Trafikverkets korrupta förhållande till sina entreprenörer etc mm osv

Skye

Kör Mycket!
Precis, Göteborssk ironi är humor..
Som jag plumpt uttryckte mig på mässan till tjejen i Touratechs monter men det är sånt som bara kommer när jag leker med ord.

Du var det enda billiga här...

Bad givetvis om ursäkt om det skulle missuppfattas direkt efteråt. Alla är ju inte Göteborgare.
 

Hampe

Skriver massor!
Precis, Göteborssk ironi är humor..
Som jag plumpt uttryckte mig på mässan till tjejen i Touratechs monter men det är sånt som bara kommer när jag leker med ord.

Du var det enda billiga här...

Bad givetvis om ursäkt om det skulle missuppfattas direkt efteråt. Alla är ju inte Göteborgare.

Men helvete Skye!
Katalogerna kostade ingentingen, och dom delade dessutom ut gratis plastpåsar att bära dom i.
*hyttermedfingret*

Nu får du väl ge dig.. Inte för att jag har mycket till övers för Trafikverket, men om du inte har väldigt speciella förhållanden behöver inte Svensson AWD. Det är inget som går att skylla på att de inte sköter sina åtaganden, det är lika fånigt som att så många i Sthlm ska köra omkring i stora SUV'ar som de sen inte har någon koll på var de har. Knappast något de behöver för att ta sig fram.

Nej, Svensson behöver inte fyrhjulsdrift.
Jag skrev anser sig behöva. Trafikverket har justerat ner kraven gentemot sina entreprenörer, så det inte längre är lika noga med när och hur det är röjt - något som märks tydligt ute på landsbygden. Här i Halland finns det vägar som både plogades och saltades direkt vid snöfall för 10 år sedan.
Dessa vägar ligger nu för fäfot tills det töar bort. Är det så att det inte blir väderomslag på en vecka eller så duttar man ut lite salt och låter bilarna halka runt i modden som blir på dessa lågtrafikerade vägar.

Folk skaffar 4-hjulsdrivet för att dom vill komma fram. För att dom vill slippa sitta fast, om så än bara vid ett enda tillfälle på året när snön yr över gärdena och inte stannar förrän framme vid vägen.
Man bländas av att det är billigt i inköp - avsevärt billigare att välja till fyrhjulsdrift än automatlåda på vissa modeller och märken, men inser inte kanske inte att det är bra mycket dyrare i underhåll och bränsleförbrukning.
Men, man vill kunna komma fram, och man litar inte på snöröjningen. Kan man egentligen klandra dem...?

Annat är det med mig!
Jag är inte rädd att lägga på kedjor för att ta mig fram, och klarar mig alltid.
Men, jag kör 4-hjulsdrivet ändå, å där är det verkligen bristande snöröjning som är anledningen!

Det faktum att man här nere hos oss under snöfall slutat röja omkörningsspåret på motorvägar gör att alla fommar ligger och masar i 60 km/h i höger körfält, medans vänsterspåret ligger nästintill orört. Med fyrhjulsdriften är det bara att blåsa på! Yay! *rocksmiley*
Andra har gjort samma iakttagelse för 2-1 vägar: http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.5417341-yrkeschauffor-kritiserar-snorojningen?m=print

Jodå, jag är medveten om att det inte bromsar ett smack bättre med fyrhjulsdrift. Men det driver!

Jag tycker det är en ynkedom att Trafikverket inte röjer båda körfälten från snö, eller bara sprider saltlösning i ett körfält när det är svartis!

Hampe
 

stefan.

New member
Det faktum att man här nere hos oss under snöfall slutat röja omkörningsspåret på motorvägar gör att alla fommar ligger och masar i 60 km/h i höger körfält, medans vänsterspåret ligger nästintill orört. Med fyrhjulsdriften är det bara att blåsa på! Yay! *rocksmiley*
Andra har gjort samma iakttagelse för 2-1 vägar: http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.5417341-yrkeschauffor-kritiserar-snorojningen?m=print

Jodå, jag är medveten om att det inte bromsar ett smack bättre med fyrhjulsdrift. Men det driver!

Grattis, du tycks tillhöra en av dem som jag är tveksam till om de borde ha körkort; Man skakar på huvudet åt när de passerar i för hög fart bara för att "de har ju fyrhjulsdrift/dubbdäck", och inte inser att egentligen har de inte så bra kontroll som de tror om de skulle få ett kast eller behöva stanna.
Men det var en fin artikel du länkade till. Förmodligen fyrhjulsdrift på SUV'en på bilden som vänslats lite med räcket. Det drev nog på bra för honom också!
:D
 

Skye

Kör Mycket!
Katalogerna kostade ingentingen, och dom delade dessutom ut gratis plastpåsar att bära dom i.
*hyttermedfingret*
Tjejer är inte gratis och det vet du och gratis kan inte vara billigt.

Å alla vi män vet ju vad det kostar att underhålla sin äkta hälft, Touratech är bara snäppet dyrare.. Frugan sa en gång, finns det inte billigare på Biltema.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Grattis, du tycks tillhöra en av dem som jag är tveksam till om de borde ha körkort; Man skakar på huvudet åt när de passerar i för hög fart bara för att "de har ju fyrhjulsdrift/dubbdäck", och inte inser att egentligen har de inte så bra kontroll som de tror om de skulle få ett kast eller behöva stanna.
Men det var en fin artikel du länkade till. Förmodligen fyrhjulsdrift på SUV'en på bilden som vänslats lite med räcket. Det drev nog på bra för honom också!
:D

Jo, men jag noterade också att bilden som illustrerade artikeln var taggad med "arkivbild" och inte hade med sammanhanget att göra. Vi vet inte vad som har skett, men det finns alla chanser att han gått av precis som du beskriver.

Jag erkänner villigt att jag intecknar de mesta av säkerhetsmarginalerna fyrhjulsdriften eventuellt ger mig. På samma sätt tradar jag in ASC;ns stabilserande effekt mot avsevärt mycket högre ingångshastighet i kurvor och funderar inte längre så mycket över eventuell split-friction på vägbanan eftersom jag har ABS-bromsar. Gör det mig annorlunda mot andra trafikanter?
Ja, kanske är det så. Eftersom jag är medveten om att jag gör på det viset.
Speciellt ASCn häpnar jag över. Sattan vad hårt man kan ladda genom kurvserier! Bara koppla bort allt det invanda med att söka fäste, moderera gaspådraget och smeka bilen genom halkan. Nu är det fullt påslag som gäller, och att inte sitta och korrigera eftersom det stör beräkningarna. Jag lär mig! :)
Eller inte. Det enda jag uppnår är en högre hastighet. Känslan av att någorlunda kunna behärska elementen är borta, finliret, belöningen över ett snyggt spår genom en kurva. Men det går fortare. Bra mycket fortare! Och det konstiga är att det enda jag längtar efter är mer hästkrafter. 140 räcker inte långt när dom är elektroniskt dresserade...

Jag är inte först med att upptäcka detta, och heller inte ensam om att inteckna elektronikens nytta i ökad hastighet.
Ökad hastighet innebär avsevärt mycket högre rörelseenergi och våldsamt mycket större risk att skada andra. Jag vet det.
Jag försöker besinna mig. Flera gånger om dagen!

Hustrun kör SUV sedan tiden innan SUV var ett vedertaget begrepp. Hon gör det för att kunna dra två hästar lagligt i trailer, och i viss mån för att kunna ta sig fram när det är svårt ute. Jag kör fyrhjulsdrivet för att kunna hålla ett högre snitt, slippa ligga och jamsa i sjuka 60 km/h i högerfilen när Trafikverket vill spara pengar på snöröjningen av motorvägar.
Hade jag velat ha roligt och få en egoboost för varje uppställ jag redde ut så hade jag kört bakkhjulsdriven BMW med allt avstängt.
Jävlar vad folk hade gnällt då...

Jag är ledsen - jag tycker det är ett större brott att snåla på snöröjning än att köra tempo 100 på motorväg med fyrhjulsdrift i den orörda omkörningsfilen.


Hampe
 

Skye

Kör Mycket!
..sedan tror jag Svensson slarvar med sina vinterdäck. I norr vet dom som bor där vad det betyder och de har också väder för dom. Dubbdäcken är slut för de i södra landet eftersom de läggs på i December och snö och halka kommer i Februari. Dubbfritt ja visst, eller friktionsdäck, funkar sådär på is och är beroende av att dubbdäck river upp isen.

Ja, just ja.. Saltet är nog snart slut.
 

Marie

Banned
Nu får du väl ge dig.. Inte för att jag har mycket till övers för Trafikverket, men om du inte har väldigt speciella förhållanden behöver inte Svensson AWD. Det är inget som går att skylla på att de inte sköter sina åtaganden, det är lika fånigt som att så många i Sthlm ska köra omkring i stora SUV'ar som de sen inte har någon koll på var de har. Knappast något de behöver för att ta sig fram.

Jag har under de 39 år jag kört bil bara kört fast i snö maximalt 5 gånger, och senaste tillfället var över 10 år sedan. Och då kör jag ju det som enligt alla "förståsigpåare" skall vara det som allra lättast kör fast, nämligen stora motorstarka bakhjulsdrivna schabrak. Och väldigt många av vintermilen är på mindre och krokiga landsbygdsvägar där snöröjningen ofta är ganska tveksam. Jag har ändå aldrig känt något nämnvärt behov av fyrhjulsdrift.

Och skulle det tjorva till sig riktigt så ligger det en uppsättning snökedjor i kofferten sedan fem år tillbaka. Men dem har jag aldrig behövt montera - mer än de gånger jag monterat dem i självutbildningssyfte.
Det är ju inte så smart att behöva grunna ut hur det skall gå till när man väl sitter där...
 

Skye

Kör Mycket!
Korruption var det ja..

EXEMPEL UR SKRIVELSEN

Anders Björklund hävdar att de brott mot regler han är skyldig till har skett på order av olika chefer. Han har nu skickat sin berättelse till Trafikverkets ledning.
DT har tagit bort alla namn.
Enligt Björklund är tidsperioden de senast tre åren.

Chef 1: Kontaktar mig vid flera tillfällen om transport till hans egna fritidshus. Jag har bland annat kört grus och matjord med Trafikverkets lastbil. Detta kördes på arbetstid och på uppdrag av chef 1. Vid ett tillfälle har timmer körts till stugan med Trafikverkets lastbil. Hans skoter och hans frus bil har jag servat och lagat på arbetstid.
En tidig lördagsmorgon 2012 fick jag ett telefonsamtal där chef 1 frågade om jag kunde åkta till förrådet och lämna ut ett fordon till företagare X. Företagaren kom och hämtade.

Chef 1 har förvarat sina privata tillhörigheter i Trafikverkets lokaler på samma sätt som vi andra har gjort. Dagarna innan de första förhören så var han ner till förrådet och hämtade de saker han förvarat där.
Vid de tillfällen vi körde timmer till chefens stuga körde vi varsitt lass, jag med Trafikverkets lastbil, transporter som rörde sig om cirka 150 mil totalt. Vad har inte detta kostat Trafikverket?
Chef 6: Har lånat Trafikverkets släpvagn flera gånger. Har haft den för privat bruk i cirka två månader. Har även handlat plastbackar och startkablar på Trafikverkets bekostnad för privat bruk.
Chef 7: Har tagit trettio trädäck hem till sin bostad för att kunna bygga brygga och altan. Har även tagit en balk från Trafikverket för att kunna bygga en bro till sitt fritidshus. Vid ett tillfälle var jag med för att hämta hans privata fyrhjuling och vagn, en resa på 30 mil.
Chef 8: Jag har kört tre pallar trädgårdsplattor från chefens hem till ett fritidshus med Trafikverkets bil. Hon har även lånat släpvagn för privat bruk.
Chef 10: Har lånat fordon från Trafikverket till ett större evenemang. Har pågått i flera år. Chefen erhöll VIP-biljetter som tack. När ett av fordonen gick sönder åkte jag in och bytte den trasiga mot en ny. Detta var en lördag då jag var ledig.

..och den som var anställd och fick hjälpa till fick sparken.

http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.6807215-vill-visa-chefers-regelbrott
 

Ove 60+

Active member

gundj

New member
Kanske läge att samla in ett par spänn till stackarn som fick sparken, facket verkar ju inte vilja hjälpa honom.
Allt som kan ge Trafikverket en spark i baken förtjänar ett bidrag.
 

Skye

Kör Mycket!
Tyvärr är det väl så att så fort någon blir chef på ett statligt bolag eller statligt företag så behöver man inte längre bevisa att man kan något eller har någon som helst insikt i hur verksamheten fungerar. Har man till exempel varit chef på Arla och fått goda meriter så innebär ju inte det att receptet på yoggi är det samma som asfalt men det är ju inte därför de blivit just chefer.

Ryggkliarskolan heter den.
 

Kapten Stofil

New member
Den anställdes uppgifter håller på att utredas av Trafikverkets internrevision. Stämmer det han säger så kanske inte cheferna slipper undan - eventuellt.
 

Hampe

Skriver massor!
Trafikverkets chef för underhåll avgår
2014-02-17

Jan Pettersson, Trafikverkets chef för underhåll, har avgått. Detta skriver Svensk Åkeritidning, i en artikel på sin hemsida. Uppgifterna bekräftas av Trafikverkets presstjänst.
– Det stämmer. Han har själv valt att lämna posten, säger Emma Andersson på Trafikverkets presstjänst, till Svensk Åkeritidning.

I den senaste tidens stormar kring underhållet av järnvägen har Jan Pettersson, Trafikverkets chef för underhåll fått svara på mycket av kritiken. Bland annat medverkade Jan Pettersson i SVT:s debatt. Inslaget börjar efter 28 min i sändningen.

Till Svensk Åkeritidning uppges att den debatt som har följt efter de uppmärksammade tågurspårningarna inte ska ha någonting att göra med att han nu avgår.

– Han har själv valt att lämna sin post. Efter att ha varit involverad i frågorna i 20 år vill han göra något annat. Såvitt jag har förstått har det ingenting med debatten kring järnvägsunderhållet att göra, säger Emma Andersson på Trafikverkets presstjänst, till Svensk Åkeritidning.

Är det med omedelbar verkan han lämnar?

– Ja, så har jag uppfattat det, säger Emma Andersson.


http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Trafikverkets-chef-for-underhall-avgar/

Går med omedelbar verkan "mot nya utmaningar" (mina fnuttar) och det har iinnggeennttinngg med debatten om järnvägsunderhållet att göra...?
Jo, tjänare! *himlarmedögonen*


H
 

Bansaie

New member
Han har väl insett hur illa det står till med anläggningen så han lämnar väl skeppet innan det sjunker helt.

Citat från anonym signalare härom veckan "Vi gör för f*n inget förebyggande underhåll idag. Det är bara akut hela tiden!"

Dessutom håller det på och omorganiserar underhållsavdelningen och det verkar som den sista resten av central anläggningsförvaltning och tekniskt ansvar för signalsystem bryts sönder och läggs ut på underhållsområdena! Hur nu en fragmentering av den sammanhållna tekniska plattformen ska kunna göra saker och ting bättre?

Hittills har vi sett trasiga spår men vänta tills signalsystemen inte kan hållas igång. Det kommer med största sannolikhet inte bli trafikfarligt men några tåg i tid blir det inte för när signalsystemen inte känner att det går att köra säkert går alla signaler till stopp.
 

Skye

Kör Mycket!
Tror inte Petterson egentligen fick säga vad han ville. Han var bara en marionett som många andra i den statliga diktaturiska ordningen. Kliar du inte får du gå.

Ber om ursäkt att jag ställde till det för tågtrafiken i morse. Pettersson går inte att skylla på, han hade redan avgått

texttv-140218-720x517.jpg
 

Ove 60+

Active member
:confused: Enligt uppgift i tidningen idag fanns inte reservdelar, dom fick tillverkas under dagen medan trafiken stod stilla. Verkar vara lite brist i planering?
 

Hampe

Skriver massor!
Som jag fattar det var det just på bron över Göta Kanal som skadan skedde, och det är möjligt att man just där har en udda one-off lösning som kanske inte direkt är lagerlagd och har ett beställningsnummer. Skye kan nog berätta mer... :)


H
 

Skye

Kör Mycket!
1812398_jpg_961894img699.jpg


Bron är ju rörlig för att öppnas när Göta Kanal båtarna kör igenom sommartid. Alltså måste också kontaktledningen vara rörlig och det är denna del som har ramlat ner. Nu kunde man ju löst det provisoriskt i väntan på nytillverkning med en annan typ av brygga då bron inte behöver öppnas förrän den 5:e maj. Malm tillåter väl inte att man har eget tänkande som reparatör...
 

Bansaie

New member
Anna Lundman ny chef för Underhåll

View attachment 6682
Den 18 februari tillträder Anna Lundman som chef för verksamhetsområde Underhåll.

Anna Lundman har lång erfarenhet inom Trafikverket och tidigare Banverket. Hennes senaste uppdrag är chef för projekt Mälarbanan och hon har tidigare arbetat bland annat som projektledare på projekt Förbifart Stockholm, chef för Projektstöd inom investeringsverksamheten och chef för Banteknik inom dåvarande Östra banregionen i Banverket. Dessförinnan har hon arbetet på Skanska och som konsult med projektering och konstruktion för byggnadsindustrin.

Anna är civilingenjör, har gått Väg och vatten på KTH i Stockholm.
Gick ju snabbt att hitta en ersättare....
 
Top