Till alla er som åker med öppen hjälm.

Chopperbyggarn

New member
Usa

Appropå bilderna på kranierna. Verkar som om det alltid är vänster sida av käken som går av. Om man är en "högersidetuggare", har man ingen nytta av hjälm då? *ironi*

Skämt åsido, det är faktiskt helt otroligt att man inte har hjältvång i hela USA.
På en amerikansk grästrimmer jag köpte för några år sedan står att säkerhetsavståndet, när den är igång, är tre meter. När man håller i den är man 70 cm från trådarna. Smart, tillverkarna kan aldrig bli stämda, händer något har man ju varit för nära... Ändå är det ok att köra utan hjälm. Ingen som stämt hojtillverkarna när de gått omkull?

Misstänker att allt detta med att skydda sig från stämmning finns med i köpekontrakten som köparen måste skriva under, motorcyklar är ju fordon med registrerad identitet. Köpte en 1957 Cheva pick up i PanamaCity i Florida USA 1989 o det var en herrans massa papper jag var tvungen att skriva under för att säljarfirman skulle vara juridiskt fri från allt ansvar som hade med Chevan att göra. Tack o lov att vi än så länge inte har samma stämningshysteri här!

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Håller helt med!

I en sann diktatur så blir du efter smällen plundrad på värdesaker samt dina skor om de är bättre än någon annans och i bästa fall släpad åt sidan för att det är jobbigt att köra över dig hela tiden ....

Det är väl bra att hjälpas åt med vårdkostnader etc. eller ska det vara :sjukling betala för dig själv för satan! ?
Att själv få bestämma hur man vill göra sina val i sitt eget liv är en frihet som vi ska vara väldigt rädda om. Inte skulle jag finna samma glädje i att köra hoj om det fanns lagar på att man måste se ut som en muterad jättegråsugga i knäskydd för att köra lagligt.

Håller helt med!
Om jag måste välja mellan högre skatt eller mindre personlig valfrihet, så väljer jag utan att tveka högre skatt!! Jag lider inte utav att mina skattepengar går till att hjälpa mäniskor som har råkat illa ut.
Den personliga valfriheten att bestämma över sitt eget liv är något av det viktigaste som finns i ett fritt land!!

Anders.J
 
Det är väl bra att hjälpas åt med vårdkostnader etc. eller ska det vara :sjukling betala för dig själv för satan! ?
Att själv få bestämma hur man vill göra sina val i sitt eget liv är en frihet som vi ska vara väldigt rädda om.
Jag håller med dig i stort, och har ofta argumenterat i samma riktning när det gäller motorcykelkörning.
Samtidigt är det inte helt enkelt, vilket blir påtagligt om man tar upp exempelvis den frivilliga företeelsen rökning. De som vill röka har friheten att göra det, men med den extremt konkreta konsekvensen att närmare 30 000 000 000 (trettio miljarder) kronor per år åtgår i sjukvårdskostnader och produktionsbortfall. Pengar som kanske etiskt sett hade gjort mer konstruktiv nytta i bekämpandet av sjukdomar hos personer som inte själv aktivt valt att ådra sig dem.
I det perspektivet blir öppna vs slutna hjälmar, ryggskydd eller ej, eller till och med skinnställ vs jeans, ganska marginella ställningstaganden, men resonemanget är jämförbart menar jag. Individens frihet att välja sina egna risktaganden måste få vara stor menar även jag, men likväl finns frågan... var går gränsen för hur stora förluster för gruppen en person, eller en subgrupp, kan tillåtas skapa i valfrihetens namn?
 

Hayabuze

New member
Jag håller med dig i stort, och har ofta argumenterat i samma riktning när det gäller motorcykelkörning.
Samtidigt är det inte helt enkelt, vilket blir påtagligt om man tar upp exempelvis den frivilliga företeelsen rökning. De som vill röka har friheten att göra det, men med den extremt konkreta konsekvensen att närmare 30 000 000 000 (trettio miljarder) kronor per år åtgår i sjukvårdskostnader och produktionsbortfall. Pengar som kanske etiskt sett hade gjort mer konstruktiv nytta i bekämpandet av sjukdomar hos personer som inte själv aktivt valt att ådra sig dem.
I det perspektivet blir öppna vs slutna hjälmar, ryggskydd eller ej, eller till och med skinnställ vs jeans, ganska marginella ställningstaganden, men resonemanget är jämförbart menar jag. Individens frihet att välja sina egna risktaganden måste få vara stor menar även jag, men likväl finns frågan... var går gränsen för hur stora förluster för gruppen en person, eller en subgrupp, kan tillåtas skapa i valfrihetens namn?

Jag begriper hur du menar men rökning är väl mera att anse som "sjukdomstillstånd" man förleds av kommersiella krafter att prova för att sedan fastna i nikotinberoende...det jag menar är ju mera att vårt system för samhällsfunktionerna fungerar mycket bra i jämförelse med andra landplättar på jordklotet.
 

Chopperbyggarn

New member
Jag håller med dig i stort, och har ofta argumenterat i samma riktning när det gäller motorcykelkörning.
Samtidigt är det inte helt enkelt, vilket blir påtagligt om man tar upp exempelvis den frivilliga företeelsen rökning. De som vill röka har friheten att göra det, men med den extremt konkreta konsekvensen att närmare 30 000 000 000 (trettio miljarder) kronor per år åtgår i sjukvårdskostnader och produktionsbortfall. Pengar som kanske etiskt sett hade gjort mer konstruktiv nytta i bekämpandet av sjukdomar hos personer som inte själv aktivt valt att ådra sig dem.
I det perspektivet blir öppna vs slutna hjälmar, ryggskydd eller ej, eller till och med skinnställ vs jeans, ganska marginella ställningstaganden, men resonemanget är jämförbart menar jag. Individens frihet att välja sina egna risktaganden måste få vara stor menar även jag, men likväl finns frågan... var går gränsen för hur stora förluster för gruppen en person, eller en subgrupp, kan tillåtas skapa i valfrihetens namn?

Självklart ska även rökare få den vård dom behöver precis som alla andra trots att dom själva har valt att börja röka. Dom flesta rökare arbetar o betalar skatt. Har själv aldrig varit rökare o tycker att inpyrd tobaksrök luktar skit,men det är en annan sak.
Anders.J
 

Smedis

New member
Självklart ska även rökare få den vård dom behöver precis som alla andra trots att dom själva har valt att börja röka. Dom flesta rökare arbetar o betalar skatt. Har själv aldrig varit rökare o tycker att inpyrd tobaksrök luktar skit,men det är en annan sak.
Anders.J

De nekas ju oftast hjärtoperationer om de inte slutar röka...
 

Chopperbyggarn

New member
De nekas ju oftast hjärtoperationer om de inte slutar röka...



Är det sant?? Ja då får jag väl räkna med att leva med "tappad haka" om jag skadar ansiktet i öppen hjälm o inte lovar att byta till integral efteråt...men jag kan ju förståss ta tillbaks mitt löfte när hakan är på plats igen...
 

SuperRetard

New member
I en sann diktatur så blir du efter smällen plundrad på värdesaker samt dina skor om de är bättre än någon annans och i bästa fall släpad åt sidan för att det är jobbigt att köra över dig hela tiden ....

Det är väl bra att hjälpas åt med vårdkostnader etc. eller ska det vara :sjukling betala för dig själv för satan! ?
Att själv få bestämma hur man vill göra sina val i sitt eget liv är en frihet som vi ska vara väldigt rädda om. Inte skulle jag finna samma glädje i att köra hoj om det fanns lagar på att man måste se ut som en muterad jättegråsugga i knäskydd för att köra lagligt.

I en modern diktatur är man rånad på skorna 50 ggr om redan innan man kraschat!

Inlägget var en replik MOT det USA-protektionistiska inlägget tidigare. Min poäng är inte att vi ska få hem fakturan från sjukan efter ett besök där, tvärtom. Däremot tycker jag att det vore mer "rättvist" och "demokratiskt" (hatar det ordet) om fru Svensson som i värsta fall åker till sjukan för nåt ledbesvär när hon passerat 75 inte behöver betala för min rehabilitering efter självvållade mc-olyckor.

Skatt är ett uselt sätt att reglera kostnader på. Moms är rimligt, men ren inkomstskatt? Jag skulle gärna betala 5 ggr mer för min trafikförsäkring om det innebar att "snälla grannen" slapp, och att jag kunde välja att amortera mer på bolånen istället.

Idag är det inte mitt val!
 

SuperRetard

New member
Jag begriper hur du menar men rökning är väl mera att anse som "sjukdomstillstånd" man förleds av kommersiella krafter att prova för att sedan fastna i nikotinberoende...det jag menar är ju mera att vårt system för samhällsfunktionerna fungerar mycket bra i jämförelse med andra landplättar på jordklotet.

Som rökare kan man inte skylla på några "kommersiella krafter". Det har varit känt att det är skadligt sen 30-40 talet.. Att folk inte valt att ta det på allvar är ingen annans fel.

Det är som att jag "måste" köpa en cool bil, och sen inte´har råd med kostnaderna och placerar mig själv och familj hos fogden.. Det är inga "kommersiella krafter", det är bristande ansvartagande och dålig ekonomi!
 

Blazer

New member
Skitsnack!
Har du samma idiotiska resonemang om alkoholism som är en definierad sjukdom.

Så du menar att köpa en ny bil är likställt med ett beroendeframkallande prepparat, intressant?

Men man är nu ganska van vid dina ”udda” och suspekta jämförelser så man borde inte bli förvånad.



Som rökare kan man inte skylla på några "kommersiella krafter". Det har varit känt att det är skadligt sen 30-40 talet.. Att folk inte valt att ta det på allvar är ingen annans fel.

Det är som att jag "måste" köpa en cool bil, och sen inte´har råd med kostnaderna och placerar mig själv och familj hos fogden.. Det är inga "kommersiella krafter", det är bristande ansvartagande och dålig ekonomi!
 

Chopperbyggarn

New member
Volvo hatande motorcyklister i Australien

Under mina mc-resor runt Australien 1987-88 och 1993-94 så träffade jag många motorcyklister där o en sak hade dom flesta gemensamt ,när dom hörde att jag var från Sverige så förklarade dom att Volvo bilar var deras hatobjekt nummer 1. Dom förklarade att dom vid många mc-träffar drog dit en gammal Volvo som dom slog sönder och eldade upp! Varför nu detta? Jo dom menade på fullt allvar att Volvoförare orsakade betydligt fler olyckor med motorcyklister inblandade än förare av andra bilmärken. Volvo hade vid den tiden rykte om sig att vara världens krocksäkraste bil och enlig mc- åkarna där så valde dom farligaste bilförarna där att köra Volvo för att kompensera sitt farliga trafikbeteende med en krocksäker bil. Hörde senare rykten om att samma gällde även i England på den tiden.
Man undrar hur många mc-förare som "kompenserar" sina risktaganden och/eller okunskap att hantera en mc med att ta på sig mer skyddsutrustning?

Anders.J
 

GuzziKungen

New member
Under mina mc-resor runt Australien 1987-88 och 1993-94 så träffade jag många motorcyklister där o en sak hade dom flesta gemensamt ,när dom hörde att jag var från Sverige så förklarade dom att Volvo bilar var deras hatobjekt nummer 1. Dom förklarade att dom vid många mc-träffar drog dit en gammal Volvo som dom slog sönder och eldade upp! Varför nu detta? Jo dom menade på fullt allvar att Volvoförare orsakade betydligt fler olyckor med motorcyklister inblandade än förare av andra bilmärken. Volvo hade vid den tiden rykte om sig att vara världens krocksäkraste bil och enlig mc- åkarna där så valde dom farligaste bilförarna där att köra Volvo för att kompensera sitt farliga trafikbeteende med en krocksäker bil. Hörde senare rykten om att samma gällde även i England på den tiden.
Man undrar hur många mc-förare som "kompenserar" sina risktaganden och/eller okunskap att hantera en mc med att ta på sig mer skyddsutrustning?

Anders.J

Med andra ord så skulle 0-visionen uppnås om vi körde nakna ?
Ha dé
 

GuzziKungen

New member
Nej knappast! Men många skulle nog köra väldigt försiktigt och vara mer uppmärksamma om dom var nakna på hojen...

Det tragiska i kråksången är att bland dom mest oaktsamma körningar
i bland trafik jag sett ,så är det i kortbyxor ,t-shirt och baden baden tofflor.
Oftast av folk med nytt körkort , snabb hoj och slut på pengar (efter att dom betalt körlektioner och handpenningen på en racer).
Detta gäller även en hel del folk i customsegmentet , där brukar å andra sidan
åldern inte ha någon betydelse.
Ha dé
 

Chopperbyggarn

New member
Det tragiska i kråksången är att bland dom mest oaktsamma körningar
i bland trafik jag sett ,så är det i kortbyxor ,t-shirt och baden baden tofflor.
Oftast av folk med nytt körkort , snabb hoj och slut på pengar (efter att dom betalt körlektioner och handpenningen på en racer).
Detta gäller även en hel del folk i customsegmentet , där brukar å andra sidan
åldern inte ha någon betydelse.
Ha dé

Sant, jag har också sett baden baden ungdomars framfart...var nog inte direkt dessa jag syftade på.
Custom segmentet har blivit så stort att det numera innefattar alla kategorier samhällsmedborgare. Om det inte har ändrat sig under senare år med den nya High Performance trenden så har traditionella Chopperåkare klarat sig bra i olycksstatistiken över tid.
 

Hayabuze

New member
Som rökare kan man inte skylla på några "kommersiella krafter". Det har varit känt att det är skadligt sen 30-40 talet.. Att folk inte valt att ta det på allvar är ingen annans fel.

Det är som att jag "måste" köpa en cool bil, och sen inte´har råd med kostnaderna och placerar mig själv och familj hos fogden.. Det är inga "kommersiella krafter", det är bristande ansvartagande och dålig ekonomi!

Det är ju i princip exakt det du skriver som driver det kommersiella samhället framåt dvs. om bil industrins lakejer lyckas få dig att köpa något som du egentligen inte har råd med eller att tobaksbolagens miljardvinster används för att exponera tobak så den i det närmaste ramlar ner i din varuvagn av sig själv, det gäller ju bara att få dig över gränsen......tobak tillhör ju faktiskt också en varugrupp med hög beskattning liksom alkohol och drivmedel.
Så för att vara en GOD samhällsmedborgare : snusa rök kör bil/mc drick alkohol och helst samtidigt för att effektivisera skatteflödet.
 

SuperRetard

New member
Det är ju i princip exakt det du skriver som driver det kommersiella samhället framåt dvs. om bil industrins lakejer lyckas få dig att köpa något som du egentligen inte har råd med eller att tobaksbolagens miljardvinster används för att exponera tobak så den i det närmaste ramlar ner i din varuvagn av sig själv, det gäller ju bara att få dig över gränsen......tobak tillhör ju faktiskt också en varugrupp med hög beskattning liksom alkohol och drivmedel.
Så för att vara en GOD samhällsmedborgare : snusa rök kör bil/mc drick alkohol och helst samtidigt för att effektivisera skatteflödet.


På det sättet är man förmodligen även arbetslös, betalar underhåll för 2 barn med olika mammor och dör i förtid av samhällsekonomiskt svindyra sjukdomar till följd av sitt leverne.

Det känns dessutom betydligt mer BNP-främjande att köpa en bil för 300´, och sen byta till en ny lika dyr efter 3 år. Än att köpa en för 450´, inte kunna betala för den och få den utmätt. Tvingas sälja bostadsrätten och sätta sig i en hyresrätt med ÄNNU högre månadskostnad som man inte HELLER har råd med!

yadda yadda osv..


Jag har inte råd att ha ett vettigt liv om jag ska åka Gixxer1000, so I don´t. Jag vet att alla prioriterar olika, men det är för mig helt oförståeligt hur folk kan betala över 2 släng per månad för att ha en hoj med ett R på när det finns lika roliga och brutala maskiner för pisspengar i jämförelse när det gäller drift. Men det är ju bara jag!
 
Top