Vore det inte rimligt att försäkringsbolagen drev saken och krävde Trafikverket på hela summan. Försäkringsbolagen har ju mycket större möjlighet än vad den enskilde har.
Det där är intressant!
Om trafikförskäkringsreformen tillåtits blomma ut i sitt andra, tänkta steg - så hade vi kanske haft en annan situation där försäkringsbolagen slagits som furier mot väghållarna.
Av godhet...?
Nope, men däremot med återskenet av den ständigt undflyende
profiten glimmande vid horisonten.
Men vänta nu? Var det inte en jobbig jävel som hävdade just det för en hiskeligt massa år sedan...?
Den omedelbara och kollektiva fördelen med försäkringsreformen är att hojåkare tillsammans med övriga trafikanter som ingår i det obligatoriska trafikförsäkringssystemet som berörs av den aktuella reformen nu plötsligt bär sina egna kostnader fullt ut!
Därmed följer också möjligheten att ställa krav.
Krav på vägars utformning, krav på åtgärder för säkrare trafikmiljö - även för oss som tidigare blivit förbisedda, krav på sjukvård som är avpassad för oss, med just våra skador.
Men, nä..? De måste vara en efterhandskonstruktion...?
Det är inte alls säkert att Trafikförsäkringsreformens andra steg hade gått att forma så långt. Det hade krävts mycket hängivet arbete och mycket engagemang.
...men det är en kittande tanke! Tänk ett system som tog hand om oss, ställde krav på myndigheterna och sparade in pengar åt statskassan en och samma gång. Bra mycket roligare än den patetiska tummetott det blev av alltihopa: en skatt. En sketen premieskatt som inte gör någon glad.
Hampe