorcyklisterna. Tingsrätten anser att man har rätt till skadestånd - även om man kör motorcykel. Domslutet finns i artikeln. Alla handlingar i ärendet finns på högra sidan av artikeln.
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/Brist_pa_friktion/SMC-i-ratten/
 

Baggen

Member
Bra!

Dette er veldig veldig bra, bra jobbet av SVMC!

Jeg ble nesten litt forundret over at Trafikverket fortsatte saken etter Uppdrag Granskning og at Tingvall og Trafikverket la seg så flate i MC-folket.

Men det viser jo bare med all tydelighet at den ene i Trafikverket ikke vet hva den andre gjør.
 

Hampe

Skriver massor!
Tack Tommy som inte nöjde sig med nålpengen som erbjöds, tack SMC och Maria som drivit och assisterat!

När man analyserar Trafikverkets "erbjudande" till den drabbade blir jag så förbannad. Det är ett trixande och ett överläggande utan dess like.
Det enda man är ute efter är att slippa få ett prejudikat som säger att man är ansvarig för det man håller på med.

Hade man erbjudit Tommy Jensen full kompensation, 6,000 kronor så hade det varit ett erkännande av skuld.
Hade man gjort det "normala" och splittat 50/50 så hade det också varit ett erkännande av delaktighet.
Istället så erbjuder man 4,000 kronor och hoppas att målsägaren skall acceptera det och att målet dras tillbaka.
Man försöker köpa tystnad och vill slippa prejudikat. Vilken rutten stil!

Återigen: tack till er som drev målet!


Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Mer Trafikverket när vi ändå har ångan uppe:

http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2014/01/27/med-fyrhjulsdrift-mot-varmen/

Trafikverket anser att den ökande försäljningen av bilar med 4-hjulsdrift hotar klimatmålen.
Ingen självkritik till varför Svensson anser sig behöva AWD och tvingas till att betala högre inköpspris, högre underhållskostnader och högre bränslenota för att ta sig fram när Trafikverket inte sköter sina åtaganden...

Mer Trafikverket när vi ändå har ångan uppe - bildligt och nästan bokstavligt talat:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2258333-bara-en-kriskommission-kan-radda-jarnvagen

6 mycket tunga namn formligen massakrerar Trafikverkets arbete och kräver en kriskommission:

Att låta gamla Vägverket svälja lillebror Banverket 2010 och årligen anslå 40 – 50 skattemiljarder till nya kolossen Trafikverket har bara förvärrat tågkrisen, skriver bland andra Sven Jernberg, tidigare vd för Inlandsbanan.


Hampe
 

Skye

Kör Mycket!
Visste ju att Hampe skulle lägga in GP-länken så jag avvaktade.
Kan ändå rekommendera bok eller ljudbok, Det stora Tågrånet - Mikael Nyberg
Förklarar mycket hur vårat kära trafikverk fungerar.
 

VBK

New member
Hurra! Vi vann i Tingsrätten - Trafikverket ska utbetala skadestånd + ränta till Tommy Jensen. Läs artikeln här och framför allt - läs domslutet. Tingsrätten trodde mer på motorcyklisterna. Tingsrätten anser att man har rätt till skadestånd - även om man kör motorcykel. Domslutet finns i artikeln. Alla handlingar i ärendet finns på högra sidan av artikeln.
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/Brist_pa_friktion/SMC-i-ratten/


Bra jobbat,.

En överklagan och vinst genom hela linjen skulle kännas riktigt bekvämt, ja jag får be om ursäkt för att jag är tråkig.

Men med min lilla kunskap om rättsväsendet så är det väl det som krävs för att inte alla som råkar ut för denna inkompetens skall behöva gå till ting varje gång detta händer igen.

Men igen, bra jobbat och heder åt att ni drog det vidare.
 

stefan.

New member
Mer Trafikverket när vi ändå har ångan uppe:

http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2014/01/27/med-fyrhjulsdrift-mot-varmen/

Trafikverket anser att den ökande försäljningen av bilar med 4-hjulsdrift hotar klimatmålen.
Ingen självkritik till varför Svensson anser sig behöva AWD och tvingas till att betala högre inköpspris, högre underhållskostnader och högre bränslenota för att ta sig fram när Trafikverket inte sköter sina åtaganden...

Nu får du väl ge dig.. Inte för att jag har mycket till övers för Trafikverket, men om du inte har väldigt speciella förhållanden behöver inte Svensson AWD. Det är inget som går att skylla på att de inte sköter sina åtaganden, det är lika fånigt som att så många i Sthlm ska köra omkring i stora SUV'ar som de sen inte har någon koll på var de har. Knappast något de behöver för att ta sig fram.
 

Skye

Kör Mycket!
Knappast något de behöver för att ta sig fram.

Med det vägunderhåll som är idag så är vi snart där om jag ska förtydliga HAMPEs inlägg. Då kommer det nämligen finnas ett behov av SUV, JEEP, AWD.
Även i Stockholm...

..och då krockar klimatmålet med framkomlighet.

Det är inte alltid så lätt att förstå Göteborssk ironi
 
Last edited:
Top