Till alla er som åker med öppen hjälm.

sannybo

Member
Jag brukade växla mellan öppen hjälm och integralhjälm fram till förra sommaren.
Var ute och åkte på landsvägen i ca 90 km/h när jag mötte en grusbil. Precis innan vi möttes tappade han lite stenar varav en sten av ett hönsäggs storlek träffade mig precis på visiret till integralhjälmen. Det var som att få en knytnäve i ansiktet, huvudet flög bakåt och för någon sekund tappade jag fokus från vägen. Visiret höll, men ett stort märke visade exakt var stenen träffade. (Precis rakt över snoken hade den träffat) Blev så stort märke att jag var tvungen att byta visir.
När jag fortsatte hemåt funderade jag på vad som hade hänt om jag haft den öppna hjälmen på mig när detta inträffade.
Vad jag kom fram till, gjorde att jag när jag kom hem, slängde den öppna hjälmen i soporna.
Aldrig mer öppen hjälm på hojen för mig.
 

Hayabuze

New member
Jag brukade växla mellan öppen hjälm och integralhjälm fram till förra sommaren.
Var ute och åkte på landsvägen i ca 90 km/h när jag mötte en grusbil. Precis innan vi möttes tappade han lite stenar varav en sten av ett hönsäggs storlek träffade mig precis på visiret till integralhjälmen. Det var som att få en knytnäve i ansiktet, huvudet flög bakåt och för någon sekund tappade jag fokus från vägen. Visiret höll, men ett stort märke visade exakt var stenen träffade. (Precis rakt över snoken hade den träffat) Blev så stort märke att jag var tvungen att byta visir.
När jag fortsatte hemåt funderade jag på vad som hade hänt om jag haft den öppna hjälmen på mig när detta inträffade.
Vad jag kom fram till, gjorde att jag när jag kom hem, slängde den öppna hjälmen i soporna.
Aldrig mer öppen hjälm på hojen för mig.

Äntligen ett inlägg som för oss tillbaka till själva urinlägget !!:D
Kändes ett tag som vi cyklade i diket med diskussionerna å andra sidan är det ju ganska intressant att se vart det barkar när det väl börjar
 

Hasse

New member
Mera skyddsvärt

:)
Apropå skydd så har jag en fundering om att ha suspensoar på mig.
Man kan ju glömma att dra igen blixtlåset någon gång och skulle det komma en ollonborre eller ekoxe eller något ditåt.....

Jag tycker att det inte är OT, skydd som skydd¨
ock kanske kan vi få en lag om det för alla i fertil ålder.
 

Bänkad o Klar

New member
Jag brukade växla mellan öppen hjälm och integralhjälm fram till förra sommaren.
Var ute och åkte på landsvägen i ca 90 km/h när jag mötte en grusbil. Precis innan vi möttes tappade han lite stenar varav en sten av ett hönsäggs storlek träffade mig precis på visiret till integralhjälmen. Det var som att få en knytnäve i ansiktet, huvudet flög bakåt och för någon sekund tappade jag fokus från vägen. Visiret höll, men ett stort märke visade exakt var stenen träffade. (Precis rakt över snoken hade den träffat) Blev så stort märke att jag var tvungen att byta visir.
När jag fortsatte hemåt funderade jag på vad som hade hänt om jag haft den öppna hjälmen på mig när detta inträffade.
Vad jag kom fram till, gjorde att jag när jag kom hem, slängde den öppna hjälmen i soporna.
Aldrig mer öppen hjälm på hojen för mig.


Snacka om tur :eek: du kunde lika gärna ha haft den öppna hjälmen på dig vid det tillfället.
Jag har (när det gäller småsten) endast haft 1 erfarenhet av stenskott, inget som får huvudet att "flyga bakåt" men snacka om att det smäller till ordentligt, jädrigt otäckt måste jag tillägga.
Skönt att det gick bra för dig trots att du även förlorade fokus på vägen:
Dubbel-tur den dagen kan man väl påstå :cool:
 

SirJohn

New member
Har inte läst igenom alla 13 sidorna, men kan berätta att i Florida, där jag även har mc kort är det ingen lag på hjälm, men däremot ögonskydd i form av solglasögon. Så där behöver man inte vara rädd om huvudet, bara ögonen :)

Kör man med keps, måste den vändas, så den inte flyger av bara
 

Bänkad o Klar

New member
Det är ett fåtal som åker med öppen hjälm som svarat på denna tråd (tack för era inlägg ;)), men jag önskar att fler av er andra (som åker med öppen hjälm) skriver något utifrån ert eget perspektiv (hänvisar till 1:a inlägget på denna tråd) :cool:
 
Last edited:

Hellman

New member
Har inte läst hela tråden men här kommer min åsikt:

busthelmet.jpg


Case closed.
 

flex

New member
De där som kör med solbrillor och öppen hjälm, kör vanligtvis en svart hoj med jättelik V-twin där bensin omvandlas till buller utan att man får motoreffekt som biprodukt.
De typerna kör ju vanligtvis inte fortare än att den slöaste humla lätt hinner flyga ifrån dem, och undkomma riskzonen.....

Att köra svart hoj i 90km med öppen hjälm är nog inte större risk än att blåsa fram i 270km med kåpcykel o intergralhjälm , eller. tro jag vet vad jag pratar om, pendlar till jobbet på motorväg o allt för ofta ser man dessa "i_ioter" fara fram i allt för hög hastighet, kan garantera att i de fallen hjälper ingen intergralhjälm vid krock eller olycka.(drar inte alla över samma kam)
 

SuperRetard

New member
Att köra svart hoj i 90km med öppen hjälm är nog inte större risk än att blåsa fram i 270km med kåpcykel o intergralhjälm , eller. tro jag vet vad jag pratar om, pendlar till jobbet på motorväg o allt för ofta ser man dessa "i_ioter" fara fram i allt för hög hastighet, kan garantera att i de fallen hjälper ingen intergralhjälm vid krock eller olycka.(drar inte alla över samma kam)

Nyanserat inlägg...?

För det första är det för överdrivet för att vara träffande.

Sen kan jag välja var jag kör lite fortare än vad du anser lämpligt, du kan inte välja vart du ska byta hjälm för att nån idiot i bil gör nån galen manöver du måste kompensera för.

Bekanta krashade nyligen pga ren otur, det gick i drygt 30 och slutade med avslitna muskelfästen och gick egentligen rätt illa. Regn, 30 km/h och en frontalkrock beror inte på att det stod R1 på kåporna, men utan bra skydd hade risken för ännu värre skador varit tänkvärd.

Visst dör man om man kraschar i 200+, och visst finns det idioter som bombar där det inte är vettigt. Men det går inte att ursäkta att man kör med undermåliga skydd för det.

Jag var 25 cm från krasch för nån vecka sen när en bil helt oväntan svängde vänster i en rondell utan att blinka, i högerfil hel varvet och enormt långsamt. Jag låg i 55 kanske och hade ganska bra marginal framåt, men när hans förardörr helt plötsligt är rakt framför nosen på en så blir det trångt, väldigt trångt. Hade jag haft en till bil till höger om mig eller om det gått i 57 km/h istället hade det aldrig gått (eller kanske, men det kändes inte så)
 

flex

New member
Jag kör öppet o det är en risk som JAG tar ,hur många kör inte på tok för fort ,det är en risk dom tar .Men vi lever väl i ett fritt samhälle där vi nu kan välja mellan öppet eller interg .Tittar du sen på olycksstatistiken så är väl knappast vi som kör glidare o öppet överrepresenterade eller. Undrar varför racehojarna har skyhög förs jämförelsevis:rolleyes:
 

P-O Noren

New member
Jag kör öppet o det är en risk som JAG tar ,hur många kör inte på tok för fort ,det är en risk dom tar .Men vi lever väl i ett fritt samhälle där vi nu kan välja mellan öppet eller interg .Tittar du sen på olycksstatistiken så är väl knappast vi som kör glidare o öppet överrepresenterade eller. Undrar varför racehojarna har skyhög förs jämförelsevis:rolleyes:

Bra svar!
Tycker det är en bra sammanfattning av hela tråden.
Allt handlar om risker, och som tur är får vi fortfarande välja under frihet vad vi gör. Skulle vara sorgligt med mer regelverk.
 

STP-69

New member
Nyanserat inlägg...?


Jag var 25 cm från krasch för nån vecka sen när en bil helt oväntan svängde vänster i en rondell utan att blinka, i högerfil hel varvet och enormt långsamt. Jag låg i 55 kanske och hade ganska bra marginal framåt, men när hans förardörr helt plötsligt är rakt framför nosen på en så blir det trångt, väldigt trångt. Hade jag haft en till bil till höger om mig eller om det gått i 57 km/h istället hade det aldrig gått (eller kanske, men det kändes inte så)

Dagens regler säger att det är fullt lagligt att köra fullt varv i höger körfält i en rondell, därför kör jag INTE 50km i en rondell.
Enligt mig så skulle det vara ett stort farthinder i ingången till rondeller, det finns alldeles för många IDIOTER som bara dammar in i hög fart.
Om du inte vet det så är det högerregeln som gäller inne i rondellen, så vid en kollision hade det varit ditt fel.
 

mudder

Member
Dagens regler säger att det är fullt lagligt att köra fullt varv i höger körfält i en rondell, därför kör jag INTE 50km i en rondell.......
Först tänkte jag också "hur fan kan man köra 55 i en rondell". Men sen kom jag på att det kanske är i Linköping där det finns stora rondeller.
 

mikekop

New member
Dagens regler säger att det är fullt lagligt att köra fullt varv i höger körfält i en rondell, därför kör jag INTE 50km i en rondell.
Enligt mig så skulle det vara ett stort farthinder i ingången till rondeller, det finns alldeles för många IDIOTER som bara dammar in i hög fart.
Om du inte vet det så är det högerregeln som gäller inne i rondellen, så vid en kollision hade det varit ditt fel.

Nja, det är väl inte helt sant? Det finns ju rondeller med målade anvisningar i vägbanan vilket körfält som är till för "vänstersväng samt rakt fram" i rondell, och vilket är till för "högersväng samt rakt fram". Det skall man väl följa?
Det där med högerregeln tror jag du missuppfattat. Högerregeln gäller i korsningar på vägar som ej är huvudled, rondeller är ju inte ens korsningar enl. VV, och ofta finns dom ju på vägar som är huvudled. Troligen menar du att man har väjningsplikt mot fordon som är framför dig i en rondell.

Jag tror vi kan konstatera att reglerna för körning i rondell är idiotiskt skrivna, och öppnar för godtycklighet och egna tolkningar. Inte ens Vägverket är eniga om hur man bör köra i en rondell.
Jag tycker själv att det är helt fel att "svänga vänster" när man ligger i höger körfält, men tydligen är det lagligt i de flesta fall. Hoppas dock att de flesta, och även du STP, låter förnuftet råda
 

STP-69

New member
Nja, det är väl inte helt sant? Det finns ju rondeller med målade anvisningar i vägbanan vilket körfält som är till för "vänstersväng samt rakt fram" i rondell, och vilket är till för "högersväng samt rakt fram". Det skall man väl följa?
Det där med högerregeln tror jag du missuppfattat. Högerregeln gäller i korsningar på vägar som ej är huvudled, rondeller är ju inte ens korsningar enl. VV, och ofta finns dom ju på vägar som är huvudled. Troligen menar du att man har väjningsplikt mot fordon som är framför dig i en rondell.

Jag tror vi kan konstatera att reglerna för körning i rondell är idiotiskt skrivna, och öppnar för godtycklighet och egna tolkningar. Inte ens Vägverket är eniga om hur man bör köra i en rondell.
Jag tycker själv att det är helt fel att "svänga vänster" när man ligger i höger körfält, men tydligen är det lagligt i de flesta fall. Hoppas dock att de flesta, och även du STP, låter förnuftet råda

Klart som fan att man ska följa markeringar och skyltar.
Kanske fel av mig att använda högerregel, rätt uttryckt är det väl "Vid körfältsbyte"
Kör man 50km i en rondel så ska man kanske inte ha en öppen hjälm. Jag anser att köra så fort i rondeller är att utmana ödet.
Huvudsaken är väl att hjälmen är godkänd???
Öppen eller inte är väl upp till var och en hur man vill ha det.

Det där med sunt förnuft är det många som saknar i trafiken tyvärr.
 

SuperRetard

New member
Klart som fan att man ska följa markeringar och skyltar.
Kanske fel av mig att använda högerregel, rätt uttryckt är det väl "Vid körfältsbyte"
Kör man 50km i en rondel så ska man kanske inte ha en öppen hjälm. Jag anser att köra så fort i rondeller är att utmana ödet.
Huvudsaken är väl att hjälmen är godkänd???
Öppen eller inte är väl upp till var och en hur man vill ha det.

Det där med sunt förnuft är det många som saknar i trafiken tyvärr.

Rondellen i fråga kan jag nog hålla 130 genom om det är så. Och jag syftade till att det gick i ca 55 MOT rondellen, inte genom den.

Och ärligt talat, jag skiter fullständigt i vad som är lagligt. Det är DUMT att köra på det sättet oavsett vad lagen säger.


För att för en gångs skull få citera min far från när jag började köra på väg:

"Det gör inte mindre ont på KS för att du hade rätt"!
 

STP-69

New member
Rondellen i fråga kan jag nog hålla 130 genom om det är så. Och jag syftade till att det gick i ca 55 MOT rondellen, inte genom den.

Och ärligt talat, jag skiter fullständigt i vad som är lagligt. Det är DUMT att köra på det sättet oavsett vad lagen säger.


För att för en gångs skull få citera min far från när jag började köra på väg:

"Det gör inte mindre ont på KS för att du hade rätt"!

Ja, du är duktig du! Skiter i lagar och är en riktig viktigpetter:D.
Väx upp och ta lite ansvar för fan!
 
Top