Till alla er som åker med öppen hjälm.

Chopperbyggarn

New member
Öppen hjälm

Det ser verkligen coolt ut :cool:, men:

Jag har ofta funderat över hur ni som åker med öppen hjälm och ett par solbrillor klarar av vindraget, flugor och andra större flygfän. Jag har provat men fixar det inte.

Varje gång som det smäller till ordentligt på visiret när jag åker så tänker jag: Vilken j.... tur att man har ansiktet skyddat från dessa "flygplan". Tänk att få ett sådant flygfä t.ex. inkilad i skarvarna mellan ansiktet och hjälm :eek: håller man rak kurs då :cool:

Visst har öppna hjälmar sina nackdelar men njutningen av att känna fartvinden i ansiktet en varm sommardag överväger alla andra nackdelar så länge man inte kör fortare än 120-130kmh, i högre hastigheter blir det tungt för nackmusklerna pga större luftmotstånd. En svullen läpp pga en humla är väl inte värre än att slå sig på tummen med hammaren. Jag började min mc-karriär med integralhjälm men insåg redan efter ett år att det inte gav mig tillräckligt med njutning. Samma sak gäller alla moderna skyddskläder, är det varmt ute så föredrar jag att köra i jeans,arméboots,tunna handskar o en smidig skinnjacka. Jag har gjort mitt val att avstå från moderna skyddskläder trots att jag är fullt medveten om konsekvenserna av en olycka, det är mitt personliga val. Av mina 29 års aktiv mc-körning så har 28 år varit med öppen hjälm och så lär jag fortsätta. För mig så handlar mc-åkningen inte bara om en tur till den lokala kiosken, den inkluderar riktig långa resor som 2st resor runt hela Australien, en resa runt hela USA, 2st långa resor genom Sydamerika, regelbundet återkommande mc-körning i Mexico, samt några Europa resor. All den njutning o upplevelse som jag har fått av att känna vinden i ansiktet och räknar med att få i framtida resor runt jorden tänker jag aldrig byta mot instängdheten i en integralhjäm.

Anders.J
 

SGM

Moderator
Jag får en mental bild av scenen i "mina jag och Irene" med Jim Carrey som mc-polis, med hela garnityret fullt av diverse flygfän. :D Lelle kul...
 

Chopperbyggarn

New member
Ansiktet

Jodå visst kan det vara så ibland, jag har ett minne från min första resa i Argentina, efter en hel dag i sadeln i stekande sol o oljig i hela ansiktet av dieselavgaser från gamla lastbilar plus damm o insekter så stannade jag i skymningen för att äta på ett matställe efter vägen. Vid entrén stod två medelålders damer som blev så rädda att dom sprang därifrån o väl inne på matstället så såg personalen både rädda o nervösa ut...tills jag tog fram kreditkortet..då slappnade dom av. He he ett lustigt minne då jag var den enda där som hade varit lönsamt att råna..

Anders.J
 

SuperRetard

New member
En kall förare reagerar långsammare och är därmed farligare än en förare med lagom temperatur på kropp och knopp!


Absolut, jag står helt på din sida här.

Däremot finns INGET läge där ett ryggskydd eller en bra integralhjälm föräsmrar säkerheten.

Jag är inte för nån stenhård reglering med krav på att alla ska åka i Dainese Wave etc.. Utan söker en retorik från SMCs sida som faktiskt ger lite gehör för andra (viktigare) frågor gentemot beslutsfattarna.

Man kan liksom inte både ha, och äta kakan!
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
.. Utan söker en retorik från SMCs sida som faktiskt ger lite gehör för andra (viktigare) frågor gentemot beslutsfattarna.

Man kan liksom inte både ha, och äta kakan!

Utan att järnläsa hela tråden igen - lite enkla comments;

- SMC, är alla oss som är medlem - och som tidigare påpekat är det enkelt att vara del av medlems demokratin.

- Anledningen att årsmötet för några år sedan avslog motion om ryggskydd är enkel. Inga logik att lagstifta för ryggskydd - sålänge att det inte finns lagstiftning för övriga skydd utanom hjälm. Sku bli lite konstigt om man kan åka nakan, undantagit hjälm och ryggskydd! Sannolikt mera vett om man börjar med skyddsklädor!

MC-VISIONEN avsnit 2 omhandlar Motorcyklisternas Ansvar och i punkt 2.2 Personlig Skyddsutrustning. SMC har en historik med sund förnuft och inte lagstiftning. Detta är inget hindar för att vi i SMC Försäkringen har krav på skyddsutrustnning. Dvs det finns andra sätt än lagstiftning, att uppnå målen!

En annan fråga som är värd att notera är att flera forskare som jag har truffad är bekymrade över teststandarder av skydd (och hjälmar). Det är därför en viktig fråga att få fram goda test standarder.

Tillbaka till trådens ämne. Även jag har fått några år på nacken. Och för mångaa år sedan älskade jag öppet och frihetskänslan. Men efter mera livserfarenhet och den väldigt illustrativa riktning från tysk universitet (tidl. i tråden) finns det idag endast integral hjälmar i mitt garage..
 

SuperRetard

New member
http://svt.se/2.109779/1.1579305/billiga_hjalmar_ar_bast_i_test?lid=puff_1579305&lpos=lasMer

Sverker ska prata hjälmar/mc i kväll. (Själv kollar jag ZZTop vid den tiden:D)

När blev Nolan ett "kvalitetsmärke"? Har inte det alltid varit lite budget, som en yngre adoptivbror till Arai, Shoei mf.?


Kul att se utfallet på testet dock. Jag är inte helt säker på att jag litar på att det är så man de facto SKA testa en hjälm (Sverker förtjänar källkritik om någon). Finns det någon som är inläst i frågan som kan bekräfta/dementera?
 

Leif H..oj

New member
Jag hittade några 3D filmer på ansiktsskador som man kan få med en öppen hjälm.:eek:

Det är skelettbilder som visas så ni törs nog klicka på länkarna.
http://www.flickr.com/photos/roentgenator/2445605281/
http://www.flickr.com/photos/roentgenator/2450912496/in/set-72157601198404570/

Tack för länkarna som ger svar på frågan man alltid haft om hur skadebilden kan se ut efter krasch med huvudet i gatan. Den ena CT-scannade bilden(undre länken) kommer från en person som inte haft någon hjälm alls.

Knepigt att stora säkerhetslandet USA inte nationellt kan få till regler för hjälmanvändning när dom för bilar sålt in konceptet att "ju mer skydd desto bättre skydd". Tänker på att fler å fler vill ha SUV'ar/stadsjeepar med mycket plåt etc. för att omkringliggande skal ta ta smällen om du krockar, medan man i någon stat bara har krav på minst skyddsglasögon vid färd med mc för att inte få en fluga i ögat som kan orsaka att du tappar kontrollen över hojen å krockar.
 
Last edited:

LC4ever

New member
Kan inte fatta tjusningen med öppen hjälm.
Vi var ute en hel helg och körde MC och jag tog min cross-hjälm. Denna kan ju ses som halv-öppen, skydd för hakpartiet men öppen för bra ventilation.

Visst var det trevligt som vissa säger med att känna vinden, dofterna, STENARNA och INSEKTERNA.
Aldrig mer!
Snacka om att det gjorde ont när en sten, humla eller geting träffade ansiktet.
Ja, men då är det många som hävdar att man skall ha någon "buff" eller liknande tygstycke för ansiktet :confused:
Vad är det då för vits med öppen hjälm? Man blir ju mer instängd än i en integral.
 

NoMekk

New member
Bli inte upprörda över journalister!

Opps, jag skrev i fel tråd :-S
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
öppen hjälm

Tack för länkarna som ger svar på frågan man alltid haft om hur skadebilden kan se ut efter krasch med huvudet i gatan. Den ena CT-scannade bilden(undre länken) kommer från en person som inte haft någon hjälm alls.



Knepigt att stora säkerhetslandet USA inte nationellt kan få till regler för hjälmanvändning när dom för bilar sålt in konceptet att "ju mer skydd desto bättre skydd". Tänker på att fler å fler vill ha SUV'ar/stadsjeepar med mycket plåt etc. för att omkringliggande skal ta ta smällen om du krockar, medan man i någon stat bara har krav på minst skyddsglasögon vid färd med mc för att inte få en fluga i ögat som kan orsaka att du tappar kontrollen över hojen å krockar.

Visst är skadorna på bilderna hemska men för mig ändrar det inte valet av hjälm. Jag kommer att fortsätta att köra med öppen hjälm! Det är mitt personliga och medvetna val.

Inte alls konstigt att USA har svårt att införa nationellt hjälmkrav. Dom har försökt flera gånger men motståndet bland motorcyklister mot hjälmlag är mycket stort i USA, så stort att det hittills har varit politiskt omöjligt att genomföra på nationell nivå. Delstater som Texas o Florida som har hjälmlag har tvingats till en kompromiss som ger motorcyklister rätt att köra utan hjälm om man tecknar en speciell "köra utan hjälm försäkring" som när den infördes skulle täcka 10 000 dollar i sjukvårdskostnader för skallskador (kan tyckas vara en låg summa men är vad som gäller/gällde där). Följde hjälmdebatten i USA under 80 o 90 talet och det var ett enormt arbete o astronomiska summor med pengar från bland annat Easy Riders Magazine ,ABATE med flera som lades på lobbyverksamhet för att påverka sina Politiker o Senatorer.
Det finns en lång tradition i USA o speciellt bland motorcyklister att försvara rätten till friheten att bestämma själv över sitt liv.

Anders.J
 

SuperRetard

New member
Det finns en lång tradition i USA o speciellt bland motorcyklister att försvara rätten till friheten att bestämma själv över sitt liv.

Anders.J

Men eftersom sverige är den sista diktaturstaten i sann sosseanda så tvingas skattebetalarna ta smällen för din dumhet (och min).

Jag har inget emot att andra kör ihjäl sig, problemen uppstår när räkningen kommer på min skattsedel.

I USA tecknas det som du säger en speciell försäkring för att få köra utan hjälm. Kanon, då lider aldrig 3e person av det. Så går det inte till här och därför ser jag det som lättare att få igenom ett krav på ordentliga skydd, än att bryta ut hela den nationalekonomiska kultur vi lever i!
 

Hasse

New member
nästan EU fråga

Klart att man skall få göra som man vill.

Jag yrkar på att det skall vara frivilligt för fallskärmshoppare att ha fallskärm.

Men skall de verkligen få bära hjälm vid hoppen, riskerarar vi inte att

vårdkostnader/skatterna rakar i höjden då.
 

SuperRetard

New member
Klart att man skall få göra som man vill.

Jag yrkar på att det skall vara frivilligt för fallskärmshoppare att ha fallskärm.

Men skall de verkligen få bära hjälm vid hoppen, riskerarar vi inte att

vårdkostnader/skatterna rakar i höjden då.


Enkel sossematematik:

Fallskärmshoppare - fallskärm = hoppare

Hoppare = olagligt Då: Självmord illegalt i detta sverige. Vi väljer ju inte själva vad vi vill göra med våra liv!
 

Chopperbyggarn

New member
Pengar

Men eftersom sverige är den sista diktaturstaten i sann sosseanda så tvingas skattebetalarna ta smällen för din dumhet (och min).

Jag har inget emot att andra kör ihjäl sig, problemen uppstår när räkningen kommer på min skattsedel.

I USA tecknas det som du säger en speciell försäkring för att få köra utan hjälm. Kanon, då lider aldrig 3e person av det. Så går det inte till här och därför ser jag det som lättare att få igenom ett krav på ordentliga skydd, än att bryta ut hela den nationalekonomiska kultur vi lever i!

Världen i ett nötskal...i sista ändan handlar allt om pengar oavsett vilken kultur vi lever i. Tur att vi inte vet i förväg vilka av oss som kommer att belasta statskassan..den oförsiktige o oförtåndige kan ha tur och klara sig o den försiktige o kloke kan ha oturen att bli en dyr affär för statskassan..det finns ingen som vet i förväg. Nog bäst att vara ödmjuk här..man vet aldrig...

Anders.J
 

P-O Noren

New member
Nog blir debatten roligare och intressantare om vi undviker ord som "sossematematik" och "diktaturstat" och "sosseanda"

Detta är ett MC-forum inte ett politiskt forum.

Vi lever trots allt i världens bästa land och har haft röda och blåa regeringar i omgångar. Vårt statsskick är demokratiskt och vi lever fritt.
Är man en desillusionerad rättshaverist är inte SMC-forum rätt plats att ventilera detta på.
 

swischmc

New member
Appropå bilderna på kranierna. Verkar som om det alltid är vänster sida av käken som går av. Om man är en "högersidetuggare", har man ingen nytta av hjälm då? *ironi*

Skämt åsido, det är faktiskt helt otroligt att man inte har hjältvång i hela USA.
På en amerikansk grästrimmer jag köpte för några år sedan står att säkerhetsavståndet, när den är igång, är tre meter. När man håller i den är man 70 cm från trådarna. Smart, tillverkarna kan aldrig bli stämda, händer något har man ju varit för nära... Ändå är det ok att köra utan hjälm. Ingen som stämt hojtillverkarna när de gått omkull?
 

Hayabuze

New member
Men eftersom sverige är den sista diktaturstaten i sann sosseanda så tvingas skattebetalarna ta smällen för din dumhet (och min).

Jag har inget emot att andra kör ihjäl sig, problemen uppstår när räkningen kommer på min skattsedel.

I USA tecknas det som du säger en speciell försäkring för att få köra utan hjälm. Kanon, då lider aldrig 3e person av det. Så går det inte till här och därför ser jag det som lättare att få igenom ett krav på ordentliga skydd, än att bryta ut hela den nationalekonomiska kultur vi lever i!

I en sann diktatur så blir du efter smällen plundrad på värdesaker samt dina skor om de är bättre än någon annans och i bästa fall släpad åt sidan för att det är jobbigt att köra över dig hela tiden ....

Det är väl bra att hjälpas åt med vårdkostnader etc. eller ska det vara :sjukling betala för dig själv för satan! ?
Att själv få bestämma hur man vill göra sina val i sitt eget liv är en frihet som vi ska vara väldigt rädda om. Inte skulle jag finna samma glädje i att köra hoj om det fanns lagar på att man måste se ut som en muterad jättegråsugga i knäskydd för att köra lagligt.
 
Top