Chopperbyggarn
New member
Öppen hjälm
Visst har öppna hjälmar sina nackdelar men njutningen av att känna fartvinden i ansiktet en varm sommardag överväger alla andra nackdelar så länge man inte kör fortare än 120-130kmh, i högre hastigheter blir det tungt för nackmusklerna pga större luftmotstånd. En svullen läpp pga en humla är väl inte värre än att slå sig på tummen med hammaren. Jag började min mc-karriär med integralhjälm men insåg redan efter ett år att det inte gav mig tillräckligt med njutning. Samma sak gäller alla moderna skyddskläder, är det varmt ute så föredrar jag att köra i jeans,arméboots,tunna handskar o en smidig skinnjacka. Jag har gjort mitt val att avstå från moderna skyddskläder trots att jag är fullt medveten om konsekvenserna av en olycka, det är mitt personliga val. Av mina 29 års aktiv mc-körning så har 28 år varit med öppen hjälm och så lär jag fortsätta. För mig så handlar mc-åkningen inte bara om en tur till den lokala kiosken, den inkluderar riktig långa resor som 2st resor runt hela Australien, en resa runt hela USA, 2st långa resor genom Sydamerika, regelbundet återkommande mc-körning i Mexico, samt några Europa resor. All den njutning o upplevelse som jag har fått av att känna vinden i ansiktet och räknar med att få i framtida resor runt jorden tänker jag aldrig byta mot instängdheten i en integralhjäm.
Anders.J
Det ser verkligen coolt ut , men:
Jag har ofta funderat över hur ni som åker med öppen hjälm och ett par solbrillor klarar av vindraget, flugor och andra större flygfän. Jag har provat men fixar det inte.
Varje gång som det smäller till ordentligt på visiret när jag åker så tänker jag: Vilken j.... tur att man har ansiktet skyddat från dessa "flygplan". Tänk att få ett sådant flygfä t.ex. inkilad i skarvarna mellan ansiktet och hjälm håller man rak kurs då
Visst har öppna hjälmar sina nackdelar men njutningen av att känna fartvinden i ansiktet en varm sommardag överväger alla andra nackdelar så länge man inte kör fortare än 120-130kmh, i högre hastigheter blir det tungt för nackmusklerna pga större luftmotstånd. En svullen läpp pga en humla är väl inte värre än att slå sig på tummen med hammaren. Jag började min mc-karriär med integralhjälm men insåg redan efter ett år att det inte gav mig tillräckligt med njutning. Samma sak gäller alla moderna skyddskläder, är det varmt ute så föredrar jag att köra i jeans,arméboots,tunna handskar o en smidig skinnjacka. Jag har gjort mitt val att avstå från moderna skyddskläder trots att jag är fullt medveten om konsekvenserna av en olycka, det är mitt personliga val. Av mina 29 års aktiv mc-körning så har 28 år varit med öppen hjälm och så lär jag fortsätta. För mig så handlar mc-åkningen inte bara om en tur till den lokala kiosken, den inkluderar riktig långa resor som 2st resor runt hela Australien, en resa runt hela USA, 2st långa resor genom Sydamerika, regelbundet återkommande mc-körning i Mexico, samt några Europa resor. All den njutning o upplevelse som jag har fått av att känna vinden i ansiktet och räknar med att få i framtida resor runt jorden tänker jag aldrig byta mot instängdheten i en integralhjäm.
Anders.J