Grattis, du tycks tillhöra en av dem som jag är tveksam till om de borde ha körkort; Man skakar på huvudet åt när de passerar i för hög fart bara för att "de har ju fyrhjulsdrift/dubbdäck", och inte inser att egentligen har de inte så bra kontroll som de tror om de skulle få ett kast eller behöva stanna.
Men det var en fin artikel du länkade till. Förmodligen fyrhjulsdrift på SUV'en på bilden som vänslats lite med räcket. Det drev nog på bra för honom också!
Jo, men jag noterade också att bilden som illustrerade artikeln var taggad med "arkivbild" och inte hade med sammanhanget att göra. Vi vet inte vad som har skett, men det finns alla chanser att han gått av precis som du beskriver.
Jag erkänner villigt att jag intecknar de mesta av säkerhetsmarginalerna fyrhjulsdriften eventuellt ger mig. På samma sätt tradar jag in ASC;ns stabilserande effekt mot avsevärt mycket högre ingångshastighet i kurvor och funderar inte längre så mycket över eventuell split-friction på vägbanan eftersom jag har ABS-bromsar. Gör det mig annorlunda mot andra trafikanter?
Ja, kanske är det så. Eftersom jag är medveten om att jag gör på det viset.
Speciellt ASCn häpnar jag över.
Sattan vad hårt man kan ladda genom kurvserier! Bara koppla bort allt det invanda med att söka fäste, moderera gaspådraget och smeka bilen genom halkan. Nu är det fullt påslag som gäller, och att
inte sitta och korrigera eftersom det stör beräkningarna. Jag lär mig!
Eller inte. Det enda jag uppnår är en högre hastighet. Känslan av att någorlunda kunna behärska elementen är borta, finliret, belöningen över ett snyggt spår genom en kurva. Men det går fortare. Bra mycket fortare! Och det konstiga är att det enda jag längtar efter är mer hästkrafter. 140 räcker inte långt när dom är elektroniskt dresserade...
Jag är inte först med att upptäcka detta, och heller inte ensam om att inteckna elektronikens nytta i ökad hastighet.
Ökad hastighet innebär avsevärt mycket högre rörelseenergi och våldsamt mycket större risk att skada andra. Jag vet det.
Jag försöker besinna mig. Flera gånger om dagen!
Hustrun kör SUV sedan tiden innan SUV var ett vedertaget begrepp. Hon gör det för att kunna dra två hästar lagligt i trailer, och i viss mån för att kunna ta sig fram när det är svårt ute. Jag kör fyrhjulsdrivet för att kunna hålla ett högre snitt, slippa ligga och jamsa i sjuka 60 km/h i högerfilen när Trafikverket vill spara pengar på snöröjningen av motorvägar.
Hade jag velat ha roligt och få en egoboost för varje uppställ jag redde ut så hade jag kört bakkhjulsdriven BMW med allt avstängt.
Jävlar vad folk hade gnällt då...
Jag är ledsen - jag tycker det är ett större brott att snåla på snöröjning än att köra tempo 100 på motorväg med fyrhjulsdrift i den orörda omkörningsfilen.
Hampe